Eén huis krijgt verschillende EPC scores

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

DeStandaard 30/06/2015 - Energiescore drie keer zo hoog voor zelfde huis
DeStandaard 30/06/2015 - Eén huis krijgt verschillende energiescores door te moeilijke regels
Wie zijn huis verkoopt of verhuurt, moet sinds 2008 een energieprestatiecertificaat (EPC) kunnen voorleggen. Een hoge score betekent dat een huis veel energie verbruikt. Voor dezelfde woning kan de energiescore drie keer hoger zijn, afhankelijk van welke energiedeskundige opmeet.
‘Het gaat niet om fouten, maar om verschillende interpretaties van de regels over EPC’s’, zegt Rufin Volckaert, de energiedeskundige die het onderzoek leidde. ‘De regels moeten veel duidelijker, dan zouden die verschillen niet zo uiteenlopen.’
jaarlijks worden 110.000 EPC’s uitgereikt. Het Vlaams Energieagentschap (VEA) controleert er daarvan een 300-tal, waarbij er een honderdtal problematisch zijn.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 6 keer

Niks nieuw onder de zon. Ik vraag me trouwens af welke de reële impact is van die score bij de keuze van een goed om te kopen of te huren.

Mijns inziens is dit vooral een manier geweest om weer artificieel werk te creëren... en geld uit de zakken van de mensen te slaan.

Het is trouwens wel de moeite om te vergelijken. Ik heb indertijd voor een 180 € mijn PEB laten in orde brengen, terwijl toen al de meesten boven de 250 € zaten. Weggesmeten geld, dan kan het even goed zo goedkoop mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4276
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 97 keer

Goztow schreef:Mijns inziens is dit vooral een manier geweest om weer artificieel werk te creëren... en geld uit de zakken van de mensen te slaan.

Het is trouwens wel de moeite om te vergelijken. Ik heb indertijd voor een 180 € mijn PEB laten in orde brengen, terwijl toen al de meesten boven de 250 € zaten. Weggesmeten geld, dan kan het even goed zo goedkoop mogelijk zijn.
Hier zelfs 150€ :bang: en artificieel werk is het sowieso.
Internet = Proximus Fiber 1000/500 & back-up Telenet 300/30 / Fixed & mobile phone = Dstny SmartMobile + Samsung S23 & OVH VoIP Entreprise TV = FTA IPTV + Netflix / Network = 100% MikroTik powered / / I'm using Atera RMM to run my IT business, Atera offers a 30-day free trial, learn more here.
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7188
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 373 keer

kent er iemand iets van epc scores ?
Ik niet, iemand vroeget mij daarom hier eens vragen

Een appartement 125 vierkante meter bewoonbare oppervlakte uit 1961 dubbele beglazing terras met epc 181 is dat laag of hoog.
Laatst gewijzigd door proximusboyke 31 dec 2016, 14:07, in totaal 1 gewijzigd.
iphone 8+ : orange xtreme
iphone 13 : max 512gb orange xtreme
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile + fiber in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb extra surf
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik weet in ieder geval dat er goed aan te verdienen valt als bijberoep :bang:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2011, 20:43
Twitter: DirkRonsmans
Locatie: Haasrode
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Zelf niet veel ervaring mee buiten "lager is beter" maar hier vindt je misschien een betere uitleg

http://epcinvest.be/epc-waarde/
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

@proximusboyke

Een EPC score t.e.m. ongeveer 180 wordt beschouwd als het equivalent van een nieuwbouw standaard, en stemt overeen met een laag energieverbruik.

Een tabel vind je hier, je moet in uw geval in kolom van appartement kijken.

http://www.epcwaarde.be/epc-score/
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bovenstaande posts citeren een onbetrouwbare/verouderde website.

Nieuwbouw moet verplicht EPC 70 kWh/m2 hebben of beter.

Correcte informatie van de Vlaamse overheid via http://www.energiesparen.be/
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”