LED indicator garagepoort

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Onze garage zit in "in" het huis, maar staat achter/naast het huis.
We hebben 2 elektrische garagepoorten, maar als het buiten donker is, zien we niet of die open of toe zijn.
De verlichting op de oprit/terras schijnt niet naar die poorten, dus het licht aan doen is ook geen oplossing.

Ik las ergens op een forum iemand met een gelijkaardig probleem (maar dan voor de kippendeur) en hij had het (is de deur nu open of toe) met een LED lichtje. Ik zoek ook zoiets, maar ik weet niet waar te beginnen.

Ik zoek dus een LED (wegens laag verbruik) lichtje dat ik aan de muur van de garage hang. Als ik dat nog zie, is de garage open, als ik het niet zie is de garage toe (of de elektriciteit uitgevallen :? ).
Maar "normale" LED lampen zijn of te krachtig (en dus teveel verbruik), of hebben een beam angle die ik niet nodig heb (en dus teveel verbruik voor wat ik maar zoek). Er is overal in de garage elektriciteit voorhanden, dus batterijen enzo is niet nodig.

Fall back scenario: cheap E17 socket met een (veel te krachtige) LED lamp in, aangesloten op een tijdschakelklok (zodat het niet brand overdag, wanneer ik wel kan zien of de garage open dan wel toe is).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Een beetje een eigenaardig verhaal, maar goed...
Koop gewoon zo'n nachtlichtje dat je rechtstreeks in het stopcontact steekt. Wij hebben er jaren geleden zo eentje van de gezinsbond gekregen. Verbruikt denk ik 0,4W.
Zoiets:
http://webshop.cevo.be/verlichting/led- ... l01x3.html
Deze verbruikt wel 0,8W, maar je begrijpt wat ik wil zeggen.

Wat je ook kan doen is een schakelaar plaatsen aan het einde van je rail die ingedrukt wordt als de poort open is. Deze kan dan een lamp inschakelen die wel je garage volledig verlicht. Als je dat in LED doet is dat ook minder dan 10W en heb je er ook het plezier van dat je garage goed verlicht is bij het in en uit rijden.
Je kan dat perfect doen met een eindeloopschakelaar.
Laatst gewijzigd door cadsite 02 sep 2016, 10:06, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3630
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 150 keer
Contacteer:

ooh. shiny.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Zoiets bedoel ik inderdaad, maar noem me gerust achterdochtig, maar dingen die 24/7 in het stopcontact zitten heb ik liever niet via amazon,dx,ailexpress,...
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2522
Lid geworden op: 23 jan 2010, 15:45
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 263 keer

Maar eentje dat je via gezinsbond gekregen hebt, vertrouw je wel? :bang:
Trouwens: niks mis met amazon. Zo goed als alle producten (verkocht door amazon) zijn hier in gewone winkels ook te verkrijgen.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Dima_2005 schreef:Maar eentje dat je via gezinsbond gekregen hebt, vertrouw je wel? :bang:
Trouwens: niks mis met amazon. Zo goed als alle producten (verkocht door amazon) zijn hier in gewone winkels ook te verkrijgen.
Dat is netjes CE gekeurd.
En nu kom je wel met een belangrijk detail af. "verkocht door amazon".
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Laatst dat gezien als arduino projectje. Was heel simpel te maken als ik het mij goed herinner. Kzal straks eens zoeken.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Wel, ik heb eigenlijk een aanverwant probleem.
De afstandsbediening van de garagepoort zit aan mijn sleutelhanger en die zit steeds in mijn zak, en het gebeurt wel eens dat die per ongeluk opengaat en dat merken we niet. Het is dus al wel een aantal keren gebeurt dat de garagepoort 's morgens openstond. Ik zou iets moeten hebben dat de garagepoort na x minuten dicht stuurt. probleem is ook dat bedieng 1-knops is (zelfde knop om open dicht te sturen)...

Moest er iemand een idee hebben?
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Doktor Avalanche schreef:Wel, ik heb eigenlijk een aanverwant probleem.
De afstandsbediening van de garagepoort zit aan mijn sleutelhanger en die zit steeds in mijn zak, en het gebeurt wel eens dat die per ongeluk opengaat en dat merken we niet. Het is dus al wel een aantal keren gebeurt dat de garagepoort 's morgens openstond. Ik zou iets moeten hebben dat de garagepoort na x minuten dicht stuurt. probleem is ook dat bedieng 1-knops is (zelfde knop om open dicht te sturen)...

Moest er iemand een idee hebben?
Ik kan dat automatisch sluiten programmeren op mijn motor ... Als er ook een bekabelde knop voorzien is kan je daar iets aanhangen met een r-pi of arduino om dat te doen.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

moet ik straks eens bekijken of daar een extra kabel aan kan hangen (is een hormann poort en ik denk ook motor)
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Doktor Avalanche schreef:Wel, ik heb eigenlijk een aanverwant probleem.
De afstandsbediening van de garagepoort zit aan mijn sleutelhanger en die zit steeds in mijn zak, en het gebeurt wel eens dat die per ongeluk opengaat en dat merken we niet. Het is dus al wel een aantal keren gebeurt dat de garagepoort 's morgens openstond. Ik zou iets moeten hebben dat de garagepoort na x minuten dicht stuurt. probleem is ook dat bedieng 1-knops is (zelfde knop om open dicht te sturen)...

Moest er iemand een idee hebben?
Je kan het beste de sturing van de motor openhalen, daar vind je gegarandeerd wel een contactpuntje waarmee je de poort kan doen sluiten. MAAR: denk twee (of drie) keer na voor je een automatische sluiting installeert. De meeste garagepoorten hebben geen detectie of er iets onder staat, dus je wil niet dat die dichtgaat net op het moment dat je de auto buitenrijdt. En ook niet dat ze dichtgaat terwijl jij buiten bent en nu net de afstandsbediening NIET in je zak hebt zitten :)
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Ik heb net eens in een online handleiding gezien, en volgens die handleiding zou het idd instelbaar moeten zijn in de motor zelf.
Een auto staat er niet in, alleen fietsen en er is een detectie als er een object onder staat. I.v.m. uw eigen opsluiten, dat kan, maar ik heb zo goed als altijd een sleutel in mijn broekzak zitten en de ouders wonen niet ver en die hebben ook een sleutel...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

De motor op onze poorten kan dat allemaal, maar telkens met extra sturingen.
Er zitten contacten op die een signaal geven, dus heb je een module nodig in uw elektriciteitsbord die de puls interpreteert.
Er is ook een contact om een IR-sensor aan te sluiten, zodat als er iemand doorloopt of er nog iets in de weg staat, dat de poort blokkeert.

Als de poort toe gaat en er staat iets of iemand onder, dan stopt ze vanzelf en gaat terug een beetje omhoog.
(volgens mij is dat wettelijk verplicht)
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Ik vond het specifieke project niet terug (wel een paar ingewikkeldere maar die zijn in dit geval niet nodig (met sms en wifi etc...)).
Het kwam eigenlijk neer op een Arduino nano (groter is al overkill). 2 magneercontacten die de Arduino kan uitlezen en dan een led (in dit geval misschien best een per poort).

De Arduino leest de magneetcontacten uit. Zet die onderaan de poort. Gesloten contact = gesloten poort, de led blijft uit. Open contact, de poort is open => led brand.
In geval van een RGB led kan je dan nog werken met kleuren, bvb Uit is beide poorten toe, Rood is beide poorten open. Geel is linkse poort open en rechter toe. Blauw is rechtse poort open en linkse toe. Tis maar hoe je het wil.
Dus een beetje kabel, 2 magneetcontacten, een Arduino mini en 1 of meer ledjes nodig + een stopcontact om het geheel power te geven (zelfs batterij zou moeten lukken maar dat heb ik nog nooit getest icm Arduino, en dan is Led = uit minder betrouwbaar want da kan ook zijn batterij = plat).

En als de microbe u gebeten heeft programmeert ge ineens dat ge ook op andere manieren u poort kunt openen of sluiten :p.
Gebruikersavatar
jphermans
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 922
Lid geworden op: 31 aug 2009, 15:28
Locatie: Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 109 keer

Met een esp8266 wifimodule kan je hierboven beschreven project ook maken. In plaats van een arduino dus een esp (kost een 3 euro op eBay). Deze kan ook perfect werken met een batterij.
Internet via Mobile Vikings
Gebruikersavatar
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3064
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 666 keer
Bedankt: 227 keer
Recent bedankt: 1 keer

Een fiets reflector weerkaatst misschien al genoeg licht?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

stekker in het stopcontact, een schakelaar waar de poort tegenduwt als hij gesloten is (normaal gesloten contact drukknop nemen)n een lamp, wat draad voor ertussen en je bent klaar. Simple comme bonjour, easy as ABC, 123.

Wil je dat het allemaal alleen werkt als het donker is, vraag dan aan de ellentrikkenwinkel ook nog een schemerschakelaar en zet die ook in serie.

Een arduino of een raspi of wat dan ook met intelligentie is overkill om een lampje aan en uit te doen.

En of het leuk is om te maken met een arduino, ja maar veel te rap af en veel te weinig uitdaging.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”