Plugin zonnepanelen zonder keurig, aangeven VREG of niet?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sinna schreef:Goedkoper worden?!? Keep on dreaming! Met dank aan onze roverheid.
Er zijn nochtans genoeg mensen die gelijkaardige verhaaltjes geloven als het bv. over slimme km heffing gaat.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Het gaat over zonnepanelen, niet over km heffing. On topic blijven.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

johan.devos schreef:Ik denk ook dat van zoda je bv. 10% jaarlijks minder verbruikt dan gewoonlijk er een rood lampje zal branden en dit vroeg of laat consequenties zal hebben.
Raar vroeger toen ik bij ouders weg ging, verbruik gehalveerd, niemand die iets vroeg. Nu sinds enkele jaren nog eens gehalveerd door vooral in het buitenland te zitten, stroom staat zelfs gewoon helft van tijd uit. Niemand die iets vraagt hoor of melding maakt. Die zijn van een 6000 naar nu een 1000 kWh gegaan.

Thuis zijn we ook bijna gehalveerd door alles te vernieuwen en ander verbruikspatroon, ook geen melding gekregen.
Ik denk als je die meldingen aan zet dat je gek komt :-)

En hoeveel hebben er niet zitten zeulen met een meter zelf door te geven, hooguit eens een foto doorsturen is voldoende.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik heb het hier elders al eens gezegd.
Laatst is hier een slaafje van eandis langs geweest.

Die bekeek me behoorlijk scheef toen hij onze teller zag. Tot ik hem uit zijn leiden verloste en zei dat we PV hebben. Maar goed, dat was wel een negatief verbruik, dat is niet echt te verklaren zonder PV.
Zolang er verbruik is en er geen slimme meters zijn verwacht ik ook niet echt een 'rood lampje'. Of en hoe het zit met verplichtingen, geen idee...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

cadsite schreef:Zolang er verbruik is en er geen slimme meters zijn verwacht ik ook niet echt een 'rood lampje'. Of en hoe het zit met verplichtingen, geen idee...
Je kan alleen maar hopen dat je goede buren hebben de je niet verklikken. Waar sommigen hun met bezig houden...

Een bijkomende bedenking die ik me maak, is wat met de verzekering.
Als ik zie welke stronk er overlaatst naar beneden is gekomen op m'n tuinhuisdak... dat had geen enkel zonnepaneel overleefd hoor.
Ahzo meneer zijn zonnepanelen zijn niet officieel... Daar gaat je investering.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zonnepanelen zijn automatisch tegen schade gedekt door je brandverzekering. Of ze nu wel of niet aangegeven zijn bij de VREG staat daar volledig los van en heeft geen enkele invloed op het bedrag wat door de verzekering uitgekeerd wordt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Idd.
Uw punt rond verzekering is terecht, maar niet in dat geval.
Een boom vernielt mijn eigendom, dat moet geregeld worden.
Maar als er brand is door zonnepanelen die niet gekeurd (AREI keuring) of aangemeld zijn... bonne chance!
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

AREI keuring staat volledig los van het wel of niet registreren van panelen. Voor registratie staat de installateur in.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

honda4life schreef: Een bijkomende bedenking die ik me maak, is wat met de verzekering.
Als ik zie welke stronk er overlaatst naar beneden is gekomen op m'n tuinhuisdak... dat had geen enkel zonnepaneel overleefd hoor.
Ahzo meneer zijn zonnepanelen zijn niet officieel... Daar gaat je investering.
Je moet dit gewoon aangeven aan je verzekering en betaald hier iets meer voor. Als er brand is of ze bij de VREG geregistreerd staan of niet doet er niet toe.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Jack Daniels schreef:AREI keuring staat volledig los van het wel of niet registreren van panelen. Voor registratie staat de installateur in.
Zonder AREI keuring zal je geen panelen kunnen laten registreren.
Zo'n DHZ setje zal weinigen overtuigen om daar een AREI keuring voor te vragen.

http://www.vreg.be/nl/arei-keuring
De AREI-keuring moet worden uitgevoerd vóórdat de zonnepanelen in gebruik genomen worden. AREI staat voor Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties. Met deze keuring wordt onderzocht of het veilig is om de zonnepanelen op te starten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nee Tim, je betaalT hier helemaal niks extra voor. Zit gewoon in je brandverzekering. Blijkbaar valt UB hier voor een serieus stuk ten prooi aan "fake news". Voornamelijk uitgebracht door personen die van deze materie totaal niet op de hoogte zijn.
@heist: voor zo een DHZ set moet er zelfs niemand langskomen om te keuren. Je verandert namelijk niks aan je elektrische installatie. Het enige wat je doet met zo een DHZ set is een stekker in het stopcontact steken. Pfffff... Stuurlui en wal, iemand?
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 15 maa 2017, 20:29, in totaal 1 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@Jack Daniels: AUB niets zeggen wat niet waar is, vandaag nog naar de verzekering geweest. Dit topic mij hieraan doen denken... Als je wilt scan ik dit in en stuur ik jou de opleg van 30 euro per jaar door...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tim.Bracquez schreef:@Jack Daniels: AUB niets zeggen wat niet waar is, vandaag nog naar de verzekering geweest. Dit topic mij hieraan doen denken... Als je wilt scan ik dit in en stuur ik jou de opleg van 30 euro per jaar door...
Ik zou zeggen: verander van verzekeringsmaatschappij. Mij heeft het namelijk niks extra gekost.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Jack Daniels schreef:Nee Tim, je betaalT hier helemaal niks extra voor. Zit gewoon in je brandverzekering. Blijkbaar valt UB hier voor een serieus stuk ten prooi aan "fake news". Voornamelijk uitgebracht door personen die van deze materie totaal niet op de hoogte zijn.
@heist: voor zo een DHZ set moet er zelfs niemand langskomen om te keuren. Je verandert namelijk niks aan je elektrische installatie. Het enige wat je doet met zo een DHZ set is een stekker in het stopcontact steken. Pfffff... Stuurlui en wal, iemand?
Hangt volledig af van je polis.
Bij onze huidige brandverzekering was dit een kleine meerkost, onze vorige verzekering eiste enkel dat het gemeld werd, de panelen waren verzekerd zonder meerkost, maar enkel na melding bij de maatschappij.
Het kan dus perfect dat je extra betaalt voor je PV in je brandverzekering.

Enne, ik ben veranderd van maatschappij. We betalen nu minder (met de meerkost inbegrepen) dan bij de vorige waar het 'gratis' was.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Jack Daniels schreef: Ik zou zeggen: verander van verzekeringsmaatschappij. Mij heeft het namelijk niks extra gekost.
Heb ik voor geïnformeerd bij 3 andere maatschappijen allemaal moest je extra voor betalen en waren dubbel zo duur als we nu zitten. Waar die 30 euro nu wel 10% meer is, maar nog altijd super goedkoop. Best goede info geven die correct is zodat niemand hier zich verschiet van de afrekening achteraf ;)
Wat @cadsite zegt is volledig correct, gok dat all-in (luxe) verzekeringen er soms zijn voor mensen die de makkelijkste (of verplichte) optie zoeken

Toch wat te doen dus:
- Keuring (plug in niet mogelijk!?)
- VREG
- Verzekering
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 15 maa 2017, 20:42, in totaal 2 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tim.Bracquez schreef:
Jack Daniels schreef: Ik zou zeggen: verander van verzekeringsmaatschappij. Mij heeft het namelijk niks extra gekost.
Heb ik voor geïnformeerd bij 3 andere maatschappijen allemaal moest je extra voor betalen en waren dubbel zo duur als we nu zitten. Waar die 30 euro nu wel 10% meer is, maar nog altijd super goedkoop. Best goede info geven die correct is zodat niemand hier zich verschiet van afrekening achteraf ;)
Wat @cadsite zegt is volledig correct, gok dat all-in (luxe) verzekeringen soms voor mensen die voor het gemak zijn gemaakt.
Mijn info is correct. Ik betaal nog even veel als de periode voordat ik panelen had. Beter zoeken zou ik zeggen. En ik heb geen all-in verzekering. Enkel tegen brand (of de verplichte verzekeringen).
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@Jack Daniels: je kan je afreageren in de PM of een aan apart topic, laten we het hier vriendelijk houden en OT :cop:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Jack Daniels schreef:Enkel tegen brand (of de verplichte verzekeringen).
Een brandverzekering is voor huiseigenaren geen verplichte verzekering.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Ik volg toch Tim hoor.

Hier is er een hele vragenlijst overlopen bij het afsluiten van de brandverzekering, dingen zoals:

-In welke kamers is er parket aanwezig, hoeveel m² in totaal
-Is er meer dan 1 volledig glazen deur aanwezig in de woning
-Bestaat de inkomdeur uit glas
-Zijn er zonnepanelen (PV of Zonneboiler) aanwezig
-is er een glazen veranda of afdak aanwezig

Enz enz...
En een voor een allemaal bepalend voor de hoogte van de jaarlijkse premie, en met duidelijk vermelding dat veranderingen in situatie moeten doorgegeven, anders verlies van dekking.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

De VREG is geen betrokken partij meer sinds 23 november 2016. En dit voor iedereen die een PV-installatie heeft. Enkel de garanties van oorsprong zitten nog bij de VREG.

Uw netbeheerder is nu het unieke aanspreekpunt.
Laatst gewijzigd door WalterB1 15 maa 2017, 21:17, in totaal 1 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

FlashBlue schreef:Ik volg toch Tim hoor.

Hier is er een hele vragenlijst overlopen bij het afsluiten van de brandverzekering, dingen zoals:
Is er bij mij nooit aan te pas gekomen
@walter: gezien mijn panelen er liggen sinds 2011 en er toen aangifte gedaan moest worden bij de VREG kan ik mij niet uitspreken over de situatie na november 2016.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 15 maa 2017, 21:21, in totaal 2 gewijzigd.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Ik heb dit in der tijd ook nagevraagd voor onze zonnepanelen en dit was het antwoord van Axa:

Code: Selecteer alles

Jullie brandverzekering is van de formule “Cosymo” en de zonnepanelen zijn hierin automatisch gedekt tot een max. bedrag van 5000€. In bijlage vind je nog eens een overzicht van de verschillende dekkingen en bijhorende bedragen.
Dus het zal inderdaad afhangen van verzekering tot verzekering volgens mij.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

cadsite schreef: Een brandverzekering is voor huiseigenaren geen verplichte verzekering.
Een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor lichamelijke schade tegenover derden is echter sedert 2010 verplicht.
Op zich geen volledige brandverzekering maar dus wel lichamelijke schade van derden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef:Een brandverzekering is voor huiseigenaren geen verplichte verzekering.
Toch wel: hypothecaire lening, zoals in mijn geval.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik heb indertijd ook melding gemaakt maar was eigenlijk ook niet nodig, ook geen meerkost voor de verzekering, zit standaard in mijn family-polis bij fortis-ag
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Jack Daniels schreef:
cadsite schreef:Een brandverzekering is voor huiseigenaren geen verplichte verzekering.
Toch wel: hypothecaire lening, zoals in mijn geval.
Blijft: Een brandverzekering is niet verplicht.
't Kan zijn dat een hypotheek dit verplicht, maar een brandverzekering is niet per definitie verplicht.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Het feit dat je tuinhuis meestal niet aan je huis staat is deze hierdoor meegerekend in je brandverzekering ?
Dit kan toch gewoon onverzekerd blijven, iedereen is toch vrij hierin.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Relevant:
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... g-and-play
Plug and play-zonnepanelen zijn volledige sets met al het nodige montagemateriaal die het mogelijk maken om zelf zonnepanelen te installeren op uw dak.

Dit soort installaties moet evengoed beantwoorden aan alle veiligheidsvoorschriften en dus moet er een AREI-keuring plaatsvinden. Het is niet omdat het eenvoudig te installeren is dat het niet om een grondige wijziging van de binneninstallaties gaat.

De installatie moet ook gemeld worden aan de netbeheerder.

De omvormer moet voldoen aan de specifieke technische voorschriften voor decentrale productie-installaties die parallel werken met het distributienet. Voor meer info kunt u bij uw netbeheerder terecht.

Enkel bij volledige eilandwerking, waarbij het distributienet nooit gebruikt moet worden en de panelen niet op het net zijn aangesloten, is er geen prosumententarief verschuldigd. Zijn de panelen wel op het net aangesloten, dan moet het prosumententarief betaald worden.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Jack Daniels schreef:@heist: voor zo een DHZ set moet er zelfs niemand langskomen om te keuren. Je verandert namelijk niks aan je elektrische installatie. Het enige wat je doet met zo een DHZ set is een stekker in het stopcontact steken. Pfffff... Stuurlui en wal, iemand?
:bdaysmile:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Net de afrekening van de nutsfirma gekregen:

dagstroom: 3348 kWh
nachtstroom: 5557 kWh

excl nacht voor accumulatie: 10841 kWh

Hoeveel peak kilowatt aan zonnepanelen leg je? Ik denk eraan enkel in de badkamer nog accumulatie te gebruiken, en kleine 2000 Watt kacheltjes in living. Accumulatie warmt altijd op en geeft altijd warmte ook als je die niet nodig hebt, want die dingen lekken. Mijn thermostaat staat dus nooit aan bij accumulatie en dan is het nog steeds warm door afgifte van lekwarmte.

Ik betaal nu aan luminus 3161 euro, dit is gewoon veel te veel. Mijn contract noemt ecofix pro en staat op mijn zaak.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Is dit een huis, bureau of kasteel? 't Is inderdaad veel als het over een gewoon huis gaat en ik denk dat je dan beter eerst zou isoleren ipv. zonnepanelen te lggen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Als je die 10841 kWh op nul wil krijgen, leg je ongeveer 11 kiloWattpiek.
Dat werkt natuurlijk alleen als die 10841 kWh op één enkelvoudige teller staat, een nachtteller krijg je nooit op nul aangezien de zon dan niet schijnt.
Dit is behoorlijk exact te berekenen via http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
De laatste 10 jaar hebben we in België echter meer zon dan normaal, dus je mag steeds naar beneden afronden.
Laatst gewijzigd door raf1 20 maa 2017, 16:40, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

raf1 schreef:Als je die 10841 kWh op nul wil krijgen, leg je ongeveer 11 kiloWattpiek.
Dat werkt natuurlijk alleen als die 10841 kWh op één enkelvoudige teller staat, een nachtteller krijg je nooit op nul aangezien de zon dan niet schijnt.
Dit is behoorlijk exact te berekenen via http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
De laatste jaren hebben we echter meer zon dan normaal, dus je mag steeds naar beneden afronden.
Ik meen me te herinneren dat je als particulier toch maximum 10 kWp mag hebben als omvormer.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

ub4b schreef: dagstroom: 3348 kWh
nachtstroom: 5557 kWh

excl nacht voor accumulatie: 10841 kWh

Ik betaal nu aan luminus 3161 euro, dit is gewoon veel te veel.
Voor deze hoeveelheid kWh betaal je wel erg weinig. Als ik deze gegevens in Vreg-Vtest invul, komt de goedkoopste aanbieder op €3.791.
(behalve dan sociaal tarief op €2.447)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Mijn post hierboven is een zuiver theoretische benadering. Technisch gezien zal zo'n grote productie sowieso via een 3-fasige omvormer op 3 afzonderlijke fases van het net moeten gestuurd worden.
Als je werkelijk zo'n grote installatie gaat zetten, dan kan dat, mits je speciale regels volgt: https://www.eandis.be/nl/klant/aansluit ... naf-10-kva
jorisx
Premium Member
Premium Member
Berichten: 490
Lid geworden op: 31 okt 2010, 11:30
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 43 keer

jullie zijn aan het focussen op excl nacht, terwijl het volgens mij hoofdzakelijk de bedoeling is om zijn dag- en nachtverbuik te compenseren met zonnepanelen.
ub4b schreef: dagstroom: 3348 kWh
nachtstroom: 5557 kWh

excl nacht voor accumulatie: 10841 kWh
verbruik accumulatie wil hij sterk reduceren door enkel nog accumulatie in de badkamer toe te passen en de woonkamer te verwarmen met elektrische kacheltjes. Hierdoor zal excl nacht wel dalen, maar zal er bij dag-/nacht wel meer verbruikt worden.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Met elektrische kacheltjes ga je nog een hoger verbruik hebben.
Is er een mogelijkheid om op gas te gaan verwarmen?
En inderdaad, isolatie zou ook niet slecht zijn.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

ub4b schreef: Hoeveel peak kilowatt aan zonnepanelen leg je?.
https://apps.energiesparen.be/zonnekaart

Nieuwe website sinds vandaag. Kan traag zijn door de media-aandacht. Zeer interessant. Als je op een woning klikt kan je een persoonlijke berekening doen voor PV of zonneboiler. Over of het interessant is een installatie te leggen en hoeveel dat ongeveer gaat kosten.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als particulier mag je meer dan 10 kW op je dak liggen hebben. Dan word je beschouwd als producent en gelden er andere regels.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:Als particulier mag je meer dan 10 kW op je dak liggen hebben. Dan word je beschouwd als producent en gelden er andere regels.
Juist.
http://www.vlaanderen.be/nl/grote-insta ... nnepanelen

Dan is uw productie en verbruik totaal van elkaar gescheiden. Dan doe je aan injectie in het net, extra kosten voor die installatie en aansluiting. Geen terugdraaiende teller. En dan moet je uw geproduceerde stroom zien verkocht te krijgen. En die koper moet je zelf zoeken. Lijkt mij geen goed idee als particulier.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”