Door het bos de bomen zien

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
punk
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:40
Twitter: RikLeys
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 27 keer

Hallo allemaal.

Wij hebben met ons gezin 5 jaar geleden zonnepanelen laten plaatsen gebaseerd op het verbruik van toen en de gezinssituatie van diezelfde tijd (meer panelen was al moeilijk bij gebrek aan plaats). Tegenwoordig verbruiken wij met o.a. 2 kinderen extra 3000Kw/jaar meer. Dus stelden we onszelf de vraag of Ecopower nog wel zo interessant is. Na wat opzoekwerk merk ik dat er zoveel te vergelijken valt dat we geen overzicht niet meer hebben van wat wat is en waar. Deels omdat we promoties wel belangrijk vinden aangezien het ons niet boeit of we nu binnen een jaar opnieuw moeten veranderen.

Iemand een idee wat het meest interessante is voor een verbruik met een tweevoudige meter van, dag: 1000Kw en nacht 2000Kw op postcode 2223?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 17490
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 923 keer
Bedankt: 3349 keer
Recent bedankt: 4 keer

Geef zelf jouw bovenstaande gegevens in op de website van de Vreg.
En doe de V-Test

Wat geeft het resultaat?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/8 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.50, aangesloten op Proximus ONT (VLAN20).
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Doe de V-test op de site van de Vreg.

Voor ons was een groepsaankoop veruit het interessantste, veel beter tarief als wat vreg opgaf. Nadeel hiervan is inderdaad dat je dit jaarlijks moet doen omdat die contracten steeds maar voor één jaar gelden...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

De VREG houdt geen rekening met promoties... zeggen de leveranciers die me telefonisch trachten te overhalen om te switchen (ik laat hun dan ook meteen weten dat ze dan beter hun prijs aanpassen zodat ze wel bovenaan bij de VREG komen te staan).
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Zoals reeds hierboven gezegd: doe de V-test, evenwel zonder promoties. Een alternatieve site om een berekening met promoties te doen is aanbidders.be . Doe die test dan jaarlijks en blijf het opvolgen... Die leveranciers veranderen hun tariefplannen, maar de trouwe klanten blijven meestal in de oude tarieven zitten (waarvan ze de prijs dan uiteraard verhogen mettertijd).
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2963
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Vaganzza schreef:Zoals reeds hierboven gezegd: doe de V-test, evenwel zonder promoties. Een alternatieve site om een berekening met promoties te doen is aanbidders.be . Doe die test dan jaarlijks en blijf het opvolgen... Die leveranciers veranderen hun tariefplannen, maar de trouwe klanten blijven meestal in de oude tarieven zitten (waarvan ze de prijs dan uiteraard verhogen mettertijd).
Ik vermoed dat je aanbieders.be bedoelt ipv. aanbidders.be :)
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14876
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1049 keer
Recent bedankt: 12 keer

Ik gebruik de website http://www.mijnenergie.be/
Die houden wél rekening met promoties enzo.

Let wel op bij de promoties: sommige energieleveranciers verrekenen de korting op het "abonnement" pro rata (dat is prima), anderen als je minstens 1 jaar bij hen klant bent geweest (dat is al wat tricky'er). In het laatste geval krijg je de korting dus pas als je niet opzegt binnen het jaar. Ik ben recent ook overgestapt en er was er eentje bij met een korting van €150, maar dus wel enkel als je een volledig jaar blijft.
Ik heb de leverancier gekozen die pro rata korting gaf en die was enkele euro's duurder...

Overigens:
Tegenwoordig verbruiken wij met o.a. 2 kinderen extra 3000Kw/jaar meer.
dag: 1000Kw en nacht 2000Kw
Los van het feit dat kW een vermogen is en kWh het verbruik over een bepaalde periode, heb ik wel 2 bedenkingen:
- 3000kWh per jaar meer is wel veel, voor 2 kinderen? Mij om het even natuurlijk en van leverancier veranderen is sowieso een goed idee, maar misschien kan je het lagere maandbedrag opsparen om enkele toestellen te vervangen?
- aangezien de zon 5 werkdagen per week kans heeft om te schijnen en in het weekend maar 2 dagen, is de verdeling nogal gek tussen dag- en nachtmeter?
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2963
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 286 keer
Bedankt: 202 keer
Recent bedankt: 6 keer
Contacteer:

Dag- en nachttarief lijkt mij sowieso zinloos icm. zonnepanelen. Je nachtteller draait bijna niet terug, je dagteller teveel. Het eerste wat mijn ouders gedaan hebben toen ze zonnepanelen legden is de dubbele teller vervangen door een enkelvoudige teller.
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Het klopt volledig dat Ecopower niet meer de interessantste tarieven aanbiedt sinds andere producenten hun tarieven verlaagden. Maar dit is louter te wijten aan de beslissing van de regering om de afgeschreven kerncentrales langer open te houden.

Het valt nogal op dat de eigenaars van deze kerncentrales Luminus en Engie Electrabel sinds begin dit jaar ineens veel betere tarieven kunnen aanbieden dan aanbieders van 100% hernieuwbare stroom zoals Ecopower.

Als protest tegen de monopolisering van de energiemarkt door kernenergie blijf ik met het grootste plezier ietsje meer betalen voor hernieuwbare energie. Al geven Engie Electrabel en Luminus hun kernenergie gratis weg, ik hoef hun gevaarlijke brol niet.
punk
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:40
Twitter: RikLeys
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 27 keer

Vandaar dat ik o.a. zei. We hebben ondertussen ook meer toestellen in huis itt 5 jaar geleden. Op dit moment weegt het vervangen van de toestellen nog niet op tegen het mindere verbruik van zuinigere. En sorry overigens voor Kw ipv Kwh.

Het mogelijks snel terug veranderen van provider na een jaar ofzo maakt ons eigenlijk niet zoveel uit. In tegenstelling tot telecom is er geen fysieke installatie van doen.

Ik heb ook al gemerkt dat promoties niet (altijd?) verrekend staan in de vreg-test wat lastig is.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Begin alvast met je tweevoudige teller te vervangen door een enkelvoudige teller. Dat doet zowat iedereen die zonnepanelen heeft laten installeren. Met een tweevoudige teller produceer je 2 dagen per week (weekend) goedkope stroom omdat je nachttarief doorloopt van vrijdagavond tot maandagmorgen. Kostenplaatje was bij mij iets van een 250 Euro.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14876
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1049 keer
Recent bedankt: 12 keer

Bij mij was de overschakeling van enkelvoudig naar 2voudig een dure zaak: €450 ex BTW.
Overigens, als je - ondanks de zonnepanelen - nu al met een positief saldo op beide meters eindigt, waarom zou je dat dan veranderen?
Je moet wel voldoende dalverbruik hebben omdat piekverbruik op een enkelvoudige meter goedkoper is dan piekverbruik op een 2voudige meter.
punk
Pro Member
Pro Member
Berichten: 258
Lid geworden op: 06 jan 2011, 22:40
Twitter: RikLeys
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 27 keer

Ik moet zeggen dat als ik op de eerder vermelde websites berekeningen maak met een enkelvoudige teller dat ik dan steeds nadeliger uitkom dan met ons verbruik op de tweevoudige.


Het lijkt mij ook bizar dat het veranderen voordeliger is in geval van geen negatief verbruik.
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

hallo,

het vervangen van uw huidige dubbel uren tarief door een enkelvoudige is zinloos.
wat wel een andere mogelijkheid is is van dubbel uren meter het nacht tarief laten afschakelen.
dit is mogelijk , weinigen weten het.
uw zonnepanelen en verbruik komen dan enkel op de dag uren te staan.
en Ecopower kan dit bovenstaande zeker bevestigen , volgens mij staat het zelfs op hun website.
Ecopower rekent geen huurkosten meter aan bij zonnepanelen , bij de andere leveranciers is er altijd een vaste kost.
het voordeel bij Ecopower uw verbruik is hoger dan uw produktie ge weet wat dat u gaat kosten.
Of dat bij anderen zo doorzichtig is.
Mijn ervaring met bvb groeps aankopen , vind bijna altijd een voordeliger tarief.
En promotie's blijf er van weg van die lokkertjes.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

fendtje schreef:En promotie's blijf er van weg van die lokkertjes.
Ik zag via een eerder vermelde website hier ook dat een andere leverancier na een promotie van 165 euro... 30 euro goedkoper was dan m'n ENGIE contract. Dan heb ik ook wel het idee van is het dat allemaal waard voor minder dan 3 euro de maand... en misschien nadien plots nog meer betalen ?
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

En? Dan is het ook een kleine moeite om plots gewoon te vertrekken.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

fendtje schreef:...en Ecopower kan dit bovenstaande zeker bevestigen , volgens mij staat het zelfs op hun website.
Ecopower rekent geen huurkosten meter aan bij zonnepanelen , bij de andere leveranciers is er altijd een vaste kost.
het voordeel bij Ecopower uw verbruik is hoger dan uw produktie ge weet wat dat u gaat kosten.
Euh...? Ecopower heeft maar 1 tarief voor elektriciteit, ongeacht of je overdag of 's nachts verbruikt. De prijs bij Ecopower blijft altijd dezelfde.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fendtje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 789
Lid geworden op: 04 jan 2007, 01:06
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 71 keer

Euh...? Ecopower heeft maar 1 tarief voor elektriciteit, ongeacht of je overdag of 's nachts verbruikt. De prijs bij Ecopower blijft altijd dezelfde.[/quote]

ja en welke teller draait op zaterdag de dag of de dubbel (nacht).
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

nacht
Even de berekening gemaakt op zowel de VREG site (V-test) als bij aanbieders.be. Wat een zootje. Geen van beide sites bakt er iets van. Op beide sites identiek dezelfde gegevens ingevoerd. Blijkt er tussen beide sites een verschil van 100 Euro te zitten op de Ecopower prijs. Verder rekent de ene website 20 Euro meer voor netvergoeding dan de andere. Moest ik ooit op een examen rekenen, vele jaren geleden, zo liggen klungelen hebben, ik was gegarandeerd gezakt. Maar blijkbaar ziet niemand hier graten in.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

Zou die 100€ de Turteltaks kunnen zijn?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

warpozio schreef:Zou die 100€ de Turteltaks kunnen zijn?
Pffff.... een mens zou moedeloos worden van dergelijke reacties.
Beide sites houden met ALLES rekening en toch zit er een verschil van 100 Euro op. En ja, ik heb er de 250 Euro afgetrokken van het Ecopower aandeel. Want dat heb ik, dus moet ik niet meer betalen. Als "officiële" websites zelfs niet eens meer exacte berekeningen kunnen maken, dan is het eind ver zoek.
Resultaat V-test: 465 Euro
Resultaat aanbieders.be: 365 Euro
Bovendien zit er bij aanbieders een verschil van 20 Euro tussen Eneco en Ecopower wat netvergoeding betreft.
Wat een klerezooi, heel dat gedoe van vergelijkende sites. Kan er dan écht niemand goed zijn werk doen op die sites????? :bang:
Schermafbeelding 2016-06-07 om 21.00.09.png
Schermafbeelding 2016-06-07 om 20.56.46.png
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Begin vorige maand ook gemerkt, oorzaak was dat enkele leveranciers blijkbaar hun nieuwe tarief van de maand nog niet gepubliceerd hadden.

Sent from my D6000 using Tapatalk
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Ik zou die vergelijkingssites niet direct de schuld geven. Het bos bevat nogal veel boomsoorten die ervoor zorgen dat het zicht volledig weg is. Communales rekenen verschillende tarieven en als dan ook de producenten zelf nog verschillende tarieven aanbieden voor één en hetzelfde product, verliest een mens al eens de pedalen. De turteltaks wordt dan ook nog eens op verschillende manieren in rekening gebracht. Met dank dus aan de privatisering en zijn producenten en de lokale en hogere overheden.

Eigenlijk is het één jungle.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik weet dat de elke intercommunale haar eigen tarieven aanrekent. Maar dat volgens aanbieders.be mijn intercommunale 366 Euro aanrekent als ik bij Eneco klant zou zijn en 347 Euro bij Ecopower, dat gaat er bij mij niet in. Die prijs moet gewoon dezelfde zijn, ongeacht de vergelijkende site. Dat tarief ligt vast en wordt bepaald door de netbeheerder. Daar heeft de aanbieder van stroom niks in de pap te brokken.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14876
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1049 keer
Recent bedankt: 12 keer

Het deel van de netbeheerder zou hetzelfde moeten zijn, maar "bijdrage hernieuwbare energie + WKK" is bv afhankelijk van hoe "groen" uw energie is.
Dat levert overigens maar een verschil van max €10 op (in eigen simmulatie) en geen €100.
@JD: misschien verklaart dat €366 <> €347?

Verder hangt het ook af van wie wanneer de prijzen update. Bij de VREG is dat misschien op een andere datum dan bij aanbieders.be?
Je kent de procedure ook niet... Wat als de VREG nog opmerkingen heeft over een nieuwe formule? Blijft de oude dan staan?
etc

Via mijnenergie.be precies nog geen fratsen gehad. Telkens krijg ik de prijs bij de leverancier, die ook bij mijnenergie beloofd is.
ubremoved_27951
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2017, 15:46

Natuurlijk is de prijs een erg bepalende factor in de keuze voor een energieleverancier. Maar zoals jullie al aanhaalden, is de energieprijs eigenlijk slechts 25% van je totale energiefactuur. Is het daarom ook niet interessant om wat ruimer te kijken en te achterhalen hoe je energieleverancier die energie produceert? (http://blog.eneco.be/groen/energielever ... rgelijken/)
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6307
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

fendtje schreef:hallo,

het vervangen van uw huidige dubbel uren tarief door een enkelvoudige is zinloos.
wat wel een andere mogelijkheid is is van dubbel uren meter het nacht tarief laten afschakelen.
dit is mogelijk , weinigen weten het.
uw zonnepanelen en verbruik komen dan enkel op de dag uren te staan.
en Ecopower kan dit bovenstaande zeker bevestigen , volgens mij staat het zelfs op hun website.
Ecopower rekent geen huurkosten meter aan bij zonnepanelen , bij de andere leveranciers is er altijd een vaste kost.
het voordeel bij Ecopower uw verbruik is hoger dan uw produktie ge weet wat dat u gaat kosten.
Of dat bij anderen zo doorzichtig is.
Mijn ervaring met bvb groeps aankopen , vind bijna altijd een voordeliger tarief.
En promotie's blijf er van weg van die lokkertjes.
Hier zijn ze indertijd de meter komen aanpassen, ttz, de meter is blijven hangen, de dagmeter is afgeplakt en de nachtmeter doet nu dienst als 'alle-uren-van-de-dag-meter'.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Met de installatie van mijn panelen heb ik mijn tweevoudige teller laten vervangen door een enkelvoudige teller. Prijs was iets van 250 euro.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”