Zonnekaart

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Bedankt: 1861 keer
Recent bedankt: 10 keer
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer

Zonnekaart

Berichtdoor r2504 » 10 Jun 2015, 20:14

Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom laat elk dak analyseren op de mogelijkheid om een zonnepaneel of zonneboiler te plaatsen. Dat heeft ze geantwoord op een parlementaire vraag van Robrecht Bothuyne (CD&V).

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150610_01724622

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 421 keer
Recent bedankt: 7 keer
Uitgedeelde bedankjes: 306 keer

Re: Zonnekaart

Berichtdoor heist_175 » 10 Jun 2015, 20:46

:eek:
Het overheidsbeslag is te groot, laten we een zeer nuttig project lanceren...!

Maak een website, geef het adres in, zoek de oriëntering van uw dak, geef de hellingsgraad in -> score
Of nee dat bestaat al.
Google Maps of GeoVlaanderen

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 10 Jun 2015, 21:16

en eventuele schaduw van omliggende hindernissen doet het programma ook een voorspelling van de mogelijke opbrengst

Dit gaat toch wel wat verder... al wil ik wel eens zien hoe men rekening gaat houden met de boom rechtover m'n deur en de inclinatie van de zon versus de hoogte van de andere daken.

sky
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 69 keer
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer

Berichtdoor sky » 12 Jun 2015, 07:31

was ook in het nieuws gevolgd door een item over de slimme meter, waarbij ze niet doorhebben dat de gemiddelde vlaming wel zal doorhebben zeker dat die 2 nieuwsitems elkaar tegenwerken.

Wil je groene energie promoten omdat je de doelstelling 2020 niet haalt, dat ze het dan goed doen zonder netvergoeding maar met bv een co2 taks op gas, diesel, stookolie, ...; dat hoeft maar 0.01€ per eenheid te zijn en je opbrengst is vele malen groter dan de opbrengst van de netvergoeding.

Want dat is waarom ze deze tool lanceren, ze willen mensen laten investeren in groene energie omdat ze niet aan hun doelstelling geraken.
Er loopt trouwens weer een nieuwe groepsaankoop in de prov. Antwerpen van zonnepanelen, ben eens benieuwd naar het aantal inschrijvingen.

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 12 Jun 2015, 08:12

sky schreef:Er loopt trouwens weer een nieuwe groepsaankoop in de prov. Antwerpen van zonnepanelen, ben eens benieuwd naar het aantal inschrijvingen.

Deze heb ik ook ontvangen... maar zolang die grote boom voor m'n deur staat zal het niet lukken :-(

sky
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 69 keer
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer

Berichtdoor sky » 12 Jun 2015, 08:58

en het zuiden aan de voorkant?
In de zomer zal de schaduw waarschijnlijk nog wel meevallen, tenzij de bomen met zijn takken boven je dak hangt, maar voor de winter zou je een schaduw simulatie moeten maken.
Dacht dat daar wel tools voor bestonden zoals dat tekenprogramma van google, ben de naam even kwijt.

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 546 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 222 keer

Berichtdoor Jack Daniels » 12 Jun 2015, 10:00

Alsof iemand die zonnepanelen wil plaatsen behoefte heeft aan zo een zonnekaart. Iemand die panelen wil plaatsen, die zal zich zelf wel informeren of zijn dak, ligging, oriëntatie... geschikt zijn om panelen op te plaatsen. De betutteling van onze overheid begint serieus belachelijke vormen aan te nemen. Precies of wij kunnen voor onszelf niet (meer) denken, maar de overheid doet het in onze plaats.
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 12 Jun 2015, 10:21

sky schreef:en het zuiden aan de voorkant?

Nee, ook niet echt... dus m'n ligging is zo ie zo al niet ideaal :(

sky schreef:In de zomer zal de schaduw waarschijnlijk nog wel meevallen, tenzij de bomen met zijn takken boven je dak hangt, maar voor de winter zou je een schaduw simulatie moeten maken.

Zelfs nu heb ik schaduw vanaf een uur of 5 denk ik.

sky schreef:Dacht dat daar wel tools voor bestonden zoals dat tekenprogramma van google, ben de naam even kwijt.

Vermoedelijk bestaat er wel formules voor... je moet eerst al weten wat de inclinatie is van de zon per uur/dag. De hoogte van mijn dak weet ik wel, de afstand tot de boom kan ik ook wel berekenen, de hoogte van die boom is een schatting natuurlijk... dus zoiets valt wel in een wiskundig model te gieten (al weet ik reeds op voorhand dat het niet ideaal is).

Dit vond ik zonet al is het redelijk theoretisch natuurlijk... http://www.comparemysolar.be/calculator-zonnepanelen/ ... welke mij tussen de 50 en 80% rendement geeft (afhankelijk van hoeveel schaduw ik aangeef).

Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 546 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 222 keer

Berichtdoor Jack Daniels » 12 Jun 2015, 10:48

Voor het weinige wat ik er van weet: er bestaan verschillende "systemen" van zonnepanelen. Ik verwijs daarmee naar de manier waarop de cellen onderling met elkaar verbonden zijn. De courante panelen verliezen fors van hun opbrengst van zodra er schaduw op een deel van de panelen valt. Er zijn ook andere panelen die daar veel minder last van ondervinden. M.a.w. van zodra er schaduw op de panelen valt zou de mindere opbrengst beperkt blijven tot dat gedeelte van de panelen wat in de schaduw ligt. Maar pin me er niet op vast. Ik dacht in elk geval ooit zoiets gelezen te hebben.
MacMini - Vu+ Zero - Fritz!Box 7490 + VoIP - 12x Sunpower 318 zonnepanelen

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 12 Jun 2015, 10:58

Er zijn inderdaad systemen die per paneel een micro omvormer hebben maar geen idee of je die gemakkelijk gaat vinden.

Blijkbaar toch wel te vinden, maar ook duurder (geen idee hoeveel) ... http://www.ecobouwers.be/forum/post/zon ... -solaredge
Laatst gewijzigd door r2504 op 12 Jun 2015, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Nob
Erelid
Erelid
Bedankt: 70 keer
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer

Berichtdoor Nob » 12 Jun 2015, 11:03

Volgens mij heeft dat niet (zoveel) met de panelen te maken, maar wel met de omvormer.
Soms (bij weinig kans op schaduw) staan alle panelen in serie verbonden naar 1 omvormer.
Als er kans is op schaduw (van maar een gedeelte van de panelen) kan je per paneel een (mirco) omvormer plaatsen, zodat de schaduw op het ene paneel geen probleem is voor de opbrengst van de andere panelen.

(ik heb misschien niet de juiste termen gebruikt, maar het principe is hiermee wel duidelijk denk ik)

Ik heb namelijk een paar dagen geleden zelf zonnepanelen besteld, daarmee da'k wat op de hoogte ben (heb zelf geen schaduw).

Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 70 keer
Uitgedeelde bedankjes: 108 keer

Berichtdoor Doktor Avalanche » 12 Jun 2015, 11:20

Volgens mij zijn microomvormers niet meer zo veel duurder.
Ook hebben de meeste panelen bypass diodes waarmee stukken van de panelen kortgesloten kunnen worden als er op een bepaald stuk schaduw valt.
Indien je veel wisselende schaduwen hebt, kan je inderdaad beter micro-omvormers gebruiken

Als je pas panelen besteld hebt, wat zijn nu de prijzen van een paneel (1WP), dus zonder omvormer. Ik kan op mijn omvormer nog 2KW extra hangen, vandaar...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."

lacer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 107 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer

Berichtdoor lacer » 12 Jun 2015, 12:33

Ikzelf heb zonnepanelen met SMA micro-omvormers SB240 met max output 230 W daar een schouw van de buren op bepaalde uren van de dag schaduw veroorzaakt.
Wat minder in de zomer en meer in de winter uiteraard door de lagere stand van de zon.
Goh ja, moest ik iets minder panelen gelegd hebben om geen schaduw te hebben en met 1 enkele omvormer gewerkt hebben zou het veel goedkoper geweest zijn.
Bij een gelijk aantal panelen met 1 enkele omvormer zou de aankoop +/- 15 % lager uitgevallen zijn, maar had ik ook wat minder opbrengst...
Hangt af van de hoeveelheid schaduw natuurlijk en bij mij viel dat wel mee.
Proximux Internet Start 60/4 speedtest max 58/3.9
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
WDTV Live SMP + RPi 3B + Android met Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu 18.04 + Ubuntu Mate 16.04 / Ubuntu steunpunt

silencer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 99 keer
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer

Berichtdoor silencer » 12 Jun 2015, 12:43

r2504 schreef:
sky schreef:Er loopt trouwens weer een nieuwe groepsaankoop in de prov. Antwerpen van zonnepanelen, ben eens benieuwd naar het aantal inschrijvingen.

Deze heb ik ook ontvangen... maar zolang die grote boom voor m'n deur staat zal het niet lukken :-(

Voor alles bestaat een oplossing...

tb0ne
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 56 keer
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer

Berichtdoor tb0ne » 12 Jun 2015, 16:00

Naar analogie met win for life reclame ... uw huis verhogen!

r2504
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Berichtdoor r2504 » 12 Jun 2015, 16:14

De boom in kwestie heeft een zwam aantasting... maar de gemeente heeft blijkbaar weinig zin er iets aan te doen.

lacer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 107 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer

Berichtdoor lacer » 12 Jun 2015, 16:54

Ga klagen aan de gemeente dat je houtwerk aan je huis hierdoor aangetast kan worden. Kan heel nefaste gevolgen hebben :roll:
Proximux Internet Start 60/4 speedtest max 58/3.9
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
WDTV Live SMP + RPi 3B + Android met Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu 18.04 + Ubuntu Mate 16.04 / Ubuntu steunpunt

Terug naar “Energie”