Update maakt Smart Plugs van Engie nutteloos

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Engie heeft zaterdagmiddag met een droog mailtje zijn Smart Plug gebruikers verwittigd dat een softwareupdate hun gateway onbruikbaar heeft gemaakt.
Lees hier het volledige artikel:
http://trends.knack.be/economie/bedrijv ... 02001.html
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

:? Amai, ze moeten ze vervangen zelfs. En daar betaal je dan 36 euro per jaar voor
Gebruikersavatar
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1528
Lid geworden op: 06 okt 2009, 18:31
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 92 keer

hehe, als ze een foutieve gateway gepushed hebben kunnen ze achteraf natuurlijk geen update pushen.
Een duur foutje.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2966
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Da's toch te zien welke gateway? Indien publiek IP-adres zou er toch iets te regelen moeten zijn of sla ik de bal nu volledig mis?
Computer(k)nul
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik denk dat ze met de "gateway" het toestel bedoelen dat op internet hangt, en commando's naar de plugs stuurt. Ik ken het product niet echt, maar ik vermoed dat de gateway iets zoals Zigbee zal gebruiken om met de pluggen te communiceren, om te vermijden dat alle pluggen een aparte internetconnectie moeten opzetten.

De gateway is dat ding:
https://dupontconsulting.files.wordpres ... eway_0.jpg

Call me oldfashioned, maar ik heb toch nog altijd een beetje aversie voor die oplossingen waarbij je een cloud-dienst nodig hebt om je apparaat te gebruiken. Als ik bv camera's remote beschikbaar moet maken vertrouw ik nog altijd op portforwards en dyndns, ipv de clouddienst van de fabrikant in kwestie te gebruiken.

Hikvision gebruikers kunnen bv binnenkort alweer allemaal een aanpassing verwachten:
Please be aware that the current HiDDNS (www.hik-online.com) will discontinue service over time.
Hikvision will do its utmost to assist all customers to migrate to this new cloud-based service.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

FunkStar schreef:hehe, als ze een foutieve gateway gepushed hebben kunnen ze achteraf natuurlijk geen update pushen.
Een duur foutje.
Tkon zijn dat het toestel een optie had om de firmware te reversen, dan had dat droog mailtje ook de oplossing kunnen bieden :P maar dat blijkt niet het geval. Eigenlijk toch maar oplichting, ze krijgen al uw data en er nog geld bovenop. Gaat het fout dan krijg je na een paar dagen een mail dat ze wel eens een nieuwe zullen komen plaatsen.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Blijf voorlopig volledig weg van al die "internet of things" shit. De beveiliging is om mee te bleiten, alles loopt via de cloud. Vroeg of laat komt er shit mee. Er zijn al hele botnets met IOT apparaten.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”