Slimme meter maakt winnaars en verliezers

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik heb dat even voor ons bekeken.
Je moet al verschillende van die teslawall's hebben om een paar dagen grijs grauw weer te kunnen overbruggen. De stroom zal nog veel duurder moeten worden EN de accu's veel goedkoper voordat dat al maar een beetje neigt naar iets dat rendabel kan zijn.
Nu doe je dat enkel als je afhankelijk bent van stroom ofwel omdat je je netbeheerder zo graag ziet.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

johcla schreef:
bruma schreef:
johcla schreef: Ik denk dat een Tesla-batterij inderdaad de beste oplossing is om te kunnen besparen met zo'n slimme meter.
Zeker als je zonnepanelen hebt, die stroom op het net zetten als het goedkoop is, terwijl je die opnieuw moet afnemen als het duurder is. Dan kan je die best zelf in een batterij opslaan. In de zomermaanden moet het dan toch mogelijk zijn om constant off-the-grid te zijn.
Kosten om aan het net te hangen in 2019 worden aangerekend per begonnen jaar. Wil jij er even tussenuit zal je afsluit en later aansluitkosten betalen. Waar zit dan uw profijt?
Zo letterlijk bedoel ik het niet. Ik bedoelde dat het in de zomermaanden mogelijk moet zijn om zowel dag en nacht geen stroom van het net te moeten halen, en enkel stroom van je zonnepanelen en een batterij (voor 's nachts) te halen. Je blijft natuurlijk wel verbonden met het net, maar de slimme meter gaat geen verbruik van het net registreren.
tot 2019: prosumententarief
je zou een eilandsysteem kunnen hebben waarbij je omvormers nooit aan het net kunnen hangen.
Dit zal je moeten laten keuren én je zal een deel van je verbruikers hierop moeten aansluiten. Eenvoudig zou ik dit ontdubbeling van je huisnet noemen gezien je op somige plaatsen 2 stopcontacten zou hebben, eentje voor t net en eentje voor je eiland. (er zijn andere oplossingen)
dan zou je inderdaad geen prosumententarief betalen, maar je bent wel al je 'overschot eli' kwijt (toppen op accucapaciteit)

Vanaf 2019: capaciteitstarief
iedereen betaalt een hoge vaste kost om aangesloten te zijn.
Je kan inderdaad stroom leveren vanuit je batterij. De omvormer mag hierbij wel aangesloten zijn op t net en een meetmodule zorgt ervoor dat, indien de batterij voldoende geladen is, er geen stroom afgenomen wordt van het net. Bij veel zonneschijn kan je zo'n omvormer zo instellen dat eerst je verbruik wordt gedekt, daarna de batterij opgeladen en indien er nog over is dit in het net gestopt wordt tegen een (te) lage vergoeding.
Een volledig eilandwerking mag ook echter dan ben je ook weer je overschot aan eli kwijt.

Je redenering van een accupack is correct. Je zal wel een kosten/baten moeten uitvoeren want in de dalmomenten zal stroom goedkoper zijn waardoor de accu afschrijving langer zal zijn. Voor 2019 zijn nog veel onduidelijkheden (piek/dal tarief, terugdraaiende teller, tijdsgebonden prijzen, ...) maar je zou niet met actuele prijzen mogen rekenen gezien een deel van de distributiekosten die nu verrekend worden per kWh dan verhuizen naar de capaciteitskost.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bruma schreef:tot 2019: prosumententarief, Vanaf 2019: capaciteitstarief
De vraag is hoe je daar als PV bezitter beter of slechter van zal worden ?

De prosumenten vergoeding is hier op twee jaar gestegen van 70 naar 108 euro... hoe moet ik in hemelsnaam een mogelijke investering gaan verantwoorden met dergelijke kosten die gewoon de pan uitswingen :bang: En wat zal het na 2019 worden... niemand die het weet, en als het nog duurder is moet je echt wel gek zijn om geld in PV installaties te steken.

Trouwens op http://www.ilumen.be/nl/standpunt-kabin ... le-meters/ lees ik dat een gemiddelde slimme energiemeter zo'n 60 euro zou kosten... waarom spreken netbeheerders dan van een jaarlijkse extra kost van 28 euro ? Ze verdienen dus de meter terug op twee jaar (sneller want ze moeten ook geen meteropnames meer doen), en vanaf dan ben je hen nogmaals extra aan het sponseren :bang:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:27, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Jij vond het prosumententarief toch meer dan ok?
Inderdaad... ik blijf het normaal vinden dat je een vergoeding moet betalen voor het gebruik van het net als batterij... maar als die prosumenten vergoeding op twee jaar stijgt van 70 naar 108 euro dan is er iets anders fout.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

r2504 schreef:Trouwens op http://www.ilumen.be/nl/standpunt-kabin ... le-meters/ lees ik dat een gemiddelde slimme energiemeter zo'n 60 euro zou kosten...
Het is meer dan 60 euro en die jaarlijkse prijs is de gemiddelde kost voor de afnemer voor een gas- en elektriciteitsmeter gebaseerd op een uitrol van 20 jaar.
Een slimme elektriciteitsmeter kost zo'n 168 euro zonder installatie kost. De uitrol van de slimme meter kost de samenleving zo'n 1,6 miljard euro.

Als ik naar de kosten-baten analyse van de VREG kijk, zie ik daar toch veel als als als in staan. De analyse stelt dat de baten globaal hoger zijn dan de kosten, verdeeld over alle spelers. Je mag raden wie dus de baten zal opstrijken...

http://www.vreg.be/nl/nieuws/kosten-bat ... mme-meters
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Die installatiekost gaat geen 160 euro zijn he.
Dus op een 3-4 jaar zijn die dingen afbetaalt, a rato 60 euro per jaar.
Dus daarna geen kost meer, dat is de enige juiste manier van werken.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Als de netbeheerder hier voordeel aan heeft moet hij dat maar betalen... dat is de enige juiste manier.

Als klant ga jij niet minder verbruiken omdat er een andere meter is... enkel door je gedrag te veranderen (en dat kan je nu ook al, daar heb je die meter heus niet voor nodig).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Als de netbeheerder hier voordeel aan heeft moet hij dat maar betalen... dat is de enige juiste manier.
linksom-rechtsom.
De enige inkomsten die ze hebben, is via de aangesloten 'klanten'. Betalen doe je altijd.
r2504 schreef:Als klant ga jij niet minder verbruiken omdat er een andere meter is... enkel door je gedrag te veranderen (en dat kan je nu ook al, daar heb je die meter heus niet voor nodig).
Ik vind het niet meer terug, maar in NL zijn ze hier al heel lang mee bezig. Ik meen me te herinneren dat er in de beginmaanden een besparing op het verbruik was van zo'n 2% als de display in huis op een leesbare plaats staat. Na die maanden viel dat terug tot ongeveer een halve procent, wat minder is dan de marge bij zo'n meting. Niks dus.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:27, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

ITnetadmin schreef:Die installatiekost gaat geen 160 euro zijn he.
Dus op een 3-4 jaar zijn die dingen afbetaalt, a rato 60 euro per jaar.
Dus daarna geen kost meer, dat is de enige juiste manier van werken.
Dus ik moet die kost dragen om een toestel te vervangen dat perfect werkt? Ik produceer zelf niets, dus verandert er niets voor mij, maar ik mag wel betalen? Voor vele mensen in onze maatschappij is de bijkomende kost wel veel geld. Reken maar eens uit als je bijvoorbeeld met een pensioen van 900 euro per maand moet rond komen.

En kan er iemand hier mij eens vertellen hoe ik energie ga besparen, enkel door die meter te vervangen??
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5250
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 526 keer
Recent bedankt: 12 keer

petrol242 schreef:Dus ik moet die kost dragen om een toestel te vervangen dat perfect werkt?
dit vind ik ook een van de mooie voorbeelden... eerst klagen dat we in een wegwerpmaatschappij leven,
om vervolgens zelf eraan mee te doen.
ach... iets te zeggen hebben we toch niet, dus lijden zullen we maar.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1421
Lid geworden op: 08 dec 2008, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

De volgende verhoging van de belastingen in rij. Ik produceer niets, ik moet die 2 miljard van de zonnepanelen mee helpen afdokken (Dank u wel Freya Vandebossche en SP_a), nu nog extra betalen voor die zogenaamde "slimme" meters, alles maar dan ook alles wordt ik afgepakt. Straks mag ik in de goot gaan leven.
Gebruikersavatar
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 849
Lid geworden op: 07 mei 2011, 14:46
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 111 keer

petrol242 schreef:
En kan er iemand hier mij eens vertellen hoe ik energie ga besparen, enkel door die meter te vervangen??
Snap ik dus ook niet. Al mijn toestellen zijn minder dan 4 jaar oud en waren toen op zijn minst een A++, maar geen enkel toestel is een smart toestel. Die toestellen hebben wel allemaal een timer (welke moderne was of vaatwasmachine heeft dit niet?), maar daar ben ik dus vet mee als de stroom tijdens de werkuren overdag op verschillende tijdstippen goedkoper gaat zijn dan na de werkuren. En ik heb geen idee hoe een slimme meter of een app hierbij gaan helpen, aangezien mijn was of vaatwasmachine zichzelf niet kan aanschakelen.

Koken doe ik op inductie, maar ook hier kan ik moeilijk beginnen te koken tijdens de goedkope uren als ik aan het werken ben.

Enige wat ik evt zou kunnen regelen, zijn mijn entertainment toestellen (tv, consoles, decoder, pc, enz.), maar dat wordt nogal plezant als ik ze enkel tijdens de goedkope uren mag gebruiken.

Voor mij zie ik er dan ook helaas geen enkel voordeel in tov de huidige meters.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Het blijft uiteraard ook wel een kip/ei verhaal.
Maar los daarvan, ik vind het vooral heel lastig dat stroom verbruiken een loterij gaat worden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ja, dat gaat idd een loterij worden dan.
Want als de stroom goedkoop wordt stijgt het verbruik, dus wordt hij duurder.
Als dat geen jojo effect teweeg gaat brengen weet ik het ook niet.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat gaat vooral ook een kat&muis spel worden tussen de mensen die het geld hebben om EN stroom op te wekken EN stroom kunnen opslaan.
Stroom zo lang mogelijk achterhouden om de prijs op te drijven en dan te lossen bij piek.

Kijk maar hoe er gespeculeerd wordt met eten. Liever hele regio's laten uithongeren dan eten verkopen tegen een faire prijs.

Wij (middenklasse) zullen er ons wel doorheen trekken, maar mensen die het niet breed hebben zijn dubbel slachtoffer.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Daarbij ga je even voorbij aan het feit dat het aanbod niet zo flexibel te schalen is
- zonnepalen en windmolens leveren energie afhankelijk van de weersomstandigheden, niet afhankelijk van de vraag
- biomassa schakelt traag (en dat kost ook geld)
- gascentrales schakelen snel, maar die hebben we in BE niet zo veel
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Ben jij niet van het principe dat je de algemene voorwaarden maar moet accepteren of oprotten?
Je hebt inderdaad steeds een keuze om in te gaan op het contract of niet... in inderdaad ze veranderen de regels tijdens het spel wat helemaal niet prettig is. Langs de andere kant moet je ook zelf af en toe eens nadenken... als je meer subsidies krijgt dan wat je zelf moet investeren, en totaal niets moet betalen voor de "batterij" dan weet je dat er iets niet klopt... of vertrouw jij het morgen ook wanneer je een iPhone 7 kan kopen aan 200 euro ?
Slafes schreef:zelfs verbolgen nu je inziet dat men je begint te rollen en dat de bedragen compleet van de pot gerukt zijn? Iets wat ik en nog veel anderen al van het begin duidelijk gemaakt hebben.
Ik was inderdaad verbolgen toen ik hoorde dat je 400 euro subsidie kreeg voor 1 kWp... en ben dat nu ook als ik zie dat de prosumenten vergoeding 50% stijgt in twee jaar. Beide bedragen zijn dus van de pot gerukt... al zwijgt natuurlijk iedereen netjes als hij het krijgt, maar als hij moet betalen...

Dit stond al van bij de invoering vast dat het bedrag omhoog ging (van 6% naar 21% BTW) en dat het bedrag ook geïndexeerd en/of aangepast werd. Op 3 maanden tijd dus steeg het prosumententarief 3 keer. (http://www.vreg.be/nl/search?Content=ev ... ntentarief) Er is er wel eentje die daalde in prijs. Het hangt dus heel hard af van waar je precies woont.
Slafes schreef:We hebben voor de kracht van de verandering gekozen natuurlijk.
Dat ruikt naar een politiek statement... iedere partij zou uiteindelijk slimme meters invoeren... men doet dat trouwens in hans Europa.
petrol242 schreef:Dus ik moet die kost dragen om een toestel te vervangen dat perfect werkt?
De meters worden niet allemaal morgen vervangen natuurlijk... dat gaat over een periode van 20 jaar.
cadsite schreef:linksom-rechtsom.
De enige inkomsten die ze hebben, is via de aangesloten 'klanten'. Betalen doe je altijd.
Dat is ook waar... waar er is een verschil tussen een éénmalig afschrijving door het bedrijf en een jaarlijkse extra kost van 28 euro.
cadsite schreef:Dat gaat vooral ook een kat&muis spel worden tussen de mensen die het geld hebben om EN stroom op te wekken EN stroom kunnen opslaan. Stroom zo lang mogelijk achterhouden om de prijs op te drijven en dan te lossen bij piek.
Stroom opslaan is totaal niet rendabel op dit moment... ook niet als je rijk bent. Mensen die zich dus batterijen kunnen veroorloven zullen die louter voor zichzelf gebruiken... en op die manier daalt de vraag ook tijdens de piekuren waar jij en ik dan ook weer de voordelen van krijgen.
heist_175 schreef:gascentrales schakelen snel, maar die hebben we in BE niet zo veel
Lol... de regering die langs één kant zegt gascentrales te zullen gebruiken voor een constant aanbod te kunnen garanderen en langs de andere kant zegt dat we binnen x-aantal jaren met het gebruik van gas moeten stoppen. Als het op energie aankomt zijn we toch wel een hypocriete bende. Hopelijk slagen we erin om tot propere kernfusie te komen één van de volgende jaren (want het gaat hard nodig zijn willen we met z'n allen elektrisch gaan rijden).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

r2504 schreef:Stroom opslaan is totaal niet rendabel op dit moment... ook niet als je rijk bent. Mensen die zich dus batterijen kunnen veroorloven zullen die louter voor zichzelf gebruiken... en op die manier daalt de vraag ook tijdens de piekuren waar jij en ik dan ook weer de voordelen van krijgen.
vergeet niet dat stroom (of algemener energie) te transporteren is.
Denk bijvoorbeeld aan een speler zoals electrabel. Die kunnen perfect stroom tegenhouden in FR als het 'te goedkoop' is en importeren bij sterke tekorten. De mega offshore windparken zijn er ook, aardwarmte,...
Er zullen nog meer serres zijn met de oh zo groene WKK's die op volle toeren 'restwarmte' omzetten in stroom (terwijl de serres leeg zijn en de ramen open staan) op momenten van hoge stroomprijs.
En zo zullen er nog wel manieren zijn om de goede bedoelingen uit te hollen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Denk bijvoorbeeld aan een speler zoals electrabel. Die kunnen perfect stroom tegenhouden in FR als het 'te goedkoop' is en importeren bij sterke tekorten.
En denk je dat ze dat nu niet doen... Electrabel importeerd al langer goedkope stroom... zelfs al hebben we eigen productie op overschot. Feit is dat je daar nu als consument niets van merkt (al is de vraag of we dat in de toekomst wel zullen merken natuurlijk).
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 85 keer

R2D2 schreef: En een goede meter kan inderdaad veel besparen.
Nu ik volg dit niet maar is het niet een upgrade van het netwerk waarvan de kost word verhaalt op de consument?
Ik krijg een stijging van mijn factuur opdat ik ( en eigenlijk iedereen die hem toegang verschaft tot het systeem ) over twintig jaar over de mogelijkheid zou beschikken dmv Eprobes de meterstand te kennen.( Eprobes voor de mensen die dat niet kennen, zijn van patches die we op onze slapen kleven en die een interface geven waar je dmv gedachten data kan opvragen )

Ik ben er zeker van dat mijn kinderen zich een breuk lachen als ik hen vertel hoe monsterlijk was in den tijd van toen om uit mijn warme knusse zetel te komen om de meterstand te checken. Doe dit twaalf maal per jaar, en elk zinnig mens zou daar rap 50 euro voor geven. :beerchug:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:27, in totaal 1 gewijzigd.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dit gaat precies hetzelfde zijn voor de slimme meters. De leveranciers gaan daar blij mee zijn, zij gaan vlot hun administratie kunnen afhandelen met minder personeel en voor hen is dat een besparing. Daarbovenop rekenen ze een meerkost aan die... Er ook nooit meer af gaat.
Voor de leveranciers maakt dit geen fluit uit. Ze krijgen nu al hun cijfers (verbruiken) van de DNB's elektronisch binnen en verwerken die ook verder elektronisch, mits wat automatische controles.

Het zijn de DNB's, je weet wel diegene die nog altijd meer dan 7% uitbetalen aan de gemeenten, die de baten in hun zak zullen steken.

Er zou een wet moeten zijn dat klanten evenveel profijten halen, zijnde die 7%, indien een DNB een maatregel invoert, zoniet mag de maatregel niet ingevoerd worden of moet die 7% naar beneden voor iedere betrokken partij. Inherent betekent investeren in PV dan een rendement van 7% of gelijkaardig.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

r2504 schreef:
R2D2 schreef:Blijkt dat de traditionele ferrarismeter gewoon niet meer gemaakt wordt. Dus er is weinig keuze.

Dat is natuurlijk pure nonsens... met een afname van enkele tienduizende meters per jaar zijn er genoeg fabrikanten die hierop willen springen. Los hiervan kan men nog steeds het telwerk vervangen door een digitaal telwerk (zonder dat de meter daarom "slimme" eigenschappen moet krijgen).
iemand die wat tijd heeft om de verschillende fabrikanten hierover te contacteren (Siemens, Landis+Gyr, Schlumberger,...) en een journalist / media aan te spreken?

In Nederland mag je een meter weigeren omwille van privacy, iemand die de juiste toedracht weet?

de grotere industriele verbruikers hebben al 10jaar een digitale meter met remote uitlezing.
als men residentieel hier behoefte aan heeft kan men dit perfect op HS cabine wijkkast niveau meten / uitlezen

de enige noodzaak die er is betreft het verrijken van enkelen!

het uitsparen van meter opnemers kost minder dan de achterliggende infrastructuur vd slimme meters!

de onafhankelijke 'vreg' geeft geen enkele cijfermatige onderbouwing in hun onderzoek?

...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Jij gaat ook los over het feit dat de subsidies indertijd in het leven geroepen zijn om de panelen aan te moedigen en om de terugverdientijd op een aanvaardbaar peil te houden. Dat vergeten de niet PV bezitters ook maar even te vermelden. Ik heb de toen nog dure investering gedaan en wordt nu gestraft. Dus ja, behoorlijk normaal dat ik niet graag betaal.
Een 5 kWp installatie koste in de beginperiode zo'n 20.000 euro en brengt zo'n 2000 euro op per jaar (5 x 400 GSC), plus zo'n 1250 euro aan elektriciteit die je kan besparen (op basis van 0.25 cent/kWh). Kortom na zo'n 6 jaar had je je investeringskost reeds terug, echter men blijft vanuit de overheid nog 14 jaar lang gewoon geld naar je hoofd smijten :bang:

Ik denk dus dat dergelijke mensen totaal niet te klagen hebben... wel de mensen zonder GSC's welke hun investering misschien nooit zullen kunnen terug verdienen !
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is eigenlijk heel eenvoudig. Moesten de consumenten erbij winnen, dan had iedereen vandaag al die slimme meter. Ik geloof er dus niks van.

Ik kan vandaag ook kiezen voor een dubbel tarief (nacht- en dag-). Toch heb ik nog steeds maar één meter. De nieuwe meter kost namelijk 250 € en tegen dat ik 250 € aan elektriciteit heb uitgewonnen... tja... dat duurt gewoon te lang.

Vraag en aanbod is makkelijk te begrijpen. Dus tenzij je een job hebt met nachtwerk, zal je met een slimme meter meer betalen dan nu. Als we overgaan van een maatschappij waar nachttarief uiteindelijk duurder wordt dan dagtarief wegens de uitfasering van kerncentrales, dan kunnen we perfect de huidige dag / nachtmeters behouden en gewoon het tarief veranderen. Geen nieuwe investeringen nodig.

Ik snap trouwens ook niet wat de bedrijven eraan gaan winnen. Dit lijkt meer en meer te lijken op de milieubox
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

cybersurfr schreef:In Nederland mag je een meter weigeren omwille van privacy, iemand die de juiste toedracht weet?
In NL heeft de tweede kamer er een debat over gevoerd, en is men tot de conclusie gekomen dat slimme meters een verplichte poort moeten hebben zodat de gebruiker de data lokaal kan inlezen als hij dat wenst.
In Duitsland hetzelfde.
Omdat in beide landen er uiteraard zeer mondige privacy gerichte consumenten zijn die direct amok maken. In Belgie zal dat veel minder zijn, dat voorspel ik nu al.

In Belgie plaatst men 1 uitleespoortsysteem per appartementsblok, omdat het anders "te duur" zou worden, en om dat "99% van de bevolking dat toch niet gebruikt"; en aangezien op die ene poort alle data van die meterblok zit, mag je die wegens privacyredenen uiteraard niet zelf uitlezen.
En dat alles na expliciete garanties dat elke meter een poort zou hebben. Maja, als het eenmaal geplaatst is heb je niet veel meer te zeggen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
Slafes schreef:Jij gaat ook los over het feit dat de subsidies indertijd in het leven geroepen zijn om de panelen aan te moedigen en om de terugverdientijd op een aanvaardbaar peil te houden. Dat vergeten de niet PV bezitters ook maar even te vermelden. Ik heb de toen nog dure investering gedaan en wordt nu gestraft. Dus ja, behoorlijk normaal dat ik niet graag betaal.
Een 5 kWp installatie koste in de beginperiode zo'n 20.000 euro en brengt zo'n 2000 euro op per jaar (5 x 400 GSC), plus zo'n 1250 euro aan elektriciteit die je kan besparen (op basis van 0.25 cent/kWh). Kortom na zo'n 6 jaar had je je investeringskost reeds terug, echter men blijft vanuit de overheid nog 14 jaar lang gewoon geld naar je hoofd smijten :bang:

Ik denk dus dat dergelijke mensen totaal niet te klagen hebben... wel de mensen zonder GSC's welke hun investering misschien nooit zullen kunnen terug verdienen !
Ben jij nu echt in de val van de overheid getrapt of moet ik uit je uitspraak jou definitie van investeren eruit afleiden?
Weet jij wat de definitie voor een investeringsmaatschappij is?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Zeg nu eens wat je wil zeggen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dat mensen met een PV roi krijgen. Dat dat totaal buiten proportie is voor gewone stervelingen laten we even terzijde.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:28, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Slafes schreef:Cadsite, voor gewone stervelingen die miljoenen aan GSC's binnentrekken omdat de overheid niet te snel reageerde en daarmee de put nog veel groter gemaakt hebben? Nogmaals, oogkleppen aftrekken en niet naar de particuliere PV bezitter scheel kijken, wel naar de grote bedrijven die ondertussen nog steeds geen zak (pietluttig bedrag) betalen aan taksen op hun panelen. In tegendeel, de windmolenparken op zee genieten nog steeds van een oversubsidie. (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2863935) Schieten op de juiste personen is natuurlijk een kunst. :)
Voor de goede orde, wij hebben PV liggen. :wink:
Ze liggen er van 1 april 2011.
Wij hebben €15.000 betaald voor 4800Wp met een 5kWp omvormer.
Ze liggen zowat 100% Z gericht op 45°, redelijk ideaal dus. We halen hier gemiddeld gezien 4,5 GSC's van €330 binnen per jaar.
We zijn coöperant/klant bij ecopower, dus betalen enkel taksen. Aangezien we kozen voor Gaselwest is het wel de jackpot van net geen €130/kWp omvormer.
We hebben degelijke Duitse panelen van Scheuten Solar liggen, dus de junction boxen zijn al vervangen, dat heeft ons €1.300 gekost.
De financiering gebeurde met een groene lening, die loopt nog een goed jaar als ik het juist heb.
Ik weet dus vrij goed waarover ik spreek.
En toch, de subsidiëring is van de pot gerukt. 't Is niet dat particulieren zoals ik nu moeten geviseerd worden, maar het toenmalige systeem verdedigen als zijnde 'correct', dat ga ik niet doen want dat was het niet.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

cadsite schreef:Ze liggen zowat 100% Z gericht op 45°, redelijk ideaal dus. We halen hier gemiddeld gezien 4,5 GSC's van €330 binnen per jaar.
Je krijgt geen half certificaat. Concreet haal je dus max. 4 GSC binnen per jaar voor een installatie van 4,8 kWp vermogen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Jack Daniels schreef:
cadsite schreef:Ze liggen zowat 100% Z gericht op 45°, redelijk ideaal dus. We halen hier gemiddeld gezien 4,5 GSC's van €330 binnen per jaar.
Je krijgt geen half certificaat. Concreet haal je dus max. 4 GSC binnen per jaar voor een installatie van 4,8 kWp vermogen.
Ooit al eens gehoord van een gemiddelde?
jaar 1: 4
jaar 2: 5
Dat maakt over 2 jaar: 9
dit is dus een gemiddelde van 4,5 per jaar.

Ja watte zeg... :bang:
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Je kan ze ook opsparen; het ene jaar er 3 hebben, en het volgende jaar 6.
Maar niet relevant natuurlijk...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Ga het altijd weigeren omwille van privacy redenen

https://www.energieleveranciers.nl/blog ... imme-meter
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat denk je maar :).
Morgen verzint Tommelein een regel die zegt dat bij meterstanden die niet elk half uur verrekend worden, de netbeheerder een forfait van €20 per dag mag rekenen. Ga je €7000 per jaar meer betalen om uw gegevens niet te delen?

Ik bedoel maar: als de wetgever wil dat je meegaat, zal je meegaan.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik denk ook niet dat je hem gaat kunnen weigeren. België is Nederland niet hé.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Dat je niet verder kijkt dan de rioolpers en zelf ergens bedragen op plakt zijn we al langer gewoon... :)

De eerste gsc's waren 450 euro, 400 euro is het nooit geweest. Daarna 350 en daarna nog lager...
Dit heeft niets met rioolpers te maken maar met concrete cijfers... en je bewijst hierbij dus dat het nog erger is geweest.

Zes jaar mag dan misschien optimistisch zijn, laat ons het stellen op 10 jaar... dan heb je nog steeds 10 jaar extra dat je GSC krijgt terwijl je investering al afgeschreven is.
cadsite schreef:En toch, de subsidiëring is van de pot gerukt. 't Is niet dat particulieren zoals ik nu moeten geviseerd worden, maar het toenmalige systeem verdedigen als zijnde 'correct', dat ga ik niet doen want dat was het niet.
Mooi dat mensen dit toegeven... en inderdaad ze viseren de verkeerde mensen maar we moeten eerlijk zijn in alles.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”