Slimme meter maakt winnaars en verliezers

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Bij bedrijven, eigenaars van zonnepanelen en gebruikers van een budgetteren valt winst te rapen na de invoering van een slimme meter, blijkt uit een studie van energieregulator vreg. Maar de kleine verbruiker verliest.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170518_02888204
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

niet verbazend, maar soit....

wat ik me meer afvraag: kunnen ze dat eisen?
want de overheid/netbeheerder wil die slimme meter: de particulier vraagt er niet om.
en het doel is minder te verbruiken... door een extra verbruiker toe te voegen?

dus ik vraag me af: zouden we kunnen eisen, dat als dit ding verplicht zou worden, het ook VOOR onze teller aangesloten kan worden (want anders betalen we verbruik van iets dat we niet willen, omdat we moeten ineens) en met een simkaartje op internet, die betaald zal worden door de netbeheerder (want anders moeten we ons internet ook nog eens opofferen voor iets dat wij er niet op willen)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Splitter schreef:het ook VOOR onze teller aangesloten kan worden (want anders betalen we verbruik van iets dat we niet willen, omdat we moeten ineens)
En waarom zou je verbruik moeten betalen ?

Jij gaat er dus vanuit dat zo'n slimme meter z'n spanning neemt na het tellen, maar die kan dat evenzeer voor het tellen nemen (zonder een schema kan je hier dus niet over oordelen).
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

ik ga er inderdaad vanuit (laat me het zo zeggen: zou het je verbazen?)...
maar ik zeg nergens dat het zo is, ik stel de VRAAG of we kunnen eisen dat het NIET zo zal zijn (want ze spreken van verplichting tegen 2019, maar weer niets over of het zomaar kan/mag eigenlijk - iets waar de huidige regering érg goed in is, conform het hele essers-bos verhaal met daarbijvolgend het plan om nu bouwgronden om te vormen naar bosgronden)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nu ja, of hij ervoor of erachter zit... bepalen doe je het toch hoor.

Trouwens ik denk dat je niets te eisen hebt... je zal er braafjes voor moeten betalen.

Wel grappig om te horen dat een slimme meter kan besparen... als je zelf minder verbruikt :lol:

Dat is zoals zeggen we laten je besparen op benzine door de prijs ervan te verhogen :bang:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Bij mijn broer in Duitsland hebben ze al langer een slimme meter geplaatst. De prijs van de stroom die aangerekend word, hangt af van de actuele prijs van afname. Laat nu die prijs hoog zijn net wanneer zijn zonnepanelen niet of weinig leveren. Rond 18:00 uur tot een stuk laat in de avond zijn zo de piekmomenten. In de zomer is het effect iets minder, maar hij heeft zijn factuur toch ferm zien toenemen. Bedoelen ze dat misschien met besparingen?

Ik durf er bijna mijn hand voor in het vuur steken dat de consument weeral gechareld zal zijn.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

petrol242 schreef:De prijs van de stroom die aangerekend word, hangt af van de actuele prijs van afname. Laat nu die prijs hoog zijn net wanneer zijn zonnepanelen niet of weinig leveren.
ik heb nu zelf (nog) geen zonnepanelen... maar de prijs variabel laten zijn op verschillende momenten in de dag is toch echt wel erover...
vraag me zelfs af of dat met de contracten hier kan? (nuja, ik neem meestal vast op x tijd)
r2504 schreef:Trouwens ik denk dat je niets te eisen hebt... je zal er braafjes voor moeten betalen.
ja, en dat is dus mijn probleem ermee: je moet betalen voor iets dat je niet wil, in je eigen huis, en dan zal je wss nog voor het verbruik van dat ding mogen betalen ook, onder het motto "je moet maar besparen" ?
overigens even idioot: mensen gaan er niet anders door denken, de een kan zuinigere apparaten niet betalen en de ander gaat zijn hand echt niet omdraaien voor 5 euro te besparen op zijn rekening bij wijze van spreken.

ik was al van in het begin tegen deze regering maar ze hebben zelfs mij kunnen verbazen met hoe hard ze de mens in het zak zetten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Splitter schreef:ik was al van in het begin tegen deze regering maar ze hebben zelfs mij kunnen verbazen met hoe hard ze de mens in het zak zetten.
Ik zie het verband niet met deze regering... denk je soms dat met een andere regering er geen slimme meters komen ?
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

r2504 schreef:Ik zie het verband niet met deze regering... denk je soms dat met een andere regering er geen slimme meters komen ?
sja... dat zou waarschijnlijk wat naief zijn om te denken zeker? maar de absurditeiten stapelen zich met deze regering toch echt op

- de turteltaks (ok, veroorzaakt door stommiteiten van de regering ervoor maar had anders kunnen opgelost worden, en daarboven krijgen/kregen? grote installaties nog steeds certificaten!) - turtelboom, vld

- de besparingen en aanpassingen in de ziekenzorg, en alleen al de suggestie van minder ziekenhuizen - de block, vld

- het kappen van het essersbos en dan voorstellen (verkochte!) bouwgronden om te vormen naar bosgronden - schauvliege, cd&v

en dat zijn maar de 3 waar ik dadelijk aan denk, er zullen ongetwijfeld meer zijn.
zou het beter zijn met andere mensen aan de macht? geen idee... we zijn in ons land vrij goed in het "new people, same shit" verhaal,
maar deze regering zou toch zwaar gebuisd zijn als er punten moesten gegeven worden.

en die slimme meter... : VLAANDEREN wil dat verplichten ("1 land" my ass, alweer), het is mogelijks privacy schendend (net zoals de digicorders, maar soit daar heb je tenminste zelf nog wel iets over te zeggen), is sabotage en hack gevoelig (altijd leuk...), etc etc...
en de hoofdreden? sja, de netbeheerders hebben geld maar willen nog wat meer: variabelere prijs dat je mag betalen als je geen energie opwerkt + ze moeten geen mensen meer sturen om de tellers uit te lezen... (lees: ongetwijfeld nog wat jobverlies bovenop de extra kosten voor de burger)

deze is trouwens ook leuk:
Ook bleek uit aanvullend onderzoek[18] door de Universiteit van Tilburg, in opdracht van de Consumentenbond, dat de verplichte invoering van slimme meters in strijd was met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Splitter schreef:ik heb nu zelf (nog) geen zonnepanelen... maar de prijs variabel laten zijn op verschillende momenten in de dag is toch echt wel erover...
vraag me zelfs af of dat met de contracten hier kan? (nuja, ik neem meestal vast op x tijd)
De prijs van de distributie gaat ook variabel worden, onafhankelijk van wat je aan je leverancier betaalt. Nu is dat een redelijk vast bedrag op de hoeveelheid stroom die geleverd wordt. Momenteel zitter er alleen geografisch wat verschillen en in het type meter.
r2504 schreef:Ik zie het verband niet met deze regering... denk je soms dat met een andere regering er geen slimme meters komen ?
Ik begrijp het standpunt wel wat deze besparingsregeringen al door onze strot hebben geramd... Je kan je afvragen waartoe al deze "besparingen" toe leiden en wie er weeral centen in de zakken steekt, maar dat is een andere discussie. Hoewel je waarschijnlijk gelijk hebt dat die meters er onder een andere legislatuur ook wel zouden komen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Blijkt dat de traditionele ferrarismeter gewoon niet meer gemaakt wordt. Dus er is weinig keuze. België heeft de trein eigenlijk al gemist. Freya VDBossche heeft tijdens haar regeerperiode de slimme meter tegengehouden omdat hij te veel zou kosten voor. Maar ondertussen een certificatenput gemaakt waar we nog vele jaren kunnen aan betalen en waar de kapitaalkrachtigen nu nog elk jaar van genieten (Fernand Huts en de banken op kop).

En een goede meter kan inderdaad veel besparen. Ik heb zelf geïnvesteerd in een Smappee. Na 2 jaar heb ik die investering al meer dan 4 keer terugverdiend. Meten is weten. Als een slimme meter ook variable tarieven mogelijk maakt, dan kan ik niet enkel kilowatts besparen maar ook nog eens euro's besparen.

Wat jammer dat op een technologieforum zo pessimistisch hierover gedaan wordt.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Met variabele prijzen per uur zou ik ook wel wat kunnen besparen. Als het 's nachts dan serieus goedkoper is natuurlijk.
- elektrische auto snachts laden
- de boiler snachts opwarmen
- de verwarming snachts een graadje hoger, overdag een graadje lager (vloerverwarming in LEW, qua comfort gaat dit weinig doen denk ik. Te testen.)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

R2D2 schreef:Blijkt dat de traditionele ferrarismeter gewoon niet meer gemaakt wordt. Dus er is weinig keuze.
Dat is natuurlijk pure nonsens... met een afname van enkele tienduizende meters per jaar zijn er genoeg fabrikanten die hierop willen springen. Los hiervan kan men nog steeds het telwerk vervangen door een digitaal telwerk (zonder dat de meter daarom "slimme" eigenschappen moet krijgen).
R2D2 schreef:En een goede meter kan inderdaad veel besparen. Ik heb zelf geïnvesteerd in een Smappee.
Een slimme meter is natuurlijk nog iets anders dan een Smappee welke je effectief zegt welk toestel wat gebruikt. Dat ik meer verbruik wanneer ik thuis ben en kook, was, strijk, ... weet ik zo ook wel, daar heb ik heus geen slimme meter voor nodig.
R2D2 schreef:Wat jammer dat op een technologieforum zo pessimistisch hierover gedaan wordt.
Inderdaad... dit is gewoon een logische evolutie (techneuten knutselen nu trouwens al dingen in elkaar om hun meter alsnog digitaal te kunnen uitlezen). Maar ik denk dat de meeste mensen geen probleem hebben met de slimme meter op zich, wel dat de voordelen bij de leverancier liggen en de kost bij de klant.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

@ddd

De voorbeelden die aanhaalt zijn nu misschien nog geldig, en vergelijkbaar met dubbel uur tarief.

Maar de gedecentraliseerde en hernieuwbare elektriciteitsproductie waar we naar toe evolueren kent een ander tijdsverloop. Op zonnige en windrijke momenten zal de stroom goedkoop zijn. Sombere en windstille momenten worden duur. De goedkope nachtelijke stroom 's nachts zal er niet meer zijn na de kernuitstap. Die nachttarieven zijn immers ingevoerd om het teveel aan nucleaire stroom kwijt te geraken. (net zoals de overvloedige straatverlichting).
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Dan wordt het verbruik afstemmen op de prijs wel moeilijk...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Niet echt... in de toekomst zou de leverancier bijvoorbeeld een signaal kunnen meesturen dat een prijsindicatie geeft (goedkoop, normaal, duur) waarop toestellen dan kunnen reageren. Bijvoorbeeld je afwasmachine zou ipv van nu om 22u opgestart te worden misschien automatisch opstarten om 4u 's nachts... uiteindelijk maakt het niet uit, als het maar klaar is tegen de morgen.

Natuurlijk is het complexer als dat... wat indien er geen goedkoop signaal komt tijdens de nacht, hoelaang gaat je vaatwasser dan wachten om alsnog te werken aan een duurder tarief ?
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

De slimme meter kost vooral de gewone consument (veel)geld....volgens dit art.


http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20170519_02889595
De enige partij die er winst mee maakt is het bedrijf die de meterstanden opneemt.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:26, in totaal 1 gewijzigd.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

R2D2 schreef:Freya VDBossche heeft tijdens haar regeerperiode de slimme meter tegengehouden omdat hij te veel zou kosten voor. Maar ondertussen een certificatenput gemaakt waar we nog vele jaren kunnen aan betalen en waar de kapitaalkrachtigen nu nog elk jaar van genieten (Fernand Huts en de banken op kop).
Vreemd toch dat die kwakkel maar blijft voortleven. De certificaten bestonden al veel langer, ze werden veel vroeger ingevoerd met als bevoegde minister toen Steve Stevaert ...

En wat de bijsturing betreft onder de vorige regering: regeringspartner VLD en Groen (vanuit de oppositie dan) lieten duidelijk horen dat ze dat niet wilden (om de belangen van de zonnepaneelfabrikanten niet teveel te beschadigen). De gevolgen van de put mag je dus vooral aan deze partijen verwijten. Vld heeft dan in deze regering de kers op de taart geplaatst met de Turteltaks. Consument/belastingbetaler altijd de dupe en de winnaars in dit dossier zijn altijd de (grote) bedrijven. Maar dat zijn net de kiezers van vld, dus hebben ze eigenlijk goed werk geleverd voor hun kiezers. En zolang Jan met de pet blijft geloven dat het allemaal de schuld is van Freya VDB kunnen ze rustig die strategie behouden.

Het Stevaert idee om aankopers van zonnepanelen fiscaal voordeel te doen was niet verkeerd, elke nieuwe technologie heeft dat nodig. De uitwerking met de certificaten was dat al veel minder (vb origineel geen maximum voor bedrijven ...). En de opvolging/bijsturing ? Dat schreef ik al hierboven.

Trek zelf uw conclusie wie nu meest verantwoordelijk is voor het tekort
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Jij gaat er natuurlijk ook vanuit dat iedereen een smartwasmachine/vaatwasser/droogkast/oven/ eender wat heeft. Waar ga je die bestellen?
Dat is het kip-en-ei probleem... dat kan moeilijk een argument zijn om niet te innoveren.

Feit is wel dat het lang zal duren voor iedereen zo'n toestel heeft.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Enkele bedenkingen:

goedkoop, normaal, duur tarief:
-) zal toch een hele poos (uren) nodig zijn, gezien moderne (af)wasmachines toch zo'n 3-4u bezig zijn met nu en dan het inschakelen van hun 2kW element, de warmtepompdroogkacht is soms tot 4u bezig zij het met een laag 3/4kW verbruik
-) de afschrijving van een PV installatie zal toch véél langer duren gezien deze stroom zal produceren tijdens het slot supergoedkoop, zeker in de zomer

En dan de sturing
indien meerdere mensen het opladen zullen starten van hun elektrisch voertuig dan zal er plots geen goedkope stroom meer zijn maar super dure, want deze voertuigen verbruiken al snel 3,3 6,6-7 11 of 22 kW, naar mate het verbruik lager voor veel meer uur, soms langer dan wat nu als dal wordt aanzien.

Los van t feit dat zon en wind afhankeliljk zijn van natuurelementen is de oorzaak eigenlijk te zoeken in de eis van een energieproducent om tegen het max van zijn uitbatingsrecht stroom te produceren. Alsof je met de wagen zou rijden door max gas te geven en je je snelheid zou aanpassen met de (hand)rem.
Je kan dit opvangen met een buffer (bv stuwmeer à la COO) echter het voorbeeld zit in handen van 1 leverancier.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fredo66 schreef:Vreemd toch dat die kwakkel maar blijft voortleven. De certificaten bestonden al veel langer, ze werden veel vroeger ingevoerd met als bevoegde minister toen Steve Stevaert ...
Beide zo rood als een tomaat ? Feit is dat die partij nu aan het zeuren is dat men hun put tracht te dichten (toegegeven zo goed lukt dat precies ook niet).
fredo66 schreef:elke nieuwe technologie heeft dat nodig
Het probleem begint als je meer subsidies geeft dan de investeringskost... daar moet je niet dom maar heel dom voor zijn.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

r2504 schreef:
Slafes schreef:Jij gaat er natuurlijk ook vanuit dat iedereen een smartwasmachine/vaatwasser/droogkast/oven/ eender wat heeft. Waar ga je die bestellen?
Dat is het kip-en-ei probleem... dat kan moeilijk een argument zijn om niet te innoveren.

Feit is wel dat het lang zal duren voor iedereen zo'n toestel heeft.
Ik ben een voorstander van duurzaamheid. Mijn toestellen gaan dan ook langer mee dan gemiddeld (als ik de ervaringen van mijn omgeving mag geloven). Maar het loont om grootverbruikers tijdig te vervangen. Toestellen worden zuiniger. Ik ervaar het aan de lijve door recent heel wat huishoudtoestellen te vervangen en mijn stroomverbruik is aanzienlijk gedaald.
Dat zal met die smarttoestellen niet anders zijn.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Of ipv slimme toestellen, misschien beter een slimme batterij (Tesla-achtig).
Die oplaadt bij goedkope stroom, en waar alle verbruikers dan aanhangen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

R2D2 schreef:Ik ervaar het aan de lijve door recent heel wat huishoudtoestellen te vervangen en mijn stroomverbruik is aanzienlijk gedaald.
Maar is je kost ook gedaald ? Vaak weegt de kost van bijvoorbeeld A+++ toestellen gewoon niet op tegen de besparing.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Puur afgaand op opgegeven cijfers terugverdientijd 4 tot 8 jaar, afhankelijk van het toestel.
Maar volgens de recentste afrekening gaat het precies sneller gaan want mijn verbruik is aanzienlijk gedaald en behalve die nieuwe toestellen is er niet zo veel aan ons verbruikspatroon veranderd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

R2D2 schreef:...Wat jammer dat op een technologieforum zo pessimistisch hierover gedaan wordt.
Met technologie heb ik uiteraard geen probleem. De eeuwige hamvraag is weer hoe het gebruikt wordt en wie er aan de knoppen zit. Ik zou het trouwens geen pessimisme noemen. Eerder scepticisme.
Laatst gewijzigd door petrol242 19 mei 2017, 19:21, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

R2D2 schreef: En een goede meter kan inderdaad veel besparen....
Als een slimme meter ook variable tarieven mogelijk maakt...
Wat jammer dat op een technologieforum zo pessimistisch hierover gedaan wordt.
euh, ik denk dat het net is omdat we hier meer technisch onderlegd zijn dat we het niet dadelijk slikken als "oh wauw wat een verbetering, ik ga er zeker geld door besparen"

zo'n meter kan besparen, ja... maar zal dat nu doen voor de energieleverancier/netbeheerder, niet voor de consument.
daarbovenop geef je ook hier weer de mogelijkheid aan een bedrijf(netbeheerder) -dat je zelf maar beperkt kan kiezen- om zaken van jouw prive in te kijken.
(en bescherming ala "het mag niet, dus doen ze het vast niet" werkt anno 2017 érg goed... *kuch*)

en ook die variabele tarieven heb je gelijk in... maar guess what? goedkope energie als er geen kat thuis is om die te verbruiken, en strontdure energie als jij bij thuiskomst het nieuws even wil kijken, daar sta ik nu niet dadelijk om te springen.

en er is een verschil tussen "pessimistisch" zijn over een technologie en over "hoe het ongetwijfeld ingezet zal worden",
je kan een bommenwerper ook een prachtig staaltje techniek vinden, wil niet zeggen dat je daarom akkoord bent met het ingezette doel hé.

de technologie zelf zal vast zijn voordelen hebben, maar waar ik me absoluut niet in kan vinden is:

1) je MOET - dus het is geen technologie die ik graag in huis haal, neen ik MOET. liet jij vroeger bv de jehova's aan je deur altijd binnen of een random verkoper? neen, je KON dat maar je MOEST dat niet: your house, your rules. hier is het "jij wil elektra? wij kiezen hoe"

2) het feit dat je WAARSCHIJNLIJK zelf zal moeten opdraaien voor de kosten van die meter (verhoogde elektra prijs om de invoering te bekostigen, betalen van het verbruik van de meter zelf, betalen voor het internet dat je ook aan die meter moet geven)

3) de vatbaarheid van die meter om gehackt te worden (hoe 'slimmer' de meter, hoe sneller de hack denk ik zo - en daarbovenop als de netbeheerder gehackt zou worden kan jij ook afgesloten worden op afstand)

en er zijn nog wel een paar items (privacy, kostprijs die variabel kan worden in je nadeel, ...) die mij eerder waakzaam maken naar zo'n slimme meter toe.
ook naar wat in mijn netwerk hangt toe: IK kies wat in mijn netwerk zit, waarmee dat kan communiceren, en ik wil er altijd aankunnen als er een poortje openstaat (en liefst indien er een ssh/telnet op draait, ook nog login credentials ervoor hebben)... die zal ik ongetwijfeld niet krijgen
(ter info: de decoder van proximus hangt wel aan de bbox, maar niet in mijn eigen netwerk bv - maar op die bbox is geen poort meer vrij en de wifi ervan staat uit... hoe gaat zo'n slimme meter dan worden aangesloten als dat via lan of wifi zou moeten?)
r2504 schreef:Maar is je kost ook gedaald ? Vaak weegt de kost van bijvoorbeeld A+++ toestellen gewoon niet op tegen de besparing.
dit ben ik dus ook aan het bekijken de laatste tijd:
- verlichting door led vervangen (maar de halogeenspotjes in de badkamer vervangen door leds uit china wegens te hoge prijs binnen belgie)
- koelkast een 2tal jaar geleden (was zowiezo nodig, dus eigenlijk niet dadelijk gedaan voor de besparing)
- wasmachine en droogkast sinds dit jaar (was ook nodig, maar hier wel gelet op zuinigheid... volgend jaar zal ik dat weten)
- tv ben ik nu aan het bekijken: zou me in aankoop zo'n 400 euro zijn (ben een simpel mens :p) en besparing van zo'n +/- 50 euro per jaar

maar verder zie ik niet veel verbruikers die ik speciaal nog zou kunnen vervangen (ja... mijn virtualisatieserver die pijnlijk hoog verbruik heeft, maar soit dat is ook niet zo simpel).
dus dan vraag ik me af wat die slimme meter me dan ineens gaat zeggen buiten "verbruik minder" (seriously, i know)
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

ddd schreef:Of ipv slimme toestellen, misschien beter een slimme batterij (Tesla-achtig).
Die oplaadt bij goedkope stroom, en waar alle verbruikers dan aanhangen.
Ik denk dat een Tesla-batterij inderdaad de beste oplossing is om te kunnen besparen met zo'n slimme meter.
Zeker als je zonnepanelen hebt, die stroom op het net zetten als het goedkoop is, terwijl je die opnieuw moet afnemen als het duurder is. Dan kan je die best zelf in een batterij opslaan. In de zomermaanden moet het dan toch mogelijk zijn om constant off-the-grid te zijn.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Een batterij zou een mooie zaak zijn maar ik vrees dat ze dat nooit gaan toelaten. Je mag je zelfs niet ontkoppelen van het net wat nog beter zou zijn in combinatie met een batterij.
Gekoppeld op het net gaan ze afkomen dat die batterijen dan vervuiling teweeg brengen, wat in weze ook deels is.
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1934
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Op de site van Tesla kan je al snel zien hoeveel de batterij met zonnepanelen je maximaal energie onafhankelijk maakt. https://www.tesla.com/nl_BE/powerwall
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

johcla schreef:
ddd schreef:Of ipv slimme toestellen, misschien beter een slimme batterij (Tesla-achtig).
Die oplaadt bij goedkope stroom, en waar alle verbruikers dan aanhangen.
Ik denk dat een Tesla-batterij inderdaad de beste oplossing is om te kunnen besparen met zo'n slimme meter.
Zeker als je zonnepanelen hebt, die stroom op het net zetten als het goedkoop is, terwijl je die opnieuw moet afnemen als het duurder is. Dan kan je die best zelf in een batterij opslaan. In de zomermaanden moet het dan toch mogelijk zijn om constant off-the-grid te zijn.
Kosten om aan het net te hangen in 2019 worden aangerekend per begonnen jaar. Wil jij er even tussenuit zal je afsluit en later aansluitkosten betalen. Waar zit dan uw profijt?
Gewoon terugleveren en incasseren wat er te rapen valt.
Een accupack heeft een omvormer nodig en dit moet gekeurd worden, ga je boven de gestelde limiet van aansluiting dan wordt dit niet toegestaan. Zoals nu beschreven in de voorstellen voor 2019 komen enkel nog kleine installaties in aanmerking. De grotere installaties hebben een te grote omvormer.
Enig alternatief is de huidige omvormer buiten gooien en er een zetten met een accupack aansluiting maar ook weer een keuring nodig en het aantal leveranciers kan je nog steeds tellen op 1 hand

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

petrol242 schreef: ... Je mag je zelfs niet ontkoppelen van het net wat nog beter zou zijn in combinatie met een batterij.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Heb je daar een link van ?

En betreffende de internet connectie van de Slimme meter: ik meen ergens gelezen te hebben dat de netbeheerder beslist had hun eigen systeem te gebruiken.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Je bent verplicht om op een domicilie een contract aan te gaan met een leverancier. Energie verbruiken (zelfs zelf opgewekt) mag niet zonder contract.

http://www.vreg.be/nl/een-energiecontract-verplicht
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ja maar, als ik nu geen energie contract onderteken, mag ik toch wel zelf mijn opgewekte energie verbruiken zeker. Geen aansluiting nodig.
Zonder energiecontract krijgt u geen aansluiting van uw netbeheerder.

Dit klopt uiteraard.
Laatst gewijzigd door lacer 20 mei 2017, 13:59, in totaal 2 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik denk dat je hier een verkeerde interpretatie maakt.
Als je energie van het net wil krijgen, mag dat niet tenzij je een contract hebt.

Voor zover ik weet is er in BE geen verbod om af te koppelen.
(batterijen, generatoren, WKK, waterstof, ...)

Overigens: als je stookt met mazout, gas (van een tank) of hout/pellets ben je voor uw aardgas alvast "afgekoppeld".
Dus verboden...?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Blijkbaar is het wel toegestaan voor elektriciteit mits volledige eilandwerking. Er is al veel te doen rond geweest in het verleden bij de invoering van particuliere zonnepanelen.

http://www.egear.be/afkoppelen-net/
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

En zo mag je ook je tuinhuis en grasmaaier van enkel zonne-energie voorzien, met of zonder batterij, indien het een aparte installatie is die je niet aan het net kan koppelen.
Dan moet je ook geen prosumenten tarief betalen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

petrol242 schreef:Je bent verplicht om op een domicilie een contract aan te gaan met een leverancier. Energie verbruiken (zelfs zelf opgewekt) mag niet zonder contract.
In Spanje is dat zo, hier (nog?) niet.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 675 keer
Bedankt: 154 keer

bruma schreef:
johcla schreef: Ik denk dat een Tesla-batterij inderdaad de beste oplossing is om te kunnen besparen met zo'n slimme meter.
Zeker als je zonnepanelen hebt, die stroom op het net zetten als het goedkoop is, terwijl je die opnieuw moet afnemen als het duurder is. Dan kan je die best zelf in een batterij opslaan. In de zomermaanden moet het dan toch mogelijk zijn om constant off-the-grid te zijn.
Kosten om aan het net te hangen in 2019 worden aangerekend per begonnen jaar. Wil jij er even tussenuit zal je afsluit en later aansluitkosten betalen. Waar zit dan uw profijt?
Zo letterlijk bedoel ik het niet. Ik bedoelde dat het in de zomermaanden mogelijk moet zijn om zowel dag en nacht geen stroom van het net te moeten halen, en enkel stroom van je zonnepanelen en een batterij (voor 's nachts) te halen. Je blijft natuurlijk wel verbonden met het net, maar de slimme meter gaat geen verbruik van het net registreren.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”