Stookolie en gas duurder, stroom goedkoper

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ons land moet werk maken van een groene taxshift. Daar raken de vier energieministers het stilaan over eens. Om de omslag naar hernieuwbare energie te versnellen, zullen de lasten op elektriciteit dalen en die op gas en stookolie stijgen.

Bron: https://www.hln.be/geld/consument/groen ... ~aa97da96/

PS. Ook al is dit een politieke beslissing... laat ons de politiek erbuiten houden en kijken wat de gevolgen/alternatieven zijn voor de overgrote meerderheid welke vandaag verwarming op mazout of gas heeft.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Eindelijk, voor 10 000 kWh+ is het al bijna voordeliger voor een gas generator te zetten in België door al die taxen.

Werd dus tijd dat ze naar beneden gaan, maar vrees dat het op de eindafrekening weinig verschil gaat zijn (zoals altijd)
dragonflo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 28 keer

Tim.Bracquez schreef:Eindelijk, voor 10 000 kWh+ is het al bijna voordeliger voor een gas generator te zetten in België door al die taxen.

Werd dus tijd dat ze naar beneden gaan, maar vrees dat het op de eindafrekening weinig verschil gaat zijn (zoals altijd)
Dat gebeurt nu al enorm veel. Veel KMO's zetten WKK's en dat komt vaak een heel stuk goedkoper uit dan elektriciteit van het net. Bovendien krijg je daar ook nog eens subsidies voor. Niet altijd wordt de warmte volledig opgebruikt en dan plaatst de zaakvoerder een verwarmt zwembad. :lol:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Waarom promoten ze dan eigenlijk volop rijden op gas momenteel? Ze zijn zoals gewoonlijk niet echt consequent.
Nu, het kan een boost geven aan elektrisch rijden, blij dat ik voor een elektrische kookplaat gegaan ben, spijt van de gasketel (maar de regering kennende is het volgend jaar weer wat anders).
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

heb vandaag een mail gestuurd naar Tommelein dat ik hem niet helemaal volg in dit verhaal van de groene taxshift , voor de stookolie ja, maar niet voor gas, net omwille van de hier boven aangehaalde redenen, je kan aardgas gebruiken voor een brandstofcel om waterstof aan te maken als bron om er dan goedkope elektriciteit van te maken, groene elektriciteit nog wel, en de uitstoot van je aardgas is ook proper, daarnaast dien je nog een gedeeltelijk prosumententarief te betalen mocht je injecteren op het net, maar met een brandstofcel zou je in principe net-onafhankelijk kunnen zijn, want je bent niet meer afhankelijk van de zon of wind, moet je dak ook niet meer vol leggen met panelen, en met die ene installatie wek je elektriciteit op, en met de restwarmte verwarm je je vloer en water, de energie voor de toekomst eigenlijk...

Wanneer men nu de gasprijs verhoogd komt de terugverdienbaarheid van een dergelijke installatie in het gedrang, op vandaag kost een 12KWH installatie 25000 euro + een jaarlijks onderhoud van 900 euro en de kost voor uw aardgas en een prosumententarief op 2,5 kwh dacht ik, idd het prosumententarief is hier niet 1/1..

Men zou er beter werk van maken het distributietarief overal gelijk te trekken, intercommunales zijn gewijzigd, steekpenningen afgeschaft, de uitleg dat het transport in een boeregat veel kost en men daar meer moet betalen klopt niet echt want in bepaalde West Vlaamse gemeenten en in Limburg betaald men bijna niks , waar men zich in andere vnl West vlaamse steden blauw betaald...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

laroyj schreef:je kan aardgas gebruiken voor een brandstofcel om waterstof aan te maken als bron om er dan goedkope elektriciteit van te maken, groene elektriciteit nog wel, en de uitstoot van je aardgas is ook proper
Is het niet beter dat het met efficiëntere machines opgewekt wordt in centrales dan dat je zelf thuis dit gaat doen? Ook wil bv Nederland in 2030 'gasloos' werken omdat het toch niet zo groen is.
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3057
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 2 keer

Alsof mensen ieder jaar kunnen veranderen van hardware waar ze hoopten 30 jaar mee te doen. Als er al ingegrepen moet worden, doe het dan positief met een werkend systeem om mensen te laten verdienen aan groenere energie in plaats van mensen te pesten met taxatie op producten die al een oneerlijke prijs hebben door kartelwerking.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Op deze manier wordt investeren in zonnepanelen nog minder interessant... Dat lijkt me toch net "groen".
Dan zullen we de houtstoof wat vaker aansteken, omdat de gas duurder wordt... Zo "groen" is deze taxshift dus.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Op een goed moment de beslissing genomen om de aardgas kraan in mijn huis dicht te laten draaien en over te stappen op pellets. Komt een pak goedkoper uit en je bent niet afhankelijk van de willekeur van onze bestuurders die het ene jaar zonnepanelen promoten, het jaar daarop ze belasten, nog een jaar later gas promoten, dan weer gas duurder maken, dan weer stroom goedkoper maken... Het stopt gewoonweg niet. Vandaar mijn keuze voor pellets. Ik betaal wat ik verbruik en verder niks en mijn huis is nog nooit zo goed en zo gelijkmatig verwarmd geweest dan met pellets.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 16 jan 2009, 12:57
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Net vandaag een mail gekregen van Essent in verband met pellets :

•Hoeveel kost het?

Een volautomatische pelletketel kost zo’n 12.000 euro. In sommige gevallen kan je een beroep doen op een premie.

•Besparing?

Pellets kosten op dit moment ongeveer even veel als aardgas of stookolie.
Investeren in een pelletketel levert je dus niet meteen een besparing op.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

1 zak pellets kost vandaag minder dan 4 euro, je hebt 1 zak per dag nodig, laat zeggen van 1 nivember tot 1 april , laat zeggen 6 maand, dus 6x30x4= 720 euro aan brandstof.... met aardgas zit ik bijna aan het dubbele en met mazout ben ik nog meer kwijt...
wij hebben 1 grote pelletkachel van 12kw staan beneden in de living van 50 m2, de deuren staan open naar bureel en keuken , worden dus ook mee verwarmd. Woning is geisoleerd met muurparels en dakisolatie, boven vind ik niet dat er nig verwarming nodig is, koelt toch niet af tot minder dan 16 graden, enkel in badkamer nog een klein elektrische blazertje voor als het te koud is....
Warm water maken we aan met een zonneboiler, hebben we ook warm water van 1 maart tot 1 november mee, bijverwarming met elektriciteit van de zonnepalen over de middag via schakelklok. pelletkachel, ruim 4000 euro, echter door de besparing op de brandstof à 800 euro/jaar na 5 jaar terugverdiend, zonneboiler kostte 6500 euro en via de premies van 3 jaar terug kregen we 5000 euro terug, dus peanuts, vandaag kost die je idd een pak meer, we gebruiken ook put -en hemelwater, enkel stadswater aan de lavabo's en keuken..
Vergeet niet dat wanneer je een automatische pellettoevoer wil je weer een bunker moet plaatsen, alles goed droog met zijn etc...
het kan maar zo envoudig en gezellig zijn met een kachel, heb je niet veel plaats om pelets te stockeren kan je ze gewoon in Colruyt, aveve of doe het zelf halen, bvb 10 zakken dat je een dikke week verder kan...

ik heb mn gasaansluiting nog, zowel voor CV als warm water maar gebruik ze gewoon niet meer, maar heb de installaties nog als backup mocht mn pelletkachel of zonneboiler het eens niet meer doen..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

en je moet niet de fitness of de kine, alweer 16€/maand uitgespaard, toch voor de periode dat je normaliter minder buitenhuize aktiviteiten hebt
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Blijkbaar wil de regering met deze maatregel iedereen aan de "warmtepomp"... maar hoe realistisch is dit voor bestaande woningen ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Weten de mensen uiteindelijk nog waar men naartoe wil?? Grootverbruikers van elektriciteit gaan ze extra belasten. Tot voor kort nog de Turteltaks willen invoeren... Jaren aardgas promoten, tot voor kort zelfs subsidies geven voor het plaatsen van laagrendement gasketels. Nu is het weer net andersom.

Het huidig energie/klimaatbeleid is er een als een kieke zonder kop. In plaats van werk te maken van duurzaam beleid, toekomst gericht, worden er losse flodders afgeschoten en morgen is het weer iets anders.

Het én-verhaal kennen ze hier blijkbaar niet. Een los voorbeeld : methaan kan perfect gesynthetiseerd worden op momenten van overschot aan elektriciteit en kan dienen voor verwarming en als drijfkracht. De warmte uit de Antwerpse havenindustrie kan perfect gerecupereerd worden en ook daar gebeurt er niets. En zo zijn er nog vele opties, maar dat vraagt anders denken en investeringen op lange termijn.

Het enige dat er nu gebeurt is X duurder maken dan Y en morgen is Y duurder dan X, maar structureel gebeurt er helemaal niets. Alleen mensen op kosten jagen.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5071
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 151 keer
Recent bedankt: 3 keer

Petrol politiek is korte termijndenken. Zolang dat niet veranderd is het erg gesteld met de landen.

Mocht elk land eens lange termijn denken zou er veel kunnen bespaard worden etc...
Zelfs nu dat Amerika uit akkoord van Parijs stapte terwijl de bedrijven wel groen willen zijn.
Ik heb eerlijk gezegd meer vertrouwen in de bedrijven voor groene energie dan de overheid persoonlijk.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

boonpwnz schreef:Ik heb eerlijk gezegd meer vertrouwen in de bedrijven voor groene energie dan de overheid persoonlijk.
Dan moet je dringend eens wat lezen voor de kostprijs van de windmolenparken aan onze kust.

Groen is heus geen synoniem voor ethisch handelen hoor :!:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Dat klopt. Winst op korte termijn staat nog altijd op de eerste plaats. Het groene aspect is maar een handelsmiddel. Willen we echt verandering, zal het met z'n allen moeten gebeuren. Burger, politiek en bedrijfswereld.
Je kan perfect een milieuvriendelijke economie opbouwen die banen oplevert, die het milieu respecteert en waar iedereen baat bij heeft. Het is dat laatste echter waar het grote kapitaal momenteel nog problemen mee heeft en enkel op de quick-wins uit is.

Edit : Waar wachten we dus nog op? De technologie is volop voor handen en evolueert elke dag. Halfbakken maatregelen zoals "ontmoediging" door extra te laten betalen zijn geen doeltreffende maatregelen. Net zoals het principe dat de "vervuiler moet betalen" of zoals een LEZ in Antwerpen die er alleen maar op gericht is om geld te pakken.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:Blijkbaar wil de regering met deze maatregel iedereen aan de "warmtepomp"... maar hoe realistisch is dit voor bestaande woningen ?
Laten we de politiek inderdaad aan de kant laten en ons focussen op de technische/praktische/financiële kant van de zaak.

Hoe realistisch is de omschakeling naar warmtepomp? Niet, denk ik.
Ik heb een gasketel met een vermogen van 34kW. Dat is voor zowel verwarming als warm water.
Vooral warm water heeft een hoog vermogen nodig, verwarming kan je trager doen en dus met minder vermogen.

Warm water
Warm water kan je opvangen met een warmteboiler met een mega buffervat.
Een buffervat van 1500L kan je bijna zonder bij te stoken (op elektriciteit dan) het jaar doorkomen.
Hoeveel bestaande huizen hebben de plaats om 1500L met een dikke isolatiewand te plaatsen (Livios > XL buffervat)?

Warmtevraag
We verbruiken ongeveer 12MWh gas om ons huis warm te stoken.
Dat gebeurt met radiatoren die aangestuurd worden vanuit 1 CV installatie die ongeveer 0,4x0,4x0,8m groot/klein is.
Hoe gaan we dat met een warmtepomp doen? Overal een binnen- en buitenunit plaatsen op lucht-lucht? In de winter is dat dus puur elektrisch verwarmen (buitentemp +/- 0°).
Of een centrale unit met lucht-water. Die halen geen goede COP en dus komen we opnieuw dicht in de buurt van puur elektrisch verwarmen.
Of met een water-water installatie? Hoeveel gaat het boren mij kosten?

Of, niet echt de bedoeling, maar toch: meer hout.
De investering is gigantisch: een nieuwe gasketel kost €2-3K. Een nieuwe automatische pelletkachel kost €12K (Pellematic of Pellematic Condens).
Daarenboven neemt die ketel ongeveer 3m² plaats in met een afdruk van enkele tonnen (uw houtvoorraad).
Ofwel neem je een goedkopere installatie, met een kleinere pelletvoorraad (Pellematic Maxi), maar ga je als zieke (tijdelijk) of bejaarde elke dag 15kg pellets in dat vat gieten?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Toch wel opletten met een xl buffervat van 1500l , want stilstaand opgewarmd water krijgt een geurtje na verloop van tijd,afhankelijk van soort water in temperatuur... wij hebben 4 panelen op onze zonneboiler en een vat van 400l en toen ik 3 maand afwezig was en nadien een douche wilde nemen stonk dat behoorlijk, er werd me verteld dat dit kwam omdat het opgewarmde water stil was blijven staan, moet wel zeggen dat er toen gebruik werd gemaakt van regenwater en de temperatuur stond ingesteld op 65 graden, nu gebruiken we putwater, en staat de temperatuur op 75 graden en geen probleem meer mee gehad...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Misschien heb je gelijk, maar weinigen onder ons zijn 3 maanden afwezig.
Als dat XL vat maakt dat ik met een éénmalige investering (zonneboiler) verder "gratis" warm water heb, kan ik dat nog wel overwegen.
Warm water lijkt me dus niet meteen het probleem.

Een (bestaande) woning verwarmen met warmtepompen wel.
Met pellets trouwens ook: mega investering.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

In mijn buffervat zit water dat wordt opgewarmd (hout/zonneboiler/elec), maar het is niet dat water waarmee ik douche, het water van de watermaatschappij stroomt door een warmtewisselaar, alwaar de warmte van het water uit het buffervat uitgewisseld wordt.

Dan heb je dat probleem dus nooit.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Dat gebeurt met radiatoren die aangestuurd worden vanuit 1 CV installatie die ongeveer 0,4x0,4x0,8m groot/klein is.
Ik denk dat dit dus in veel moderne huizen zo is... en op zo'n plekje zijn er niet veel alternatieven.

Daar plaats je geen pelletkachel of warmtepomp !
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:Ik denk dat dit dus in veel moderne huizen zo is... en op zo'n plekje zijn er niet veel alternatieven.
Daar plaats je geen pelletkachel of warmtepomp !
Maar in 20xx mag niemand gas of stookolie gebruiken.
Als het niet lukt, misschien moeten we dan stoppen met te doen alsof het wel gaat lukken?
En zij die denken dat het wel gaat lukken, dat ze met alternatieven/mogelijkheden afkomen?
En alle huizen die er nu staan afbreken, is niet echt een realistisch voorstel, al krijgt de bouwsector daar wel spontaan een orgasme van.

Overigens: de nieuwbouwwoningen van vrienden en familie die in 2015/16/17 zijn opgeleverd, worden nog allen warmgestookt met aardgas.
Dus zelfs de heel recente nieuwbouw zit met gebakken peren :). Telkens gaat het wel over vloerverwarming, dus de output moet maar 40-45° zijn, terwijl radiatoren tot 60-80° nodig hebben om de ruimte warm te krijgen. Hoe hoger de benodigde watertemperatuur, hoe lager de COP bij een warmtepomp.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Maar in 20xx mag niemand gas of stookolie gebruiken.
Als je dat echt wil als overheid dan moet je vandaag de dag iedere nieuwe installatie op gas gewoon verbieden !
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

begrijpe wie begrijpen kan!? Ivgm winter 2015 zijn de eenheidsprijzen (Essent zone antwerpen) voor gas met ca 20% gedaald, deze voor electriciteit daarentegen met haast 60% gestegen!!! Wie bedriegt wie hier?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

We moeten kleiner gaan wonen meer isoleren.
Haalbaar voor sommigen.
Langs de andere kant promoot men service flats.
Zou daar ook een individuele warmte pomp mogen en kunnen geplaatst worden.

Over bestaande mede eigendommen hoe daar te realiseren ?
En als men ziet hoeveel nieuwe mede eigendommen als paddestoelen uit de grond rijzen.

500 € om verlichting zuiniger , gebruiksvriendelijker te maken in de gemeenschap , zorgt al voor hevige discussies en wordt gewoonweg verworpen.
Liever een kerstboom in het ganse gebouw , dan een verlichting per verdiep waar nodig.
( toestand heden druknop in eender waar en er is een mooie kerstboom op elk verdiep nodig of niet)
En wie zijn de tegenstemmers ja juist de huisjes melkers.
Mentaliteit moet veranderen lees ik dan hier op forum.
Zou alles wettelijk verplichten niet een oplossing zijn voor energie probleem van de toekomst en zuiniger wonen.
Over zonnepanelen voor de gemeenschap (mede eigendom )nog niet gesproken.
Dit zonder subsidies voor de huisjes melkers of grootkapitaal.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

wied schreef:begrijpe wie begrijpen kan!? Ivgm winter 2015 zijn de eenheidsprijzen (Essent zone antwerpen) voor gas met ca 20% gedaald, deze voor electriciteit daarentegen met haast 60% gestegen!!! Wie bedriegt wie hier?
Tendens op userbase is om politiek weg te houden uit de discussies, want dan krijg je Calimero's, linkiewinkies etc.
Maar je merkt in duzend-en-één discussies dat de regionale en nationale politiek in zowat elk thema zit.

Maar dus, iedereen aan de warmtepomp: 's winters is dat puur elektrisch verwarmen (COP van 1,15 ofzo).
Waar gaan we de elektriciteit(sinstallatie) halen om zowel onze elektrische auto als ons huis warm te stoken?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”