Tommelein doet vraag naar zonnepanelen stijgen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De oproep van energieminister Bart Tommelein om meer zonnepanelen te installeren mist zijn effect niet.

‘De vraag is fors toegenomen’, zegt Alex Polfliet, zaakvoerder van Zero Emission Solutions en gwezen voorzitter van de federatie van zonnepaneleninstallateurs, in De Morgen en Het Laatste Nieuws.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160606_02325321
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat ze die zever van hun prosumententarief eens afschaffen, dan was het ten minste rendabel...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ik zie eigenlijk ook niet in waarom de vraag zou stijgen... alles is toch nog hetzelfde (buiten wat vage beloftes over goedkope leningen).
mipa
Plus Member
Plus Member
Berichten: 174
Lid geworden op: 04 jul 2011, 20:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Er is wel iets veranderd.
Met zonnepanelen kan je u mogelijks
in een lagere schijf v/d turteltaks wringen:

Tot 5 MWh € 100
5 – 10 MWh € 130
10 – 20 MWh € 290
20 – 50 MWh € 770
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

mipa schreef:Er is wel iets veranderd.
Met zonnepanelen kan je u mogelijks
in een lagere schijf v/d turteltaks wringen:

Tot 5 MWh € 100
5 – 10 MWh € 130
10 – 20 MWh € 290
20 – 50 MWh € 770
Eer je al 5 MWh verbruikt, dan heb je al een redelijk gezin hoor.
Stel dat je van 10 naar 5 gaat, bespaar je nog "maar" 30€/jaar of zie ik het verkeerd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
peve
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 11 apr 2012, 15:48
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 4 keer

mipa schreef:Er is wel iets veranderd.
Met zonnepanelen kan je u mogelijks
in een lagere schijf v/d turteltaks wringen:

Tot 5 MWh € 100
5 – 10 MWh € 130
10 – 20 MWh € 290
20 – 50 MWh € 770
Dat kon toch ook voor de oproep van Tommelein.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dan moet er al wat op je dak liggen natuurlijk. En met 50 Euro/KWP is turteltaks goedkoper momenteel. Op lange termijn, who knows.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6126
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 245 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 10 keer

honda4life schreef:
mipa schreef:Er is wel iets veranderd.
Met zonnepanelen kan je u mogelijks
in een lagere schijf v/d turteltaks wringen:

Tot 5 MWh € 100
5 – 10 MWh € 130
10 – 20 MWh € 290
20 – 50 MWh € 770
Eer je al 5 MWh verbruikt, dan heb je al een redelijk gezin hoor.
Stel dat je van 10 naar 5 gaat, bespaar je nog "maar" 30€/jaar of zie ik het verkeerd.
Als je verwarmt op gas of stookolie heb je gelijk, maar als je elektrisch of via een warmtepomp verwarmt zit je al gemakkelijker aan 10MWh en meer.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

honda4life schreef:Eer je al 5 MWh verbruikt, dan heb je al een redelijk gezin hoor.
5500 KWh met z'n tweetjes... al zit daar wel een goeie 1000 bij van een server.
Flying
Pro Member
Pro Member
Berichten: 410
Lid geworden op: 22 apr 2014, 16:31
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 48 keer

Vandaag een offerte ontvangen en levering en plaatsing ten vroegste in september. Heb dan toch vriendelijk bedankt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Enkele dagen geleden heb ik nog een voorstel gehad voor een groepsaankoop in de provincie Antwerpen.
sardonis1973
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Wat zou Tommelein dan wel veranderd hebben ten voordele van ? Op lange termijn is het nog steeds een rendabele investering , al hangt het er wel vanaf of ze de spelregels tijdens de looptijd weer gaan veranderen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Niet echt veranderen, eerder onder de aandacht brengen?
Marketing :)
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 691
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Op lange termijn is het nog steeds een rendabele investering
Weet jij eigenlijk wel waarover je praat?
Dit is totaal geen rendabele investering. Het voordeel dat je hebt wordt direct voor de helft wegbelast door het prosumententarief. Je zal moeten betalen om je panelen te laten recycleren. Je zit met serieuze kosten: slijtage omvormer, slechte contacten na verloop van tijd in de paneelverbindingen, reinigen panelen, risico op beschadiging.

Daarenboven mag je nog beginnen met duizenden euro's te investeren, die je misschien na 15 jaar gerecupereerd hebt...

Iemand die dit nu nog doet is ofwel gek, of verblind of verplicht (bvb bij nieuwbouw)

dit is de realiteit !
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik baseer me op de gegevens van de groepsaankoop van de provincie Antwerpen:
- 18 zonnepanelen zouden me €7000 (afgerond naar boven) kosten
- opbrengst zou 4100kWh zijn, stel dat het te rooskleurig is -> laten we 4000kWh gebruiken

Daarmee dek ik 100% (in feite zelfs 110 - 120%) van mijn huidig vebruik.
Nu betaal ik ongeveer €750 per jaar aan elektriciteit (incl Turteltaks), als ik 0 kWh eindverbruik heb, zou ik €540 betalen (berekening).
Met die €200 verschil zit je idd aan een terugverdientijd van 35 jaar
:bang:

Met 9 panelen zou het plaatje er zo uitzien:
- investering €4000
- 2000kWh, waarvan 1400kWh op de dagteller (compenseert dagteller voor 90+%)
- elektriciteitskost per jaar: €660 (berekening)
- met de €100 verschil zit je aan een TVT van 40jaar
sardonis1973
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Jullie kunnen niet tellen. Per jaar bespaar ik een 450 euro op een verbruik van 3300 Kwh .

Normaal kost me dat een 850 euro , met ZP een 400.

Mijn installatie kost me 5000 euro waarvan ik nog een 600 euro teveel betaald heb ivm een optie dus het kon nog goedkoper.

Ik betaal deze af op 5 jaar dus de eerste 5 jaar betaal ik inderdaad wat meer maar na 5 jaar doe ik me elk jaar profijt.

Wat betreft de prijzen van de elektriciteit zie ik die ook niet dadelijk zakken hier in de Belgique dus de terugverdientijd kan korter zijn.

De kosten voor de omvormer moet je inderdaad nog meetellen en kan de terugverdientijd met twee jaar verlengen.

De levensduur van deze panelen liggen rond de 25 a 30 jaar dus na 5 jaar wat extra te moeten betalen heb ik daarna de komende 20 a 25 jaar een vaste prijs , tenzij ze weer ambetant gaan doen natuurlijk. :-D

Maar zeggen dat ZP een slechte investering is , is spreken zonder kennis.

Wat betreft de recyclage : dat is 30 jaar vooruit kijken en dat kan niemand.

Het meeste afval is nu al veel geld waard.

En ook wat betreft het prosumententarief kan er nog vanalles veranderen , als men het echt goed zou menen met het klimaat gewoonweg afschaffen. Maar dat zal de lobby van electrabel niet zien zitten.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

lucdec schreef: Daarenboven mag je nog beginnen met duizenden euro's te investeren, die je misschien na 15 jaar gerecupereerd hebt...

Iemand die dit nu nog doet is ofwel gek, of verblind of verplicht (bvb bij nieuwbouw)

dit is de realiteit !
100% niet akkoord met uw stelling/mening.

Ikzelf heb verleden maand ook nog panelen laten leggen (3240Wp) alles inclusief €5000.
We hebben iets meer laten leggen dan wat we momenteel verbruiken. Dus de panelen dekken zeker ons volledig gebruik.

We hebben onze afrekening gekregen van de laatste 6 maand. Door het wegvallen van de gratis elektriciteit + btw van 6% naar 21% komen we nu op een kost van €320 / 6 maand. Als ik de lijn doortrek dan komen we uit op €640 per jaar.

Mijn leverancier is Infrax West dus komt het prosumententarief op €99.74 per Kw. Ik heb een omvormer van 2.5Kw dus komt de prijs per jaar op €250

Berekening:
5000 / (640 - 250)= 12.8 jaar

Dus na 12.8 jaar sta ik break-even. Let op:
- ik heb nog geen rekening gehouden met de elektriciteitsprijs die omhoog zal gaan door de jaren heen
- Het prosumententarief zoals hierboven berekend zal niet blijven bestaan zoals deze is op de dag van vandaag. Zal het positief/negatief uitdraaien, niemand die het weet
- Recyclage zonnepanelen: geen flauw idee van wat hier ooit zal uitkomen. Maar als je ziet dat de panelen makkelijk 20 jaar meegaan, dan vormt dit voor mij geen probleem. Laat het mij anders stellen: je weet ook niet wat de regering zal doen met diesel wagens. Kopen de mensen dan momenteel geen diesel wagens meer ? Ik dacht het niet.

Je moet inderdaad "duizenden" euros investeren (investeren, daar zeg je het goed, want je krijgt er in de toekomst wat voor terug)
Ik ken mensen die hun panelen al 8 jaar liggen hebben, momenteel nog geen enkel probleem met paneelverbindingen of slechte verbindingen waarover jij praat.
Reinigen panelen is iets die je zelf beslist om te doen of niet te doen
Risico op beschadiging? Beschadiging van wat?

Nu, elke zijn mening he, en ik ben niet van plan om er teveel posts aan te wijden, maar ik wou toch nog even mijn mening geven hierover.
De volledige zonnepanelen kwestie is iets zoals Android <-> Apple . De ene is volledig voor en de andere is volledig tegen.


Op de volgende website kan je met mijn bovenstaande gegevens de oefening zelf maken:
http://www.energiesparen.be/bouwen-en-v ... nnepanelen

Na 10 jaar heb ik reeds winst (rekening gehouden met huidig prosumententarief + stijging prijs elektriciteit
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Berekening:
5000 / (640 - 250)= 12.8 jaar
kan je dat eens toelichten?
"640-250"?
wat stelt dat voor?

Je betaalt nog steeds €640 per jaar (voor niets eigenlijk, maar goed)?
Daarbovenop betaal je nog eens €250 prosumententarief (PST).
Dus jaarlijks €900 eigenlijk.
sardonis1973
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

heist_175 schreef:
Berekening:
5000 / (640 - 250)= 12.8 jaar
kan je dat eens toelichten?
"640-250"?
wat stelt dat voor?

Je betaalt nog steeds €640 per jaar (voor niets eigenlijk, maar goed)?
Daarbovenop betaal je nog eens €250 prosumententarief (PST).
Dus jaarlijks €900 eigenlijk.
640 - 250 = 390 minder betalen met ZP , dus 5000 / 390 = 12,8 jaar.

Die 640 is zonder en die 250 met ZP. :P
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Ik zit per jaar aan een kost van €640 voor elektriciteit. Wil dus zeggen dat ik per jaar eigenlijk €640 "winst" maak doordat ik de elektriciteit niet moet betalen. Door het prosumententarief moet ik €250 terugstorten aan de overheid.

In plaats dat ik dus €640 winst maak, maak ik er eigenlijk maar €390 per jaar.

5000 (totale kost van zonnepanelen) / 390€ "winst" per jaar = 12.8 jaar (puur theoretisch).
sardonis1973
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Zag overigens net een installatie staan van 3000 jawel DRIEDUIZEND euro voor 12 panelen van 250 Wp , ca 3000 Kw/h. :lol:
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Dan moet je natuurlijk weer kijken naar de kwaliteit van de panelen / omvormer + hoe de installatie gebeurt.
Nu, dat is een andere discussie punt.

Ik blijf bij mijn mening dat het zeker een rendabele investering is. Dat de spelregels nog zullen wijzigen door de overheid dat staat sowieso vast. Maar als je ziet na hoeveel jaar je de investering teruggewonnen hebt en je ziet hoelang de panelen de dag van vandaag meegaan, dan moet je volgens mij gewoon niet twijfelen.

Dat de omvormer na bvb 10 jaar eens moet geswitched worden daar kan ik wel perfect inkomen. Dit maakt dan inderdaad dat de terugverdientijd 1 a 2 jaar meer tijd inneemt.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Berichten: 691
Lid geworden op: 09 jan 2008, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 71 keer

Dit maakt dan inderdaad dat de terugverdientijd 1 a 2 jaar meer tijd inneemt.
@Argon


Een investering van een installatie, die pas na 15 jaar breakeven is, en die maar 20 jaar mee gaat (en de laatste jaren beduidend minder rendement
geeft) noem ik een barslechte investering.

Enfin als jij al die rompslomp de moeite vind, met alle risico's van dien om na 20 jaar misschien een paar euro te kunnen tonen is uw keuze, wie ben ik
om daar aanmerkingen over te hebben.

Heb je trouwens je brandverzekering al ingelicht omtrent de aanpassing van je polis, en de verplichte stormverzekering (hagelschade). Laten we dan over uw KI maar zwijgen... :wink:
Laatst gewijzigd door lucdec 09 jun 2016, 11:39, in totaal 4 gewijzigd.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Het vet is inderdaad van de soep voor wat zonnepanelen betreft. Die stijgende vraag heeft volgens mij veel (zoniet alles) te maken met de verplichting om bij nieuwbouw zonnepanelen of andere energiebesparende maatregelen te nemen, op straffe van boete. Kiezen tussen de pest en de cholera, daar komt het op neer.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

lucdec schreef:Heb je trouwens je brandverzekering al ingelicht omtrent de aanpassing van je polis, en de verplichte stormverzekering (hagelschade). Laten we dan over uw KI maar zwijgen... :wink:
Weet wat je schrijft: je moet enkel je verzekeringsmakelaar inlichten dat je panelen liggen hebt. Die worden automatisch gedekt door je brandverzekering en dat kost je geen cent meer. En waar je die verplichte stormverzekering uithaalt, Joost mag het weten. Niemand heeft mij daar ooit op aangesproken, en al zeker mijn verzekeringskantoor niet.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

Jack Daniels schreef:
lucdec schreef:Heb je trouwens je brandverzekering al ingelicht omtrent de aanpassing van je polis, en de verplichte stormverzekering (hagelschade). Laten we dan over uw KI maar zwijgen... :wink:
Weet wat je schrijft: je moet enkel je verzekeringsmakelaar inlichten dat je panelen liggen hebt. Die worden automatisch gedekt door je brandverzekering en dat kost je geen cent meer.
+1

Trouwens "lucdec":
Voor het bepalen van de levensduur van het gehele systeem kan worden gesteld dat bij gemiddeld onderhoud en in een normale situatie het systeem minimaal 25 jaar meegaat.
Bij deze stop ik dan ook met antwoorden op uw reacties (niet persoonlijk). Maar zoals daarnet geschreven, elk heeft zijn mening en zal er niet van afwijken. Geen zin om weer een thread in een welles/nietes spelletje te laten verlopen. Ik apprecieer uw mening (al neem je het niet te nauw met de "bewijzen" die je hier neerschrijft), ik hoop dan ook dat je andermans mening apprecieert.

Voor mij is 1 ding duidelijk. De zonnepanelen maken winst. Al is het maar na 10 of 15 of x jaar. Winst maakt het sowieso en dat is wat voor mij telt.
sardonis1973
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 sep 2014, 17:50
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Hier praten er inderdaad veel zonder ook maar enige kennis van zaken. Ten eerste geeft men al een vermogensgarantie van 25 jaar (80%).
We zijn nu een gezin met 4 en als ik kijk naar wat mijn ouders nu verbruiken zonder kinderen is die 80% voor ons ruim voldoende binnen maximum 10 jaar.
Het is ook niet dat die na 25 jaar onmiddellijk niks meer geven dus reken maar op een levensduur van een 30 jaar.
En wat zou de prijs zijn van elektriciteit over 30 jaar als je weet dat een brood 30 jaar geleden ongeveer 1 euro kostte ?

Het is nu een investering van pakweg een 5000 euro die je mits een kleine inspanning kan afbetalen op een 5-tal jaar .

Daarna begin je al terug te verdienen of beter gezegd : minder te betalen voor je stroomrekening.

En voor iemand die 5000 euro zo wilt betalen , op de bank brengt het veel minder op.

Wat betreft KI : Heeft er niets mee te maken . Een goede brandverzekering dekt het gewoon zonder meerkost.
Yarisken
Plus Member
Plus Member
Berichten: 202
Lid geworden op: 09 dec 2008, 16:28
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Je moet dus een bijdrage leveren als je zonnenpanelen hebt ? Mij lijkt het dan toch ook niet ideaal. Stel dat je na 10 jaar niks voor hebt dan maak je idd winst maar die winst is ook maar marginaal. Tenzij de prijs van elektriciteit zwaar gaat stijgen zie ik niet direct de mensen volop overschakelen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Investeren, beleggen, risico nemen, dat bestaat uit een investeringsbedrag, een termijn en een opbrengst die afgestemd is op het risico. Op t eind krijg je je inleg met winst terug bij een goede investering of belegging. Hoe langer de termijn hoe meer kan op grotere winst.
Spreken we bij PV's niet over een investering van 25-30-40j waarbij het kapitaal verdwenen is?

Sent from my D6000 using Tapatalk
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3935
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 138 keer
Bedankt: 64 keer

Ik ken hier niet zoveel van,maar ik ken mensen die een aantal (2 of3) zonnepanelen liggen hebben,alleen voor een zonneboiler.Ik vraag mij dan af of dit dan goed is,alleen voor warm water(aparte tank,bij de brander voor de chauffage)of kan dit ook gebruikt worden voor het water v/d chauffage ketel op te warmen??
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9755
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 385 keer
Bedankt: 592 keer
Recent bedankt: 38 keer

Heb deelgenomen aan groepsaankoop O-Vl. en KTI-WTI heeft gewonnen (net als in Antwerpen). Bij wat opzoeken kreeg ik echter vrij veel negatieve reacties te zien. Ik ben dus niet geneigd om op hun financieel aantrekkelijk aanbod in te gaan. Iemand ervaring met hen?

Wat het rendement betreft. Je moet wel heel goedgelovig zijn om te denken dat elektriciteit niet serieus gaat duurder worden. Er is nu al de turteltaks maar er is nog veel nodig om de Europese normen te halen en dus ook nog veel investeringen in oa windenergie (op zee). Dit zal telkens doorgerekend worden aan de verbruiker dus automatisch toename van de prijs. Tel dan nog eens de elektrische wagens die de vraag doen toenemen en aanpassingen aan het net noodzakelijk maken en je weet dat je steeds meer zal moeten betalen. Investeren in zonnepanelen is nu al rendabel maar dat rendement zal enkel toenemen. De vraag is enkel hoeveel vadertje staat ervan zal afromen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Wel even in jullie toch wel iets overdreven positieve berekeningen meenemen dat de omvormer maar een tiental jaar mee gaat.

Met een verminderd rendement ga je mogelijk zelfs na na ongeveer 20 jaar de omvormer niet meer willen vernieuwen tenzij die serieus in prijs zakken.

Zoals hier al werd gesteld, als de omvormer stuk vliegt mag je nog zeker 2 jaar extra bijtellen. Je terugverdientijd zal op dit moment eerder rond de 15 jaar hangen.

Wat een stuk langer is den een hoogrendementsketel/condensatieketel, warmtepomp, zonneboiler, dakisolatie, spouwmuurisolatie,... Kortom, eigenlijk is de terugverdientijd van zonnepanelen in vergelijking met al het bovenstaande gewoon erg slecht.
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

We hebben hier sinds eind juni 2014 zonnepanelen liggen en heb nog altijd geen spijt van.
We hebben nog net het geluk dat we minimum steun voor de panelen krijgen (517,64 euro tot op heden)
We hebben op dit moment 10100 kWh opgebracht en als je dit omrekent naar wat 1 kWh kost volgens VREG zou dit 2235,71 euro zijn.
Het prosumententarief heeft ons momenteel al 449,87 euro gekost.
Als we dan de berekening doen wat dit ons opgebracht heeft (517,64 + 2235,71) - 449,87 = 2303,48
De terugverdientijd van onze installatie zou 8,36 jaar zijn.

Kleine opmerking.
Garantie verlenging naar 20 jaar kost 800 euro
Less is more
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

800 Euro waar je wel 90% zeker naar gaat mogen fluiten gezien het aantal leveranciers dat failliet gaat na een paar jaar. Die dat bij mijn ouders heeft geplaatst ook, dan stoppen ze en worden ze overgenomen en het nieuwe bedrijf zegt gewoon "het kost zoveel per maand voor een onderhoudscontract, anders jammer". Nieuwe bazen nieuwe regels zeg maar :roll:
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1301
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 103 keer

@Hierboven:
Als het effectief een overname is, is dit inclusief die onderhoudscontracten.
Wetgeving gaat boven bedrijfskeuzes.

Als het effectief een faillissement is, en er gebeurt geen doorstart of overname, dan heeft dat nieuw bedrijf ook niets te zoeken bij jou als klant, en blijft de rechtspersoon/natuurlijk persoon van het vorig bedrijf aansprakelijk (ja, zelfs na faillissement).
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Als ik mij de mail nog goed herinner was het geen faillissement. De zaakvoerder heeft het gewoon stop gezet. Maar "hij wou zijn klanten niet in de kou laten staan" dus is hij op zoek gegaan naar een ander bedrijf dat de installaties wou verzekeren en onderhouden. En van dat bedrijf kregen we dan onderhoudscontractjes aangeboden. En inmiddels zit de chef in t buitenland.

Inmiddels moet ik het me zelfs niet meer goed herinneren maar heb ik nog enkele gevonden die er niet tevreden van waren :).
Crazy2
Member
Member
Berichten: 85
Lid geworden op: 09 maa 2008, 15:34
Locatie: Heusden-Zolder, België
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

MClaeys schreef:800 Euro waar je wel 90% zeker naar gaat mogen fluiten gezien het aantal leveranciers dat failliet gaat na een paar jaar. Die dat bij mijn ouders heeft geplaatst ook, dan stoppen ze en worden ze overgenomen en het nieuwe bedrijf zegt gewoon "het kost zoveel per maand voor een onderhoudscontract, anders jammer". Nieuwe bazen nieuwe regels zeg maar :roll:
De verlenging is via SMA zelf.
Ik denk dat dit bedrijf wel betrouwbaar is!
Less is more
lukadad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 409
Lid geworden op: 27 feb 2015, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 45 keer

Mijn zonnepanelen liggen er sinds 06/07/2010. Een kleine installatie, 9 panelen voor 2000 kWh. Een investering toen van 9000 euro, 21% BTW-inclusief, want ons huis was toen nog geen 6j oud. Ik heb die som intussen al terug verdiend, dankzij de toenmalige subsidies, die ik nog voor 14 jaar geniet.

Vele hebben me toen voor zot verklaard, het nam enige moeite om de vrouw te overtuigen om die investering te doen, maar het is een heel renderende beslissing geweest om toen dat geld van onzen spaarboek te halen.

In die 6 jaar heb ik mijn rendement nog niet achteruit zien gaan. Het is en blijft de zon hoor die gaat beslissen of je je kWh gaat halen of niet. Ik heb geen rekening gehouden met het aantal zonneuren in mijn streek, maar volgens het KMI was het voor Ukkel :

2011 : 1781,9 uren ==> ik : 2077 kWh
2012 : 1529 uren ==> ik : 1978 kWh
2013 : 1510 uren ==> ik : 1934 kWh
2014 : 1634,4 uren ==> ik : 2066 kWh
2015 : 1734 uren ==> ik : 2000 kWh

Ik heb er een kleine omvormer (1,7kW) bij hangen, dus heb ik nu een kleinere bijdrage te betalen. Ik weet dat ik de omvormer mogelijks binnen enkele jaren zal moeten vervangen. Dat werd mij ook zo gezegd bij de installatie, dus ik zou er dan ook niet van opkijken.

Wat ik geregeld hoor is of ik dat ik geregeld mijn panelen kuis. Ik heb die nog nooit gekuist. Ik laat de zon, regen en wind hun werk doen. Het enige wat ik elk jaar doe is het aluminium frame kuisen.

Kortom, een tevreden eigenaar.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1265
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 49 keer

En daar zijn ze al:
Wie zuinig met stroom omspringt, zal het bedrag op zijn factuur allicht nog eens zien stijgen. Want de Vlaamse energieregulator VREG wil de distributiekosten op basis van capaciteit in plaats van reëel verbruik aanrekenen. “Net als bij de Turteltaks vermindert zo nog maar eens de prikkel om zuinig met elektriciteit om te gaan”, zegt Vlaams Parlementslid Johan Danen (Groen).
Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160621_02351284
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Dat is voor bedrijven ook zo (waarbij bedrijven ook de arbeidsfactor in rekening gebracht krijgen).
Het is ook logischer om het netwerk in balans te houden. Pieken zijn heel lastig te regelen, hoe lager de pieken, hoe makkelijker te regelen. Als morgen iedereen 40A monofasig heeft, is dat makkelijker te regelen dan iedereen 3fasig 60A te geven.

Toen ik ruim 2 jaar geleden naar Eandis belde voor een verzwaring (ik wilde 1x60A), wisten ze mij al te zeggen dat de distributiekost in de toekomst op basis van aansluiting zou zijn, dus dat ik moest oppassen om over te schakelen naar 3x40A ofzo.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”