accumulatiekachels in 2017

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 307
Lid geworden op: 06 maa 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

bestaat het nog in 2017?
zoals vroeger?
of is er iets beter en zuiniger?
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Warmte pomp is het alternatief .... (ook wel airco genoemd)

ik zelf zou het liefst gewoon solar gebruiken met een groot buffervat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Meeste nieuwbouwappartementen waar geen gasleiding kan of mag binnenkomen worden doorgaans verwarmd met combinatie accumulatie en convectoren.

Wordt zeker nog veel gebruikt.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Krulwilg
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 feb 2015, 12:18
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 8 keer

Block schreef:Meeste nieuwbouwappartementen waar geen gasleiding kan of mag binnenkomen worden doorgaans verwarmd met combinatie accumulatie en convectoren.

Wordt zeker nog veel gebruikt.
Dat vind ik persoonlijk dan weer heel jammer.
Als ze dan nieuw bouwen kunnen ze toch direct een warmtepomp steken? Het verdient zichzelf op termijn toch terug.
Tenzij de appartementen zodanig geïsoleerd zijn dat er amper verwarming nodig is. (Alhoewel airco in de zomer dan wel handig is, hier ben ik weer met de warmtepomp)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Krulwilg schreef:
Block schreef:Meeste nieuwbouwappartementen waar geen gasleiding kan of mag binnenkomen worden doorgaans verwarmd met combinatie accumulatie en convectoren.

Wordt zeker nog veel gebruikt.
Dat vind ik persoonlijk dan weer heel jammer.
Als ze dan nieuw bouwen kunnen ze toch direct een warmtepomp steken? Het verdient zichzelf op termijn toch terug.
Tenzij de appartementen zodanig geïsoleerd zijn dat er amper verwarming nodig is. (Alhoewel airco in de zomer dan wel handig is, hier ben ik weer met de warmtepomp)
De buitenunit heeft wel de goedkeuring nodig van de VME.


Verstuurd vanaf mijn Alpha met Tapatalk
Krulwilg
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 feb 2015, 12:18
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 8 keer

bruma schreef:
Krulwilg schreef:
Block schreef:Meeste nieuwbouwappartementen waar geen gasleiding kan of mag binnenkomen worden doorgaans verwarmd met combinatie accumulatie en convectoren.

Wordt zeker nog veel gebruikt.
Dat vind ik persoonlijk dan weer heel jammer.
Als ze dan nieuw bouwen kunnen ze toch direct een warmtepomp steken? Het verdient zichzelf op termijn toch terug.
Tenzij de appartementen zodanig geïsoleerd zijn dat er amper verwarming nodig is. (Alhoewel airco in de zomer dan wel handig is, hier ben ik weer met de warmtepomp)
De buitenunit heeft wel de goedkeuring nodig van de VME.


Verstuurd vanaf mijn Alpha met Tapatalk
Dat is inderdaad een struikelblok. Soms is het inderdaad niet mogelijk/toegestaan om een buitenunit te zetten. Dan kan je inderdaad niet veel anders dan accumuilatoren toepassen, tenzij er gas is natuurlijk.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij veel nieuwbouw waar het appartement mogelijks voor vakantieverhuur in aanmerking kan komen zet men zelfs directe verwarming (kostprijs) of worden de appartementen casco verkocht, je zoekt het zelf maar uit en draait op voor de kosten.

Echter verwarming met buffering zal mogelijks in de toekomst terug boomen, immers na invoering van de slimme meter en een goedkopere afrekening voor momenten dat er overproductie van stroom zal zijn zal buffering ook weer in de aandacht komen.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

marcvt63 schreef:bestaat het nog in 2017?
zoals vroeger?
of is er iets beter en zuiniger?
Ja als ge het duurste van het duurste wil zeer zeker aanbevolen.

Ja die vakantie appartementen de zibro kamin is daar volop booming.
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 307
Lid geworden op: 06 maa 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

het is een kleine studio...
een olieradiator is duur in verbruik
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Als je een buitenunit kan plaatsen en er geen probleem mee hebt dat die dingen toch wel wat lawaai maken kan je een warmtepomp overwegen.
Het heeft vele voordelen (die verkopers je met plezier zullen vertellen), de nadelen zal je van hen niet horen, die krijg je van gebruikers:
-luchtverplaatsing (wind is een groot woord, maar toch)
-geluid
-mottige buitenunit
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Voor een kleine studio die voldoende geïsoleerd is (geen enkel glas of zo) vallen de kosten van accumulatieverwarming goed mee als je deze aansluit op een 'exclusief nacht' meter. Dit is een aparte (enkelvoudige) meter die enkel 's nachts elektriciteit levert (in de meterkast zit een relais die op een 'Rundsteuerempfänger' is aangesloten en zo door de netbeheerder wordt in- en uitgeschakeld). De distributiekosten van die stroom zijn aanzienlijk lager dan die van het gewone nachttarief bij een tweevoudige meter. Op deze meter mogen dan ook enkel vaste toestellen worden aangesloten zoals accumulatieverwarming en een elektrische boiler, geen stopcontacten. De totale kWh-prijs is ongeveer de helft van het dagtarief. Dit is natuurlijk nog altijd duurder dan de kWh-prijs van gas, maar het voordeel is dat je voor zo'n aansluiting geen bijkomende vaste kosten moet betalen (in tegenstelling tot een gasaansluiting). Accumulatieverwarming heeft in tegenstelling tot een gasketel ook weinig tot geen onderhoud nodig en het rendement is 100% (er gaat immers geen warmte verloren via een schoorsteen/afvoer).
Exclusief_nacht.png
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

De vraag is wel hoe lang dit gunsttarief nog gaat bestaan. Daarnaast moet je kijken of en een exclusief nacht teller hebt. Dat zou me persoonlijk verbazen bij een studio. Als je die nog moet laten installeren zal je al jaren verder zijn voordat je winst maakt.
Ook is het van belang te weten of het een studio is om permanent te wonen of eentje als buitenverblijf.
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 307
Lid geworden op: 06 maa 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

iemand ervaring met aterno-apparaten als verwarming?
goedkoop of duur in verbruik?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6113
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

marcvt63 schreef:iemand ervaring met aterno-apparaten als verwarming?
goedkoop of duur in verbruik?
http://www.test-aankoop.be/forum/Topic/546020
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3910
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

Ik kan je zeggen dat dit heel duur is in verbruik van stroom.Ik weet nog de tijd dat mensen die bij Elektrabel werkten allen accumulatie hadden,omdat ze een ferme korting kregen op hun stroom-factuur.voor de gewone mensen echt veel te duur m.i..
Als het echt heel koud word(ik bedoel dan -10 en meer) dan moeten die accumulatoren opladen....op dagtarief,wat alles dan onbetaalbaar maakt.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Voor een heel huis is dat inderdaad duur, maar voor een kleine studio is dat goed te doen, aangezien je daar toch relatief weinig kWh verbruikt om te verwarmen en er geen vaste kosten, noch onderhoudskosten zijn (in tegenstelling tot een gasketel). Als je niet toekomt met de nachtaccumulatie, dan is je woning zeer slecht geïsoleerd en/of zijn je accumulatoren ondergedimensioneerd.

Ik heb hier accumulatoren van 5000 W en 2000 W met standen 1 * * 2 * * 3 en die staan eigenlijk altijd lager dan 2. Als het echt heel koud is buiten, dan staan ze op 1 * *. Als je die op 3 zou zetten, dan worden die gloeiend heet en kan je de ramen gaan open zetten, anders is het dag en nacht 30 graden binnen, zelfs zonder dat je de accumulatoren laat blazen. Nachtstroom is 8 uur lang actief (en in de namiddag nog eens even 1,5 uur, vooral om de boilers bij te verwarmen). Als je zo één accumulator van 5000 W 8 uur lang zou laten opladen, dan heb je 40 kWh aan warmte opgeslagen. Weet je hoe veel dat wel is?

Op dagstroom opladen (de stenen opwarmen) kan sowieso niet. Wel kan je de uitgeblazen lucht direct opwarmen met het dagelement (indien de stenen koud zouden staan), maar veel warmte geeft dat niet, dus dat is eigenlijk enkel geschikt om 's avonds een beetje te verwarmen in het tussenseizoen. Het vermogen van het dagelement is immers maar 30% van het accumulatievermogen (5000 W --> 1500 W, 2000 W --> 600 W).
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 307
Lid geworden op: 06 maa 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

studio is 38 m²...
verbruik per jaar?
en kostprijs per jaar?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Om dat te bepalen giet je de studio in een warmteverliesberekening

Verstuurd vanaf mijn Alpha met Tapatalk
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

marcvt63 schreef:studio is 38 m²...
verbruik per jaar?
en kostprijs per jaar?
Dat is zo bijna onmogelijk te zeggen, want hangt af van vele factoren:
- hoe goed is de studio geïsoleerd?
- bevinden er zich nog woningen onder, boven en/of naast de studio?
- tot welke temperatuur zal de bewoner de studio overdag verwarmen (19°C, 21°C, 23°C, ...) en voor hoeveel uur per dag? 's Nachts?

Indien er redelijke isolatie is en dubbele beglazing, de studio goed ingesloten is en er niet overdreven wordt gestookt, dan kan je verbruik op exclusief nacht (accumulatieverwarming + boiler) minder dan 2000 kWh bedragen. Daarnaast heb je natuurlijk nog je normale elektriciteitsverbruik. Bij gebruik van LED-verlichting, een relatief zuinige koelkast, geen wasmachine/droogkast/vaatwasser/... zal dit normaal minder dan 1000 kWh zijn. Een prijsberekening kan je dan maken via https://vtest.vreg.be. Met een dergelijk verbruik zou je onder de € 50 per maand moeten zitten, maar in geval van een slecht of niet geïsoleerde studio met enkelglas, veel buitenmuren en/of onder het dak waar dan ook nog eens de hele dag wordt verwarmd tot 25°C en twee keer per dag wordt gedoucht zal het natuurlijk véél meer zijn...
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”