24V lader gebruiken om 12V accu op te laden

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
dr.trimble
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 22 jan 2007, 19:52
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb nog een nieuwe 24V acculader liggen. Is het mogelijk om deze te gebruiken om een 12V accu voor een caravanmover op te laden?
Wat moet ik er dan tussen plaatsen zonder dat de accu een te hoge spanning krijgt zodat hij defect raakt?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Om niet te ver in detail te treden, denk ik dat het bijna onbegonnen werk is.
Wie genoeg kennis heeft van elektronica zou eventueel wel iets kunnen verzinnen (maar zou het anderzijds dan ook niet hoeven te vragen op een forum).

Het is niet zo simpel omdat een batterij zich niet als een "constant iets" zal gedragen.
Met intelligente laders die meerdere tests uitvoeren, zal het nog eens extra moeilijk zijn.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

gewoon niet doen
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 834
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

2de identieke accu in serie zetten ?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

StarWing schreef:2de identieke accu in serie zetten ?
Identieke accu's bestaan nooit. Enkel als je ze samen koopt en steeds in serie gebruikt hebt.
Het zou wel gaan, maar erg ten koste van de levensduur van de batterijen en waarschijnlijk niet zonder risico.
En dan nog, dan blijf je met 24 zitten, ga je daar dan weer een DC-DC omvormer plaatsen... kost je al snel meer dan een nieuwe lader.
Genoeg ctek en optimate spul te vinden op tweedehandssites voor een schappelijke prijs.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Ctek druppellader is er al vanaf een 50 à 60 euro dacht ik. Dan heb iets die je batterij goed verzorgd!
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
dr.trimble
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 22 jan 2007, 19:52
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 4 keer

ok, bedankt voor de reacties. Het is me duidelijk. Ik begin er niet aan en zal kijken voor een goedkoop druppelladerke 12V. :-D
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”