Eandis dag-nachtstroom? Opgelost

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

In de meterkast zit er een schakelaar die automatisch schakelt op nachtstroom. Regio Wetteren, dus IMEWO.

Nu merk ik dat mijn boiler niet langer opwarmt overdag tijdens het weekend, dan knippert de groene led van de boiler = geen stroom.
Verder merk ik vandaag heel de dag (we zijn nu 19u24) dat de pijl naar I wijst ipv II.

Waarom heb ik geen nachtstroomtarief in het weekend? Heb een dubbele meter + excl nacht voor de accumulatievuren.

Vroeger hadden we tijdens heel het weekend nachtstroomtarief. Is dit terug afgeschaft??

Volgens Eandis:


Voor jouw leveringsadres, als laagspanningsklant met een niet-continu-opname, gelden onderstaande tariefperiodes:

normale uren: van 7 tot 22 uur
stille uren: van 22 tot 7 uur
(alle uren op zaterdag en zondag zijn eveneens stille uren)


Het is nu 19u30 zondag en het pijltje wijst naar I, klopt dit?
Is de bovenste meter altijd dag, en de onderste nacht, of verschilt dit van meter tot meter?

Afbeelding
Bijlagen
eandis-metering.jpg
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 11 apr 2017, 01:04, in totaal 2 gewijzigd.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb je anders s nachts wel stroom? Er zit normaal een zekering in die stroomkring (in de tellerkast)
Even kijken wat er rond 22u vanavond gebeurt.
phildww
Pro Member
Pro Member
Berichten: 386
Lid geworden op: 05 aug 2009, 21:57
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 41 keer

Uw meter kan kapot zijn, heb dat ook voorgehad, alles bleef op dagteller draaien. Gebeld naar netbeheerder, na 1 dag stonden ze er al. Ze stonden verbaasd dat iemand dat zelfs nog maar controleerde :?. De factuur werd wel gecompenseerd adv gemiddeld verbruik tot 3 jaren terug.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Ook ik heb dat eens voor gehad en ook gebeld en hebben toen een nieuwe dubbele teller geplaatst en een compensatie gekregen op de volgende afrekening.
Internet via Mobile Vikings
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Bij I staat er een bolletje (vermoedelijk dagstroom), bij II staar er een vierkantje (vermoedelijk nachtstroom).
Dit is dus net omgekeerd tov het plaatje van Eandis.

Nu tijdens het weekend om 21:18 wijst het pijltje naar I.

Ik ga morgen in de week eens tijdens de piekuren kijken op wat de meter dan staat.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

De meter zal wel correct werken, niet vergeten morgenavond rond 2153 te kijken of enerzijds je meter wijzigt van stand én of je verandering ziet in stroom op de boilerkring, zijn 2 verschillende zaken en 2 verschillende stroomkringen

Toch even vragen: staat het boiler relais op auto en werkt het nog?

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Laatst gewijzigd door bruma 09 apr 2017, 21:35, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Je zal moeten wachten tot morgenvroeg 07 uur om dit te zien veranderen (best een paar minuutjes vroeger gaan kijken).
Hier staat voorlopig ook nog een dubbeluur meter maar die is maar 12 jaar oud en zie ik geen I of II, maar een zon en een maan.
Nu staat het uiteraard op de maan (daltarief) en staat de pijl naar het onderste telwerk gericht.

Bij sommige installaties staat ook nog een relais naast de kwh meter die meestal op het zelfde tijdsperiode (07 tot 22 uur) een open contact geeft en na deze uren een gesloten contact.
Dat kan gebruikt worden vb om een boiler te sturen via een contactor.
Misschien kan deze laatste bij jou defect zijn ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

We zijn nu na 22u, meter wijst nog steeds naar I

Misschien is I nacht en II dag, maar daarvoor ga ik morgen bellen en morgenvroeg kijken of hij terug na 7u op II springt.

De schakelaar die de boiler zou moet schakelen is de HAGER ET 221:

http://www.priceminister.com/offer/buy/ ... d=noscript

Deze schakelt enkel de boiler aan als ik de stand geforceerd op 1 zet, dus schakelaar naar boven.
De AUTO werkt dus niet, dus deze schakelaar denkt dat hij op dagtarief zit, of de shakelaar is kapot.

Daarom mijn paniek of mijn meter wel degelijk werkt.

Het is dus dit soort schakelaar, een voorkeurschakelaar:
http://www.livios.be/nl/bouwinformatie/ ... or-boiler/
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

ub4b schreef:Bij I staat er een bolletje (vermoedelijk dagstroom), bij II staar er een vierkantje (vermoedelijk nachtstroom).
Dit is dus net omgekeerd tov het plaatje van Eandis.

Nu tijdens het weekend om 21:18 wijst het pijltje naar I.

Ik ga morgen in de week eens tijdens de piekuren kijken op wat de meter dan staat.
dat rondje en vierkantje hebben te maken met de isolatie van de meter (de manier) waarop geisoleert is, in dit geval dubbele isolatie.

De bovenste meter is altijd dagtarief geweest, ik heb het nooit anders geweten.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Pijltje wijst nu naar II, en naar bovenste meter.
Dus bovenaan dagstroom, onderaan nachtstoom.

Vermoedelijk is de dag/nachtstroom detector kapot die de boiler moet aansturen.
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 971
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 63 keer

Hoe werkt dat eigenlijk? Hoe weet de teller dat het dag of nacht is? Een soort van impuls?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

powaq schreef:Een soort van impuls?
Inderdaad op het net zit een puls om dat om te schakelen.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Je kwh meter heeft er dus niks mee te maken.
Kan je de boiler voorkeurschakelaar op I zetten om de boiler aan te schakelen ?
Zo ja, dat kan het contact dat deze moet aansturen defect zijn die in de tellerkast zit, ofwel is de voorkeurschakelaar zelf defect.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat ik niet begrijp: je hebt tweevoudig tarief wat op een bepaald tijdstip omschakelt tussen dag of nacht. De puls die je daarvoor ontvangt is voor je volledige aansluiting. Waarom dan nog een extra schakelaar voor de boiler om te schakelen tussen dag of nacht? Als je op nachttarief zit, zit je boiler toch ook automatisch op nachttarief?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Om te voorkomen dat je boiler overdag gaat warmen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Volgens mij is die hele opzet verkeerd. Ik heb ook zo een schakelaar met 1, 0 of automatisch. 1 staat de boiler altijd op, 0 staat hij altijd uit en auto, dan wordt de boiler gestuurd door een programmeerbare digitale timer in de zekeringkast. Maar die schakelaar bij mij had nooit iets te maken met dag of nachttarief. Dus waarom een schakelaar die tussen dag en nacht schakelt als die puls van de netbeheerder je hele boel tussen dag en nacht laat schakelen?
En vermijden dat die boiler overdag opwarmt, dat staat toch volledig los van dag of nachttarief?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Je bent fout aan redeneren gewoon...

-De puls van je netbeheerder schakelt je meter om tussen dag/nacht, maar je meter veranderd niets aan het verbruiksmoment van je toestellen, dat moet je zelf regelen.

-Voor zware verbruikers zoals boilers of accumulatoren heb je oftewel pulsontvangers die je zelf plaatst en die adhv de netpuls je boiler snachts laten warmen. Of, zoals vaak gebruikt in appartementsgebouwen, lokale relais die centraal worden aangestuurd door een centrale puls.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik redeneer helemaal niet fout. Mijn opzet bestaat hier al jaren. Een schakelaar in de zekeringkast met stand 1, 0 of auto. En die schakelaar werkt in de auto stand gecombineerd met een digitale programmeerbare timer die 250 programma's heeft. En jij als gebruiker bepaalt zelf wanneer je die boiler aan en uit laat gaan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Geef mij dan maar een automatisch systeem waar ik zelf niets aan moet instellen en dat netjes elke dag op het juiste tijdstip in en uitschakeld, zonder risico's op gedoe met winter en zomertijd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

FlashBlue schreef:Geef mij dan maar een automatisch systeem waar ik zelf niets aan moet instellen en dat netjes elke dag op het juiste tijdstip in en uitschakeld, zonder risico's op gedoe met winter en zomertijd.
Mijn timer heb ik 1 keer ingesteld, die houdt automatisch rekening met winter en zomertijd en die schakelt de boiler netjes in en uit op het geprogrammeerde tijdstip. Volledig automatisch, dag in, dag uit. Het is trouwens uitschakelT.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
danchrista
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 apr 2012, 14:35
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 3 keer

Bij dubbeluurtarief wordt er een signaal verstuurd rond 22:00h en rond 7:00h voor de omschakeling van de tellers. Er wordt nog een tweede signaal verstuurd rond 00:30h of 1:00h 's nachts en dit doet de automatische schakelaar (met 0 - 1 - auto) inschakelen zodat een daarop aangesloten elektrische boiler begint op te warmen. De boiler warmt dus niet op vanaf 22:00h (als de schakelaar op auto staat) maar slechts vanaf dat het 2é signaal verstuurd wordt in de stille uren. De boiler kan je uitschakelen door de schakelaar op nul te plaatsen (warmt nooit op dan) of ook overdag laten opwarmen als je de schakelaar op 1 plaatst (als je overdag een tekort hebt aan warm water). Wanneer de schakelaar op 1 staat schakelt deze automatisch terug op auto bij eerstvolgende signaal 's nacht.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nadeel van dat systeem met die tweede puls: je boiler blijft opstaan tot hij nog een puls krijgt om uit te schakelen. En hoeveel uren zijn dat? Ik kan met zo een timer in alle vrijheid bepalen hoe lang die boiler moet verwarmen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

De boiler zal wel uitschakelen als ie warm is zeker? Dat deed de mijne toch.
Ik had een elektrische boiler, die gewoon met een tijdschakelklok werkte. Ik "gaf" die een window waarbinnen die mocht opwarmen, maar die stopte eens ie volledig warm was.
Ik zie niet in waarom dat met een ander type schakeling anders zou zijn?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Boiler heeft thermostaat. Zakt de temperatuur beneden bepaalde grens en de boiler heeft nog geen puls ontvangen om uit te schakelen dan gaat hij weer opwarmen tot de gewenste temperatuur weer bereikt is. Met timer schakel je dergelijk scenario uit.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

danchrista schreef:Bij dubbeluurtarief wordt er een signaal verstuurd rond 22:00h en rond 7:00h voor de omschakeling van de tellers. Er wordt nog een tweede signaal verstuurd rond 00:30h of 1:00h 's nachts en dit doet de automatische schakelaar (met 0 - 1 - auto) inschakelen zodat een daarop aangesloten elektrische boiler begint op te warmen. De boiler warmt dus niet op vanaf 22:00h (als de schakelaar op auto staat) maar slechts vanaf dat het 2é signaal verstuurd wordt in de stille uren. De boiler kan je uitschakelen door de schakelaar op nul te plaatsen (warmt nooit op dan) of ook overdag laten opwarmen als je de schakelaar op 1 plaatst (als je overdag een tekort hebt aan warm water). Wanneer de schakelaar op 1 staat schakelt deze automatisch terug op auto bij eerstvolgende signaal 's nacht.
Inderdaad en ik ga eraan toevoegen dat de ontvanger die in de kwh meterkast zit pulsen vanuit het net ontvangt, maar stuurt zelf een open /gesloten contact voor de kwh meter van 22 tot 07h en één voor het bijkomend contact met ook een begin en eind tijdstip, maar geen puls.
Ik heb het contact in de ontvanger voor de kwh-meter bij mij daarnet iets na 22h zien verspringen. Deze blijft dus in die stand staan tot morgenochtend.
Het tweede contact zal op een later tijdstip ook volgen, het juiste uur weet ik niet juist daar het contact nooit aangesloten is geweest door mij in de zekeringskast.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Uw meter schakelt over van dag naar nacht (uw melding van 7u)

Hetzelfde systeem (relais) in uw tellerkast maakt uw stuursignaal en is afgebeeld in uw tellerkast.

Ofwel is 1 van die zekeringen doorgebrand zodat er geen signaal meer komt (DNB kan die vervangen)

Ofwel is uw relais (1-0-auto) kapot.

In t eerste geval kan je meten op de spoel van uw relais als er tussen 22u en 7u spanning op staat.

Ofwel kan je zelf spanning op uw relaisspoel steken tussen 7u10 en 21u50 en kijken of hij verspringt. Indien je dit doet zet je de relais best op 1, steek er even spanning op en hij zou op auto moeten springen. Enkel tijdens de vermelde uren uitproberen om geen kortsluiting te veroorzaken. Doet hij niks is het relais kapot.
Doet hij wel iets moet je de DNB bellen voor de vervanging van de zekeringen .

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

danchrista schreef:Bij dubbeluurtarief wordt er een signaal verstuurd rond 22:00h en rond 7:00h voor de omschakeling van de tellers.
Klopt
danchrista schreef: Er wordt nog een tweede signaal verstuurd rond 00:30h of 1:00h 's nachts en dit doet de automatische schakelaar (met 0 - 1 - auto) inschakelen zodat een daarop aangesloten elektrische boiler begint op te warmen. De boiler warmt dus niet op vanaf 22:00h (als de schakelaar op auto staat) maar slechts vanaf dat het 2é signaal verstuurd wordt in de stille uren.
Dat wist ik niet, dat zal de reden zijn waarom de boiler geen stroom kreeg.
danchrista schreef: De boiler kan je uitschakelen door de schakelaar op nul te plaatsen (warmt nooit op dan) of ook overdag laten opwarmen als je de schakelaar op 1 plaatst (als je overdag een tekort hebt aan warm water). Wanneer de schakelaar op 1 staat schakelt deze automatisch terug op auto bij eerstvolgende signaal 's nacht.
Benieuwd hoe ze deze twee verschillende pulsen uit mekaar halen.
Nuttig om te weten hoeveel uur per nacht die stroom levert:

https://www.circuitsonline.net/forum/vi ... 668#697668


Update: om 01:00 's nachts nu gechecked, de boiler krijgt stroom met de voorkeuzeschakelaar in de meterkast op auto.
Het klopt dus dat het signaal voor de boiler niet overeenkomt met nachttarief, maar een klein deel van dat window is.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dan heb jij een boilersturing gevraagd en geen d/n signaal.

In uw tellerkast zit een ontvanger met een knipperende led. Die led toont het patroon van 'fluitsignaaltjes' die op t net gestuurd worden. Mocht je interesse hebben, rond tariefwissels kijk je even naar die led. Het patroon bepaalt welk een van de 3 of 4 relais moet omschakelen. eentje voor uw teller en eentje voor een boilersturing, ...

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
danchrista
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: 17 apr 2012, 14:35
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 3 keer

Jack Daniels schreef:Nadeel van dat systeem met die tweede puls: je boiler blijft opstaan tot hij nog een puls krijgt om uit te schakelen. En hoeveel uren zijn dat? Ik kan met zo een timer in alle vrijheid bepalen hoe lang die boiler moet verwarmen.
Boiler staat dan max aan tot 7:00h, of hij slaat af via zijn inwendige thermostaat als het water zijn temperatuur heeft bereikt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zoals ik al schreef: met dat systeem ben je altijd afhankelijk van (de pulsen van) de netbeheerders. Mijn boiler in combinatie met digitale timer verwarmt veel minder lang, bijgevolg veel minder verbruik en het water is elke dag meer dan warm genoeg voor gebruik in de badkamer.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Dat systeem met pulsen is ontwikkeld om 's nachts het verbruik te kunnen beheren. Zo kan de netbeheerder extra verbruikers activeren als er teveel stroom dreigt te zijn. het word gebruikt voor accumulatie en boilers.

Of de boiler nu aangestuurd word door een timer, of door deze extra relais, deze zal altijd opwarmen tot de thermostaat het circuit onderbreekt. Wil je besparen, stel deze dan gewoon lager in.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

mailracer schreef:Dat systeem met pulsen is ontwikkeld om 's nachts het verbruik te kunnen beheren. Zo kan de netbeheerder extra verbruikers activeren als er teveel stroom dreigt te zijn. het word gebruikt voor accumulatie en boilers.

Of de boiler nu aangestuurd word door een timer, of door deze extra relais, deze zal altijd opwarmen tot de thermostaat het circuit onderbreekt. Wil je besparen, stel deze dan gewoon lager in.
de flexibele startregeling werd gemaakt om de accumulatiekachels zodaning op te laden dat die volgens de graaddagen net voldoene warmte geaccumuleerd hadden tegen het wegvallen van het voordelige tarief. Tijjdens de wintermaanden werd dan ook in de stille periode overdag dit tarief nog even aangeboden.
Indien daarop nu ook een boiler wordt aangesloten dan was dat in het verleden geen probleem (kW groot genoeg van de boiler). Heden ten dage is het aansluitvermogen van boilers redelijk beperkt zodat die, na gebruik van de inhoud, wel 6-8u nodig hebben om volledig opnieuw op te warmen. Graaddagen zijn daar in principe niet van belang. Uitsluitend nachttarief duurt maar 9u aaneensluitend.

Die graaddagregeling werd ingevoerd omdat het nachttarief succes had en iedereen van alles en nog wat opzette om 21/22u, vandaar ook de 2 tijdstippen.

Ik vermoed dat uw boiler op graaddagregeling exclusief nacht staat.
In het weekend (zaterdagmorgen na overschakeling) kan jij gerust uw stuurrelais op 1 zetten, schakelt automatisch over op zondagnacht, idem op zondag morgen) en vanaf maandag blijf je er af. Zo heb je ook tijdens het weekend voldoende warm water mocht je er te kort hebben.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

bruma schreef:Heden ten dage is het aansluitvermogen van boilers redelijk beperkt zodat die, na gebruik van de inhoud, wel 6-8u nodig hebben om volledig opnieuw op te warmen.
De duur hangt ook af van de inhoud. Mijn boiler (80 liter) heeft drie uur nodig om volledig op te warmen. Vermogen is 2,5kW. Merk is Daalderop.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”