tado informatie

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

Tomby schreef:
Tomby schreef:Heb een schema ingesteld dat over een paar minuten vol begint te stoken, en vervolgens mijn bridge uitgetrokken.
Zoals verwacht gebeurde er lokaal dus gewoon niets, terwijl ik offline was. Dus ook het toepassen/triggeren van je schedule gebeurt via de cloud. Was ook te verwachten aangezien die Tado spullen nergens zelf een tijd tonen en dus gegarandeerd geen interne klok hebben.
ben je daar zeker van?
kan zijn dat je te snel was (reken toch mss een 15tal minuten voor het schema aan te passen en in de tado in te laden).
zal het zelf eens een keertje proberen met het schema dat ik heb (als ik het niet vergeet)

ik denk dat de gegevens trouwens in de bridge gestoken worden, maar daar ben ik niet zeker van
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Geen connectie naar de server, geen verwarming.
Zelf mogen ondervinden, tenzij er intussen verbeteringen zouden zijn.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

svermassen schreef:Geen connectie naar de server, geen verwarming.
Zelf mogen ondervinden, tenzij er intussen verbeteringen zouden zijn.
dat klopt zowiezo niet (meer) - je kan altijd manueel de thermostaat gebruiken.
maar of hij de schema's meeneemt als er geen cloud is... of dat, of hij blijft in zijn laatste stand staan (tot je manueel aanpast)
Gebruikersavatar
svermassen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2302
Lid geworden op: 21 nov 2004, 20:05
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 60 keer
Recent bedankt: 1 keer

Splitter schreef:
svermassen schreef:Geen connectie naar de server, geen verwarming.
Zelf mogen ondervinden, tenzij er intussen verbeteringen zouden zijn.
dat klopt zowiezo niet (meer) - je kan altijd manueel de thermostaat gebruiken.
maar of hij de schema's meeneemt als er geen cloud is... of dat, of hij blijft in zijn laatste stand staan (tot je manueel aanpast)
Ja, manueel dat weet ik, maar dat niet plezant als je het 's morgen opstaat en de badkamer is koud.
Dus de schema worden enkel in de cloud bewaard en niet lokaal.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:Is hier nochtans verschenen...
Heb ik idd gezien, maar de info is met toch te summier om aan een ketel van €2,5K te beginnen klooien:)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Veel valt er niet over te vertellen... VR33 module plaatsen (blijkt in sommige ketels zelfs al gewoon in te zitten), opentherm erop aansluiten (twee draden die polariteitsonafhankelijk zijn - kan je je dus niet in vergissen) en een draadbrugje steken tussen pin 3 & 4.

Wat wil je nog meer weten ?
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Hier zeer tevreden van Tado tot nu toe, doet wat ik verwacht.

Even ter info, Tado is compatibel met Vaillant eBus, dus 2 draden van je ketel naar de Tado thermostaat volstaan. Heb hiervoor een simpele alarmkabel met 2x0,75 gelegd en enkele extra draadjes in geval van. Werkt perfect.

De Vaillant ketel zelf was bij Tado niet gekend wel enkele oudere en nieuwere modellen, ze hebben de Tado op afstand ingesteld voor mij. Ik moest dus enkel de 2 draden aansluiten en de draadloze module van m'n draadloze Vaillant thermostaat eruit halen, aangezien die dus niet tegelijk kunnen samenwerken!
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

r2504 schreef:
heist_175 schreef:@EvoHome: ik heb nergens info gevonden hoe ik het aan mijn Vaillant kan hangen, zelfs niet met de speciale module
Is hier nochtans verschenen...
Trouwens wat Vaillant beterft... ook daar kan je OpenTherm hebben via een VR33 module... meer info op https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1721847
Ik krijg geen foto's te zien op die thread van T.net

Fotootje van mijn eigen situatie
Vaillant vermeldt op de ketel zelf dat een ecoTEC plus VCW346 (België) hetzelfde is als een ecoTEC plus 5-5 (Nederland).
Afbeelding

Dit is mijn huidige aansluitschema:
Afbeelding

Ik heb de X31 alvast gevonden
Afbeelding

detail X31
Afbeelding

In deze handleiding vond ik wat info:
https://s1.postimg.org/91clqgs60v/ecotec1.jpg
https://s1.postimg.org/7utahv69gf/ecotec2.jpg

Maar dan...
- Hoe is mijn huidige thermostaat aangesloten? Moet ik die "afkoppelen" als ik een EvoHome/VR33 steek?
- Waar/hoe sluit ik de EvoHome aan?
https://www.klusidee.nl/Forum/opentherm ... 92478.html
> Ik moet een Honeywell/EvoHome module aansluiten op "T" en "10" (hoe, weet ik nog niet)
Afbeelding
- Wat moet ik met al die brugjes doen op "burner on/off", "24V=RT" en "-|+ BUS"?
Alle andere kamer(klok)thermostaten kunt u op de volgende manier aansluiten (zie de nummers op afbeelding 2). Bij nummer 1, “Burner off” (“B.off” bij de ecoTEC classic) sluit u b.v. een maximaal (aanleg)thermostaat aan met breekcontact zoals u die gebruikt om de vloerverwarming tegen te hoge temperaturen te beveiligen. Standaard dient u de doorverbinding altijd te laten zitten anders werkt de CV regeling niet!
Lijkt me duidelijk -> brugje behouden
Bij nummer 2, “24 V = RT” (“RT” bij de ecoTEC classic) alle 24 Volt aan/uit kamer(klok)thermostaten met potentiaal vrij
schakelcontact, zoals b.v. Vaillant VRT 25 of calorMATIC 240, maar ook de Honeywell Round en Chronotherm aan/uit.
?
Maar de meest optimale regeling bereikt u door bij nummer 3, één van de Vaillant eBUS calorMATIC kamer(klok)
thermostaten of weersafhankelijke regelingen aan te sluiten. Zoals b.v. de calorMATIC 50, 350(f), 370(f), 450(f) en
470(f). Of de cascade regelingen calorMATIC 630. De + en – is suggestief, de polen mogen omgedraaid worden,
(f)=de draadloze uitvoering.
? Ik heb een 470F en er is niets aangesloten op die "-|+ BUS"? Maar de 470F werkt wel :)
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”