Energie uit waterstof en aardgas

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Ik zag laatste iets op Facebook passeren over een bedrijf dat toestellen plaatst waarmee je uit aardgas waterstof kan ontleden en daarmee elektriciteit kan opwekken voor je woning/bedrijf.

Het was een filmpje van een regionale zender die ergens in een café zulke apparatuur had geplaast. Heb me er al rot achter gezocht maar ik kan er niks van terugvinden.

Weet iemand toevallig van welke firma dit was? (Regio Antwerpen/Waasland)


PS: Het gaat niet over Viesmann apparatuur.

http://www.viessmann.be/nl/Woning/verwa ... ofcel.html
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Gaat het misschien om de BlueGen brandstofcel?
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Elugie: http://kanaalz.knack.be/nieuws/start-up ... 83137.html

Maar ik weet niet goed wat ik er van moet denken. Als je de energie uit gas haalt, ben je dan zo veel groener bezig (en goedkoper?). Ik was van plan me er wat op in te lezen maar nog geen tijd gehad.
Robert Ford
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1515
Lid geworden op: 12 nov 2005, 18:54
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 101 keer

Inderdaad. Nu nog een deftige installateur vinden :)
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

MClaeys schreef:Elugie: http://kanaalz.knack.be/nieuws/start-up ... 83137.html

Maar ik weet niet goed wat ik er van moet denken. Als je de energie uit gas haalt, ben je dan zo veel groener bezig (en goedkoper?). Ik was van plan me er wat op in te lezen maar nog geen tijd gehad.
Ik ken er te weinig van om er een volledig beeld over te geven, maar bij een gebruik van x aardgas krijg je y CO2 (en/of CO) en dat is losstaand of ik die gebruik om water op te warmen of waterstof te creëren.
Misschien wel in andere neven effecten van verbranding. Al is dat bij aardgas sowieso al beperkt.

Voor de rest is het niet echt interessant buiten off-grid oplossingen. Er zijn interessantere manieren om elektriciteit op te wekken (wind, zon, nucleair, steg, hydro,...) als er een elektriciteitsnet aanwezig is wat opwekking en verbruik kan balanceren, itt tot een off grid oplossing.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

MClaeys schreef:Maar ik weet niet goed wat ik er van moet denken. Als je de energie uit gas haalt, ben je dan zo veel groener bezig (en goedkoper?). Ik was van plan me er wat op in te lezen maar nog geen tijd gehad.
1) Je bent zeker niet groener bezig, Dit gaat nog steeds om "verbruik" van fossiele brandstoffen waarbij je steeds ongewenst ook warmte + CO2 + water produceert. Telkens je elektriciteit nodig hebt, produceer je dus ook warmte die je niet altijd nodig hebt.

Als je elektriciteit koopt bij Ecopower ben je veel groener bezig.

2) Het energieverbruik is uitsluitend goedkoper als je vandaag een grootverbruiker bent met een verbruik van minstens 13.000 kWh/jaar. Daarbij is het belangrijk te weten dat die BlueGen continu tussen de 500 Watt en 1500 Watt elektriciteit + restwarmte produceert, ook 's nachts en tijdens een snikhete zomer. Je zal dus sowieso een deel elektriciteit terugleveren aan het net(zonder GSC's) en een deel warmte verliezen als je warmwater boiler reeds op temperatuur is.

Over de terugverdientijd van de initiële investering hebben we het dan nog niet gehad. Over de exacte prijs van de BlueGen tast ik nog altijd een beetje in het duister. Het toestel zelf zou 25 000 euro kosten. Met onderhoud, installatie en garantie ben je wellicht ook nog een paar duizend euro kwijt.

Als je zulke prijzen ziet lijken zonnepanelen met batterijen ineens heel goedkoop.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

los van het rendement natuurlijk en de onderhoudskosten
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

raf1 schreef:Je bent zeker niet groener bezig
Wel, dat vond ik dus al raar gezien het op gas werkt.
raf1 schreef:Als je elektriciteit koopt bij Ecopower ben je veel groener bezig.
We hebben inderdaad 100% groene stroom. Wat ik me alleen afvraag bij die zaken, het is toch onmogelijk om allemaal voor 100% groene stroom te gaan bij de leveranciers momenteel? Gezien dat anders zou willen zeggen dat groene stroom al in al onze energiebehoefte kan voorzien. Ik ga er maar vanuit dat men dat ook controleert.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

MClaeys schreef:Wat ik me alleen afvraag bij die zaken, het is toch onmogelijk om allemaal voor 100% groene stroom te gaan bij de leveranciers momenteel? Gezien dat anders zou willen zeggen dat groene stroom al in al onze energiebehoefte kan voorzien. Ik ga er maar vanuit dat men dat ook controleert.
Wij zijn al zo'n 7 jaar ecopower klant/cooperant. Wij hadden een wachttijd van enkele maanden, nu is die volledig weg. Er is dus nog groene stroom, maar blijkbaar willen velen dat nog niet.
Als je hun 'powerpost' leest zie je waar ze investeren en hoe ze trachten om meer energie beschikbaar te krijgen voor nieuwe klanten. De moeite om eens te lezen.

En los van de groene gedachte, als je niet veel verbruikt ben je vaak zelfs nergens goedkoper. En als laatste. Als je hen belt, kom je niet bij een callcenter uit, maar bij mensen van ecopower zelf, met kennis van zaken.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

MClaeys schreef:Wat ik me alleen afvraag bij die zaken, het is toch onmogelijk om allemaal voor 100% groene stroom te gaan bij de leveranciers momenteel?
Ja, dat is momenteel onmogelijk maar dit wil helemaal niet zeggen dat het vandaag voor het voltallige Ecopower-klantenbestand niet zou lukken.
Zoals elke elektriciteitsleverancier dient Ecopower dagelijks bij Elia een boekhouding in van productie en theoretisch geschat verbruik van de klanten. Tekorten of overschotten moeten verhandeld worden op de elektriciteitsbeurs. Tot nog toe was er altijd voldoende groene stroom met 100% hernieuwbare bronnen beschikbaar om een 100% groene boekhouding te handhaven.

Eens we een smart grid hebben uitgerold, zal de evolutie naar een markt met 100% groene stroom wel mogelijk zijn.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Groene stroom. Het klinkt zo... aanlokkelijk. Toevallig niemand de reportage van Rambam gezien over groene stroom? Iets van stierenkalfjes die afgemaakt werden om ze tot meel te vermalen en op te stoken als biomassa in centrales om groene stroom te produceren. Ik denk wel dat je die uitzending nog ergens online kunt vinden. Uitzending dateert van eind november.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

Dat is niet hoe het er bij Ecopower aan toe gaat hoor...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

kamiel schreef:Dat is niet hoe het er bij Ecopower aan toe gaat hoor...
Jij hebt dat al gevraagd aan Ecopower?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
kamiel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
Uitgedeelde bedankjes: 167 keer
Bedankt: 42 keer

ik denk niet dat ze een biomassa-centrale hebben. Alleen windmolens en zonne-energie en misschien ook nog een wkk.
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben ook aan het denken om naar ecopower te gaan. Vaste prijs en geen kleine lettertjes .... .
Wist niet dat er geen wachtlijst meer was.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Er is geen wachtlijst meer omdat vanaf 1 januari de kWh-prijs wordt opgesplitst per distributienet. Het probleem dat mensen uit het dure Gaselwest-gebied massaal overschakelen naar Ecopower en profiteren van de lagere gemiddelde kWh-prijs voor heel Vlaanderen is daarmee opgelost.

Indien je een tweevoudige meter hebt is Ecopower al minder interessant wegens eenzelfde prijs voor dag- en nachtverbruik en indien je zoals mij een aparte 'exclusief nacht' meter hebt (voor boiler en/of accumulatieverwarming), dan moet je zeker ver weg blijven van Ecopower want ook de 'exclusief nacht' wordt aan hetzelfde tarief als de dagstroom aangerekend (+/- dubbel zo duur!).
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

nickz schreef:Er is geen wachtlijst meer omdat vanaf 1 januari de kWh-prijs wordt opgesplitst per distributienet. Het probleem dat mensen uit het dure Gaselwest-gebied massaal overschakelen naar Ecopower en profiteren van de lagere gemiddelde kWh-prijs voor heel Vlaanderen is daarmee opgelost.

Indien je een tweevoudige meter hebt is Ecopower al minder interessant wegens eenzelfde prijs voor dag- en nachtverbruik en indien je zoals mij een aparte 'exclusief nacht' meter hebt (voor boiler en/of accumulatieverwarming), dan moet je zeker ver weg blijven van Ecopower want ook de 'exclusief nacht' wordt aan hetzelfde tarief als de dagstroom aangerekend (+/- dubbel zo duur!).
Ik heb een enkelvoudige meter en een verbruik rond de 4000 kwh.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ok, maar het hangt ook af van het distributienet van je woonplaats. Doe eens een V-test, deze houdt al rekening met de opgesplitste tarieven vanaf 1 januari: https://vtest.vreg.be
Met een enkelvoudige meter is de kans wel groot dat Ecopower de goedkoopste zal zijn.
Je bent wel verplicht om minstens één aandeel van € 250 te kopen als je klant wil worden, maar daar krijg je jaarlijks dividend op. Dit jaar was dat bv. 3%, dat is veel meer dan wanneer je het geld op een spaarrekening laat staan.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ecopower is vrij duur maar is alleen interessant voor mensen met zonnepanelen. Ecopower hanteert namelijk 1 prijs, all in. Heb je geen verbruik, betaal je effectief niks bij Ecopower. Alle andere (en ik bedoel daarmee ALLE) stroomleveranciers hanteren een prijs voor stroom en een vast bedrag voor distributiekosten. Iemand met zonnepanelen die bij een van die andere leveranciers aangesloten is, betaalt nog steeds vaste kosten voor distributie enz. ook als hij een nulverbruik heeft. Ik heb zonnepanelen en ben klant bij Ecopower. Gezien mijn nulverbruik betaal ik dus niks per jaar. En nu niet komen zagen over injectietarief, want dat staat hier totaal los van.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wij hadden al enkele jaren ecopower voor we PV liggen hadden en ook toen waren ze voor ons de goedkoopste.
yaris
Premium Member
Premium Member
Berichten: 564
Lid geworden op: 14 mei 2004, 00:16
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 34 keer
Recent bedankt: 1 keer

Heb net de v-test gedaan en buiten het sociaal tarief is ecopower de goedkoopste voor mij.
Natuurlijk heb je dat aandeel van 250 euro maar ik had gelezen dat je na 6 jaar dat terug kon opnemen.
Soit ik ga het is met mijn vrouw bespreken :-).
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Het aandeel kan je om de 6 jaar terug verkopen (daar heb je telkens 6 maanden de tijd voor): https://www.ecopower.be/veelgestelde-vr ... aandelen_8
Zolang je klant wil blijven, moet je uiteraard minstens één aandeel behouden. Zoals gezegd levert het dus wel een hogere rente op dan een spaarrekening momenteel...
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

raf1 schreef: Zoals elke elektriciteitsleverancier dient Ecopower dagelijks bij Elia een boekhouding in van productie en theoretisch geschat verbruik van de klanten. Tekorten of overschotten moeten verhandeld worden op de elektriciteitsbeurs. Tot nog toe was er altijd voldoende groene stroom met 100% hernieuwbare bronnen beschikbaar om een 100% groene boekhouding te handhaven.
De momenten dat ze dus te weinig zouden produceren, compenseren ze met groene stroom dat elders op overschot is als ik het goed snap.

Kopen we niet om diezelfde reden lucht in Hongarije omdat we hier te veel vervuilen? Hongarije



Momenteel zitten we wel 100% groen, maar gezien we nog aan het renoveren zijn en dus het verbruik nog niet kennen van er te wonen weten we nog niet wat de goedkoopste groene leverancier zal zijn. Meer dan ne frigo en nu en dan een machine heeft er nog niet gedraaid.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

nickz schreef:Het aandeel kan je om de 6 jaar terug verkopen (daar heb je telkens 6 maanden de tijd voor): https://www.ecopower.be/veelgestelde-vr ... aandelen_8
Zolang je klant wil blijven, moet je uiteraard minstens één aandeel behouden. Zoals gezegd levert het dus wel een hogere rente op dan een spaarrekening momenteel...
Volledigheidshalve moet je ook nog vermelden dat de rente op dat aandeel jaarlijks beslist wordt op de AV. Zo zijn er de voorbije jaren 2 of 3 jaar achtereen geen rente geweest want die werd vastgesteld op 0 %.
Aangezien je minimum 1 aandeel moet kopen en dat aandeel niet zo vrij verhandelbaar is (6 jaar wachten) is er dus ook een risico dat je dat geld kan verliezen ... Een klein risico want Ecopower is nogal voorzichtig in hun handel volgens een insider. Sommigen zouden liever hebben dat ze meer risico nemen.

Jack Daniels schreef:Niet denken, zeker zijn
https://www.ecopower.be/onze-investerin ... rgievormen
"Begin 2016 is Ecopower eigenaar van 21 windturbines, 3 kleine waterkrachtcentrales, 1 installatie voor
biomassa, 1 pelletsfabriek en 320 installaties met zonnecellen. "
De biomassa centrale werkt met houtpellets, niet met kalfjes :!:
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Het gaat hier inderdaad over de Microgen power van Elugie (spiritgroup).
Er wordt wel degelijk CO2 geproduceerd. Waarmee hier wordt uitgepakt is dat de uitgestoten CO2 gecompenseerd word in allerlei "klimaatprojecten". Heel vaag moet ik eerlijk zeggen. Een Vincotte label kan mij niet echt overtuigen dat er genoeg "projecten" zijn om de uitstoot te compenseren.

http://www.co2logic.com/nl

Toeval wil dat ik op een SMR werk (Steam methane Reformer)...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:Groene stroom. Het klinkt zo... aanlokkelijk.
Wel zot dat alle verbruikers moeten opdraaien voor de 'groene stroomkosten' terwijl je die supplementaire kosten zou verhalen op de grijze stroomgebruikers. Grijze stroom die nog steeds gesubsidieerd is trouwens.

Sorry k kon het niet laten :offtopic:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Wat ik ermee wou zeggen is dat "groene stroom", net zoals een aantal andere termen (racist, populist,...) zodanig vaak, te pas en te onpas gebruikt worden waardoor hun betekenis volledig uitgehold is. Het zijn termen die op tafel gegooid worden als alle andere argumenten uitgeput zijn. En groene stroom is ook zo een term. Precies of de groene jongens hebben een aparte leiding waar alleen groene stroom uit komt. Wat uit het stopcontact komt is een mix van groen, grijs, bruin, zwart...
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:Wat uit het stopcontact komt is een mix van groen, grijs, bruin, zwart...
Als ik nu groene stroom produceer en mijn buren verbruiken die op, terwijl ze een grijs contract hebben, dan is er een groenen ten velde die grijs verbruikt.
Volgens mijn weten staan er niet veel grijze centrales meer in W-VL, dus al wie daar nog een grijs contract heeft verbruikt eigenlijk groen.
De leveranciers moeten ervoor zorgen dat zij perfect die hoeveelheid groen produceren als dat er groene klanten verbruikt hebben (over een periode)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Oei, bij niemand komt er dus nog een percentage stroom, opgewekt door kernenergie, uit het stopcontact? En zoals je zelf schrijft: als jij groene stroom produceert die door je buur geconsumeerd wordt, wat verbruik je dan zelf?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

als het over ik, privépersoon, dan verbruik ik zelf ook groene stroom anders zou ik er geen over hebben voor mijn buren

ik had het eerder over ik, als energieleverancier, en dan verbruik ik geen stroom, ik produceer er alleen maar.

Wie een groen contract onderschrijft verbruikt geen grijze stroom meer, tenzij zijn stroomleverancier op een of andere manier knoeit.

In wezen heb je wel gelijk, in die zin dat de stroom de weg met de minste weerstand zoekt om verbruikt te worden. Dus wie rond A'pen (Doel) woont verbruikt grijze stroom, ongeacht zijn contract, tenzij er een 'groene' bron dichter bij uw elektricitietsdeur staat
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”