Rechtvaardigheid op z’n Turtelbooms

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Geld verdienen in België mag niet (meer). Van zodra de burger wat extra inkomsten genereert worden er wetten uitgevonden om de werkende burger van zijn laatste centen te beroven. Om te beginnen zitten we op wereldniveau in de top 3 van hoogste belastingen. Wie zonnepanelen installeerde kreeg plots een injectie vergoeding onder de neus gewreven. Wie wat aandelen heeft ziet zich nu geconfronteerd met een speculatie taks van 33% op winsten en bij verkoop binnen zes maanden terwijl je verliezen op aandelen niet mag inbrengen. Maar al wie hier het land binnenkomt van heinde en verre weet al meteen bij aankomst hoeveel hij maandelijks gaat trekken en op welke sociale voordelen hij recht heeft. En dan zouden ze hier op het forum godverdomme van hun theater maken omdat een mens een paar zonnepanelen durft bij te plaatsen zonder ze aan te geven :bang:
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 387 keer

Jack Daniels schreef:Geld verdienen in België mag niet (meer). Van zodra de burger wat extra inkomsten genereert worden er wetten uitgevonden om de werkende burger van zijn laatste centen te beroven. Om te beginnen zitten we op wereldniveau in de top 3 van hoogste belastingen.
Ik haat dit land. Ik moet voor vanalles betalen waar ik niks aan heb, en alles is hier zo walgelijk duur, denken we aan internet, electriciteit, voeding, taksen, ....... en het wordt steeds duurder. Als zelfstandige kan ik dan een beetje harder werken. Mijn vriendin moet rondkomen met een rustpensioen, wat niet stijgt met de levenskost, en zij ziet elk jaar dat ze steeds minder overhoudt. Ze heeft ook in zonnepanelen geïnvesteerd. Ze mag ook niks bijverdienen, want van zodra ze 900 euro per jaar verdient, mag ze haar rustpensioen met terugwerkende kracht teruggeven.

En dan is er een concurrent geweest van mijn vorige zaak, een psychiatrische patiënt die al jaren thuis zit. Hij wou een zaak starten. Overtuigt zijn controle arts om zijn vrouw te mogen helpen, vrouw start bijberoep, en de man factureert in naam van zijn vrouw, krijgt een uitkering, betaalt geen sociale bijdrages en nu verkoopt die profiteur de allerduurste hifi merken van thuis uit. Hifi installaties van 250.000 € verkopen op de ziektekas! Klachten bij de overheid zoals socio inspectie worden allemaal genegeerd. Waarschijnlijk iemand bij riziv die een hand boven zijn hoofd houdt. Ik heb al gedacht aan een site tegen deze profiteur, maar dan maak ik reclame voor zijn zaak en die tijd lost het probleem van mijn vriendin niet op. Negatieve reclame is immers ook reclame.

Maar oh wee als mijn vriendin iets zou willen bijverdienen, dan is ze alles kwijt.

Ik haat dit achterlijk land met zijn twee maten en twee gewichten.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nob schreef:en moet alleen al aan taksen (5kwh omvormer) 42 € per maand betalen!!!
Nee, je moet betalen voor het gebruik van het net... want dat gebruik je ook effectief dubbel en dik.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Nee, je moet betalen voor het gebruik van het net... want dat gebruik je ook effectief dubbel en dik.
Ten eerste: Jij hebt er geen idee van, van wat ik dubbel en dik gebruik... Voor hetzelfde geld gebruik ik bijna enkel stroom overdag, terwijl ik produceer, dus iets gematigder antwoorden kan geen kwaad lijkt mij.

Ten tweede, er zit wel degelijk een deel taksen in dat bedrag (bijdrage energiefonds + de BTW).

Ten derde heb ik geen probleem voor een bijdrage aan het gebruik van het net, maar het moet wel billijk blijven. Straks kan ik beter mijn zonnepanelen wegnemen en gewoon terug ergens elektriciteit kopen... Ik dacht niet dat dit hun bedoeling was.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nob schreef:Ten eerste: Jij hebt er geen idee van, van wat ik dubbel en dik gebruik...
De uitspraak is niet persoonlijk... je hoeft je dus niet aangevallen te voelen.

Tenzij iemand een slimme meter heeft staan en statistieken kan voorleggen ga ik er nog steeds vanuit dat het "dubbel" is.
Nob schreef:Ten derde heb ik geen probleem voor een bijdrage aan het gebruik van het net, maar het moet wel billijk blijven.
Tja, wat is billijk ? Op basis van de regel van "dubbel" netgebruik voor een jaarlijks verbruik van 5000 kWh... zou je ruw gezien 1000 euro netvergoeding moeten betalen per jaar (of zo'n 83 euro per maand). Zelfs al zou je dus niet "dubbel" moeten betalen dan kom je nog aan het bedrag wet je nu vermeld (het is dus zeker billijk).
Nob schreef:Straks kan ik beter mijn zonnepanelen wegnemen en gewoon terug ergens elektriciteit kopen... Ik dacht niet dat dit hun bedoeling was.
Dingen die niet rendabel zijn in leven houden (of laten betalen door de maatschappij) is pas absurd.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

r2504 schreef:Dingen die niet rendabel zijn in leven houden (of laten betalen door de maatschappij) is pas absurd.
Wegens Europa moeten ze (of anders boetes).

Trouwens, misschien is het niet puur economisch rendabel (al denk ik van wel, maar de politiekers gebruiken het gewoon als extra melkkoe), maar als het ons bvb minder afhankelijk maakt van het Midden-Oosten, dan is dat voor mij ook iets extra waard.
De milieu-besparing (als we op termijn als baseload bvb met kernenergie kunnen toekomen en vervuilende steenkool/diesel centrales kunnen afschaffen) is voor mij ook iets waard.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:Dingen die niet rendabel zijn in leven houden (of laten betalen door de maatschappij) is pas absurd.
Die dingen (zonnepanelen) waren wel degelijk rendabel tot de overheid besliste om een groot deel van de rentabiliteit af te romen onder het mom van eerst een belasting op de subsidies (maar terug gefloten door Europa) en dan onder het mom van injectievergoeding. Het is en blijft een zuivere belasting. Idem dito speculatie taks.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Jack Daniels schreef: onder het mom van injectievergoeding. Het is en blijft een zuivere belasting
Is dat niet eerder betalen voor iets wat je gebruikt (een soort opslagservice)?
De trein nemen en een ticket kopen (voor een transportservice te gebruiken), noem je toch ook geen belasting?

Ok, de overheid heeft het spel rot gespeeld. Ze hadden het moeten invoeren vanin het begin ofwel niet... maar dat maakt het niet ineens een belasting.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Men had gewoon, voor het hele zonnepaneelverhaal, een hervorming moeten doorvoeren. Factuur opsplitsen in:
- aansluiting/vaste kosten. Vast (misschien afhankelijk van zwaarte aansluiting): bv 40€
- het echte verbruik: bv 70€

Dan was er nu ook geen probleem. Heb je 0 verbruik, zou je alleen de aansluitkost nog betalen. 40€ in dit vb.


Wat men nu nadien ook beslist heeft en nog gaat beslissen, het is altijd unfair...
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Dit is hetgeen ze aan het voorbereiden zijn, vaste kost op basis van je aansluitvermogen. Zit je in categorie x6 (3*32A) dan zal je 550€ betalen, zelfs al verbruik je geen KWh elekyriek (leegstand)
Volgens mij een doodsteek voor vakantiewoningen
Op het ogenblik dat je verbruikt komt er nog supplementaire kosten bij

En zeggen dat je bij de aansluiting al supplementair betaald hebt en nu eens jaarlijks uitgezogen zal worden

Ik zie dan wel een toekomst voor lokale opslag met minimaal aansluitvermogen

posted with tapatalk
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1266
Lid geworden op: 14 mei 2008, 15:36
Locatie: Bevergem :-)
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 170 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik haat dit land. Ik moet voor vanalles betalen waar ik niks aan heb, en alles is hier zo walgelijk duur, denken we aan internet, electriciteit, voeding, taksen, .......
Ik denk dat je de "betere" landen op 1 hand kunt tellen en als het hier zo erg is kun je nog altijd emigreren. Ik heb wel wat vrienden en collega's die dit al gedaan hebben en die je wat raad kunnen geven. De meeste wonen trouwens terug in België.

Groeten uit Pudong, China, wachtend op mijn vliegtuig én blij dat ik terug mag naar België
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Nob schreef:als het ons bvb minder afhankelijk maakt van het Midden-Oosten, dan is dat voor mij ook iets extra waard.
Blijkbaar niet... want dan is het plots niet meer billijk ?

Ik ben trouwens akkoord dat er andere dan puur economische redenen zijn maar dan moeten kosten en baten door iedereen gedragen worden.
Jack Daniels schreef:Die dingen (zonnepanelen) waren wel degelijk rendabel tot de overheid besliste om een groot deel van de rentabiliteit af te romen onder het mom van eerst een belasting op de subsidies (maar terug gefloten door Europa) en dan onder het mom van injectievergoeding. Het is en blijft een zuivere belasting. Idem dito speculatie taks.
Ze zijn nooit rendabel geweest... tenzij door over subsidiering. Wanneer iemand meer subsidies krijgt dan de investeringskost moet er toch een belletje gaan rinkelen ? Dat de (goedgelovige) burger hier het slachtoffer van geworden is ga ik niet ontkennen, maar dat staat los van rendabel zijn of niet. Als je morgen een mail krijgt voor een erfenis van je nonkel uit Afrika waarin je 50 miljoen krijgt als je eerst 5000 euro stort dan ga je daar hopelijk ook niet op in ?
Nob schreef:De trein nemen en een ticket kopen (voor een transportservice te gebruiken), noem je toch ook geen belasting?
Inderdaad... een injectie vergoeding is helemaal geen belasting... probleem is het kluwen wat onze politiekers ervan gemaakt hebben.
bruma schreef:en nu eens jaarlijks uitgezogen zal worden
Het probleem is dat de netbeheerders overvol zitten met politiekers die hun zakken vullen. Om Electrabel een halt toe te roepen was men snel, maar waarom doet men dit niet met de graaizucht van de netbeheerders (die kost is groter dan je verbruik)... inderdaad omdat ze dan in hun eigen zak zitten.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

ub4b schreef:Ik haat dit land. Ik moet voor vanalles betalen waar ik niks aan heb
Dat is het mooie aan dit land, je mag vandaag nog vertrekken. De luchthaven is weer open en bestemmingen genoeg waar het zoveel beter is.

Helaas kan ik je al vertellen dat ik, ondanks dat ik elk continent al uitvoerig heb bezocht, nog geen enkel land heb gezien waar ik echt definitief naartoe zou willen verhuizen. Anderzijds voel ik ook geen haat voor dit land dus dat speelt misschien ook mee.

Ik betaal ook voor kinderbijslag terwijl ik daar (nog) niet van geniet, ik betaal voor ziektes die ik niet heb , voor rokers terwijl ik niet rook, voor zonnepanelen terwijl ik heel zuinig verbruik en er zelf geen heb, .... Om één of andere reden heb ik echter dat geld, hoe het komt is me een raadsel maar ongetwijfeld ligt het aan mijn eigen superieure inzet en talenten :lol:
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Viel de injectievergoeding niet weg als je een slimme meter had? Alle, je betaalde dan wat je effectief er op zette ipv wat er op je dak ligt. Dus in principe als je zo een lokale batterij plaatst en dan een slimme meter ben je er vanaf, zal ook wel kostelijk zijn denk ik, geen idee wat de terugverdientijd is.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

MClaeys schreef:Dus in principe als je zo een lokale batterij plaatst en dan een slimme meter ben je er vanaf, zal ook wel kostelijk zijn denk ik, geen idee wat de terugverdientijd is.
Ik heb het wel eens uitgerekend. Ik heb een jaarlijks verbruik van ongeveer 3000 kWh, de zonnepanelen produceren iets meer, maar om de winter te overbruggen moet ik ongeveer 1 MWh kunnen bufferen. Dat zijn 100 Tesla powerwalls van 10 kWh (@ 3500 USD/stuk) of 1200 autoaccu's (70 Ah) van om en bij de 100 eur/stuk. Enfin, eigenlijk had ik de berekening gemaakt met deep cycle batterijen die per Ah ongeveer evenveel kosten, bij een autobatterij kunnen de meeste mensen zich meer voorstellen. Exclusief de kost van de omvormers dan nog, maar die is eigenlijk verwaarloosbaar vergeleken met de kost van de batterijen.

Daar kan je al wat injectietarief voor betalen he...
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

SpecialK schreef: om de winter te overbruggen moet ik ongeveer 1 MWh kunnen bufferen. Dat zijn 100 Tesla powerwalls van 10 kWh (@ 3500 USD/stuk) of 1200 autoaccu's (70 Ah) van om en bij de 100 eur/stuk.
Dat is toch wel compleet onjuist.

Mij slechste wintermaand produceer ik nog 280kwh/maand.

Mijn verbruik is ongeveer 10 Kwh/dag (misschien iets hoger).

Dus als ik nog iets overdimensioneer (zodat ik +-350 kwh/maand heb in de winter), dan moet ik enkel mijn slechtste dagen kunnen overbruggen.

Momenteel is dat een 4-tal dagen op rij (met slechte productie van slechts 2-3 kwh_dag). Lijkt mij dat ik dan met 40 kwh batterijcapaciteit (netto, want ik weet, je mag ze niet gans ontladen en van die toestanden) wel toekom.

Als je er dan nog een beetje rekening mee houdt door op die zeer slechte dagen niet teveel te verbruiken... is dat al een heel ander verhaal dan jouw berekening...
Laatst gewijzigd door Nob 20 jul 2016, 09:50, in totaal 1 gewijzigd.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Maar nu reken je complete onafhankelijkheid van het net. 1 tesla batterij volstaat want meer krijgen u panelen toch niet vol. Dient puur om niks op het net te zetten en dus het meerverbruik overdag s'avonds op te vangen. Je zal het net maar gebruiken als de batterij leeg is, maar 100 teslawalls krijgen u panelen niet vol dus dat is een belachelijke berekening op die manier.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

MClaeys schreef: 1 tesla batterij volstaat want meer krijgen u panelen toch niet vol.
Op goede dagen in de winter haal ik 20-25 kwh/dag hoor... dus 1 tesla batterij volkrijgen op een dag is geen probleem.
Als je 2-3 zo'n dagen hebt, krijg je dus makkelijk meerdere van die batterijen vol, om daarna 3-4 slechte dagen te kunnen overbruggen.

Trouwens om niet teveel moeten overdimensioneren, kan je nog altijd gebruik maken van een generator die je uitzonderlijk eens aan zet.
-> Je bent dan wel onafhankelijk van het net en dus geen taksen en BTW en vergoedingen en gezever meer.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Dacht hier ooit gelezen te hebben dat ze dat in Spanje verboden hebben (of van plan waren) om van het net te gaan.
Daar is meer zon, dus daar kan je met minder panelen / batterijen toe komen.
Hier in België lijkt me dat moeilijk, als het sneeuwt en je panelen liggen plat dat heb je een paar dagen 0W. Een systeem met generator/wkk is dan noodzakelijk en de kosten liggen nog tamelijk hoog voor zulk een systeem...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mij slechste wintermaand produceer ik nog 280kwh/maand.
[/quote]
Dan heb je toch wel beduidend meer op je dak liggen dan ik. Ik heb 4000 watt piek, maar door een niet-ideale ligging haal ik ongeveer 80% rendement, dus zo'n 3200 kWh/jaar. Zelfs als alle maanden even slecht zouden zijn als jouw slechtste maand, zou jij nog meer produceren dan ik. Je verbruik ligt in de buurt van het mijne. Zijn jouw panelen dan niet gigantisch overgedimensioneerd?
Nob schreef: Dus als ik nog iets overdimensioneer (zodat ik +-350 kwh/maand heb in de winter), dan moet ik enkel mijn slechtste dagen kunnen overbruggen.
Probleem is dat je dan elke slechte maand een tekort van 70 kWh opbouwt.Wil je volledig net-onafhankelijk zijn dan moet je voldoende buffer hebben om dat tekort bij te passen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nob schreef:Mij slechste wintermaand produceer ik nog 280kwh/maand.
Dan heb je toch wel beduidend meer op je dak liggen dan ik. Ik heb 4000 watt piek, maar door een niet-ideale ligging haal ik ongeveer 80% rendement, dus zo'n 3200 kWh/jaar. Zelfs als alle maanden even slecht zouden zijn als jouw slechtste maand, zou jij nog meer produceren dan ik. Je verbruik ligt in de buurt van het mijne. Zijn jouw panelen dan niet gigantisch overgedimensioneerd?
Ik haal op een goeie ZOMERdag 25 kWh. (Vandaag zal ik daar ondanks de stralende zon zelfs niet raken doordat mijn panelen te warm worden.)
Nob schreef: Dus als ik nog iets overdimensioneer (zodat ik +-350 kwh/maand heb in de winter), dan moet ik enkel mijn slechtste dagen kunnen overbruggen.
Probleem is dat je dan elke slechte maand een tekort van 70 kWh opbouwt.Wil je volledig net-onafhankelijk zijn dan moet je voldoende buffer hebben om dat tekort bij te passen.
Laatst gewijzigd door SpecialK 20 jul 2016, 11:13, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Een eigen stroom generator dus... In principe is het mogelijk. Mits de nodige investering. Op dit moment niet rendabel genoeg, maar misschien binnen enkele jaren wel.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

MClaeys schreef:Maar nu reken je complete onafhankelijkheid van het net. 1 tesla batterij volstaat want meer krijgen u panelen toch niet vol. Dient puur om niks op het net te zetten en dus het meerverbruik overdag s'avonds op te vangen. Je zal het net maar gebruiken als de batterij leeg is, maar 100 teslawalls krijgen u panelen niet vol dus dat is een belachelijke berekening op die manier.
Als je niet compleet onafhankelijk van het net bent, gebruik je het net toch als buffer?
Mijn punt is dat ik vandaag een overschot van pakweg 12 kWh zal hebben. Morgen ook. Vrijdag geven ze regen dus dan waarschijnlijk niet, maar zaterdag en zondag zal ik wel weer overschot hebben. Ofwel moet ik die overcapaciteit gebruiken om powerwalls op te laden, ofwel lever ik ze terug aan't net. En voor dat laatste betaal ik dus.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Is ook sterk afhankelijk van de hoek waar uw panelen op liggen, hoe steiler ze staan hoe beter in de winter.
Die van mij liggen op 15°, dus in de slechtste wintermaand (december 2014, had ik maar 72kWh, en heb 6840kW liggen)
Maar mijn jaar rendement is > 100%, in de zomer haal ik goede resultaten. Mijn beste is 7261kWh (106%) in 2015.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6590
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 343 keer
Bedankt: 273 keer

een eigen generator!? Wordt een hels kabaal als iedereen zijn dieselgenerator opstart...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Cherry, Netflix, Astra1&2 FTA
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1590
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 132 keer
Recent bedankt: 1 keer

Doktor Avalanche schreef:Is ook sterk afhankelijk van de hoek waar uw panelen op liggen, hoe steiler ze staan hoe beter in de winter.
Die van mij liggen op 15°, dus in de slechtste wintermaand (december 2014, had ik maar 72kWh, en heb 6840kW liggen)
Maar mijn jaar rendement is > 100%, in de zomer haal ik goede resultaten. Mijn beste is 7261kWh (106%) in 2015.
Voila. Ik veronderstel dat je jouw panelen gedimensioneerd hebt op je verbruik, en dat je dus zo'n 7000 kWh/jaar verbruikt. Pak dat je in december (koud en donker, dus droogkast, veel verlichting,...) 700 kWh verbruikt hebt en maar 72 kWh geproduceerd hebt, dan heb je een serieus tekort he :)
Net-onafhankelijk werken is echt niet zo evident...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

SpecialK schreef:
MClaeys schreef:Maar nu reken je complete onafhankelijkheid van het net. 1 tesla batterij volstaat want meer krijgen u panelen toch niet vol. Dient puur om niks op het net te zetten en dus het meerverbruik overdag s'avonds op te vangen. Je zal het net maar gebruiken als de batterij leeg is, maar 100 teslawalls krijgen u panelen niet vol dus dat is een belachelijke berekening op die manier.
Als je niet compleet onafhankelijk van het net bent, gebruik je het net toch als buffer?
Mijn punt is dat ik vandaag een overschot van pakweg 12 kWh zal hebben. Morgen ook. Vrijdag geven ze regen dus dan waarschijnlijk niet, maar zaterdag en zondag zal ik wel weer overschot hebben. Ofwel moet ik die overcapaciteit gebruiken om powerwalls op te laden, ofwel lever ik ze terug aan't net. En voor dat laatste betaal ik dus.
Is er gene slimme die naar europa is gestapt omdat hij erkend wou worden als leverancier, aangezien zijn panelen stroom leverden aan het net? Ik dacht zelfs dat europa hem gelijk gaf.
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 805
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 17 keer

ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

wied schreef:een eigen generator!? Wordt een hels kabaal als iedereen zijn dieselgenerator opstart...
Als je je huis daar "rond" zou bouwen valt dat heus wel mee... Je moet het als een concept bekijken. Je staat los van het net, je batterij raakt vrijwel leeg en er is overdag amper zon. Dat ding springt zelf een poosje aan en vult de batterij weer aan om de nacht door te komen. Soort van domotica maar dan voor elektriciteit.

Op het werk hebben we er eentje die een gans datacenter kan overnemen, als je daar naast staat ben je doof, maar binnen in de gebouwen hebben we er eerlijk gezegd geen last van. Nu is deze vervangen door deze in het gebouw zelf te zetten, en eigenlijk als die opspringt is deze behoorlijk stil.

Als je soms hoort hoeveel lawaai airco's maken...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Weet ook dat je een milieuvergunning nodig hebt voor de opslag van diesel...
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Diesel?
Gewoon stookolie gebruiken, die van je CV; 2 vliegen in 1 klap, en tis goedkoper.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

En eigenlijk klopt die 0 euro ook niet want als je geen verbruik hebt op jaarbasis betaal je ook geen turteltaks dus eigenlijk ontsnapt men zo toch nog aan deze taks, deze taks is dus enkel voor wie geen zonnepanelen heeft liggen, aangezien deze taks wordt berekent op hoeveel stroom je per jaar verbruikt. Dus enkel de armen betalen deze taks als ik het goed begrijp want deze kunnen zich zoiets niet veroorloven !

Kort samengevat wanneer zonnepanelen stroom genereren, .. steekt men een pin in de grond om van die stroom af te geraken want men heeft dit op die moment niet nodig en als men geluk heeft kan men die tegen dumping prijzen verkopen. Wanneer men stroom nodig heeft is er geen en koopt men deze duur aan in het buitenland, of heeft men een kernreactor nodig om deze te genereren om dit te bekostigen, moet de bevolking die niet deelneemt aan dit systeem extra belasting betalen.

Geen nood er zijn ministers die voor dit probleem een oplossing hebben, zonnepanelen langs het spoor, we kunnen ze nu niet betalen maar als we de put nog dieper maken dan komen we er uit. En zo maakt men tegelijk ook de spoorlijn weer rendabel.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

IEDEREEN betaalt de taks... Jaarverbuik van 0 tot 5MWh = 100 euro.

Eerst eens informeren kan geen kwaad. Want met zulke uitspraken die uit de lucht gegrepen zijn... De rijke pv bezitter heeft het altijd gedaan, ook al worden er pertinent leugens de wereld in gestuurd.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Topic eens vanonder het stof halen ...
Zopas een mail van Ecopower gehad en daarin staan 2 prijs stijgingen vanaf 2017:
Bijdrage Energiefonds
De Bijdrage Energiefonds is een heffing van de Vlaamse overheid, berekend op basis van uw verbruik. Op 1 januari 2017 stijgen deze tarieven voor elke verbruiksschijf. Voor een jaarverbruik tot 5000 kWh betaalt u vanaf 1 januari 103,37 euro. Het volledige overzicht vindt u op http://belastingen.vlaanderen.be/tarief.
Prosumententarief
Ook het prosumententarief wijzigt op 1 januari in elk netgebied. Het nieuwe jaarlijkse tarief in uw netgebied is 104,88 euro per kVA. Om te weten hoeveel u betaalt voor 2017 vermenigvuldigt u dat bedrag met het maximale vermogen van de omvormer van uw installatie.
Ter indicatie: aansluiting ligt in het netgebied IMEWO
Procumententarief was tot op heden 92,8917€/kVA/jaar.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

pff....
ik ben aan het denken om te investeren in een nieuw dak, en wil dan zo'n dak met zonnecellen... maar sja:
milieuvriendelijk, ecologisch, toekomstgericht... en kapotbelast.
hoezo natuur telt? centen van de politiekers ja, die tellen.

ter indicatie: het dak vervangen, door allemaal zonnecelpannen (hele dak + isolatie + panlatten etc etc) zou me 45000 kosten.
er zou een omvormer komen van 7000.. en ik zou dan dus pakweg (aan huidige tarieven) 700 / jaar betalen daarvoor...
(wat dus neerkomt als je gemiddelde levensduur van 30j neemt, ik eigenlijk al een half nieuw dak extra kan leggen!)

hopelijk snel uitsprak in de rechtszaak tegen het prosumententarief, want het is te gek voor woorden: eerst ondoordacht oversubsidieren,
en dan iedereen gaan straffen voor de grote bedrijven zoals colruyt die enorm veel opstrijken aan subsidies.
(het zou éigenlijk allemaal uit de portefeuille van onze overheid hun persoonlijk loon moeten komen, gezien zij iets ondoordacht gedaan hebben)

belgie en zijn overheid: de overheid verbrandde zijn gat en commandeerde zijn inwoners op de blaren te zitten
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Wij hebben ook die mail gekregen, maar de tarieven liggen iets anders...
0,2957 euro/ kWh en prosumententarief van 128,15 (bij ons x5)

Totaal onbegrijpelijk dat er een verschil is van meer dan 20% afhankelijk van welke netbeheerder je hebt. Mocht je die nu nog kunnen kiezen... pure legale afzetterij en diefstal!
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”