E-peil veranderen?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
skank
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 feb 2013, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

1,5 jaar geleden gebouwd en nu pas ons epeil gekregen
Daar zitten we met een vervelende situatie, nl dat we een epeil hebben gekregen van 80

Wat blijkt nu, de firma die dit "berekend" heeft is ondertussen failliet.
Het dossier is al ingediend, maar wij hebben zelf nooit inspraak gehad of iets getekend.
Het ergst is dat we eigenlijk veel lager zitten.
Onze zonnepanelen zijn er niet in meegerekend !!! geen dichtheidstest gedaan enz enz
We hebben ook nooit een gedetailleerde opsomming gekregen.
Hierdoor lopen we nu een premie van 1500 euro mis!
Kan dit zomaar? Kunnen zij zich er zo makkelijk vanaf brengen ?

We zijn nu in gesprek met onze aannemer om dit te laten wijzigen omdat we niet akkoord zijn, dat dit veel lager is in realiteit.
Kan dit nog veranderen? Wat moeten we doen om alsnog de premie binnen te halen?
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Vreemde situatie. Ik ga er vanuit dat er eerst een EPB studie is gebeurd om te "voorspellen" wat de uitkomst gaat zijn. Na oplevering van onze nieuwbouw 1.5 jaar geleden hebben wij dan een EPC laten opmaken (met blowerdoor test) door dezelfde firma als die de studie heeft gedaan. Ons effectieve e-peil kwam lager uit dan de studie.

Ik denk dat je best contact opneemt met het energieagentschap van de vlaamse overheid (waar je je EPB aangifte moet doen), de situatie uitleggen en dan eventueel een nieuw EPB verslaggever aanstellen om een nieuw EPB op te maken.

Is het gebouw trouwens 1.5 jaar geleden in gebruik genomen? Dan ben je rijkelijk laat met de indiening van je EPB, dat moet binnen de 6 maanden na in gebruik name.

Van welk jaar is trouwens jouw bouwvergunning? De tijd dat je 80 nog moest halen is van 2011 geleden, als je bouwvergunning recenter is ga je volgens mij zelfs een boete moeten betalen wegens niet behalen van de EPB eisen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

skank schreef:Kan dit nog veranderen?
Ja, op voorwaarde dat de ambtenaren je dossier nog niet definitief verwerkt hebben. Je zal twee zaken zo snel mogelijk moeten doen:

- in samenspraak met architect/aannemer het Vlaams Energieagentschap contacteren met de mededeling dat de EPB-aangifte fout is opgesteld, de EPB-verslaggever failliet is en dat je de ingediende aangifte wil laten schrappen en een nieuwe aangifte wil indienen.

- na overleg met de architect/aannemer een betrouwbare EPB-verslaggever laten aanstellen en een volledig nieuw EPB-verslag laten opstellen en deze keer uitdrukkelijk vragen om het definitief EPB-verslag pas in te dienen nadat je alles hebt kunnen goedkeuren en ondertekenen. Het foutieve EPB-verslag kan je eventueel overhandigen aan de nieuwe EPB-verslaggever met de foutieve delen duidelijk aangeduid. Wellicht kan je een fikse korting krijgen wanneer er slechts een paar onderdelen opnieuw moeten gemeten worden.
skank
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 feb 2013, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

ditCh schreef:Vreemde situatie. Ik ga er vanuit dat er eerst een EPB studie is gebeurd om te "voorspellen" wat de uitkomst gaat zijn. Na oplevering van onze nieuwbouw 1.5 jaar geleden hebben wij dan een EPC laten opmaken (met blowerdoor test) door dezelfde firma als die de studie heeft gedaan. Ons effectieve e-peil kwam lager uit dan de studie.

Ik denk dat je best contact opneemt met het energieagentschap van de vlaamse overheid (waar je je EPB aangifte moet doen), de situatie uitleggen en dan eventueel een nieuw EPB verslaggever aanstellen om een nieuw EPB op te maken.

Is het gebouw trouwens 1.5 jaar geleden in gebruik genomen? Dan ben je rijkelijk laat met de indiening van je EPB, dat moet binnen de 6 maanden na in gebruik name.

Van welk jaar is trouwens jouw bouwvergunning? De tijd dat je 80 nog moest halen is van 2011 geleden, als je bouwvergunning recenter is ga je volgens mij zelfs een boete moeten betalen wegens niet behalen van de EPB eisen.

Februari 2015 ingetrokken in nieuwe woonst, epb was blijkbaar al ingediend zonder ons weten
nooit niks van gehad

In verkavelinsakte staat dat vergunning werd afgeleverd op 16/7/2010 en aanepast werd op 8/2/13

Dus 2013
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Volgens mij kan je je EPB laten wijzigen, maar je gaat daar geen extra subsidies meer voor krijgen. Gaat volgens mij enkel van nut zijn bij eventuele verkoop.
EPB van 80 was volgens mij nog net ok in 2013.

Ik heb het net eens nagekeken bij mij, zonder blowerdoor en zonnepanelen kom ik aan 71.
Blowerdoor was bij mij -19 punten
zonnepanelen -17

Dus kom ik aan 35 (rekenmethode C, dus eigenlijk nog +/- 10 lager)

als dat bij u ook zoveel zou schelen kon je aanspraak maken op 40% korting op KI gedurende 10 jaar + een subsidie van eandis , dat is toch heel wat...
Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
skank
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 feb 2013, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Doktor Avalanche schreef:Volgens mij kan je je EPB laten wijzigen, maar je gaat daar geen extra subsidies meer voor krijgen. Gaat volgens mij enkel van nut zijn bij eventuele verkoop.
EPB van 80 was volgens mij nog net ok in 2013.

Ik heb het net eens nagekeken bij mij, zonder blowerdoor en zonnepanelen kom ik aan 71.
Blowerdoor was bij mij -19 punten
zonnepanelen -22

Dus kom ik aan 35 (rekenmethode C, dus eigenlijk nog +/- 10 lager)

als dat bij u ook zoveel zou schelen kon je aanspraak maken op 40% korting op KI gedurende 10 jaar + een subsidie van eandis , dat is toch heel wat...
Mvg Wim
Hoe kom je daar aan? Waar haal je dit van?
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Ik heb mijn epb in den tijd ook zelf gedaan. Je kan het epb programma gratis downloaden. Maar het invullen is niet zo simpel.
Ik heb deze bestanden nog en kan hier makkelijk mee spelen om te zien wat de resultaten zijn als ik iets verander.
Ivm de 40% en eandis, kijk eens op http://www.energiesparen.be/subsidies/subsidiemodule

Ik ga ervan uit dat uw bouw aanvraag van voor 2013 is?
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
skank
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 feb 2013, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Doktor Avalanche schreef:Ik heb mijn epb in den tijd ook zelf gedaan. Je kan het epb programma gratis downloaden. Maar het invullen is niet zo simpel.
Ik heb deze bestanden nog en kan hier makkelijk mee spelen om te zien wat de resultaten zijn als ik iets verander.
Ivm de 40% en eandis, kijk eens op http://www.energiesparen.be/subsidies/subsidiemodule

Ik ga ervan uit dat uw bouw aanvraag van voor 2013 is?
bouwaanvraag 2013
ah mislezen : ik KON aanspraak maken, ja dat weet ik, vandaar ook de vraag of ik dit nog kan rechttrekken zodoende ik dit toch nog krijg

ik heb een mail gestuurd nr vlaams energieagentschap
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Ik vrees het niet maar laat weten wat de Vlaams energiemaatschappij ervan zegt...
Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”