Groepsaankoop zonnepanelen (Antwerpen)

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik kreeg zonet een mailtje met een link met extra informatie;
Rekenvoorbeeld
Stel je hebt 14 panelen die 260 Wp per paneel leveren onder optimale omstandigheden. Dat levert jaarlijks 3640 Wp oftewel 3276 kWh op. Bij een energieprijs van € 0,25 per kWh voor particulieren en een inschatting van het prosumententarief bespaar je jaarlijks gemiddeld € 610,-. Stel de aankoopprijs is € 6.100. Dan heb je bij gelijkblijvende elektriciteitsprijzen in ongeveer 10 jaar je investering terugverdiend. Daarna heb je nog minimaal 15 jaar plezier van gratis elektriciteit.

In dit rekenvoorbeeld wordt ook rekening gehouden met het prosumententarief.
Dit lijkt me toch optimistisch... eerst spreekt men van "optimale omstandigheden" maar dan neemt men dit ook als basis voor het rekenvoorbeeld (14 x 260 Wp is namelijk 3640 Wp). Als we dan verder gaan en 3276 kWh uitrekenen aan 25 cent per kWh "verdienen" we onder deze omstandigheden 819 euro, al spreekt men van 610 euro... wat vermoedelijk wijst op 209 euro voor het prosumenten tarief dan ? Nemen we Antwerpen centrum dan is dit 85.35 euro, a rato van 3.3 kW of reeds 281 euro.

Het lijkt me dat het rendement hier iets te rooskleurig is ?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Optimistisch is 100% rendement en dan kom ik aan 819 euro (610 euro netto of 10 jaar).

Volgens jou link kom ik aan 90% ofwel 737 euro (528 euro netto of 11.5 jaar).

Blijft de vraag hoe men aan die 209 euro (819 - 610) komt voor prosumententarief ?
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Reken alvast 50 euro extra voor een licentie bij SMA ( fabrikant omvormers ) om de stroom instellingen aan te passen zodat je kan instellen bij hoeveel volt de omvormer uitvalt. Tip: zet het direct op het maximum ( 268 volt )

Heeft me een hoop miserie bespaard, zeer goede investering als je maar 50% opwekt van het voorspelde omdat de omvormer tijdens de piekuren ( 13-17 uur ongeveer ) plat ligt.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

268 volt
Dan gaan alle transfo's en adapters er geheid aan. Ik betwijfel dat veel gewone toestellen dat aan kunnen.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 691
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

r2504 schreef:Ik kreeg zonet een mailtje met een link met extra informatie;
Rekenvoorbeeld
Stel je hebt 14 panelen die 260 Wp per paneel leveren onder optimale omstandigheden. Dat levert jaarlijks 3640 Wp oftewel 3276 kWh op. Bij een energieprijs van € 0,25 per kWh voor particulieren en een inschatting van het prosumententarief bespaar je jaarlijks gemiddeld € 610,-. Stel de aankoopprijs is € 6.100. Dan heb je bij gelijkblijvende elektriciteitsprijzen in ongeveer 10 jaar je investering terugverdiend. Daarna heb je nog minimaal 15 jaar plezier van gratis elektriciteit.

In dit rekenvoorbeeld wordt ook rekening gehouden met het prosumententarief.
Dit lijkt me toch optimistisch... eerst spreekt men van "optimale omstandigheden" maar dan neemt men dit ook als basis voor het rekenvoorbeeld (14 x 260 Wp is namelijk 3640 Wp). Als we dan verder gaan en 3276 kWh uitrekenen aan 25 cent per kWh "verdienen" we onder deze omstandigheden 819 euro, al spreekt men van 610 euro... wat vermoedelijk wijst op 209 euro voor het prosumenten tarief dan ? Nemen we Antwerpen centrum dan is dit 85.35 euro, a rato van 3.3 kW of reeds 281 euro.

Het lijkt me dat het rendement hier iets te rooskleurig is ?
AFBLIJVEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nutteloze investering
Binnen een paar jaar overal een slimme meter bij de zonnepaneelbezitter. Zijn geproduceerde elektriciteit zal waardeloos of betalend zijn (overproduktie overdag)
's avonds zal de prijs van de elek duur zijn, dan zal hij moeten extra bij betalen
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Modbreak:
fullquote van vorige post verwijderd
lucdec schreef:
r2504 schreef:Ik kreeg zonet een mailtje met een link met extra informatie;
Rekenvoorbeeld
Stel je hebt 14 panelen die 260 Wp per paneel leveren onder optimale omstandigheden. Dat levert jaarlijks 3640 Wp oftewel 3276 kWh op. Bij een energieprijs van € 0,25 per kWh voor particulieren en een inschatting van het prosumententarief bespaar je jaarlijks gemiddeld € 610,-. Stel de aankoopprijs is € 6.100. Dan heb je bij gelijkblijvende elektriciteitsprijzen in ongeveer 10 jaar je investering terugverdiend. Daarna heb je nog minimaal 15 jaar plezier van gratis elektriciteit.

In dit rekenvoorbeeld wordt ook rekening gehouden met het prosumententarief.
Dit lijkt me toch optimistisch... eerst spreekt men van "optimale omstandigheden" maar dan neemt men dit ook als basis voor het rekenvoorbeeld (14 x 260 Wp is namelijk 3640 Wp). Als we dan verder gaan en 3276 kWh uitrekenen aan 25 cent per kWh "verdienen" we onder deze omstandigheden 819 euro, al spreekt men van 610 euro... wat vermoedelijk wijst op 209 euro voor het prosumenten tarief dan ? Nemen we Antwerpen centrum dan is dit 85.35 euro, a rato van 3.3 kW of reeds 281 euro.

Het lijkt me dat het rendement hier iets te rooskleurig is ?
AFBLIJVEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nutteloze investering
Binnen een paar jaar overal een slimme meter bij de zonnepaneelbezitter. Zijn geproduceerde elektriciteit zal waardeloos of betalend zijn (overproduktie overdag)
's avonds zal de prijs van de elek duur zijn, dan zal hij moeten extra bij betalen
Ja watte, bang dat je electrabel aandelen in waarde zullen zakken?
Die calculatie lijkt me zelfs voorzichtig.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:Die calculatie lijkt me zelfs voorzichtig.
Verklaar je nader... berekeningen graag !
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Wij hebben onze panelen gekocht in 2011, dus prijs was hoger dan nu, rendement lager dan bij nieuwe panelen.

Installatie van 4.800Wp
Kostprijs: €14.500

Verwachte productie (screenshot uit offerte):
Afbeelding
In werkelijkheid draait de productie nog steeds rond de 4500kWh per jaar.
Wij waren ervoor al klant bij ecopower dus een vlak tarief van €0,22 (denk ik) in 2011, nu €0,26/kWh.
4500 x 0,26 = €1170 per jaar
Bij ons komt hier nog eens een GSC van €330 per 1.000kWh bij, maar dat is voor nieuwe producenten niet meer van toepassing.

Meer info nodig? Bewijzen?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

cadsite schreef:4500 x 0,26 = €1170 per jaar
Bij ons komt hier nog eens een GSC van €330 per 1.000kWh bij, maar dat is voor nieuwe producenten niet meer van toepassing.
Je hebt dus een winst van 1170 + (4.5 x 330) ofwel 2655 euro per jaar... afschrijving van je investering is dus 5.5 jaar.

Dezelfde installatie kost vandaag nog maximaal 7000 euro, maar je winst is ook nog maar 1170 - (4.5 * 85.35) ofwel 785 euro per jaar... afschrijving van je investering is dus 8.9 jaar (in andere regio's waar het prosumententarief hoger ligt stijgt de afschrijving zelfs tot 10 jaar !).

Ik denk dat het dus duidelijk is dat een investering in zonnepanelen heel wat minder interessant is (en je weet gewoon niet wat je te wachten staat aan extra belastingen en taxen de komende jaren).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

Inderdaad.
Los van de speculatie, hetgeen ik zei "het is een voorzichtige calculatie" is duidelijk correct.

Het probleem en PV is niet de technologie, noch de effectieve kost, maar het totaal onbetrouwbare klimaat van regelgeving. De huidige minister beweert dat hij pro is, maar de structuren van netbeheerders die het geld uit ramen en deuren smeten (lees aan aandeelhouders uitdeelden) in plaats van het te gebruiken om de GSC mee te betalen willen nog een keer langs de kassa passeren.
Ook is het totaal onbegrijpelijk dat kosten van stockage en beveiliging van kerncentrales en kernafval een kost is voor de staat en de inkomsten eruit zijn voor de producenten. Mochten alle elektriciteitsproducenten hun effectieve kost zelf moeten betalen en doorrekenen zou het er allemaal anders uitzien, maar ja...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Klopt helemaal.

Ondertussen zijn ze er in UK ook achter dat een nieuwe - zwaar gesubsidieerde - kerncentrale misschien niet de beste optie is.
Het subsidiegeld kunnen ze net zo goed in hernieuwbare technologie steken.
TheEconomist 04/08/2016 - Energy policy - Hinkley Pointless - Britain should cancel its nuclear white elephant and spend the billions on making renewables work

UK krijgt nu ook last met China (33% aandeel in Hinkley) en Frankrijk (EDF ging de centrale bouwen).

DeStandaard 30/07/2016 - May zet nieuwe Britse kerncentrale ‘on hold’
Misschien niet onbelangrijk om te weten: de vorige regering, onder leiding van Cameron dus, heeft de garantie gegeven dat EDF 115 euro per megawattuur krijgt voor de stroom van de nieuw te bouwen kerncentrale. Zelfs als de elektriciteitsprijs veel lager ligt.
DeStandaard 10/08/2016 - China mengt zich in Brits atoomdebat
De Chinese ambassadeur in Groot-Brittannië sprak gisteren duidelijke taal in zijn opiniestuk in de Financial Times. Als de geplande kerncentrale in Hinkley Point er niet komt, kan dat de handelsrelaties tussen beide landen beïnvloeden. China is de op één na grootste niet-Europese handelspartner van de Britten.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”