Kosten 3fasige aansluiting

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

We willen een 3fasige aansluiting laten plaatsen, in tegenstelling tot de 40A monofasige aansluiting die we nu hebben.
Reden: een inductiekookplaat die max 10,8kW trekt :) (als alles op superboost staat)

Ik heb dus met Eandis gebeld en die suggereerden 3x25A (17,3kVA).
Het totaal van die éénmalige werken is 439 ex BTW, oftewel €466 incl 6% BTW.

De mevrouw aan de telefoon zei me ook dat een 17,3kVA aansluiting me ook jaarlijks meer zou kosten, maar wist niet precies wat, hoeveel, ....
Nu is mijn vraag dus: weet iemand waarom een 3fasige aansluiting jaarlijks meer kost dan een monofasige aansluiting? Hoeveel meer? ...
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2492
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Ik heb ook zo'n inductiekookplaat en doe het al een paar jaar met 40A zonder dat de zekering er ooit uit gegaan is. Volgens mij heb je helemaal geen 3 fases nodig, alles op superboost dat gebruik ik nooit.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Die mevrouw aan de telefoon lulde maar wat uit haar nek. Je hebt enkel die eenmalige aansluitingskosten en verder betaal je even veel voor stroom of huur teller. In een ander topic is hier ook door mij een en ander gepost. Ik heb zelf geïnformeerd bij Eandis en bij Ecopower. Komt erop neer dat je met 3 fasen niks extra moet betalen t.o.v. iemand met monofase. Ik heb zelf 3x400V+N op 40A. Ik ben bij Ecopower en daar betaal ik even veel als iemand met 1 fase, nl. 22 cent/kW all-in. Het is zelfs zo dat jouw stroomleverancier niet eens weet wat voor aansluiting jij hebt doodeenvoudig omdat de stroomleveranciers geen toegang hebben tot de database van de netbeheerders.
Trouwens, de boost functie blijft niet de hele kookduur actief. Die schakelt zichzelf automatisch uit na een bepaalde periode.
Lees ook dit topic:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=42282
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Inderdaad, je zal niets meer moeten betalen buiten de eenmalige kost.
Er is mij zelfs gezegd geweest dat de teller ism de 3-fase net iets preciezer is dan op mono, en je dus iets minder zal betalen op de eindrekening met 3-fase.
Het zou hier wel niet over 10-tallen euro's gaan blijkbaar, maar een verschil van 3 of 4€ op de eindfactuur.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 maa 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Ik heb voor onze nieuwbouw 3x400V+N op 32A en moet hier eenmalig 230,74 € vermogenrecht op betalen (Iverlek - Eandis). Ik vermoed dat de juffrouw aan de telefoon dat bedoelde?

Hier kan je de prijslijst raadplegen:

http://www.eandis.be/eandis/klant/k_Tar ... teit_H.htm
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1366
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 112 keer
Recent bedankt: 3 keer

wij hebben thuis ook een inductiekookplaat met 5 zones die op max. 10,8kW trekt, die trouwens afgezekerd is op 32A.
We hebben ook een normale mono fase 40A aansluiting en daar hebben we nog nooit problemen mee gehad, niet met de hoofdzekering en niet met de auto maat van de kookplaat.

De stroomprijs zal idd dezelfde zijn, misschien dat je wel rekening moet/kan houden met de eventuele invoering van de capaciteitsvergoeding.
Maar daar is denk ik nog geen duidelijkheid over.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Boven 10kW moet je idd eenmalig een vermogenrecht betalen...
Ik heb ook een inductiekookplaat van +/- 11kw, en heb 3x25A.

19€ excl per kw > 10kW
Mvg Wim
Laatst gewijzigd door Doktor Avalanche 17 sep 2014, 15:37, in totaal 1 gewijzigd.
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2840
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Hierbij de gegevens die ik doorgekregen heb bij mijn aanvraag voor nieuwbouw met 3-fase:

Ik heb voor optie 2 gekozen, en dit met de grootste inductiekookplaat van Siemens, waarbij eigenlijk heel de plaat fungeert als kookgedeelte en dus ook heel de plaat kan dienen als boost.
Geen enkel probleem.


Geachte,

Zoals telefonisch afgesproken, hieronder een overzicht van de gevraagde vermogens, hun kVA-waarde en de bijkomende kostprijs.
Per kVA-waarde hoger dan 10 wordt er een vermogensvergoeding bijgerekend van 22,99 incl BTW.

- Optie 1: 15A 4dr 400V = 10,4 kVA
Hier komt er een vermogensvergoeding bij van 0,4 x 22,99 = 9,196 euro

- Optie 2: 20A 4dr 400V = 13,9 kVA
Hier komt er een vermogensvergoeding bij van 3,9 x 22,99 = 89,661 euro

- Optie 3: 25A 4dr 400V = 17,3 kVA
Hier komt er een vermogensvergoeding bij van 7,3 x 22,99 = 167,827 euro

U kan uw beslissing terugsturen naar dit e-mailadres. Van zodra wij de correcte vermogens ontvangen zal uw aanvraag worden verwerkt.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Ik zou eigenlijk adviseren om naar mono 63A te gaan.

Die kookplaat gaat nooit zijn volle vermogen trekken en zelfs als alle pitten gebruikt worden gaan de warmte elementen steeds aan en uit.
3 Fases hebben als nadeel dat je al je verbruikers moet balanceren over alle 3 fases, wat lastig kan zijn om in te schatten. Verder 25A is een vreselijk lage limiet! Zet een wasmachine en ene elektrisch vuur aan en je zit al aan de limiet.

Bij een bestaande installatie moet je niks veranderen behalve een andere hoofdzekering en wat dikkere kabeltjes.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Wel opletten dat bij 63A uw kast moet uitgevoerd zijn met draad van 10mm². Is niet altijd het geval...
Maar er zal toch wat werk zijn om het eea op 3 fasen te zetten, dus...
En 11kW /230V ==> +/- 45A, dus de kabel naar uw vuur zal ook 10mm² moeten zijn....
Dan toch maar 3 fasen me dunkt..
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

gunmaster schreef:Verder 25A is een vreselijk lage limiet! Zet een wasmachine en ene elektrisch vuur aan en je zit al aan de limiet.
Als je driefasen kiest, is het natuurlijk ook de bedoeling dat je zware toestellen driefasig aansluit. Met 3x 25A is er zeker voldoende vermogen beschikbaar, de kunst is natuurlijk om het vermogen zo gelijk mogelijk te verdelen over de drie fasen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 8965
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 199 keer
Bedankt: 689 keer
Recent bedankt: 2 keer

Sidenote: let op als je met powerlans werkt, dat die stopcontacten in dezelfde fase staan.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

raf1 schreef:
gunmaster schreef:Verder 25A is een vreselijk lage limiet! Zet een wasmachine en ene elektrisch vuur aan en je zit al aan de limiet.
Als je driefasen kiest, is het natuurlijk ook de bedoeling dat je zware toestellen driefasig aansluit.
Niet echt. Behalve mijn inductie plaat werken alle andere toestellen op 220V (oven, wasmachine, vaatwasser, frietketel, boiler voor badkamer,...) Wat ga je nog vinden op 3 fasen? Een zaagtafel misschien, mijn grootvader had er eentje op 3 fasen. Verder ken ik nog 1 iemand die een zaagtafel heeft op 3 fasen. Veeleer industriële toestellen maar niet voor huis-, tuin- en keukengebruik. Ik denk dan aan een combisteamer van bv. Rational. Die vind je normaal uitsluitend op 3 fasen, maar wie plaatst nu zo een joekel in zijn keuken? Die zijn goed voor horeca doeleinden. Jaren geleden had je lastoestellen op 3 fasen, bij mijn grootouders stond er ook zo eentje. Was door mijn grootvader meegenomen bij zijn werkgever toen die de deuren sloot. Daar werden metalen constructies gemaakt werden voor de steenkoolmijnen, kan je nagaan wat voor een beest dat toestel was.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2492
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 221 keer

Waarom niet gewoon afwachten en kijken of je effectief problemen hebt met te weinig vermogen ipv. direct liggen te verzwaren en misschien onnodige kosten te doen ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Absoluut met eens.
Je kan zo al veel kosten doen voor het geval dat je misschien problemen hebt.
Het is tenslotte niet voor de professionele keuken hé.
(en automaten zijn niet exact de waarden die er op staan, je hebt nog wel wat positieve tolerantie)

Lees hier verder mijn mening:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=42282
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bedankt voor de antwoorden.

60/63A verzwaring is in mijn regio niet mogelijk, want dat was mijn eerste keuze.
Ik kan verhogen naar 50A, maar dat leek me te beperkt.

Ik heb ondertussen al heel mijn kast gekableerd, op zich was dat niet zo'n probleem, want we waren toch werken aan het doen. Dus alles is nu 3fasig aangesloten.
Wat betreft de verdeling: je hebt 25A per lijn, dat is ongeveer 6000W. Je moet al echt heel goed uw best doen om dat vol te trekken: friteuse, waterkoker en oven op dezelfde moment op dezelfde lijn.
Hoe kan je dat uitbalanceren:
op verschillende lijnen plaatsen: wasmachine en droogkast; oven, microgolfoven en de stopcontacten voor friteuse/waterkoker.

Mijn belangrijkste vraag is beantwoordt: ik betaal niets extra omdat ik 3x25A heb, alleen heb ik hogere éénmalige kosten voor de omschakeling naar 3fasig.
Daar kan ik mee leven.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Ik heb ook gewoon 3x25A gelegd met het gedacht van nog te kunnen opwaarderen indien nodig. De verdeelcircuits in mijn kasten en ook de aansluitkabel zijn gekableerd op 3x40A.

Ik gebruik dat nu al 3-4 jaar zo en kan zonder problemen mijn twee ovens tegelijk gebruiken terwijl de wasmachine en droogkast draaien en er een aantal PC's opstaan in huis. Ik heb nog geen enkele keer een zekering gehad die gesprongen was door overstroom. Ik kook wel niet elektrisch maar op gas.

Er zijn inderdaad weinig redenen om voor 3 fasen te kiezen als je geen zware machines gebruikt maar ik heb zwaar verbouwd en heb dat gedaan uit voorzorg. Bovendien heb ik ook een 3-fasen omvormer voor mijn zonnepanelen, die heeft er geen last van als er bijvoorbeeld in de omgeving te veel installaties op een bepaalde fase worden geschakeld. Omdat de spanning dan te hoog wordt schakelen de ingebouwde veiligheden van monofase omvormers de panelen uit. Die van mij verdeelt het gewoon over de andere fases.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

In uw verdeelbord moet trouwens alles op 10mm² zitten, en op 10A mag je 63A zetten met een automaat (50A met een smeltzekering, maar wie heeft dat nog)
Verbindingslatten zijn ook het equivalent van 10mm²...

Dus of je nu monofasig 60A doet, of 3fasig 20A -> 10mm² in uw bord

Enkel de automaten voor 3fasige circuits (doorverbinding naar een secundair bord, 400V stekkers, kookfornuis, ...) en de differentieels zijn anders.
gunmaster
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 812
Lid geworden op: 06 okt 2010, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 40 keer
Bedankt: 63 keer

Wat 10mm² voor 25A? Das belachelijk

Wettelijk moet je je hier aan houden:

20A -> 2,5
32A -> 4
40A -> 6
63A -> 10

Of dit nu 1 fase of oneindig fasen is, draadsectie blijft gelijk...
Je mag natuurlijk altijd dikker gaan.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

IN de kast, de verbinding tussen de automaten is altijd 10mm², zodat je zonder te herkableren tot 60A kan verhogen.
Gebruikersavatar
sirWard
Erelid
Erelid
Berichten: 928
Lid geworden op: 05 jan 2009, 20:15
Twitter: sirWard
Locatie: Sint-Amandsberg - 91OOS0
Uitgedeelde bedankjes: 75 keer
Bedankt: 87 keer

Heist_175 heeft het over de verdeelkast, daar gebruik je heus geen 2,5mm² om 20A automaten door te lussen. Door dat eerste lusje zal immers de som van de stromen van alle verbonden automaten moeten, en dan wil je liever niet ontdekken dat na 10 jaar blijkt dat de isolatie weg verbrand is.

Verder kan je altijd een 5G6 leggen naar uw elektrisch vuur wat u de mogelijkheid geeft om monofasig als 3 fasig te werken zonder kabels te moeten vernieuwen etc. Maar dat is eerder voor als je a/h (ver)bouwen bent natuurlijk.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Waarom niet?
Ik heb 3 fasen en de hoofdzekering is 25A, ik heb mijn kast gekableerd met 6mm².
Van hoofdzekering naar rij(6 automaten) 6mm². Onderling de automaten verbonden met zulk een lat (10mm²)
Is een jaar geleden gekeurd zonder problemen...

Wel opletten als je zonnepalen hebt, afhankelijk van hoe je die aansluit (plaats diff) kan er op sommige stukken van uw installatie (in uw kast) een grotere stroom vloeien.
Bij mij was dat 25A +16A ==>41A ==> even gebeld naar vincotte om te vragen of ik voor de 1A mijn sectie moest verhogen. (Was niet nodig)

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
merelan77
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2017, 23:41

Momenteel een huis aan het renoveren waar electriciteit al grotendeels is geinstalleerd en stopcontacten voorzien, we staan nu op het punt een AGA fornuis aan te schaffen op inductie en meerdere ovens met een maximale vermogen van 17KW maar de gelegde electriciteit is blijkbaar onvoldoende hebben we nu vernomen.
Houdt dit dan in dat we onze stroomleverancier gaan moeten aanspreken en waarom dan precies?
Welk soort kabel en stopcontacten zijn precies vereist voor dergelijk fornuis?
Is er een richtprijs waar we ons kunnen op richten voor dergelijke aanpassingen?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2965
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

17 kW ? Da's veel :eek:
Voorbeeldje:
17000 / 230 = 74A, dus uitgesloten om enkelfase te nemen.
17000 / (1.73 x 400) = 24,5A, dus doenbaar op 3 fasen op 400V. Maar er zijn toestellen op 230V bij denk ik ?
Hoeveel is het vermogen / spanning van de kookplaat ?
Inductiekoopplaat komt alvast apart op een 3 fase kring.
Hoeveel is het vermogen / spanning van elke oven ?

Ja gaat hier toch een aangepast aansluitvermogen moeten aanvragen. Die rekening zal ook niet mis zijn ...
Standaard wordt een huis aangesloten met 40A / 9.2 kW.
Bij ons staat er een inductie koopplaat met 4 zones, totaal 7.2 kW. Alle kookzones worden zo goed als nooit tegelijk gebruikt.
Daaronder een oven van 2 kW en een semi-combi/microgolf ernaast.
De koopplaat is gekoppeld aan een Vynckier (of GE) type kookfornuis inbouw aftakdoos via een 3G6 kabel en beveiligd met een 2P automaat van 32A.
De oven via een gewoon stopcontact 16A op een aparte kring met een automaat van 20A.
De microgolfoven is aangesloten op een gewone kring met stopcontacten 20A waar ook andere verbruikers op zitten.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

17kW voor de AGA een normaal gezin heeft een 9kW aansluiting samen kom je op 26kW wat neerkomt op een 3f van elk 37A
Het zal kiezen zijn tussen 3F 40A of 32A
Dit moet je voorzien volgens het AREI, een keuring aanvragen en een vermogensverhoging bij je DNB. Bij je stroomleverancier moet je enkel je voorschot verhogen, indien je dat wenst.

Verstuurd vanaf mijn Innos_D6000 met Tapatalk
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1597
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 123 keer

Voor een huishouden moet 9kW aansluitvermogen volstaan.

17kW: je moet rekening houden met de gelijktijdigheid. Het is niet omdat je 4 kookplaten hebt dat die alle 4 gelijk op maximum gebruikt zullen worden.

Het is natuurlijk wel zo dat die AGA's met meerdere ovens een extreem hoog aansluitvermogen hebben.
De inductie alleen heeft een vermogen van 7kW aansluitvermogen.
Dan nog eens een 10kW voor de ovens te samen, ja dat begint te tellen.

Dat zijn eerder professionele toestellen die ook professioneel moeten aangesloten worden.

Dus ga inderdaad wel een zwaarder aansluiting moeten aanvragen aan de netbeheerder én de keuken extra zwaar moeten uitrusten !
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

17kW is redelijk wat ==> op monofase geeft dat meer als 70A, denk niet dat dat een goei plan is...
dus best 3fasen en een kabel van 5G6mm² naar uw fornuis, en een minimum aansluiting aanvragen van 3x25A, beter 3x32A.

Let wel als de capaciteitsvergoedingen er gaan komen, ga je meer moeten betalen...
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Idd.
Ongeacht het merk of het type kookplaat, moet je kijken naar het gebruik.
Wij hebben een kookplaat met een maximaal opgenomen vermogen van 10kW (240V/40A).
Ik wilde meteen een 3F/20A aansluiting of een 1F/50A aansluiting :). Voor Eandis een andere aansluiting geeft, moet je een keuringsattest hebben van max 3maanden oud. Toen de kookplaat kwam was ik nog volop bezig aan de elektriciteit, dus heb ik de keurder maar pas 10maanden later laten komen. Na 10 maanden was de elek nog steeds niet gesprongen, ondanks het feit dat het "maar" een aansluiting van 40A.
Wij hebben 32A (6mm²) voor onze kookplaat, de oven staat op een aparte zekering van 20A.
De hoofdaansluiting is 40A (= minder dan max oven + max kookplaat).

Ik kook vooral in het weekend, meerdere platen, vaak ook met de oven.
Tegelijkertijd zijn we ook de was aan het doen: wasmachine en droogkast.
De zekering is nog nooit gesprongen, geen individuele zekering en niet de hoofdzekering.

Van mij mag je 3F/40A steken hé, maar weet dat de netvergoeding binnenkort vermoedelijk gebaseerd gaat zijn (net als in de industrie) op het aangesloten vermogen en niet op het verbruikte vermogen. Bij Eandis wisten ze me dat al te vertellen in 2014 trouwens, dat dat er zat aan te komen.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Misschien kan je u beperken tot 1 topic met al uw vragen, ipv een oud topic te kapen en tegelijk een nieuw topic te openen voor ongeveer dezelfde vraag?

//mod. Berichten uit beide topics samengevoegd, dubbele posts verwijderd.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 155 keer

heist_175 schreef:We willen een 3fasige aansluiting laten plaatsen, in tegenstelling tot de 40A monofasige aansluiting die we nu hebben.
...
De mevrouw aan de telefoon zei me ook dat een 17,3kVA aansluiting me ook jaarlijks meer zou kosten, maar wist niet precies wat, hoeveel, ....
Nu is mijn vraag dus: weet iemand waarom een 3fasige aansluiting jaarlijks meer kost dan een monofasige aansluiting? Hoeveel meer? ...
Er liggen plannen op tafel om de strooomprijsberekening weer helemaal te veranderen. De capaciteit van je lijn zou dan wel meespelen (dus in jouw geval duurder dan je huidige aansluiting). Vanaf het moment dat ze dat invoeren ga je dus wel meer betalen, ook op het verbruik.

edit: volgens dit artikel vanaf 2019 !
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20160621_02351284
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik zou ook even nadenken, zoals void al zegt "alles tegelijk in boost doe je toch nooit". Zelfs voor de pan op te warmen doe ik dat niet meer, melk evenmin.

Ik geef gerust toe dat de overstap van halogeen naar inductie voor mij toch even wennen was.

Zelfs pudding maken lukte niet meer omdat dat ding verekt snel is :angel:
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn inductie 7,2kWh heeft maar 2 en geen 3f meer.
Boven de 7,2 gaat hij niet ook al hebben alle platen boost, indien je dit probeert dan beperkt hij een plaat en wisselt tussen beide platen (per 2)

Verstuurd vanaf mijn Hi10 met Tapatalk
ahrand
Pro Member
Pro Member
Berichten: 290
Lid geworden op: 10 sep 2011, 08:31
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 27 keer

Jack Daniels schreef: Niet echt. Behalve mijn inductie plaat werken alle andere toestellen op 220V (oven, wasmachine, vaatwasser, frietketel, boiler voor badkamer,...) Wat ga je nog vinden op 3 fasen? Een zaagtafel misschien, mijn grootvader had er eentje op 3 fasen. Verder ken ik nog 1 iemand die een zaagtafel heeft op 3 fasen. Veeleer industriële toestellen maar niet voor huis-, tuin- en keukengebruik. Ik denk dan aan een combisteamer van bv. Rational. Die vind je normaal uitsluitend op 3 fasen, maar wie plaatst nu zo een joekel in zijn keuken? Die zijn goed voor horeca doeleinden. Jaren geleden had je lastoestellen op 3 fasen, bij mijn grootouders stond er ook zo eentje. Was door mijn grootvader meegenomen bij zijn werkgever toen die de deuren sloot. Daar werden metalen constructies gemaakt werden voor de steenkoolmijnen, kan je nagaan wat voor een beest dat toestel was.
Ik heb een huis gekocht waar reeds 3-fasen 400V 32A lag, hier woonde vroeger inderdaad een zelfstandige klusjesman die een zaagtafel en lasmachine had zoals je zegt.
Ik ben blij dat ik dat gehouden heb :
* mijn nieuwe zwembadpomp werkt op 3 fasen : sterke pomp, gaat langer mee en is zuiniger
* mijn vrouw wilde ook zo'n AGA combi oven : alleen op 3f 400v kun je ovens en kookplaten tegelijk gebruiken
* mijn vrouw wilde zo'n moderne drukstoomoven : werkt ook op 1fase 230v maar je krijgt alleen garantie bij aansluiting op 3f 400v, zo'n joekel is dat niet hoor, een gewoon inbouw-huishoudtoestel : https://www.miele.be/nl/c/filter-stoomo ... e=DGD_4635
* ik ben aan het uitkijken naar een volledig elektrische auto, als ik hem op enkele uren wil hebben opgeladen raden de fabrikanten 3 fasen 400v aan

Dus, opgepast met je vraag "Wat ga je nog vinden op 3 fasen": veel én meer blijkbaar...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Je gaat idd toestellen vinden die op 3F werken, maar die zal je toch echt op 1 hand kunnen tellen en zijn niet echt "gemiddeld" of "gangbaar": jacuzzi, stoombad, semipro-ovens, motoren, ... .
Als je de meerkost voor een zware aansluiting (gebaseerd op aangesloten vermogen) wil betalen: prima :).
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”