autonome zonnepanelen

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

r2504 schreef:Niemand verplicht jou toch teveel te produceren ? Als een boer dat doet moet hij het ook weggooien.
Ga je tegen de zon zeggen dat ze niet zoveel mag schijnen?
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Straks wil Jack nog een vergoeding ómdat hij aangesloten is op het net. :wink:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Tja, stelen bij de boer is "not done" volgens bepaalde individuen. Maar stelen van de consument, dat mag dan weer wel blijkbaar en wordt zelfs goedgepraat.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

eternum schreef:Straks wil Jack nog een vergoeding ómdat hij aangesloten is op het net. :wink:
En omdat we onze CO2 norm halen... al zijn de GSC's die we produceren gewoon waardeloos vanwege een overaanbod.

Ik kan best begrijpen dat iedereen kwaad is op de grote bedrijven (en andere misbruiken hier in Belgie) maar als je eerlijk bent tegen jezelf dan weet je dat je het net niet zomaar gratis kan gebruiken. Als je daarover wil discussiëren dan heeft het weinig zin wat mij betreft.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

r2504 schreef:En omdat we onze CO2 norm halen...
Voor Jack telt enkel zijn opbrengst. Die CO2 norm zal hem worst wezen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

r2504 schreef:Niemand verplicht jou toch teveel te produceren ? Als een boer dat doet moet hij het ook weggooien.
In het geval van stroom wordt er niks weggegooid. Dat wil/kan jij niet begrijpen. Die stroom is op het net gestoken, komt bij de consument terecht en Electrabel verdient er goed geld aan, in het zwart. In een economie is het zo dat een producent geld krijgt voor wat hij geproduceerd heeft. Alleen is dat in deze bananenrepubliek niet het geval. Als ik betrapt wordt op zwart geld verdienen, dan heb ik gegarandeerd de belastinginspectie op mijn nek. Maar blijkbaar staat Electrabel in dergelijke situaties boven de wet want zij mogen het en doen het.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

eternum schreef:
r2504 schreef:En omdat we onze CO2 norm halen...
Voor Jack telt enkel zijn opbrengst. Die CO2 norm zal hem worst wezen.
Vraag eens aan het gros van de panelen bezitters wat voor hen van tel is. De opbrengst of de CO2 norm. Best mogelijk dat je iedereen in jouw omgeving die panelen heeft begint te ontvrienden omdat voor hen opbrengst belangrijker is dan het milieu. Bij investeringen, zoals zonnepanelen, draait het om opbrengst en al de rest is praat voor de vaak. Als jij aandelen koopt (investeert met andere woorden), is jouw voornaamste zorg de opbrengst en niet het milieu denk ik zo.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Zolang zonnepaneelbezitters uit mijn omgeving niet constant blijven zagen over hun panelen heb ik daar geen enkel probleem mee. :lol:
En uiteraard ook niet met diegene die er het eerst bij waren en daar een centje mee verdienen.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Even rechtzetten dat Electrabel noch om het even welke elektriciteitsleverancier het teveel aan geinjecteerde stroom kan doorverkopen, laat staan geld eraan kan verdienen, integendeel. De stroom gaat naar de DNB (Eandis of Infrax voor Vlaanderen) die hierdoor minder stroom moet aankopen om de netverliezen te compenseren (vandaar de integendeel, de leveranciers verkopen minder stroom hierdoor aan de DNB's)

Sent from my D6000 using Tapatalk
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef: De vergoeding is eerlijk voor jou... je gebruikt het net als batterij.
Allez ze, Mister "bemoei u niet met mijn firmawagen" heeft dus wel het recht om zich met mijn zonnepanelen te moeien en vooral te weten wat een eerlijke vergoeding is. :banana:

Zal je hetzelfde zeggen als ze morgen op uw firmawagentje een persoonlijke kilometervergoeding doorrekenen? Liefst op blokken van 1000 km, ook al heb je er maar 5 van gereden. Goh, het internet zou te klein zijn denk ik. :)

Verder dan wat algemeenheden kom je echt niet he... Geef dan eens oplossingen? Uw eigen uitspraak even terug ketsen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Dat men al eens zou beginnen met een uitbetaling voor mensen die meer stroom op het net zetten dan ze verbruiken door ze hiervoor een deftige vergoeding te geven.
Kan dat niet als je een meter hebt die mooi alle verschillende stromen gescheiden meet?
In NL kan het volgens mij wel, ik dacht in BE ook (maar enkel als je die meter hebt).

Overigens zullen ZP bezitters dat ook niet eerlijk vinden.
Stel energie kost 10c€, zowel als je koopt als wanneer je verkoopt.
Netvergoeding is 6c€, zowel als je koopt als wanneer je verkoopt.

kWh op het net zetten brengt u dan 4c€ op.
kWh van het net verbruiken kost u dan 16c€.

Dus ik zou eerder blij zijn dat al wat je in de zomer op het net zet (als batterij) eigenlijk tegen die 16c€ wordt vergoed.
Kijk maar naar NL. Daar hebben ze zo'n regeling. Die lijkt mij fair, maar ook daar wordt moord en brand geschreeuwd.
Blijkbaar is een bijdrage voor iets dat je elke dag gebruikt (ook als ZP bezitter) echt een absurde vraag :).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Het gaat mij gewoon om de unfaire vergoeding die je moet betalen, je betaalt per vermogen van de omvormer en niet voor wat je werkelijk op het net zet. Mensen die per ongeluk een iets zwaardere omvormer gestoken hebben uit noodzaak worden gestraft. r2504 vindt dit blijkbaar eerlijk.

Dat bedrijven monsterwinsten incasseren staat daar ook los van? Volgens mij absoluut niet, maar goed.

Ik weet dat er volgend jaar of het jaar erop (België kennende) er een einde komt aan de 'jammer maar kwijt' bij overproductie. Dit had eigenlijk al veel vroeger moeten komen. Wat je krijgt zal minder zijn dan wat je moet betalen, lijkt me evident, we leven tenslotte in België. Volgens r2504 moet je maar zorgen dat je geen overproductie hebt. Alleen weet je niet wanneer je er net over gaat als de zon eens wat meer schijnt of als de gezinssituatie verandert.

Dat staat nu eens totaal los van het feit dat ik het net als batterij gebruik of niet.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5786
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Laat een bidirectionele meter installeren, dan hoef je het prosumententarief niet te betalen. Dan betaal je opnieuw netvergoeding voor elke kWh die je elk kwartier van het net afneemt.

Dit verandert natuurlijk niets aan het feit dat de netbeheerder de absurd hoge netvergoeding misbruikt voor de financiering van allerlei activiteiten die niets met het beheer van distributienetten te maken hebben.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

Die hoge netvergoeding of netbeheerdervergoeding heeft niets met de netbeheerder maar wel met de politiek van doen.
Zij bepalen dat de netbeheerder allerlei taksen via de elektriciteitsfactuur moet innen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Zal je hetzelfde zeggen als ze morgen op uw firmawagentje een persoonlijke kilometervergoeding doorrekenen?
Ik betaal een voordeel alle aard op m'n firmawagen... jij betaalt niets... dat is het verschil !
Slafes schreef:Verder dan wat algemeenheden kom je echt niet he... Geef dan eens oplossingen? Uw eigen uitspraak even terug ketsen...
We hebben deze discussie reeds gehad... laat een intelligente meter installeren en je hebt een correcte afrekening van het gebruik van het netwerk (al denk ik dat je zelf wel beseft dat je er niet beter van zal worden).
Slafes schreef:Het gaat mij gewoon om de unfaire vergoeding die je moet betalen, je betaalt per vermogen van de omvormer en niet voor wat je werkelijk op het net zet. Mensen die per ongeluk een iets zwaardere omvormer gestoken hebben uit noodzaak worden gestraft. r2504 vindt dit blijkbaar eerlijk.
Nee, die vergoeding op basis van het vermogen van je omvormer vind ik niet eerlijk... dat heb ik in het verleden ook al meermaals geschreven en de oplossing ervoor eveneens... laat een intelligente meter installeren en je hebt dat probleem niet.

Met "eerlijk" bedoelde ik gewoon dat je een vergoeding moet betalen voor het gebruik van het net (terwijl je nu de kosten ervan laat betalen door je medemensen).
heist_175 schreef:Kijk maar naar NL. Daar hebben ze zo'n regeling. Die lijkt mij fair, maar ook daar wordt moord en brand geschreeuwd.
Blijkbaar is een bijdrage voor iets dat je elke dag gebruikt (ook als ZP bezitter) echt een absurde vraag :).
Ik dacht zelfs dat er in Nederland een regeling is dat je op termijn steeds minder en minder krijgt voor wat je zelf op het net zet (we gaan hier dus nog veel geklaag horen).
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

r2504 schreef:
eternum schreef:Straks wil Jack nog een vergoeding ómdat hij aangesloten is op het net. :wink:
En omdat we onze CO2 norm halen... al zijn de GSC's die we produceren gewoon waardeloos vanwege een overaanbod.

Ik kan best begrijpen dat iedereen kwaad is op de grote bedrijven (en andere misbruiken hier in Belgie) maar als je eerlijk bent tegen jezelf dan weet je dat je het net niet zomaar gratis kan gebruiken. Als je daarover wil discussiëren dan heeft het weinig zin wat mij betreft.
Het gaat niet over 'eerlijk zijn tegenover jezelf'.
Het is zo in die tijd verkocht geworden hé. Je mocht gratis van het net gebruik maken om er terug op te injecteren. Je mocht het net als buffer gebruiken, je kreeg aanzienlijk goeie GSC's voor 20 jaar, belastingvoordeel, enz...

En nu moet er betaald worden? Ook niet geheel proper. Dat was de afspraak niet.
De particulier die enkele paneeltjes op zijn dak heeft liggen, wordt met de vinger gewezen, terwijl de welbekende politieke partij een kapot telraam heeft gebruikt.

Nu zitten ze met de handen in de haren omdat er toen een klein rekenfoutje werd gemaakt.

Maar niemand die nu nog kraait om die CO2 norm. Ik bedoel : stel dat we die C02 norm niet zouden halen, wie gaat dat dan betalen?
Jawel, iedereen, net zoals iedereen nu zou moeten betalen voor het gelag van het zonnepanelen-avontuur, of je er nu zelf hebt of niet.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Sylvester schreef:Het gaat niet over 'eerlijk zijn tegenover jezelf'.
Het is zo in die tijd verkocht geworden hé. Je mocht gratis van het net gebruik maken om er terug op te injecteren. Je mocht het net als buffer gebruiken, je kreeg aanzienlijk goeie GSC's voor 20 jaar, belastingvoordeel, enz...
Dat is inderdaad niet eerlijk.

Ik geef toe dat ik geen probleem heb met de netvergoeding, maar ik wist dan ook dat die er was toen ik besliste om zonnepanelen te leggen.
Sylvester schreef:Ik bedoel : stel dat we die C02 norm niet zouden halen, wie gaat dat dan betalen?
Jawel, iedereen, net zoals iedereen nu zou moeten betalen voor het gelag van het zonnepanelen-avontuur, of je er nu zelf hebt of niet.
Inderdaad.
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Het probleem is dat er zo'n verscheidenheid aan installaties, afspraken, vergoedingen, belastingvoordelen, GSC's, ..... is.
Elke installatie is anders, maar je kan niet voor iedereen een pasklare oplossing bieden.
Je kan de investeerders van het eerste uur niet verwijten dat ze zijn ingegaan op een geweldig mooi aanbod, dat in de hemel werd geprezen door de regering. Ah ja, zij moesten ervoor zorgen dat de klanten voor hun in de bres zouden springen om hun (de regering) te redden van de nakende boete mocht men het streefdoel tegen 2020 niet halen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sylvester schreef:Het is zo in die tijd verkocht geworden hé.
Tja, firmawagens zijn ondertussen ook al drie keer anders en vooral extra belast... dat was ook niet zo verkocht.

We betalen ondertussen voor een heel deel dingen extra... het ene al meer te verantwoorden dan het andere (en in die context lijkt een billijke - en daarbij spreek ik me niet uit via welk systeem - vergoeding voor het gebruik van het net mij niet abnormaal).
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Sinds wanneer heb jij voor je firmawagen een contract van 20 jaar getekend? Sinds wanneer heb jij de firmawagen voor een groot stuk (of recentelijk helemaal) zelf betaald?

Sinds wanneer betaal jij aan je firmawagen zelf je onderhouden en herstellingen?

Uw "winst" op uw firma wagen is een STUK groter dan wat je er zelf in stopt in vergelijking met een pv installatie. Stop dus al maar snel met de pv bezitters met de vinger te wijzen. Je verwijt pv bezitters dat ze er met ogen open ingelopen zijn, maar als het over een bedrijfswagen gaat is het wel een probleem? De virtuele hoge kostprijs van firmawagens ligt jaarlijks 3 keer hoger dan wat de ganse gsc put nu is. Als je toch een vergelijking wil maken.

Het systeem is gewoon niet eerlijk, grote pv parken betalen amper injectievergoeding, particulieren betalen in vergelijking een vermogen. Ook in vergelijking met mensen die geen panelen hebben. De kost had beter verdeeld mogen worden en zo had iedereen er wel bij geweest. De politiek beslist echter om andere accenten te leggen. Wees gerust, de huidige regering zal ons nog wel wat harder pluimen en iedereen loopt er met ogen open in.

Nu goed, ik hoop nog steeds op een rechter met een gezonde portie verstand die deze tarieven een halt toe roept (net zoals vorige keer) en van jou hoop ik nog steeds op een oplossing. Een slimme meter installeren is geen oplossing. Dat zit overal immers nog in een testfase.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Met een firmawagen kan je niks terugleveren op het net, in het voordeel van de netbeheerder en/of energieleverancier.
Een firmawagen hoef je zelf niet te onderhouden.
Je hebt geen enkel risico van stukken of beschadigingen.
We weten allemaal dat die omvormers en waarschijnlijk ook hier en daar een paneeltje stuk gaan. En wie gaat dat dan betalen?
Het was een investering met risico die vroeger werd gedekt door het overschot, dat er nu niet meer is.
Eens zien over 20 jaar wie nog zo gelukkig is met zijn paneeltjes, zeker die van het laatste uur.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Nu goed, ik hoop nog steeds op een rechter met een gezonde portie verstand die deze tarieven een halt toe roept (net zoals vorige keer) en van jou hoop ik nog steeds op een oplossing. Een slimme meter installeren is geen oplossing. Dat zit overal immers nog in een testfase.
Gezond verstand zegt dat je moet betalen voor iets wat je gebruikt. Gezond verstand zegt trouwens ook dat dingen die te mooi zijn om waar te zijn (zoals panelen leggen en er nog geld bovenop krijgen) ook een geurtje hebben en dat je best tweemaal nadenkt.

Een oplossing... buiten de slimme meter (ik denk dat je dan nog meer gaat betalen dan vandaag trouwens) is protesteren tegen het feit dat bedrijven veel minder moeten betalen... daar heb je terecht een punt, in tegenstelling tot het protest dat jij moet betalen voor het gebruik van het net.

Ik denk dat ik dus nergens heb geschreven dat de huidige uitwerking ideaal is... wel dat je geen argumenten hebt om niet te betalen voor iets dat je gebruikt (gratis bestaat niet, dat was iets van onze vorige regering... die gaven alles gratis weg).
Sylvester schreef:Het was een investering met risico die vroeger werd gedekt door het overschot, dat er nu niet meer is.
Eens zien over 20 jaar wie nog zo gelukkig is met zijn paneeltjes, zeker die van het laatste uur.
Toch raar dat er vandaag de dag nog altijd mensen zijn die zonnepanelen leggen... allemaal dwazen dan ?

Als ik jou moet geloven sluiten best alle bedrijven die installaties doen hun deuren liever vandaag dan morgen ?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6311
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 6 keer

Dat er belast wordt op gebruik van het net, tot daar aan toe, het was niet de afspraak maar je voelde dat het er wel van zou komen.

Alleen, de manier waarop is een stuiptrekking. GSC worden berekend op het geproduceerde vermogen en zijn een subsidie, het eerlijkste zou zijn dat er ook belast wordt op het geproduceerde vermogen, maar dat mag niet van europa (en het is maar logisch ook dat je niet kan belasten wat je zelf subisdieert).

En voor alle non-believers dat het niet eerlijk is stel ik het volgende voor: we belasten vanaf nu alle auto's op de maximale snelheid die op het dashboard wordt aangegeven.
Als voorbeeld het dashboard van een VW UP!:
Afbeelding

Voor wie het niet kent, zo ziet een UP! eruit:

Afbeelding

No way dat je daar 200km/h mee gaat rijden.


Een Dacia Logan is dan zelfs nog duurder:

Afbeelding

Een logische belasting dus hé, toch ?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 14 keer

De vergelijking met VAA/firmawagen is niet zo overdreven, al is de termijn idd niet dezelfde.
Blijkbaar mag de overheid alles aanpassen: VAA, kinderbijslag, pensioenrechten, pensioenleeftijd, woonbonus, ... maar de zonnepanelenregeling? Die zou in beton en tot het einde der tijden vast liggen?
En alsof CO2 een goede indicator is voor de vervuiling die je ermee veroorzaakt? Iemand die met een 88gr CO2 Ford Focus 60'000km per jaar doet, wordt minder belast dan iemand die met een 200gr CO2 A6 maar 6000km per jaar doet. Is dat logisch? Niet echt.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

heist_175 schreef:En alsof CO2 een goede indicator is voor de vervuiling die je ermee veroorzaakt? Iemand die met een 88gr CO2 Ford Focus 60'000km per jaar doet, wordt minder belast dan iemand die met een 200gr CO2 A6 maar 6000km per jaar doet. Is dat logisch? Niet echt.
Daarom dat uw belasting puur op brandstofniveau zou moeten zitten. Die veroorzaakt immers de vervuiling. Meer rijden = meer betalen.
Meer verbruiken (omwille van zwaardere motor) = meer betalen.

Al de rest is nonsens.

Maar ging het hier niet over autonome zonnepanelen?
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

heist_175 schreef:De vergelijking met VAA/firmawagen is niet zo overdreven, al is de termijn idd niet dezelfde.
Blijkbaar mag de overheid alles aanpassen: VAA, kinderbijslag, pensioenrechten, pensioenleeftijd, woonbonus, ... maar de zonnepanelenregeling? Die zou in beton en tot het einde der tijden vast liggen?
Inderdaad... dat was m'n punt... niet alle andere dingen die men er weer wil bij sleuren.
Joe de Mannen schreef:Alleen, de manier waarop is een stuiptrekking. GSC worden berekend op het geproduceerde vermogen en zijn een subsidie, het eerlijkste zou zijn dat er ook belast wordt op het geproduceerde vermogen, maar dat mag niet van europa (en het is maar logisch ook dat je niet kan belasten wat je zelf subisdieert).
Het geïnjecteerde vermogen zou nog beter zijn... en dat kan met een intelligente meter.

Ik zie trouwens niet in waarom die niet zou mogen... geïnjecteerde vermogen geeft het gebruik van het net aan (en staat los van je productie).
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Juist ja die 'intelligente meter'. Waar tot op heden een terugdraaiende meter gangbaar is en het ook zo verkocht werd blijkt die slimme meter totaal anders te werken.
Het blijken 2 domme meters met teruglooprem te zijn die uitgelezen kunnen worden vanop afstand (zonder dat de klant weet wanneer). Van terugdraaien is geen sprake meer en juist het tijdstip van uitlezen en verrekening zal bepalend zijn of je nog kan spreken van iets gelijkaardigs als terugdraaiend.

Sent from my D6000 using Tapatalk
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

heist_175 schreef:De vergelijking met VAA/firmawagen is niet zo overdreven, al is de termijn idd niet dezelfde.
Blijkbaar mag de overheid alles aanpassen: VAA, kinderbijslag, pensioenrechten, pensioenleeftijd, woonbonus, ... maar de zonnepanelenregeling? Die zou in beton en tot het einde der tijden vast liggen?
How... Dat kan je totaal niet vergelijken. Van de overheid kan alles aanpassen klopt ook niets... Ik heb nog steeds dezelfde woonbonus als in het begin, alleen voor nieuwe woningen is er een andere norm. Dat is het eerlijkste. Je weet waar je aan begint, en dat verandert niet. Als je na 4 jaar een andere wagen krijgt met een aangepaste VAA is dat ook in mijn ogen bvb normaal. Voor de pensioenleeftijd heeft men mij ook nooit beloofd dat ik maar tot een bepaalde datum moet gaan.

Dus inderdaad, ik heb zwart op wit getekend voor 20 jaar aan bepaalde voorwaarden.

Wat het leggen van nieuwe pv installatie betreft r2504... Je laat opmerken dat je er niet al te veel vanaf weet of gewoon misnoegd bent dat anderen een pv installatie hebben. Google eens op Minimumaandeel hernieuwbare energie voor EPB-nieuwbouw.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Slafes schreef:Google eens op Minimumaandeel hernieuwbare energie voor EPB-nieuwbouw.
Blijkbaar heb je dat zelf nog niet goed gelezen dan... een PV-installatie is slechts één van de 6 mogelijkheden om te voldoen aan de norm.

Het is zelfs zo dat je in bepaalde gevallen zelfs geen PV-installatie mag plaatsen om aan de norm te voldoen !
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Uw quote:
Toch raar dat er vandaag de dag nog altijd mensen zijn die zonnepanelen leggen... allemaal dwazen dan ?
Ik geef u gewoon een antwoord dat het leggen van zonnepanelen kadert in het Minimumaandeel hernieuwbare energie voor EPB-nieuwbouw en dat is uw antwoord? Als je niets beter te vertellen hebt of als je het in het belachelijke wil trekken...

Het is trouwens altijd al "verboden" geweest om onder bepaalde omstandigheden een pv installatie te zetten. Je moest aan bepaalde voorwaarden voldoen anders kreeg je er geen subsidies voor.

Blijft nog steeds dat het hier niet kan, de autonome zonnepanelen tenzij je ze niet aangeeft. :|
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”