Sllimme digitale elektriciteitsmeters

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:De aap komt uit de mouw:
http://m.hln.be/nieuws/binnenland/eandi ... ac0bcec63/
En dan lees je de oplossing van Tobback;
Tobback stelt voor de intercommunales te laten besturen door technisch gemeentepersoneel.
... maw. ipv. een politieker mag dan een lokale gemeentearbeider z'n zakken gaan vullen ?

Waarom moet er zelfs ook maar vertegenwoordiging zijn in een raad van bestuur uit iedere gemeente... da's toch gewoon te gek :bang:
heist_175 schreef:Vandaag stond in DeStandaard dat de reden van de slimme meters is dat er geen "oude" meer gemaakt worden.
Nonsens... als je enkele duizenden meters per jaar afneemt zal er altijd wel een bedrijf zijn dat deze wil maken.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik vraag me af hoeveel nieuwe meters er per jaar geinstalleerd worden in vlaanderen, mij lijkt "duizenden" redelijk optimistisch.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben eerder benieuwd naar het bedrag dat Tommelein van de energie sector heeft ontvangen om deze meters er door te duwen. Want hoe je het ook draait of keert: deze meters zijn er enkel in het (financieel) voordeel van de netbeheerders.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

r2504 schreef:
Tobback stelt voor de intercommunales te laten besturen door technisch gemeentepersoneel.
... maw. ipv. een politieker mag dan een lokale gemeentearbeider z'n zakken gaan vullen.
Nee hoor. Als een personeelslid van de gemeente afgevaardigd wordt dan krijgt die niets hiervoor. Dat behoort dan gewoon tot de taken uit te voeren inbegrepen in de maandwedde.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Joe de Mannen schreef:Ik vraag me af hoeveel nieuwe meters er per jaar geinstalleerd worden in vlaanderen, mij lijkt "duizenden" redelijk optimistisch.
J.
Informatie is tegenwoordig vrij goed toegankelijk voor iedereen:
http://statbel.fgov.be/nl/statistieken/ ... ergunning/
Dit gaat enkel over nieuwe woningen, niet over verbouwing met een nieuwe meter.

"Duizenden" is dus nog erg voorzichtig.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:"Duizenden" is dus nog erg voorzichtig.
Inderdaad... het blijken er dus al minstens 45 a 50.000 per jaar te zijn (en met renovaties erbij misschien wel het dubbele) ... ik wil wel eens zien als een bedrijf dergelijk order krijgt dat ze gaan zeggen, nee dat maken we niet meer. Er zijn trouwens genoeg bedrijven in de wereld die voor dergelijke aantallen graag een prijsje maken.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Ik denk dat de digitale meter maar niet slimme meter gewoon goedkoper is dan de analoge meter.

Daarom dat er wereldwijd miljoenen digitale meters geplaatst worden in plaats van analoge.

Nog en groot verschil miljoenen of tienduizenden...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Tja, binnen paar jaar iedereen verplichten een of meerdere zonnepanelen op hun dak te leggen (dat was toch het plan, niet? Elk dak zonnepanelen) en dan alles aanrekenen wat mensen overdag op het net zetten omdat ze niet thuis zijn. kassa kassa dus die slimme meters :banana:
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Deze nieuwsbrief kreeg ik van vzw zonstraal:

Op vrijdag 3 februari heeft de Vlaamse regering een conceptnota rond het invoeren van een digitale meter goedgekeurd. Wat houdt dat plan in:

Vanaf begin 2019, en over een periode van 15 jaar, zou worden begonnen met het plaatsen van digitale meters, te beginnen bij nieuwbouw, mensen met een budgetmeter en eigenaars van zonnepanelen.
Het zou gaan om een eenvoudige (dus niet echt slimme) digitale meter die de netbeheerder wel toelaat om zowel de injectie als de afname van het net van op afstand uit te lezen (en mogelijk het aansluitingsvermogen in te stellen).
Deze meter heeft wel een 'P1' poort die de mogelijkheid geeft om (op uw eigen kosten) bijkomende stuursystemen of loggingsystemen aan te sluiten zodat je zelf gemakkelijk uw verbruik kunt opvolgen.
Door te kiezen voor een eenvoudige meter zouden de kosten beperkt blijven. Naast de meter wordt ook het deksel van de meterkast vervangen (om toegang tot de P1 poort toe te laten)
De vervanging gebeurt op kosten van de netbeheerder Infrax of Eandis en de kosten worden dan in de distributiekosten (capaciteitstarief ?) verwerkt.
Omdat er geen meteropnemer moet langskomen kan de netbeheerder ook op zijn werkingskosten besparen zodat de kost voor de verbruiker hopelijk beperkt blijft. Er is nog wel een kosten-baten studie gepland zodat een aantal zaken nog kunnen wijzigen.
Iedereen die tot eind 2020 zonnepanelen plaatst of al geplaatst heeft krijgt het recht om 15 jaar lang zijn injectie af te trekken van zijn verbruik. Dus wie in 2010 zonnepanelen geplaatst heeft kan tot in 2025 van de 'terugdraaiende' teller gebruik maken ook al heeft hij een digitale meter.
Na die periode zou er een compensatiemechanisme ingevoerd worden waarbij je uw (overtollige) stroom zou kunnen verkopen. Details zijn hier echter nog niet van bekend.
De nodige decreten, TRDE en aansluitingsreglementen zullen moeten aangepast worden om de nieuwe regeling mogelijk te maken.

Het standpunt van Zonstraal VZW:

Deze nieuwe regels zijn aanvaardbaar, het had veel slechter kunnen zijn.
alle partijen, FEBEG, ODE Vlaanderen en de netbeheerders staan achter deze regeling en dus er valt niet aan te ontkomen.
Ook op technisch vlak is de evolutie logisch en niet tegen te houden.
Als alles juridisch correct gebeurt kunnen we daar dus niets tegen in brengen.
Wie nu nog in zonnepanelen wil investeren krijgt nu toch duidelijkheid over de toekomst en weet waar hij rekening mee moet houden bij het berekenen van zijn terugverdientijd. Dat is alleszins een goede zaak.
In normale omstandigheden kan bijna iedereen er toch vanuit gaat dat na 15 jaar zijn installatie is terugverdiend. Met naar verwachting stijgende elektriciteitstarieven ( de echte stroomkosten ) door het op termijn waarschijnlijke stopzetten van nucleair energie in Belgie en het verder verhogen van het aandeel groene stroom.
Uiteraard blijven we alert en volgen we de situatie op de voet verder op.

Vriendelijke groeten,

Erik De Decker
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Doktor Avalanche schreef:Iedereen die tot eind 2020 zonnepanelen plaatst of al geplaatst heeft krijgt het recht om 15 jaar lang zijn injectie af te trekken van zijn verbruik. Dus wie in 2010 zonnepanelen geplaatst heeft kan tot in 2025 van de 'terugdraaiende' teller gebruik maken ook al heeft hij een digitale meter.
Voor velen zal het dus binnenkort gedaan zijn met een "terugdraaiende" teller... alles wat je tijdens je productie niet meteen verbruikt is dus verloren. Tot eind 2020 gaan we dus nog even een stijging zien van het aantal installaties... daarna is het dan vermoedelijk gedaan wegens totaal niet rendabel (ik zie niet in waarom een compensatiemechanisme tijdens de dag overtollige stroom zou willen kopen).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Doktor Avalanche schreef: Omdat er geen meteropnemer moet langskomen kan de netbeheerder ook op zijn werkingskosten besparen zodat de kost voor de verbruiker hopelijk beperkt blijft.
Dit argument blijft de hele tijd terugkomen, maar totaal belachelijk.
Als dat echt het probleem was, was een overeenkomst met de watermaatschappij een veel snellere, goedkopere en eenvoudigere methode geweest. Die man komt toch langs om de watermeter te bekijken, kan die niet kijken naar de gas en elektriciteitsmeter of is dat een te grote en ingewikkelde extra opleiding? :bang:
Niet iedereen heeft gas in huis, maar ik denk toch te mogen veronderstellen dat iedereen een wateraansluiting heeft.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Doktor Avalanche schreef:Deze meter heeft wel een 'P1' poort die de mogelijkheid geeft om (op uw eigen kosten) bijkomende stuursystemen of loggingsystemen aan te sluiten zodat je zelf gemakkelijk uw verbruik kunt opvolgen. Door te kiezen voor een eenvoudige meter zouden de kosten beperkt blijven. Naast de meter wordt ook het deksel van de meterkast vervangen (om toegang tot de P1 poort toe te laten)
Sorry, maar dit is totale onzin.
Ik zit in het proefproject en kreeg dezelfde garantie (een P1 poort die persoonlijk uitgelezen kan worden).

Toen de meters van het appartement geinstalleerd waren, bleek er maar 1 meter met een P1 poort op te zitten, en wilden ze me geen toegang geven vanwege "privacy redenen" (de data van alle gezinnen ging nl via 1 meter naar de modem toe).
De discussie die volgde was dat "99% van de mensen dat toch niet gebruikt"; het feit dat 99% van de huisbewoners dat ook niet gebruikt maar toch een meter met P1 poort kregen, viel in dovemansoren.

In Duitsland en NL was het kot te klein en hebben ze verplicht een lokale uitleespoort moeten steken (in NL is dat zelfs een tweedekamerdebat geweest), in Belgie zal het wel weer niks worden.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

@cadsite... de wateropnemer die gas en water komt opnemen... ik heb nog NOOIT een wateropnemer gezien, ik moet die standen jaarlijks zelf doorgeven... waar wel sprake van geweest heeft om het de postbode te laten doen.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

laroyj schreef:ik heb nog NOOIT een wateropnemer gezien, ik moet die standen jaarlijks zelf doorgeven
Om de twee a drie jaar is er hier toch fysieke controle... de andere jaren is het inderdaad via telefoon.
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

ITnetadmin schreef:(de data van alle gezinnen ging nl via 1 meter naar de modem toe)
Welke modem? Is dat via het GSM-netwerk (en daarmee bedoel ik niet 2G maar alles)? Wie betaalt de energie dat dat bakje verbruikt? Hoe garanderen ze dat ze niet realtime opvolgen wat ons verbruik is? Is het mogelijk om te kiezen om geen internetverbinding te koppelen aan die nieuwe meter?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

laroyj schreef:@cadsite... de wateropnemer die gas en water komt opnemen... ik heb nog NOOIT een wateropnemer gezien, ik moet die standen jaarlijks zelf doorgeven... waar wel sprake van geweest heeft om het de postbode te laten doen.....
Afbeelding

Voor eandis is het minimaal om de 4 jaar. Heb dat persoonlijk ondervonden.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Volgens meter opnemer zelf: het ene jaar opname door de klant, het andere jaar door de meter opnemer.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik heb boorput + hemelwater, heb maar een verbruik van 3m3 per jaar aan stadswater, enkel beetje water om patatjes te koken en soep te maken, mss is dat de reden....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

laroyj schreef:ik heb boorput + hemelwater, heb maar een verbruik van 3m3 per jaar aan stadswater, enkel beetje water om patatjes te koken en soep te maken, mss is dat de reden....
Juist niet zou ik denken.
"Verdacht" laag verbruik. :twisted:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bij ons is het al lang geleden, voor zowel elek, gas als water.
De laatste keer dat Eandis gasstanden vroeg, zei hun website dat mijn standen niet klopten en moest ik een foto doorsturen.
Een collega had hetzelfde voor. We zijn nu 2-3 maanden verder en heb mijn gasafrekening al lang gehad.

Mocht het dus enkel om de meteropnemer te doen zijn, zijn er wel degelijk alternatieven :).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Inderdaad...
Een app met foto en klaar.

Kan er niet gefoefeld worden? Altijd

Feit is dat het argument dat aangehaald wordt gewoon dikke kul is. Ze willen meer controle krijgen over de beschikbare data en komen vertellen dat je er als gebruiker voordeel bij hebt. Niks van.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

James. schreef:Is het mogelijk om te kiezen
Nope... je hebt hier niets te kiezen... en je kan geen "blocker" installeren :lol:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Zullen we nog wel zien. Als dat ding aan het netwerk moet hangen dan zal dat toch noppes worden (en bij mijn weten kunnen ze niet verplichten uw thuisnetwerk open te zetten).
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat ze dat ook via het electriciteitsnet zouden kunnen uitlezen. Weet wel niet of ze voor zoiets gekozen hebben...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

James. schreef:
ITnetadmin schreef:(de data van alle gezinnen ging nl via 1 meter naar de modem toe)
Welke modem? Is dat via het GSM-netwerk (en daarmee bedoel ik niet 2G maar alles)? Wie betaalt de energie dat dat bakje verbruikt? Hoe garanderen ze dat ze niet realtime opvolgen wat ons verbruik is? Is het mogelijk om te kiezen om geen internetverbinding te koppelen aan die nieuwe meter?
Je bestaande internetmodem.
Jij betaalt dat dus.
Dat garanderen ze niet, integendeel: de slimme meters dienen om om de 15 min een verbruik door te sturen, zodat het netwerk kan anticiperen op prive stroomlevering van zonnepanelen en windmolens, om de stroom en spanning te kunnen constant houden.

Je kan wel aanvragen om geen automatische teller registratie uit te laten voeren.
Ik denk ook dat je de internetverbinding kan weigeren. In een huis ben je dan "offline" en moet je manueel registreren, again iirc; of het kan idd ook dat het dan een stukje via het stroomnet gaat tot bij een buur.
In een apptblok verbinden ze dan met de modem van een van de andere bewoners.

De data zou ook op een online platform raadpleegbaar zijn voor de klanten; de P1 poort echter, daar heb ik hierboven al gezegd wat voor een klucht dat is.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Een dergelijke P1 poort zit er toch ook op de meeste digitale kwh meters, gebruik ik ook zo samen met mn flukso om mn pulsen van de injectie van mn zonnepanelen uit te lezen en op een ander toestel om mn elektriciteitsverbruik VOOR de injectie uit te lezen, het nettoverbruik, datgene wat ik evt op het net zet is het verschil tussen mn opbrengst en verbruik, maar in mijn geval tussen mn verbruik en de opbrengst omdat ik enkel in hartje zomer over de middag een beetje over heb.....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Je bestaande internetmodem.
Jij betaalt dat dus.
Ohla, huur van een poort op mijn switch en internetconnectiviteit... 50 euro/maand.

Initiele setup VLAN en filtering... 100 euro, extra bekabling prijs per uur en meter surplus.

Activatiekost... 50 euro.

Zo rekenen andere bedrijven toch ook ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ach. Ze zijn wel slimmer.
De klant is verantwoordelijk om ons het signaal elk kwartier te bezorgen.
Indien de klant hier niet toe in staat is, boete van €50 per maand.
:angel:

Maar wat gaan ze doen bij installaties
- zonder vast internet
- in de kelder -> daag GSM verbinding :)

Als iedereen zijn verbruiksdata via PLC gaat doorsturen, gaat er wat vervuiling ontstaan, plus: iedereen kan uw gegevens dan "lezen" of ontvangen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:, plus: iedereen kan uw gegevens dan "lezen" of ontvangen
Ik hoop dat er de nodige encryptie op zit en dat ook hun backend de nodige beveiliging heeft.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

Er zijn al voldoende onderbouwde studies geweest die aantonen dat de slimme digitale meter;

- een meerkost zal betekenen voor de gebruiker
- geen verandering teweeg brengt in het verbruikspatroon

http://www.vreg.be/nl/studies-rond-slimme-meters
Het pilootproject van de netbeheerders leert dat de kost van de plaatsing van de slimme meter en van de slimme meetinrichting (voor elektriciteit) hoger is dan in 2011 geschat. Uit het energie-efficiëntie-onderzoek kan worden afgeleid dat de baten op het vlak van energiebesparing lager zijn.
'lees' hieronder, na invoering maakt men de prijs van elektriciteit op bepaalde momenten zo hoog dat je hier wel rekening mee zal gaan houden;
Bij het verderzetten van de proeven, de invoering van nieuwe technologieën en de ontwikkeling van processen moet daarom maximale aandacht geschonken worden aan de vermindering van het kostenplaatje en de realisatie van bijkomende baten. Op basis van de resultaten van het pilootproject staan de netbeheerders achter een vertraagde uitrol als beste oplossing. De impact op de nettarieven kan daarmee ook beperkt worden.
in de motivatie voor invoering spreekt men nu dat de ferraris meter niet meer wordt gemaakt (ik neem aan dat er in heel wat delen van deze wereld nog enkele decennia van deze meters nodig zullen zijn)??

is er al 1 journalist die eens de moeite heeft genomen om enkele fabrikanten te contacteren...
https://www.huppertz.be/nederlands/contact/
http://www.landisgyr.com/contact/ http://www.landisgyr.com/webfoo/wp-cont ... s_d_en.pdf
http://www.slb.com/contact_us/geographical/eca.aspx
...

in ieder geval aangezien friendly hacking in de pijplijn zit, heeft de betrokken minister al een slimme meter, ik neem aan dat als je het aan hem vraagt je wel een poging mag ondernemen?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:Ach. Ze zijn wel slimmer.
De klant is verantwoordelijk om ons het signaal elk kwartier te bezorgen.
Indien de klant hier niet toe in staat is, boete van €50 per maand.
:angel:

Maar wat gaan ze doen bij installaties
- zonder vast internet
- in de kelder -> daag GSM verbinding :)

Als iedereen zijn verbruiksdata via PLC gaat doorsturen, gaat er wat vervuiling ontstaan, plus: iedereen kan uw gegevens dan "lezen" of ontvangen
Je zou, volgens het proefproject, altijd de keuze hebben om niet te verbinden.
Dat van die gsm verbinding snap ik niet goed.

Zonder vast internet, heb je ofwel geen installatie, ofwel lussen ze het via het stroomnet door naar de dichtstbijzijnde node.
Ik kan het me niet goed meer herinneren, maar ik denk dat het het laatste was.

De data zou een minimale encryptie hebben, vandaar de noodzaak aan een P1 poort om ze lokaal uit te lezen (daar zou ze dan niet encrypted op staan).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

ITnetadmin schreef:Dat van die gsm verbinding snap ik niet goed.
Vaak worden zo'n toestellen met een GPRS verbinding gekoppeld.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

De proefopstelling is alleszins enkel via bestaande bekabelde internet verbindingen.
petzl
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 958
Lid geworden op: 07 aug 2010, 23:35
Locatie: Holsbeek - JO20IV
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 83 keer

Via lora of sigfox zouden ze ook nog de communicatie kunnen doen.

Ik kwam ook nog dit tegen : http://frontpage.fok.nl/nieuws/758821/1 ... enota.html
Afbeelding
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Lora is nog maar net een jaartje een standaard iirc, dat proefproject loopt al meer dan 3 jaar.
Je denkt toch niet dat overheidsinstanties zo goed mee zijn
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

Doktor Avalanche schreef:Ik dacht ooit eens gelezen te hebben dat ze dat ook via het electriciteitsnet zouden kunnen uitlezen. Weet wel niet of ze voor zoiets gekozen hebben...
Ik heb een appartement in Spanje (Mallorca).
Hier staan alle digitale Kwh tellers van het gebouw (6 appartementen + 1 gemeenschappelijke teller) naast mekaar in een technische ruimte.
Er is hier geen internet of dataverbinding, het kan dus niet anders dan dat de meterstanden via het electriciteitsnet verstuurd worden.

Ik krijg maandelijks een afrekening, maar in tegenstelling tot hier zijn dat géén voorschotfacturen, maar een afrekening gebaseerd op de juiste meterstanden.
screenshot_217.png
Voordeel is natuurlijk dat je voor geen verassingen komt te staan met de jaarlijkse afrekening (positief of negatief).
Nadeel is dat de kost verschilt van maand tot maand: van 45€ in de wintermaanden (onbewoond) tot 90€ in de zomermaanden (bewoond, airco, ...).

Je krijgt er ook een grafiekje bij van je verbruik over het afgelopen jaar. Dat is toch een toegevoegde waarden van de digitale meter :wink: .
screenshot_216.png
Een leuke grafiek die ook bij iedere afrekenig zit is een Pie diagram, met de opsplisting van de kosten van de huidige afrekening.
Van de 45€ die ik voor deze maand betaalde was er (afgerond):
  • 5€ energie (dat is wat de leverancier krijgt voor de productie, inclusief marketing) :-(
  • 10€ belastingen (BTW en andere taksen).
  • 30€ distributie (waarvan 11.5€ subsidies groene energie + 11.5€ transport en distributie + 7€ bijdrage aan het jaarlijks deficit (de Spaanse turkeltaks?).
screenshot_219.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

€45, voor hoeveel kWh is dat dan?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 921 keer
Bedankt: 3348 keer
Recent bedankt: 5 keer

€45 voor 35 kWh :-(
Bij laag verbruik zijn de vaste kosten relatief hoger dan bij hoog verbruik.

In een piekmaand betaal ik €90 voor 340 kWh (verbruik 10x hoger, kost x2)
De vaste kosten (distributie etc) worden berekend op basis van het vermogen van de installatie (40A = 9200 kW) en niet op verbruik.

De verdeling energie t.o.v andere kosten ziet er in een piekmaand heel anders uit:
screenshot_220.png
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik denk niet dat je die data "all the way" gaat kunnen verzenden op het stroomnet.
Wss staan er ergens in de wijk een datakastje dat het signaal overzet, want dat overleeft volgens mij nooit transfos en andere equipment op het midden- en hoogspanningsnet.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik vind de distributie toch wel zeer hoog: 30 € x 12 = 360 € / jaar.
Hoeveel hier deze en andere vaste kosten bedragen weet ik niet zo direct, ik zit al lang bij Ecopower, vandaar :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”