Opmerkelijke daling energieverbruik exit telenet

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik ben al sinds 2007 klant bij de zelfde energieleverancier en dat geeft dat ik via hun website een heel net overzicht heb van mijn energieverbruik over de jaren.

EIndafrekening 2008 had ik een verbruik van 1303 kwh.

Ik keek toen TV via DVB-T, tuner met hardeschijf, toestel steeds aan. Ik heb toen Belgacom TV genomen en mijn verbruik steeg;
2009 : 2011 kwh
2010 : 1992 kwh
2011 : 2059 kwh

In de loop van 2011 gooide ik Belgacom TV buiten en nam Telenet, internet en digitale TV.

2012: 2228 kwh
2013: 2223 kwh

In 2014 stopte ik de televisie dienst bij Telenet, wel nog internet. DVB-T tuner terug steeds aan.

2014: 1669 kwh

April - mei 2015 stopte ik internet via Telenet (dus niet meer de modem online en de "wandcontactdoos" die stroom moet hebben. En overstap naar Scarlet ADSL

2015: 1421 kwh

Dat is toch wel een opmerkelijk verschil in verbruik ten gevolgde van uw keuze van TV- en internetoplossing.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Sorry maar jouw bewering heeft 0,0 wetenschappelijke waarde. Hoe kan je nu verwachten dat je internetprovider de enige factor is die veranderd aan jouw verbruik?
Sinister
Premium Member
Premium Member
Berichten: 584
Lid geworden op: 30 jun 2015, 10:49
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 39 keer

Het zou me sterk lijken 500 kWh minder:

De modem verbruikt 12W. De box verbruikt 20W en de NIU (versterker) verbruikt 7W.
Dat maakt een totaal van 40Watt.

40W x 24u x 365 dagen = 350 kW per jaar.
En dan zou ge nog uw adsl router modem er moeten aftrekken die ge in de plaats zet.

Dus onmogelijk dat het daaraan enkel kan liggen.
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Hier kan je enkel conclusies uit trekken als je verbruik voor de rest exact hetzelfde was. Er zijn nog tal van andere reden waarom je verbruik kan dalen, bv. vervanging van toestellen door nieuwere, energiezuinige exemplaren (koelkast, wasmachine, droogkast, afwasmachine, stofzuiger, tv-toestel, LED-lampen i.p.v. spaarlampen/halogeenlampen/gloeilampen, etc.), je eigen verbruikspatroon (voorgaande toestellen minder gebruikt), etc.

Als je echt wil weten hoeveel de apparatuur van Belgacom/Telenet/Scarlet verbruikt, dan kan je de specificaties raadplegen en/of het verbruik zelf meten met een energiemeter. Dergelijke meters kan je gratis lenen bij Eandis. Je moet er wel rekening mee houden dat deze kleine verbruikers (minder dan 10 à 20 watt) meestal niet correct kunnen meten, dus je dient die dan samen met een gloeilamp of een andere (liefst zuiver ohmse) constante verbruiker aan te sluiten en het verschil te berekenen. Ik heb dit zelf eens gedaan voor een aantal apparaten, o.a. die van Telenet:

- Digicorder (AD-DC2100) in stand-by: volgens specificaties max. 12 W, in praktijk ongeveer 10 W (zelf gemeten) = 88 kWh / € 19,36 per jaar
- Digicorder (AD-DC2100) in slimme energiestand: max. 1 W = 8,8 kWh / € 1,94 per jaar
- Modem (HGW 3.0): 11 W (zelf gemeten) = 96 kWh / € 21,12 per jaar
- Netwerkverdeler (NIU-WO/T1): 3 W (zelf gemeten) = 26 kWh / € 5,72 per jaar

De prijs is berekend aan de hand van het gewogen gemiddelde van mijn tweevoudig uurtarief, dit is ongeveer € 0,22 per kWh.
Met mijn Digicorder in stand-by zou dat in totaal op 210 kWh / € 46,20 per jaar komen.
Bij gebruik van de slimme energiestand is dat nog slechts 130,8 kWh / € 28,78 per jaar.
(Uiteraard staat je Digicorder niet 24/24u in stand-by of slimme energiestand; wanneer hij is ingeschakeld verbruikt hij max. 20 W.)

Belgacom-decoders kunnen ook in een 'diepe slaap' waardoor ze minder stroom verbruiken. Hoeveel de modems van Belgacom en Scarlet verbruiken weet ik niet, mogelijk zal dit iets minder zijn dan 14 W (11 W + 3 W), maar zo groot zal het verschil niet zijn.

Tegenwoordig wordt er veel te veel gefocust op kleine verbruikers. Zo zegt men bv. ook om geen gsm-opladers in het stopcontact te laten zitten. Ik heb hier drie opladers van Sony (EP880) die ik eens samen met een gloeilamp heb aangesloten op de energiemeter (uiteraard zonder dat er een smartphone of tablet was aangesloten). Ik heb geen verschil in energieverbruik kunnen meten tussen de gloeilamp met de drie opladers en de gloeilamp alleen. De opladers van Sony zijn dus alvast zeer efficiënt en milieuvriendelijk en mogen gerust in het stopcontact blijven zitten. Mogelijk is dit bij goedkopere/oudere opladers wel anders.

Wat ik zo wel heb ontdekt, is dat mijn oude HP OfficeJet 7210 (printer/scanner/kopieermachine/fax) constant 12 W bleef verbruiken, zelfs wanneer hij volledig uit staat (geen enkel lampje brandt), maar wel (met de adapter) op het stopcontact is aangesloten. Dit komt dus op zo'n 105 kWh / € 23,10 per jaar, helemaal voor niets! Om dat te vermijden heb ik dan een schakelaar voor die stekker geplaatst en binnenkort ga ik eens een nieuwe all-in-one aanschaffen.

Het feit blijft wel, als je écht stroom wil besparen, pak dan de grote verbruikers aan. Droog je was bijvoorbeeld wat vaker aan de draad of een droogrek in plaats van een energieverslindende droogkast (die je textiel bovendien veel sneller laat verslijten).
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

Ik heb ook een grote daling gemerkt op mijn elektriciteitsverbruik in de maanden na mijn overstappen van Telenet.
(zie "topic Verbruik B-box3 vs HGW" in overstappen)
Volgens de berekeningen van enkele forumleden kan het niet aan de overstap liggen, ik weet te weinig daarover om ze tegen te spreken)

Echter meten is weten:
totaal oktober-november-december 2014 (telenet): 794
totaal oktober-november-december 2015 (proximus): 640
Het zal niet volledig aan de overstap liggen, maar mijn zichtrekening is me dankbaar voor de overstap:
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn Proximus combinatie hier verbruikt toch wel wat minder als de vorige telenet combinatie, modem lijkt te stranden op +/- 11W (bbox 3) en de decoder rond de 8W (mini). Bij telenet was dit de NUI 8W, Modem rond de 12W en de decoder rond de +/- 20W...
Opname gebeurd bij Px in de cloud = 0W verbruik
Opname gebeurde bij Tn in op de digicorder = 20W

Ik heb nog een werkende kabel, maar daar zit nu toch een schakelaar tussen. Indien niet nodig staat het allemaal niet meer aan ;)
Concreet is dit van +/- 40W naar +/- 20W (indien ik geen Px kijk staat de decoder af met de hardwareknop en strand ik op +/- 12W)

Bij Px zitten de waarden tussen 12 en 20W
Bij tn zitten de waarden tussen 20 en 40W
Bij continu belasting krijgen we 175.2Kwh/jaar bij Px tegenover 350,4Kwh van Telenet. Dit zijn dan ook absoluut maximums...
warpozio schreef:Echter meten is weten:
totaal oktober-november-december 2014 (telenet): 794
totaal oktober-november-december 2015 (proximus): 640
Op 3 maand is dat een verschil van 154 kwh of 51.3/maand... Doet dat x12 en je komt toch een onrealistisch getal van 616 kWh uit. Kan toch niet alleen aan dat liggen.
WalterB1 schreef:Dat is toch wel een opmerkelijk verschil in verbruik ten gevolgde van uw keuze van TV- en internetoplossing.
Hier eveneens ga je toch een andere oorzaak moeten zoeken. Verschil van 554 lijkt mij ook te veel...

Is het warmer als normaal zal de ijskast/vriezer meer verbruiken als normaal. Is het kouder als normaal worden er meer warme dranken genuttigd... Er zijn zoveel andere factoren die uw resultaat beïnvloeden. Er zijn meer zondebokken in jullie verhaal.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

TiTanium schreef:Kan toch niet alleen aan dat liggen.[..] Er zijn meer zondebokken in jullie verhaal.
Ik blijf er van overtuigd dat de Telenet configuratie meer verbruikt dat de Proximus configuratie.
Dat het verbruik niet volledig aan de omzet kan liggen zie ik ook.
Maar net zoals Walter1 merk ik een daling in mijn verbruik sinds de overstap... en daar ben ik blij om :)
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

warpozio schreef:Ik blijf er van overtuigd dat de Telenet configuratie meer verbruikt dat de Proximus configuratie.
dat ontken ik toch niet? Ik heb gezegd dat telenet in mijn geval maximaal het dubbele van Px verbruikt op jaarbasis en bij continu belasting...
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

TiTanium schreef:Mijn Proximus combinatie hier verbruikt toch wel wat minder als de vorige telenet combinatie, modem lijkt te stranden op +/- 11W (bbox 3) en de decoder rond de 8W (mini). Bij telenet was dit de NUI 8W, Modem rond de 12W en de decoder rond de +/- 20W...
Dat is dan wellicht zo'n grote NIU met vier TV-aansluitingen? Die kleine NIU-WO modellen, met TV, FM, modem en downstream aansluitingen, verbruiken nog niet de helft (3 W). Als je dan ook de slimme energiestand van je decoder activeert is het verschil met Proximus echt niet zo groot. In gebruik zal de Telenet Digicorder nog altijd iets meer verbruiken, maar dat heb ik er zeker voor over om niet met die cloud-opname-miserie te zitten (opnames slechts 60 dagen beschikbaar, niet mogelijk voor alle zenders, etc.). Die Digicorder is ook niet 24/24u ingeschakeld, dus op jaarbasis zal die 12 W extra (max.) wel goed meevallen.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Compleet off-topic, maar waarom is dat een probleem ? In de tijd dat we met zijn allen moeten overstappen naar elektrische wagens en dat groene stroomopwekking extra belast word, waarom zou je je dan druk maken om 200kW op jaarbasis ?
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

nickz schreef:opnames slechts 60 dagen beschikbaar
Langer kan ook :)
EDIT:
50 uur opslagcapaciteit en 36 maand als max. Gaat de digicorder stuk... bubaai opnames, gaat de V5 mini stuk... lang leven de cloud :p
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

Sasuke schreef:Compleet off-topic, maar waarom is dat een probleem ? In de tijd dat we met zijn allen moeten overstappen naar elektrische wagens en dat groene stroomopwekking extra belast word, waarom zou je je dan druk maken om 200kW op jaarbasis ?

als je in mijn buurt woont, wil ik wel ne verlengkabel komen insteken bij u
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Naar mijn subjectieve mening is mijn verbruiksprofiel vrij gelijk gebleven in al die jaren. Maar wetenschappelijk is dat natuurlijk allemaal niet. Het is gewoon dat ik vaststel dat mijn verbruik lager is en dat ik de aanbieder van televisie zie als factor die schijnbaar in relatie is met mijn verbruik.

Wat mij wel opviel doen ik mijn energierekening aan aan uitpluizen was ; eigenlijk is uw verbruik maar een ondergeschikte kost. Dat wist ik eigenlijk wel maar ik had dat nog nooit echt uitgeplozen op mijn factuur.

Mijn laatste energiefactuur van een jaar aan stroom koste mij - btw inbegrepen 90 euro. Maar met alle mogelijk heffingen en bijdragen, huur meter etc kom ik tegen de 330 euro totaal, btw inbegrepen. En dan heb ik nog het geluk dat ik woon in het het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waar de heffingen lager liggen.

Ik heb een prijsvergelijking gedaan;
http://vtest.vreg.be/ - Vlaanderen (postcode 1700 Dilbeek )
http://www.brusim.be - Brussel ( 1082 Sint-Agatha-Berchem)

Enkelvoudige meter, geen zonnepanelen, particulier, verbruik 1400 kwh

Opmerkelijk; sociaal tarief in Brussel komt duurder dan in Vlaanderen

Sociaal tarief Brussel: 261 euro
Vlaanderen: 246 euro

Maar voor de rest komt Brussel een flink stuk goedkoper. Of toch postcode 1082 versus 1700.

Goedkoopste gewone;
Brussel : Electrabel FixOnline 296 euro
Vlaanderen; Variabel Groen Vooraf 1 jaar 348 euro

Omdat OCTA plus op een gedeelde eerste plaats staat als de goedkoopste is voor Brussel:
Vlaanderen; OCTA+ Web Variabel 375 euro
Brussel: OCTA+ Web Variabel 296 euro

En als je bij beide kijkt dan valt het erg op dat het nog veel duurder kan. Voor het zelfde verbruik van slechts 1400 kwh zijn er waar je in de 500 euro moet betalen.
Gebruikersavatar
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Berichten: 5526
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 238 keer
Bedankt: 467 keer
Recent bedankt: 6 keer

Daarom dat ik zeg, waarom je druk maken om die 200 kWh. De kosten om over te stappen e.d. Heb je er niet uit binnen de paar jaar ... Het verbruik is nog amper 40% van je elektriciteits factuur ...
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

Sasuke schreef:De kosten om over te stappen...
Wat kosten om over te stappen?
Tien minuten om V-test te doen en mailke te sturen dat je wilt klant worden?
Paar dagen later krijg je dokumenten per post. invullen en terugsturen met voorgefrankeerde enveloppe
Je nieuwe maatschappij doet al de rest...
Gebruikersavatar
TiTanium
Moderator
Moderator
Berichten: 5776
Lid geworden op: 27 feb 2007, 02:15
Locatie: Antwerpen 2
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 470 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb nog nooit moeten betalen om over te stappen
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 Crucial P5 1TB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Mobile: Samsung S21 Ultra 512GB & Samsung Tab S9 Ultra 5G

Provider: Telenet OneUP for 5.
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
nickz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1533
Lid geworden op: 09 dec 2011, 17:55
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 178 keer
Bedankt: 220 keer

Ik denk dat Sasuke doelt op de kosten om over te stappen van Telenet naar Belgacom omwille van het elektriciteitsverbruik dat iets lager zou zijn.

Je kan trouwens niet zomaar tarieven vergelijken tussen Vlaanderen en Brussel. In Vlaanderen heb je verschillende netbeheerders met zeer uiteenlopende tarieven. In een dichtbevolkte regio zoals Antwerpen (IMEA) zijn die het goedkoopste en in dunbevolkte regio's zoals West-Vlaanderen en Limburg (GASELWEST en INFRAX) zijn die het duurste. Als je een min of meer eerlijke vergelijking wil maken, dan zou je de tarieven van Brussel dus moeten vergelijken met die van Antwerpen.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

Haha.... Ik voel hem al komen het "Zondag Huysentruyt" gevoel....

Wat hebben we vandaag geleerd ;)
Ten eerste: De installatie van je Proximus TV en/of Internet is gratis als je een nieuw Internet Comfort- of Maxi-abonnement in een Pack neemt met minstens 2 andere producten. (Van Proximus.be)
Ten tweede: Je verbruikt minder stroom
Ten derde: In de meeste gevallen betaal je ook minder per maand
Klonk gewoon grappig, Ik zie hem al opduiken in de reklames. Proximus snelheid is afhankelijk van de afstand tot de centrale.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

Over "de kost om over te stappen";

Voor energie moet je toch wel oppassen, zeker in Vlaanderen. Brussel weet ik niet. In Vlaanderen is de verbrekingsvergoeding afgeschaft. Iedereen kan zijn energiecontract verbreken zonder kosten.

Maar...

Sommige energieleveranciers hebben sinds kort de algemene voorwaarden aangepast zodat de vaste vergoeding per gestart leveringsjaar wordt aangerekend en niet langer pro rata.

Volgende leveranciers rekenen de vaste vergoeding aan:

•Essent
•OCTA+
•Elegant
•Mega

Deze praktijk is in onderzoek door de FOD Economie. Het gevolg is dat veranderen van leverancier toch een kost kan hebben. Iets om op te letten.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

En je kon door een verhuis ook meemaken dat je dat jaar geen gedeelte "gratis stroom" krijgt, zelf meegemaakt ...
Dat was het geval als je nieuwe leverancier eindfactuur al in het vroege voorjaar opmaakt en de vorige leverancier in het najaar.

Nu vanaf dit jaar is het gedeelte gratis stroom volledig afgeschaft, dus speelt het eigenlijk niet meer.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

fredo66 schreef:En je kon door een verhuis ook meemaken dat je dat jaar geen gedeelte "gratis stroom" krijgt, zelf meegemaakt ...
Dat was het geval als je nieuwe leverancier eindfactuur al in het vroege voorjaar opmaakt en de vorige leverancier in het najaar.

Nu vanaf dit jaar is het gedeelte gratis stroom volledig afgeschaft, dus speelt het eigenlijk niet meer.
De regels van de "gratis stroom" waren op zich duidelijk en eenvoudig. Officiële gezinssituatie (rijksregister) op 1 januari. De leverancier waar u op 1 april klant was moet u de gratis stroom geven. En dit op de eerste eindafrekening na 1 mei van dat jaar. Je moet altijd de gratis stroom krijgen, van leverancier veranderen is geen reden om dat niet te krijgen. Maar de pratijk was het natuurlijk niet zo eenvoudig door leveranciers die iets anders beweren.

Goed dat het is afgeschaft. "gratis" wil zeggen dat je in de vele heffingen er voor diende te betalen.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

Goed dat het is afgeschaft. "gratis" wil zeggen dat je in de vele heffingen er voor diende te betalen.
Niet akkoord, want in de plaats kwamen er heffingen bij zoals de Turteltaks en die is er duidelijk op gericht zuinige gebruikers extra veel te laten betalen voor hun stroom en heel groot verbruikers vrij te stellen voor dezelfde stroom. Maar we wijken af ...
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 18 keer

WalterB1 schreef:
Deze praktijk is in onderzoek door de FOD Economie. Het gevolg is dat veranderen van leverancier toch een kost kan hebben. Iets om op te letten.
Is daar al iets over geweten? ik heb daar niets meer van gehoord....
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2029
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 143 keer
Recent bedankt: 1 keer

warpozio schreef:
WalterB1 schreef:
Deze praktijk is in onderzoek door de FOD Economie. Het gevolg is dat veranderen van leverancier toch een kost kan hebben. Iets om op te letten.
Is daar al iets over geweten? ik heb daar niets meer van gehoord....
Nee, mijn (Vlaamse) informatiebron is nog niet verder aangepast. Als je daar wil achter zitten dan moet je federaal gaan. Ik verwijs u door naar de bevoegde dienst voor die vraag;

FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie
Tel: 0800 120 33
E-mail(s): [email protected]
Website(s): http://www.economie.fgov.be/nl/
maandag - vrijdag09:00 - 17:00

Wie dat ook moet weten is de (federale);
Ombudsdienst voor Energie
Tel: 02 211 10 60
E-mail(s): [email protected]
Contactpagina: http://www.ombudsmanenergie.be

... als je dat zou doen en iets te weten komt heb ik interesse om dat te vernemen.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”