warmtepomp lucht-lucht

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Over de buisjes radiatoren: bij moderne radiatoren worden de buisjes beide langs onderen aangesloten.
Beide oude modellen is dat 1 langs onder en 1 langs boven.
Moderne radiator aansluiting onderaan.
Moderne radiator aansluiting onderaan.
Oude radiator aankomst bovenaan met thermostaat
Oude radiator aankomst bovenaan met thermostaat
Om te zien of een radiator correct is aangesloten moet er een warmtefoto genomen worden.
Voorbeeld moderne radiator aansluiting onderaan
Voorbeeld moderne radiator aansluiting onderaan
Voorbeeld oude radiator toevoer bovenaan, bemerkt warmer volledige lengte radiator bovenaan.
Voorbeeld oude radiator toevoer bovenaan, bemerkt warmer volledige lengte radiator bovenaan.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

fvhbrugge schreef:Over de buisjes radiatoren: bij moderne radiatoren worden de buisjes beide langs onderen aangesloten.
Aangesloten wel, maar niet aangevoerd. U zal zien dat de aanvoer van warm water toch langs boven zit.
Het is puur esthetisch: je ziet de buis naar boven niet meer, want ze zit "in" de radiator zelf.

Afbeelding
Afbeelding
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Uiteraard de leidingen zitten intern onzichtbaar verwerkt.
Maar hoger werd er ergens gezegd dat leidingen moesten verlengd worden voor een correcte aansluiting. Wat dus niet het geval is met moderne radiatoren. Zoals in je voorbeeld.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

heist_175 schreef:Het zou wel leuk zijn als je met gelijkaardige bronnen komt die de COP van 5 bevestigen.
De autoindustrie heeft op papier ook enorme vooruitgang gemaakt, zowel op NOX als CO2.
Over het NOX verhaal zal ik maar niet beginnen, maar ook het CO2 verhaal is zever in pakskes. Ik verbruik nog steeds evenveel (+/- 6L) als in 2008, hoewel de CO2 op papier gedaald is van 119 naar 89.

De andere argumenten tegen gas zijn al onderuit gehaald:
- on demand
- buizen
- elektriciteitsverbruik gasinstallatie: een Grundfos Alpha2 verbruikt 36W piek en om de gas "aan te steken" zal je ook geen 1000W nodig hebben :). Als ik eraan denk, wil ik het elektriciteitsverbruik (incl max A) eens meten over een week ofzo (zeker nu het zo koud is, zal die relatief veel verbruiken)
Ik wil straks gerust wat onderzoeken opzoeken om mijn eigen bevindingen te staven.
Ik kan natuurlijk diezelfde bal terugkaatsen. Wie zegt dat die hr-condensatie gas ketel ook zijn genoemde efficiëntie haalt?

Dat die "andere argumenten" onderuit zijn gehaald heb ik precies toch gemist? Bijkomende verliespost bij verwarmingsketels is de warmte die verloren gaat in de schoorsteen. Elektriciteit blijft ook wel een significante kostenpost hoor, zelfs met zo'n efficiënte pomp (zal ook goed duur zijn) zit je aan 50 euro per jaar. Buizenverliezen zijn er ook, vaak zijn deze ook nalatig geïsoleerd, lopen door ruimtes die niet verwarmd moeten worden, allemaal verlies!
On demand hangt volledig af van de levensstijl, overdag werken de meeste mensen dus het huis heeft geen warmte nodig, ben je terug dan warm je de bazaar op, dat is veel efficiënter dan het constant warm houden. Gas is traag, tenzij uw radiator beschikt over ventilatoren. Airco's zijn sneller.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

- elektriciteit: ik zal het nameten, maar ik geloof nooit dat ik op €50 of ~250kWh ga uitkomen :) Mijn droogkast doet 222kWh per jaar en mijn vaatwasser 263kWh...
- buizenverliezen: in huis kan je het al geen verlies noemen, en tegenwoordig worden buizen in de kruipkelder geïsoleerd, dan blijft er nog een beperkt verlies over
- idem in de schouw: er is een verlies, maar dat zal beperkt zijn
- on demand: 's nachts stoken wij niet en op een half uurtje is 's morgens heel het huis op temperatuur (ook nu het heel koud is)
- efficiëntie: dat kan iedereen bevestigen die van een "gewone" naar een HR gegaan is: veel lager verbruik :)
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

efficiëntie: dat kan iedereen bevestigen die van een "gewone" naar een HR gegaan is: veel lager verbruik
Inderdaad. Grof geschat (ik zou het eens moeten nakijken) denk ik dat mijn condensatieketel 25% zuiniger is dan mijn vorige (HR) ketel.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

heist_175 schreef:- elektriciteit: ik zal het nameten, maar ik geloof nooit dat ik op €50 of ~250kWh ga uitkomen :) Mijn droogkast doet 222kWh per jaar en mijn vaatwasser 263kWh...
- buizenverliezen: in huis kan je het al geen verlies noemen, en tegenwoordig worden buizen in de kruipkelder geïsoleerd, dan blijft er nog een beperkt verlies over
- idem in de schouw: er is een verlies, maar dat zal beperkt zijn
- on demand: 's nachts stoken wij niet en op een half uurtje is 's morgens heel het huis op temperatuur (ook nu het heel koud is)
- efficiëntie: dat kan iedereen bevestigen die van een "gewone" naar een HR gegaan is: veel lager verbruik :)
Als zo'n systeem stel 75 watt (pomp + sturing ketel + thermostaten) verbruikt en dit 16 uur per dag draaiende is gedurende de helft van het jaar zit ge makkelijk aan 220 KWh. En dan elimineer ik sluimerverbruik en het verbruik in de 2e helft van het jaar voor sanitair water.

Buizenverliezen zijn verlies, of is die definitie plots veranderd? Of dat nu terecht komt in de atmosfeer of in een kamer die koud mag blijven is en blijft dat verlies! Anders kunnen we gloeilampen ook weer in huis halen, die besparen toch gas :wink:
Je on demand via gas is nog steeds traag, met l/l warmtepompen is het op een kwartier volledig op temperatuur. Maar veel hangt natuurlijk af van persoonlijk gebruik, staat alles de ganse dag aan of pas als je toekomt en even een lage temperatuur accepteert.
De uitstoot verliezen zijn wel significant, zelfs bij die nieuwe condensatie ketels vliegt er nog een paar procent de lucht in.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

In uw berekening zitten wel veel parameters fout :)
- 75W -> een Vaillant van 36kW heeft een max elektrisch vermogen van 80W, opgenomen vermogen in standby is <2W -> dat is heel ver van uw 75W gemiddeld :)
- 16u -> tenzij je gepensioneerd bent (no offence), zal een gemiddelde installatie geen 16u draaien. Op dagen dat we de kachel niet aansteken, draait onze installatie 6u per dag. We hebben natuurlijk langer warmte dan dat de installatie draait hé :), enkel in het WE zullen we in de buurt van 16u komen. Maar in de tussenseizoenen halen we die 6u tijdens de week of 16u in het WE ook bijlange niet. In de tussenseizoenen hebben we nog veel warmte van de zon (ramen op het zuiden :-D )
- 183 dagen -> Rekeninghoudend met bovenstaande, zullen we meer dagen stoken dan 183
Maar zoals ik al zei: ik probeer er aan te denken om vanavond een kWh meter te plaatsen en die een week te laten steken.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Het is leuk dat je dat wil meten maar het is natuurlijk maar 1 verbruiksscenario :wink:

Ik zal de komende dagen omdat de interesse er nu toch is een gedetailleerde berekening opmaken in excel tussen gas en WP :)
En omdat ik ook wel benieuwd ben naar de details! Verder hangt het af van installatie tot installatie. Je kan een normale HR ketel of een condensatie ketel kiezen maar om die enkele procentjes te besparen betaal je wel het dubbele. Qua warmtepompen heb je ook een breed spectrum aan COP's en prijzen.

Voor gas wordt het de verliezen opzoeken. Al blijkt via google dat weinig volk hierover is beginnen denken op een uitgebreid wetenschappelijke manier.
Hoeveel verbruikt de waakvlam, pomp en sturing?
Hoeveel verlies in buizen, schoorsteen, andere verliezen.

Volgens wat snel google onderzoekt blijk ik toch gelijk te hebben of zelfs een onderschatting te hebben wat betreffende elektriciteitsverbruik van het geheel. Ik lees cijfers van 250-500 Kwh/jaar al zijn die bronnen een paar jaar oud.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

gunmaster schreef: Hoeveel verbruikt de waakvlam, pomp en sturing?
Hoeveel verlies in buizen, schoorsteen, andere verliezen.

Volgens wat snel google onderzoekt blijk ik toch gelijk te hebben of zelfs een onderschatting te hebben wat betreffende elektriciteitsverbruik van het geheel. Ik lees cijfers van 250-500 Kwh/jaar al zijn die bronnen een paar jaar oud.
Vergeet niet om u te beperken tot condensatieketels :).

waakvlam: bestaat niet, elektronische start
pomp+sturing: <2W in standby
in gebruik: see you next week :p
andere verliezen: no clue
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

heist_175 schreef:
gunmaster schreef: Hoeveel verbruikt de waakvlam, pomp en sturing?
Hoeveel verlies in buizen, schoorsteen, andere verliezen.

Volgens wat snel google onderzoekt blijk ik toch gelijk te hebben of zelfs een onderschatting te hebben wat betreffende elektriciteitsverbruik van het geheel. Ik lees cijfers van 250-500 Kwh/jaar al zijn die bronnen een paar jaar oud.
Vergeet niet om u te beperken tot condensatieketels :).

waakvlam: bestaat niet, elektronische start
pomp+sturing: <2W in standby
in gebruik: see you next week :p
andere verliezen: no clue
Verbruik van mijn condenserende gasketel in een f**ng koude week: 2kWh
Ik zou nog een week in juli/augustus moeten tracken ook, als de verwarming (en dus de circulatiepomp) niet draait, maar er wel warm water gevraagd wordt.
Anyway, het verbruik op jaarbasis zal ergens tussen de 50 en de 100kWh zijn, gok ik?
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

ter vergelijking de gemiddelde router of modem zit al aan 10W dus 80 Kwh per jaar.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

gunmaster schreef:Volgens wat snel google onderzoekt blijk ik toch gelijk te hebben of zelfs een onderschatting te hebben wat betreffende elektriciteitsverbruik van het geheel. Ik lees cijfers van 250-500 Kwh/jaar al zijn die bronnen een paar jaar oud.
Na 5 weken rapporteert mijn CV-installatie een elektriciteitsverbruik van 7,04kWh (domweg geëxtrapoleerd is dat 72kWh per jaar).
En dat is zonder de zomermaanden hé: de laatste week van januari en heel februari... (dus het zal in de realiteit nog wat minder zijn).
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”