eendraadschema maken

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
marcvt63
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 maa 2016, 08:48
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 4 keer
Recent bedankt: 1 keer

electriciteit werd afgekeurd...
eendraadschema ontbrak...
situatieschets ontbrak...

mag je dit zelf maken of moet het via de computer?
of maakt de electricien dit?

prijzen?
Gebruikersavatar
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2278
Lid geworden op: 10 jan 2016, 13:14
Locatie: Oost-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 92 keer

Hier een linkje waar je waar info vind: http://www.elektriciteitenveiligheid.be ... ktriciteit

Update: hier iets meer richting jouw eigenlijke vraag: http://www.elektriciteitenveiligheid.be ... en-keuring
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 604
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 48 keer

Er is geen verplichting om dat met de computer te tekenen, maar het is netter.

Download de trial versie van Microsoft Visio en de AREI symbolen van http://www.shadowhunter.co.uk/en/
Er zijn ook programma's zoals Trikker maar die zijn betalend: http://www.bluebits.be/Trikker_Overview.aspx

De electricien zou dat ook moeten kunnen. Prijs zal vooral afhangen of je zelf al iets op papier hebt of nog helemaal niets. Er zal dan gekeken moeten worden wat op welke groep zit enzo ...
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dit is gratis:
http://www.jvbsoftware.be/?page_id=15

Maar ik vond het niet zo handig, en ik heb het uiteindelijk ook in Visio gedaan.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je kan dat perfect zelf, als het moet zelfs in Excel, maar op papier is evengoed.
Als je niets van elektriciteit kent, zullen de symbolen etc u waarschijnlijk weinig zeggen, maar dan nog kan je veel zelf doen.
Lijst op, maak een schets, ... van welk stopcontact op welke zekering zit en ook op welke zekering elke schakelaar die welke lamp doet branden zit.
Uw elektricien moet dan gewoon de schets of het overzicht dat jij gemaakt hebt, digitaliseren en/of voorzien van de juiste symbolen en informatie.

Denk ook na wiens naam je er gaat op zetten. Die persoon is verantwoordelijk voor de installatie (bij brand etc).
De kans is klein dat een elektricien die niets aan uw installatie gedaan heeft, toch zijn naam er gaat op zetten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Verantwoordelijk? Ik nam altijd aan dat de keurder die op zich nam na aflevering van een positief keuringsattest. Dat is toch de bedoeling daarvan?
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Ik heb dat zelf gemaakt met visio en volgens keurder was het een van beste schema's dat die gezien heeft. (situatie echt tot op mm detail)

Sent from my A0001 using Tapatalk
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je moet op de schema's vermelden wie de installatie opgeleverd heeft en wie ze gekeurd heeft.
De persoon of de firma die opgeleverd heeft, is verantwoordelijk in geval van schade (bv door nalatigheid). Een keurder neemt die verantwoordelijkheid niet over. Bedenk u dat zo'n keurder €150 kost, voor dat bedrag krijg je dat risico nooit gedekt :).
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Raar. De keurder tekent toch af, maw zijn keuring is de stempel op het feit dat je installatie voldoet; dan zou je denken dat die installatie ook gedekt is door die keuring.
jeffke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24 jun 2012, 14:27
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 15 keer

Ik heb het gemaakt met het programma trikker.
heel gebruiksvriendelijk.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De keurder verklaart de installatie in orde, voor zover hij die gezien heeft.
Een auditor is ook niet verantwoordelijk voor de boekhouding, hoewel hij die wel aftekent.
Alleen bij grove fouten, dan is de auditor wél verantwoordelijk, idem voor de keurder. Als je op schema overal stopcontacten op 3G1,5 hebt staan, en uw kot fikt af, dan zal de keurder wel in de problemen komen :).

Als je op uw papier zet 3G2,5 en in de realiteit zit er 3G1,5 in, is de installateur verantwoordelijk en niet de keurder.
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 840
Lid geworden op: 28 jan 2006, 18:21
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 72 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb ze op een A4 "kottekespapier" zelf getekend, 2x blanco gekeurd.
Als het maar correct is.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

Je brand verzekering dekt ook niet gekeurde installaties...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

er stond anders iets anders in de krant vandaag...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@Joe de Mannen: Een uitzonder ding? Ik al bij Dexia uitbetaald geweest en eens bij KBC voor zo'n geval. Geen enkele keuring dat in orde was, brand door elektrisch aparaat. Maarja bij dexia en KBC zit dit gewoon afgedekt dan in polis omdat zo goed als elk huis in overtreding is. Bijplaatsen stopcontact, ouder dan 25 jaar... Als jouw huis afbrand en dat van de buren schaden heb, denk niet dat de gewone man het geld heeft voor al die schade te betalen, dan zou je overal grote problemen hebben.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Brand door een elektrisch toestel is nog iets anders dan brand door de elektrische installatie.
Als je geen keuring hebt, en uw huis fikt af omdat je uw sigaret in de zetel hebt laten vallen, is er geen probleem.
Maar als een kortsluiting in uw installatie tot een brand leidt en de installatie was niet gekeurd, komt de verzekering niet tussen, ook niet Dexia (wat niet meer bestaat, maar goed).
Als een toestel een isolatiefout heeft en dat veroorzaakt een brand, maar eigenlijk is het probleem dat uw aarding niet is aangesloten, dan zal de verzekering ook niet tussenkomen.

Argenta zal in dit geval moeten betalen, want het probleem was een hete GSM lader op een matras (als ik het artikel mag geloven). Dat heeft niets te maken met de elektriciteitsinstallatie, tenzij dat blijkt dat er op dat stopcontact 380V stond.
Als het tot een rechtszaak komt, kan de rechter de bewoner wel een boete opleggen voor het niet naleven van de regels.

Ook tijdens verbouwingen kan je een keuring krijgen, dat noemt dan werfkeuring of ook tijdelijke keuring.
Dan keuren ze ofwel uw werfinstallatie (zodat je elektriciteit van Eandis krijgt) of ze keuring een aantal kringen en verklaren die alvast conform.

Het is anderzijds niet slecht dat het eens in de pers komt, veel mensen beseffen echt niet hoe gevaarlijk elektriciteit is.
Een keuring doe je niet voor de verzekering, maar vooral voor uzelf.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

@heist_175: Klopt echter is dit gewoon onder de algemene term dat het expertise bureau dit geeft omdat het niet altijd echt duidelijk is, denk dat de verzekering hun gewoon schrik wilt aan doen in het artikel. In mijn geval was gans de kookplaat inclusief kabels in de muur enzo van het kookeiland gesmolten / verdwenen. Eigenlijk de gehele keuken module en daardoor rookschade overal in het gebouw, voor meer dan 50 000 euro kosten aan de andere appartementen/gang(rookschade).

Inderdaad keuring is nodig voor veiligheid, maar hiernet ook eens gewoon aan de makelaar bij KBC gevraagd ivm met brand verzekering op mijn huis in renovatie/bouwwerf. Is gewoon standaard gedekt ook al is het allemaal niet gekeurd. Dus je zal polisen hebben waar ze dit gewoon mee verzekeren, dus ook belangrijk om te vergelijken. Want na 25 jaar vervalt je keuring of als je er een stopcontact bij zet.

EDIT: Wat wel een verschil kan zijn, ik neem altijd een blokpolis, nooit inboedel. Dus alle kosten aan het gebouw en gevolgschade worden gedekt, maar geen inboedel. Mogelijk zit daar het verschil dat ze zouden lastig doen op de inboedel... maar die is gewoon hier niet verzekerd. In de blokpolis toch gewoon nog een algemene vergoeding voor gekregen, uiteraard niet conform waarde inboedel.

Maar we wijken af van het topic.

Zelf teken ik de eendraadschema's zelf op papier, gaat naar mijn idee het snelste als je dit niet elke dag moet doen. Die programma's moet je nog zoeken/leren.

Daarna een scan er van als kopie en ook buitenshuis een kopie van je keuring bewaren aangezien als je huis affikt je nog moet kunnen bewijzen zoals hier boven gezegd is dat het gekeurd is. Owja en een grote tip van een makelaar, neem regelmatig foto's van alles in je huis voor de waarde te bewijzen als je inboedel verzekerd is.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Want na 25 jaar vervalt je keuring of als je er een stopcontact bij zet.
Bij een "belangrijke wijziging" moet je opnieuw laten keuren.
Is een andere afdekplaat een belangrijke wijziging?
Is een nieuwe automaat plaatsen een belangrijke wijziging?

Niemand die het weet :)

@standaard gedekt bij KBC: praat je dan over een ABR? Want dat gaat over bedragen (verzekeringspremie) die je niet elk jaar wil betalen hé :). Mijn brandverzekering is een PAK goedkoper dan een ABR... (genre minder dan de helft)

Ontopic
Ik maak het op de pc, kan je veel sneller wijzigingen of correcties doen.
4G10 ipv 4x10, een dubbel stopcontact ipv een enkel, kabel in een buis op de muur ipv in de muur, 16A automaat ipv 20A automaat, ...
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3202
Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
Bedankt: 450 keer

heist_175 schreef: @standaard gedekt bij KBC: praat je dan over een ABR? Want dat gaat over bedragen (verzekeringspremie) die je niet elk jaar wil betalen hé :). Mijn brandverzekering is een PAK goedkoper dan een ABR... (genre minder dan de helft)
Nee, verzekering van 70 tal euro per jaar gewoon
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8974
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 690 keer
Recent bedankt: 2 keer

Remind me again: als je pakweg dat spreekwoordelijke stopcontact bijsteekt en wil herkeuren, moet de rest van de installatie dan ook aan de moderne normen voldoen? Hoe zit dat?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Als uw installatie dateert van na 1981, of sindsdien een (grondige) renovatie gehad heeft, moet heel de installatie voldoen, anders zal die afgekeurd worden.

Spreekwoordelijk stopcontact: zou ik niet laten herkeuren.
Anders blijf je bezig :)
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”