Sllimme digitale elektriciteitsmeters

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat eigenaars van zonnepanelen gestraft zullen worden met digitale meters, klopt dus volgens Tommelein ook niet
Denkt men nu echt dat we dit geloven???
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik alvast niet. Zou mij niet verwonderen als je de berekening zou maken, dat je goedkoper af bent zonder die panelen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik heb 5kw liggen en moet nog steeds 6kw bijkopen, in mijn geval denk ik wel dat een slimme meter voordeliger zal zijn,
mijn flukso staat trouwens geregistreerd bij EnergieID.be en enkele weken terug kreeg ik gewoon mn jaarafrekening van Ecopower zonder meteropnames, EnergieID heeft zn burelen in hetzelfde gebouw als Ecopower, ze werken trouwens samen, en zo zijn er nog een paar....

Het is enkel in hartje zomer dat ik elektriciteit over heb, tussen 13-18u, ik zou dan mn wasmachine, vaatwas, of droogkast voor de handdoeken en evt de airco kunnen programmeren, of wanneer batterijen bataalbaar worden , de extra energie laten opslaan....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Hopelijk spreken we echt over slimme meters want die geven enorme mogelijkheden om energie en geld te besparen. Dat hangt uiteraard af van hoe slim de omkadering is. Variabele tarieven bijvoorbeeld : met duurdere stroom bij tekorten en goedkope of gratis stroom bij overschotten. Op die manier kunnen de hevigste pieken in verbruik en productie afgetopt worden. Dat zorgt immers voor het grootste risico voor black outs.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Binnenkort vliegt toch al aardgas buiten en mocht de technologie op punt staan, dan vloog elektriciteit van het net ook buiten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

aardgas ligt bij mij al 3 jaar buiten, fysisch heb ik de aansluiting nog wel en betaal ik mn jaarlijks vast recht,de doorstroomboiler staat er enkel nog als back-up , net als de HR Top ketel...
Mijn zonneboiler zorgt voor warm water, bijverwarming met elektriciteit, en pellets zorgen voor verwarming, er is op de zonneboiler een apart circuit voorzien voor vloerverwarming, bij evt komende verbouwingen wordt dat eraan gekoppeld....

en wanneer de batterijen gemeengoed worden en -of er evt aan een "black box" kan geraakt worden voor mijn meerverbruik gaan we ook offline, gedan met die zever, betalen omdat uw buur uw energie gebruikt.... verschillende tarieven ok, maar dan wel voor iedereen..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

@laroy: overschot van gelijk. Bij mij komt al die zever ook serieus mijn strot uit. Pellet kachel komt eraan en dat is nog maar het begin. Ik wil niet langer opdraaien voor de willekeur van de overheid. En al zeker niet meer afhankelijk zijn van door de staat gecontroleerde energiebronnen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Jack Daniels schreef:@laroy: overschot van gelijk. Bij mij komt al die zever ook serieus mijn strot uit. Pellet kachel komt eraan en dat is nog maar het begin. Ik wil niet langer opdraaien voor de willekeur van de overheid. En al zeker niet meer afhankelijk zijn van door de staat gecontroleerde energiebronnen.
Ik volg je helemaal, maar dan ben je fout bezig.
Neem het van mij aan, er komt extra CO2-taks of iets anders op pellets. Ook een vaste taks op het bezit van kachels zie ik binnen korte tijd komen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

cadsite schreef:Ik volg je helemaal, maar dan ben je fout bezig.
Neem het van mij aan, er komt extra CO2-taks of iets anders op pellets. Ook een vaste taks op het bezit van kachels zie ik binnen korte tijd komen.
Hét grote voordeel van die pellets, in tegenstelling tot aardgas, is dat ik pellets kan kopen waar ze het goedkoopste zijn. Met mijn remorque richting NL of FR. Dat zal niet te lang duren bij mij. Laat ze maar taksen heffen. Mijn sterke drank is hetzelfde verhaal.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Pellets zijn een aardig volume é.
Wij verwarmen enkel wat bij met briketten. Afgelopen zomer hebben we eens een pallet gekocht van ecopower, dat is 1.000kg. Nu zitten we iets over de helft.
Als je dus enkel pellets gaat gebruiken ga je toch al snel 5.000kg moeten inslaan. Allemaal mogelijk, maar dat doe je niet even tussen de soep en de patatten.
Het enige wat je kan doen om je echt in te dekken is je huis maximaal isoleren zodat je geen verwarming nodig hebt.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Een paar argumenten van Tommelein om die nieuwe meter in ons huis binnen te krijgen zijn:

* Dat de personeelskost zou dalen doordat er geen meterstanden meer moeten gecontroleerd worden. Hoe zit dat dan met de aardgasmeter? Gaan ze die dan ook digitaliseren? Anders moet er nog altijd iemand langs komen om te zien of je niet sjoemelt met de eigen meteropnames.

* De huidige meters zouden niet meer gemaakt worden. So what, vervang ze dan alleen als de huidige kapot gaat. De huidige meters worden trouwens nog volop in nieuwbouw geïnstalleerd.

* Ik snap ook niet goed hoe ik zuiniger zou omspringen met elektriciteit als die digitale meter in mijn stookkot zou hangen. Kan iemand mij dat eens uitleggen?

Draai of keer het zoals je wil, de kost van deze operatie gaan we mogen afdokken, de rede van de operatie is op zijn minst heel dubieus te noemen.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

R2D2 schreef:Hopelijk spreken we echt over slimme meters want die geven enorme mogelijkheden om energie en geld te besparen. Dat hangt uiteraard af van hoe slim de omkadering is. Variabele tarieven bijvoorbeeld : met duurdere stroom bij tekorten en goedkope of gratis stroom bij overschotten. Op die manier kunnen de hevigste pieken in verbruik en productie afgetopt worden. Dat zorgt immers voor het grootste risico voor black outs.
Dat staat haaks op het beleid dat tommelein net wil, het nachttarief wordt zo spoedig mogelijk afgeschaft. Variabele tarieven zijn achterhaald, zegt hij letterlijk vanmorgen op radio1. Voorjou opgezocht vanaf minuut 48 gaat het over afschaffen nachttarief.

http://radioplus.be/#/radio1/herbeluist ... 63edf48dd/
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Op zijn minst mogen ze dan het Prosumententarief afschaffen.

Verder hoop ik dat, zoals in NL, we de keuze sullen hebben tussen een teller met en zonder modem. Er zijn met digitale tellers al genoeg privacyproblemen geweest in het buitenland. Dan vervalt natuurlijk het "voordeel" dat deze automatisch kunnen uitgelezen worden.

Verder valt ook te vrezen dan deze tellers zeel snel zullen "verouderen". Wie garandeert dat de HW/SW van deze tellers binnen 10, 20, 30 jaar nog zal werken? Zal de huidige beveiliging binnen 30 jaar nog iets waard zijn? Zelfs de witte kassa's blijken na een jaar al niet te deugen en zijn bv. stemcomputers van 10 jaar oud nu al twijfelachtig.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

laat ze gewoon een flukso gebruiken, kostprijs een dikke 100 euro + je sensoren en wat kabels en beetje werk, max 200-250 euro, en je kan hem gebruiken voor verbruik elektriciteit, gas en water.....en opbrengst zonnepanelen, gewoon verbinden via internet, vast of wifi....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Gebruik aub geen speelgoed om mijn rekening te bepalen!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

cadsite schreef: Ik volg je helemaal, maar dan ben je fout bezig.
Neem het van mij aan, er komt extra CO2-taks of iets anders op pellets. Ook een vaste taks op het bezit van kachels zie ik binnen korte tijd komen.
CO2 taks op pellets: zoals JD zegt: dan ga je die gewoon over de grens halen. Hoe meer taks, hoe meer mensen de grens over gaan.
Vaste taks op kachel: hoe gaat dat gecontroleerd worden? Enerzijds de installaties die er al staan, anderzijds kan ik dat ook zelf zetten hé. Echte rocket science is dat niet....
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

ik gebruik hier al 4 jaar een flukso en de gegevens worden vergeleken met mijn door EANDIS geplaatste en officieel ge-ijkte meter, daarnaast staat er nog een retificatiemeter , en dan nog eens een digitale industriele meter, alles zowel met stroomspoel als met een digitale kw-h meter die de pulsen telt. Voor de zonnepanelen staat er een systeem van SMA op die ook de opbrengst registreerd, dwz dat ik van het elektriciteitsverbruiks 4 metingen heb en van de opbrengst van de zonnepanelen 3, wanneer deze allemaal op enkele watts na op jaarbasis allemaal dezelfde waardes aangeven mag ik toch wel concluderen dat de gegevens die uit de flukso komen correct zijn....

ik veronderstel dat je de flukso verward met de Smappee die idd een gadget, speelgoed is.....

heb je trouwens enig idee hoeveel de officiele meters (mogen) afwijken? eigenaardig genoeg is dit meestal ten nadele van de verbruikers, hiermee bedoel ik maar dat zelfs deze meters niet perfect zijn.....

..en taks op de CO2 uitstoot van een pelletkachel, wanneer je de waardes bekijkt vallen deze al bij al wel mee, er zijn trouwens al elektriciteitscentrales die op pellets draaien....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
digiboy40
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 24 jan 2017, 19:04
Bedankt: 3 keer

* Slimme meters kunnen je meedelen welke toestellen het meest verbruiken in je woning
* Geen tussenkomst meer nodig van een meteropname door personeel
* Factuur niet tijdig betaalt? --> van op afstand wordt je stroomtoevoer stopgezet, 1 druk op de knop:-)
* Meer sociale controle: wie verbruikt wat, wanneer, hoeveel en waar
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

laroyj schreef:ik heb 5kw liggen en moet nog steeds 6kw bijkopen
Kweek jij soms plantjes ?
digiboy40 schreef:* Meer sociale controle: wie verbruikt wat, wanneer, hoeveel en waar
Een nog grotere schending van je privacy zal je bedoelen... op straat staan er overal camera's, en in je huis nu slimme meters :?
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 02 feb 2017, 14:47, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

heist_175 schreef:CO2 taks op pellets: zoals JD zegt: dan ga je die gewoon over de grens halen. Hoe meer taks, hoe meer mensen de grens over gaan.
Vaste taks op kachel: hoe gaat dat gecontroleerd worden? Enerzijds de installaties die er al staan, anderzijds kan ik dat ook zelf zetten hé. Echte rocket science is dat niet....
Ik zeg niet dat ik dat wil é, ik zie het er gewoon aankomen.
Controleren? Net zoals vroeger het kijk en luistergeld zeker?
Er zijn manieren genoeg. Zorg bijvoorbeeld dat de taks relatief laag is, laat ons zeggen €250/jaar en een boete van €5.000 bij niet-aangifte. Ga jij je riskeren het niet aan te geven? Ikke niet alvast.

Er zijn centrales die op pellets draaien, inderdaad, maar of je dat goed kan noemen heb ik meer dan mijn twijfels bij.
Los daarvan, centrales moeten een rookgaswasinstallatie hebben, heb jij dat?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

cadsite schreef:
heist_175 schreef:CO2 taks op pellets: zoals JD zegt: dan ga je die gewoon over de grens halen. Hoe meer taks, hoe meer mensen de grens over gaan.
Vaste taks op kachel: hoe gaat dat gecontroleerd worden? Enerzijds de installaties die er al staan, anderzijds kan ik dat ook zelf zetten hé. Echte rocket science is dat niet....
Ik zeg niet dat ik dat wil é, ik zie het er gewoon aankomen.
Controleren? Net zoals vroeger het kijk en luistergeld zeker?
Er zijn manieren genoeg. Zorg bijvoorbeeld dat de taks relatief laag is, laat ons zeggen €250/jaar en een boete van €5.000 bij niet-aangifte. Ga jij je riskeren het niet aan te geven? Ikke niet alvast.

Er zijn centrales die op pellets draaien, inderdaad, maar of je dat goed kan noemen heb ik meer dan mijn twijfels bij.
Los daarvan, centrales moeten een rookgaswasinstallatie hebben, heb jij dat?
Verplicht me dan om een fijnstofafvanger te plaatsen, no problemo :).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ook een optie. (om te beginnen :twisted: )
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Slimme meters kunnen je meedelen welke toestellen het meest verbruiken in je woning
Met 1 centrale meter is dit gewoon gissen. Je zou het systeem wel kunnen leren dat bepaalde toestellen bepaalde verbruiksprofielen hebben (systeem Smappee) maar voor de rest is dit politieke verkoopspraat.
Het nieuwsblad:
Op termijn zouden er toestellen komen die aan- of uitgaan op momenten dat de stroom heel goedkoop of duur is. Uw vaatwas zou bijvoorbeeld pas starten als er veel stroom van zonnepanelen op het net zit, waardoor de stroom dan goedkoop is
Ook het fabeltje dat je met de gewone slimme meter van Tommelein je wasmachine zou kunnen aanleggen als je een energieoverschot is zever. Hiervoor zul je eerst nog flink mogen bijbetalen voor interfaces tussen die meter en je (nieuwe?) wasmachine,...
Laatst gewijzigd door johan.devos 02 feb 2017, 15:26, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat niet alleen.
Wat ga je doen? Uw was 's morgens insteken in de hoop dat overdag het juiste tarief passeert zodat ie in gang schiet?
:bang:
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

na ruim 4 jaar alles te trenden heb ik toch al een gemiddelde wanneer ik wat verbruik, kweek geen plantjes, maar heb hier toch een klein datacenter en 2 radiostations draaien, had vroeger een verbruik van 25kw op jaarbasis, nu gehalveerd, sauna weg, jacuzzi weg, infraroodcabine weg en alle verlichting is LED en allemaal energiezuinige huishoudtoestellen....
Op diverse apps zie ik mn realtime verbruik, via een aantal smartplugs zou ik in principe manueel vanop afstand toestellen kunnen opstarten, of dit via een programma op een raspberrypi automatisch laten doen... maar dan moet de wasmachine natuurlijk reeds gevuld zijn en denk dat de elektronica niet zal toelaten daar in het programmaselectie iets te gaan veranderen, op een oude wasmachine zou dat perfect moeten lukken...

Vandaar laat die toestellen draaien op momenten waarvan je bijna zeker bent dat je een elektriciteits-overschot hebt...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Dat is allemaal geen hocus pocus é.
Dat bestaat al. Je zegt tegen je machine, ik wil mijne was gedaan om 17.00u. Liefst tegen het goedkoopste tarief, zijnde €0,15kWu (bijvoorbeeld).
Maar goed, in NL is al gebleken dat de verwachte besparing er niet was bij een proefproject, maar hier gaan we het beter doen dan die domme hollanders. :bang:
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

laroyj schreef:een verbruik van 25kw op jaarbasis,
Het is wel zo handig als je verbruik over een langere periode en vermogen of momentaan verbruik gescheiden houdt.

Ik weet niet wat een jaarverbruik van 25kw moet betekenen?
25kWh per jaar? Dat is niets, mijn modem doet al meer :).
25kW gemiddelde load, gedurende een gans jaar, resulterend in een jaarverbruik van 219MWh? Dan vraag ik me af wat voor soort aansluiting je hebt? 3fasig, 400V, 63A, constant onder full load?

Dus:
Een droogkast verbruikt op een bepaald moment 800W (piekvermogen), maar verbruikt op een jaar tijd 250kWh.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

25 Mw, vroeger he, nu +- 12Mw, ik heb een sluimerverbruik van 1300 watt continue dus
1,3 x 24 =31,2 kw/dag x365 = 11388 kw + nog wat op de pc tokkelen, tv kijken, was, strijk etc....

er komt 3f 380+N binnen maar heb enkel monofasige teller 243 Volt /63A
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

digiboy40 schreef:* Slimme meters kunnen je meedelen welke toestellen het meest verbruiken in je woning
Dan denk ik dat er wat meer nodig zal zijn dan enkel die slimme meter. Trouwens kan zo'n ding tegen mijn kinderen zagen als ze het licht laten branden, of hun PC vergeten uit te zetten of die TV waar niemand naar kijkt? Zou wel handig zijn om dan niet die zagende "ouwe" te zijn :banana:
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik kan het niet onmiddellijk vinden, maar ik dacht dat ze in NL hoopten op een minverbruik van 3% en dat het uiteindelijk ongeveer 0,5% geworden is.
Echt wel een argument.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Block schreef:
Dat staat haaks op het beleid dat tommelein net wil, het nachttarief wordt zo spoedig mogelijk afgeschaft. Variabele tarieven zijn achterhaald, zegt hij letterlijk vanmorgen op radio1. Voorjou opgezocht vanaf minuut 48 gaat het over afschaffen nachttarief.

http://radioplus.be/#/radio1/herbeluist ... 63edf48dd/
Variabele tarieven, zijn real time tarieven, in functie van de actuele prijs van de stroom. Nachttarief is alles behalve variabel. Dat is statisch en destijds ingevoerd om het surplus van de kerncentrales weg te werken (net zoals de autostradeverlichting).

Variabel en slim stelt je in staat om je toestellen te laten verbruiken of opladen (powerwall) op de goedkoopste momenten en zuiger te zijn op de dure momenten.

Meten is weten. Na de installatie van mijn Smappee meter ben ik er in geslaagd om het daaropvolgende jaar mijn electriciteitsrekening met 19% te doen dalen. En we hebben niet in het donker gezeten. Gewoon door te weten wat onze grootste verbruikers waren en die te vervangen door een zuinigere versie. Als nu een slimme meter zou kunnen zorgen dat mijn verbruikers / laders automatisch in de daluren starten kan ik nog goedkoper af zijn.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

R2D2 schreef: Meten is weten. Na de installatie van mijn Smappee meter ben ik er in geslaagd om het daaropvolgende jaar mijn electriciteitsrekening met 19% te doen dalen. En we hebben niet in het donker gezeten. Gewoon door te weten wat onze grootste verbruikers waren en die te vervangen door een zuinigere versie. Als nu een slimme meter zou kunnen zorgen dat mijn verbruikers / laders automatisch in de daluren starten kan ik nog goedkoper af zijn.
Meten = weten, akkoord.
Maar eens je uw 19% vermindering gehaald heb, zal het nadien "gene vette" meer zijn.
Eens uw "gedrag" oké is (licht niet onnodig laten branden etc) en je hebt overal zuinige toestellen, ben je er wel.
Dan zal je uw verbruik niet meer kunnen doen dalen met een slimme meter :)
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6112
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Ik vind dat altijd zo onnozel. Toestellen vervangen om minder te verbruiken is zogezegd ecologisch...
En wat met het oude toestel? Dat gaat op in lucht?
Een nieuw toestel, dat is gemaakt van bamboe en lucht?

Als een toestel stuk gaat is het logisch dat door een efficiënt toestel te vervangen, maar een werkend toestel? Dan moet het al heel gortig zijn.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Volgens het interview met Tommelein in VTM nieuws is het is het gewoon een standaard meter, waar je eventueel opties kunt bijkopen om bijvoorbeeld op afstand uitlezen e.d.

citaat: Ik heb het woord slimme meter niet gebruikt. Het is gewoon een digitale meter.

bron: http://nieuws.vtm.be/binnenland/elektri ... tegen-2019
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jammer dat je bij die ministers geen opties bij kan kopen zoals hersenen
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Om te "besparen"... dat kennen we al, minder verbruiken en toch evenveel betalen.
Op zich niet slecht, maar dat ze die belachelijke netvergoeding voor de zonnepanelen dan maar afschaffen en het ten minste eerlijk factureren. Maar natuurlijk... dat de netvergoeding afschaffen zullen ze wel "vergeten".
Digitale meters... hoe veel jaar zullen die mee gaan, die analoge zijn oersterk en dus zeer onderhoudsvriendelijk :wink: .
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: in't hol van pluto
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Told you all so long time ago ......

Ze waren jaren geleden grote installatiefirma's al vollop aan het opleiden en omscholen :banana:
The eternal and true pessimist :D
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Er wordt hier geschreven dat Smappee hobby- materiaal is dat klopt een beetje maar ook Flukso is hobby-materiaal, met een stroommeting tot max 50A.
Bij Smappee kan je toch wel grotere stroomtangen aansluiten.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Flukso kan je voeden met een kWh meter.
Flukso logt zo goed als uw kWh meter.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Flukso is zo professioneel dat je al sedert augustus 2016 geen loggers meer kan kopen.
Worden pas tegen maart 2017 opnieuw verwacht in de webshop
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”