Nest gen3 + Vaillant Ecotec Plus VC 306

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Hallo Iedereen,

Momenteel heb ik een perfect werkende Vaillant Ecotec Plus VC 306 met draadloze buitensensor, en draadloze CalorMATIC 430f, die ik enkel gebruik
Echter zou ik graag alles op afstand kunnen bedienen met m'n smartphone, en dacht ik aan een NEST van de 3de generatie, maar zou toch onafhankelijk willen zijn van 'cloud'. Mocht Nest er ooit mee stoppen, heb ik die voor niks gekocht... Dus een simpele doch leuke webinterface die bereikbaar is op een webpagina mag voor mijn part ook.

Aangezien ik een gedeelte van m'n appartement zal renoveren, en hierbij toch nieuwe kabels aan te pas komen, kan ik evengoed alles bekabelen.

Heeft iemand ervaring met leuke 'slimme' thermostaten? 't Liefst modulerende thermostaten en niet alleen aan/uit types.

Nest :
Voor zover ik hier en daar op 't Internet kan lezen, zou ik een Vaillant Opentherm module VR33 nodig hebben eer ik de Nest kan aansluiten.
De vraag is dan, zal die dan modulerend zijn of niet? Wat met een buitenvoeler voor de temperatuur? Of gaat Nest dit online opvragen?

Vaillant VRC 700 + VR 900 + nieuwe compatibele buitenvoeler:
Ziet er mij goed uit, maar iets duurder ondanks dat het bekabeld is. Iemand ervaring mee?

Vaillant vSMART :
Voldoet eigenlijk, maar is draadloos, en zou het dus liever bekabeld hebben. Geen buitenvoeler meer nodig aangezien die online de 'weerberichten' en dus temperatuur krijgt... De vraag is dan, is dit betrouwbaar? Straks krijgt die door een menselijke fout plots 5°C binnen in putje zomer en vliegt die ketel aan? (Ik schakel die wel sowieso uit dan, maar toch... :p)

Graag jullie ervaringen en meningen !
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Heb bijna een jaar Tado thermostaat en daar tevreden over. Echter heeft die 1 nadeel en dat Is dat die gevoed wordt door AAA batterijen en deze om de 3 maanden of zo moeten vervangen worden. Deze kan via een smartphone bediend worden en de laatste versie zou zelfs ondersteuning hebben voor ios (homebridge).
Internet via Mobile Vikings
jeffke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24 jun 2012, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

Als de opentherm module compatibel is met je ketel zou je een nest kunnen overwegen.

https://wifithermostaten.nl/vaillant-op ... -vr33.html

Anders zou ik het niet doen,je ketel kan nu moduleren.
je gaat dit dan afbreken en met een aan/uit contact schakelen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb ook een Vaillant, VCW3xx.
Wat heb ik me dat al beklaagd. Niet om de technische prestaties: geen klagen van.
Maar Vaillant heeft een eigen protocol en laat (in BE) niemand toe om er iets anders aan te hangen.
Je hebt namelijk een module (VR33 - €99)nodig die OpenTherm omzet naar het Vaillant-protocol. De module bestaat. In NL worden de modules wel verkocht en geïnstalleerd.
In BE zijn de ketels exact dezelfde als in NL - op de benaming (typenummers) na - maar in NL "mag" het wel, zo'n OpenTherm module, in BE niet.

Ik denk dat installateurs het verbod hebben gekregen om ze te installeren, want toen ik mijn installateur vroeg om zo'n module te steken, kreeg ik geen offerte meer :).

Ik zou idd uw modulerende werking niet inruilen voor een domme aan/uit.
Het enige "smart" dat Vaillant aanraadde, was hun eigen smart thermostaat, vSmart.
Ik wilde eigenlijk EvoHome installeren, met temperatuuropmeting in elke kamer. Dan is de vSmart suggestie gewoon belachelijk.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Remeha Etwist, werkt perfect met OpenTherm, of aan/uit...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

En dus niet met een Vaillant :)
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

De buitentemperatuur haalt Nest inderdaad binnen via internet

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ken schreef:maar zou toch onafhankelijk willen zijn van 'cloud'
Ik vrees dat het dan een moeilijke opgave zal worden... besturing vanop internet gaat meestal samen met "cloud".
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

jphermans schreef:Heb bijna een jaar Tado thermostaat en daar tevreden over. Echter heeft die 1 nadeel en dat Is dat die gevoed wordt door AAA batterijen en deze om de 3 maanden of zo moeten vervangen worden. Deze kan via een smartphone bediend worden en de laatste versie zou zelfs ondersteuning hebben voor ios (homebridge).
Iets op batterijen sta ik niet op te wachten, nu heb ik ook een Vaillant thermostaat die draadloos is op batterijen, die gaat perfect een jaar of 2 mee, maar 't is 'draadloos' ...
KRL100 schreef:Remeha Etwist, werkt perfect met OpenTherm, of aan/uit...
In Nederland precies wel, maar in België wou ik de app eens downloaden op de Apple appstore, en die is niet te vinden...
Wellicht wel als je de locatie veranderd naar NL in je iTunes instellingen?
jeffke schreef:Als de opentherm module compatibel is met je ketel zou je een nest kunnen overwegen.

https://wifithermostaten.nl/vaillant-op ... -vr33.html

Anders zou ik het niet doen,je ketel kan nu moduleren.
je gaat dit dan afbreken en met een aan/uit contact schakelen.
Inderdaad, dacht ik ook, ik denk wel dat die compatibel is, maar dat ze dat in België dus niet willen bij Vaillant omdat ze anders hun eigen product die vSmart niet kunnen verkopen.
r2504 schreef:
Ken schreef:maar zou toch onafhankelijk willen zijn van 'cloud'
Ik vrees dat het dan een moeilijke opgave zal worden... besturing vanop internet gaat meestal samen met "cloud".
'k Denk het ook, ik hou m'n informatie liever veilig achter m'n firewall om dan via VPN of een SSL verbinding alles te bedienen. Maar die 'cloud' apps zijn best wel nog goed gemaakt, dus m'n privacy durf ik op dat vlak wel op te geven.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ken schreef:Maar die 'cloud' apps zijn best wel nog goed gemaakt, dus m'n privacy durf ik op dat vlak wel op te geven.
Privacy is één aspect (Honeywell weet nu wanneer ik m'n verwarming opzet en in bad ga), maar het feit dat je afhankelijk bent van derden (als Honeywell morgen de stekker uit EvoHome trekt werkt de remote besturing niet meer - gelukkig nog wel de rest).
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Zo, na wikken wegen dan maar een Tado (compatibel met homekit) besteld, via Amazon dus niet goedkoper dan via Coolblue.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”