Sllimme digitale elektriciteitsmeters

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Block schreef:Volgens het interview met Tommelein in VTM nieuws is het is het gewoon een standaard meter
Wat is standaard... puur digitaal is wat mij betreft gewoon het telwerk... als je al spreekt dat je verbruik continue wordt doorgegeven aan je netbeheerder dan is dat voor mij al niet meer zo standaard.

Ik zag daar trouwens in het filmpje een netwerk switch hangen... nu ja, ik wil hun wel een connectie verhuren aan 50 euro/maand :beerchug:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

petrol242 schreef:Een paar argumenten van Tommelein om die nieuwe meter in ons huis binnen te krijgen zijn:

* Dat de personeelskost zou dalen doordat er geen meterstanden meer moeten gecontroleerd worden. Hoe zit dat dan met de aardgasmeter? Gaan ze die dan ook digitaliseren? Anders moet er nog altijd iemand langs komen om te zien of je niet sjoemelt met de eigen meteropnames.
Ja. De aardgasmeter is ook digitaal en wordt aan de elektriciteitsmeter gekoppeld.
Die gaat dan naar de modem in huis.
Weiger je dat wegens privacy redenen, of verbied je hen de meter elektronisch uit te lezen, dan zal je nog altijd moeten standen doorgeven.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

fvhbrugge schreef:Flukso is zo professioneel dat je al sedert augustus 2016 geen loggers meer kan kopen.
Worden pas tegen maart 2017 opnieuw verwacht in de webshop
Ja, dat kan verschillende redenen hebben dat de Flukso's tijdelijk uitverkocht zijn, misschien te weinig laten fabriceren, of wel misschien op korte tijd veel verkocht.
Of dat het nu een hobby of nu een professioneel toestel is maakt toch niet zo veel uit. het doet zijn ding en dan wel heel goed.
Bedankt Bart :-)
En nu terug naar die slimme meters ...

Ik hoop dat ze gaan registreren zoals een ferarris-meter dwz verbruik min injectie, want anders vrees ik ervoor dat voor je injectie een lagere kwh prijs zal krijgen. Misschien zou je wel helemaal niks krijgen voor wat je op het net zet, dat zou ook kunnen, maar dan moeten ze het procumententarief laten vallen vind ik. Dat is dan weer pure diefstal vind ik, want mijn buur gaat er wel voor moeten betalen, want wat ik op het net terug steek, neemt de korste weg naar de eerste verbruiker.
Maar goed, de waarheid hierover is nog niet ontsluiert door mijnheer Tommelein.
...dan zal je nog altijd moeten standen doorgeven.
Daar heb ik geen enkel probleem mee. 1 x per jaar, zeg :bdaysmile:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

lacer schreef:Ik hoop dat ze gaan registreren zoals een ferarris-meter dwz verbruik min injectie, want anders vrees ik ervoor dat voor je injectie een lagere kwh prijs zal krijgen. Misschien zou je wel helemaal niks krijgen voor wat je op het net zet, dat zou ook kunnen, maar dan moeten ze het procumententarief laten vallen vind ik. Dat is dan weer pure diefstal vind ik, want mijn buur gaat er wel voor moeten betalen, want wat ik op het net terug steek, neemt de korste weg naar de eerste verbruiker.
Maar goed, de waarheid hierover is nog niet ontsluiert door mijnheer Tommelein.
Ga er maar vanuit dat het 2 gescheiden tellers zijn: wat trek jij van het net en wat zet jij op het net.
Bij het ene betaal je de kost van energie + gebruik van het net, bij het andere krijg je de opbrengst van uw energie (= spotprijs) - het gebruik van het net.

Als Tommelein zegt dat het voor ZP-bezitters geen meerkost mag zijn, zou ik er idd op gokken dat de prosumentenvergoeding gaat wegvallen.
Ik wil pas ZP leggen als heel die nest uitgeklaard is. De laatste 5-10 jaar veranderen de regels te vaak om een investering van €6000 te verantwoorden.

ZP bezitters zijn het meer dan waarschijnlijk niet eens met deze maatregel. Maar dit zal er wel voor zorgen dat mensen niet "affakkelen" (overschot van de zomermaanden opgebruiken met elektrische verwarming) en dat een overschot in de zomer (als er sowieso veel elek beschikbaar is), niet gelijkgeschakeld wordt met verbruik in de winter (als er al makkelijker een tekort is).
Dit heeft natuurlijk gevolgen voor de TVT, en voor nog te leggen installaties voor de dimensionering van uw installatie.
yoho
Member
Member
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 sep 2005, 13:46
Locatie: Roeselare-Beveren
Bedankt: 1 keer

Nu 8u15 3 februari op radio2 : de inspecteur over zonnepanelen en slimme meters
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3220
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Artikel uit NL over de slimme meter

http://nos.nl/artikel/2143894-slimme-en ... einig.html
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:Als Tommelein zegt dat het voor ZP-bezitters geen meerkost mag zijn, zou ik er idd op gokken dat de prosumentenvergoeding gaat wegvallen.
De prosumentenvergoeding gaat helemaal niet wegvallen... ze zal alléén correct verrekend worden nu (en dus niet langer op basis van de forfait conform je omvormer). Of je hier beter van gaat worden is nog maar de vraag... politiekers doen nogal snel uitspraken dat het je niets gaan kosten.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 687
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Met de slimme meter gaan zonnepaneelbezitters overdag "waardeloze" KWh produceren. :-( (enorm aanbod, geen vraag)

's avonds gaan ze dure elektriciteit mogen kopen. :-(

Geloof Tommelein niet !!!!!![/b] zonnepanelen = nu zeker afblijven
Laatst gewijzigd door philippe_d 03 feb 2017, 10:11, in totaal 2 gewijzigd.
Reden: schreeuwen is niet nodig
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

En je elektrische wagen kan je er ook al niet mee opladen... want daar ben je overdag natuurlijk mee gaan werken.

Tijd dus om batterij te gaan plaatsen... dingen zoals een Tesla Powerwall zullen populairder worden (maar weeral serieus knabbelen aan je terug verdien tijd).
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

lucdec schreef:Met de slimme meter gaan zonnepaneelbezitters overdag "waardeloze" KWh produceren. :-( (enorm aanbod, geen vraag)

's avonds gaan ze dure elektriciteit mogen kopen. :-(

Geloof Tommelein niet !!!!!! zonnepanelen = nu zeker afblijven
De overheid naait ons telkens opnieuw. Eerst promoten en dan eenmaal er kritische massa is, de regels veranderen en melken.
Bijlagen
1977007_10152203855850139_1435688535_n.jpg
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik heb de flukso al jaren , en nog nooit problemen mee gehad, door de samenwerking met EnergieID en de positieve feedback op een aantal forums is de verkoop gestegen en gezien de toestellen in batch geproduceerd worden , is er idd een stockbreuk, is ondertussen wel weer toestel van de 3de generatie al, en idd het is beter een kwhteller te gebruiken met de S0 puls uitgang, zowel voor het meten van uw elektriciteitsverbruik als uitlezing opbrengst zonnepanelen...en flukso is belgisch :)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3909
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 64 keer

digiboy40 schreef:* Slimme meters kunnen je meedelen welke toestellen het meest verbruiken in je woning
* Geen tussenkomst meer nodig van een meteropname door personeel
* Factuur niet tijdig betaalt? --> van op afstand wordt je stroomtoevoer stopgezet, 1 druk op de knop:-)
* Meer sociale controle: wie verbruikt wat, wanneer, hoeveel en waar
Inderdaad,die meter gaat ook voor andere dingen dienen,vooral de nutsvoorzieningen doen hier hun profijt op de kosten v/d gewone man,die de meter moet betalen,maar men zal er ook fraude(domicilie)mee kunnen opsporen,aangezien men direkt zal kunnen inschatten met hoeveel mensen op een bepaald adres wonen,volgens mij is dit de hoofreden waarom men voor iedereen zo een meter wil verplichten.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

lucdec schreef:Met de slimme meter gaan zonnepaneelbezitters overdag "waardeloze" KWh produceren. :-( (enorm aanbod, geen vraag)

's avonds gaan ze dure elektriciteit mogen kopen. :-(
De tijd is aangebroken dat zonnepaneelbezitters de échte waarde van hun investering voor het opwekken van energie in hun geldbuidel gaan voelen.
Het tijdstip wanneer men energie opwekt is belangrijk.
Iets wat menigeen wel eens durft te vergeten.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

men zou beter een beetje braaf beginnen worden tegen de zonnepaneelbezitters , we naderen 2020 en belgie zal nooit zn emissiewaardes halen...
er zullen er nog veel moeten bijkomen, anders heel hoge boetes, en wie zal deze betalen, ook diegene zonder zonnepanelen, dus afschaffen dat prosumententarief en het interessant maken en houden om zonnepanelen te hebben om de boetes te voorkomen, afschaffen van de intercommunales met al hun zakkevullers en steekpenningen en 1 vaste distributiekost voor heel Vlaanderen..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

laroyj schreef:men zou beter een beetje braaf beginnen worden tegen de zonnepaneelbezitters ,
Menig zonnepaneelbezitter heeft een héél hoge dunk ...
laroyj schreef:we naderen 2020 en belgie zal nooit zn emissiewaardes halen...
er zullen er nog veel moeten bijkomen
Om nog eens vast te stellen dat er 's nachts geen zonlicht is?
Om nog eens vast te stellen dat de opbrengst 's winters marginaal is?

Men zou beter deze zonnepaneelbezitters "met nen hoge dunk" met behulp van slimme digitale elektriciteitsmeters in een virtuele grid plaatsen.
Dan kunnen ze onderling hun opgewekte energie verhandelen.
Zoals tijdens de donkere koude wintermaanden.

Eens kijken of dat ze dan braaf toch vragen om ook wat "minder groene" of in hun ogen smerige energie te mogen gebruiken ...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

@ eternum.. ik heb helemaal gene hogen dunk en ben gene groenen, voor mij gaat het gewon over de prijs van de energie, ik heb trouwens mn panelen ook pas sinds 2013 geinstaleerd , dus 90 euro certificaten gedurende 10 jaar, dit is minder dan wat ik voor het procumententarief moet betalen aan Gaselwest... Ik had een voorgevoel dat de prijzen gingen blijven stijgen vandaar mn investering, en ik zal deze ook nooit terug hebben merk ik nu, het was de bedoeling op 8 jaar break-even te zijn......

Met de huidige regelgeving moet je idd nen groenen zijn om in dit verhaal mee te stappen , want de helft van je opbrengst moet je al terug aan vadertje staat afgeven, dus tot je installatie terugverdiend is, is ze versleten, of eerder nog, tel daar extra slijtage aan je dak etc....

Het zijn enkel de bedrijven die daken van gebouwen vol leggen die de profiteurs zijn, en de slimme mensen/investeerders van het 1ste uur , die halen minstens het dubbele uit hun investering(200-300% op 20 jaar/rendament 10-15%), ik nog welgeteld 30% op 10 jaar(rendament 3%), zonder kosten,
dus hier moeten we de kost van het prosumententarief nog van aftrekken......

ik was vroeger ook tegen, maar ben realistisch geworden, was helemaal niet jaloers, maar heb hier de indruk dat anderen dat precies wel zijn...zelf ook maar doen dan, en je hebt er geen geld voor nodig, je kan het ook lenen, dan wordt je rendament natuurlijk nog kleiner.....maar heb je toch een beetje zekerheid dat je jouw elektriciteitsprijs voor de komende 10-20 jaar kan bevriezen...

..en op sommige winterdagen kan de opbrengst heel goed zijn, maar idd meestal is dat niet het geval, vandaar dat er nogal wat windmolens bijgeplaatst worden en andere projecten zijn er ook....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

eternum schreef:Men zou beter deze zonnepaneelbezitters "met nen hoge dunk" met behulp van slimme digitale elektriciteitsmeters in een virtuele grid plaatsen.
Dan kunnen ze onderling hun opgewekte energie verhandelen.
Zoals tijdens de donkere koude wintermaanden.
Schitterend idee!
Steek ze in een groep, misschien zelfs een cbva ofzo. Dat ze het zelf maar regelen.
Oh, wacht. Dat bestaat al. Ecopower heten die onnozelaars.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Waarom zo'n negatieve reactie naar Ecopower?
Ook zonder zonnepanelen op je eigen dak kan je lid worden en "profiteren" van hun eenvoudig tarief die ideaal is voor gezinnen die weinig verbruiken.
Zo zijn mijn ouders en schoonouders aangesloten bij Ecopower zonder dat ze zonnenpanelen hebben.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

@cadsite

Het voordeel van de slimme digitale elektriciteitsmeters is dat men écht toezicht kan houden dat Ecopower enkel écht groene energie levert.
Men zou makkelijk het "groene" geproduceerde elektrisch vermogen kunnen afstemmen op wat hun leden op ieder ogenblik gebruiken. :lol:

Veel productie ==> dan kunnen de klanten veel afnemen.
Weinig productie == > dan kunnen de klanten weinig afnemen.

Nu gebruikt Ecopower minstens het distributienet als een gigantische batterij, waarbij zij "smerige" energie bij tijden verkoopt als "groene" energie.
Dat ballonnetje zal erg snel doorprikt worden op het ogenblik dat bij hun klanten de slimme digitale elektriciteitsmeters het maximaal af te nemen vermogen beperkt in functie van de "groene" productie.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

cadsite schreef:
eternum schreef:Men zou beter deze zonnepaneelbezitters "met nen hoge dunk" met behulp van slimme digitale elektriciteitsmeters in een virtuele grid plaatsen.
Dan kunnen ze onderling hun opgewekte energie verhandelen.
Zoals tijdens de donkere koude wintermaanden.
Schitterend idee!
Steek ze in een groep, misschien zelfs een cbva ofzo. Dat ze het zelf maar regelen.
Oh, wacht. Dat bestaat al. Ecopower heten die onnozelaars.
Dat bestaat al?
EP levert op een winterse avond heus geen ZP-energie, maar wel biomassa, wind- of waterkracht. https://cdn.nimbu.io/s/4tn7vz5/channele ... df?puk9jcs
Als je alle ZP'ers zou samenzetten, zouden ze met z'n allen in het donker zitten dus.

Maar dat is het punt niet.
Het punt is dat momenteel een kWh in de zomer (veel energie voorhanden) gelijkgeschakeld is met een kWh in de winter (weinig energie voorhanden, veel verbruik). Een slimme meter zou dat oplossen.
De vraag is wel of het sop de kool waard is. Op lange termijn wel, maar op korte termijn?
Sowieso betaalt de gebruiker voor de nieuwe meter, lang geleden begroot op €750 per installatie...
In een opiniebijdrage in DeStandaard rekende iemand van PVDA dat de meter zelf €200 zou kosten, excl installatie.

@EP met smerige energie
Vroeger kocht EP nog redelijk wat energie in, maar minder en minder blijkbaar.
Afbeelding

Overigens moeten we van EP geen "heiliger" standpunt verwachten dan van andere leveranciers.
Als de BE wetgever zegt: groene energie definiëren we zo, dan geldt die definitie voor iedereen, niet?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Alsof jij in de winter meer betaalt voor je KWh dan in de zomer...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 27 keer

Je verwart de rollen van energieproducent en de rol van leverancier die Ecopower heeft.
Ecopower produceert in zijn rol als producent enkel en alleen groene energie, door middel van zon, wind en waterkracht en warmtekrachkoppeling.

Ecopower als leverancier moet er voor zorgen dat het zorgt voor evenveel energie (door eigen productie of door inkoop van andere partijen - wat bij Ecopower wel degelijk echt 'groene' energie is, dus geen grootschalige waterkracht of biomassa-toestanden in oude steenkoolcentrales - http://mijngroenestroom.be/leverancier/ecopower/) als de klanten nodig hebben. Hoe deze energie verdeeld wordt, is de taak van de netbeheerder.

Uiteraard zal de productie niet matchen met het verbruik van de eigen klanten op elk moment, dat is helemaal niet de taak van Ecopower, noch als leverancier, noch als producent. Dit is de taak van de beheerder van het hoogspanningsnet en de netbeheerder voor midden/laagspanning. De mix groene/grijze energie die uit het stopcontact van zijn klanten in werkelijkheid komt, kan Ecopower zelf niets aan veranderen.

Los van deze discussie; is je vraag natuurlijk wat als alles groene stroom zou worden en de balans tussen productie en afname moet beheerd worden, los van wie de precieze producent eigenlijk is.
Wellicht light het antwoord in de combinatie van (opslag van) zonne-energie; windkracht; warmtekracht koppelingen en de inzet van erg dynamische gascentrales bij piekverbruiken.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

heist_175 schreef:Als de BE wetgever zegt: groene energie definiëren we zo, dan geldt die definitie voor iedereen, niet?
Ach, zo.
Ik welk wetboek (en artikel) heeft de BE wetgever groene energie zó gedefinieerd?
Of lul je zomaar wat uit je nek?
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 27 keer

Gezien er subsidies mee gemoeid zijn, staat dit uiteraard in wetgeving (in dit geval een KB van 2002).
Het gaat exact over de voorwaarden van groene stroomcertificaten en de garanties van herkomst waarmee de producent aantoont dat hij wel degelijk groene energie produceert en/of inkoopt.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

PS: als klant van een leverancier die aan jou beweert groene stroom te leveren; kan je dit door de VREG laten nakijken of dit effectief het geval is (op basis van EAN nummer); zij controleren dan die garanties van oorsprong.
http://www.vreg.be/nl/garanties-van-oorsprong-0 & http://www.vreg.be/nl/controleren-hoe-g ... groencheck
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Voila Artikel 1 §2 1° " groene stroom " : elektriciteit geproduceerd met aanwending van hernieuwbare energiebronnen

En als die "hernieuwbare energiebronnen" grotendeels op hun gat liggen (geen zon, geen wind) wordt er nog evenzeer "groene stroom" verkocht. Toch?
Of zou men het aandurven om "smerige" elektriciteit te verkopen als "groene"? :lol:

't Zal leuk worden met slimme digitale elektriciteitsmeters die ieder kwartier een stand van zaken opmaken... :lol:
Het gemiddelde verbruik/productie van dat kwartier in plaats van het gemiddelde verbruik/productie over een heel jaar bekeken.
matenet
Plus Member
Plus Member
Berichten: 112
Lid geworden op: 06 aug 2010, 15:21
Bedankt: 27 keer

Alweer, de balans van het net op elk moment is niet de taak van de producent, maar van de beheerder van het hoogspanningsnet en de distributienetbeheerder.

Ook een producent die gebruik maakt van een kerncentrale kan niet op elk moment garanderen dat hij genoeg produceert voor het verbruik. Denk aan de kerncentrales die ineens gepland of niet gepland stilliggen. Dezelfde redenering gaat ook op voor gascentrales, biomassa,...

Om de globale 'mix' groener te maken, zal er inderdaad wel degelijk overcapaciteit moeten zijn voor zon & windkracht. Een warmtekrachtkoppeling daarentegen is dan weer beter inschatbaar en wellicht constanter in productie. In combinatie met heel dynamische gascentrales denk ik dat dit eigenlijk wel mogelijk moet zijn. Kost dit veel geld? Natuurlijk, maar ook een moderne kerncentrale kost geld, de risico's nog buiten beschouwing gelaten.

Eigenlijk komt het erop neer dat de regering voor een overstap naar zoveel mogelijk groene energie een lange termijn visie opstelt en een betrouwbaar wettelijk kader. Daar knelt het schoentje: wie wil investeren als elk x jaar het wettelijk kader wordt veranderd?
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

De regering beseft ook zeer goed dat het wettelijk verplichten van zo'n haast dubbel uitgevoerde elektriciteitsvoorziening (hernieuwbare + conventionele energiebronnen) de concurrentiepositie van ons land in het gedrang brengt.
De producten en diensten die we willen exporteren zullen bovenop de (hogere) arbeidskosten ook nog eens geconfronteerd worden met een hogere energieprijs.
Daarnaast zullen de producten die we importen kunnen aangeboden worden voor een prijs die moeilijk of helemaal niet geëvenaard kan worden indien lokaal geproduceerd.

Zeker indien andere economisch grootmachten wél in goedkope elektriciteit voorzien...
Indien die andere economisch grootmachten ook nog eens beschikken over goedkope arbeidskrachten is het plaatje nog minder groenkleurig rooskleurig.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat officiële informatie lijkt mij nuttig;
http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... ergiemeter
Minister Tommelein verzekert dat ‘eigenaars van zonnepanelen geen nadeel mogen ondervinden van de slimme meters. Er moet dus een vorm van compensatie worden uitgewerkt. Bovendien moet het plaatsen van nieuwe zonnepanelen aantrekkelijk blijven, ook daar is een stimulans nodig’.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik versta die gasten niet...

"de kost is verwaarloosbaar, want het is maar €30 duurder dan een conventionele".

Awel meneer de minister. Wij hebben hier zo'n 6 jaar geleden een nieuwe gestoken. Waarom moet die vervangen worden? Die werkt nog perfect. Die kost voor ons is dus geen €30 maar de volle pot. Dat heeft ons toen een dikke €200 gekost, dus nu gaan we naar de €250.
En wat is het voordeel voor ons hier nu ook weer aan???

Denken die nu echt dat AL de kiezers dom zijn?
Neeje, die van hun is al genoeg...


Afbeelding
johan.devos schreef:Waarom zo'n negatieve reactie naar Ecopower?
Ook zonder zonnepanelen op je eigen dak kan je lid worden en "profiteren" van hun eenvoudig tarief die ideaal is voor gezinnen die weinig verbruiken.
Zo zijn mijn ouders en schoonouders aangesloten bij Ecopower zonder dat ze zonnenpanelen hebben.
Wij zijn al 10 jaar cooperant bij ecopower en hebben 6 jaar PV liggen.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als je zelf cooperant bij Ecopower bent versta ik in het geheel niet waarom je hen onozelaars noemt? Groene zelfspot?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

johan.devos schreef:Als je zelf cooperant bij Ecopower bent versta ik in het geheel niet waarom je hen onozelaars noemt? Groene zelfspot?
Ooit van ironie of sarcasme gehoord?
Gebruikersavatar
James.
Premium Member
Premium Member
Berichten: 563
Lid geworden op: 20 okt 2008, 19:56
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 32 keer

cadsite schreef:Ooit van ironie of sarcasme gehoord?
Ah, dus je sarcasme was gericht naar eternum en niet naar ecopower. Ne mens moet het maar weten, eh. :angel:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Goh, ik dacht dat ik hier ondertussen al gekend stond als een groene linkse geitenwollensok. :angel:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Voor mensen die nog een pv installatie hebben van voor 2020 blijft nog 15 jaar verzekerd de meter terugdraaien, met andere woorden er verandert niets. Waarom ze dan persé een nieuwe meter willen komen steken... Ik wil best elk jaar mijn meterstanden doorgeven. Naja. Er vloeit nog veel water naar de zee.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

als ik het dan goed begrijp... moeten die dat geen zonnepanelen hebben, nu ook hun meter laten vervangen (misschien wel later, maar toch...), omdat er zijn die zonnepanelen hebben. Hebben die zonder zonnepanelen de rekening nog niet genoeg gepresenteerd gekregen?
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Neen dat is omdat die zonder zonnepanelen zo hard gezaagd hebben over die met hun zonnepanelen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

dat wist ik al langer en heb ik hier al meermaals gezegd, laat die steekpenningen vallen en ge moet geen prosumententarief meer aanrekenen, het is een pot nat en zakkenvullerij bij die intercommunales, afshaffen die handel, dat is voor niks nodig, en 1 standaard distributietarief...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dan moet je al blij zijn dat Freya al massa's mandaten heeft laten schrappen. Vroeger was het iets van 800 mandaten ofzo.

Vandaag stond in DeStandaard dat de reden van de slimme meters is dat er geen "oude" meer gemaakt worden.
De invoering zou sowieso gefaseerd lopen:
- sowieso iedereen die nu een nieuwe nodig heeft: nieuwbouw, grondige renovatie, herstelling (kapotte meter)
- budgetmeterinstallaties
- nieuwe zonnepanelen
- bestaande zonnepanelen
- en dan pas "de rest"

Vrijdag zei iemand van PVDA dat een meter €186 kost, vandaag zegt DeStandaard €60 (puur de meter, niet incl installatiekost).
De meter "krijg" je natuurlijk "gratis", maar zit vervat in de distributietarieven.
haarle
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 nov 2016, 09:19

In de gemeente waar ik woon hebben we al 2 jaar de slimme meter als proefproject, het enige wat er nieuw is dat ze geen meteropnemers moeten sturen. Om een toestel te laten renderen zoals ze uitleggen ben ik verplicht om al mijn huidige toestellen buiten te smijten en nieuwe te kopen.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”