tado informatie

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zijn er hier nog mensen met een tado?
Ze verkopen zichzelf als "slimme thermostaat", met geofencing etc.

Maar ik mis heel wat informatie op hun website.
Kan je de programma ook via een webinterface (vanop mijn pc dus) doen?
Kan ik elke zone een eigen programmatie geven? Badkamer 23° van 5u tot 7u. Living 20° van 5u30 tot 7u30. Etc?

Net zoals met de HoneyWell EvoHome (maar die kon niet met met mijn Vaillant praten, tenzij in on/off modus - dus niet modulerend), zoek ik een oplossing voor dit scenario:
De ideale temperatuur in de living is 20° en in de slaapkamers 16°en de badkamer 23°. Het probleem nu is dat als we hout stoken in de living, de centrale themostaat uitvalt (wegens boven de 20°) en ondertussen de slaapkamers en de badkamer verder afkoelen.
Ik zou alle radiatoren uitrusten met zo'n "slimme thermostatische kraan", maar wat is dan nog het nut van de thermostaat, buiten logica stockeren?
De thermostaat heeft geen functie meer als themperatuurmeter, wel?
Enkel nog als aansturingsunit?

bv: elke slimme kraan is een zone en op elke zone zet ik dan een eigen schema.
Mijn Vaillant ketel mag dus enkel branden als er (1) vraag is naar warmte volgens het schema én (2) als er minstens 1 zone de vereiste temperatuur niet bereikt heeft.
Mijn Vaillant ketel gaat dus niet branden als er (1) geen vraag is naar warmte (we zijn gaan werken) of (2) als alle zone's de vereiste temperatuur bereikt hebben.

De support van tado antwoordt naast de kwestie door me terug naar hun (marketing) website te verwijzen.
Hoe ik een tado op mijn Vaillant moet aansluiten, heb ik nog altijd niet kunnen achterhalen. Ik moet een serienummer ingeven, wat ik natuurlijk niet heb. Voor ik €1000 (€250 voor de slimme thermostaat startersket + €99 voor de internetkit + 9 slimme thermostaatkranen), wil ik wel weten of het gaat werken :).

Geofencing interesseert me niet, smartphone besturing ook niet noodzakelijk.
Wel: zones die onafhankelijk van elkaar aanstuurbaar zijn + webinterface om alles in te stellen (geen gepriegel met knopjes zoals bv bij een Thebe)
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

heist_175 schreef:Zijn er hier nog mensen met een tado?
Ze verkopen zichzelf als "slimme thermostaat", met geofencing etc.

Maar ik mis heel wat informatie op hun website.
Kan je de programma ook via een webinterface (vanop mijn pc dus) doen?
Kan ik elke zone een eigen programmatie geven? Badkamer 23° van 5u tot 7u. Living 20° van 5u30 tot 7u30. Etc?
je volgt het speelgoed topic niet zeker? ;)
heb er eentje sinds een aantal weken: installatie is poepsimpel (letterlijk! is echt over nagedacht, en bij de installatiebox van de thermostaat krijg je zelfs de schroevendraaier erbij)
je kan het schema instellen via de thermostaat, via de app, en inderdaad ook via de website (my.tado.com)

met de thermostatische kranen (met de thermostaat zelf in theorie ook, maar in praktijk lijkt me dat vreemd gezien er niets de radiator zou regelen) kan je inderdaad wat jij zegt: elke zone een eigen instelling (temperatuur, aan/uit, ..)
heist_175 schreef: De ideale temperatuur in de living is 20° en in de slaapkamers 16°en de badkamer 23°. Het probleem nu is dat als we hout stoken in de living, de centrale themostaat uitvalt (wegens boven de 20°) en ondertussen de slaapkamers en de badkamer verder afkoelen.
Ik zou alle radiatoren uitrusten met zo'n "slimme thermostatische kraan", maar wat is dan nog het nut van de thermostaat, buiten logica stockeren?
De thermostaat heeft geen functie meer als themperatuurmeter, wel?
Enkel nog als aansturingsunit?
dat kan je dus idd met tado, en zoals je inderdaad zegt doen de kranen dan het werk en dient de thermostaat zelf enkel nog als aansturing (kan ook nog als thermostaat dienen als je dat wil, kan je dus ook nog instellen in de app: je kan bv kiezen dat je thermostaat nog wel de temperatuur meet voor de woonkamer, ipv de kranen die je daar zou plaatsen)

zelf ben ik van plan kranen bij te kopen voor de andere kamers, en de woonkamer zelf gewoon te laten regelen door de thermostaat zelf.
heist_175 schreef: De support van tado antwoordt naast de kwestie door me terug naar hun (marketing) website te verwijzen.
Hoe ik een tado op mijn Vaillant moet aansluiten, heb ik nog altijd niet kunnen achterhalen. Ik moet een serienummer ingeven, wat ik natuurlijk niet heb. Voor ik €1000 (€250 voor de slimme thermostaat startersket + €99 voor de internetkit + 9 slimme thermostaatkranen), wil ik wel weten of het gaat werken :).
vreemd, ik heb andere ervaringen: voor ik kocht mooi antwoord gehad (via facebook) en sindsdien met al mijn issues gewoon een ticketje aangemaakt en ook steeds snel antwoord gehad.
zelf had ik het irritante probleem dat mijn thermostaat zijn firmware hopeloos outdated was, want ze zijn wel vrij snel met updates pushen heb ik het idee - maar dat was omdat ik starterskit v2 gekocht heb (kost je minder en ik heb echt geen homekit ondersteuning nodig, de thermostaat is identiek)

also (coolblue): koop de thermostaat starterskit (v2) : 199 euro, daar zit de internetbridge al bij dus geen idee waarom je die appart rekent, en dan nog 3x een triple radiatorthermostaat pack (217 x 3) en je hebt je kit voor 850 euro totaal, toch 150 euro minder :p

last but not least: het aansluiten hangt een beetje af van een aantal factoren, maar de meeste situaties (bestaande ketel en thermostaat vervangen door nieuwe, op al dan niet modulerende wijze) is allemaal te volgen via de installatieprocedure.
heb je momenteel een opentherm aansluiting (gezien je ketel modulerend is, en van vaillant, neem ik aan van wel) is het letterlijk niet meer dan je ketel zonder stroom zetten, de oude thermostaat afvijzen, de 2 draadjes lossen, de tado ophangen, de 2 draadjes vastschroeven (geen polariteit), en de ketel terug aanzetten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hier redelijk wat ervaring met Tado, en exact voor de use case die jij wil. Ik heb zelf een systeem met 10 radiatorknoppen verdeeld over 7 zones. Of ik minder gas verbruik, durf ik te betwijfelen, maar het comfort/luxe is wel enorm. Nu eindelijk in elke kamer mooi de temperatuur die ik wil, op het moment dat ik dat wil.
Bvb badkamer is geprogrammeerd voor 24°C tussen 6u30 en 7u30, en in het weekend tussen 7u30 en 8u30. Op andere momenten is de verwarming helemaal uit. Slaapkamer van de kinderen is geprogrammeerd voor 21°C tussen 19u en 21u (wanneer ze willen spelen) en daarna 18°C tot 's morgens. Enzovoort.
Verder gebruik ik dan nog IFTTT met de Maker service. Hierbij heb ik thuis een script draaien dat om de 5 minuten adhv nmap (of ping kan ook) een aantal devices checkt en op basis daarvan de ruimte verwarmt. Bvb PS3 in home cinema (voor Netflix, DVDs of games) zorgt ervoor dat er daar naar 22°C gestookt wordt, als de PC in mijn bureau aanstaat wordt er daar naar 22°C gestookt, enz...

Naast de slimme radiatorknoppen heb je echter zeker nog 1 slimme muurthermostaat nodig. De reden is dat daar de aansturing van je ketel in zit. Alle knoppen communiceren dus met die thermostaat om de warmtevraag door te geven. Sowieso meet een muurthermostaat veel beter/nauwkeuriger de temperatuur omdat die ergens centraal hangt ipv vlak naast de radiator. Je kan zelfs extra muurthermostaten in andere kamers gebruiken, waarvan dan de ketel-aansturing niet gebruikt wordt (en dus ook niet aangesloten). Het is zonde dat ze nog geen losse thermostaten hebben, zoals die bij EvoHome wel bestaan.

Nadelen van Tado:
* Vreet batterijen. In elke knop zitten 2x AA batterijen en reken erop dat je ze toch wel 2x per jaar mag vervangen. Je krijgt trouwens ook al veel te vroeg (na 3 maand of zo) al de eerste melding van lage batterij terwijl je probleemloos nog enkele maanden verder kan.
* Afhankelijkheid van Cloud. Ze hebben recent eens een outage van een paar uur gehad, en op dat moment wordt je schema helemaal niet meer toegepast en is elke knop ineens een domme thermostaat die je dan met de hand nog wel kan instellen. Ik vrees dat vroeg of laat die knoppen ineens waardeloos zullen zijn, omdat Tado ermee stopt, ze oude knoppen niet meer supporteren, etc... Uiteindelijk betaal je immers ook niets meer na de initiële investering terwijl je wel hun service blijft gebruiken.
* Niet altijd even intelligent. Ze hebben een feature 'Vroege Start' waarbij de verwarming al op voorhand in gang gezet wordt zodat op het target begin-uur van een schema je al onmiddellijk op temperatuur zit. Maar in de praktijk zit dat er toch vaak goed naast, vooral inzake te vroeg al op temperatuur, en overshoots (i.e. temperatuur wordt tot 1°C warmer dan wat je ingesteld had). Vooral doordat ze nu een heel goede rapporteringsfeature hebben, zie je heel goed hoe elke zone warmte vraagt en hoe dat effect heeft op de temperatuur.

Geofencing werkt ook wel goed. Je geeft aan welke apparaten mee de geofencing bepalen. Je kan de app dus ook op apparaten installeren die niet meedoen aan de geofencing, bvb een iPad die ook vaak thuis blijft als jij op pad bent. De geofencing past ook de target temperaturen aan aan de afstand dat je van huis verwijderd bent. Idee is dat als je naar huis rijdt, indien nodig al kan beginnen gestookt worden. In theorie zou je daarmee dus toch kunnen thuiskomen in een warm huis, maar in de praktijk kan je huis niet rap genoeg opwarmen. Maar hoedanook is het nog altijd beter dan thuiskomen in een koud huis dat dan pas begint op te warmen.

PS: kijk zeker goed rond qua prijzen, want die kunnen nogal verschillen. Ook: ik weet niet of het nu nog zo is, maar destijds kwam je een pak goedkoper uit door een Radiatorknop Starter Kit te kopen met een losse Thermostaat, dan een Thermostaat Starter Kit met dan 1 Radiatorknop meer.
Laatst gewijzigd door Tomby 11 okt 2017, 21:12, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Ik heb al een jaar een Tado thermostaat in huis en ben er in het algemeen zeer tevreden over. Sinds dit jaar heb ik er ook de radiatorknoppen bijgekocht en geïnstalleerd. Installatie van alles was heel simpel en bij twijfel is er een goede support die je verder helpt via de telefoon. Enig nadeel is dat die dingen batterij slurpen maar daar werken ze aan. Je kan alles apart gaan instellen zodat je een kamer wilt verwarmen wanneer je het wilt op de temperatuur die je wilt. Geofence werkt ook heel goed op mijn iPhone maar op mijn vrouw haar Android toestel werkt het een beetje minder goed. Moet al eens de app openen om deze correct te laten werken. De programmatie heb ik volledig gedaan via de app maar het kan ook via de website van Tado.
Op mijn ketels Bulex opentherm heb ik geen probleem om de zones te laten aansturen met wat we willen. Op tweakers loopt er ook een draadje met veel pro en contra’s , misschien daar eens even kijken vooraleer je iets aanschaft. Maar in grote lijnen ben ik tevreden het energie besparingsrapport zegt me dat ik al 20% heb bespaart. Hopelijk heeft dit je al een beetje geholpen.
Internet via Mobile Vikings
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Net zoals met de HoneyWell EvoHome (maar die kon niet met met mijn Vaillant praten, tenzij in on/off modus - dus niet modulerend), zoek ik een oplossing voor dit scenario:
Gebruikt Tado dan iets anders als Opentherm want anders heb je hetzelfde probleem lijkt me.
heist_175 schreef:Ik zou alle radiatoren uitrusten met zo'n "slimme thermostatische kraan", maar wat is dan nog het nut van de thermostaat, buiten logica stockeren?
Iedere kraan is een thermostaat op zich... al kan je bij EvoHome de controller ook als thermostaat gebruiken voor die kamer. Tado is wel van oorspring niet multi-zone, vandaar de "thermostaat" al vermoed ik dat dit ook de centrale logica bevat in dat geval.
heist_175 schreef:Mijn Vaillant ketel mag dus enkel branden als er (1) vraag is naar warmte volgens het schema én (2) als er minstens 1 zone de vereiste temperatuur niet bereikt heeft.
Mijn Vaillant ketel gaat dus niet branden als er (1) geen vraag is naar warmte (we zijn gaan werken) of (2) als alle zone's de vereiste temperatuur bereikt hebben.
Dat is inderdaad het concept van Multi-zoning.

De support van tado antwoordt naast de kwestie door me terug naar hun (marketing) website te verwijzen.
Hoe ik een tado op mijn Vaillant moet aansluiten, heb ik nog altijd niet kunnen achterhalen. Ik moet een serienummer ingeven, wat ik natuurlijk niet heb. Voor ik €1000 (€250 voor de slimme thermostaat startersket + €99 voor de internetkit + 9 slimme thermostaatkranen), wil ik wel weten of het gaat werken :).
heist_175 schreef: Wel: zones die onafhankelijk van elkaar aanstuurbaar zijn + webinterface om alles in te stellen (geen gepriegel met knopjes zoals bv bij een Thebe)
EvoHome heeft ook nog maar net een webinterface... voordien moest je de controller of een app gebruiken (gelukkig heeft er iemand die voor Windows Mobile geschreven). Nu is het zo dat ik die webinterface nog maar één keer gebruikt heb om te testen maar het is gewoon teveel gedoe via de PC.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

Tomby schreef: Nadelen van Tado:
* Vreet batterijen. In elke knop zitten 2x AA batterijen en reken erop dat je ze toch wel 2x per jaar mag vervangen. Je krijgt trouwens ook al veel te vroeg (na 3 maand of zo) al de eerste melding van lage batterij terwijl je probleemloos nog enkele maanden verder kan.
* Afhankelijkheid van Cloud. Ze hebben recent eens een outage van een paar uur gehad, en op dat moment wordt je schema helemaal niet meer toegepast en is elke knop ineens een domme thermostaat die je dan met de hand nog wel kan instellen. Ik vrees dat vroeg of laat die knoppen ineens waardeloos zullen zijn, omdat Tado ermee stopt, ze oude knoppen niet meer supporteren, etc... Uiteindelijk betaal je immers ook niets meer na de initiële investering terwijl je wel hun service blijft gebruiken.
* Niet altijd even intelligent. Ze hebben een feature 'Vroege Start' waarbij de verwarming al op voorhand in gang gezet wordt zodat op het target begin-uur van een schema je al onmiddellijk op temperatuur zit. Maar in de praktijk zit dat er toch vaak goed naast, vooral inzake te vroeg al op temperatuur, en overshoots (i.e. temperatuur wordt tot 1°C warmer dan wat je ingesteld had). Vooral doordat ze nu een heel goede rapporteringsfeature hebben, zie je heel goed hoe elke zone warmte vraagt en hoe dat effect heeft op de temperatuur.
dat van die batterijen kan ik zelf nog niet beoordelen, maar lijkt me wel k*t als ze vaak leeg zijn (hopelijk makkelijk te vervangen in de kranen?),
van de thermostaat zelf snap ik ook niet helemaal goed dat die batterijen nodig heeft... zou die zoveel meer stroom nodig hebben dat het niet via de opentherm verbinding zelf zou kunnen? enfin, het stoort me niet maar vraag het me wel af :)

de cloud afhankelijkheid is idd ook iets dat ik me afvraag, maar van hoe ze het aangeven zou er tegenwoordig geen afhankelijkheid zijn wat betreft je schema's die reeds ingesteld staan - die zouden gewoon hetzelfde werken (alleen je app en de website om instellingen aan te passen zouden dan niet werken, alsook de geofencing wss niet)

en de intelligentie... daar vertrouw ik met geen enkele thermostaat op, ligt ook deels aan het feit dat ze rekening houden met de weersVERWACHTING als buitentemperatuur, dus dan ben je zowiezo zeker dat er een paar keer een flater gaat zijn gezien die niet zo correct kan zijn als een echte buitensensor.
gebruik zelf het vroeg verwarmen niet, zie er het nut niet van in (je kan ook gewoon 5 minuten vroeger stoken :p )
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Splitter schreef: dat van die batterijen kan ik zelf nog niet beoordelen, maar lijkt me wel k*t als ze vaak leeg zijn (hopelijk makkelijk te vervangen in de kranen?),
van de thermostaat zelf snap ik ook niet helemaal goed dat die batterijen nodig heeft... zou die zoveel meer stroom nodig hebben dat het niet via de opentherm verbinding zelf zou kunnen? enfin, het stoort me niet maar vraag het me wel af :)
Dat van die muurthermostaat is inderdaad een van de kritieken. De EvoHome is op dat vlak beter, aangezien die gewoon de 220V gebruikt die je normaal al hebt op je oude kamerthermostaat.
Batterijen verwisselen van de knoppen is wel vrij simpel: de basisplaat beetje tegenhouden en de knop naar links draaien en hij is los. Enkel hadden ze het vakje waar de batterijen zitten wat beter mogen maken. Dat is met een metalen plaatje dat ik soms moeilijk open krijg. En heb er zo dus 10 :P.
Splitter schreef: de cloud afhankelijkheid is idd ook iets dat ik me afvraag, maar van hoe ze het aangeven zou er tegenwoordig geen afhankelijkheid zijn wat betreft je schema's die reeds ingesteld staan - die zouden gewoon hetzelfde werken (alleen je app en de website om instellingen aan te passen zouden dan niet werken, alsook de geofencing wss niet)
Dat zou ik dan nog eens moeten testen. Ik meende dat mijn schema's niet vanzelf triggerden toen we die outage hadden. Is ook gemakkelijk te testen, gewoon effen de bridge uittrekken :P. Zal het eens laten weten als ik getest heb.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Splitter schreef:dat van die batterijen kan ik zelf nog niet beoordelen, maar lijkt me wel k*t als ze vaak leeg zijn
Bij m'n EvoHome doe ik iets langer dan een jaar op een setje batterijen (2 per kraan).
Splitter schreef:de cloud afhankelijkheid is idd ook iets dat ik me afvraag
Volgens een filmpje op YouTube is die er niet voor lokale bediening... ook bij EvoHome kan ik het steeds via de controller (maar dus niet via de app als er geen internet connectie is) nog bedienen en alles blijft dus ook gewoon werken.
Splitter schreef:gebruik zelf het vroeg verwarmen niet, zie er het nut niet van in (je kan ook gewoon 5 minuten vroeger stoken :p )
Werkt nochtans prima bij EvoHome... steeds netjes warm op het uur dat je vraagt... je hoeft dus zelf niet te gissen hoelang op voorhand je moet programmeren.

Trouwens wat Vaillant beterft... ook daar kan je OpenTherm hebben via een VR33 module... meer info op https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1721847
maleadt
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jan 2014, 08:27
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

Gebruikt Tado dan iets anders als Opentherm want anders heb je hetzelfde probleem lijkt me.
tado ondersteunt eBUS, het proprietaire alternatief van Vaillant, waardoor er dus gemoduleerd kan worden. Werkt heel goed.

Kleine waarschuwing wel: Vaillant heeft het echt niet graag als je gebruik maakt van "hun" eBUS. Meer nog, toen ze bij een routine herstel van mijn CV de tado verbonden zagen aan eBUS, hebben ze alle herstellingswerken gestaakt ("het is de fout van jouw thermostaat", was helemaal niet relevant) en mijn garantie geschrapt. Vermoedelijk helemaal niet legaal, maar ik ben sindsdien verhuisd en heb nu een Remeha waar ik gewoon de OpenTherm aansluiting van kan gebruiken. Best dus tado loskoppelen als een technieker langskomt, of aan het aan/uit relais verbinden.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

Tomby schreef: Dat van die muurthermostaat is inderdaad een van de kritieken. De EvoHome is op dat vlak beter, aangezien die gewoon de 220V gebruikt die je normaal al hebt op je oude kamerthermostaat.
oh, brrrr, nee... de 220 komt in principe ook van de cv, en als je opentherm gebruikt heb je dus geen 220!
maleadt schreef: tado ondersteunt eBUS, het proprietaire alternatief van Vaillant, waardoor er dus gemoduleerd kan worden. Werkt heel goed.

Kleine waarschuwing wel: Vaillant heeft het echt niet graag als je gebruik maakt van "hun" eBUS.
heh, goed om te weten want ik was aan het overwegen om van een remeha ketel naar een vaillant te gaan...
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2655
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 231 keer

Intressant topic, mijn use case kan dus ook ben wel benieuwd hoeveel het mij gaat meer kosten in verbruik. Maar het is vooral voor het comfort dat ik er aan denk.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

Tomsworld schreef:Intressant topic, mijn use case kan dus ook ben wel benieuwd hoeveel het mij gaat meer kosten in verbruik. Maar het is vooral voor het comfort dat ik er aan denk.
in principe zou je met de slimme thermostaten net *minder* gaan verbruiken, omdat je de kamers efficienter opwarmt (natuurlijk, als je half je huis de radiator hebt dichtstaan en naar een thermostaat gaat kan dat wel anders zijn)
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Bij ons hebben we vorig jaar zo 400 euro meer verbruikt omdat de vrouw nu de thermostaat gebruikt terwijl ze vroeger aan die kranen niet kwam. Ja, de WAF was groot... Te groot!
maleadt
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jan 2014, 08:27
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

Trouwens wat Vaillant beterft... ook daar kan je OpenTherm hebben via een VR33 module... meer info op https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1721847
Ik dacht dat ze dit niet leverden in België?

Zie ook het topic op GoT. Daar is de recente teneur trouwens dat je voor echt besparen best ook kijkt naar het afstellen van je CV + radiatoren (waterzijdig inregelen). Ik heb persoonlijk dan ook geen reductie in verbruik gemerkt tijdens de laatste 6 maand met enkel tado, maar op vlak van comfort is het echt wel een hele verbetering.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Splitter schreef:oh, brrrr, nee... de 220 komt in principe ook van de cv, en als je opentherm gebruikt heb je dus geen 220!
De Opentherm sturing komt niet uit de EvoHome controller maar van een aparte module die je bij je CV ketel plaatst (en welke wireless met je controller praat). Deze module krijgt z'n spanning gewoon via Opentherm.

De controller bij EvoHome werkt op 12V dacht ik... dus de oude theremostaat kabel kan je gebruiker om deze spanning te leveren (de voedingsadapter hiervoor kan je dus gewoon bij je ketel plaatsen).
maleadt schreef:Kleine waarschuwing wel: Vaillant heeft het echt niet graag als je gebruik maakt van "hun" eBUS.
Bedrijven die weigeren open protocols te gebruiken gewoon schrappen uit je lijst !
maleadt schreef:Ik dacht dat ze dit niet leverden in België?
Sinds wanneer is dat een probleem... we bestellen tegenwoordig dingen aan de andere kant van de wereld.
Tomsworld schreef:Intressant topic, mijn use case kan dus ook ben wel benieuwd hoeveel het mij gaat meer kosten in verbruik. Maar het is vooral voor het comfort dat ik er aan denk.
Het is inderdaad het comfort... 's morgens lekker warm in de badkamer en de keuken zonder gans het huis op te warmen. Persoonlijk heb ik nog niet gekeken wat het verschil in verbruik is omdat dit volgens mij moeilijk is, de ene winter is de andere niet (en ik heb trouwens op hetzelfde moment een nieuwe ketel geplaatst).
maleadt
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 07 jan 2014, 08:27
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 6 keer

r2504 schreef:
maleadt schreef:Ik dacht dat ze dit niet leverden in België?
Sinds wanneer is dat een probleem... we bestellen tegenwoordig dingen aan de andere kant van de wereld.
Sure, maar de installatie ervan void dan weer je warranty, wat in het geval van een CV ketel niet zo triviaal is. En als je dan toch je garantie weggooit, kan je (in het geval van Vaillant ketels) best op eBUS aansluiten, wat tado ook aanraadt.
Maar goed, na mijn bovenvermeld debacle met Vaillant/tado/eBUS zou ik eerder andere fabrikanten aanraden, die gewoon direct OpenTherm aanbieden. Jammer wel dat tado er geen enkel gewag van maakt tijdens de installatie, en je pas later met de gebakken peren zit.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

maleadt schreef:Sure, maar de installatie ervan void dan weer je warranty, wat in het geval van een CV ketel niet zo triviaal is.
Of men dat hard kan maken is een andere vraag... dat ze dit dan maar eerst aantonen. Trouwens je kan die altijd loskoppelen.
maleadt schreef:Maar goed, na mijn bovenvermeld debacle met Vaillant/tado/eBUS zou ik eerder andere fabrikanten aanraden, die gewoon direct OpenTherm aanbieden.
+1
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bedankt voor de reacties. Nogal druk gehad op het werk, vandaar pas nu mijn reactie :).
je volgt het speelgoed topic niet zeker?
Jawel, maar ik wilde dat topic niet vervuilen :).
also (coolblue): koop de thermostaat starterskit (v2) : 199 euro, daar zit de internetbridge al bij dus geen idee waarom je die appart rekent, en dan nog 3x een triple radiatorthermostaat pack (217 x 3) en je hebt je kit voor 850 euro totaal, toch 150 euro minder :p
Ken je die fratsen? Over 2 jaar krijgt de v2 geen updates meer :)

Code: Selecteer alles

                                        tado.shop   Amazon   Coolblue
Slimme Thermostaat - Starterskit (v3)        €249     €301       €249
Extensiekit                                   €99     incl        €99
9 x slimme thermostatische kraan	          €711     €666       €651
Amazon ANSI code voor starterskit+extensiekit: B01LXJEOIM
Dus totale kost: €967
Als ik 3 kranen (€217 Coolblue/€222 Amazon) kan vervangen door 1 thermostaat (€129), dan daalt de kost nog eens met €100
of met nog meer als ik de centrale thermostaat kan gebruiken om keuken en living aan te sturen met "gewone" thermostatische kranen, als die de rest van het huis niet in de kou zet als er in een andere zone toch nog warmtevraag is.
(correct me if I'm wrong)
Gebruikt Tado dan iets anders als Opentherm want anders heb je hetzelfde probleem lijkt me.
EvoHome heeft in NL een controller die Opentherm naar EBUS omzet, maar officieel wordt die in België niet ondersteunt.
Tado praat rechtstreeks in EBUS met de Vaillant (of dat beweren ze toch op hun website).
Iedere kraan is een thermostaat op zich... al kan je bij EvoHome de controller ook als thermostaat gebruiken voor die kamer. Tado is wel van oorspring niet multi-zone, vandaar de "thermostaat" al vermoed ik dat dit ook de centrale logica bevat in dat geval.
Als je met een centrale thermostaat werkt voor 1 kamer, wie gaat de kranen dan open of toe draaien? Of dat moet dan met een oldskool thermostatische kraan en de graden moet je gokken, ergens tussen stand 4 en stand 5 :)
Bedrijven die weigeren open protocols te gebruiken gewoon schrappen uit je lijst !
+1
de cloud afhankelijkheid is idd ook iets dat ik me afvraag, maar van hoe ze het aangeven zou er tegenwoordig geen afhankelijkheid zijn wat betreft je schema's die reeds ingesteld staan - die zouden gewoon hetzelfde werken
at zou ik dan nog eens moeten testen. Ik meende dat mijn schema's niet vanzelf triggerden toen we die outage hadden. Is ook gemakkelijk te testen, gewoon effen de bridge uittrekken :P. Zal het eens laten weten als ik getest heb.
Ik had op Tweakers ook gelezen dat alles bleef werken.
Als je op uw LAN zit, gaat uw smartphone en uw webinterface dan ook via de servers van tado? Of lokaal?
Kleine waarschuwing wel: Vaillant heeft het echt niet graag als je gebruik maakt van "hun" eBUS. Meer nog, toen ze bij een routine herstel van mijn CV de tado verbonden zagen aan eBUS, hebben ze alle herstellingswerken gestaakt
Binnenkort (ergens tussen 2018 en 2019 -> netto.tijd.be) moet onze installatie aangepast worden aan hoogcalorisch gas, dus dan komt er sowieso iemand langs. Worst case koppel ik even los.
Als Vaillant zich achter een proprietary muur blijft terugtrekken, weet ik alvast welk merk het NIET wordt voor mijn volgende ketel. Bij de installatie in 2014 niet aan gedacht om naar het protocol te kijken. Als het Opentherm geweest was, had ik de EvoHome al geplaatst.
in principe zou je met de slimme thermostaten net *minder* gaan verbruiken
Eens we mogen thuiswerken gaat dat wel van toepassing zijn, dan moet ik niet gans het huis verwarmen als ik enkel in mijn bureau zit,
maar verder zal het eerder meer verbruik zijn, met een hoger comfort.

Maar dus, nog enkele vragen:
- de webinterface om de programmatie in te geven, werkt die via de servers van tado, of lokaal (zoals een router, NAS, ... verinding op IP adres)
- als ik in 1 ruimte 3 radiatoren heb staan, steek ik dan best 1 thermostaat (€99) of 3 kranen (€79 x 3)? Indien thermostaat: gaat de rest van het huis nog verwarmd worden als de "livingthermostaat" het warm genoeg heeft?
- ik zag ergens een "rapport" dat je kan bekomen? Hoe verkrijg je dat?
- hoe controleer ik dat mijn ketel nog steeds moduleert en niet in aan/uit modus is gegaan?
- hoe weet ik of mijn ketel nog steeds de buitensensor uitleest en er rekening mee houdt?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:of met nog meer als ik de centrale thermostaat kan gebruiken om keuken en living aan te sturen met "gewone" thermostatische kranen, als die de rest van het huis niet in de kou zet als er in een andere zone toch nog warmtevraag is.
(correct me if I'm wrong)
Dat gaat suboptimaal werken. Die gewone kranen gaan je andere kamers normaal niet in de kou zetten. Het probleem is eerder omgekeerd: die living+keuken gaat warmte krijgen als het daar, volgens de domme thermostaatknoppen, niet warm genoeg is, onafhankelijk van wat in Tado ingesteld staat.
Je geeft verder zelf al het voorbeeld van extra besparing als je thuis werkt. Stel je zit in je werkkamer en je Tado staat ingesteld voor de hele dag daar 21°C en de living uit. Op het moment dat je werkkamer warmte vraagt, dan gaat je living ook warmte krijgen. Die domme thermostaten gaan immers wellicht ingesteld staan op 21°C of zo.
En dan komen we op het 2de nadeel/risico: die domme knoppen moeten hoger ingesteld staan dan hoe je de Tado muurthermostaat instelt. Anders riskeer je dat de muurthermostaat aan de ketel doorgeeft dat er moet gepompt worden, terwijl alle knoppen dichtstaan.

Kortom: wanneer je een multizone configureert, is het ten sterkste aanbevolen om in de ruimte waar de Tado muurthermostaat hangt, ook overal Tado radiatorknoppen te installeren.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Als je met een centrale thermostaat werkt voor 1 kamer, wie gaat de kranen dan open of toe draaien? Of dat moet dan met een oldskool thermostatische kraan en de graden moet je gokken, ergens tussen stand 4 en stand 5 :)
Bij EvoHome kan je de "thermostaat" (de controller) z'n temperatuur sensor gebruiken ipv. de sensors in de kramen voor die ruimte... je moet dus nog altijd slimme kranen hebben in die kamer, enkel het meetpunt ligt dus anders.

Of dit bij Tado eveneens zo werkt dat weet ik niet... in ieder geval de kamers die je wil gebruiken moeten voorzien zijn van een slimme kraan want anders heeft het totaal geen zin. Keuken (1), living (3), badkamer (1) en bureau (1) hebben hier daarom allemaal slimme kranen, enkel de twee slaapkamers niet (daar staat het raam toch zomer en winter altijd op kip).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

r2504 schreef:Bij EvoHome kan je de "thermostaat" (de controller) z'n temperatuur sensor gebruiken ipv. de sensors in de kramen voor die ruimte... je moet dus nog altijd slimme kranen hebben in die kamer, enkel het meetpunt ligt dus anders.
Of dit bij Tado eveneens zo werkt dat weet ik niet...
Werkt bij Tado net zo.
Ook in andere ruimtes kun je overigens een Tado muurthermostaat gebruiken (want is namelijk veel nauwkeuriger dan meting in de knoppen). Alleen wordt dan de ketel-aansturing niet gebruikt. Ze zouden dus wel eens (want goedkoper) muurthermostaten mogen op de markt brengen die énkel meten en niet aansturen, net zoals EvoHome die heeft.
De regeling aan de knoppen zelf geldt dan overigens voor de gehele ruimte. Wil ik de living wat warmer, dan kan ik dus naar de muurthermostaat lopen, maar ik kan even goed aan de knop van de dichtste radiator gaan draaien. Al gebruik ik natuurlijk gewoon meestal de app.
Tinky
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 okt 2017, 21:36

Zit er op deze producten ook een soort garantie dat ze x aantal jaar na beeindigen productie nog ondersteuning moeten bieden?
Of is er op softwarevlak zo geen wetgeving?

Is dit eventueel te combineren met een eigen controller of is het een gesloten protocol?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tomby schreef:De regeling aan de knoppen zelf geldt dan overigens voor de gehele ruimte. Wil ik de living wat warmer, dan kan ik dus naar de muurthermostaat lopen, maar ik kan even goed aan de knop van de dichtste radiator gaan draaien.
Dat is bij EvoHome spijtig genoeg niet... draai ik in m'n living (zone met drie kranen) aan een knop dan is dit enkel voor die radiator volgens mij.

Nu doe ik dit in de living eigenlijk nooit... m'n controller hangt daar en dat is flexibeler. In m'n bureau doe ik het dan wel maar dat is ook maar een zone met één radiotor.
Tinky schreef:Zit er op deze producten ook een soort garantie dat ze x aantal jaar na beeindigen productie nog ondersteuning moeten bieden?
Of is er op softwarevlak zo geen wetgeving?
Ik vrees dat je op dat gebied geen enkele garantie hebt... je kan dus op veilig spelen door voor een grote speler te kiezen (in dat opzicht heeft Honeywell dus iets meer voordeel dan Tado denk ik).
Tinky schreef:Is dit eventueel te combineren met een eigen controller of is het een gesloten protocol?
De controller blijft gewoon werken zonder de cloud (je moet het zelfs niet aansluiten) alléén verlies je dan bediening via de app of website.

Het protocol tussen app en cloud is ondertussen voor Honeywell reverse-engineered (ik heb dus al eigen code geschreven ook)... de verbinding van de controller met de cloud echter niet (geen idee of iemand die al geprobeerd heeft). Geen idee wat de status hier bij Tado is.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

tado lijkt dezelfde hardware te gebruiken (behalve voor de bridge die nu ook een homekit versie heeft... apple moet toch altijd speciaal zijn),
dus qua updates lijkt me dat wel snor... (mijn v2 setje had out of the box een 24.x firmware en (na wat moeite) zit die nu op 47.2.
dit terwijl de v3 set beschikbaar is, maar zoals gezegd: enkle een andere bridge voor homekit compatibiliteit.

je kan dus ook gewoon zonder de cloud alles nog doen, maar net zoals bij de honeywell: dan heb je geen app of website om te de bediening te doen,
en verlies je dus ook een deel van de 'smart' attributen (maar zeker geen functionaliteit, behalve de geofencing moest je die gebruiken)
verder kan je ook je eigen integratie doen, en is er een (niet officieel gedocumenteerde?) api die je kan gebruiken bij tado (gebruik ik ondertussen al in een bash scriptje om zaken uit te lezen, maar je kan er ook zaken mee instellen e.d.)

nu nog wachten om te zien of iemand ooit de bridge/thermostaat rechtstreeks kan aanspreken zonder via de cloud te gaan... lijkt me wel mogelijk, maar ligt een beetje buiten mijn kennis om dat te gaan uitvissen... dus ik wacht wel :)
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2630
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 221 keer

Vandaag gemerkt dat er wel een leuk algoritme achterzit. Kreeg een melding ‘open raam gedetecteerd’
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

axs schreef:Vandaag gemerkt dat er wel een leuk algoritme achterzit. Kreeg een melding ‘open raam gedetecteerd’
heb er nog niet mee gespeeld (o.a omdat ik momenteel enkel de thermostaat heb en niet de radiatorkranen) maare... werkt dat echt goed, ja?

hij zou ook moeten leren hoe het huis in elkaar zit en daarop gebaseerd zich aanpassen om je schema het meest efficient aan te houden,
ben dat nu een beetje in de gaten aan het houden om te kijken of het klopt.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Gebruik hier in appartement enkel de thermostaat, aangezien het zo overal evenredig warm mag worden. Zeer tevreden van Tado en pro support voor de installatiedetails op m'n Vaillant ketel van 2012.
Tijdens de renovatie begin dit jaar nieuwe kabels gelegd tot aan de Vaillant, en in principe geen batterijen meer nodig als ik 2 draden op voeding aansluit met zelfde voltage van de batterijen.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Splitter schreef:tado lijkt dezelfde hardware te gebruiken (behalve voor de bridge die nu ook een homekit versie heeft... apple moet toch altijd speciaal zijn),
dus qua updates lijkt me dat wel snor... (mijn v2 setje had out of the box een 24.x firmware en (na wat moeite) zit die nu op 47.2.
dit terwijl de v3 set beschikbaar is, maar zoals gezegd: enkle een andere bridge voor homekit compatibiliteit.
Het is niet enkel HomeKit (Apple) hé, het is ook al de rest:
De nieuwe producten van tado° ondersteunen platformen zoals Apple HomeKit, Google Home, Amazon Echo en IFTTT.
je kan dus ook gewoon zonder de cloud alles nog doen, maar net zoals bij de honeywell: dan heb je geen app of website om te de bediening te doen,
en verlies je dus ook een deel van de 'smart' attributen (maar zeker geen functionaliteit, behalve de geofencing moest je die gebruiken)
verder kan je ook je eigen integratie doen, en is er een (niet officieel gedocumenteerde?) api die je kan gebruiken bij tado (gebruik ik ondertussen al in een bash scriptje om zaken uit te lezen, maar je kan er ook zaken mee instellen e.d.)
Besturen wie een website vind ik wel handig, de rest kan me niet schelen.
Hoe stel je alles in zonder website of app?

Iemand die hier iets over kan zeggen:
- ik zag ergens een "rapport" dat je kan bekomen? Hoe verkrijg je dat?
- hoe controleer ik dat mijn ketel nog steeds moduleert en niet in aan/uit modus is gegaan?
- hoe weet ik of mijn ketel nog steeds de buitensensor uitleest en er rekening mee houdt?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

heist_175 schreef: Het is niet enkel HomeKit (Apple) hé, het is ook al de rest:
De nieuwe producten van tado° ondersteunen platformen zoals Apple HomeKit, Google Home, Amazon Echo en IFTTT.
wel dus... de "oude" bridge doet alles, BEHALVE homekit (schijnbaar omdat er een fysieke pairing button zou moeten zijn op de bridge voor homekit),
al de rest van integraties is perfect mogelijk.
heist_175 schreef: Hoe stel je alles in zonder website of app?
zoals in een ver donker verleden waar internet nog niet bestond: je drukt op de knopjes :p
let wel: het instellen van schema's zit wél vast aan de cloud, dus je kan manueel bedienen maar zonder app/site geen weekschema instellen.
heist_175 schreef: Iemand die hier iets over kan zeggen:
- ik zag ergens een "rapport" dat je kan bekomen? Hoe verkrijg je dat?
- hoe controleer ik dat mijn ketel nog steeds moduleert en niet in aan/uit modus is gegaan?
- hoe weet ik of mijn ketel nog steeds de buitensensor uitleest en er rekening mee houdt?
[/quote]
- in de app
- je 2 opentherm kabeltjes aansluiten en dan blijft het opentherm (en zowiezo modulerend dacht ik dus - alleen de efficientie kan verschillen mss). verder kan je zien in de app/site wanneer er hittevraag is, en op de ketel zelf wss ook.
- euh, geen idee... gezien ik geen buitensensor heb en gewoon tado zijn ding laat doen met de weersverwachtingen.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Splitter schreef:de "oude" bridge doet alles, BEHALVE homekit (schijnbaar omdat er een fysieke pairing button zou moeten zijn op de bridge voor homekit),
Volgens mij is de reden dat Apple Homekit een specifieke Apple authenticatie-chip gebruikt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Splitter schreef:
heist_175 schreef: Het is niet enkel HomeKit (Apple) hé, het is ook al de rest:
De nieuwe producten van tado° ondersteunen platformen zoals Apple HomeKit, Google Home, Amazon Echo en IFTTT.
wel dus... de "oude" bridge doet alles, BEHALVE homekit (schijnbaar omdat er een fysieke pairing button zou moeten zijn op de bridge voor homekit),
al de rest van integraties is perfect mogelijk.
De kans is klein dat ik ooit €1000 of meer ga willen betalen voor een telefoon, dus dat ik er geen appels mee kan bedienen (of vice versa), interesseert me niet. De andere platformen mogelijks, eventueel, in de toekomst wel.
Dus KACHING; €50 bespaard :).
zoals in een ver donker verleden waar internet nog niet bestond: je drukt op de knopjes :p
let wel: het instellen van schema's zit wél vast aan de cloud, dus je kan manueel bedienen maar zonder app/site geen weekschema instellen.
Geen weekprogramma? Dat kan een "domme" thebe van €130 zelfs al.
Dat is wel een MEGA nadeel van de tado dan, dat ie de schema's niet lokaal opslaat of laat configureren.
heist_175 schreef: - hoe controleer ik dat mijn ketel nog steeds moduleert en niet in aan/uit modus is gegaan?
- je 2 opentherm kabeltjes aansluiten en dan blijft het opentherm (en zowiezo modulerend dacht ik dus - alleen de efficientie kan verschillen mss). verder kan je zien in de app/site wanneer er hittevraag is, en op de ketel zelf wss ook.
Vaillant heeft een eigen taal uitgevonden :( OpenTherm was te gemakkelijk...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Splitter schreef:nu nog wachten om te zien of iemand ooit de bridge/thermostaat rechtstreeks kan aanspreken zonder via de cloud te gaan... lijkt me wel mogelijk, maar ligt een beetje buiten mijn kennis om dat te gaan uitvissen... dus ik wacht wel :)
Zelfde probleem bij EvoHome... de API's praten steeds met de cloud (die dan weer opnieuw praat met je controller). Op zich werkt de controller volledig lokaal (zonder cloud), maar je kan dus nooit je eigen "cloud" alternatief maken tenzij je het protocol zou kennen.
axs schreef:Vandaag gemerkt dat er wel een leuk algoritme achterzit. Kreeg een melding ‘open raam gedetecteerd’
Doet m'n EvoHome ook... vermoedelijk is dat op basis van een temperatuursval op de kraan.
heist_175 schreef:Hoe stel je alles in zonder website of app?
De EvoHome controller heeft een groot kleuren touch-screen (waar je alles eenvoudig en duidelijk op kan aanpassen)... geen idee hoe dit is bij de Tado aangezien daar precies niet veel knopjes of info op te zien is.
Splitter schreef:let wel: het instellen van schema's zit wél vast aan de cloud, dus je kan manueel bedienen maar zonder app/site geen weekschema instellen.
Ow... geen weekschema ? Werkt je Tado dan nog wel zonder de cloud, of is het enkel het instellen van het weekschema dat niet kan ?

Bij EvoHome zit alles lokaal, zonder cloud heb je dus nog steeds je normaal schema en via het touch-screen kan je het ook gewoon aanpassen (heb zelfs nog nooit een schema aangepast via de app - is een third party app welke dit niet kan, via de website weet ik niet of het kan - vermoed van wel maar ook nog nooit gebruikt).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

EvoHome is op dat vlak een veel veiliger keuze. Tado is redelijk waardeloos zonder cloud. Enige dat je nog kan doen is lokaal de temperatuur veranderen zoals bij een domme thermostaat. De interface heeft inderdaad maar drie knoppen: een soort wake-up knop, en dan een softbutton voor Up en Down waarmee je de temperatuur instelt.
Dus je kan helemaal geen schema's instellen als je Tado offline is. En ik denk zelfs dat hij een bestaand schema zelfs ook niet toepast terwijl offline. Maar dat ben ik nu uit eigen nieuwsgierigheid eens aan het testen. Heb een schema ingesteld dat over een paar minuten vol begint te stoken, en vervolgens mijn bridge uitgetrokken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Toen ik m'n EvoHome gekocht heb had Tado nog geen multi zoning dus de keuze was eenvoudig... echter nadien heb ik soms wel eens gedacht dat Tado beter zou zijn (oa. Windows Mobile support waar dit bij EvoHome via een third party app is, iets inventiever/hipper bedrijf, ...) maar uiteindelijk denk ik toch dat EvoHome nog steeds de top is (al is het ook niet perfect) wat betreft multi-zoning.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Heb wel al eens problemen gehad met tado dat het 26 graden in huis was, ergens wat blijven hangen, hun gemeld, dan nooit meer voor gehad.
Je zit inderdaad vast in de cloud, dat is het grote nadeel. Staat ooit nog eens op de planning om zelf met een ESP8266 dit te bouwen, ongelofelijk simpel.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tomby schreef:Heb een schema ingesteld dat over een paar minuten vol begint te stoken, en vervolgens mijn bridge uitgetrokken.
Zoals verwacht gebeurde er lokaal dus gewoon niets, terwijl ik offline was. Dus ook het toepassen/triggeren van je schedule gebeurt via de cloud. Was ook te verwachten aangezien die Tado spullen nergens zelf een tijd tonen en dus gegarandeerd geen interne klok hebben.
Bababa
Premium Member
Premium Member
Berichten: 648
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:20
Uitgedeelde bedankjes: 26 keer
Bedankt: 35 keer

je hebt Tado en Honeywell Evohome, maar ik vind het allebei niet echt robuste oplossingen en ze hebben nog wat fouten die niet zouden mogen.

Ik begrijp eigenlijk niet dat dit nog niet mainstream is. Temperatuur per kamer regelen zou toch anno 2017 echt wel vlotter moeten kunnen dan het nu in 99% van de huishoudens is: een thermostaat in de keuken/woonkamer, en analoge thermostaatkoppen in alle andere ruimtes.

Ik heb EvoHome, en het is volgens mij het beste wat er is voor multi zone, maar echt top vind ik het niet. Bv als je een radiatorkop handmatig de temeratuur wijzigt, zie je dit niet op het schermpje van je Evotouch. Nogal amateuristisch. Ze komen ook nooit met nieuwe updates of verbeteringen.
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Tim.Bracquez schreef:Staat ooit nog eens op de planning om zelf met een ESP8266 dit te bouwen, ongelofelijk simpel.
Het probleem zijn de thermostatische kranen op zich (heb ooit met een bedrijf hierover contact gehad maar men weigerde de specificaties en protocol ervan vrij te geven)... het controller gedeelte is prima zelf te bouwen.
Tomby schreef:Zoals verwacht gebeurde er lokaal dus gewoon niets, terwijl ik offline was.
Niet goed... zonder cloud is je Tado dus eigenlijk waardeloos (terwijl m'n EvoHome gewoon prima verder werkt).
Bababa schreef:Ik heb EvoHome, en het is volgens mij het beste wat er is voor multi zone, maar echt top vind ik het niet. Bv als je een radiatorkop handmatig de temeratuur wijzigt, zie je dit niet op het schermpje van je Evotouch. Nogal amateuristisch. Ze komen ook nooit met nieuwe updates of verbeteringen.
+1 ... maar het blijft dus de minst slecht oplossing.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Tomby schreef:Zoals verwacht gebeurde er lokaal dus gewoon niets, terwijl ik offline was. Dus ook het toepassen/triggeren van je schedule gebeurt via de cloud. Was ook te verwachten aangezien die Tado spullen nergens zelf een tijd tonen en dus gegarandeerd geen interne klok hebben.
Ik zal eens €1000 uitgeven voor iets dat niet offline werkt :bang:
Wat een dwaas systeem.

@EvoHome: ik heb nergens info gevonden hoe ik het aan mijn Vaillant kan hangen, zelfs niet met de speciale module
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:@EvoHome: ik heb nergens info gevonden hoe ik het aan mijn Vaillant kan hangen, zelfs niet met de speciale module
Is hier nochtans verschenen...
Trouwens wat Vaillant beterft... ook daar kan je OpenTherm hebben via een VR33 module... meer info op https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1721847
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”