Dubbel tarief nr enkel?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
skank
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 feb 2013, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Hoi hoi,

Gelukkig nieuwjaar ! Een nieuw jaar = nieuwe contracten :)
Zopas alles gedaan voor telefonie,internet en gsm´s, verzekeringen ...dan is het nu de beurt aan gas en elec :)
Ik heb me zopas ingeschreven voor de groepsaankoop voor beide.
Ben benieuwd.
Toen ik alles aan het invullen was, kwam ik terug een oude bekende tegen, namelijk dat ik momenteel met een dag en nachtteller zit.

Ik heb momenteel zonnepanelen en vroeg af of het nu de moeite is om bij de overstap nr een andere teller te gaan?

Vorig verbruik was 600 nacht en 1600 dag.
Het had beter omgekeerd geweest maar soit
Ik vind het altijd lastig om te moeten kijken wanneer wel en niet verbruikt mag worden
moeilijk te regelen. vandaar de vraag :)

shoot
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Als je het moeilijk te regelen vindt dan is veranderen de moeite.
Er zit wel een kost aan verbonden van je netbeheerder.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

skank schreef:Ik heb momenteel zonnepanelen en vroeg af of het nu de moeite is om bij de overstap nr een andere teller te gaan?

Vorig verbruik was 600 nacht en 1600 dag.
Als je meer produceert als 1600 kW/h dan is het zinvol over te stappen op één meter... anders niet.
skank
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 feb 2013, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
skank schreef:Ik heb momenteel zonnepanelen en vroeg af of het nu de moeite is om bij de overstap nr een andere teller te gaan?

Vorig verbruik was 600 nacht en 1600 dag.
Als je meer produceert als 1600 kW/h dan is het zinvol over te stappen op één meter... anders niet.

Meer produceren ? Ik heb 11 zonnepanelen vaan 327 kwh, dus dat is dan ja?


@Joe de mannen, wat is die kost dan?

Is hetgeen ik verbruik bij enkele teller dan niet zoieo allemaal dagtarief?
Wat zijn de nadelen als ik nu overstap? (los van de kost van... euro)
Best wanneer dan overstappen? (heb net groepsaanvraag gedaan en ingezet dubbele teller)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

skank schreef:Meer produceren ? Ik heb 11 zonnepanelen vaan 327 kwh, dus dat is dan ja?
In theorie wel... tenzij je een heel slecht rendement zou hebben.
skank schreef:Is hetgeen ik verbruik bij enkele teller dan niet zoieo allemaal dagtarief?
Uiteindelijk zal je verbruik nul zijn aangezien je eigen productie groter is dan je verbruik... dus maakt het niet uit of dit nu dag of nacht is.

Nu kan alléén je dagteller terugdraaien... je zal dus nooit je nachtverbruik kunnen recupereren.
skank
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 feb 2013, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef:
skank schreef:Meer produceren ? Ik heb 11 zonnepanelen vaan 327 kwh, dus dat is dan ja?
In theorie wel... tenzij je een heel slecht rendement zou hebben.
skank schreef:Is hetgeen ik verbruik bij enkele teller dan niet zoieo allemaal dagtarief?
Uiteindelijk zal je verbruik nul zijn aangezien je eigen productie groter is dan je verbruik... dus maakt het niet uit of dit nu dag of nacht is.

Nu kan alléén je dagteller terugdraaien... je zal dus nooit je nachtverbruik kunnen recupereren.
ik kom niet toe met mijn zonnepanelen hoor
die dekken niet alles

mijn eigen productie is dus kleiner dan mijn verbruik
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Je schrijft dat je verbruik 600 + 1600 is... dus 2200.

Je productie is 3597 kWh (piek)... dan moet je toch al een slecht rendement hebben lijkt me.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een beetje te weinig info om te beslissen
Wat was je verbruik voor de PV's
Welke is de maand van je afrekening
Wanneer heb je juist PV's gelegd
Wie is je DNB I fractie of Eandis

Immers naast de kost van de omschakeling zal men ook een eindafrekening sturen die voor een PV eigenaar nadelig kan zijn.

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
skank
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 feb 2013, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Je schrijft dat je verbruik 600 + 1600 is... dus 2200.

Je productie is 3597 kWh (piek)... dan moet je toch al een slecht rendement hebben lijkt me.
Ik vind het erg vreemd

Ik had de zonnepanelen op mn oud adres eerst geplaatst, daar lag mn verbruik +- op 4100 kwh zonder kinderen
Vorig jaar zijn we verhuisd naar ons nieuw adres, ondertussen hebben we ook 2 kinderen, en nu ook een ventilatiesysteemD
Wat ook wel verbruikt natuurlijk.
Nochtans liggen onze panelen nu echt naar het zuiden gericht, rendement zou hoger moeten liggen denk ik

Tenzij er panelen zouden zijn die niet opbrengen? ik kan dit helaas niet zien op de omvormer
Ik heb ook geen monitoring

Dit zijn de meterstanden die ik kan terugvinden

13/10/2016
788,0
2858,0
Periodieke meteropname
2226.0

06/10/2015
181,0
1239,0
Periodieke meteropname
1410.0

14/11/2014
7,0
3,0
Meterstand bij verandering van leverancier.
0.0

We zijn verhuisd in februari 2015

Pas op 9 maart zijn de panelen terug in gang gezet op het nieuw adres.
Ik vraag me dus af of mn zonnepanelen allelmaal goed werken, das 1
en 2 hoe komt het dat ik nog zo´n hoge meterstand heb
Hier is het imewo, die nu eandis is dacht ik

en 2 stap ik best over op enkelvoudige meter of niet
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Indien je afrekeningen telkens in oktober komen dan verhogen je tellers tanden normaal gezien tot rond maart (te weinig zon), dan pas gaat je teller terugdraaien.
Kijk wel eens na of je teller wel terugdraait. Het overschakelen zal je bestelling maar doen eenmaal je je winterverbruik hebt gecompenseerd met je zomer opbrengst.
Omschakelen bij Eandis is duur want ze zetten een volledig nieuwe meter én je moet een afspraak maken méér dan een maand vooraf. Ik denk dat je rond de 200€ mag inschatten én ze maken een eindafrekening wat betekent dat de nieuwe tellers tanden deze zijn welke ze zullen gebruiken voor de volgende eindafrekening (al wat lager is ben je dan kwijt).
Het enige wat je ondertussen kan doen is alle grootverbruikers tijdens de week op dagtarief laten werken. Mocht je dagteller lager komen dan je vorige teller stand. Echter zoals nu je verbruik is moet je én op dag én op nacht betalen, je PV dekt niet je volledig verbruik dus is dubbele teller voordeliger en kan je bestelling dagverbruik naar nacht verhuizen. Uw nachtteller draait enkel tijdens het weekend terug.

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

skank schreef:Hoi hoi,

Gelukkig nieuwjaar ! Een nieuw jaar = nieuwe contracten :)
Zopas alles gedaan voor telefonie,internet en gsm´s, verzekeringen ...dan is het nu de beurt aan gas en elec :)
Ik heb me zopas ingeschreven voor de groepsaankoop voor beide.
Ben benieuwd.
Toen ik alles aan het invullen was, kwam ik terug een oude bekende tegen, namelijk dat ik momenteel met een dag en nachtteller zit.

Ik heb momenteel zonnepanelen en vroeg af of het nu de moeite is om bij de overstap nr een andere teller te gaan?

Vorig verbruik was 600 nacht en 1600 dag.
Het had beter omgekeerd geweest maar soit
Ik vind het altijd lastig om te moeten kijken wanneer wel en niet verbruikt mag worden
moeilijk te regelen. vandaar de vraag :)

shoot
Zou eens gaan lezen op website ecopower.
Staat een duidelijke uitleg hoe alles wordt berekend met zonnepanelen.
In principe is een dubbele meter zinloos ( in het weekend van vrijdag 21 uur of 22 uur tot maandag 6 of 7 uur ) is het steeds nachtmeter die werkt.
Als in bezit van dubbele meter , nachttarief kan uitgeschakeld door netbeheerder ( kost prijs 170 € ongeveer ) als later terug nodig kan deze terug ingeschakeld worden. ( of dit laatste nodig is bij ecopower ? ) ( een tarief dag en nacht bij ecopower )
Bij mijn weten is ecopower gewoon de goedkoopste , duidelijkste afrekening, als zonnepanelen in gebruik.
geen meterhuur , die energie taksen enz.
Is gewoon vaste kost prijs te betalen per kw/h afhankelijk van intercommunale.
En voor correcte berekening wijzigen van leverancier tijdens het jaar is altijd in nadeel.
Het goede tijdstip om te wisselen is bij jaarlijkse meter opname.
En zou dan gewoon naar ecopower gaan , ( wel aandeel van 250 € te kopen)
Voor gas zult ge een andere leverancier moeten kiezen.

Verhaal van Bruma klopt niet , de nachtteller wordt gewoon op inactief geplaatst.
Meter wordt dus niet vervangen.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Overschakelen naar enkelvoudig uurtarief is alleen interessant als de dagteller meer terug dan vooruit draait (en de nachtteller niet). M.a.w. als de meterstand van 'dag' op het moment van de meteropname lager is dan een jaar geleden en die van 'nacht' hoger is. Jouw extra geproduceerde stroom op 'dag' wordt dan 'gestolen' door de elektriciteitsmaatschappij, je krijgt daar niets voor terug, het negatieve verbruik wordt gewoon naar nul herleid, terwijl je het verbruik op 'nacht' wel zal moeten betalen.

Het tarief 'nacht' is trouwens niet enkel van toepassing van 21/22u tot 6/7u, maar ook het ganse weekend. De energieprijs per kWh van enkelvoudig tarief is bij de meeste leveranciers een gemiddelde van de dag- en nachttarieven. Dit maakt echter geen groot verschil in de totale prijs per kWh. De distributiekosten zijn belangrijker en daarbij is enkelvoudig = dag! Bij een overschakeling valt het goedkopere nachttarief dus weg en betaal je 24/24u dagtarief.

Voor klanten zonder zonnepanelen of zonnepanelen die niet te veel produceren (dagteller is niet teruggedraaid t.o.v. vorige meteropname) is zo'n overschakeling dus bijna nooit interessant, tenzij je een bedrijf bent dat bijna uitsluitend stroom verbruikt op 'dag' en dus voordeel kan halen uit de iets lagere energieprijs van enkelvoudig tarief bij zijn leverancier.

EDIT: Ecopower is een speciaal geval, omdat zij alle verbruik aan één tarief aanrekenen, zelfs de distributiekosten (waarbij er voor nacht en exclusief nacht nochtans beduidend minder moet worden doorbetaald aan de distributienetbeheerder). Mijn totale elektriciteitsprijzen (c€ / kWh, incl. BTW) zijn als volgt samengesteld (okt. - dec. 2016, leverancier: Energy People, distributienetbeheerder: IMEWO):

Code: Selecteer alles

                         Enkel     Dag       Nacht     Excl. nacht
Energieprijs             4,50      5,29      3,87      3,87
Bijdrage groene stroom   2,31      2,31      2,31      2,31
Bijdrage WKK             0,248     0,248     0,248     0,248
Distributiekosten        14,11     14,11     9,59      3,46
Transportkosten          1,92      1,92      1,92      1,92
Energiebijdrage          0,2331    0,2331    0,2331    0,2331
Federale bijdrage        0,30394   0,30394   0,30394   0,30394

TOTAAL                   23,625    24,415    18,475    12,345
Zoals je ziet is er bijzonder weinig verschil tussen enkelvoudig tarief en dagtarief. Nachttarief is wél beduidend lager. Ik heb nu een tweevoudige meter (dag/nacht) en een 'exclusief nacht' meter. Bij Ecopower zou ik vanaf 1 januari 2017 c€ 25,94 / kWh betalen voor al mijn verbruik, zelfs de 'exclusief nacht' teller waar mijn boiler en accumulatieverwarming op aangesloten zijn (= grootste verbruik)! Ecopower is dus vooral interessant voor mensen met een enkelvoudige teller en een laag verbruik (voornamelijk mensen met zonnepanelen en zeker géén elektrische verwarming).
Laatst gewijzigd door nickz 02 jan 2017, 13:34, in totaal 4 gewijzigd.
skank
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 feb 2013, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

-Dus maw in mijn geval is overschakeling nr enkelvoudig tarief niet interessant gezien ik nog zowel dag als nacht bijverbruik?
-Zoiezo heb ik me ingeschreven voor groepsaankoop gas en elec. Voor gas ok, maar voor elec is dit nog steeds interessant? Ik zit nu voor beide bij lampiris.
- Als ik overstap is het dus zoiezo nadelig voor mij? Vermits de afrekening gebeurd in oktober/november?

- Dan mn huidige zonnepanelen, enig idee hoe ik kan weten dat ze allemaal wel werken/ evenveel opbrengen? Want ik heb nog steeds een vreemd gevoel bij mn nog hoog verbruik, nu is de gezinssituatie wel anders en heb ik nu ook ventilatiesysteem maar toch...
Vroeger had ik 4 certificaten per jaar, nu vorig jaar had ik er maar 3, maar ik zit zoiezo met die verschuiving geweest, waardoor er een aantal maanden geen productie was..
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

nickz schreef:Overschakelen naar enkelvoudig uurtarief is alleen interessant als de dagteller meer terug dan vooruit draait (en de nachtteller niet). M.a.w. als de meterstand van 'dag' op het moment van de meteropname lager is dan een jaar geleden en die van 'nacht' hoger is. Jouw extra geproduceerde stroom op 'dag' wordt dan 'gestolen' door de elektriciteitsmaatschappij, je krijgt daar niets voor terug, het negatieve verbruik wordt gewoon naar nul herleid, terwijl je het verbruik op 'nacht' wel zal moeten betalen.

Het tarief 'nacht' is trouwens niet enkel van toepassing van 21/22u tot 6/7u, maar ook het ganse weekend. De energieprijs per kWh van enkelvoudig tarief is bij de meeste leveranciers een gemiddelde van de dag- en nachttarieven. Dit maakt echter geen groot verschil in de totale prijs per kWh. De distributiekosten zijn belangrijker en daarbij is enkelvoudig = dag! Bij een overschakeling valt het goedkopere nachttarief dus weg en betaal je 24/24u dagtarief.

Voor klanten zonder zonnepanelen of zonnepanelen die niet te veel produceren (dagteller is niet teruggedraaid t.o.v. vorige meteropname) is zo'n overschakeling dus bijna nooit interessant, tenzij je een bedrijf bent dat bijna uitsluitend stroom verbruikt op 'dag' en dus voordeel kan halen uit de iets lagere energieprijs van enkelvoudig tarief bij zijn leverancier.

EDIT: Ecopower is een speciaal geval, omdat zij alle verbruik aan één tarief aanrekenen, zelfs de distributiekosten (waarbij er voor nacht en exclusief nacht nochtans beduidend minder moet worden doorbetaald aan de distributienetbeheerder). Mijn totale elektriciteitsprijzen (c€ / kWh, incl. BTW) zijn als volgt samengesteld (okt. - dec. 2016, leverancier: Energy People, distributienetbeheerder: IMEWO):

Code: Selecteer alles

                         Enkel     Dag       Nacht     Excl. nacht
Energieprijs             4,50      5,29      3,87      3,87
Bijdrage groene stroom   2,31      2,31      2,31      2,31
Bijdrage WKK             0,248     0,248     0,248     0,248
Distributiekosten        14,11     14,11     9,59      3,46
Transportkosten          1,92      1,92      1,92      1,92
Energiebijdrage          0,2331    0,2331    0,2331    0,2331
Federale bijdrage        0,30394   0,30394   0,30394   0,30394

TOTAAL                   23,625    24,415    18,475    12,345
Zoals je ziet is er bijzonder weinig verschil tussen enkelvoudig tarief en dagtarief. Nachttarief is wél beduidend lager. Ik heb nu een tweevoudige meter (dag/nacht) en een 'exclusief nacht' meter. Bij Ecopower zou ik vanaf 1 januari 2017 c€ 25,94 / kWh betalen voor al mijn verbruik, zelfs de 'exclusief nacht' teller waar mijn boiler en accumulatieverwarming op aangesloten zijn (= grootste verbruik)! Ecopower is dus vooral interessant voor mensen met een enkelvoudige teller en een laag verbruik (voornamelijk mensen met zonnepanelen en zeker géén elektrische verwarming).
en de abbo kost ?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

skank schreef:wat is die kost dan?
In 2009 heb ik eens bij Eandis (Iverlek) een offerte gevraagd voor een enkele naar dubbele meter, dat kostte (toen) €500 (incl BTW).
Ik veronderstel dat het in 2017 ook iets van die grootteorde zal zijn.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

skank schreef:-Dus maw in mijn geval is overschakeling nr enkelvoudig tarief niet interessant gezien ik nog zowel dag als nacht bijverbruik?
Inderdaad.
skank schreef:-Zoiezo heb ik me ingeschreven voor groepsaankoop gas en elec. Voor gas ok, maar voor elec is dit nog steeds interessant? Ik zit nu voor beide bij lampiris.
Dit kan je zelf nakijken via een vergelijkingswebsite:
VREG (houdt geen rekening met promoties): http://www.vreg.be/nl/prijzen-vergelijken-v-test
Mijnenergie.be (kan rekening houden met promoties): http://www.mijnenergie.be
Laat je echter niet vangen door welkomstpromoties: deze zijn enkel het eerste jaar geldig en daarna zijn deze tarieven (te) duur! M.a.w. enkel interessant als je na een jaar opnieuw verandert van tarief/leverancier.
Lampiris heeft een 'Online' tarief dat goedkoper is (maar niet het goedkoopste).
skank schreef:- Als ik overstap is het dus zoiezo nadelig voor mij? Vermits de afrekening gebeurd in oktober/november?
Dit is enkel nadelig als één van je tellers zou zijn teruggedraaid tussen het tijdstip van overstap en de volgende jaarlijkse afrekening. Als je nu snel overstapt, dan heb je daar nog een groot deel van de winterperiode bij (lage productie - hoger verbruik) en zal dat waarschijnlijk niet het geval zijn. Als je pas tegen de zomer overstapt, dan ga je misschien veel produceren en dat zelf niet allemaal kunnen opgebruiken tegen de volgende afrekening in okt/nov en ben je die extra productie dus kwijt.
skank schreef:- Dan mn huidige zonnepanelen, enig idee hoe ik kan weten dat ze allemaal wel werken/ evenveel opbrengen? Want ik heb nog steeds een vreemd gevoel bij mn nog hoog verbruik, nu is de gezinssituatie wel anders en heb ik nu ook ventilatiesysteem maar toch...
Vroeger had ik 4 certificaten per jaar, nu vorig jaar had ik er maar 3, maar ik zit zoiezo met die verschuiving geweest, waardoor er een aantal maanden geen productie was..
Als je zeker wil zijn kan je dat best laten nakijken door een installateur.
fendtje schreef:en de abbo kost ?
Jaarlijks abonnementsgeld Energy People: € 15 / jaar (incl. BTW).
Meterhuur IMEWO: € 9 / jaar (incl. BTW).
skank
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 feb 2013, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

skank schreef:-Dus maw in mijn geval is overschakeling nr enkelvoudig tarief niet interessant gezien ik nog zowel dag als nacht bijverbruik?
-Zoiezo heb ik me ingeschreven voor groepsaankoop gas en elec. Voor gas ok, maar voor elec is dit nog steeds interessant? Ik zit nu voor beide bij lampiris.
- Als ik overstap is het dus zoiezo nadelig voor mij? Vermits de afrekening gebeurd in oktober/november?

- Dan mn huidige zonnepanelen, enig idee hoe ik kan weten dat ze allemaal wel werken/ evenveel opbrengen? Want ik heb nog steeds een vreemd gevoel bij mn nog hoog verbruik, nu is de gezinssituatie wel anders en heb ik nu ook ventilatiesysteem maar toch...
Vroeger had ik 4 certificaten per jaar, nu vorig jaar had ik er maar 3, maar ik zit zoiezo met die verschuiving geweest, waardoor er een aantal maanden geen productie was..
Ik wil hierop aanvullen
Als mijn verbruik 2200 was tov vorige periodieke meting en ik tel hierbij mn zonnepanelen (11x327), kom ik aan verbruik van 5797
Is dit niet extreem veel voor 4 personen? alles is hier led verlichting ook, vandaar dat ik dit allemaal zo vreemd vind
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

skank schreef:Ik wil hierop aanvullen
Als mijn verbruik 2200 was tov vorige periodieke meting en ik tel hierbij mn zonnepanelen (11x327), kom ik aan verbruik van 5797
Is dit niet extreem veel voor 4 personen? alles is hier led verlichting ook, vandaar dat ik dit allemaal zo vreemd vind
Zolang je geen data kan lezen uit de omvormer, kan je onmogelijk weten hoeveel je zonnepanelen hebben geproduceerd op een jaar tijd. Je panelen hebben waarschijnlijk een piekvermogen van 327 W per paneel. Dat wil zeggen dat jouw 11 panelen in optimale omstandigheden een vermogen van 3597 W kunnen leveren. Als ze dit doen gedurende één uur, dan heb je 3,597 kWh geproduceerd. In de meeste omstandigheden zal het vermogen echter lager zijn (wegens onvoldoende zon), dus het is onmogelijk om zo even uit te rekenen hoeveel die panelen op een jaar tijd zouden produceren.
skank
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 feb 2013, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

nickz schreef:
skank schreef:Ik wil hierop aanvullen
Als mijn verbruik 2200 was tov vorige periodieke meting en ik tel hierbij mn zonnepanelen (11x327), kom ik aan verbruik van 5797
Is dit niet extreem veel voor 4 personen? alles is hier led verlichting ook, vandaar dat ik dit allemaal zo vreemd vind
Zolang je geen data kan lezen uit de omvormer, kan je onmogelijk weten hoeveel je zonnepanelen hebben geproduceerd op een jaar tijd. Je panelen hebben waarschijnlijk een piekvermogen van 327 W per paneel. Dat wil zeggen dat jouw 11 panelen in optimale omstandigheden een vermogen van 3597 W kunnen leveren. Als ze dit doen gedurende één uur, dan heb je 3,597 kWh geproduceerd. In de meeste omstandigheden zal het vermogen echter lager zijn (wegens onvoldoende zon), dus het is onmogelijk om zo even uit te rekenen hoeveel die panelen op een jaar tijd zouden produceren.
ja maar dan nog
met die 2200 erbij , lijkt dit erg hoog toch
nochtans staat hier bijna nooit iets aan
ik heb die v test gedaan maar vind dit nogal moeilijk te vergelijken
volgens de test zou ik voor elec per jaar 900 betalen maar als ik op mn afrekening kijk is dit nu bij lampiris 800
lijkt ook niet echt te kloppen

die lampiris online, zou je aanraden dit nu al te bekijken en eventueel nu al naar dat over te stappen in afwachting van die groepsaankoop?
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

fendtje schreef: Verhaal van Bruma klopt niet , de nachtteller wordt gewoon op inactief geplaatst.
Meter wordt dus niet vervangen.
Super dat jij dat perfect weet, ik heb het ondertussen nl nog eens opgezocht op de website van Eandis:
http://www.eandis.be/sites/eandis/files ... s_2017.pdf
en de VERVANGING van de meter is standaard en kost in 2017 220,99€

Infrax daarentegen sturen een medewerker die de zekering komt uithalen en laat de meter hangen.
Bij Infrax kan je de prijs enkel te weten komen als je een prijssimulatie doet met een in hun gebied gelegen EAN nummer. Via een forum zonstraal schommelt de prijs ergens rond de 86€.

Wat de prijzen van eli zijn: verschil tussen dag en nacht zijn niet zo groot meer en deze tussen nacht en exclusief nacht bij de meeste eli leveranciers gelijk.
Voor de distributie is de prijs lager bij nacht en véél lager bij exclusief nacht

tot op heden had ecopower een éénduidig tarief voor héél vlaanderen echter daar zijn ze vanaf gestapt en rekenen ze de prijzen aan per DNB, de duurste prijs behoort weer tot de Gaselwesters (29,57ct/kWh)

Indien je nu een D/N teller hebt (eigenlijk een TUT van Twee UrenTarief) dan heb je op zaterdag en zondag nachttarief en als de zon dan uitzit dan draait uw meter minder snel of terug.

Zo lang je moet betalen voor stroom op dag of op nacht is een TUT het interessants bij groot verbruik op N

Wat je vergelijking factuur en V test betreft is deze incorrect.
Immers de factuur wordt opgemaakt op basis van je prijzen in je contract getekend minstens 1j geleden. De V test is een berekening met de prijzen van deze maand voor het komende jaar.

Je vergelijkt immers ook niet de prijs van een nieuwe wagen op het autosalon met de factuur die je hebt van je te verkopen wagen.
skank
Plus Member
Plus Member
Berichten: 181
Lid geworden op: 06 feb 2013, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

mm ok
ik wacht dan even op die groepsaankoop
hoe vergelijk ik die dan best?

Contact opgenomen met lampiris, ze gingen kijken en me deze week mail sturen met aanbod of lampiris online voor mij interessanter was of niet
Ik heb nu een tip contract met ikea korting lol
indien ja, kan ik dan kostenloos die stap al doen en daarna nog altijd kiezen voor die groepsaankoop

wat die overgang nr enkel kan ik alleen concluderen dat dus niet te doen voor mijn geval
klopt he?
ik heb ook contact gehad met mn zonnepaneleninstallateur, die komt volgende week langs om te zien of er iets scheelt
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

hou er rekening mee dat iedere keer je van leverancier verandert, van metertype verandert en jaarlijks een afrekeningsfactuur wordt opgemaakt. Die tellerstand is dan van toepassing tot de volgende afrekeningsfactuur.
Indien je in de winter 2000kWh verbruikt, je in de zomer er 1500 zou maken met je PV's en je sluit net na de wintermaanden een nieuw contract bij een andere leverancier, je betaalt voor 2000kWh bij je oude leverancier. Bij de jaarlijkse afrekening zal je tellerstand dan 1500 lager staan en dat ben je kwijt bij je nieuwe leverancier. Simplistisch voorgesteld natuurlijk.
Indien je niet van leverancier wisselt dan zal je bij je huidige leverancier voor 2000-1500= 500 betalen i.p.v. 2000
Idealiter schakel je best over wanneer te tellerstand rond dezelfde staat als op je laatste afrekeningsfactuur, echter dit is moeilijk voorspelbaar en je zit met een maand opzeg bij je huidige leverancier. Idealiter schakel je van leverancier over op jaarlijkse opname (minstens een maand ervoor aanvragen).
Zelf kies ik dan voor een contract met 3j looptijd en lage vast jaarlijkse kost

Hou ook in de gaten wat je huidige leverancier aanrekent. Vroeger moest je een verbrekingsvergoeding betalen. Dit is wettelijk afgeschaft en nu zie je contracten opduiken waarbij vermeld staat: "jaarlijkse vergoeding van toepassing voor elk begonnen jaar", wat inhoud dat als je leverancier nu 70€/j aanrekent (oude contracten 30 of 40€/j om te rekenen per maand klant) je wel een hoop geld kwijt bent indien je tijdens het jaar overschakelt.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”