Slimme meter maakt winnaars en verliezers

Slafes
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 156 keer
Uitgedeelde bedankjes: 305 keer

Re: Slimme meter maakt winnaars en verliezers

Berichtdoor Slafes » 27 Mei 2017, 22:14

...
Laatst gewijzigd door Slafes op 30 Mei 2017, 01:29, 1 keer totaal gewijzigd.
r2504 = Geeuw.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1808 keer
Recent bedankt: 15 keer
Uitgedeelde bedankjes: 313 keer

Berichtdoor r2504 » 27 Mei 2017, 23:59

Slafes schreef:Ja, je hebt gelijk, alle pv bezitters zijn dikke dieven. :)

Als m'n cijfers dan toch zo fout zijn is dit gewoon een kinderlijke reactie... je zit hier te roepen maar als er cijfers op tafel moeten komen reageer je zo :roll:

pevepe
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Berichtdoor pevepe » 28 Mei 2017, 08:47

Je mag de zonnepaneelbezitters niet over één kam scheren.

1:) Zij die in de beginperiode ingestapt zijn met zeer dure zonnepanelen en veel GSC's en subsidies kregen, maken nu veel winst. (en gelijk hebben ze, de mogelijkheid was er om veel winst te maken). Iedereen moet nu ongeveer 100€ per jaar betalen om die putten van de GSC's te dempen. (turteltaks)

2:) Zij die nu zonnepanelen installeren: een voorbeeld uit de praktijk:
Mijn contract bij Ecopower voor 3400kWh per jaar aan 0,24€ kost me jaarlijks 816€ all in behalve de 100€ turteltaks. Samen 916€ per jaar.
Als ik zonnepanelen leg die per jaar minimum 3400 kWh opbrengen betaal ik niets aan Ecopower. Maar ik betaal 100€ turteltaks en 300€ netvergoeding (omvormer 3 kW). Samen 400€.
Ik zou dus 516€ per jaar minder uitgeven.
De installatie van de zonnepanelen kost 6500€ (west gericht). Uitschakelen van tweevoudig tarief kost 85€. Samen 6585€ Geen enkele subsidie en geen GSC's.
Zuiver rekenkundig duurt het dus 6585:516 = 12,8 jaar eer mijn installatie terugbetaald is. En ondertussen moet de omvormer misschien al vernieuwd worden, maar dat kan ik dan betalen met het uitgespaarde geld omdat het bedrag van de investering niet onderhevig was aan de inflatie.

Slafes
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Slafes » 28 Mei 2017, 08:52

...
Laatst gewijzigd door Slafes op 30 Mei 2017, 01:29, 1 keer totaal gewijzigd.
r2504 = Geeuw.

pevepe
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer

Berichtdoor pevepe » 28 Mei 2017, 09:22

Slafes, op wie heb je gereageerd in de eerste 3 alinea's van bovensteend Bericht?

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 447 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 28 Mei 2017, 10:41

We moeten gewoon die deur dichtdoen.
Eenmaal de GSCs 100% van de installatie gedekt hebben, stop je gewoon met ze uit te delen.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 28 Mei 2017, 11:22

pevepe schreef:Slafes, op wie heb je gereageerd in de eerste 3 alinea's van bovensteend Bericht?

Op mij natuurlijk... en concrete cijfers geven is volgens Slafes het in het belachelijke trekken... nochtans krijg ik van hem geen enkel cijfer ondanks het feit dat hij zelf een installatie heeft inclusief GSC's. Als ik dus leugens post moet het een koud kunstje zijn om deze te weerleggen maar dat doet hij niet ?

Zoals jij aangeeft is het zonder GSC's stilaan moeilijk aan het worden (zeker omdat de toekomst onzeker is wat betreft wetgeving ed.), echter met GSC's was het een no-brainer en dat blijft Slafes hardnekkig ontkennen. Of de GSC's nu 400, 450 of 350 opbrengen is ook niet de essentie, de prijs van de panelen is mee gezakt zodat de verhouding min of meer juist bleef.

Het probleem is vandaag dat de prijs van de installatie min of meer stabiel is maar de kosten gewoon enorm stijgen (en de onzekerheid van de injectie en de slimme meter).

cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 99 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer

Berichtdoor cadsite » 28 Mei 2017, 13:44

Als ik vergelijk met mijn collega die gsc van €450 heeft zitten wij denk ik nog iets beter met onze gsc van €330.
Als je toen het dak had en de mogelijkheid om het te betalen of lenen was het gewoon een no brainer.
Nu vind ik het persoonlijk financieel niet te verdedigen. Ecologisch en maatschappelijk gezien wel, maar daar koop je geen boterhammen mee.

Slafes
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Slafes » 28 Mei 2017, 21:23

...
Laatst gewijzigd door Slafes op 30 Mei 2017, 01:30, 1 keer totaal gewijzigd.
r2504 = Geeuw.

cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor cadsite » 29 Mei 2017, 05:45

Mijn scans staan hier online.

fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 95 keer
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer

Berichtdoor fvhbrugge » 29 Mei 2017, 06:47

? Iets misgelopen ? Geen link te zien "hier"
Afbeelding

cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor cadsite » 29 Mei 2017, 07:13

lacer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 102 keer
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer

Berichtdoor lacer » 29 Mei 2017, 09:45

Dat je je installatie vlugger terugverdient hebt is grotendeels te wijten aan het feit dat je de eerste jaren staatssubsidies hebt gekregen.
De installaties van de laatste jaren krijgen dat niet meer.
Elk zijn situatie zal wel verschillend zijn daar er in de loop van de tijd heel wat veranderd werd.
Vb mijn PV installatie uit 2014 heeft GSC à 93 €, maar die zijn onderhevig aan een wisselende bandingsfactor, hierdoor kan ik nooit voorspellen wanneer ik in de volgende jaren ééntje krijg... De looptijd van deze GSC is ook beperkt tot 15 jaar.
Door de prosumententaks is de terugverdientijd van mijn installatie van 9 jaar naar 14 jaar gegaan (geschat).
En als ik jullie verklap dat die taks 50 % van mijn gemiddelde jaarlijkse elektriciteitsfactuur was vlak voor ik PV panelen liet plaatsen :|

Ik hoop dat ik die ooit zal terugverdient krijgen eer ze met de slimme meters het injecteren zullen stopzetten (het net als batterij gebruiken ...).
In mijn geval is dat 2014 + 15 jaar (besluit Tommelein) = 2029.
Wat er nadien zal gebeuren weet niemand nog.
Proximux Internet Start 60/4 speedtest max 58/3.9
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
WDTV Live SMP + RPi 2B + Android met Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu 16.04 + Ubuntu Mate 16.04 / Ubuntu steunpunt

cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor cadsite » 29 Mei 2017, 09:48

Waarmee dus weeral extra aangetoond wordt dat PV in de huidige regeling economisch gewoon niet meer te verdedigen valt.
Jammer maar helaas...

kaarsenbril
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 22 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor kaarsenbril » 29 Mei 2017, 09:54

ITnetadmin schreef:
Slafes schreef:Even uw voorbeeldje te counteren... Ik betaalde voor 2,5 kWp net geen 10.000 euro in 2010. Toen de GSC's me nog 350 euro opbrachten.

[...]

Het zal eerder rond de 4 [GSCs] liggen want dat hangt af van je oriëntatie. Maw, 4x350 euro wat uitkomt op 1400 euro per jaar.

Uw 5000 kWh aan stroomverbruik zal u rond de 1000 euro hebben gekost rond 2010. Geen 1250... Na 10 jaar vliegen je omvormers stuk.

Wacht.
Effe wat wiskunde doen.
Je hebt voor 10000 euro aan panelen gelegd (met je lening komt dat wel wat duurder uit).
Je verdient hier 1400 euro per jaar aan subsidies op.
Na 10 jaar heb je dus bruto 14000 euro binnengehaald.
Dat maakt een ruwe winst van 4000 euro.
Okee, daar moet de lening nog af, maar de mindering in kosten voor stroomverbruik zijn ook nog niet meegeteld.

Klopt mijn rekening?

Dan weet toch iedereen dat er iets fout zit, als je meer dan 100% gesubsidieerd krijgt?

De winst is veel groter dan jij schrijft

Ik heb in 2010 ook 2 zo een installaties gelegd dus totale prijs was voor mij 20000 euro en 350 euro subsidie per 1000KW
Van die 20000 heb ik vrij vlug 40% gerecupereerd via de belastingen, ik heb maar 12000 betaald eigenlijk.

Jaarlijks strijk ik >2000 euro belastingsvrije premies op. Dit 20 jaar lang gegarandeerd. Dit is 40 000 euro voor een inbreng van 12000.
Dan heb ik al 5 jaar voor 2 woningen geen elek moeten betalen....
Nu is het iets minder interessant gekomen met dat dommelein tarief, maat toch zeker nog 2 * 500 euro jaar besparing op elek.... Dit is zeker
nog eens 20000 euro op 20 jaar.

Mensen die destijds niet ingestapt zijn konden niet rekenen in mijn ogen :) Vandenbossche zeker niet

cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor cadsite » 29 Mei 2017, 10:39

kaarsenbril schreef:Mensen die destijds niet ingestapt zijn konden niet rekenen in mijn ogen :) Vandenbossche zeker niet

Of hadden (nog) geen eigendom, of moesten hun dak eerst isoleren, of hun dak is totaal fout georiënteerd, of wilden/mochten niet extra lenen,...

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 29 Mei 2017, 11:03

Slafes schreef:Mijn woord is blijkbaar niet voldoende dat het bij mij niet minder dan 7 jaar is

Oh, is het daarom dat je licht geraakt bent... omdat je niet in de meest ideale situatie zit en het niet minder dan 7 jaar is ? Je neemt me met andere woorden keihard op de 6 jaar :roll:

Mijn eenvoudige berekening kwam aan 6 jaar, sommigen hebben hier gepost (inclusief bewijzen) dat het zelfs sneller kon en bij anderen zal het misschien iets langer duren. Feit blijft dat je GSC's een looptijd hebben van 20 jaar... en of het nu 6, 7, 8 of 10 jaar is, puur met je GSC's maak je al stevige winsten (en dan heb je nog de besparing op je electriciteit) !

eternum
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 537 keer
Uitgedeelde bedankjes: 600 keer

Berichtdoor eternum » 29 Mei 2017, 11:25

[OFFTOPIC]

En in China bouwt men aan een gezapig tempo verder aan hun zonnepaneelparken ...
Terwijl men hier in oeverloze discussies verzeild geraakt ... omdat men er "niet genoeg" aan verdient!

@ Slafes
Zum kotzen!! :puke:

Afbeelding

China opent grootste drijvende zonne-energiecentrale ter wereld. Bron: De Redactie.be

40 MegaWatt ....

Afbeelding

[/OFFTOPIC]
Afbeelding

cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor cadsite » 29 Mei 2017, 11:30

eternum schreef:Terwijl men hier in oeverloze discussies verzeild geraakt ... omdat men er "niet genoeg" aan verdient!

Wie of waar heeft een PV bezitter hier op UB gezegd er 'niet genoeg' aan te verdienen?

eternum
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 537 keer
Uitgedeelde bedankjes: 600 keer

Berichtdoor eternum » 29 Mei 2017, 12:14

cadsite schreef:Waarmee dus weeral extra aangetoond wordt dat PV in de huidige regeling economisch gewoon niet meer te verdedigen valt.
Jammer maar helaas...

Uiteraard heb ik je gedetailleerde betoog van je eigen situatie ook gelezen, waarvoor dank.
Afbeelding

cadsite
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor cadsite » 29 Mei 2017, 12:36

eternum schreef:
cadsite schreef:Waarmee dus weeral extra aangetoond wordt dat PV in de huidige regeling economisch gewoon niet meer te verdedigen valt.
Jammer maar helaas...

Uiteraard heb ik je gedetailleerde betoog van je eigen situatie ook gelezen, waarvoor dank.

Je moet in dit soort discussies goed kijken naar het moment van installatie en de bijhorende voordelen.
Als het gaat over installaties die GSC ontvangen van €330 en meer met bijhorende andere grote voordelen spreek je over iets helemaal anders dan over installaties die geplaatst zijn zonder enige steun. De oude (waartoe wij behoren) mogen wat grommelen, maar hebben op het einde van de rit nog altijd mooi winst.

Als ik kijk hoeveel een installatie nu kost, reken hoeveel stroom je minder betaalt en kijk dan of het opbrengt, dan zeg ik inderdaad dat het sop de kolen niet waard is. Realistische berekeningen, rekening houdend met de nu gekende parameters kom je aan een terugverdientijd van 12 jaar en meer.
Dit is er vanuit gaand dat de taksen niet nog stijgen en dat je meter achteruit mag draaien en dat je installatie geen cent kost in die tijd.
Als je zo'n grote investering doet mag je toch verwachten dat er ergens een voordeel is?
Luxe geeft dat niet, 't is niet dat onze elektriciteit nu beter is dan ervoor.
Mooi kan je dat ook niet noemen, dus daarvoor moet je het ook niet doen.
De enige voordelen die ik dan nog zou kunnen zien zijn ecologisch, maatschappelijk of economisch.
Wel, economisch vind ik niet meer verdedigbaar wegens de lange terugverdientijd en de heel wispelturige regeling.

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 391 keer
Uitgedeelde bedankjes: 297 keer

Berichtdoor heist_175 » 29 Mei 2017, 12:50

cadsite schreef:Als je zo'n grote investering doet mag je toch verwachten dat er ergens een voordeel is?

Of gewoon de zekerheid van geen nadeel?
Ik wil gerust panelen op mijn dak, maar de regelgeving is zo'n zootje...
Zorg voor zekerheid en ik leg meteen 6kWp.

Zekerheid als in:
- correcte netvergoeding (die niet stijgt, tenzij met gezondheidsindex) en gebaseerd op echt verbruik
- geen terugdraaiende meter, maar wel aparte meters: 1 voor aanleveren aan het net en 1 voor gebruiken van het net
- GSC's om het gat toe te rijden (als er een gat is), als incentive om een boete voor te weinig groene energie te vermijden (de boete gaat ook geld kosten)

cybersurfr
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor cybersurfr » 29 Mei 2017, 13:21

wilt een mod alle 'gepraat' over gsc en zonnepanelen in een apart topic zetten?
kunnen we mss nog even over de slimme meters hebben

thx

Slafes
Elite Poster
Elite Poster

Berichtdoor Slafes » 30 Mei 2017, 01:19

...
r2504 = Geeuw.

Terug naar “Energie”