Zuinigekoelkast.be helpt Belgen duurzaam besparen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Met het initiatief zuinigekoelkast.be wil Recupel de ecologische voetafdruk en energieconsumptie van de Belg verminderen. Sinds woensdag staat de website online en kan iedereen er berekenen of een nieuw toestel ook een lagere energiefactuur betekent. Dat meldt Recupel in een persbericht.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20170419_02840502
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Van dit soort fake-groen gedoe krijg ik nu nekeer 't schijt!
Even wat fictieve info ingevuld (klasse A - bj 2012):
Afbeelding
Ik zou dus een toestel van €800 van 5 jaar oud moeten vervangen omdat de huidige €52 verbruikt??
Enne, het maken en afvoeren van een toestel, dat heeft geen ecologisch gevolg?
:bang:

Getekend
een bijna-geitenwollensok
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik heb een gelijkaardige test gedaan... een Siemens inbouw kost gemiddeld 525 euro voor een A++, voor een gelijkaardig A+++ model is 980 euro.

Als ik m'n oude koelkast van 2004 (geen idee welke energieklasse) zou vervangen bespaar ik jaarlijks zo'n 64 euro... maw. ik heb alléén al meer dan 7 jaar nodig om louter de meerkost van A+++ versus A++ terug te verdienen ! Wil ik m'n ganse koelkast (welke nog prima werkt) terugverdienen dan heb ik hiervoor 27 jaar nodig :bang:
cadsite schreef:Getekend
een bijna-geitenwollensok
Ben jij één van die nieuwe fans van Groen dan :roll:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Is die CO2 niet afhankelijk van de bron van de electriciteit ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
devilkin
Administrator
Administrator
Berichten: 5998
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 826 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk nu wel dat de site een iets anders doelpubliek heeft dan wat doorsnee hier op UB zit ;)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

r2504 schreef:Ben jij één van die nieuwe fans van Groen dan :roll:
Ik ben van geen enkele politieke partij fan, maar dat is een andere discussie.

't Is niet omdat je oplet voor je omgeving dat je stemt op groen
't Is niet omdat je vlaams bent dat je een VB'er/NVa'er bent
't Is niet omdat je sociaal voelend bent dat je SP.a'er bent
...

Mij gaat het er hier om dat er hier weer wordt geschermd met hoeveel CO2 je zogezegd bespaart door je toestel 'te vervangen'. Precies of die toestellen groeien aan de bomen en lossen op in water.
Net zoals het 'vergroenen van het wagenpark'. :roll:

Enne... Hoeveel mensen weten nog na minimaal 5 jaar welke energie klasse hun koelkast heeft? :bang:
tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1020
Lid geworden op: 24 aug 2012, 11:49
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 85 keer

Die energielabels zijn ook maar iets relatief he, best gewoon naar echt verbruik kijken en uw eigen conclusies trekken.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Mijn zonnepanelen brengen nu al meer op dan ik verbruik. Waarom zou ik met het prosumertarief een zuininger frigo te plaatsen? :???:
Weggemeten geld en totaal milieuonvriendelijk om een goede frigo te vervangen eer deze onherstelbaar defect is.
Die A+++ toestellen hebben trouwens een kleinere inhoud dan een even grote A+ door de dikkere isolatie. Dus voor dezelfde inhoud moet ik een groeter toestel kopen. Zou hier trouwens rekening mee gehouden zijn in deze 'groene" calculator?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

cadsite schreef:Van dit soort fake-groen gedoe krijg ik nu nekeer 't schijt!
Even wat fictieve info ingevuld (klasse A - bj 2012):
Afbeelding
Ik zou dus een toestel van €800 van 5 jaar oud moeten vervangen omdat de huidige €52 verbruikt??
Enne, het maken en afvoeren van een toestel, dat heeft geen ecologisch gevolg?
:bang:

Getekend
een bijna-geitenwollensok
En dan geven ze de kost (in euros of CO2) van de extra aardgas (of mazout of elektra of...) nog niet mee om het verschil in verwarming van je koelkast te compenseren.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

cadsite schreef:Net zoals het 'vergroenen van het wagenpark'. :roll:
Maar enfin, ge weet toch net zoals elke mens die voldoende fris is in het hoofd dat het hier gaat om het stimuleren van 'betere' keuzes bij het verloop van het wagenpark?

Ze willen niet per se dat ge uw huidige wagen inruilt, maar dat ge eens twee keer goed nadenkt voor ge (sowieso) uw oude wagen wegdoet wegens toch al van plan en een nieuwe koopt. Dát bedoelen ze met vergroenen van het wagenpark.

Idem met die koelkasten. En ja, elke dag worden er genoeg koelkasten en wagens verkocht voor een actie als deze om effect te hebben.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Los van de auto's.
Als je de frigotest doet voor een toestel van 4 (vier!) jaar oud, klasse A zeggen ze dat je de natuur er een plezier mee doet door deze te vervangen.
Een toestel van 4 jaar!
Ooit gehoord van cradle to cradle?
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Komt er elk jaar een + bij de A of zie ik dat verkeerd?

2050 A ++++++++∞ ?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 27 jan 2012, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 18 keer

q-tec schreef:Komt er elk jaar een + bij de A of zie ik dat verkeerd?

2050 A ++++++++∞ ?
Ik heb ergens gelezen dat ze de zuinigste categorie opnieuw "A" gaan noemen. Ik begrijp het niet ... ik heb al 15 jaar een A, is dat dan vooruitgang? :wink:
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ben er ook nie van overtuigd dat dit nu een topinvestering zou zijn, het vervangen van mijn gewone droogkast naar eentje met een warmtepomp was mijn slechtste beslissing ooit, 3 tot 4 keer zo duur, mocht het nog even snel droog zijn,ja..
Maar in de praktijk is het zelden droog via de voelerfuncties, dus drogen op tijd, op 2 uur ook zelden droog, tenzij ik ipv de 8kg te benutten er maar 2-3kg in steek...

Ik heb mijn conclusies al langer getrokken, ik doe toestellen pas weg, wanneer ze versleten zijn en wanneer ze echt aan vervanging toe zijn, anders een nutteloze investering, ook in het achterhoofd houden, dat vroeger een wasmachine zonder problemen 15-20-25 jaar meeging, nu mag je al blij zijn als je 10 jaar zonder kosten doorkomt...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Men zou de mensen er misschien beter eens bewust van maken hoe je uw nieuwe koelkast/diepvries moet kopen. Als je al een aparte diepvries hebt, dan koop je beter een koelkast zonder dat mini vriesvak. Deze laatste zorgt namelijk al snel voor een verdubbeling van het verbruik terwijl er bijna niks in past. :roll:

De meeste mensen blijven dat mini vriesvak er echter bij kopen, alsof het gewoon zomaar een nice-to-have optie is zonder nadelen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Vergeet dan ook niet dat een wasmachine vroeger een veelvoud aan water en energie verbruikte en veel duurder was.
Nu heb je al toestellen van €350 ofzo. Dan is het niet verwonderlijk dat die wat sneller de pijp aan Maarten geven.
Als je een Miele van €1200 koopt, is de kans al wat groter dat die 15 jaar gaat zingen :).
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

My whirlpool gaat ondetussen toch ook wel al 10 jaar mee hoor. Niet echt klagen van.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

vraag is of de plastieken dozen die je vandaag koopt nog 10 jaar gaan meegaan.... en kan moeilijk geloven dat een wasmachine vandaag de helft minder water zal verbruiken..., wat dat betreft maakt het voor mij niet uit, ik hergebruik mijn hemelwater, kost me niks, juist de elkektriciteit van mn pomp, die ik zelf opwek met mn zonnepanelen...en de machine draait overdag, over de middag wanneer mn zonnepanelen, meestal, tenzij het helemaal bewolkt en grijs is, goed stroom aan het opwekken zijn... we maken zelf ons wasmiddel zoveel beter dan datgene wat je in de winkel koopt, wast beter , ruikt beter etc...
....en er wordt nogal gefoefeld met die specificaties van het elektrisch witgoed, wordt ook allemaal veel rooskleuriger voorgesteld dan het in werkelijkheid is, moet je zelf maar eens gaan meten.... vergelijkbaar met het dieselschandaal van volkswagen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

De overheid moet dringend haar prioriteiten herzien.

Voor de rest kunnen een paar fruittelers een halve provincie ongestraft een volledige nacht en een halve dag in "onschadelijke rook" zetten. Ongelooflijk dat dit wordt toegelaten. Een lage emissiezone invoeren als druppel op een hete plaat en dan gewoon houtstook toelaten in dichtbevolkte stedelijke gebieden.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”