Sllimme digitale elektriciteitsmeters

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

lacer schreef: ik zit al lang bij Ecopower, vandaar :wink:
Wij ook, maar als je ziet wat het verschil is tussen de goedkoopste regio en de duurste is dan kan je al aan je water voelen dat dat aandeel hier ook zeer hoog ligt. Dat verschil is 100% door de netbeheerder.
nete
Pro Member
Pro Member
Berichten: 350
Lid geworden op: 16 maa 2008, 13:09
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 14 keer

Doktor Avalanche schreef:
Het standpunt van Zonstraal VZW:

Deze nieuwe regels zijn aanvaardbaar, het had veel slechter kunnen zijn.
alle partijen, FEBEG, ODE Vlaanderen en de netbeheerders staan achter deze regeling en dus er valt niet aan te ontkomen.
Ook op technisch vlak is de evolutie logisch en niet tegen te houden.
Als alles juridisch correct gebeurt kunnen we daar dus niets tegen in brengen.
Wie nu nog in zonnepanelen wil investeren krijgt nu toch duidelijkheid over de toekomst en weet waar hij rekening mee moet houden bij het berekenen van zijn terugverdientijd. Dat is alleszins een goede zaak.
In normale omstandigheden kan bijna iedereen er toch vanuit gaat dat na 15 jaar zijn installatie is terugverdiend. Met naar verwachting stijgende elektriciteitstarieven ( de echte stroomkosten ) door het op termijn waarschijnlijke stopzetten van nucleair energie in Belgie en het verder verhogen van het aandeel groene stroom.
Uiteraard blijven we alert en volgen we de situatie op de voet verder op.

Vriendelijke groeten,

Erik De Decker
Vanwaar ineens die "slaafsheid" van Zonstraal ?

Om de haverklap wordt ongeveer alles overhoop gehaald qua regelgeving, taksen en taksen op taksen. Waarom zou dat ineens stoppen bij invoering van digitale meters ?

En het voornaamste: waarom worden de digitale meters voor zonnepaneelbezitters niet als LAATSTE ingevoerd ipv als één van de EERSTE ?
Geen gezever dan over "compensatie" van het terugdraai effect. Nee, tot nader order een ECHT terugdraaiende teller. Punt.
Het feit dat ze absoluut willen beginnen bij de mensen met zonnepanelen maakt heel die "geleerde" uitleg uiterst verdacht. Zeker met het onnozele argument dat de "gewone" tellers niet meer gemaakt worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

nete schreef:En het voornaamste: waarom worden de digitale meters voor zonnepaneelbezitters niet als LAATSTE ingevoerd ipv als één van de EERSTE ?
Omdat men nu totaal niet weet wat iemand op het net zet.

Heb jij 1000 kWh verbruikt, of 5000 en 4000 er terug opgezet ?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Het zijn net de zonnepaneeleigenaars die het grootste probleem vormen.
De spanning en stroomlevering op het net moeten redelijk stabiel en constant gehouden worden.
Dat betekent dat op piekverbruikmomenten, er stroom bijgeleverd moet worden.
Probleem is dat met zonnepanelen, huizen nu niet alleen consument maar ook producent geworden zijn.
Dat maakt de voorspelling over stroom en spanning op het net aartsmoeilijk.
Door de slimme meters, en de opvolging in 15min intervals, kan men een beter beeld krijgen van de status van het net, waar er stroom verbruikt wordt, en belangrijk, ook waar er door zonnepanelen stroom geleverd wordt.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

r2504 schreef:
nete schreef:En het voornaamste: waarom worden de digitale meters voor zonnepaneelbezitters niet als LAATSTE ingevoerd ipv als één van de EERSTE ?
Omdat men nu totaal niet weet wat iemand op het net zet.

Heb jij 1000 kWh verbruikt, of 5000 en 4000 er terug opgezet ?
Dat weet men wel, alleen niet real-time.
Sinds een paar maand worden de GSC betaald en afgehandeld via de netbeheerders. Dus tenzij ze geen + of - kunnen uitvoeren weten ze dat wel op jaarbasis.
Ik versta hun keuze wel om eerst de PV-bezitters te pesten, 't zijn zij die het beheer van het netwerk moeilijker maken, met een digitale meter die de standen constant doorstuurt is de sturing voor hen eenvoudiger.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Het is natuurlijk pas van dit jaar dat er zonnepanelen op het net stroom leveren... of hebben ze het nu pas door ? :)

BTW, als ze 100 oude meters vervangen door nieuwe, dan hebben ze er toch terug 100 oude in stock ?

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Er wordt hier toch nogal wat afgezeverd vind ik, meestal is uw verbruik constant , en tenzij iemand zn zonnepanelen niet heeft aangegeven of er mee fraudeert, is het vermogen van de omvormer doorgegeven, men heeft een historiek van de reeds uitbetaalde certificaten, en nu worden deze zoals reeds gemeld ook door Eandis beheerd..
Afhankelijk van het geinstalleerd vermogen en de ligging van de zonnepanelen kan de opbrengst vrij goed berekend worden.
Na 4 Jaar trenden stel ik toch ook zelf vast dat de praktijk heel dicht bij de theorie ligt, uiteraard het juiste moment van de injectie is nog niet helemaal in te schatten, uiteraard over de middag het hoogste, maar rekening houdende met de weersvoorspelling, regen of bewolking , zou dat zelfs mee ingecalculeerd kunnen worden... de gemiddelde maandopbrengsten zijn zowiezo gekend, dus een bij benadering kloppende maandafrekening moet dus gewoon mogelijk zijn..... en in de zomer zal je weinig tot niks moeten betalen, mss wel enkel injectie, en weinig krijgen voor je goedkope opgewekte elektriciteit, in de herfst zal je minder elektriciteit opwekken, er wat meer verbruiken, maar blijft goedkoop wegens goede opbrengsten uit windenergie, enkel in de winter zal je wat duurder moeten aankopen, daartegenover staat dat he dan GEEN injectie zal moeten betalen want je wekt gewoon bijna of geen elektriciteit op met je zonnepanelen....
---> dus al bij al een fijn systeem, weet niet wat ik als zonnepaneelbezitter hier tegen zou kunnen hebben, ben al 4 jaar vragende partij, maar men wilde mij gewoonweg geen slimme meter leveren....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Wat mij, als particulier, betreft, is de electriciteitsprijs het hele jaar dezelfde.
Wat mij, als ecopower klant, betreft is de electriciteitsprijs zelfs de hele dag dezelfde.

Dat de door mijn zonnepanelen opgewekte electriciteit voor de tegenpartij het ene moment meer winst en het andere minder winst betekent, maakt op dit moment mijn zaak niet. Dat is ook niet wat er is afgesproken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zoals ik dus schreef: slimme meters zijn er uitsluitend voor het financieel voordeel van de netbeheerders.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Jack Daniels schreef:Zoals ik dus schreef: slimme meters zijn er uitsluitend voor het financieel voordeel van de netbeheerders.
Helemaal juist.
En mochten die werken zoals het hoort, zou dat dus ook in jouw voordeel zijn. De aandeelhouders zijn steden en gemeenten, dus dat vloeit weer naar de bewoners. Alleen jammer dat de hele bestuursstructuur vol zit met onnodige postjes.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Verdeelde meningen dus, conclusie: als zonnepaneelbezitter en je moet regelmatig elektriciteit bijkopen, zou het goedkoper uit komen dan het huidige prosumententarief, wanneer je anderzijds overgedimensioneerd bent en nu een "nul" factuur hebt en men dan nog eens verschillende tarieven gaat hanteren dan zou het idd wel eens een stuk duurder kunnen uitkomen.....
Ik was vroeger ook EP klant, echter met hun huidige tariefstruktuur zijn ze in het dure Gaselwast gebied niet meer zo interessant, duurder dan groepsaankoop en andere promoties....en nogmaals die postjes zijn allemaal niet nodig, die intercomunales volgens mij ook niet, laat gewoon Eandis dat beheren, en af en toe test aankoop eens langsgaan :)
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

je verwart wat denk ik.
eandis IS een intercommunale.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

hmm, ik dacht dat eandis enkel de meteropnames deed en verantwoordelijk was voor de aansluiting en nu ook voor de certificatenbeheer...
IMEWO, GASELWEST, INFRAX etc dat zijn toch de intercummunales ?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Als je het mij vraagt, een onnodig complex kluwen:
https://www.eandis.be/nl/over-eandis/he ... eelhouders
karp_p
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 16 dec 2006, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 3 keer

Overal is iedereen altijd aan het roepen over privacy....
Maar al eens gedacht waar uw privacy gaat zijn met die slimme meters.
éénmaal die spullen in huis, kunnen ze perfect zeggen hoe uw dag verloopt.
-boem 5:15 stroomverbruik omhoog, klant is opgestaan
- 6:15 : stroomverbruik naar vast verbruik, klant is gaan werken
- 18:00: uur klant terug thuis
-18:30 : oven aangezet
-..........
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ze weten zelfs wanneer je in bad stap, gelukkig is er geen visuele optie verkrijgbaar

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

karp_p schreef:Overal is iedereen altijd aan het roepen over privacy....
Maar al eens gedacht waar uw privacy gaat zijn met die slimme meters.
éénmaal die spullen in huis, kunnen ze perfect zeggen hoe uw dag verloopt.
En ze gaan er mee wegkomen ook spijtig genoeg. En het is moeilijk tegen te gaan natuurlijk als het over het stroomnet zelf gaat.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Je hebt gelijk, al kan je dat opvangen door de data 1 keer per uur te versturen.
Uw telco weet dat overigens ook: zowel uw GSM telco als uw internet telco.
Is dat een reden om het niet in te voeren? Lijkt me niet. Je kan het makkelijk bypassen (vertraging inbouwen, frequentie omlaag, anonimiseren, ...).
Op de P0 paart na (waar ik op zit te wachten voor mijn gasmeter), mis ik wel een wervend verhaal om ze in te voeren.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Het gaat mij niet over het niet invoeren, ik vind gewoon dat daar meer duidelijkheid rond mag/moet zijn.
Van uw Telco kan je u min of meer voorstellen wat ze weten en sommige zaken moeten ze zelfs wettelijk bijhouden (onder het mom van terrorisme), en ook daar zou wel wat controle op mogen zijn. Er zijn ook manieren om dat te verminderen voor wie er echt fanatiek rond is (VPN's, end-to-end encryptie, etc...). Bij slimme meters is het goed dat bepaalde data kan gebruikt worden om het net te optimaliseren, maar hoe anoniem zal de data zijn? En kunnen ze dat in principe niet vanop de wijkkasten? Dat scheelt ook kosten en een meterstandje doorgeven is ook niet echt een ramp. Een live overzicht van je verbruik vind ik wel handig maar ik weet niet of je dat zonder extra kosten zomaar zal mogen uitlezen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

En echt real time zullen ze het met de huidige benaderi g nooit weten.
Idealiter had men 2 aansluitingen voorzien, eentje met het net voor verbruik en eentje met het net voor productie (PV).
Dan pas hadden ze inzage gekregen in welk productiepark er nodig is op welk momentvan de dag en welke productie van PV stroom er is (afhankelijk van het weer).
Nu weten ze enkel wat je over hebt en injecteert of te kort hebt en moet afnemen, wqtjeeigen verbruik is is niet gekend.
En mijn eigen verbruik is toch niet zo stabiel, voorspelbaar repetitief (eigen meeting) als dat ik eerst dacht.
En ik kan al zeker niet voorspellen wat een dame des huizes in haar hoofd heeft omtrent het tijdstip van het nemen van een bad, starten van (af)wasmachine, droogkast, strijken en noem maar op, alle gelijktijdige elektrische toestellen
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”