Tommelein doet vraag naar zonnepanelen stijgen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Heb momenteel mono 25A zitten in huis.
Al een tijdje aan het denken om die te verhogen.
Dit nieuwsbericht laat me dan toch weer afzien van die mogelijkheid... Dan maar wat minder toestellen tegelijk aanzetten.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Amai.
25A is wel heel scherp. Daar zit ik bijna elke dag boven met mijn kookplaat (rond 17-18u - 5600W) en zeker in het WE bij het koken-wassen-drogen (za 13u 8200W).

Vermoedelijk komt er een plafond (genre 40A of 50A) waarbij iedereen tot dat plafond hetzelfde bedrag betaalt. Eens je over het plafond gaat, betaal je meer.
Vergelijkbaar met de Turteltaks: tot 5MWh betaal je hetzelfde bedrag.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

Is inderdaad aan de lage kant, daarom dat ik die wil verhogen.
Koken is 100% gas, geen probleem mee.
Maar als ik nu wassen+drogen doe, kan ik geen andere verbruiker meer aansteken (waterkoker, vaatwas, microgolf) en daar wringt het schoentje toch wel een beetje :P

Zat ik m'n hoofd om naar 3x40 te gaan, wat ruimschoots alles moet dekken, maar zal toch nog even afwachten...
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Dizzy schreef:Heb deelgenomen aan groepsaankoop O-Vl. en KTI-WTI heeft gewonnen (net als in Antwerpen). Bij wat opzoeken kreeg ik echter vrij veel negatieve reacties te zien. Ik ben dus niet geneigd om op hun financieel aantrekkelijk aanbod in te gaan. Iemand ervaring met hen?
Ik heb bij de vorige groepsaankoop van provincie Antwerpen via KTI-WTI besteld. Heb je specifieke vragen? Post eventueel de link naar het voorstel eens?

Algemene indruk is dat er gedaan is wat er afgesproken werd. Installatie is okay verlopen (vriendelijke & vrolijke multinationale crew), omvormer werkt, portaal is best te pruimen en je kan de data met wat geknutsel zelf uitlezen (als ze niet van merk/model gewisseld zijn natuurlijk).
Wat mij wel een voordeel leek: de contracten zijn opgesteld met de belangen van de consument voorop, dus ik denk dat er minder kans is op gezever.

Mijn enige bedenking is dat de opbrengst soms wel érg snel naar beneden durft duiken, dus het ene moment volle bak stroom, vijf minuten later slechts een kwart van het vermogen. Maar dat schijnt normaal te zijn :???:
Wat het rendement betreft. Je moet wel heel goedgelovig zijn om te denken dat elektriciteit niet serieus gaat duurder worden.
Ik zie mijn panelen als gok dat de elektriciteitsprijs in de toekomst gaat stijgen.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

sardonis1973 schreef:[...]als je weet dat een brood 30 jaar geleden ongeveer 1 euro kostte ?
Amai jij had duur brood!
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

blaatpraat schreef:IKoken is 100% gas, geen probleem mee.
Zat ik m'n hoofd om naar 3x40 te gaan, wat ruimschoots alles moet dekken, maar zal toch nog even afwachten...
Standaard huisaansluitingen zijn nu 1x40A. (9,1 kVA)
3fasig (16kVA) is zeker niet nodig als je kookt op gas.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Dizzy schreef:Heb deelgenomen aan groepsaankoop O-Vl. en KTI-WTI heeft gewonnen (net als in Antwerpen). Bij wat opzoeken kreeg ik echter vrij veel negatieve reacties te zien. Ik ben dus niet geneigd om op hun financieel aantrekkelijk aanbod in te gaan. Iemand ervaring met hen?
Ik heb mijn installatie (36 panelen op plat dak + omvormer en bekabeling) zelf gedaan en bij hun het materiaal besteld. Mijn idee was toen toch, nooit meer met hen...
Ik had mijn panelen snel nodig om deze nog bij in mijn EPB te kunnen steken. De gedane beloften qua levertermijn konden niet nagekomen worden (panelen en omvormer), zodat ik nu andere panelen en zwaardere omvormer heb als in eerste instantie gevraagd. (dus nu meer netvergoeding) Is ondertussen 3 jaar geleden...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Ik vraag me af hoe ze het gaan betalen ? De turteltaks is ingeroepen, omdat ze de eerste groene stroom certificaten al niet kunnen betalen en nu zou men overal van die rommel willen zetten. Een goeie kerncentrale LFTR of zoiets doet wonderen, de kernuitstap is niet verplicht indien het je economisch schaadt. Dan zouden ze zonnepanelen zetten langs het spoor, is dit om de zogezegd besparingen te sponsoren bij het spoor, in de vorm van groene stroom certificaten.

'k Weet niet ze, .. als iets een miljarden schuldenberg creëert. Dan, zou men toch denken, dat men daarmee gaat stoppen. Wanneer maakt die rommel stroom, in de zomer wanneer niemand stroom nodig heeft en wanneer de prijs op de markt keldert.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

De particulier krijgt al eventjes geen certificaten meer hoor...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

De particulier krijgt nog jaren lang certificaten en dus subsidies.
Alleen nieuwe installaties zijn al een tijdje uitgesloten van subsidies, maar bestaande installaties krijgen nog een lange tijd (in totaal tot 20 jaar) geld van de staat.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Niet iedereen krijgt die certificaten 20 jaar lang. Toen begonnen werd met de afbouw ervan werd ook de looptijd ingekort naar 10 jaar. Een beetje opzoekwerk had kunnen voorkomen dat je hier kemels neerpent.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 690
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Een beetje opzoekwerk had kunnen voorkomen dat je hier kemels neerpent
Waarom altijd zo scherp :-(

Ik lees hier geen 10 maar 15 jaar
http://www.izen.eu/be/residentieel/nieu ... tificaten/
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Zou je je niet beter zelf eerst goed informeren? Installaties tot 250 kW in dienst genomen tussen augustus en december 2012 krijgen 90 euro voor een GSC gedurende 10 jaar.
Bron:
http://www.vreg.be/nl/bedrag-minimumsteun-voor-2013
Die 15 jaar heeft betrekking op installaties van meer dan 250kW. Wat heel dat zonnepanelen gedoe hier betreft: wie er geen heeft weet het zoals gewoonlijk altijd veel beter.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Elk dak in Vlaanderen wordt bekeken op de mogelijkheden om zonne-energie op te weken. En wie zelf geen zonnepanelen op zijn dak kan leggen, zal de kans krijgen te participeren in zonneprojecten van andere burgers of bedrijven. Tegelijk wordt de energielening verruimd. Dat zijn enkele grote lijnen van het zonneplan van minister van Energie Bart Tommelein dat vrijdag is goedgekeurd door de Vlaamse regering.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160624_02355041
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Sluit om te beginnen al meteen drie categorieën van daken uit waar nooit panelen gaan komen te liggen en het aanbod wordt plots een heel stuk kleiner: appartementen, huurders en daken die slecht georiënteerd zijn. Best mogelijk dat ik nog wat categorieën vergeten ben.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Waarom zou je op een appartement geen zonnepanelen kunnen leggen ? Groot dak, altijd de juiste orientatie, geen obstructies, ... enkel moet je zorgen voor een kunstmatige helling.

Als men het concept van "remote salderen" mogelijk maakt kan dit zelfs gebeuren onder alle bewoners op basis van een aandeel.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Jack Daniels schreef:Een beetje opzoekwerk had kunnen voorkomen dat je hier kemels neerpent.
Een beetje lezen kan anders ook wonderen doen: "tot 20 jaar".
Als je niet weet wat dat betekent, ga je in de solden nog bedrogen uitkomen "solden tot -70%" :)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

De appartementen die ik zie hebben daken vol met schoorsteenpijpen, ventilatie schachten, gsm mast... probeer daar maar eens panelen op te leggen. Los van het feit dat zo een dak niet echt veel oppervlakte biedt. Als je er al zou kunnen leggen heb je het equivalent van een vijftal huizen terwijl in een appartementencomplex toch wel veel meer volk woont dan in vijf huizen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Alle appartementen zullen inderdaad niet geschikt zijn, net zomin als alle huizen... al worden er de laatste tijd enorm veel appartementen geplaatst met 6 of 8 woningen.

Belangrijk is het concept van "remote salderen"... mijn situatie is ook niet ideaal (boom aan de overkant van de straat) maar op die manier zou ik ook kunnen mee instappen in een groot project (wat trouwens veel efficiënter is dan op ieder dak enkele panelen te leggen).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef:De particulier krijgt nog jaren lang certificaten en dus subsidies.
Alleen nieuwe installaties zijn al een tijdje uitgesloten van subsidies, maar bestaande installaties krijgen nog een lange tijd (in totaal tot 20 jaar) geld van de staat.
Ik heb het wel degelijk over de nieuwe installaties... Was een reactie op de voorgaande post dat men beter stopt met een systeem dat veel geld kost. Wel, ze zijn daar mee gestopt. Particulieren krijgen geen GSC's meer voor een nieuwe installatie en particulieren mogen daarbij ook een stevige injectievergoeding betalen om de "put" te dempen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Het spijt me zeer, maar "ze" zijn er niet mee gestopt. Enkel nieuwe aanvragen krijgen geen subsidies meer, installaties die al opgeleverd waren, zijn buiten schot gebleven. Gegeven de track record van de overheid in zaken halfweg het verhaal aan te passen, is dat opmerkelijk. (bv: VAA, woonbonus, pensioenleeftijd, ...).

@injectievergoeding
Toen ik hoorde van de VREG suggestie om netvergoeding per aansluiting te rekenen en niet per vebruik, had ik toch de indruk dat de overheid er al vanuit gaat dat het injectietarief gaat sneuvelen.
In de huidige situatie betaalt een slimme ZP-bezitter niets aan netvergoeding. Als je én het injectietarief hebt én de nieuwe VREG regeling rond betalen per aangesloten vermogen, ga je plots wel veel betalen...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

heist_175 schreef: In de huidige situatie betaalt een slimme ZP-bezitter niets aan netvergoeding. .
Dan ben ik niet slim.
Leg eens uit hoe je onder die forfetaire kost uit komt?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Als die kleine paneelbezitter zijn panelen niet aangeeft bij de netbeheerder dan betaalt hij niets. Maar dat is frauderen ...
Andere methode is paneel los van het net, maar erg praktisch is dat niet. Maar dat wordt toegepast bij mobilhomes, en daar best nuttig en praktisch.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

fvhbrugge schreef:Als die kleine paneelbezitter zijn panelen niet aangeeft bij de netbeheerder dan betaalt hij niets. Maar dat is frauderen ...
Andere methode is paneel los van het net, maar erg praktisch is dat niet. Maar dat wordt toegepast bij mobilhomes, en daar best nuttig en praktisch.
Waarom zou ik zo dom zijn? Dan krijg ik geen gsc meer en riskeer ik een serieuze boete.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

Dan ben ik niet slim.
Leg eens uit hoe je onder die forfetaire kost uit komt?
Het leven is nochtans voor de slimme :-)
Dit is toch niet moeilijk zeker. Belgie zou Belgie niet zijn als er geen achterpoorten waren:

Ik heb 5 jaar geleden panelen gelegd bij mijn moeder. Zij is beschermde gebruiker (geen groot pensioen) resultaat : Ik strijk alle groenestroomcertificaten
op, mijn moeder betaalt geen elektriciteit en geen prosumententarief. Tommelzwijn zal vroeger moeten opstaan als hij mij voor schut wil zetten :-D
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6125
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

kaarsenbril schreef:
Dan ben ik niet slim.
Leg eens uit hoe je onder die forfetaire kost uit komt?
Het leven is nochtans voor de slimme :-)
Dit is toch niet moeilijk zeker. Belgie zou Belgie niet zijn als er geen achterpoorten waren:

Ik heb 5 jaar geleden panelen gelegd bij mijn moeder. Zij is beschermde gebruiker (geen groot pensioen) resultaat : Ik strijk alle groenestroomcertificaten
op, mijn moeder betaalt geen elektriciteit en geen prosumententarief. Tommelzwijn zal vroeger moeten opstaan als hij mij voor schut wil zetten :-D
En dan komen bleiten als uw moeder sterft dat die gsc niet meer geïnd kunnen worden.
kaarsenbril
Pro Member
Pro Member
Berichten: 347
Lid geworden op: 16 jun 2012, 18:48
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 43 keer

En dan komen bleiten als uw moeder sterft dat die gsc niet meer geïnd kunnen worden.
Die GSC's worden geind per installatie, per adres, niet op persoonsnaam, je bent er niet hé :-D :lol:
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef:Het spijt me zeer, maar "ze" zijn er niet mee gestopt. Enkel nieuwe aanvragen krijgen geen subsidies meer, installaties die al opgeleverd waren, zijn buiten schot gebleven.
Ergo, "ze" zijn er mee gestopt. Gaan we nu moeilijk doen over een komma? Het dure systeem, waarvan sprake, is veranderd, er zijn geen gsc's meer voor nieuwe installaties, er is een injectievergoeding. Waarom mensen dan nu nog kunnen tegen een PV installatie zijn, ik snap het niet meer hoor. Dat is toch moeilijk doen om moeilijk te doen dan?
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”