Prosumententarief zonnepaneelbezitters wordt duurder...

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Je meldt aan de vreg dat je meter defect is via hun website. Ik denk dat je laatst geregistreerde stand van de teller en datum moet opgeven. Zij maken dan een schatting van je productie en als je vanaf dan je meterstand invoert voor je gsc dan moet je daar altijd bij vermelden "meter kapot. xxxx kw bijtellen". Eens dat gedaan doe je gewoon zoals vroeger maar je moet altijd die vermelding erbij zetten. Eerlijk gezegd, had ik geweten dat het zo omslachtig was, ik deed of mijn neus bloedde en ik las de meterstand van mijn omvormer af. Resultaat is hetzelfde. Alleen de echt oprechte mensen gaan zeggen dat alleen de meterstand van je teller in aanmerking komt en mocht het ooit tot controle komen... Niet van wakker liggen dus. Ze weten bij de vreg ook wat je installatie opbrengt per jaar of per kwartaal.
Nieuwe teller inderdaad aanvragen bij installateur. Zij maken papieren op. Kostprijs in mijn geval 100 of 150 Euro. Ben niet zeker van de prijs maar was in die buurt.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

bedankt voor de info

- een nieuwe teller zal ik toch maar plaatsen want een controle is altijd mogelijk

- ik zal voor de vervanging zelf installateur zijn want moeilijk is dat niet en ik doe-het-zelf is volgens mij nog altijd toegelaten.

- voor de kWh zal ik ook de aflezing van mijn omvormer gebruiken tot datum van nieuwe installatie
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

je kan/mag niet zelf voor installateur spelen. Jouw installateur heeft namelijk officiële documenten waarop hij de meterstand noteert op het ogenblik dat hij de oude teller verwijdert. Deze documenten gaan richting VREG als ik mij niet vergis. Op deze documenten komt ook serienummer van oude en nieuwe teller te staan. Je bent dus verplicht om de installateur langs te laten komen en een bedrag van om en bij de 100 of 150 euro op te hoesten. De oude teller zelf gaat richting fabrikant waar ze de logbestanden uitlezen en proberen te achterhalen wat er fout is gelopen. Je mag de oude teller dus zelf niet houden.
Zie onderstaande link voor meer info:
http://www.vreg.be/nl/vervanging-van-productiemeter
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Jack Daniels schreef:je kan/mag niet zelf voor installateur spelen. Jouw installateur heeft namelijk officiële documenten waarop hij de meterstand noteert op het ogenblik dat hij de oude teller verwijdert. Deze documenten gaan richting VREG als ik mij niet vergis. Op deze documenten komt ook serienummer van oude en nieuwe teller te staan. Je bent dus verplicht om de installateur langs te laten komen en een bedrag van om en bij de 100 of 150 euro op te hoesten. De oude teller zelf gaat richting fabrikant waar ze de logbestanden uitlezen en proberen te achterhalen wat er fout is gelopen. Je mag de oude teller dus zelf niet houden.
Zie onderstaande link voor meer info:
http://www.vreg.be/nl/vervanging-van-productiemeter
Met uw link geef je de vreg pagina aan waar je zelf het formulier kan invullen, na de keuze meter defect krijg je te zien wat je moet invullen .... Maar het stemt niet overeen met uw verhaal. Waar kunnen we uw verhaal terugvinden bij de vreg?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Dat formulier moet je verplicht invullen bij de vreg website. Alles netjes noteren, inclusief meterstand op het moment waarop jij denkt dat die stuk is gegaan. Je moet de installateur contacteren voor nieuwe teller. Duurt paar weken alvorens nieuwe teller is geplaatst. In die tussentijd heb je geen meting. De VREG maakt een schatting van de periode zonder meting. Mijn excuses als het niet helemaal duidelijk is, maar het is ondertussen voor mij ook al een paar jaar geleden en zo exact weet ik het ook niet meer. Maar die installateur komt er in elk geval aan te pas voor de officiële papieren richting VREG en/of fabrikant van de meter.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Dat formulier kan ik makkelijk zelf invullen
Ik heb nog een opname van een maand geleden en heb de verbruiken die ik kan opvragen via internet op mijn logger
Van zodra ik mijn nieuwe teller heb, zal ik deze installeren en dan het formulier verder invullen.
In het vakje opmerkingen zal ik mijn eigen opnames van de logger ingeven, die de vreg zelf ook kan controleren via de site van solarlog.
Dan weten ze perfect dat ik niet aan het liegen ben.
Het zuigt natuurlijk wel dat die tellertjes na 3 jaar al kapot zijn.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Muziekbos schreef:Aha, daar komt die miljarden put van .... joepie vanaf nu mag je ervoor meebetalen met het Prosumertarief .... hoe hoger hoe beter ....

Sorry, kon het niet laten :beerchug:
Geen probleem, ik zit al bijna aan mijn 17e certificaat, weer 300 euro in de pocket! 8) Door het prosumententarief gaat mijn terugverdientijd achteruit maar door de prijsstijging van de elektriciteit door de BTW gaat deze weer vooruit!

Ik heb er geen problemen mee om te betalen omdat ik het net als grote batterij gebruik. Ik zou alleen willen dat het eerlijk is, al dan niet met een meter die in 2 richtingen meet zodat ik betaal voor wat ik werkelijk op het net zet (4.3 kWp) ipv wat mijn omvormer aankan (5.5 kWp) maar die optie heb ik nog niet aangeboden gekregen van mijn netleverancier.

Ik snap overigens niet dat er een meter nodig zou zijn in 2 richtingen, ze weten al perfect met een geijkte kWh-teller hoeveel ik op het net gezet heb dus ze kunnen al een injectietarief per kWh berekenen voor iedereen in België. Maar dan zal het wel te veel op een belasting op een subsidie lijken zeker? Want dat is het niet hoor :!: :!: :!: :nono: :-D
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Mathy schreef:Ik zou alleen willen dat het eerlijk is, al dan niet met een meter die in 2 richtingen meet zodat ik betaal voor wat ik werkelijk op het net zet (4.3 kWp) ipv wat mijn omvormer aankan (5.5 kWp) maar die optie heb ik nog niet aangeboden gekregen van mijn netleverancier.
Het mag dan oneerlijk zijn... de prijs is ook lager dat het effectieve distributie tarief. Indien men echt correct gaat meten ga je dus ook de effectieve prijs moeten betalen en die zal hoger liggen dan je huidige bijdrage.
Mathy schreef:Ik snap overigens niet dat er een meter nodig zou zijn in 2 richtingen, ze weten al perfect met een geijkte kWh-teller hoeveel ik op het net gezet heb dus ze kunnen al een injectietarief per kWh berekenen voor iedereen in België.
Hou zouden ze moeten weten wat jij op het net hebt gezet ?
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Je eigen verbruik kan je perfect berekenen maar je kan onmogelijk weten hoeveel je op het net geïnjecteerd hebt.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Geef als voorbeeld eens een berekening van je eigen verbruik als je slechts de kWh meter hebt wat je PV opbrengt en een kWh meter met draaischijf aan de netzijde ?
De meesten hebben maar deze kWh meters.
Je kunt ook geen aantal import en export kWh weten als je geen zuivere verbruiksmeter hebt.
Bij mij thuis heb ik het geluk dat ik 3 kWh tellers heb, netzijde, zuiver verbruik en PV opbrengst, hiermee kan ik alles bekijken.
vb een paar maanden geleden:
Net Prod 15-06-15.png
Gedeeltelijk jaaroverzicht:
Monthly.jpg
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Je kan inderdaad perfect meten wat je van en naar het net verzet. Je hebt daar 2 KWh meters voor nodig. (pure verbruikers en puur productie) eventueel inderdaad een 3e op de meter van eandis zelf maar dat kan je ook bereken (afwijkingen daargelaten).

Ik ben nu zelf van plan ook een systeem te implementeren om dit is deftig te meten, raspberry pi ligt klaar.
Lacer hoe meet jij dit?

Btw de netvergoeding is inderdaad niet zo eerlijk, zeker niet op het punt van aantal zonnepanelen tov omvormer of de prestaties van je panelen. En als jij een complete serverroom hebt zal je ook niet veel terugleveren, tjah wat doe je eraan...
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

kWh verbruik en kWh PV gaan beiden met hun SO pulsen naar een Flukso, een API zorgt ervoor dat de data naar PVOutput gaat waar ze worden opgeslagen en gevisualiseerd.
Zo kan ik nog van 1 jaar geleden en zelfs meer de data opvragen van 1 welbepaalde dag, maar dat laatste heb je niet echt nodig.
Op de Flukso website kan men ook kijken, maar daar zijn de grafiekjes niet zo mooi en er wordt minder data bijgehouden.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Je kon er ook voor gekozen hebben om een Solarlog module aan je omvormer te koppelen, account aan te maken bij Solarlog en hopla... je volledige productie wordt netjes in een grafiek gegoten: per dag, maand, jaar, meerdere jaren. Te allen tijde op te volgen via de website van Solarlog vanaf dag 1 van de ingebruikname.
Voorbeeld van een grafiek van willekeurig aangesloten iemand:
http://home.solarlog-web.be/5103.html
Ik sta hier ook ergens tussen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik had de Flukso reeds voor mijn PV installatie, ik log er ook aardgas en waterverbruik mee.
Ruimtetemperatuur ook al eens via de Flukso (zelfprojectje) maar ik had nadien geen pulsingang meer vrij voor de PV, dus heb ik die temperatuurlogging dan maar achterwege gelaten.
Mooie grafieken op PVOutput :-D , Solarlog vind maar magertjes ...
Live prod 10-08-15.png
En nu terug on-topic
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Jack Daniels schreef:Je kon er ook voor gekozen hebben om een Solarlog module aan je omvormer te koppelen, account aan te maken bij Solarlog en hopla...
Ik heb SMA micro-omvormers en deze worden ook al op de SMA Sunny Portal gelogd en gevisualiseerd en dit per paneel. Top !
Vb de grafieken per paneel:
Sunny 16-08-15.png
Ook real time view wat er op je dak ligt, je ziet dus als er een vogel op ééntje zit of zo.
Laatst gewijzigd door lacer 19 aug 2015, 18:08, in totaal 3 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

lacer schreef:Geef als voorbeeld eens een berekening van je eigen verbruik als je slechts de kWh meter hebt wat je PV opbrengt en een kWh meter met draaischijf aan de netzijde ?
De meesten hebben maar deze kWh meters.
De situatie is met terugdraaiende teller netbeheerder Eandis e en teller op productie p

Dat kan perfect en ik doe dat gewoon in excel aan de hand van de opnames
- eandis
- productie zonne-energie
Opnamemoment van beide moet uiteraard gelijk zijn maar voor de rest kan de tijdspanne 1 uur zijn, 1 dag, weken of maanden.

Een voorbeeld:
productie p =20kWh - Eandis e = 0kWh

Dit betekent dat je alle zonne-energie zelf hebt verbruikt (eventueel met de tussenstap via het net). Eigen verbruik v = p + e = 20kWh

productie p = 0kWh en Eandis e = 20kWh

Dit betekent natuurlijk 0 productie dus verbruik v = p + e = 20kWh

De formule blijft voor alle situaties gelijk

productie p = 500kWh en Eandis e = 725 kWh.

eigen verbruik : v = p + e = 1225kWh

productie p = 500kWh en Eandis = -225kWh Negatief dus teruggedraaid

eigen verbruik = v = p + e = 500 - 225 = 275kWh

De injectie of afname van het net kan je echter onmogelijk berekenen omdat je niet kan weten of de energie verbruikt hebt tijdens de productie of wanneer de productie stilligt.
Om de injectie te berekenen of af te lezen heb je minstens één extra teller nodig namelijk een teller die niet kan terugdraaien op de voedingskabel van eandis.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik doe ook nog zoiets extra, wekelijks op een rekenblad (in mijn geval Libre-Office):
Vb tussen 2 meteropnames:
Jaarverbruik.png
Om de injectie te berekenen of af te lezen heb je minstens één extra teller nodig namelijk een teller die niet kan terugdraaien op de voedingskabel van eandis.
Via PVOutput zie ik toch de Export en Consumption, per uur, dag, week, maand, jaar.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Ik had inderdaad over het hoofd gezien dat je eigenverbruik niet kan meten zo :oops:
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”