Betere kwaliteit stookolie/mazout?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Tegenwoordig claimen veel leveranciers dat hun mazout betere kwaliteit is en (5%) minder verbruikt. Vroeger leek dit gewoon om mazout met minder zwavel te gaan maar tegenwoordig lijkt alles op 50 ppm te zitten. Is er werkelijk een kwaliteitsverschil of is het gewoon marketing?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Aangezien je dat totaal niet kan controleren geloof ik er weinig van... net zoals veel waspoeders gewoon uit dezelfde fabriek komen.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er zijn zeker kwaliteitsverschillen, zelfs al komt het uit "hetzelfde fabriek". Hoeveel die verschillen waard zijn, da's een ander verhaal...
En gaat niet uitsluitend over rendement, maar ook hoe uw installatie er misschien wel bij vaart....Lees alvast: https://www.mazout-on-line.be/nl/mazout ... rendement/
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Ik gevraagd bij vorige vulling, ze kappen er gewoon extra product in de tank in vooraleer de gewone er in gaat...
Maarja de duurdere shell diesel is ook zo, meer additieven
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Yep ongeveer 1 liter additieven op 2000 liter , staat bij ons gewoon op leveringsbon.
Eigenlijk heb daar ook mijn twijfels over, maar ja je moet geloven wat de reclame zegt. 't Is al Dash wast Witter dan wit....
Gebruikersavatar
TimoLimo
Pro Member
Pro Member
Berichten: 248
Lid geworden op: 03 maa 2010, 20:06
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 42 keer

Voor mij: additieven doen wel degelijk iets aan de uitstoot/verbranding, en daarbij ook het rendement.. Maar ik ken het alleen maar bij diesel (= mazout ;) )

Om met mijn eerste wagen door de uitstoot-keuringstest te geraken (diesel van 15 jaar oud toen, financieel kon ik niet beter), haalde ik in de garage ook even een produktje dat ik net voor de keuring in de tank kieperde..

Grote toer doen, incl. een stukje snelweg, dat de motor goed op temperatuur stond, naar de keuring, en geen probleem.. Uitstoot was goed onder de norm, no problem..

Had het namelijk eens voorgehad dat de wagen een waarschuwing kreeg voor de te afwijkende uitstoot, met telkens mijn zelfde 'opwarmingsrondje'. Na de keuring direct naar garage, additieven ingegoten, en onmiddellijk terug naar de keuring gereden: auto er door.
Zegt ook al veel over het nut van die test..

Ik denk dus wel dat het een verschil kan maken in verbranding/uitstoot en rendement.. Maar jah, waar eindigen de feiten en begint de marketing ;)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

TimoLimo schreef:Had het namelijk eens voorgehad dat de wagen een waarschuwing kreeg voor de te afwijkende uitstoot, met telkens mijn zelfde 'opwarmingsrondje'. Na de keuring direct naar garage, additieven ingegoten, en onmiddellijk terug naar de keuring gereden: auto er door.
Zegt ook al veel over het nut van die test..
Heb hetzelfde gehad... maar dan zonder de additieven erin en de tweede keer was het ook in orde.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1452
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 122 keer
Recent bedankt: 5 keer

Veel marketingpraat : Net zoals bij stroom en gas gaat het om hetzelfde generieke product (alles komt van dezelfde oliebronnen en raffinaderijen. De grote merken moeten dus wel iets verzinnen om hun prijsnadeel te verantwoorden. Dat doen ze dus met additieven en mooie marketing. Als de klant zich beter voelt met een "beter" product zal hij er meer voor willen betalen. Van zodra zo'n een additief ook maar een fractie verbetering oplevert liegen ze niet. Maar of dat de meerprijs verantwoordt, dat kan alleen de klant uitmaken.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 887
Lid geworden op: 14 jun 2004, 13:31
Locatie: Rotselaar
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 17 keer
Contacteer:

Het gaat om hetzelfde generieke product. Maar toevoeging van die additieven moet wel een effect hebben (al of niet positief) op de werking van de motor. Een diesel motor van de dag van vandaag is een precisie onderdeel geworden t.o.v. de motoren van vroeger die 'alles' konden verbranden.
Als voorbeeld kan ik Subaru gebruikers en garages aanhalen die bij aankoop / onderhoud van de wagen steeds 'verbieden' om bij Total te tanken... Daar heeft het additief een negatief effect op de levensduur.

Belangrijkste blijft steeds 'zuivere' diesel zonder vervuiling te tanken. Maar dit kan dus verschillen van station tot station en van moment tot moment...
Everything that has a beginning has an end.
cybersurfr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 328
Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 20 keer

heb voorheen bij een firma gewerkt waar ze met toyota land cruisers rondrijden

total heeft destijds hun excellium diesel op de markt gebracht, na een half jaar verschillende land cruisers met aangeslagen / verbrande kleppen
men is hiervoor moeten omschakelen van total naar esso

ze doen er dus inderdaad een additief bij!
zij spreken overigens van een reinigende werking van de injectoren waardoor de prestaties van de motor hoger zouden zijn (tov een vervuilde motor dus)

mijn gedacht, het additief is goedkoper als de diesel, dus proberen ze zoveel mogelijk bij te mengen?
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

cybersurfr schreef:mijn gedacht, het additief is goedkoper als de diesel, dus proberen ze zoveel mogelijk bij te mengen?
Ik dacht net dat die additieven de zeer dure magische saus waren om het onderscheid te maken op de diesel die iedereen aanbied. Dus zo weinig mogelijk additieven in het algemeen.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 883
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 183 keer
Bedankt: 97 keer
Recent bedankt: 1 keer

cybersurfr schreef:mijn gedacht, het additief is goedkoper als de diesel, dus proberen ze zoveel mogelijk bij te mengen?
nee, zeker niet goedkoper die additieven!! In Frankrijk waar de verkoopsmarges in de tankstations bijna nihil zijn (er wordt meer verdiend aan de koffies uit de shop), is er nog altijd een prijsverschil tussen de 'gewone' en de 'met additief' brandstoffen, die nog altijd apart verkocht worden, ondanks de bijkomende kost van extra pompen en tanks om de gewone en de met additief, naast elkaar te verkopen.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”