Verbruik dit jaar vs vorig jaar

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
FabriFibra
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 jan 2016, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 5 keer

Gisteren viel ik bijna achterover van mijn stoel. Ik ontving nl mijn afrekening van gas en elektriciteit. Aangezien ik elke maand mijn verbruik netjes bij hou in een mooie excel, zou ik normaal gezien geen verrassingen moeten krijgen bij de afrekening.

Mijn elektriciteits verbruik is, ten opzichte van vorig jaar, met 55kwh gestegen (jaarlijks verbruik dit jaar is 3003 kwh). Hiervoor, en waarschijnlijk zit er de Turteltaks bij, moet ik 384 euro meer betalen.

Mijn gas verbruik is, ten opzichte van vorig jaar, met 22m³ gestegen (jaarlijks verbruik dit jaar is 1326m³). Ook hiervoor heb ik een pak meer moeten betalen, nl 344 euro! :bang: :bang: :bang:

Dit kan toch niet kloppen??? Enige tips van hoe ik dit best kan aanpakken naar de energieleverancier?

Alvast bedankt voor jullie reactie
TV: Orange TV
Internet: Orange100
Mobiel prive: Mobile Vikings
Mobiel werk: Proximus Bizz Smart XL 40
Mobiel partner: Orange Dolfijn 15

Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik heb voor mijzelf volgende beslissing genomen: op 19 april wordt er een pellet kachel geïnstalleerd. Op diezelfde 19 april komt de netbeheerder de kraan van mijn aardgas meter dicht draaien. Dat kost mij 133 euro. Het zal tevens de laatste 133 euro zijn die ik nog spendeer aan die bende graaiers. Blijft over: de elektriciteit. Helaas niet meteen een oplossing. Maar de dag dat een systeem à la Tesla accu's op punt staat en financieel haalbaar is, dan gaat ook de stekker eruit bij de stroomleverancier. Ik wil af van door de overheid gecontroleerde energiebronnen. Bovendien heb ik mijn buik meer dan vol van de willekeur als het op prijzen, taksen, voortdurende aanpassing van de regeltjes... aankomt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

FabriFibra schreef:Dit kan toch niet kloppen???
Dat kan wel kloppen, reken het zelf maar na. Heffingen en belastingen worden gedetailleerd vermeld.

De meterstanden heb je ofwel zelf van jouw tellers afgelezen ofwel is dit gedaan door een medewerker van netbeheerder Eandis of Infrax. Jouw energieleverancier krijgt de meterstanden daarna van de netbeheerder. Als de meterstanden fout blijken, kan jij of je energieleverancier een speciale meteropname aanvragen bij de netbeheerder.
Gebruikersavatar
FabriFibra
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 jan 2016, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 5 keer

Ik heb het niet over de meterstanden, ik heb het over de prijs. De meterstanden kloppen 100%. Maar het lijkt me onlogisch dat ik voor 55kwh bijna 400 euro meer moet betalen en voor 22m³ 344 euro meer moet betalen.
TV: Orange TV
Internet: Orange100
Mobiel prive: Mobile Vikings
Mobiel werk: Proximus Bizz Smart XL 40
Mobiel partner: Orange Dolfijn 15

Afbeelding
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Elektriciteit is veel duurder geworden door allerlei maatregelen die niets met de energiekost zelf te maken hebben.
Maar van gas herinner ik me niets. Ik heb net de indruk dat de totale prijs van gas serieus gedaald is (genre -25%).
Toen we pas een gasinstallatie lieten plaatsen (2014) kostte 18MWh gas rond de €1000, nu rond de €750 (MijnEnergie).

Enkele tips:
- probeer uw energieverbruik te beperken
- zoek een goedkope/re leverancier
Jack Daniels schreef:pellet kachel
Een pelletkachel die dezelfde functie heeft als een gasketel, nl een heel huis verwarmen is schrikbarend duur (tenzij je een beperkte ruimte moet verwarmen). Een Ökofen kost €10-13K en dan moet je nog de ruimte voorzien om pellets te stockeren...
Misschien/ongetwijfeld is uw situatie anders, maar een 1:1 vervanging gasketel>pelletbrander is heel duur. Voor de installatiekost van €11K kan ik 12-13 jaar gas stoken :). De stookkost van pellets ligt lager, maar is niet nul, dus de TVT op die dure pelletbrander zal eerder 20J zijn ofzo.
Gebruikersavatar
FabriFibra
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 jan 2016, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 5 keer

Dat is wat ik net vorig jaar gedaan heb, de goedkoopste energie leverancier gezocht van dat moment in tijd. Ik kwam toen bij Essent uit. Voor elektriciteit had ik wel verwacht dat ik meer zou betalen door o.a. de Turteltaks en btw verhoging. Maar voor gas was het echt wel verschieten. Ik hou net elke maand mijn meterstanden in het oog om mijn verbruik te kunnen meten en bijsturen indien nodig. Veel besparen kan ik niet meer.
TV: Orange TV
Internet: Orange100
Mobiel prive: Mobile Vikings
Mobiel werk: Proximus Bizz Smart XL 40
Mobiel partner: Orange Dolfijn 15

Afbeelding
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

FabriFibra schreef:Maar het lijkt me onlogisch dat ik voor 55kwh bijna 400 euro meer moet betalen en voor 22m³ 344 euro meer moet betalen.
Dat is een redeneringsfout, die meerprijs betreft het volledige verbruik van 3003 kWh en 1326m³.
Conclusie: de prijzen zijn fors gestegen, zie ook http://www.vreg.be/nl/infografieken-evo ... nuari-2017
Gebruikersavatar
FabriFibra
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 jan 2016, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 5 keer

Zoals ik al zei en zie op de website die u mij doorgeeft is de prijs van elektriciteit inderdaad gestegen, gemiddeld met 344 euro, dus dit kan wel kloppen. Maar de gas prijzen zijn gemiddeld GEZAKT met 124 euro. Mijn is gestegen met 344 euro.
TV: Orange TV
Internet: Orange100
Mobiel prive: Mobile Vikings
Mobiel werk: Proximus Bizz Smart XL 40
Mobiel partner: Orange Dolfijn 15

Afbeelding
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

heist_175 schreef:Een pelletkachel die dezelfde functie heeft als een gasketel, nl een heel huis verwarmen is schrikbarend duur (tenzij je een beperkte ruimte moet verwarmen).
Ik heb nooit een gasketel gehad. Bovendien wordt enkel de benedenverdieping verwarmd. Verwarming op de slaapkamer, daar moet ik niet van weten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

FabriFibra schreef:Dat is wat ik net vorig jaar gedaan heb, de goedkoopste energie leverancier gezocht van dat moment in tijd. Ik kwam toen bij Essent uit. Voor elektriciteit had ik wel verwacht dat ik meer zou betalen door o.a. de Turteltaks en btw verhoging. Maar voor gas was het echt wel verschieten.
Blijkbaar was Essent later toch niet meer de goedkoopste...
Dat is de enige conclusie die ik kan trekken

Hier kan je de prijs laten controleren http://creg.be/nl/cregscan
Zij vergelijken enkel het deel energie zonder kosten die voor ieder gelijk zijn.
Er staat wel niet bij hoeveel kWh ze voor die prijs rekenen.
www.vreg.be is misschien beter
Laatst gewijzigd door fvhbrugge 24 maa 2017, 08:34, in totaal 1 gewijzigd.
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 16 jan 2009, 12:57
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Dat is toch heel veel hoor.
Toevallig kreeg ik gisteren ook mijn afrekening van Essent per Email : 46 Euro bij te betalen.
In 2016 : 16.296 kWh (jaarlijks verbruik dit jaar is 1593 m³).
In 2015 : 15.596 kWh
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Het verschil tussen goedkoopste en duurste tarief bij Essent is 200€ (http://www.vreg.be)

Kan je het contract-type eens posten? Of nog beter : de afrekening inscannen met schrapping van persoonlijke gegevens?
Gebruikersavatar
FabriFibra
Plus Member
Plus Member
Berichten: 113
Lid geworden op: 07 jan 2016, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 5 keer

Zal deze straks inscannen zodra ik kan, contract type voor elektriciteit is "Vast Groen" en voor gas staat er Variabel.
TV: Orange TV
Internet: Orange100
Mobiel prive: Mobile Vikings
Mobiel werk: Proximus Bizz Smart XL 40
Mobiel partner: Orange Dolfijn 15

Afbeelding
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 16 jan 2009, 12:57
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Bij nader inzien is mijn gas (Essent Variabel Vooraf) zelfs goedkoper geworden.

In 2016 : 16296 kWh 716.88 € 0.044
In 2015 : 15596 kWh 769.60 € 0.049

Mijn voorafbetaling lag iets te laag : 46 Euro.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

fvhbrugge schreef: Hier kan je de prijs laten controleren http://creg.be/nl/cregscan

http://www.vreg.be is misschien beter
net even de eerste link uitgeprobeerd:
voor een eli essentcontract van 2015
voor een engiecontract gas 1/2017
voor een belpower eli contract van 1/2017

het ruikt naar waardeloos want voor elk van de contracten krijg ik 'een slapend product wordt niet meer aangeboden' en dit terwijl ik ze alle 3 wél nog in de prijslijst kan terugvinden
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Jack Daniels schreef:
heist_175 schreef:Een pelletkachel die dezelfde functie heeft als een gasketel, nl een heel huis verwarmen is schrikbarend duur (tenzij je een beperkte ruimte moet verwarmen).
Ik heb nooit een gasketel gehad. Bovendien wordt enkel de benedenverdieping verwarmd. Verwarming op de slaapkamer, daar moet ik niet van weten.
Zelfs dan :). Wij verwarmen ook enkel de benedenverdieping, maar de verwarmingsketel staat in een uithoek van het huis. Als ik daar stook, geraakt de warmte nooit tot in de badkamer. Slapen in een frisse slaapkamer vind ik een voordeel/vereiste, maar een bad nemen doe ik toch liever in een warme badkamer...
Ik bedoel maar: niet iedereen kan een pelletkachel (als in kachel en niet als in complete centrale verwarming) als alternatief beschouwen voor de huidige gasinstallatie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Ik bedoel maar: niet iedereen kan een pelletkachel (als in kachel en niet als in complete centrale verwarming) als alternatief beschouwen voor de huidige gasinstallatie
Geen CV is wat mij betreft voor de geitenwollesokken... mooi als ze daar tevreden mee zijn maar een totaal gebrek aan comfort.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Pelletkachel kan ook als cv dienen...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1926
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Kan ook veel goedkoper http://www.adlerpellet.nl/adler/pelletk ... letkachel/

Maar ff on topic. nutsvoorzieningen zijn gewoon een tweede belastingsbrief geworden.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161014_02520357
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

r2504 schreef:Geen CV is wat mij betreft voor de geitenwollesokken... mooi als ze daar tevreden mee zijn maar een totaal gebrek aan comfort.
Dat is toch wat kort door de bocht. Stralingswarmte is veel aangenamer dan warme-lucht-warmte.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik keek enkele weken geleden ook op toen ik de afrekening zag voor 1600kWh (geen zonnepanelen):

495 euro (41/maand) waarvan:
-> ⁠⁠⁠167 elektriciteit,
-> 216 distributie,
-> 112 taksen.

van de 167 euro energiekosten hierboven:
-> 70 vaste kost,
-> 34 bijdragen 'voor de natuur',
-> 63 euro verbruik.

Eigenlijk betaal ik 1 maand energie, en dan 11 maand onkosten. Er is gewoon teveel overhe(a)(i)d in dit land denk ik. Betalen zullen we, en als we niets meer verbruiken komt er desnoods een 'compensatietaks' op water dat door de dakgoot stroomt.
Anderzijds wegen de kosten en ellende van een tesla batterij + zonnepanelen daar nog lang niet tegenop.
Laatst gewijzigd door brubbel 25 maa 2017, 12:44, in totaal 2 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Dat is toch wat kort door de bocht. Stralingswarmte is veel aangenamer dan warme-lucht-warmte.
Een open-haard (een kachel al wat minder) is inderdaad gezellig... maar nogmaals dat is geen comfort !

Als die in de living staat wordt m'n badkamer, keuken, bureau, ... er niet warm van (laat staan op de tijdstippen wat ik wil).
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

FabriFibra schreef:Zal deze straks inscannen zodra ik kan, contract type voor elektriciteit is "Vast Groen" en voor gas staat er Variabel.
Je kan voor verschillende leveranciers zorgen: vb in mijn geval: Ecopower voor elektriciteit en Lampiris voor gas.
En off-topic, zo doe ik dat ook voor internet, tv en telefoon.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Joneszy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 211
Lid geworden op: 08 jan 2010, 13:10
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 4 keer

ik werk al een aantal jaar via de groepsaankoop van de provincie oost vlaanderen, steeds een zeer scherpe prijs gekregen. (lagere prijs dan via die test die je online kan doen). Pelletkachel helpt ook veel (in mijn geval) vroeger had ik zo oude gaskachels en dat kostte veel geld.

Mijn pelletkachel heeft wel kanalisatie waardoor de keuken, badkamer en slaapkamer ook opgewarmd worden. Aangezien er nog geen centrale verwarming lag heb ik voor de kachel gekozen. CV lijkt me achteraf gezien mss iets duurder, maar wel nog veel comfortabeler en beter instelbaar qua temp.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

lacer schreef:Je kan voor verschillende leveranciers zorgen: vb in mijn geval: Ecopower voor elektriciteit en Lampiris voor gas.
Als je kijkt naar de rekensom hierboven dan merk je dat je daar geen grote winsten gaat halen (alle taksen en extra heffingen zijn namelijk overal hetzelfde).

Ik zit zelf bij Electrabel voor elektriciteit en gas... en ja volgens de VREG kan het 20 euro goedkoper :roll:
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Als ik de 1600 kwh verbruik neem zoals hier wat hoger staat en geef dit in de V-test van de Vreg (dagtarief zonder PV) dat bekom ik 75 resultaten van laag naar hoog (sociaal tarief niet meegerekend):
1=Ecopower met 518 €
2=Variabel Groen van Essent met 533 €
...
25=Engie Direct van Electrabel met 568 €
...
75=Nature Flex van Aspiravi met 669 €

Doe zelf eens de V-Test :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Uw vorige afrekening niet meer? Dan kan je gemakkelijker vergelijken waar de prijs verschillen zitten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Nog even inpikken. Gisteren mijn afrekening gekregen voor aardgas. Het bedrag op zich is minder belangrijk, wel de verdeling van de "koek". 46% is energie, 33% zijn netwerkkosten en 21% zijn taksen en heffingen. Als ik bereken wat ik aan voorschotten heb betaald plus de afrekening, dan kom ik tot de conclusie: voor dat bedrag stook ik ruim 2 jaar met pellets. Dus ik denk dat ik een goede investering doe want de kachel wordt geplaatst op 19 april.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:de conclusie: voor dat bedrag stook ik ruim 2 jaar met pellets
Maar dan geef je plots wel comfort op (verwarming waar en wanneer je wil)... je bent dus appelen met peren aan het vergelijken ?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

r2504 schreef: Maar dan geef je plots wel comfort op
Ik ervaar met een haard (geen pellets ervaring) juist meer confort want dan is het in die ruimte vaak 26 graden ofzo, deuren open en de andere ruimtes zijn ook aangenaam. In de badkamer kleine heater. Vooraleer je een gevoel van 26 graden krijgt met een stookolie of gas ketel kost je dat een fortuin.

Hier ook aan het twijfelen voor thuis, maar dan een hout kachel met thermostaat etc. Op een andere locatie heb ik al een kachel gezet en is o zo aangenaam en verwarmt 180m2 super aangenaam.

Maarja ieder zijn idee van comfort
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Verwarming waar en wanneer ik wil heb ik ook met die pellet kachel. Zelfs nog meer gemak dan nu want de kachel wordt uitgerust met een wifi module waardoor ikze kan inschakelen met de smartphone terwijl ik onderweg ben. Nu ga ik dus alles verwarmen met 1 kachel daar waar ik nu een inbouw cassette en convector heb. Cassette in de living, convector in de keuken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Tim.Bracquez schreef:
r2504 schreef: Maar dan geef je plots wel comfort op
Ik ervaar met een haard (geen pellets ervaring) juist meer confort want dan is het in die ruimte vaak 26 graden ofzo
Ik denk dat 26° niet bepaald meer comfort is voor veel mensen.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Jack Daniels schreef:...
Cassette in de living, convector in de keuken.
Ga je dan nog de keuken warm krijgen bij vriestemperaturen buiten ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

lacer schreef:
Jack Daniels schreef:...
Cassette in de living, convector in de keuken.
Ga je dan nog de keuken warm krijgen bij vriestemperaturen buiten ?
Lees je eerst eens in in de wondere wereld van pellet kachels. Dan ga je lezen dat zowat alle pellet kachels kanalisatie hebben. 1 ventilator blaast de warme lucht gewoon naar voor, andere blaast de lucht naar achter. Daar wordt een buis op aan gesloten die via een gat in de muur (8 cm diameter) een andere ruimte mee verwarmt. In mijn geval kan de kachel tot 245 kubieke meter verwarmen. Vermogen is 9,5 kW.
En wat ik nu al weet: met dit vermogen ga ik de deur naar de gang mogen open zetten van tijd tot tijd om de warmte te laten ontsnappen naar boven.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Dat verklaart nu dat men met een geschikte opstelling van de pelletkachel meerdere ruimtes kan opwarmen.
In veel huizen kan dit toch niet toegepast worden vermits het kap en breekwerk vergt voor de luchtkanalen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Tim.Bracquez schreef:
r2504 schreef: Maar dan geef je plots wel comfort op
Ik ervaar met een haard (geen pellets ervaring) juist meer confort want dan is het in die ruimte vaak 26 graden ofzo, deuren open en de andere ruimtes zijn ook aangenaam. In de badkamer kleine heater. Vooraleer je een gevoel van 26 graden krijgt met een stookolie of gas ketel kost je dat een fortuin.

Hier ook aan het twijfelen voor thuis, maar dan een hout kachel met thermostaat etc. Op een andere locatie heb ik al een kachel gezet en is o zo aangenaam en verwarmt 180m2 super aangenaam.

Maarja ieder zijn idee van comfort
Wij zijn niet speciaal op zoek naar 26°, maar ik deel uw comfort-analyse wel. De living is aangenamer warm met een kachel (geen pellets) dan met CV.
Ik treed r2504 wel bij: zonder CV redden we het niet (vooral 's morgens). De badkamer krijg ik niet warm met de kachel, omdat de warmte niet tot daar geraakt. Onze CV staat in een uithoek van het huis, conceptueel verplaats je dat niet zomaar :).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Met een CV heb je reeds het probleem dat je die moet laten verwarmen (bv. in de living waar de thermostaat hangt) om elders in huis warmte te krijgen (bv. kinderkamer, bureau, badkamer, ...)... al kan je dat oplossen met systemen zoals EvoHome. Dit probleem is met een pellet kachel die in je living zelf staat alléén maar groter omdat je daar dan een sauna maakt.

Wil je echt appelen met appelen vergelijken dan moet je echt een pellet CV systeem bekijken... wat iets helemaal anders is dan een pellet kachel in je living met convectors.
heist_175 schreef:De badkamer krijg ik niet warm met de kachel, omdat de warmte niet tot daar geraakt.
Tja, en dan beginnen mensen elektrische kacheltjes bij te plaatsen in hun badkamer... alsof dat gratis (laat staan veilig) is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

lacer schreef:Dat verklaart nu dat men met een geschikte opstelling van de pelletkachel meerdere ruimtes kan opwarmen.
In veel huizen kan dit toch niet toegepast worden vermits het kap en breekwerk vergt voor de luchtkanalen.
Bwa, veel kap en breekwerk komt er niet bij te pas in mijn geval. 1 muur tussen living en keuken. Baksteen een 6 cm dik. Mannen maken met een speciale boor in 1 keer een rond gat van de gewenste diameter.
Oh ja, al 45 jaar maak ik (en vroeger mijn ouders) gebruik van een elektrische radiator in de badkamer. Kwartier op voorhand inschakelen, na de wasbeurt uitschakelen. Geen onnodige verspilling van warmte en/of energie.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 28 maa 2017, 12:28, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
xayana
Premium Member
Premium Member
Berichten: 694
Lid geworden op: 21 dec 2009, 17:33
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Houden jullie rekening met de onderhoudskost van de pelletkachel?
Mijn gasbrander wordt om de 2 jaar onderhouden en dat kost amper 100 euro incl keuring.
Een pelletkachel moet je zowat elke week kuisen en groot onderhoud jaarlijks ofzo? Klopt dat?

Ik heb trouwens liever een constante temperatuur van 19°C van mijn CV doorheen gans het huis, dan intense stralingswarmte vlakbij de kachel van 26°C (véél te warm) en naarmate je er verder van gaat koudere temperaturen te ervaren.
Op mijn toilet is het even warm als in mijn zetel en dat vind ik gezellig. Ik heb door die constante temperatuur in gans het huis ook niet de behoefte om de badkamer extra te verwarmen als ik een bad of douche neem en dat hadden we vroeger wel toen we nog geen CV hadden. Dan werd er à volonté gestookt in de badkamer.
Laatst gewijzigd door xayana 28 maa 2017, 12:31, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

xayana schreef:Houden jullie rekening met de onderhoudskost van de pelletkachel?
Mijn gasbrander wordt om de 2 jaar onderhouden en dat kost amper 100 euro incl keuring.
Een pelletkachel moet je zowat elke week kuisen en groot onderhoud jaarlijks ofzo? Klopt dat?
Pellet kachel wordt aangeraden om 1 keer per jaar onderhoudsbeurt te geven door de installateur. Kost iets van een 140 euro maar dan wordt ze volledig uit elkaar gehaald. Zelf haal je met een asse stofzuiger een paar keer per week de asse eruit. Verder niks. De pellet kachel van mijn broer heeft trouwens al vier jaar geen onderhoud gehad. Keuring is niet nodig voor pellet kachel.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”