Gezin met thuisbatterij verbruikt 58% minder stroom

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Voor het eerst is in detail berekend welk effect een thuisbatterij heeft op het verbruik, en dat is niet min.
Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/34442/Slimme-e ... l?show=art
Persoonlijk vind ik de titel enorm misleidend. Die moest eigenlijk zijn "58% minder activiteit op het stroomnet" want je verbruik blijft uiteindelijk zowat hetzelfde, ongeacht de bron: accu of het net. Ik kan mij wel goed voorstellen dat je, met zo een accu, toch nog méér naar je verbruik gaat kijken en probeert te bezuinigen daar waar mogelijk.
Ik verklaar hierbij de discussie over dit topic/artikel voor geopend.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Typisch HLN artikel, helft van info uit originele artikel weglaten, inc de relevante data. Waarom lezen mensen HLN uberhaupt nog, rioolkrant...

Origineel: http://www.hbvl.be/cnt/dmf20170329_0280 ... gen-kracht

En als je dan de relevante data gaat bekijken, zie je dit:
4933402e-144f-11e7-be7f-30bde5404b9a_web_scale_0.2441406_0.2441406__.jpg
En daar maak ik uit op dat hun piekverbruik nooit boven de 1.8KW uitkomt, als ik de veronderstelling doe dat het een schaal op KW basis is, want ook daar schiet de informatie weer te kort.
Dus, geen elektrisch oven, geen elektrisch fornuis, geen wasmachine? Want al die dingen zouden hogere en langer durende pieken veroorzaken dan nu zichtbaar zijn...

Dus een lichtjes misleidende situatie, hun (piek)verbruikt ligt een pak lager dan bij een doorsnee gezin. Bij een doorsnee gezin gaat de impact van PV en een teslawall dus een pak kleiner zijn dan bij hun...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Op zo'n grafiekje zie je de pieken niet he. Die worden door de gemiddeldes uitgevlakt.
Verder wel eens ivm HLN.. :-D
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Als wij aan het koken zijn duurt dat al gauw een uur. Wees maar zeker dat je dat effect duidelijk zou zien in een grafiek.
Ook hun productie vind ik aan de lage kant. Bij een mooie dag zit dat uren aan een stuk over de 4kWh.

Los daarvan, zo'n accu is bij ons, met het huidige systeem een puur cadeau voor de netbeheerder.
So: :nono:
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

en daar leg je de vinger op de wonde. Zonnepannelen worden fiscaal afgestraft. Of je nu een batterij hebt of niet. Dus zonder wettelijk kader zou ik er ook niet in investeren.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ja idd, geen was en plas, ws geen kinderen en men eet op het werk, totaal niet realistich, wanneer ik dan de foto van de woning zie met de ligging van de zonnepanelen op zo'n recht dak, zeker niet perfect, je kan je dak maar gebruiken natuurlijk...
Zo te zien ook de 1ste versie van de Powerball, ondertussen bestaat er al een betere opvolger en men praat al van een versie 3, uiteraard met telkens hoger prijskaartje...
https://www.tesla.com/nl_BE/powerwall?redirect=no
Voor een gemiddeld gezin kan je met 1 batterij nooit dat resultaat hebben, zelfs nog niet met 2..
Volgens een artikel dat ik eerder deze week las zou het zelfs bijna nooit mogelijk zijn om u volledig los te koppelen van het net om 24/27 7/7 U van electriciteit te voorzien met zonnepanelen en de batterijen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

cadsite schreef:Als wij aan het koken zijn duurt dat al gauw een uur. Wees maar zeker dat je dat effect duidelijk zou zien in een grafiek.
Ook hun productie vind ik aan de lage kant. Bij een mooie dag zit dat uren aan een stuk over de 4kWh.

Los daarvan, zo'n accu is bij ons, met het huidige systeem een puur cadeau voor de netbeheerder.
So: :nono:
Het vermogen van een wasmachine, droogkast, etc zit toch niet constant tijdens het draaien op het maximale?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Afbeelding

Ik begrijp hier toch iets niet... hoe komt dat men om 4u 's nachts verbruik heeft van het net (normaal zou de batterij dan plat moeten zijn ?)... en daarna terug van de batterij zonder dat er opbrengst is geweest van de PV installatie ?
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

er hangt een batterijlader aan ws :)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

springfield schreef:Het vermogen van een wasmachine, droogkast, etc zit toch niet constant tijdens het draaien op het maximale?
Zeker niet, maar als je kookt heb je toch meestal 3 of 4 bekken nodig en eventueel een oven. Als ik op het moment dat er gekookt wordt kijk naar onze meter, dan draait die toch heel vaak aan een serieus hoog tempo vooruit.

Nu, ik ben een halve geitenwollensok, maar mensen die zo zot zijn om zo'n ding nu te hangen zijn volgens mij van nog een heel ander soort. Waarschijnlijk maken ze er ook een erezaak van om hun verbruik zo laag mogelijk te maken MET opgave van luxe.
Los van dat alles, ik vraag me echt af hoe je er als particulier voor open kan staan. €1000den investeren zonder iets van toegevoegde waarde. De enigen, die er bij winnen zijn de verkopers van de accu's en de netbeheerders. Als eindgebruiker win je hier niets aan.
Ecologisch zou het me ook verbazen mocht dit, cradle to cradle, een positief effect hebben.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Qua ecologie denk ik dat het nog kan meevallen, want voor zover ik weet zijn de powerwalls gebaseerd op gerecycleerde autobaterijen. Maw batterijen die qua capaciteit niet meer voldoende waren voor gebruik in een wagen.
(dit is maar iets wat ik me vaag herinner, dus ik kan zeker mis zijn)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef:Zeker niet, maar als je kookt heb je toch meestal 3 of 4 bekken nodig en eventueel een oven. Als ik op het moment dat er gekookt wordt kijk naar onze meter, dan draait die toch heel vaak aan een serieus hoog tempo vooruit.
Wie zegt dat dat gezin uit Kermt op elektriciteit kookt?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

zo'n powerwall heeft slechts 3,3kW vermogen. Dus erg beperkt.
daarnaast zoals hoger al geschreven is er duidelijk netverbruik zichtbaar in de grafiek.

Wellicht stuurt de powerwall bij als de batterij ontladen raakt, waardoor net verbruik zichtbaar wordt.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Zolang je het net als "tijdelijke opslag" kunt gebruiken, dus injectietarief zelfde als productie, dan vind ik dat nog niet interessant.
Maar eens de smart kwh-meter in voege en je PV installatie 15 jaar oud is, gaan we het wel voelen en wordt hopelijk een thuisbatterij rendabel.
Daarbij, de netbeheerder kan wel wat doen met je geïnjecteerde kwh's rond het middaguur, vraag maar je gepensioneerde geburen zonder PV panelen hoeveel zij betalen aan elektriciteit :bang: .
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Inderdaad...
Wij wonen naast een grote slagerij en rechtover ons is er een showroom van enkele 100m² plafondhoogte geschat op 8m met airco's.
De dag dat onze stroom dus verder dan 50 m getransporteerd hoeft te worden moet nog komen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

fvhbrugge schreef:zo'n powerwall heeft slechts 3,3kW vermogen
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Powerwall
PW1: 5kW -- 6,4kWh
PW2: 5kW -- 13,5kWh

Met 13,5kWh kom ik wel een dag toe :)
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Het toestel in het filmpje is een powerwall 1 (te zien aan de vorm)


PS; wel degelijk elektrisch koken...

Volgens de documentatie op Tesla.com: 3,3kW
tesla.jpg
Wikipedia auf Deutsch is wél correct: https://de.wikipedia.org/wiki/Tesla_Powerwall#Powerwall


Das an der Wand montierbare System sollte ursprünglich in zwei Größen erhältlich sein. Das große Modell sollte eine Kapazität von 10 kWh haben und 3500 US-Dollar kosten, das kleinere Modell sollte mit 6,4 kWh zum Preis von 3000 US-Dollar auf den Markt kommen.[4] Die Abmessungen für eine Powerwall sind 130 cm × 86 cm × 18 cm (ca. 200 l) bei 100 kg Gewicht. Beide Modelle haben eine Lade- und Entladeleistung von 2,0 kW kontinuierlich und 3,3 kW Peak-Leistung bei einer Spannung von 350 bis 450 Volt und einer Stromstärke von 9,5 A.[5] Der Wirkungsgrad der Powerwall liegt laut Tesla bei 92 Prozent.
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 29 maa 2017, 20:38, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ook daar zit een verschil:
Wikipedia EN: continu 5kW -- piek 7kW
NL specs: continu 3,3kW -- piek 3,3kW
Wikipedia DE: continu 2kW -- piek 3,3kW

Misschien hangt het af van regio tot regio?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Na het lezen van de duitse wiki zijn we nog niet te weten gekomen hoe men de Powerwall eigenlijk aan het net koppelt en hoe deze werkt.
Ik neem aan dat je huisinstallatie nog steeds gewoon aan het net gekoppeld blijft en niet op een eiland moet.
Dat het hopelijk met eender welke PV installatie werkt.
Hoe weet ie of ie moet laden ofwel lading aan het net geven ?
Hoe voorkomt men dat deze begint te injecteren naar het net ?
Hoe voorkomt men dat deze begint te laden vanuit het net ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

r2504 schreef:Afbeelding

Ik begrijp hier toch iets niet... hoe komt dat men om 4u 's nachts verbruik heeft van het net (normaal zou de batterij dan plat moeten zijn ?)... en daarna terug van de batterij zonder dat er opbrengst is geweest van de PV installatie ?
Ik vermoed dat de grafiek enkel punten plot die een gemiddelde van xx min tekens voorstellen (10 of 15min schat ik aan de grafiek te zien). Dan kan het goed zijn dat over die xx min er 2min piek meer vermogen gevraagd is dan de batterij kan leveren, alles boven het vermogen dat de batterij kan leveren zal dan uit het net getrokken worden.
Bv. 's avonds thuis met de lichten en TV aan wordt er continu 1kW getrokken. Er wordt voor 2min een 3,6kW waterkoker aangezet. Piek belasting is dan 4.6kW. 1,3kW meer dan dat de batterij kan leveren (=3.3kW).
Totaal verbruikte energie uit de batterij in de 15 min is:
13min*1kW + 2min* 3.3kW = 19,6kW*min oftewel bijna 0,33kWh oftewel gemiddeld 1,33kW over die 15 min.
Totaal verbruikte energie uit het net in die 15min:
2min*1,3kW = 2,6kW*min => 0,0433kWh => 173Watt gemiddeld over die 15 min. Dit is het paarse piekje dat je ziet.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef:Los van dat alles, ik vraag me echt af hoe je er als particulier voor open kan staan. €1000den investeren zonder iets van toegevoegde waarde. De enigen, die er bij winnen zijn de verkopers van de accu's en de netbeheerders. Als eindgebruiker win je hier niets aan.
Nagel op de kop.
Als ik dat zou plaatsen, zou dat voor mij persoonlijk financieel voordeel moeten hebben, en dan nog niet op 10-20 jaar, maar veel sneller; want dat is een loterij of die panelen binnen die tijd nog even veel produceren, als ze nog niet kapot zijn.

Dat is net zoals die "groene stroom formules" die de maatschappijen aanbieden.
Uiteraard ben ik voorstander van groene stroom, maar niet als die duurder uitkomt dan traditionele, dat krijg ik als alleenstaande niet betaald; het leven is al duur genoeg.
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 750
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Inderdaad...
Wij wonen naast een grote slagerij en rechtover ons is er een showroom van enkele 100m² plafondhoogte geschat op 8m met airco's.
De dag dat onze stroom dus verder dan 50 m getransporteerd hoeft te worden moet nog komen.
Als we discussiëren moeten we wel juiste feiten gebruiken. Uw argument klopt niet. Jij kent het evenwicht van het net niet. Dat moet dan ook voortdurend in evenwicht gebracht worden. Die stabiliteit op het net hebben we allemaal nodig, dus vis het niet meer da normaal dat we er allen voor betalen. Bovendien kan het niet niet lichter gedimensioneerd worden, de vaste kosten blijven dus even hoog. Op een donkere winterdag zonder groene energie moet het net immers voldoende sterk zijn, want op dat moment wil jij ook kunnen verbruiken. Veel groene energie vraagt ook voor meer modulaire centrales om het net te kunnen beheersen.
Bovendien betalen we de transport en distributie vooral op basis van het verbruik (terwijl dit eigenlijk vooral vaste kosten zijn) waardoor zonnepaneeleigenaars eigenlijk niet moeten klagen en het logisch is dat er een netvergoeding is.

Als ooit OFF-Grid kan gegaan worden lijkt het me inderdaad logisch dat de kosten wegvallen, dan zal het net moeten betaald worden door de mensen zonder panelen en dan zal het nog duurder worden. Hopelijk is dan het systeem van certificaten afgelopen zodat die mensen dat ook nog niet extra moeten betalen
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

AndRo555 schreef:Dan kan het goed zijn dat over die xx min er 2min piek meer vermogen gevraagd is dan de batterij kan leveren, alles boven het vermogen dat de batterij kan leveren zal dan uit het net getrokken worden.
Nochtans is het duidelijk dat de batterij veel meer kan leveren dan het gevraagde... dat zie je rond 8u, 17u en 20u.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

r2504 schreef:
AndRo555 schreef:Dan kan het goed zijn dat over die xx min er 2min piek meer vermogen gevraagd is dan de batterij kan leveren, alles boven het vermogen dat de batterij kan leveren zal dan uit het net getrokken worden.
Nochtans is het duidelijk dat de batterij veel meer kan leveren dan het gevraagde... dat zie je rond 8u, 17u en 20u.
Die pieken zijn nog steeds minder dan de batterij aan kan of het nu 3.3kW, 5kW of nog iets anders is.
Wanneer je enkel de gemiddelden (over xx min) plot zegt dat niets over piek belasting. Je kan continue 3.3kW uit de batterij trekken en een groen datapunt op de grafiek tekenen op 3.3kW. Echter kan je ook voor een paar seconden 100kW proberen trekken, echter zal de batterij max 3.3kW leveren en de overige 96.7kW uit het net getrokken worden. Dat laatste zal gemiddeld worden over de gebruikte periode (xx min) en als een paars stukje er boven op te komen liggen.

tl;dr de grafiek toont hoogstwaarschijnlijk gemiddelden waardoor er (veel) informatie verloren gaat over 'real time' informatie. In die real time informatie zal je zien dat op de paarse pieken de vraag over de limiet van de batterij (3.3kW) zal gaan. Weliswaar voor korte duur.


EDIT: Dit maakt het misschien wat duidelijker: (vermogen op de verticale as en tijd op de horizontale)
Picture1.png
Stel dat dit de 'real time' data is en de gemiddeldes 1 datapunt zijn op de grafiek van het artikel. Over de hele periode (=24) kan je zien dat de batterij gemiddeld niet zijn max vermogen haalt, maar slechts 1700Watt hier. Echter is er wel een piekbelasting die mede door het net opgevangen wordt en er voor zorgt dat het gemiddelde netvermogen 270 watt is. Stel nu dat de volgende 24 tijdseenheden er continu 3.3kW uit de batterij gehaald wordt, dan krijg je een gemiddeld gebruikt batterij vermogen van 3.3kW. Dat geeft een hoger punt op de grafiek in het artikel (de 8u, 17u en 20u in uw uitleg) dan die ene keer wanneer er gemiddeld 1700Watt getrokken werd, maar er wel hulp nodig was van het net (zie grafiek).
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

lacer schreef:Na het lezen van de duitse wiki zijn we nog niet te weten gekomen hoe men de Powerwall eigenlijk aan het net koppelt en hoe deze werkt.
Ik neem aan dat je huisinstallatie nog steeds gewoon aan het net gekoppeld blijft en niet op een eiland moet.
Dat het hopelijk met eender welke PV installatie werkt.
Hoe weet ie of ie moet laden ofwel lading aan het net geven ?
Hoe voorkomt men dat deze begint te injecteren naar het net ?
Hoe voorkomt men dat deze begint te laden vanuit het net ?
Volgens dat ik op internet gevonden heb;
Internet is http://eneco.be/nl/tesla-powerwall
De powerwall "communiceert" met de omvormer.
Tesla is op DC gekoppeld met de omvormer van de zonnepanelen.
Niet alle omvormers zijn dus geschikt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

AndRo555 schreef:Wanneer je enkel de gemiddelden (over xx min) plot zegt dat niets over piek belasting.
Dat neemt niet weg dat wat je om 8u ziet ook gemiddelde zijn... zelfs over een langere periode... nochtans is dat puur groen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb geen ervaring met dit soort installaties (accu) maar wel met het visualiseren van elektronische digitaal uitleesbare meters.
Of je nu een constante verbruiker hebt met een wisselend wolkendek, een heldere hemel met wisselend verbruik of een combinatie op een locatie met PV die net zijn verbruik dekt, op het ogenblik dat je de tellerstanden gaat plotten dan heb je eigen verbruik, injectie en afname te plotten. Immers door de schommelingen wijzigt de stroomrichting naar de verbruiker en net of naar de verbruiker en uit het net.
Het hoeven dus geen gemiddelden te zijn t kunnen ook absolute tellerstanden zijn die aanduiden dat er een niet-verbruik is.


Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

r2504 schreef:
AndRo555 schreef:Wanneer je enkel de gemiddelden (over xx min) plot zegt dat niets over piek belasting.
Dat neemt niet weg dat wat je om 8u ziet ook gemiddelde zijn... zelfs over een langere periode... nochtans is dat puur groen.
Inderdaad, en die zijn ook duidelijk minder dan de theoretisch maximum groene piek op die grafiek. Dat is continue de max batterij vermogen (3.3kW). Terwijl de groene piek onder de 1kW zit om 8u.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

fvhbrugge schreef:...
...
De powerwall "communiceert" met de omvormer.
Tesla is op DC gekoppeld met de omvormer van de zonnepanelen.
Niet alle omvormers zijn dus geschikt.
Ik dacht dat deze universeel inzetbaar was en AC > Powerwall > AC werkte.
Zal nooit werken met micro-omvormers :|
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

lacer schreef:Zal nooit werken met micro-omvormers :|
Als ik nochtans kijk (heb wel nog geen technische details gezien) naar hun nieuwe zonnepanelen dan vermoed ik toch wel dat die daarop gebaseerd zijn.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Aan al die zelfverklaarde zonnepanelen experts: als jullie toch zo goed op de hoogte zijn van de materie en van de omvormers dan zouden jullie weten dat er omvormers zijn met transformator en transformatorloze ofte TL omvormers. Ik heb Sunpower panelen en die krijg je maar aan de praat met 1 van beide soorten, de TL variant. Dus concreet: dat niet alle omvormers geschikt zijn voor dit Tesla systeem kan kloppen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als expert zou je beter je huiswerk maken:

How do I install SunPower modules correctly?
• We strongly recommend you install either an SMA inverter or a Fronius inverter with your SunPower system. These inverters must have a transformer, so that the DC and AC are isolated. Both these inverters are available directly from SunPower.

Ik heb ook sunpowers en heb een omvormer MET transfo en positieve aardingskit.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik was er heilig van overtuigd dat mijn omvormer TL was . Niet dus. Hier hangt een Diehl Ako 4301S tegen de muur. Maar er bestaan dus wel degelijk TL en niet-TL omvormers. En de positieve kit hangt hier ook aan.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Als een Tesla, BMW of Mercedes thuisbatterijen niet passen op jouw omvormer kan je nog altijd zoiets bouwen:
https://www.youtube.com/watch?v=C2IVgnsits4
dit is een vidoe uit de reeks 18650 DIY Powerwall
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”