ongevraagde leverancierswijziging Gas en Elektriciteit

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Vorige week kreeg ik een meteropnemer van de netbeheerder aan de deur, voor een opname van de G & E- meters naar aanleiding van een leverancierswissel. Ik heb de man wandelen gestuurd omdat wij helemaal niet van leverancier wilden veranderen en dat er dus ergens een fout was gebeurd.
Vandaag kreeg ik 2 brieven van Luminus : in die brieven die gedateerd zijn op 7 maart heet men mij welkom als klant en meldt men mij dat ik vanaf 11 maart (eergisteren dus) beleverd zal worden door Luminus voor G en E.
Mijn adres en de EAN-codes kloppen. De naam op de brief niet (Marokkaanse naam).

Ik heb contact genomen met mijn eigen leverancier Lampiris die me bevestigden dat ik inderdaad overgezet ben naar Luminus. Lampiris gaat op mijn vraag overzetting "aanvechten". Ik heb uiteraard ook Luminus op de hoogte gesteld (via hun webformulier, want een emailadres hebben die gasten blijkbaar niet).

Ondanks dat ik niet van leverancier wil veranderen is iemand er dus in geslaagd om mijn adres en EAN-nummers te achterhalen. Aangezien het zowel om gas en elektriciteit gaat, kan het niet zomaar een missing zijn door een verkeerd nummertje te noteren. Hoe kan dit ? En wat zit hier achter ?
Welke stappen moet ik nog nemen ?
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 2 keer

Een vorige bewoner?
Appartement?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat was ook mijn eerste gedacht, maar wat kan de fraudeur hiermee winnen?
Voor sommige zaken wordt inderdaad wel als bewijs van woonst aanvaard dat er een contract van nutsvoorzieningen op uw naam is op dat adres.
Vooral in het buitenland is dit een normale manier om te bewijzen dat je ergens woont.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Gewoon winst door opstrijken commissie voor aanbrengen nieuwe klanten.
Maar dat lijkt me toch wat overdreven.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

fvhbrugge schreef:Gewoon winst door opstrijken commissie voor aanbrengen nieuwe klanten.
Maar dat lijkt me toch wat overdreven.
Zo'n zaken gebeuren. In de VS was er eind vorig jaar ook een grote fraudezaak aan het licht gekomen van een bank waarbij het personeel commissies opstreek door het aanmaken van bijkomende accounts bij klanten zonder dat ze erom vroegen. De cijfers frauduleus opblazen om de targets te halen dus.

Als het mogelijk is en als er onvoldoende toezicht/audit ingesteld is om zo'n misbruiken tijdig aan het licht te brengen dan kan het zeker gebeuren. Eenmaal het dan uitkomt zijn de personeelsleden in kwestie al vertrokken met hun bonussen.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

payphoneuser schreef:Een vorige bewoner?
Appartement?
Neen, ik woon hier al 25 jaar (gezinswoning).

Net zoals het identiteitsfraude-geval bij Orange hier op het forum besproken, is het toch verbazend hoe blijkbaar contracten kunnen afgesloten worden zonder echte identiteitcheck. En dan was er ook nog de fraude door de Zaventem-terroristen met het energie-abonnement op naam van Pieter Timmers http://www.standaard.be/cnt/dmf20170311_02775224
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

R2D2 schreef:
payphoneuser schreef:Een vorige bewoner?
Appartement?
Neen, ik woon hier al 25 jaar (gezinswoning).

Net zoals het identiteitsfraude-geval bij Orange hier op het forum besproken, is het toch verbazend hoe blijkbaar contracten kunnen afgesloten worden zonder echte identiteitcheck. En dan was er ook nog de fraude door de Zaventem-terroristen met het energie-abonnement op naam van Pieter Timmers http://www.standaard.be/cnt/dmf20170311_02775224
Onze privacywetgeving laat een doorgedreven identiteitscontrole niet toe (toch niet door private instanties). En dan krijg je zo'n taferelen natuurlijk...

Wij zijn waarschijnlijk het gemakkelijkste westerse land om ID-diefstal te plegen. Het is maar omdat we zo klein zijn dat het niet massaal gebeurt. Dringend tijd voor een modernisering van de privacywetgeving!
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

R2D2 schreef:Aangezien het zowel om gas en elektriciteit gaat, kan het niet zomaar een missing zijn door een verkeerd nummertje te noteren. Hoe kan dit ? En wat zit hier achter ?
Het kan wel een missing zijn van een administratief bediende die een fout adres intypt in een idioot computersysteem in daardoor foute EAN-nummers doorgeeft.
Ik zou me er niet te veel zorgen om maken.
R2D2 schreef:Welke stappen moet ik nog nemen ?
Geen, als je aan Luminus hebt doorgegeven dat het om een onterechte leverancierswissel gaat.
Volgende stap is betwisting van eventuele onterechte of foute facturen die je zou krijgen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Hebben EAN nummer dan geen controlegetal ofzo, om typfouten tegen te gaan?
payphoneuser
Pro Member
Pro Member
Berichten: 260
Lid geworden op: 26 jun 2015, 19:39
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 2 keer

Als ik heel goed naar mijn EAN-codes kijk, op de diverse adressen waar ik gewoond heb, is het inderdaad redelijk makkelijk om te zien hoe dat gestructureerd is. En als je dat weet kan je ook andere codes fantaseren. En ik vrees dat het zelfs mogelijk is om op basis van een EAN-code een naam en adres te weten te komen.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Communiceren via een webformulier is misschien niet het meest efficiënte.
Gebruikersavatar
diepvries
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 03 jan 2017, 13:40
Locatie: W-VL
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 6 keer

Als die "bestelling" online is gebeurt kan je misschien op die manier sneller alles terug normaal krijgen.
Ik ken beide firma's nu niet maar als je daar een klacht moet laten behandelen...
:???: Orange LOVE 150Mbps
:???: Fortinet 60F + Linksys LGS116P + UCK G2 Plus + UAP AC Pro
:???: OVH VOIP + Gigaset C530IP
:???: iPhone 13 256 GB - Proximus Zen
:???: iPhone XR 64 GB - Orange Go Plus
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik heb geen zin om deze kafka telefonisch af te handelen. Klassieke callcenters zijn sowieso al niet goed voor mijn mentale gezondheid en als ze dan nog op een betaallijn zitten (Luminus) wordt het helemaal vervelend. Je krijgt eerstelijns groentjes aan de lijn die amper het probleem begrijpen, laat staan kunnen oplossen. En telefonisch heb je geen enkele bewijs.
Uitzondering hierop : Lampiris. Zelden zo'n professionele, vriendelijke en efficiënte helpdesk meegemaakt. Een bijna zen-ervaring.

Volgens hun website is Luminus schriftelijk enkel te bereiken via het webform of via een postbus. Waarmee dat bedrijf voor mij dadelijk gecatalogeerd is als duister, onvriendelijk postbusbedrijf.
Laatst gewijzigd door R2D2 14 maa 2017, 10:30, in totaal 1 gewijzigd.
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Lijkt me wat te vroeg om al over oplichting te spreken. Ik zou dus even afwachten wat de leveranciers zeggen. Het feit dat de naam niet overeenkomt met het uw naam zou toch al genoeg moeten zijn om het contract te annuleren?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Na gesprekken met netbeheerder Sibelga en met Lampiris blijkt dat iemand dus gewoon op basis van je adres je abonnement kan overzetten naar een andere leverancier. Dat kan dus ook een buitenstander zijn, want zelfs al kent die mijn EANcodes en meternummers niet, een welwillende medewerker van een andere leverancier kan op basis van je adres de nodige nummers opzoeken en aanvullen.
Maar het kan dus ook een verkoper zijn van die ander leverancier. Zo is een commissie snel verdiend.

Anderzijds heb ik de jongste tijd al enkele keren Luminus verkoopstandjes gezien in bijvoorbeeld winkelcentra. Opdringerige verkopers verleiden voorbijgangers met wellicht betere contracten en prijzen. Maar die voorbijgangers hebben uiteraard hun EANcodes en meternummers niet op zak. Dus volstaat het blijkbaar om een adres op te geven.
Als het zo simpel gaat, dan kan het niet anders dat er fouten en misbruiken optreden.

Als het niet snel opgelost geraakt dien ik een klacht in bij ombudsdienst Energie
http://www.ombudsmanenergie.be/nl/voorb ... d_i18n=322
In een aanbeveling van de ombudsman staat dat volgens de Vlaamse regelgeving de "kapende leverancier" (sic) het verbruik in de betwiste periode op zicht moet nemen. Fijn, maar ik woon in het Brussels gewest en zal al blij mogen zijn dat ik die periode niet dubbel zal moeten betalen. (door ervaringen gefundeerd pessimisme). Bovendien is er bij mij dus geen meteropname gebeurd.
Gebruikersavatar
TanknaT
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 28 jul 2007, 22:07
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 53 keer

Dit gebeurt meestal voor de commissie die verkopers ontvangen indien zij een nieuwe klant kunnen aanbrengen. Zij werken dikwijls uitsluitend voor de commissie en ontvangen verder geen loon. Vandaar de ijver die zij aan de dag leggen.
- Dit is een verkoop op afstand, dus u heeft een periode (dacht 10 dagen) herroepingsrecht.
- Schrijf uw ongevraagde nieuwe leverancier aangetekend met een resume van de feiten, vermeld dat zij mogelijk slachtoffer geworden zijn van oplichting door een malafide verkoper en weiger de aankoop te aanvaarden. In ondergeschikte orde kan u de aankoop herroepen.
- Het duurt enige tijd alvorens de nieuwe leverancier uw aangetekend schrijven ontvangt, mail hen, na verzending per post een scan van uw aangetekend schrijven.
- vergeet niet boven uw aangetekend schijven «aangetekend» te zetten, dit is een vormvereiste en onderteken uw brief.
Voor elk ingewikkeld probleem bestaat een simpele, mooie maar foute oplossing
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

R2D2 schreef:Uitzondering hierop : Lampiris. Zelden zo'n professionele, vriendelijke en efficiënte helpdesk meegemaakt. Een bijna zen-ervaring.
Geheel offtopic, maar nu heb ik me toch in mijn koffie verslikt.
De lampiris front desk is altijd vriendelijk en professioneel, maar zeker niet efficiënt of effectief. Ik heb 4 jaar (!) moeite moeten doen voor ze een foutieve factuur corrigeerden; bij elk telefoontje (ik ben de tel kwijt) beloofden ze communicatie en verwerking door de backend administratie maar dat is er nooit gekomen. :bang: Aangetekende brieven door mijzelf en door een advocaat van de rechtsverzekering waren het enige wat beweging bracht.

Ben momenteel bij Elegant, en wellicht door de kleinschaligheid is de service zoals R2D2 hierboven beschrijft.
payphoneuser schreef:Als ik heel goed naar mijn EAN-codes kijk, op de diverse adressen waar ik gewoond heb, is het inderdaad redelijk makkelijk om te zien hoe dat gestructureerd is. En als je dat weet kan je ook andere codes fantaseren. En ik vrees dat het zelfs mogelijk is om op basis van een EAN-code een naam en adres te weten te komen.
Dit kan ik me wel indenken, maar hoe je aan een 2e EAN code op hetzelfde adres komt zie ik voor jan publiek niet echt gebeuren. Voorlopig denk ik eerder aan een geval van Hanlon's razor.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

TanknaT schreef: - vergeet niet boven uw aangetekend schijven «aangetekend» te zetten, dit is een vormvereiste en onderteken uw brief.
Is dit een bijkomende vereiste voor dit specifieke contentieux? Want "aangetekend" vermelden is default geen vormvereiste voor een aangetekende zending. "«aangetekend»" - met Franse aanhalingstekens dus - al zeker niet.
bitbite schreef:Voorlopig denk ik eerder aan een geval van Hanlon's razor.
Occam heeft het meer bij het rechte eind dan Hanlon. Bij mij verviel Hanlon op het moment dat ik las "Marokkaanse naam", de statistische realiteit is nu eenmaal wat ze is. Waarmee ik niet wil zeggen dat niet-Marokkaanse namen hier niet in staat toe zouden zijn, integendeel.
springfield
Pro Member
Pro Member
Berichten: 276
Lid geworden op: 16 dec 2011, 12:28
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 10 keer

Als het oplichting is gaat de verkoper ook niet zijn eigen naam gebruiken denk ik dan, dus die Marokkaanse naam (geen idee hoe je zelf kan weten of het Marokkaans is) kan net zo goed verzonnen zijn door buurman Freddy Jansens van 55 jaar.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8248
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 522 keer
Recent bedankt: 12 keer

springfield schreef:Als het oplichting is gaat de verkoper ook niet zijn eigen naam gebruiken denk ik dan, dus die Marokkaanse naam (geen idee hoe je zelf kan weten of het Marokkaans is) kan net zo goed verzonnen zijn door buurman Freddy Jansens van 55 jaar.
Kan ook domiciliefraude zijn natuurlijk.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

We zijn anderhalve week verder. Na navraag bij Lampiris laten ze me weten dat "de achterliggende dienst" er mee bezig is.

Van Luminus krijg ik enkel ontvangstbevestigingen dat ze mijn mails ontvangen. Maar geen enkel echt antwoord of excuses. :x
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

De energiebedrijven waar ik klant ben geweest (Essent, Luminus, Lampiris, Engie) zijn erg laks bij een leverancierswissel en bij het toekennen van de juiste tariefplannen. De enige 2 die wel goeie punten scoren zijn Elegant en Ecopower.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

En wat zegt Eandis in dit hele verhaal.
Zij geven wissels door.
Zij zouden u normaal alle gegevens moeten kunnen bezorgen.
Aanvrager ectera....
nummerke nodig lees het wel.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Netbeheerder hier is Sibelga (Brussel).

Inderdaad mee gebeld maar daar konden ze enkel bevestigen dat de wissel gebeurd was op vraag van Luminus en dat ik mij dus tot Luminus moet wenden. En daarmee is de kous af voor Sibelga.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Update :
Gisteren brief gekregen van Lampiris : "Oplossing van het geschil over uw energielevering"

Lampiris meldt dat ze leverancier blijven en dat de "leverancier die de levering onterecht had overgenomen" positief gereageerd heeft op mijn verzoek.

Op de "my Lampiris" website zie ik in de historiek van meterstanden dat op de datum van de (onterechte meterovername) een wellicht ingeschatte meterstand genoteerd werd, want ik heb de meteropnemer toen geen toegang gegeven.

Van Luminus zelf (de kapende leverancier) heb ik, behalve ontvangstbevestigingen, nooit iets vernomen, ondanks mijn herhaalde mails. Mooie bevestiging dat dit een firma is waar ik nooit iets te maken mee wil hebben.

Blijft mijn verbazing blijft over het feit dat meters en dus ook abonnementen zomaar kunnen overgenomen worden, zonder handtekening, zonder degelijke communicatie. Het blijft dus ook onduidelijk waar de fout begaan werd, wie verantwoordelijk is en of dit al dan niet opzettelijk was.
Bijgevolg is dit waarschijnlijk een praktijk die (volgens Lampiris en Sibelga) frequent voorkomt en zonder wijzigingen in de regels nog steeds zal gebeuren.
U bent gewaarschuwd. (zeker als Luminus u benadert).
johann
Pro Member
Pro Member
Berichten: 229
Lid geworden op: 18 nov 2011, 00:44
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 35 keer

Fijn dat het probleem opgelost geraakt. Maar... geschatte meterstanden bij een leverancierswissel? Dat is toch werkelijk té gek om los te lopen!? Normaal moet je bij een wissel sowieso meterstanden doorgeven en Sibelga is ook niet te beroerd om daarna nog eens langst te komen voor een meteropname. Ik vraag me echt af wat er bij jou allemaal gebeurd is. Als dit het gevolg is van een simpele vergissing, mogen de leveranciers toch eens grondig naar hun kwaliteitszorgsysteem kijken. Dank in ieder geval om deze geschiedenis te delen.
johanw
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 dec 2014, 10:01

Hier hetzelfde voor, eni kaapt hier de gasmeter. En ondanks bellen naar de oude leverancier, eni, en infrax loopt dat gewoon door. Zelfs al geef je geen meterstanden aan infrax die daar een brief voor sturen bij overname, dan schatten ze en doen gewoon verder, ook al mail, aangetekend schrijven, bellen.
Pure kafka is dit systeem.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Probleem bij het "makkelijk maken om over te stappen" is dat veel mensen het bevestigen van de identiteit met bv een eID zien als een bijna onoverkomelijke moeilijkheid.
Zeker als het een derde familielid betreft (bv "We gaan den bompa ns een goeiekopere leverancier geven... Hoezo, diene mens moet meekomen om zijne pas af te geven? Zijde gijle zot, diene is wel nimeer te been he.").
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 maa 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

Indien een dergelijke ongewenste wissel wordt doorgevoerd terwijl de klant een vast tarief heeft voor bijvoorbeeld 1 of 3 jaar, wie wordt dan verantwoordelijk gesteld voor de verbrekingsvergoeding?
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Om nog maar te zwijgen van wat er gebeurd als je in een "grandfathered" tarief zit bij een bedrijf; want dat tarief krijg je nooit terug.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

tommekentom schreef:Indien een dergelijke ongewenste wissel wordt doorgevoerd terwijl de klant een vast tarief heeft voor bijvoorbeeld 1 of 3 jaar, wie wordt dan verantwoordelijk gesteld voor de verbrekingsvergoeding?
Welke verbrekingsvergoeding?
Als particulier heb je die niet bij energiebedrijven.
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 maa 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

blaatpraat schreef:Welke verbrekingsvergoeding?
Als particulier heb je die niet bij energiebedrijven.
Wel, ik ken hier in mijn kennissenkring enkele mensen die zich hebben laten verleiden door de koppelverkoop bij Essent (gratis smartphone of nest enz.). Indien zij hun contract voor de 3 jarige termijn verbreken moet het verschil echter worden terugbetaald.

Natuurlijk, als er zoals hierboven omschreven een ongevraagde wissel zou gebeuren is dit toch niet de fout van de klant?
Laatst gewijzigd door tommekentom 24 apr 2017, 11:28, in totaal 1 gewijzigd.
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1300
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

tommekentom schreef:
blaatpraat schreef:Welke verbrekingsvergoeding?
Als particulier heb je die niet bij energiebedrijven.
Wel, ik ken hier in mijn kennissenkring enkele mensen die zich hebben laten verlijden door de koppelverkoop bij Essent (gratis smartphone of nest enz.). Indien zij hun contract voor de 3 jarige termijn verbreken moet het verschil echter worden terugbetaald.

Natuurlijk, als er zoals hierboven omschreven een ongevraagde wissel zou gebeuren is dit toch niet de fout van de klant?
Dat is, strikt genomen, dan ook een lening die je aangaat waarbij je dit "gekregen" toestel maandelijks afbetaalt met je energie-rekening, waardoor je bij het opzeggen de restwaarde in 1x moet betalen daar je geen maandelijkse betalingen zult doen.
Strikt genomen is dit geen verbrekingsvergoeding dus.

En inderdaad, dit is niet de fout van klant dan.
Bij betwisting moet de (nieuwe) leverancier aantonen dat de klant effectief die wijziging gevraagd heeft, en dat kan leiden tot 3 gevallen:
1. Klant heeft dit aangevraagd, maar wist het niet meer (of beweert het niet te weten).
2. Klant heeft dit niet aangevraagd, leverancier kan dit niet bewijzen.
3. Klant heeft dit niet aangevraagd, leverancier kan dit toch bewijzen, er is valsheid in geschrifte gepleegd (of identiteitsdiefstal), en dan wordt het pas echt lastig.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”