warmtepomp lucht-lucht

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 feb 2006, 15:45
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

Hoi,

Heeft er iemand ervaring met een warmtepomp op lucht-lucht?
Gasketel is hier bijna einde leven en goedkoopste is natuurlijk die gewoon vervangen. Al zal het dan condensatieketel worden, incl nieuwe schouw.
Maar ik ben eigenlijk niet zo fan van die centrale verwarming. Duurt lang om huis op te warmen, en aangezien ik gigantisch variabele uren heb, is dat niet in een vast stramien te programeren.
Ook wordt het hier in de zomer heel warm (groot raam zuidkant).
En vandaar dat ik dus dacht om naar een warmtepomp te gaan.
Maar aangezien ik in een rijwoning woon zonder tuin (aleen klein koerke), moet dit lucht-lucht zijn.
Heb al heel wat opgezocht, maar ervaringen van mensen zijn vaak veel interessanter.
Dus als iemand hiermee ervaring heeft, idee heeft van verbruik op jaarbasis, gelijk wel commentaar, . . . dan hoor ik het graag.
Zo kan ik het maar meenemen in mijn overweging.

Alvast bedankt!

PS: zal nog oplossing voor warm water ook moeten zien te onderzoeken bedenk ik net...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik heb geen LL warmtepomp.

Toch enkele bedenkingen:
- waarom denk je dat een warmtepomp sneller opwarmt dan een CV?
- wat bedoel je met "incl nieuwe schouw" -> dat is maar een veredelde plastieken buis die ze in uw bestaande schouw schuiven, kost niet zoveel (niet te vergelijken met een dubbele buis voor een houtkachel ofzo)
- voor uw variabele uren kan je beter een systeem nemen dat je vanop afstand kan activeren (app, geofencing, ...) Dat is trouwens onafhankelijk van CV of LLwarmtepomp. Bij beide moet je aangeven wanneer je warmte wil
- hitte in de zomer opvangen met airco is een dure en energieverslindende affaire. Er zijn andere mogelijkheden: begroeiing tegen uw gevel, zonnescherm, ... Voor die 5 dagen per jaar dat het in BE echt heet is (gemiddeld is het echt maar 3 tot 8 dagen), moet je u ook afvragen of het de kost wel waard is
- vergeet ook niet dat je in de winter (nu dus, buiten is het aan het vriezen of +/- 0°), puur elektrisch aan het verwarmen bent. Los van de kost (!!) moet uw installatie dat ook aankunnen: 3 fasig. Een gas-CV'tje komt toe met een gewone pries en verbruikt elektrisch bijna niets. Wordt case bij een stroompanne hang je die (via een omvormer) aan de 12V van uw auto om op te starten en de pomp te besturen.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Een warmtepomp vereist een goed geisoleerd huis, want werkt het best op max 45 graden (dus overgedimensioneerde radiatoren en/of vloerverwarming)

Bij hogere temperaturen daalt uw COP en ben je in feite gewoon electrisch aan het verwarmen.

Een warmtepomp is al de rest dus buiten beschouwing gelaten trager dan een gascondensatieketel (die ook wel graag op lage temperaturen stookt, maar nog goed efficient is tot 55 graden)

Me dunkt dat een goede gascondensatieketel met intelligente sturing beter past voor jouw gebruiksprofiel. En het zal nog veel goedkoper uitkomen ook.
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 feb 2006, 15:45
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

Euhm Heist, ik denk dat je toch bepaalde zaken ivm een warmtepomp niet snapt.
- warmt sneller door warme lucht te blazen. Bvb nu met CV duurt het (bij heel koud weer) gemakkelijk 2u eer huis op gevraagde temperatuur is.
- voor nieuwe ketel (condensatie) moet er een rookgasafvoer gestoken worden, huidige is niet ok omdat ketel niet van het condensatie type is. Heb al verschillende offertes kregen. Maar draait toch allemaal rond de 250 eur excl btw hiervoor.
- variabele uren, heb je een punt, had dat niet vermeld, maar heb ik inderdaad gevraagd. Systeem dat ik via internet kan laten starten. Maar woon op max 30' van mijn werk, dus heel warm is het daarmee nog niet. Maar is het minimum inderdaad.
- zonneschermen heb ik al op zuidvenster en veluxen in dak. Heeft geholpen, maar is ook een fabeltje dat je daarmee temperatuur op 25 graden krijgt terwijl het er buiten meer zijn, of over de 30 zijn. Airco zou eigenlijk enkel/vooral zijn om te slapen. Qua energieverbruik, natuurlijk verbruikt dat, maar door het warmtepomp systeem is dat toch vele malen minder dan een oud systeem airco of zo een mobiele unit. Minstens factor 4 verschil.
- Idem voor de winter, heb al offertes van mishubishi electric en daikin die allemaal beloven dat warmtepomp blijft werken tot -15 graden, zonder elektrisch element. Natuurlijk haal je geen 5kwh meer uit de 1kwh die je er in steekt, maar toch nog gemakkelijk 3.

Dank u Boran voor uw commentaar.
Maar jij spreekt over een warmtepomp met radiatoren/vloerverwarming en dus lage temperatuur verwarming. Ik spreek van lucht-lucht.
Een warmtepomp water-water is goedkoper in gebruik dan een gas CV. Enkel investering is nog groter. Maar dit kan niet voor mij, zoals beschreven. Vandaar lucht-lucht.
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 16 jan 2009, 12:57
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Wij hebben zo'n lucht-lucht warmtepomp.
Is maar bruikbaar voor kleine ruimtes en toch vrij duur in electriciteit gebruik.
Maar warmt wel snel op.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Uiteindelijk gaat het over het vermogen dat je installatie kan geven. Misschien zijn je radiatoren onderbemeten voor de ruimte die ze moeten verwarmen; als je niet weet welk vermogen je radiatoren leveren (en wie weet dat nu wél...) zijn er wel tooltjes te vinden om het vermogen te schatten.

Mijn gasketel geeft een vermogen van 34 kW, om dat op dagen zoals vandaag te evenaren met een lucht-lucht warmtepomp moet je al een behoorlijk stevige installatie zetten (op dagen als vandaag mag je blij zijn als je een COP van 2,5 haalt).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Rubinho schreef:- warmt sneller door warme lucht te blazen. Bvb nu met CV duurt het (bij heel koud weer) gemakkelijk 2u eer huis op gevraagde temperatuur is.
Nadeel van radiatoren: de lucht staat niet stil (itt infrarood bv) en jij gaat de warme lucht actief rondblazen in uw huis?
Lijkt me niet wenselijk (al het stof etc waait mee) -> van radiatoren wordt al gezegd dat het allerlei luchtweginfecties in de hand werkt, wat moet dat met actief rondblazen niet zijn?
- voor nieuwe ketel (condensatie) moet er een rookgasafvoer gestoken worden, huidige is niet ok omdat ketel niet van het condensatie type is. Heb al verschillende offertes kregen. Maar draait toch allemaal rond de 250 eur excl btw hiervoor.
Lijkt me niet onoverkomelijk, €300?
- zonneschermen heb ik al op zuidvenster en veluxen in dak. Heeft geholpen, maar is ook een fabeltje dat je daarmee temperatuur op 25 graden krijgt terwijl het er buiten meer zijn, of over de 30 zijn. Airco zou eigenlijk enkel/vooral zijn om te slapen. Qua energieverbruik, natuurlijk verbruikt dat, maar door het warmtepomp systeem is dat toch vele malen minder dan een oud systeem airco of zo een mobiele unit. Minstens factor 4 verschil.
Ik hou onze living op max 22-23°, ook als het buiten 30+° is (living ligt pal op het zuiden, met 8m² (3dubbel) glas op een oppervlakte van 40m².
-> druivelaar pal op het zuiden
-> wingerd op het westen

Je gaat heel veel energie nodig hebben om warmte via "een koer" afgevoerd te krijgen. Als het buiten 30° is, moet uw generator al serieus zijn best doen om zijn warmte nog kwijt te raken. Idem in de winter. Uw toestel gaat heel hard mogen werken om met een COP boven de 1 te blijven als het buiten vriest.

Ik wil vooral vermijden dat je een probleem (het duurt 2u eer uw woning opgewarmd is) gaat oplossen met andere problemen.
Hoe ga je bv elke aparte ruimte verwarmen? In elke ruimte een LLWP zetten? Met een gat (koudebrug) naar buiten?

Als het nu te lang duurt eer uw woning opgewarmd is, bekijk dan eens:
- uw isolatie
- de snelheid van het water in uw radiatoren
- de inregeling van uw radiatoren (ik heb er al gezien waarbij het warm water langs onder wordt ingepompt)
- de aanvoer en retourtemperatuur
- het vermogen van uw installatie in verhouding tot het benodigde vermogen (via radiatoren)
- dimensionering van de radiatoren

Het vermogen dat een gas, hout of mazout installatie kan genereren, kan je nooit halen met een elektrisch systeem.
Mijn houtkachel is 8-10kW, mijn CV is 33kW...
mgo72
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 30 nov 2011, 11:21
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 46 keer

Ik heb Mitsubishi hangen en ik zou zeggen : Blij van Mitsubishi en Installateur Ventico zoveel mogelijk weg!

Sent from my ONE A2003 using Tapatalk
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

mea culpa van mij natuurlijk. Ik had het over een warmtepomp de uiteindelijk water opwarmt en zo verder de warmte over het huis verdeelt.

Geen ervaring met lucht/lucht wamtepompen. Is dat niet een veredelde airco die ook andersom kan draaien? (maw enegrievretters?)
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 feb 2006, 15:45
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

Dank u allen voor de feedback.
Naar verbruik toe om te verwarmen stelt men mij een 3000kwh elektriciteitsverbruik voor wat op 750€/jaarbasis zou uitkomen met een lucht-lucht warmtepomp.
Natuurlijk is dat maar iets dat op papier staat, is zeer afhankelijk van de woning en de temperaturen die je najaagt. Dat snap ik wel.

Inderdaad de huidige radiatoren zijn vermoedelijk wat klein en inderdaad water komt langs onder binnen en gaat langs onder terug weg.
De buisjes naar/van de radiatoren lijken mij ook dun.
Maar niks dat ik daar aan kan veranderen, tenzij ganse woning uit te breken. Ook grotere radiatoren is geen optie, wegens geen plaats. Tenzij ik ze laat doorlopen vlak voor het raam.
Isolatie (als ik me niet vergis in waarden): dak met 10cm pur platen laten doen, net als achtergevel. Voorgevel is 1 groot raam, dit is geen 3 dubbel glas, maar wel 2 dubbel glas met hoge isolatie waarde (climaplus 1.1).
In zijn totaal, slaapkamer, keuken, badkamer, slaapkamer en dressing spreken we maar over een 70m² ongeveer denk ik, op 2 verdiepingen.
Sta zeker open voor extra isolatie en andere zaken die ik kan doen. Maar op een moment, behalve woning herzetten ben je wel wat beperkt me dunkt...

Is allemaal complex en beperkt wat je kan doen in een bestaande woning. Ik versta zeker dat gewone vervanging van de gasketel het goedkoopst is, dat staat buiten twijfel. Maar ik ben daar nu niet zo tevreden over.
Los van dit alles, CV vind ik ook helemaal geen aangename verwarming, maar denk dat dit met warmtepomp niet anders zal zijn. Opgegroeid met een houtkachel, en oh als ik dat maar kon terughebben. Zoveel aangenamer!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hoeveel vermogen geeft je huidige gasketel?
Als je thuiskomt in een koud huis zou je eens moeten kijken hoe je ketel zich gedraagt; als die even opwarmt, en dan een hele tijd gewoon water rondpompt zonder dat de brander terug aanslaat weet je dat je radiatoren onderbemeten zijn.
Ik heb zelf overal convectoren, die hebben als voordeel dat ze enorm snel zijn. Die kunnen (vertrekkend van een koude ketel) op een kwartier tijd het huis 3-4°opwarmen. Nadeel: als de verwarming afslaat koelt het redelijk snel terug af omdat de convectoren een paar minuten later al geen warmte meer afgeven. Je zou evt kunnen overwegen een paar radiatoren te vervangen door convectoren; dat hoeft geen fortuinen te kosten. En misschien is je probleem daarmee opgelost.
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 feb 2006, 15:45
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

Huidige ketel weet ik niet juist vermogen (das het probleem van een gerenoveerd huis/app te kopen, je hebt niet overal details van).
De offertes voor nieuwe ketel (ook voor warm water) is 24kw cv, 29kw ww.

Dat van convectoren ga ik es nakijken, bedankt voor de tip!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er hangt gegarandeerd wel ergens een stickertje met een typenummer en het vermogen op die ketel...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Je kan wel andere radiatoren plaatsen, met meer afgiftevermogen.
Designradiatoren hebben bv een laag vermogen tov de oppervlakte, standaardradiatoren type T33 geven het meeste vermogen af.
Je kan ook de bestaande buisjes verlengen tot aan de bovenkant van uw radiator, dat gaat de snelheid van opwarmen alvast ten goede komen.
Dat gecombineerd met een heel trage circulatiepomp, zodat de radiatoren de tijd hebben om de warmte af te geven.

Op gebied van isolatie kan je weinig doen, tenzij ingrijpend:
- nieuwe dakiksolatie (genre 20-30 cm)
- nieuwe glasplaten 3voudig of nieuwe kaders met 5 of 6kamer profiel

Waarom geen houtstoof zetten?
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Neem gewoon een condensatieketel die je aansluit op je bestaande leidingen en radiatoren, en schaf je zoiets aan als de Remeha eTwist thermostaat, bedient elke ketel met OpenTherm protocol (modulerend met buitenvoeler) en je kan 'm doodsimpel viahet internet bedienen (dus voor je onregelmatige uren = halfuurtje voor je thuiskomt de thermostaat op je smartphone naar draaien, of in 'dag' zetten.

Werkt super! (hier doen we het ook zo!)
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 feb 2006, 15:45
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

Hangt geen sticker op actuele ketel, maar met type nummer en wat google opzoekwerk is de huidige ketel 24kw (HR top, dus geen condensatieketel).
Radiatoren in de keuken/living zijn van type 33. Er zijn er 2 voor een ruimte van 35m² ongeveer. Ene van 1m breed op 1m hoog schat ik, andere van 0,5m breed op 1m hoog.
Nu ik er over nadenk zijn die misschien wat ondergedimensioneerd, want de bovenverdieping, zijn geen type 33 radiatoren en daar staat de thermostaat een stuk lager en met de deuren toe is het daar vaak te warm.
Dus probleem kan wel de radiatoren zijn. Echter zoals al gezegd, groter kan niet, tenzij ze voor raam komen, ik kast afbreek, muur met buren afbreek, etc.
Dat verlengen van die buisjes kan ik eventueel wel vragen aan de installateur. Bedankt voor de tip.
Info vandaag, ik kwam thuis en was 17,5 graden in huis, chaufage aangestoken en we zijn nu 2 uur verder en het is 19,5 graden . . .
Ik denk dat je wel snapt dat dit me stoort.
Houtkachel wat schrik voor parket. Misschien pellets wel te overwegen ja. Moet ik es nakijken.
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 806
Lid geworden op: 22 sep 2008, 08:21
Locatie: Diksmuide
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 59 keer

Rubinho schreef:Hangt geen sticker op actuele ketel, maar met type nummer en wat google opzoekwerk is de huidige ketel 24kw (HR top, dus geen condensatieketel).
Radiatoren in de keuken/living zijn van type 33. Er zijn er 2 voor een ruimte van 35m² ongeveer. Ene van 1m breed op 1m hoog schat ik, andere van 0,5m breed op 1m hoog.
Nu ik er over nadenk zijn die misschien wat ondergedimensioneerd, want de bovenverdieping, zijn geen type 33 radiatoren en daar staat de thermostaat een stuk lager en met de deuren toe is het daar vaak te warm.
Dus probleem kan wel de radiatoren zijn. Echter zoals al gezegd, groter kan niet, tenzij ze voor raam komen, ik kast afbreek, muur met buren afbreek, etc.
Dat verlengen van die buisjes kan ik eventueel wel vragen aan de installateur. Bedankt voor de tip.
Info vandaag, ik kwam thuis en was 17,5 graden in huis, chaufage aangestoken en we zijn nu 2 uur verder en het is 19,5 graden . . .
Ik denk dat je wel snapt dat dit me stoort.
Houtkachel wat schrik voor parket. Misschien pellets wel te overwegen ja. Moet ik es nakijken.

Ik heb hier een paar jaar geleden iets ineengeknutseld, omdat één van onze radiatoren achter een kast kwam te staan en daardoor wat afgiftevermogen verloor. Ik heb mij in China 5 computerventilators aangeschaft, en die mooi op 2 plastieken profieltjes gemonteerd over een afstand van 1.20. Daarop een sturingske, dat de stroom aanschakelt als de T° van een sensortje boven 35gr gaat (kan je instellen°. En een voeding van 12V. Kostte me ergens 70€totaal ofzo en wat knutselwerk. Gehaal bevestigd onderdaan die radiator, naar boven blazend...

Als de verwarming aanslaat, slaan ook die ventilatoren aan (geruisloos!) en zorgen ze voor extra warmte-afgifte van de radiator. Zie het als actieve convectie...
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dat zou zo'n 6 kW zijn voor de twee radiatoren samen. Als het huis niet geweldig geisoleerd is schrijft men voor zo'n ruimte ~10 kW voor, dus de radiatoren zijn toch een beetje undersized. Ze zijn trouwens toch wel ontlucht he? Zou niet de eerste keer zijn dat men vindt dat de verwarming niet goed werkt, omdat de radiatoren vol lucht zitten :)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik zou je huidige centrale verwarming toch eerst volledig op punt stellen:
- aanvoer bovenaan radiator
- retour onderaan radiator
- HR-radiatorfolie op de muur achter radiator bevestigen
- snelheid circulatiepomp correct instellen
- temperatuur water correct instellen
- radiatoren ontluchten, waterdruk correct bijstellen
- thermostatische kranen per kamer correct instellen zodat je eerste verdieping niet te warm stookt

Meer info CV-tuning op https://gathering.tweakers.net/forum/li ... /1619229/0
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Rubinho schreef:Houtkachel wat schrik voor parket. Misschien pellets wel te overwegen ja. Moet ik es nakijken.
Mijn pa en ook mijn schoonmoeder hebben beide een houtkachel staan op parket.
"Op" is niet helemaal juist, bij mijn schoonmoeder zit er een arduin van 6cm tussen (ook voor gensters bij het openen van de deur); bij mijn pa echt helemaal niets. Gewoon recht op de parket, de kachel is wel "op" een statief, in staal.

Maar zoals hierboven gezegd: radiatoren ontluchten en huidige installatie op punt (laten) zetten VOOR je investeringsbelissingen neemt.
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 feb 2006, 15:45
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

Bedankt voor de tips!
Is een gans topic op Tweakers om na te kijken, maar enige wat ik direct zie is die aansluiting naar boven doen.
Watertemp staat al maar op 50 voor cv en pomp kan ik niet regelen want gelijk ook voor warm water.
Vind dat artikel persoonlijk ook wat ver gaan... ok je kan er misschien 10%??? Mee besparen, maar gaat dat het verschil maken tussen een huis ipv in twee uur opwarmen dat in een half uur doet, wat ik eigenlijk verwacht van een verwarming.
Die kachel/pellets als hulp kan misschien wel interessant zijn, moet ik echt es meer in detail bezien.
Het is wel duidelijk dat met de huidige gasprijzen, gas nog het voordeligst is...
Doe ik wel nog niks aan de koeling ook, die 10-tal dagen per jaar...

Blijkkbaar heb ik nog wat studiewerk.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Rubinho schreef:Watertemp staat al maar op 50 voor cv en pomp kan ik niet regelen want gelijk ook voor warm water.
Dat lijkt me sterk, en zal meteen ook wel de oorzaak van je probleem zijn. Bij dit weer dien je een watertemperatuur van pakweg 70-80° in te stellen.
Zeker dat er geen tweede knop is voor de watertemperatuur?
Krulwilg
Member
Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 16 feb 2015, 12:18
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 8 keer

SpecialK schreef:
Rubinho schreef:Watertemp staat al maar op 50 voor cv en pomp kan ik niet regelen want gelijk ook voor warm water.
Dat lijkt me sterk, en zal meteen ook wel de oorzaak van je probleem zijn. Bij dit weer dien je een watertemperatuur van pakweg 70-80° in te stellen.
Zeker dat er geen tweede knop is voor de watertemperatuur?
Dat 50 graden weinig is betwist ik niet, maar 70-80 graden is zeker niet aan te raden in de meeste situaties. Zeker bij modernere ketels is het beter om iets langer te stoken op pakweg 60 graden dan op 80. Ook in comfort scheelt het bijhoorlijk, je hebt namelijk geen zo'n warmtegolven en overshoot.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

En op 30-40-50 graden verbrandt het stof op de verwarming niet, met 70-80 graden verbrandt het stof wel.
Needless to say dat stof verbranden niet zo goed is voor uw luchtwegen.

@houtstoof
Vergeet het maar dat een houtstoof binnen de 30 minuten een vertrek opwarmt. Eens de boel goed op gang is, ben je al ff bezig. Om dan ook nog eens een ruimte te verwarmen? Tenzij je over een pelletkachel spreekt, die je programmeert.
Maar ik heb niet de indruk dat pelletkachels qua gebruiksgemak (apps enzo) al even ver staan als gascondensatieketels.

@CV tuning
Een correcte inregeling van uw installatie kan misschien 10% verbruik schelen, maar levert ook heel andere prestaties.
Watertemperatuur, watersnelheid, doorstroomsnelheid in de radiatoren, ... als dat allemaal juist staat heb je gewoon een andere installatie. Het rendement van onderaan IN en onderaan UIT is gewoon slecht.

Mijn advies:
- zoek een goede technieker
- bovenaan IN en onderaan UIT -> btw, hoe is de setup: IN/UIT in radiator1 en nadien IN/UIT op radiator2 [= in serie] of elke radiator apart aangesloten op IN en UIT [= parallel]
- watersnelheid verlagen (zodat uw panelen meer tijd hebben om de warmte af te geven aan de ruimte)

Een condensatieketel voegt daar nog aan toe (impact op comfort én op verbruik)
- hoog rendement door warmte uit rookgas te gebruiken
- circulatiepomp met variabel toerental
- buitenperatuurafhankelijke sturing van temperatuur van het aangevoerde water
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Ik heb in september 2015 alle verwarming in mijn huis vervangen door lucht-lucht warmtepompen. Dit waren goedkope modellen van LG met een COP van 4. We hebben er 7 gehangen en kwamen uit op een prijs van < 7000 totaal voor een totaal verwarmingsvermogen van 22 KW en evenveel koelvermogen. Ik heb de hele installatie zelf gedaan maar de aansluiting uitbesteed aan een lokale installateur, de airco's zelf online besteld.

Het comfort is geweldig, direct warm, direct koud in de zomer. Onze levensstijl is zeer versplinterd, enkele uren thuis, enkele uren in een bepaalde ruimte. Alles wordt dus verwarmd on demand wat veel goedkoper is als heel het huis op temperatuur houden met een trage verwarming. Naar mijn metingen is het COP wel een beetje overdreven van die 4 halen wij zo'n 3,5 afhankelijk van de buiten temperatuur. Ik heb de warmtepompen flink overgedimensioneerd op >100 watt /m², dit helpt met name met het sneller warm krijgen. In de anderhalf jaar dat ze in gebruik zijn nooit last gehad van slechtere dienst door de buitentemperatuur. Het komt soms voor dat de buitenunit bevriest, mijn airco's stoppen dan even met warmte naar binnen blazen om hun buitenunit te ontdooien, als er te weinig warmte in het systeem zit blazen ze even koude lucht naar binnen om warmte te "lenen". Vroeger werden deze ontdooit door middel van weerstanden maar de mijne hebben dit niet, al bij al is dit energie zuiniger.

Voor de airco's hadden wij elektrische vloerverwarming, de besparing is voor ons dus enorm. In de zomer ga je dan weer koelen maar dit is ook maar enkele weken in het jaar, daarnaast gebruiken wij de ventilator stand wel vaker. Duurdere warmtepompen bezitten ook koppeling met apps zodat je vanop afstand ze kan aanzetten. Let wel op het geluid dat de buitenunits produceren dit kan toch hinderlijk zijn voor de buren!
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Een nieuwe CV ketel kost, incl plaatsing €2500-3000. Niet echt vergelijkbaar in prijs dus.
Dit is wel uitgaande van een bestaande situatie met radiatoren etc (de rest van de infrastructuur dus).
Ook stel ik me vragen bij "7 units".
- heb je dan in elke kamer een unit staan? Indien niet: hoe worden de ruimtes zonder unit dan verwarmd? Indien wel: dan betreft het een kleine installatie, wij hebben 12 ruimtes met minstens 1 radiator
- wat doe je met ingesloten ruimtes (dus zonder buitenmuur)?
- snel opwarmen, betekent dat dan ook hard blazen? Hoe comfortabel is dat?
Rubinho
Plus Member
Plus Member
Berichten: 105
Lid geworden op: 18 feb 2006, 15:45
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer

Gunmaster, dank u voor de feedback. Dit is exact wat ik ook zocht! Iemand die spreekt uit ervaring.
Heb je ook een idee wat dit van verbruikt oplevert?
Mijn situatie is een stuk kleiner: heb maar 3 kamers (keuken/living + slaapkamer/dressing + badkamer).
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

@Gunmaster: hoeveel vermogen had je elektrische vloerverwarming vroeger? Ik neem aan dat dat een pak minder was, dus is het natuurlijk niet verwonderlijk dat de nieuwe setup een stuk sneller opwarmt. De topicstarter heeft nu al 24 kW (mogelijk niet volledig benut wegens foute dimensionering van de radiatoren) en een kleiner huis, dus pak dat die er 4 hangt en zo op een totaal vermogen van 12 kW uitkomt, dan gaat die er eigenlijk op achteruit.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Op kantoor hebben we lucht-lucht warmtepompen.
Persoonlijk ben ik daar niet echt grote fan van. Er is de hele tijd luchtverplaatsing en ook lawaai. Luid is dat niet, maar er zijn momenten dat ik er alleen zit zonder radio, dan stoort het constante gebrom toch.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Er is de hele tijd luchtverplaatsing en ook lawaai. Luid is dat niet
Ik heb zo ergens gezeten waar men dat om 6u 's avonds uitschakelde en dan besef je pas hoe stil het plots is, en erger in hoeveel kabaal je onbewust gans de dag hebt gezeten.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Een warmtepomp lucht/lucht kan inderdaad een hels achtergrondlawaai maken. Als de verwarming afslaat in onze bureaus heb ik een minuut "pijn" aan mijn oren van de stilte, bijna zoals in een vliegtuig tijdens de daling voor de landing.

In verband met de temperatuur van het ketelwater voor een CV. Bij moderne condensatieketels moet men deze niet meer zelf instellen. Via een temperatuursensor buiten zal de ketel zelf de temperatuur van het water bepalen in functie van de actuele en gewenste temperatuur binnen en dit met water dat zo koud mogelijk is omdat dan een condensatieketel zijn hoogste rendement haalt.

Bij een goed geïsoleerd huis heeft het trouwens niet veel zin om de temperatuur binnen veel te laten zakken bij afwezigheid. Voordeel hiervan is ook dat het geen "2 uur" duurt om het huis terug op temperatuur te brengen.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Rubinho schreef:Gunmaster, dank u voor de feedback. Dit is exact wat ik ook zocht! Iemand die spreekt uit ervaring.
Heb je ook een idee wat dit van verbruikt oplevert?
Mijn situatie is een stuk kleiner: heb maar 3 kamers (keuken/living + slaapkamer/dressing + badkamer).
Voor ons is het verbruik enorm gedaald vooral door het on demand verwarmen. Zeker in de tussen seizoenen dan is je cop veel hoger.
Zo'n warmtepomp verbruikt op een gegeven moment 300 à 1200 watt afhankelijk van de blaasstand. Bij ons staan ze meestal op de laagste en stilste stand en dat voldoet om de ruimte op temperatuur te houden of zelfs lichtjes op te warmen. Op die stilste stand hoor je ze ook amper blazen, tenzij je eronder slaapt ofzo... Je moet je wel realiseren dat gas per kwh goedkoper is als elektriciteit, ik meen mij ter herinneren dat dit ongeveer 1:3 is, daarbij speelt natuurlijk wel dat een gasketel een verlies heeft! Voor elektriciteit zitten we bij Elegant en we halen toch om en bij het goedkoopste tarief op de markt, het kan veel schelen als je meer verbruikt door verwarming enz...

@specialK
Die oude vloerverwarming had een vergelijkbaar vermogen bij ons maar was vreselijk traag omdat het uren duurt voor de warmte door de vloer kwam! Voor de TS heb ik niet zo meegelezen met zijn radiator verhaal maar nieuwe radiatoren ophangen is een vreselijk (duur) werk, persoonlijk vind ik ze ook niet mooi aan de muur, maar dat staat los van de zaak. Het meest milieuvriendelijke blijft een warmtepomp.

@Heist
7 units voor ongeveer 200m² woonoppervlak. Elke ruimte heeft een warmptepomp behalve hallen en de garage. Snel opwarmen betekend uiteraard hard blazen maar dit is maar een kwartiertje ofzo, je kan moeilijk verwachten dat dit stil gebeurt hé, als je de koude minder hinderlijk vindt als even wat geluid trek dan een trui aan :wink: dit heet een compromis.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Radiatoren winnen zelden een designprijs, maar binnenunits van LLWP toch ook niet lijkt me :)?
Gas en elektriciteit verhouden zich idd ruwweg als 1/3 tot 1/4. Hoe je met een vermogen tussen de 300 en de 1200W met elek nog goedkoper dan uitkomen dan met gas, is me wel een raadsel.
Als je dan nog kijkt naar de investering (€7000, als ik me een eerdere post goed herinner), dan zie ik het voordeel van LLWP niet:
- sneller of trager hangt van de regeling af (mijn woning is ook op een kwartiertje warm)
- verbruik in €€ is moeilijk te vergelijken, maar met een verschil in prijs van 1/3 of 1/4 ga je het lastig hebben, denk ik.
- investering lijkt me forser + minder evident (in elke kamer een blaasunit + een gat naar buiten + buiten een unit)
- warm water zal je alsnog apart moeten doen -> puur elektrisch is duur in verbruik en zonneboiler is een dure investering

Ik ben niet overtuigd...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Op kantoor is er hiervoor gekozen omdat er zo'n 1000PV op het dak liggen, dus in theorie gratis elektriciteit en omdat dit relatief snel en goedkoop te installeren is. Buitenunits op het dak en binnen units in het verlaagde plafond.

Thuis is dat een heel ander verhaal, daar ben ik er ook niet van overtuigd, tenzij misschien voor nieuwbouw.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Hangt er natuurlijk vanaf van welke situatie je komt!

Als je al radiatoren hebt hangen die correct werken (niet bij TS dus) is het het beste om een lucht/water warmtepomp te plaatsen, de prijs hiervan is eveneens beperkt.

In mijn situatie verbruik ik wek degelijk minder in euro's dan gas (al is dit beperkt). Stel dat de prijsverhouding kwh elek/gas 1/3.5 is dan win je geld zolang je COP hierboven ligt, bij een zachte winter win je ook omdat het makkelijker is warmte te halen uit een hogere omgevingstemperatuur. En de efficiëntie van je ketel is ook een verder verlies alsook de andere componenten (circulatiepomp). Ik weet niet wat doorgaans de efficiëntie is van een ketel maar zelfs al is deze 100% dan bespaar je naar mijn schatting ongeveer 10-15% in euro's bij een COP van 4.

Verder zijn er nog mogelijke besparingen/voordelen:
- Afsluiten gas (besparing vastrecht van de meter)
- Geen jaarlijks onderhoud aan gasinstallatie nodig (een warmtepomp heeft geen onderhoud nodig), dat is ook een paar-100 dacht ik?
- Gaat goed samen met zonnepanelen
- Je ben het beste bezig voor het milieu!

Daar moet wel het volgende in acht nemen:
- Is er een verzwaring van de elektrische installatie nodig?
- Wat is de return on investment?

Qua esthetische aspecten, persoonlijk liever een binnenunit van een warmtepomp in de kamer dan een muur verspillen aan een radiator. Daarnaast zijn er voor beide oplossing mooie ontwerpen op de markt!

@TS de tip om de airco's in het buitenland te kopen, achteraf ben ik erachter gekomen dat in warme landen als spanje en portugal deze vaan de helft van de prijs zijn!
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Afhankelijk van uw verbruik en woonplaats, betaalt u voor gas bij de goedkoopste leverancier in totaal 4 tot 7 cent per kWh (vaste kosten inbegrepen). Hierbij ga ik er dus vanuit dat u de gas zou laten afsluiten als u zou overschakelen naar elektrische verwarming. Indien de aansluiting behouden moet blijven voor bijvoorbeeld een kookvuur op gas, dan blijven de vaste kosten uiteraard behouden en is er nog een groter prijsverschil t.o.v. elektriciteit.

Voor elektriciteit zijn de laagste tarieven per kWh afhankelijk van uw woonplaats als volgt:
- enkelvoudig: 24 - 30 cent per kWh
- tweevoudig piekuren: 25 - 32 cent per kWh
- tweevoudig daluren: 19 - 24 cent per kWh
- exclusief nacht: 12,5 - 14 cent per kWh
Vaste kosten NIET inbegrepen aangezien je deze sowieso moet betalen (al is de Turteltaks wel hoger bij een jaarlijks elektriciteitsverbruik boven 5 MWh!).

Het tarief 'exclusief nacht' kan enkel worden gebruikt voor accumulatieverwarming en elektrische vloerverwarming die warmte accumuleert gedurende de nacht. Met een warmtepomp verbruikt u dus elektriciteit aan het enkelvoudig of tweevoudig tarief.

Uiteraard moet er ook rekening worden gehouden met het rendement:
Gascondensatieketel: 90 à 96%
Elektrische verwarming met weerstanden: 100%
Elektrische verwarming met lucht/lucht warmtepomp: 120% (winter) tot 280% (tussenseizoen), gemiddeld 187% (volgens studie K.U. Leuven, niet de rooskleurige cijfers van de fabrikanten)

Als we aan de hand van het rendement dan de prijs van 1 kWh warmte bereken (i.p.v. 1 kWh gas/elektriciteit), dan krijgen we:
- Gascondensatieketel: 4,2 tot 7,8 cent per kWh
- Elektrische verwarming met weerstanden op 'exclusief nacht': 12,5 tot 14 cent per kWh
- Elektrische verwarming met lucht/lucht warmtepomp op enkelvoudig tarief: 12,8 tot 16 cent per kWh
Op tweevoudig tarief zal dat iets lager zijn, zeker als je in de piekuren (op werkdagen) enkel 's morgens en 's avonds verwarmt.

Bovendien moet je er rekening mee houden dat je door elektrische verwarming waarschijnlijk meer Turteltaks zal moeten betalen:
- Jaarverbruik van 0 tot 5 MWh: € 100
- Jaarverbruik vanaf 5 MWh tot 10 MWh: € 130
- Jaarverbruik vanaf 10 MWh tot 20 MWh: € 290
- Jaarverbruik vanaf 20 MWh tot 50 MWh: € 770

Gezien de slechte werking/rendement van een lucht/lucht warmtepomp in de winter, concludeer ik daaruit dat dit type verwarming enkel geschikt is als bijverwarming en dus niet als hoofdverwarming bij vriesweer (wanneer je juist het meeste warmte nodig hebt). Ik zou dus aanraden om de andere raadgevingen in dit topic te volgen en een moderne gascondensatieketel te laten plaatsen en je volledige installatie (radiatoren, e.d.) op punt te laten zetten en/of moderniseren.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

nickz schreef:...
Sorry maar wat je hier schrijft is niet accuraat.

Een KWh gas is vrij goedkoop, dat klopt, maar je spreiding op elektriciteit klopt totaal niet!
Van mijn leverancier weet ik het volgende van het afgelopen jaar (gebaseerd op belpex) allemaal uit 2016:
januari - maart: 6,06 c€ Kwhe / 2,37 c€ Kwhg
april - juni: 3,93 c€ Kwhe / 1,94 c€ Kwhg
Juli - september: 3,64 c€ Kwhe / 1,88 c€ Kwhg
oktober - december: 4,42 c€ Kwhe / 1,91 c€ Kwhg
bron: https://www.elegant.be/be/nl/aanbod/tariefkaarten/

Er zit dus een ferme golfbeweging in de pure energietarieven!
Helaas komen er nog distributie/transport kosten en heffingen bij: 19,3 c€ Kwhepiek / 15,3c€ Kwhedal / 2,19 c€ Kwhg.

Gemiddelde voor de wintermaanden: 24,54 c€ Kwhepiek / 21,54c€ Kwhedal / 4,33 c€ Kwhg.
Dat is wel een veel groter verschil dan ik dacht!
Ik moet hierbij de volgende bemerkingen maken, de meterheffingen die erbij komen voor elektriciteit zijn vrij laag (enkele euro's) maar er is de turteltaks. Bij Gas zijn er (vrij zware) heffingen op verschillende tariefstructuren. De details hiervoor zijn spreadsheetmateriaal. Momenteel op wereld vlak liggen de gas prijzen enorm laag omdat de VS ineens exporteert (fracking) en de elektriciteitskosten hoog, gaat dit veranderen in de toekomst? Who knows!

Van dat KU leuven onderzoek geloof ik eigenlijk niks! In mijn metingen haal ik mijn COP. Graag ook bronvermelding?

Als we toch in detail duiken, een gas installatie verbruikt ook elektriciteit (pomp, sturing, thermostaten) ook al ongeveer 80-100 watt vanaf het spul in bedrijf is. Zo'n CV systeem verliest ook overal warmte uit zijn buizen. Daarbij komen de kosten van een jaarlijkse keuring voor de gasinstallatie. Daarnaast verwarm je constant met gas en zijn lucht/lucht warmtepompen on demand. Afhankelijk van je COP zit je met beide verwarmingsmethodes ongeveer op dezelfde kost, momenteel wel met een voordeel voor gas.

Om de discussie te laten evolueren. Ik denk dat men tegenwoordig beter een WKK plaatst. (net wat verder in opgezocht en dit is toch wel interessant!)
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

gunmaster schreef:...
Berekening kWh-prijzen gas: V-test voor zeer uiteenlopende jaarverbruiken (3000 kWh - 30000 kWh) op het goedkoopste en duurste distributienet in Vlaanderen. Totale jaarlijkse kost gedeeld door het aantal kWh. Dit geeft dus kWh-prijs inclusief alle vaste kosten en heffingen, aangezien ik ervan uit ben gegaan dat de gasaansluiting zou worden afgesloten in geval van een overstap naar elektrische verwarming (en deze vaste kosten dus ook weg zouden vallen).

Berekening kWh-prijzen elektriciteit: goedkoopste vaste elektriciteitstarief (de seizoenseffecten die jij aanhaalt hebben enkel invloed op variabele tarieven) vermeerderd met kosten groene stroom en WKK, distributie- en transportkosten van het goedkoopste en duurste distributienet in Vlaanderen en alle heffingen (federaal en Vlaams).

Ik denk dat dat toch wel vrij accurate prijzen geeft, behalve dat de (waarschijnlijk) hogere Turteltaks niet mee verrekend is in die elektriciteitsprijzen. Bij een jaarverbruik van 5 tot 10 MWh komt er 'maar' € 30 Turteltaks bij, maar als je tussen de 10 en de 20 MWh zit is het al € 190 extra. Boven de 20 MWh wordt dat € 670 extra (t.o.v. iemand die niet elektrisch verwarmt en een jaarverbruik onder de 5 MWh heeft).

Studie warmtepompen: Eindverslag IWT-CO-WP-DIRECT", K.U.Leuven (Departement Werktuigkunde) en Lessius Mechelen (Campus De Nayer), 2011
http://www.bouw-energie.be/assets/class ... direct.pdf (metingen lucht/lucht vanaf p. 25)
Het is algemeen geweten dat dit type warmtepompen (wat in feite airco's zijn die in twee richtingen kunnen werken) zeer slecht presteren bij buitentemperaturen rond en onder het nulpunt. Bv. bij een buitentemperatuur van 0,1°C werd een prestatiefactor van 1,23 berekend.

Een gasinstallatie verbruikt inderdaad ook een kleine hoeveelheid elektriciteit die (net als de extra Turteltaks) niet in de kWh-prijs is meegerekend. CV-buizen lopen normaal gezien enkel binnenshuis en de warmte die eventueel wordt afgegeven aan kamers die je niet wenst te verwarmen lijkt mij niet echt significant. De ketel wordt aangestuurd door een thermostaat en dat is dus ook 'on demand'. Normaal gezien staat die thermostaat uit wanneer er niemand thuis is.

Een micro-WKK kost veel geld en is pas rendabel vanaf een jaarlijks warmteverbruik van 15000 kWh. Voor kleine en/of goed geïsoleerde woningen dus niet.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

nickz schreef:
gunmaster schreef:...
[/b] ...
Even snel een reactie (het is al laat zal morgen verder kijken).

Iemand met een groter als gemiddeld elektrisch verbruik, dus met warmtepompen, zal zeker een dubbele meter hebben en een deel turteltaks betalen. Je moet al veel doen om boven die 10 MWh te komen ... Effect van de turteltaks is dus zeker beperkt te houden. Het lijkt mij dat mijn prijzen correct zijn.

Die buizen van zo'n verwarming lopen vaak door een garage of zelfs ruimten die totaal niet verwarmd moeten worden = verlies!

Die studie van je mag meteen de vuilbak in, dat onderzoek is van 2009! Er is enorm veel veranderd in die industrie de laatste jaren. Ik zie het zelfs als pro argument. "Als ze 8 jaar geleden daar al stonden, zal dat nu vele beter zijn" Er zijn al warmtepompen zoals de daikin ururu sarara die een COP ver boven de 5 halen! Toegegeven het is een duur apparaat, maar het geeft aan dat de industrie enorme sprongen maakt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het zou wel leuk zijn als je met gelijkaardige bronnen komt die de COP van 5 bevestigen.
De autoindustrie heeft op papier ook enorme vooruitgang gemaakt, zowel op NOX als CO2.
Over het NOX verhaal zal ik maar niet beginnen, maar ook het CO2 verhaal is zever in pakskes. Ik verbruik nog steeds evenveel (+/- 6L) als in 2008, hoewel de CO2 op papier gedaald is van 119 naar 89.

De andere argumenten tegen gas zijn al onderuit gehaald:
- on demand
- buizen
- elektriciteitsverbruik gasinstallatie: een Grundfos Alpha2 verbruikt 36W piek en om de gas "aan te steken" zal je ook geen 1000W nodig hebben :). Als ik eraan denk, wil ik het elektriciteitsverbruik (incl max A) eens meten over een week ofzo (zeker nu het zo koud is, zal die relatief veel verbruiken)
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”