Slimme meter maakt winnaars en verliezers

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:29, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Ja, je hebt gelijk, alle pv bezitters zijn dikke dieven. :)
Als m'n cijfers dan toch zo fout zijn is dit gewoon een kinderlijke reactie... je zit hier te roepen maar als er cijfers op tafel moeten komen reageer je zo :roll:
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 7 keer

Je mag de zonnepaneelbezitters niet over één kam scheren.

1:) Zij die in de beginperiode ingestapt zijn met zeer dure zonnepanelen en veel GSC's en subsidies kregen, maken nu veel winst. (en gelijk hebben ze, de mogelijkheid was er om veel winst te maken). Iedereen moet nu ongeveer 100€ per jaar betalen om die putten van de GSC's te dempen. (turteltaks)

2:) Zij die nu zonnepanelen installeren: een voorbeeld uit de praktijk:
Mijn contract bij Ecopower voor 3400kWh per jaar aan 0,24€ kost me jaarlijks 816€ all in behalve de 100€ turteltaks. Samen 916€ per jaar.
Als ik zonnepanelen leg die per jaar minimum 3400 kWh opbrengen betaal ik niets aan Ecopower. Maar ik betaal 100€ turteltaks en 300€ netvergoeding (omvormer 3 kW). Samen 400€.
Ik zou dus 516€ per jaar minder uitgeven.
De installatie van de zonnepanelen kost 6500€ (west gericht). Uitschakelen van tweevoudig tarief kost 85€. Samen 6585€ Geen enkele subsidie en geen GSC's.
Zuiver rekenkundig duurt het dus 6585:516 = 12,8 jaar eer mijn installatie terugbetaald is. En ondertussen moet de omvormer misschien al vernieuwd worden, maar dat kan ik dan betalen met het uitgespaarde geld omdat het bedrag van de investering niet onderhevig was aan de inflatie.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:29, in totaal 1 gewijzigd.
pevepe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 209
Lid geworden op: 30 apr 2006, 08:31
Locatie: Hageland
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 7 keer

Slafes, op wie heb je gereageerd in de eerste 3 alinea's van bovensteend Bericht?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

We moeten gewoon die deur dichtdoen.
Eenmaal de GSCs 100% van de installatie gedekt hebben, stop je gewoon met ze uit te delen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

pevepe schreef:Slafes, op wie heb je gereageerd in de eerste 3 alinea's van bovensteend Bericht?
Op mij natuurlijk... en concrete cijfers geven is volgens Slafes het in het belachelijke trekken... nochtans krijg ik van hem geen enkel cijfer ondanks het feit dat hij zelf een installatie heeft inclusief GSC's. Als ik dus leugens post moet het een koud kunstje zijn om deze te weerleggen maar dat doet hij niet ?

Zoals jij aangeeft is het zonder GSC's stilaan moeilijk aan het worden (zeker omdat de toekomst onzeker is wat betreft wetgeving ed.), echter met GSC's was het een no-brainer en dat blijft Slafes hardnekkig ontkennen. Of de GSC's nu 400, 450 of 350 opbrengen is ook niet de essentie, de prijs van de panelen is mee gezakt zodat de verhouding min of meer juist bleef.

Het probleem is vandaag dat de prijs van de installatie min of meer stabiel is maar de kosten gewoon enorm stijgen (en de onzekerheid van de injectie en de slimme meter).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Als ik vergelijk met mijn collega die gsc van €450 heeft zitten wij denk ik nog iets beter met onze gsc van €330.
Als je toen het dak had en de mogelijkheid om het te betalen of lenen was het gewoon een no brainer.
Nu vind ik het persoonlijk financieel niet te verdedigen. Ecologisch en maatschappelijk gezien wel, maar daar koop je geen boterhammen mee.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
Laatst gewijzigd door ubremoved_22196 30 mei 2017, 02:30, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Mijn scans staan hier online.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

? Iets misgelopen ? Geen link te zien "hier"
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Dat je je installatie vlugger terugverdient hebt is grotendeels te wijten aan het feit dat je de eerste jaren staatssubsidies hebt gekregen.
De installaties van de laatste jaren krijgen dat niet meer.
Elk zijn situatie zal wel verschillend zijn daar er in de loop van de tijd heel wat veranderd werd.
Vb mijn PV installatie uit 2014 heeft GSC à 93 €, maar die zijn onderhevig aan een wisselende bandingsfactor, hierdoor kan ik nooit voorspellen wanneer ik in de volgende jaren ééntje krijg... De looptijd van deze GSC is ook beperkt tot 15 jaar.
Door de prosumententaks is de terugverdientijd van mijn installatie van 9 jaar naar 14 jaar gegaan (geschat).
En als ik jullie verklap dat die taks 50 % van mijn gemiddelde jaarlijkse elektriciteitsfactuur was vlak voor ik PV panelen liet plaatsen :|

Ik hoop dat ik die ooit zal terugverdient krijgen eer ze met de slimme meters het injecteren zullen stopzetten (het net als batterij gebruiken ...).
In mijn geval is dat 2014 + 15 jaar (besluit Tommelein) = 2029.
Wat er nadien zal gebeuren weet niemand nog.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Waarmee dus weeral extra aangetoond wordt dat PV in de huidige regeling economisch gewoon niet meer te verdedigen valt.
Jammer maar helaas...
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

ITnetadmin schreef:
Slafes schreef:Even uw voorbeeldje te counteren... Ik betaalde voor 2,5 kWp net geen 10.000 euro in 2010. Toen de GSC's me nog 350 euro opbrachten.

[...]

Het zal eerder rond de 4 [GSCs] liggen want dat hangt af van je oriëntatie. Maw, 4x350 euro wat uitkomt op 1400 euro per jaar.

Uw 5000 kWh aan stroomverbruik zal u rond de 1000 euro hebben gekost rond 2010. Geen 1250... Na 10 jaar vliegen je omvormers stuk.
Wacht.
Effe wat wiskunde doen.
Je hebt voor 10000 euro aan panelen gelegd (met je lening komt dat wel wat duurder uit).
Je verdient hier 1400 euro per jaar aan subsidies op.
Na 10 jaar heb je dus bruto 14000 euro binnengehaald.
Dat maakt een ruwe winst van 4000 euro.
Okee, daar moet de lening nog af, maar de mindering in kosten voor stroomverbruik zijn ook nog niet meegeteld.

Klopt mijn rekening?

Dan weet toch iedereen dat er iets fout zit, als je meer dan 100% gesubsidieerd krijgt?
De winst is veel groter dan jij schrijft

Ik heb in 2010 ook 2 zo een installaties gelegd dus totale prijs was voor mij 20000 euro en 350 euro subsidie per 1000KW
Van die 20000 heb ik vrij vlug 40% gerecupereerd via de belastingen, ik heb maar 12000 betaald eigenlijk.

Jaarlijks strijk ik >2000 euro belastingsvrije premies op. Dit 20 jaar lang gegarandeerd. Dit is 40 000 euro voor een inbreng van 12000.
Dan heb ik al 5 jaar voor 2 woningen geen elek moeten betalen....
Nu is het iets minder interessant gekomen met dat dommelein tarief, maat toch zeker nog 2 * 500 euro jaar besparing op elek.... Dit is zeker
nog eens 20000 euro op 20 jaar.

Mensen die destijds niet ingestapt zijn konden niet rekenen in mijn ogen :) Vandenbossche zeker niet
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

kaarsenbril schreef:Mensen die destijds niet ingestapt zijn konden niet rekenen in mijn ogen :) Vandenbossche zeker niet
Of hadden (nog) geen eigendom, of moesten hun dak eerst isoleren, of hun dak is totaal fout georiënteerd, of wilden/mochten niet extra lenen,...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Mijn woord is blijkbaar niet voldoende dat het bij mij niet minder dan 7 jaar is
Oh, is het daarom dat je licht geraakt bent... omdat je niet in de meest ideale situatie zit en het niet minder dan 7 jaar is ? Je neemt me met andere woorden keihard op de 6 jaar :roll:

Mijn eenvoudige berekening kwam aan 6 jaar, sommigen hebben hier gepost (inclusief bewijzen) dat het zelfs sneller kon en bij anderen zal het misschien iets langer duren. Feit blijft dat je GSC's een looptijd hebben van 20 jaar... en of het nu 6, 7, 8 of 10 jaar is, puur met je GSC's maak je al stevige winsten (en dan heb je nog de besparing op je electriciteit) !
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

[OFFTOPIC]

En in China bouwt men aan een gezapig tempo verder aan hun zonnepaneelparken ...
Terwijl men hier in oeverloze discussies verzeild geraakt ... omdat men er "niet genoeg" aan verdient!

@ Slafes
Zum kotzen!! :puke:

Afbeelding


China opent grootste drijvende zonne-energiecentrale ter wereld. Bron: De Redactie.be

40 MegaWatt ....

Afbeelding

[/OFFTOPIC]
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

eternum schreef:Terwijl men hier in oeverloze discussies verzeild geraakt ... omdat men er "niet genoeg" aan verdient!
Wie of waar heeft een PV bezitter hier op UB gezegd er 'niet genoeg' aan te verdienen?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

cadsite schreef:Waarmee dus weeral extra aangetoond wordt dat PV in de huidige regeling economisch gewoon niet meer te verdedigen valt.
Jammer maar helaas...
Uiteraard heb ik je gedetailleerde betoog van je eigen situatie ook gelezen, waarvoor dank.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

eternum schreef:
cadsite schreef:Waarmee dus weeral extra aangetoond wordt dat PV in de huidige regeling economisch gewoon niet meer te verdedigen valt.
Jammer maar helaas...
Uiteraard heb ik je gedetailleerde betoog van je eigen situatie ook gelezen, waarvoor dank.
Je moet in dit soort discussies goed kijken naar het moment van installatie en de bijhorende voordelen.
Als het gaat over installaties die GSC ontvangen van €330 en meer met bijhorende andere grote voordelen spreek je over iets helemaal anders dan over installaties die geplaatst zijn zonder enige steun. De oude (waartoe wij behoren) mogen wat grommelen, maar hebben op het einde van de rit nog altijd mooi winst.

Als ik kijk hoeveel een installatie nu kost, reken hoeveel stroom je minder betaalt en kijk dan of het opbrengt, dan zeg ik inderdaad dat het sop de kolen niet waard is. Realistische berekeningen, rekening houdend met de nu gekende parameters kom je aan een terugverdientijd van 12 jaar en meer.
Dit is er vanuit gaand dat de taksen niet nog stijgen en dat je meter achteruit mag draaien en dat je installatie geen cent kost in die tijd.
Als je zo'n grote investering doet mag je toch verwachten dat er ergens een voordeel is?
Luxe geeft dat niet, 't is niet dat onze elektriciteit nu beter is dan ervoor.
Mooi kan je dat ook niet noemen, dus daarvoor moet je het ook niet doen.
De enige voordelen die ik dan nog zou kunnen zien zijn ecologisch, maatschappelijk of economisch.
Wel, economisch vind ik niet meer verdedigbaar wegens de lange terugverdientijd en de heel wispelturige regeling.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

cadsite schreef:Als je zo'n grote investering doet mag je toch verwachten dat er ergens een voordeel is?
Of gewoon de zekerheid van geen nadeel?
Ik wil gerust panelen op mijn dak, maar de regelgeving is zo'n zootje...
Zorg voor zekerheid en ik leg meteen 6kWp.

Zekerheid als in:
- correcte netvergoeding (die niet stijgt, tenzij met gezondheidsindex) en gebaseerd op echt verbruik
- geen terugdraaiende meter, maar wel aparte meters: 1 voor aanleveren aan het net en 1 voor gebruiken van het net
- GSC's om het gat toe te rijden (als er een gat is), als incentive om een boete voor te weinig groene energie te vermijden (de boete gaat ook geld kosten)
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

wilt een mod alle 'gepraat' over gsc en zonnepanelen in een apart topic zetten?
kunnen we mss nog even over de slimme meters hebben

thx
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

...
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Studie van UGent en EU over terugverdientijd zonnepanelen met slimme meter<>prosumertax:

http://www.biseps.eu/wp-content/uploads ... anders.pdf
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

In the last months there has been some turmoil about the effects of the new digital meter on the profitability of existing photovoltaic (PV) installations. In this article we take a deeper look at the situation.
A net metering regime has the issue that owners of PV installations stop contributing to the grid financially while still using it intensely. To solve this issue a yearly fee, its size determined by the maximum power of the PV inverter, was levied on owners of PV installations. This is what came to be known as the ‘prosumer tax’. This fee corresponds approximately to 73% of the grid tariffs the installation owner would pay if he or she didn’t have a PV system
In hun studie gaan ze daar ook uit van een TVT met het huidige systeem (het net doet dienst als batterij + prosumententax) van 7 jaar.
Wat complete onzin is: prosumententax zou me €400 per jaar kosten, op een huidige elektriciteitsrekening van €700-800, dus een investering van €6500 verdien ik dan terug op 15 jaar.

Een manier om de TVT te reduceren, is een beperking van het vermogen de inverter.
(...) the VREG, the Flemish energy regulator, who sees the ‘cheating’ on the prosumer tax by undersized PV inverters as a growing problem. By significantly undersizing the maximum power of a PV inverter in relation to the power of the connected solar panels, the owner of the system pays significantly less prosumer tax while only losing a little yearly energy yield. This is caused by the fact that at latitudes such as in Flanders and further north, the maximum power of the solar panels is only reached a small amount of hours per year. Only for a few hours or days in spring and summer will the smaller PV inverter limit the power output of the solar panel array.
Ik vind de studie maar slappe kost en open deuren in trappen, maar toch.
- de TVT klopt niet
- er worden geen suggesties gedaan die zowel de ZP-bezitter als de rest van de maatschappij tevreden kan houden

De enige manier die ik zie is de invoering van de slimme meter laten samengaan met slimme verbruikers en een slimme batterij.
Het doel moet dan zijn om de injectie op het net te verlagen en zelf zo veel mogelijk te consumeren van de opgewekte elektriciteit: hetzij rechtstreeks door toestellen (wasmachine, vaatwasser, ...) , hetzij onrechtstreeks via een batterij.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Wel grappig dat ze het realistisch afstemmen van je omvormer capaciteit op basis van je reeele productie "cheaten" noemen :bang:

Ze zouden beter de belasting op iets wat je niet produceerd pure diefstal noemen !

Trouwens wat je TVT van 15 jaar betreft... je vergeet nog mogelijke defecte zoals een nieuwe omvormer (de meeste geven het op na een goeie 10 jaar) en eventueel problemen met panelen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Inderdaad...
Nu ben je beter van in de zomer wat productie links te laten liggen omdat je anders meer injectie moet betalen.
Ik heb exact dezelfde installatie als mijn collega, maar haar dak is slechter geörienteerd. Zij betaalt evenveel als ik en wij injecteren meer. Eerlijk kan je dat niet noemen.
Daarnaast, onze (en haar) panelen hebben al een herstelling nodig gehad van €1250. Daar gaat de TVT.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Je hebt gelijk wat de omvormer betreft, maar er zijn nog onbekenden in de TVT berekening:
- fiscaliteit en taksen (kan TVT zowel + als - beïnvloeden)
- elektriciteitsprijs (kan de TVT enkel + beïnvloeden, omat de elekprijs enkel stijgt)
- bijkomende investeringen: hogere verzekering, kapotte omvormer, ...

Een inschatting kan je enkel maken met de on/zekerheden die er vandaag zijn. En met die gegevens kom ik op een TVT van +/- 15-16 jaar.
Ik heb nog geen enkele berekening gezien die iets anders beweert, noch van
- zonnepaneel installateurs/verkopers
- Tommelein of Turtelboom
- de groenen
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

heist_175 schreef: - bijkomende investeringen: hogere verzekering, ...
...
Bedoel je de brandverzekering ? Hier was de pv installatie inbegrepen. Weet wel niet of dit bij alle verzekeraars zo is.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

die TVT van 7 jaar lijkt me ook onmogelijk, tenzij ze nog GSC meerekenen, maar dit staat nergens vermeld in hun document.

Ik laat die cijfers eens opvragen en laat hier iets weten als ik deze krijg.
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

r2504 schreef:Trouwens wat je TVT van 15 jaar betreft... je vergeet nog mogelijke defecte zoals een nieuwe omvormer (de meeste geven het op na een goeie 10 jaar) en eventueel problemen met panelen.
Iedereen zegt dat de omvormer stuk gaat na een goede 10 jaar. In België zijn er maar heel weinig omvormers die ouder zijn dan 10 jaar.
De eerste GSC zijn van 2009.

Voor laag verbruik is zonnepanelen niet rendabel maar zoals wij met meer dan 5000 kWh is de tvt 8 jaar
Less is more
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Ik heb nog geen enkele berekening gezien die iets anders beweert, noch van
- zonnepaneel installateurs/verkopers
- Tommelein of Turtelboom
- de groenen
Allen verkondingen ze nochtans een TVT die veel lager ligt... maar ze laten inderdaad geen berekeningen zien (en verzwijgen meestal de prosumenten tax in hun verhaaltje).
Crazy2 schreef:Iedereen zegt dat de omvormer stuk gaat na een goede 10 jaar. In België zijn er maar heel weinig omvormers die ouder zijn dan 10 jaar.
Als de fabrikant die richtlijn geeft zou ik er toch maar rekening mee houden.
Crazy2 schreef:Voor laag verbruik is zonnepanelen niet rendabel maar zoals wij met meer dan 5000 kWh is de tvt 8 jaar
Hoof of laag verbruik maakt niet uit met een terugdraaiende meter... graag je volledige berekening dus voor die 8 jaar.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik heb de cijfers gekregen van de berekening van de TVT uit de studie en op het eerste zicht kloppen deze. Ze hebben wel heel goedkope panelen en en omvormers in rekening gebracht en een lage prosumertax maar wat wij vergeten zijn is dat we bij de berekening van de TVT geen geld meer moeten uitgeven aan de electriciteit die we anders zouden moeten kopen.

En ja, hun omvormer is ook lager gedimensioneerd om minder prosumertax te moeten betalen :?

Hieronder staan de in de simulatie gebruikte gegevens. Deze gegevens zijn gebaseerd op offertes en energieprijzen opgevraagd in augustus 2018.
Daarnaast wordt ook een WACC van 7,5% gebruikt voor ROI berekening.
Andere inputgegevens zullen natuurlijk aanleiding geven tot andere terugverdientijden, maar het effect van de nieuwe tariefformules schaalt in de meeste gevallen lineair mee.
TVT.jpg
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

johan.devos schreef:Ik heb de cijfers gekregen van de berekening van de TVT uit de studie en op het eerste zicht kloppen deze. Ze hebben wel heel goedkope panelen en en omvormers in rekening gebracht en een lage prosumertax maar wat wij vergeten zijn is dat we bij de berekening van de TVT geen geld meer moeten uitgeven aan de electriciteit die we anders zouden moeten kopen.

En ja, hun omvormer is ook lager gedimensioneerd om minder prosumertax te moeten betalen :?

Hieronder staan de in de simulatie gebruikte gegevens. Deze gegevens zijn gebaseerd op offertes en energieprijzen opgevraagd in augustus 2018.
Daarnaast wordt ook een WACC van 7,5% gebruikt voor ROI berekening.
Andere inputgegevens zullen natuurlijk aanleiding geven tot andere terugverdientijden, maar het effect van de nieuwe tariefformules schaalt in de meeste gevallen lineair mee.
TVT.jpg
De cijfers kloppen van geen kanten.
De kosten worden onderschat en het voordeel overschat.
Onderschat: reken voor een PV installatie maar €6-6,5K.
Overschat: reken voor 3900kWh eerder op +/- €800 ipv €1100 (prijzen 2019/01, in oktober stonden de prijzen veel hoger)
Op die manier kan je alles bewijzen


Ik heb nog een andere vraag voor de slimme meter, puur praktisch.
- Die zou werken met GSM-data, wat als er geen ontvangst is waar de meter staat? Bv kelders etc?
- Als het via het privé netwerk zou werken: wat als er geen netwerk is (draadloos dan wel bedraad), of je het (per ongeluk of expres) blokkeert? Of sturen ze data terug via een soort PLC, zoals nu al gebeurt om het signaal "dag" en "nacht" te geven aan alle meters?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

engie-electrabel werkt via een lora netwerk/internet of things meen ik te begrijpen, er staat zelfs zo'n installatie op mijn zendantenne van de radio,
dat systeem werkt bij hun op mijn site via vast internet en backup via 3G/4G, de laatste maanden zelfs uitsluitend op die manier, omdat wegens werkzaamheden er geen vast internet meer naar hun datakast aangeleverd wordt...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Hoe goed uw LORA or IOT ook is, er zullen toch altijd locaties zonder data-ontvangst zijn.
En wat dan?

Daarenboven ga je alu-hoedjes verbruikers hebben die bewust willen saboteren (kooi van Faraday rond de slimme meter).
Gebruikersavatar
svenska
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1903
Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 74 keer

laroyj schreef:engie-electrabel werkt via een lora netwerk/internet of things meen ik te begrijpen, er staat zelfs zo'n installatie op mijn zendantenne van de radio,
dat systeem werkt bij hun op mijn site via vast internet en backup via 3G/4G, de laatste maanden zelfs uitsluitend op die manier, omdat wegens werkzaamheden er geen vast internet meer naar hun datakast aangeleverd wordt...
Engie is de officiele provider van Sigfox in Belgie, terwijl Proximus LoRaWAN aanbiedt.
De slimme e-meters zullen dan ook over Sigfox gaan, net zoals de slimme watermeters van Water-Link in Prov. Antwerpen doen.

https://www.engiem2m.be/
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ja iss sigfox klopt, maar is vergelijkbare technologie, is gewoon een ander merk he, die zn eigen hardware, software en netwerk heeft, sommige plaatsen hun systemen zelfs op dezelfde masten, maar zou je idd wss thuis kunnen bewust saboteren, echter weet niet welke de consequenties ervan zijn... toch een maandelijks hoger forfait betalen, het zal wel getest worden bij de installatie, en als het dan werkt wordt er verondersteld, dat het blijft werken....
Waarom zou je het saboteren ook, bezorgt je zelf maar extra werk dan, eenmaal geinstalleerd moet je je niks meer van meteropnames aantrekken, en heb je normaal nog het voordeel dat je uw eigen verbruik (basic) kan monitoren...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Alsof die meteropname nu een zware klus is. 1 keer om de 2 jaar de tellerstand noteren en doorsturen.
Maar goed: and the winner is... Eandis
The loosers are... Alle verbruikers.
Al de rest is praat voor de vaak (kostenbesparing, milieuvriendelijker, eerlijker,...)
En al wie denkt dat hij goedkoper af gaat zijn, is naïef in de hoogste graad.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”