Netvergoeding 2.0

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
Asuske
Member
Member
Berichten: 88
Lid geworden op: 02 dec 2007, 12:14
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer

laroyj schreef:ik zal dan ook maar eens het praktijkvoorbeeld van gisteren op een oktoberse zonnige dag neerpoten...
Uit interesse...welk gebruik jij van flukso voor het meten van eigen verbruik en opbrengst? :-D

Ziet er mij wel iets heel interessant uit
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

flukso V2 met ampéretang om het verbruik te meten op een analoge ingang, de opbrengst van de zonepanelen komen van de S0 pulse uitgang van de kwh teller na de omvormer... moet wel eerlijkheidshalve toegeven dat de meting van het verbruik niet helemaal correct is, de flukso meet een hoger verbruik dan mijn EANDIS kwhteller...
Beter is een Flukso v3 , deze heeft nog meer ingangen en je kan dan de ampéretang vervangen door een 2e digitale kwhmeter met puls uitgang.... nu merk ik bvb dat vanaf wanneer mijn omvormer begint terug te leveren, ook al is dat maar 50 watt, mijn verbruik gaat met
200 watt omhoog, tot wanneer de omvormer uitschakeld, je kan dat ook op het plaatje zien, dat klopt ergens niet....

Vandaar dat ik een beetje terughoudend ben ivm versie 2 van energieid.be die vanaf deze maand samenwerkt met ecopower, nu is dit systeem nog in een testperiode, maar er zitten nog teveel fouten en obstakels in om het als slimme meter te gebruiken, want uw opgewekte stroom wordt daar toegevoegd aan uw nettoverbruik, je krijgt een brutovernruik, en voor mij telt een nettoverbruik, verbruik is voor mij, het totale verbruik min de opbrengst van de zonnepanelen....
Gezien daarbij de afwijking van de ampéretang is het niet correct genoeg, je hebt wel een globaal beeld van je verbruik en het laat je toe
daar waar nodig je gebruiksprofiel aan te passen....ik kom van een verbruik van 20.000kWh (met jacuzzi), naar 10.000 kWh zonder jacuzzi, heb toch 5000 kwh kunnen besparen door andere toestellen aan te kopen en ze anders te gaan gebruiken, dat is een besparing van 50%, daarenboven zonnepanelen geplaatst waarbij er nog eens 50% bespaard wordt door de energie zelf te produceren....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik gebruik voor zowel PV als verbruik een kWh metertje met puls uitgang (SO). De foutmarge is dan kleiner dan 1% tegenover de Eandis kWh teller.
Een stroomtang is niet meer correct als de cos-phi slecht is (arbeidsfactor).
Beide gegevens gaan dus naar de site van Flukso, waarna de Flukso API ervoor zorgd dat de data naar PVoutput gaat.
Maar voordat we verder off-topic gaan, via dit topic kom je meer te weten:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=88&t=39962
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1078
Lid geworden op: 10 maa 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 2 keer

lacer schreef:Off-topic:

Code: Selecteer alles

    laroyj schreef:sluimerverbruik van 1200 Watt

Daar kunt ge uw huis mee verwarmen! :eek: Ik heb 200W en vind dat al veel...
Is dat echt het minimum nacht verbruik dat je op sommige ogenblikken hebt; als de diepvries of koelkast niet draaien ?
Na wat kleine aanpassingen en een nieuwe koel, en diepvrieskast is dit bij mij 26 Watt.
Wat zit daarin: een digitale klokradio, de cv ketel in ruststand, voeding Flukso en Gigaset en misschien nog iets maar dat zoek ik wel even uit.
Al de rest gaat onverbiddelijk uit :nono:

On-topic:
En zeg niet dat PV bezitters geen inspanningen leveren om hun ecologische voetafdruk te verkleinen :angel:
26W, dan ligt de verwarming ook af en heb je waarschijnlijk geen ventilatiesysteem-D :)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Off-topic:
Sluimerverbruik is van de laatste maanden. Vanaf heden en de komende maanden zit de CV weer ingeschakeld, maar s'nachts moet er niet bijverwarmt worden. Geen gedwongen ventilatiesysteem.
Indien we verder gaan op het terugdringen van het sluimervebruik zou er best een nieuw topic hiervoor aangemaakt worden.
Dus gelieve hierop in dit topic niet meer te reageren :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

r2504 schreef:
Slafes schreef:Dat was een REALISTISCH voorbeeld voor iemand die 10kWp liggen heeft.
Jan Met De Pet die 10 kWp legt om z'n eigen verbruik af te dekken... realistisch ja :roll: (of was het één van die pioneers die aan het cashen is aan 450 euro die nu komt wenen ?)
Slafes schreef:Het gaat dus over gemiddeld 302 euro BTW in en ook in verschillende regio's nog verschillende prijzen.
Wat mij nog steeds 700 euro winst geeft per jaar... of een terug verdien tijd van 10 jaar (met een geschatte levensduur van 20 jaar). Lijkt me dus geen slechte investering.
Wederom ben je jezelf in de discussie echt aan het laten zien hoeveel je er nog zelf vanaf weet...

Ik ken mensen met 10kWp op hun dak en met reden: mensen met een groot gezin, mensen die met elektriciteit verwarmen... Die komen zelfs met 10 kWp niet toe, maar je antwoord, zoals gewoonlijk, naast de kwestie en draait het weer andersom. Mijn voorbeeld wat realistisch voor iemand die 10 kWp liggen heeft en jij probeert je er nu weer uit te redden.

Uw terugverdientijd is MEER dan 10 jaar. Uw omvormer gaat maar zo'n 10 jaar mee en dan kan je weer 700-1000 euro op tafel leggen. De plaatsing van een enkelvoudige meter is ook niet gratis dus eender hoe zal uw terugverdientijd veel hoger uitvallen dan wat jij theoretisch denkt wat het zou kunnen zijn.

Ook nog rekening houden met de liggen van uw panelen tegenover het zuiden. Als je niet 100% ideaal ligt ga je meer panelen moeten leggen en meer vergoeding moeten betalen omdat je omvormer zwaarder is etc etc.

Het is dus ook geen winst van 700 euro per jaar, verre van. Terugverdientijd van panelen op dit moment is tussen de 12 en 13 jaar. Zonder de omvormer die de geest geeft en zonder rekening te houden met de slijtage van de panelen die jaar na jaar ietsje minder opleveren.
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

Het is al eens aangehaald, en een niet onbelangrijke factor : de levensduur van het materiaal. En ik heb al gemerkt dat er gewoon niet geantwoord wordt op bepaalde zaken die niet de 'tegenpartij' hun sjako's passen.

http://www.hln.be/hln/nl/943/Consument/ ... elen.dhtml

En dan buiten garantie : omvormer stuk, panelen stuk.
Overal staat te lezen dat die minstens 25 jaar meegaan, maar ik heb nog maar weinig (bijna geen) installaties zien liggen van 8 jaar of ouder.
Ik zie wel al regelmatig installaties waarbij er één of meerdere panelen reeds vervangen zijn.

Kosten in garantie, kosten buiten garantie....
Wie gaat dat betalen? Gaat de buurman mij dat betalen?

Ik vrees ervoor. Als je nu panelen legt zonder subsidie, zonder GSC, ga je misschien de installatie nog kunnen terugverdienen. Maar wat als er iets stuk gaat? Ga je nog veel overhouden?
Wat als die idiote netvergoeding er toch komt? Dan ga met de recente installaties zeker geld moeten bijschuiven!
Dan kan je ze nog beter van het dak halen en ermee stoppen, van zodra je ze hebt terugverdiend.
Is dat de bedoeling?

Het is heel simpel : in de tijd dat ik ze heb gelegd, was er geen sprake van netvergoeding, en was het systeem zo klaar als een klontje. Ondanks dat ik heb getwijfeld, heb ik toch geïnstalleerd. Als ik toen geweten had dat men zo flauw ging doen , of dat er ook maar één gerucht zou zijn over 'vreemde ideeën en netvergoeodingen', was ik zeker en vast niet overgegaan tot de installatie.
Er zijn dus inderdaad spelregels veranderd tijdens het spel, hoe je het draait of keert....
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Slafes schreef:De plaatsing van een enkelvoudige meter is ook niet gratis dus eender hoe zal uw terugverdientijd veel hoger uitvallen dan wat jij theoretisch denkt wat het zou kunnen zijn.
Even corrigeren: ik heb enkelvoudig tarief maar een dubbele meter. Enkel het systeem om te wisselen tussen dag- en nachtteller is uitgeschakeld mits de zekering daarvan die uit staat. Als ik ooit naar nachttarief wil moet ik 100 euro betalen voor een technieker die binnenkomt, het zegel verbreekt, de zekering opzet en een nieuw zegel plaatst.

Ik heb dat toen bij installatie gevraagd omdat ik dacht dat ze abuis waren en de uitleg was dat ze geen enkelvoudige meters meer plaatsen, uitgezonderd voor die aparte tellers voor verwarming. Dat is bij Infrax.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Bij Eandis heb ik een half jaar geleden nochtans een nieuwe enkelvoudige 'gekregen' (dacht iets van een ~160€).
De vorige was nochtans maar een jaar oud, ik dacht eerst ook dat men gewoon dat telwerk van nacht zou uitschakelen, niet dus.
'Oude' meters die konden terugdraaien hadden wel eens het probleem dat ze ergens in de 99xxxx stopte met terugdraaien.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Het wisselt nogal van kostprijs dat ze aanrekenen... Van 75 euro tot ongeveer 170 euro precies. Allemaal heel vaag, op de Eandis website moet je eerst vanalles invullen om er achter te komen. Ik heb iets van een 170 betaald bij Eandis. Vergeet ook niet een verschillende huur van de meter te moeten betalen (of ook niet), ook dit hangt af van leverancier tot leverancier.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

Ik had, voor ik de zonnepanelen liet plaatsen, een tweevoudig tarief en tweevoudige teller. Die heb ik laten vervangen (door een enkelvoudige teller) door mijn netbeheerder, Iverlek. Dat heeft mij iets van een 250 euro gekost. Als ik het zo lees, hanteren de verschillende netbeheerders fors uiteenlopende prijzen om een teller te vervangen. Ik geef wel mee dat ik een aansluiting heb van 3x400V + N op 40A. Weet niet of dat een verschil in prijs maakt.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Let op, ik spreek niet over vervangen, bij mij ging het om een nieuwe installatie en die was heel wat kostelijker (3x25A) :-D
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

bij mij komt een 3fasige kabel binnen maar er stond maar een monofasige dubbeltarief dag/nacht teller..
ik heb mijn meter door eandis laten vervangen door een nieuwe monofasige enkelvoudige teller in functie van mijn zonnepanelen en heb iets van 185 euro betaald, wet nu niet of dat incl of excl btw was...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

De invoering van een bijkomend tarief voor eigenaars van zonnepanelen, oorspronkelijk gepland op 1 januari, is met zes maanden uitgesteld. Dat meldt de Vlaamse energieregulator Vreg vandaag. Hoeveel die extra vergoeding zal bedragen, is nog niet bekend.

Volgens de Vreg is het voor de leveranciers van elektriciteit niet haalbaar om tegen 1 januari hun klantenbeheer- en facturatiesystemen aan te passen. "Daarom is beslist het zogenoemde pv-tarief pas vanaf 1 juli in te voeren", zegt André Pictoel, de gedelegeerd bestuurder van de Vreg.

Het tarief geldt voor alle "prosumenten (consumenten die ook energie produceren, nvdr) met terugdraaiende teller", wat in de praktijk voornamelijk gaat over eigenaars van zonnepanelen.

Over de hoogte van het bedrag zou er in de tweede helft van november duidelijkheid moeten komen. De Vreg zou dan de tariefvoorstellen van de netbeheerders moeten krijgen voor 2015. Het zal de eerste keer zijn dat er "Vlaamse tarieven" zijn.

Of de totale factuur van de consumenten in Vlaanderen fors zal verschillen van wat ze momenteel betalen voor gas en elektriciteit, kon Pictoel vandaag niet zeggen. Hij benadrukte wel dat de Vreg "rekening zal houden met de reële kosten die de netbeheerders maken", in tegenstelling tot vroeger, toen gemaakte kosten volgens hem vaak vooruitgeschoven werden.

De Vreg stelde vorige week nog Eandis in gebreke omdat het niet de gevraagde informatie had overgemaakt die de energieregulator moet toelaten nieuwe tarieven op te stellen. Dat is intussen wel gebeurd. "Gegeven de uitzonderlijke timing waarbinnen de gegevens werden opgevraagd en omdat we alsnog de noodzakelijke gegevens hebben ontvangen na de ingebrekestelling, beslisten we om de procedure stop te zetten en geen boete op te leggen", klinkt het.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

DeStandaard Online 24/10/2014
DeStandaard 25/10/2014
De Vlaamse energieregulator (Vreg) stelt het bijzondere tarief voor zonnepanelenbezitters zes maanden uit. In plaats van begin volgend jaar zullen particulieren die panelen op hun dak hebben, pas vanaf 1 juli het zonnepanelentarief aangerekend krijgen.

Het wordt wel uitkijken of deze aangepaste timing niet doorkruist wordt door de rechtbank. Vzw Zonstraal, die particuliere zonnepanelenbezitters groepeert, heeft vrijdag een verzoekschrift ingediend bij het hof van beroep van Brussel tegen het zonnepanelentarief van de Vreg.

Datzelfde hof van beroep vernietigde vorig jaar al eens het tarief voor zonnepanelenbezitters. Toen ging het om een beslissing van de Creg, de federale energieregulator. Die had de toelating gegeven om alle particuliere eigenaars van zonne-energiesystemen jaarlijks ongeveer 240 euro aan te rekenen.

Zonstraal stapt overigens naar de rechter terwijl nog niet duidelijk is welk tarief de Vreg gaat opleggen aan de zonnepanelenbezitters. Dat tarief uitwerken is iets voor de komende weken.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Is er eigenlijk al nieuws hoe ze dat gaan doen.
Ik dacht dat een van de voorbije dagen bekend gemaakt ging worden, maar ik vind niets terug.
iemand een idee?
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Iemand bij Eandis zei me dat ze gaan kijken naar uw type aansluiting (monofasig 40-50-63A - 3fasig 20-25-32-40A - ...)
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3223
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer

Doktor Avalanche schreef:Is er eigenlijk al nieuws hoe ze dat gaan doen.
Ik dacht dat een van de voorbije dagen bekend gemaakt ging worden, maar ik vind niets terug.
iemand een idee?
Ik hoorde deze middag op het journaal dat de VREG morgen met concrete cijfers naar buiten zal komen.
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Van standaard.be

Op 1 januari stijgt de prijs voor elektriciteit voor Vlaamse gezinnen met gemiddeld 8,4 procent, afhankelijk van de woonplaats. Gas wordt wel gemiddeld 3,06 procent goedkoper, waardoor de stijging van de totale energiefactuur voor de consument in regel beperkt blijft tot 0,54 procent, of voor een gemiddeld gezin zo'n 10 euro per jaar.

Dat is het gevolg van de aanpassing van de distributienettarieven. Dat is de prijs die de kleinverbruikers betalen voor het gebruik van het elektriciteitsnet. Die tarieven gaan zoals verwacht stevig omhoog, ondermeer door het doorrekenen van de factuur van het Vlaamse beleid rond zonnepanelen en andere vormen van duurzame energie.

Volgens de toezichthouder Vreg, die de nieuwe tarieven vanmorgen publiceerde, zou ongeveer twee op de drie gezinnen zowel stroom als gas afnemen. Voor hen wordt de stijging van de elektriciteitsprijs grotendeels gecompenseerd door de lagere gasfactuur. Wie elektrisch verwarmt zal deze stijging echter extra hard voelen.

Voor wie een 'gemiddeld' verbruik heeft van 3.500 kWh stroom een 23.260 kWh gas zou de elektriciteitsfactuur van 632 euro stijgen naar 685 euro. De gasfactuur zou in dat geval van 1382 euro dalen naar 1339 euro. Dat komt voor gas en stroom samen neer op een totale stijging van 10 euro per jaar.

Dat gemiddelde zegt echter niet alles over de individuele afrekening. Daarbij spelen nog een aantal factoren een belangrijke rol.

De rekening kan sterk verschillen naargelang de regio. Zo liggen de nettarieven hoger in gebieden waar veel zonnepanelen zijn. De tarieven liggen zo dus hoger in West-Vlaanderen dan in het centrum van Antwerpen. In het netgebied van Intergem gaan de tarieven zelfs omlaag, terwijl de inwoners van Voeren de helft meer zullen betalen voor distributie.
Ook het eigen verbruik, vooral voor verwarming, speelt een grote rol: wie veel elektrische bijverwarming gebruikt zal sterker getroffen worden door de prijsstijging. En wie met stookolie verwarmt zal geen baat hebben bij de lagere aardgasprijs. Bij een koude winter stijgt het verbruik ook, zodat in de praktijk een daling van het tarief zich bij de eindafrekening niet vertaalt in een lager totaalbedrag.
De gekozen leverancier maakt uiteraard ook een verschil: tussen de verschillende aanbieders is er een prijsverschil van enkele tientallen euro.

Deze tariefaanpassingen geldt alleen voor huishoudens en kleine ondernemingen die op het gewone laagspanningsnet zijn aangesloten. KMO's die een zwaardere aansluiting hebben zullen over het algemeen de tarieven licht zien dalen.

Zonnepanelen

Wie thuis zonnepanelen heeft liggen zal ook een bijkomende netvergoeding moeten betalen. Dat komt omdat wie stroom produceert ook elektriciteit op het net injecteert, en zo het net dubbel gebruikt. De Vreg verwacht dat dit tarief over heel Vlaanderen gezien rond de 340 euro per jaar zou liggen, maar ook dit is afhankelijk van de precieze regio. De heffing zou volgende zomer ingaan, zodat volgend jaar de helft van de bedrag aangerekend zou worden.

Schulden

De netbeheerders kijken door de uitkering van de subsidies voor groene stroom tegen een gigantische schuldenberg van 1,7 miljard euro aan. De netbeheerders wilden al eerder de tarieven verhogen, maar botsten op een veto van toenmalig minister van Energie en Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (SP.A), die de energietarieven tot eind 2014 bevroren had. Vanaf 1 januari 2015 kunnen de tarieven dus wel opgetrokken worden.

De prijsverhoging zorgt er nu voor dat die schuldenberg niet verder zal aangroeien. Voor de put die de voorbije jaren is gemaakt is nog geen oplossing. Mogelijk worden die schulden de komende jaren alsnog in het nettarief verrekend.

De kosten van de groene stroomfactuur zijn overigens maar één element die de energiefactuur vanaf 1 januari de hoogte injaagt. De Vlaamse regering heeft immers ook beslist om de gratis stroom af te schaffen.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Eindelijk een beslissing om de rekeningen te betalen in plaats van de mensen rood/groen zand in de ogen te strooien, de schulden en interesten laten op te lopen en alles véél rooskleuriger voor te stellen dan het is.
User_Rudy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 163
Lid geworden op: 16 jan 2009, 12:57
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 11 keer

Als eigenaar van zonnepanelen ga je dus ongeveer de helft betalen van wat een gemiddeld gezin moet gaan betalen zonder
zonnepanelen. De zonnepanelensector kan de boeken sluiten.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Men weet dat groene elektriciteit (veel) duurder is.
Iemand moet die rekening betalen.
Ga dat, onder andere, maar eens vragen aan de mensen die elektrisch verwarmen nadat ze hun nieuwe afrekening gehad zullen hebben.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Een gemiddeld gezin z'n rekening is eveneens voor 50% distributie kosten... lijkt me dus enigsinds logisch (aangezien jij het net niet minder gebruikt dat dergelijk gemiddeld gezin).
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Ach, r2504.

Die zonnepaneelbezitters leven nog in het Steve Stevaert tijdperk en denken nog altijd dat alles gratis is...
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

eternum schreef:Ach, r2504.
Die zonnepaneelbezitters leven nog in het Steve Stevaert tijdperk en denken nog altijd dat alles gratis is...
Niet alleen de zonnepaneelbezitters ...
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7918
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer

eternum schreef:Ach, r2504.

Die zonnepaneelbezitters leven nog in het Steve Stevaert tijdperk en denken nog altijd dat alles gratis is...
Tuurlijk. We hebben allemaal een gratis lening lopen voor de aanschaf van de panelen.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Tuurlijk. We hebben allemaal een gratis lening lopen voor de aanschaf van de panelen.
GSC's en geen verbruikskosten zijn niet genoeg voor jou :bang:
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

eternum schreef:Ach, r2504.

Die zonnepaneelbezitters leven nog in het Steve Stevaert tijdperk en denken nog altijd dat alles gratis is...
Waarom wordt er altijd zo gehamerd op de 'eigenaars van zonnepanelen' zelf ???
Zij hebben uiteindelijk alleen gebruik gemaakt van de voordelen en subsidie die toen heel duidelijk gepresenteerd werd.
Je kan dan toch moeilijk verwijten naar het hoofd slingeren van de zonnepaneel eigenaar.
Ga je mensen ook verwijten dat ze hun huis geïsoleerd hebben?
Ga je mensen verwijten dat ze :
korting op voorheffing voor energiezuinig bouwen hebben gekregen
verbeteringspremie hebben gekregen
renovatiepremie hebben gekregen
warmtepomp hebben geplaatst
zonneboiler hebben geplaatst
hoogrendementsglas premie hebben gekregen
premie voor muur isolatie hebben gekregen .......
Zowel provicie als gemeente geven premies en subsidies, en dat gaat zelfs véél verder dan alleen bouwen en energiebesparende maatregelen.

Wie denk je dat dit betaalt?

Het probleem van de zonnepanelen is in feite een onherstelbaar groot gat, en absurd systeem van subsidie.
Maar het is er, er is gebruik van gemaakt.
Wijs met de vinger naar de bedenkers .... !!!! niet naar de uitvoerders.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Sylvester schreef:Waarom wordt er altijd zo gehamerd op de 'eigenaars van zonnepanelen' zelf ???
Omdat het nooit genoeg is voor hen... iedere burger in dit landje moet ondertussen meer belasting betalen of heeft wel een dienst waarvoor hij meer moet betalen dan vroeger (denken we maar aan Telenet). Het is dus niet ongewoon dat er bepaalde dingen gecorrigeerd worden maar oh wee als dit bij een bezitter van zonnepanelen gebeurd (nochtans zijn er geen veranderingen aan de GSC's, die liggen contractueel vast voor 20 jaar).

Dus ja ze zijn niet de schuldigen (wel de partij die nu mee betogingen aan het organiseren is) maar men is ook niet redelijk.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6309
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 506 keer
Bedankt: 613 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zonnepaneelbezitters betalen ook meer voor pakweg Telenet (als ze klant zijn), betalen ook meer belastingen, ...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Allez, het gezever begint weer... Zij die tegen zonnepanelen bezitters zijn en die geen bedrijfswagen hebben mogen praten, de rest zwijgt beter. Ook dat kost ons geld en het is nog eens extra vervuilend ook.

Ik heb 4,4 KWp liggen en moet nu ongeveer 85 euro per KWp betalen terwijl mijn opbrengst maar 3000 KWh is... Dit is weer zo'n voorstel waar ze met de klak naar gesmeten hebben en nog hoger is dan netvergoeding 1.0. Schitterend. Toch wel tof dat voor die prijsverhoging van 0,54% er zoveel ophef moet rond gemaakt worden om PV bezitters te stigmatiseren.

Het systeem is zo oneerlijk als het groot is en toch wordt het hier verdedigd? Schitterend als men zoiets wil doordrukken door op gevoelens te spelen en niet op realiteit.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Misschien moet de PV sector minder in een kramp schieten en mee aan tafel gaan zitten?
Ik ga er ook vanuit dat je vrijwillig kan kiezen voor een slimme meter en op die manier is het gewoon een zuiver spel. Ik kan niet opmaken uit de persberichten of die mogelijkheid bestaat.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

Ik lees net het volgende: die 340 gemiddeld is aan 6% btw en dat gaat in 2016 omhoog naar 21% en dan zit je al een 388.

Nu goed, de protestactie is er al, tussen 17 en 20u gaat elke pv bezitter zijn elektrische vuurtjes aansteken dan? Ha ja, ons overschot waar we toch niets voor krijgen moet op! Geen KWh meer dat de maatschappij krijgt. Dat de rest van België op zwart gaat interesseert me dan ook niet meer eerlijk gezegd.

De terugverdientijd van een nieuwe installatie nu wordt gewoon verdubbeld en er is dus geen enkele reden meer waarom mensen nog voor een pv opstelling gaan kiezen.

Volgende stelling ook even naar voor brengen. Met deze huidige taks gaat men er van uit dat de GSC schuldenberg zou afgebouwd zijn na pakweg 4 jaar. Wat gaat men dan doen vanaf het 5e jaar? Kassa kassa voor wie denk je? :bang:
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

heist_175 schreef:Misschien moet de PV sector minder in een kramp schieten en mee aan tafel gaan zitten?
Er is geen PV sector meer.
Slafes schreef: Ik heb 4,4 KWp liggen en moet nu ongeveer 85 euro per KWp betalen terwijl mijn opbrengst maar 3000 KWh is... Dit is weer zo'n voorstel waar ze met de klak naar gesmeten hebben en nog hoger is dan netvergoeding 1.0. Schitterend.
Wees gerust, als deze nog absurder is dan de vorige, zal hij er zeker niet komen !

Slafes schreef:Ik lees net het volgende: die 340 gemiddeld is aan 6% btw en dat gaat in 2016 omhoog naar 21% en dan zit je al een 388.
Eigenlijk je reinste waanzin : btw op tax.
Jaja, het is niet echt tax, maar het scheelt niet veel, als je de bedoelingen ten gronde bekijkt.
Nu nog wachten op het moment dat ze btw gaan heffen op btw... :eek:
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 919
Lid geworden op: 04 jul 2012, 16:55
Uitgedeelde bedankjes: 76 keer
Bedankt: 174 keer
Recent bedankt: 1 keer

Op de taksen van de netbeheerder en Eandis (bv. toeslag groenestroomcertificaat, bijdrage beschermde klanten, ...) betaal je ook 21% btw.
Ik zie de toegevoegde waarde in geen van beide gevallen.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

laten we anders de regeling laten zoals ze is, dan zullen de netbeheerders nog meer schulden maken en gaan ze vroeg of laat failliet. Is het dat wat we allemaal willen ?
De staat kan dan alles voorschieten en we zullen met ons allen meer belastingen betalen zonder onderscheid te maken met wie, wat, waar, wanneer heeft gebruikt, verbruikt of geproduceerd.
De netbeheerders mogen eindelijk hun prijzen aanpassen aan hun gemaakte uitgaven en we gaan met zen allen in protest :bang:. Stroom kost geld, of dit nu groen, rood of nucleair is. Het kost geld. En kernenergie is nu eenmaal het goedkoopst, omdat de centrale's afgeschreven zijn. Maar een stelling dat groene stroom meer kost dan nucleaire dat heb ik nog nergens bewezen gezien. Het kost enkel meer omdat er zoveel certificaten mee zijn gemoeid. Hoeveel man heb je nodig om een windmolenpark te onderhouden in vergelijking met een kerncentrale van hetzelfde vermogen ? Om dan nog maar te zwijgen van de afvalverwerking en de veiligheidsvoorschriften voor zo'n kerncentrale die extra investeringen vragen die bij een windmolenpark of zonnepanelen-veld niet nodig zijn.

Certificaten zijn ooit in het leven geroepen om de milieunormen te respecteren. Dat is wat groene stroom ons extra kost. De netbeheerders hebben serieus met hun .... (goor woord) laten spelen door de toezegging om de kost op zich te nemen. Kwam het de regering even goed uit om op deze manier kenbaar te maken in groene stroom te investeren. Resultaat een put van 1.7 miljard.

We kunnen natuurlijk ook twintig jaar wachten en het door de volgende generatie landgenoten laten oplossen. :idea: Maar ik verwacht de prijzen tegen dan wel een pak lager omdat de certificaten tegen dan zijn uitgedoofd en gaan we eindelijk voor een goed alternatief kunnen zorgen voor kernenergie in plaats van de certificaten als investering te zien. We kunnen dan beter schone lucht kopen in het buitenland.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Slafes schreef:Ik lees net het volgende: die 340 gemiddeld is aan 6% btw en dat gaat in 2016 omhoog naar 21% en dan zit je al een 388.
Het blijft, al bij al, een koopje om tweemaal gebruik te mogen maken van het net:
  • een eerste maal om elektriciteit op het net te zetten;
  • een tweede maal om deze elektriciteit terug van het net te halen.
Als alternatief zou men zijn overschot aan elektriciteit lokaal kunnen gaan opslaan in bijvoorbeeld batterijen. Doch dat gaat, mijn inziens, gegarandeerd vele malen meer kosten. Uiteraard is men vrij om voor dit alternatief te kiezen indien men denkt (of overtuigd is) hiermee goedkoper uit te zijn.

Met een gemiddeld verbruik van 3500 kWh per jaar betaalt een gemiddeld gezin in Leuven 420 euro per jaar aan nettarieven (6% BTW).
Dat is 80 euro meer dan de 340 euro die jij aanhaalt.
V-test_Leuven.png
Bron: VREG
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2831
Lid geworden op: 13 jul 2010, 13:21
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Sylvester schreef:
heist_175 schreef:Misschien moet de PV sector minder in een kramp schieten en mee aan tafel gaan zitten?
Er is geen PV sector meer.
Hoe kom je daar bij?
De sectorvereniging PV-Vlaanderen voor fotovoltaische zonne-energie is opgericht in 2008 onder de vorige naam BelPV. Op dit moment vertegenwoordigt de federatie 170 leden die ongeveer 80% van de markt uitmaken. Onder hen alle grote leveranciers en installateurs en gespecialiseerde producenten van PV-systemen en componenten.
Bron: ode
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 222 keer

We gaan weer dezelfde emo toer op, mensen toch, kernenergie is OOK duur. Opslag van kernafval dat we duizenden jaren zullen meeslepen heeft een kostprijs van 8 miljard euro, en als je weet dat na de sabotage er een kost was van een miljard euro, en het langer open houden van de centrales zou ook nog eens 700 miljoen kosten zonder dat er dan ook nog eens brandstof voor is op dit moment. Hebben jullie dan echt oogkleppen op? Deze bedragen zijn een stuk groter dan de GSC schuld en dan blijft dat de oudste kerncentrales al stokoud zijn. In andere landen sluit men zijn centrales en België gaat zijn centrales langer open houden. Omgekeerde wereld. Het is net omdat men niet genoeg investeert in alternatieve energie dat we in dit sukkelstraatje zitten en binnen 10 jaar gaan de eerste PV bezitters al lang van het net zijn en vermits er geen bijkomen worden de problemen gewoon opgeschoven.

Eternum, de sectorvereniging PV-Vlaanderen bestaat enkel nog op papier, het feit dat ze zelfs niet mee (kunnen) doen tegen de rechtzaak van de VREG zegt genoeg zeker?
Gebruikersavatar
Sylvester
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1742
Lid geworden op: 07 jun 2006, 07:47
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 173 keer

eternum schreef: Hoe kom je daar bij?
Je snapt hem wel, veronderstel ik.

En als het zo doorgaat, ligt het resterende van wat nu nog van de PV sector bestaat, zeker op zijn gat.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”