Flukso energiemonitor

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Ik had al eens een voorstel gedaan om een eigen Flukso topic te starten, dus bij deze :-)

Hier op Userbase was er in het Smappee topic sprake van de Flukso https://www.flukso.net/about
Daar mijn interesse in dit toestelletje alleen maar groeide heb ik mij twee weken geleden er ééntje gekocht.
Er is keuze uit twee modellen:
Versie FLM02a met 3 vaste analoge ingangen en 2 pulsingangen. Een bijkomende RS485 ingang.
Versie FLM02b met 1 vaste analoge ingang, 2 ingangen waarvan je via configuratiescherm kan kiezen tussen analoog of pulsingangen en dan nog 2 extra pulsingangen. Een bijkomende ingang voor Nederlandse en Franse smart-meters voor gas en elektriciteit (vervangt de RS485 uit v2a)
Aan elk van die bijkomende ingangen kan je 3,3V of een 5V positieve voeding aansluiten om vb een sensor te voeden. De negatieve vind je dan wel telkens aan elke pulsingang.
Die pulsingangen kunnen gebruikt worden voor gas- en watermeters uit te lezen met een reedcontact, of voor de aansluiting (open collector) van een DIN-energiemetertje voor je zonnepanelen.
Indien je een 3 fasespannings installatie hebt dan moet je alvast de FLM 2a versie aanschaffen, maar dan heb je nog slechts 2 pulsingangen over.
Indien je installatie uit slechts 1 fase bestaat koop je best versie 2b, want dan hebt je nog 4 pulsingangen over om van alles aan te sluiten.
Ik heb mij alvast versie 2b aangeschaft samen met een 50A stroomtangetje die je op 1 fazedraad moet klikken vlak voor je hoofd diferentieel schakelaar.
Daar ik ook nog gas en water wilde loggen maar nog oude meters heb thuis die niet of slecht voorzien zijn voor reedcontacten heb ik dus in de Flukso shop geen reedcontacten meer aangeschaft.
Het aansluiten en configureren van de FLM stelde was simpel en na een paar minuten was op de Flukso.net website de grafiek van mijn elektriciteitsverbuik te zien.

Voor mijn gasmeter wilde ik ook dat het werkte, maar met een kompas merkte ik maar een heel zwakke magnetische puls per 0,1 m³. Ik heb toen beslist om gelijk anderen eens te experimenteren met een fotocel dat het reflecterende cijfer 6 van de liters kon detecteren.
Gisteren kwam mijn bestelling van de optische schakelaar binnen en ben dan onmiddellijk aan de slag gegaan. Moet zeggen dat het zeer goed werkt en de detectie per 0,01 m³ is zeker voldoende.

Nu nog mijn watermeter aanpakken. Heb gelezen dat sommigen met een oude meter dit met een soort proxi-switch doen wegens gebrek aan een ingebouwde magneet.
Hiervoor had ik mij wel wat te vroeg een hall element schakeling gekocht voor magneet detectie, maar zal nog zien of het zal werken... :?

Via de site PVOutput http://www.pvoutput.org/ kan je ook je energieverbruik laten weergeven samen met de opbrengst van je zonnepanelen (voor zij die er hebben natuurlijk), maar alleen je energieverbruik weergeven gaat dus eigenlijk ook. Enkel een account aanmaken en je sensor en token ingeven en je bent klaar.

Wordt vervolgd ...
Indien nodig zal ik ook wat foto's posten :-)
Verdere info op de website van Flukso zelf maar alles is daar in het engels.
Er is ook een forum aan verbonden, maar ook in 't engels en dit is omdat er ook toestellen o.a. op de Australische en Nieuw Zeelandse markt worden gebracht.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
trikke2705
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 jan 2012, 11:15
Locatie: Herselt
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Ik zou zeggen...laat die foto's maar komen want mijn interesse is groot voor zo een dingen.....alleen ben ik niet zo technisch aangelegd en aan de hand van die foto's snap ik het wel ;). Ik heb mijn watermeter eens gechecked en die is voorzien van zo een aansluiting....dus dat zit al snor.
Ik heb hier nog een propaantank in de tuin...ik veronderstel dat dat niet meetbaar is.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Voor je propaantank: in feite meten die dingen "pulsen" uit een magneetje dat ronddraait in je meter. Die 'sensoren' (tenminste voor gas en water) zijn niet meer dan (reed?)schakelaartjes die het cirquit tussen de twee draadjes sluiten.

Als er ergens een meter tussen je tank en je installatie staat kan je geluk hebben: er zijn veel meters die voorzien zijn van dergelijke pulsfunctionaliteit. Soms staat het totaal niet aangegeven zelfs, dus het is enkel een kwestie van de "spot" te vinden en dan zo'n sensor te bevestigen.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

Zelf ben ik ruim een half jaar tevreden flukso gebruiker.
De macro-overview van je verbruik is uiteraard geweldig makkelijk, maar dat kon je met een ruitjesblad en wat moeite zelf al. (of met energie-id.be, kan je overigens ook koppelen met flukso dacht ik)

De meerwaarde zit 'm erin dat je echt in micro-modus kan gaan kijken naar je verbruik. Je ziet de cycli van de wasmachine/vaatwas etc, je ziet de steengrill, ...
Ook op een iets groter niveau zie je die week dat je ziek thuis was, de dagen teleworking of juist die week op vakantie.
Het is ook een blijvende motivatie/confrontatie om het sluipverbruik te blijven opsporen, dat was bij mij een niet voorzien effect.

De eerste weken zit je om de paar dagen te kijken, maar ook na enkele maanden blijft het interessant.

Ik draai hem hier overigens op power-over-ethernet met een "ejector", want het ding zelf ondersteunt jammer genoeg geen POE. (geen wifi nonsense hier)
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

De foto's van na de installatie zal wel niet meer voor vandaag zijn, maar kan alvast die van m'n "oude" gas en watermeter tonen.
Van de gasmeter is het dus gelukt, zie openingspost, maar van die watermeter ben ik er nog niet aan uit. Een nieuwe laten plaatsen door de maatschappij TMVW, daar vragen ze ongeveer 150 € voor. Mij wat teveel want hoelang gaat dat niet duren vooraleer ik dat eruit gespaard heb door zuiniger te gaan verbruiken.
Hieronder de foto's van gasmeter (teller en identificatieplaatje) en van de watermeter :
edit: foutje verwijderd
Bijlagen
water2.JPG
zie het blinkend deel in cijfer 6
zie het blinkend deel in cijfer 6
Laatst gewijzigd door lacer 02 jan 2014, 23:35, in totaal 1 gewijzigd.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

bitbite schreef: ...
De macro-overview van je verbruik is uiteraard geweldig makkelijk, maar dat kon je met een ruitjesblad en wat moeite zelf al. (of met energie-id.be, kan je overigens ook koppelen met flukso dacht ik)
Jaren geleden schreef ik heel nauwgezet de wekelijkse meterstanden op van de E G W en zag alleen maar verschillen week per week natuurlijk.
Nu doet de Flukso dat per seconde als je de Mosquito app in je terminal laat lopen.
http://mqtt.org/wiki/doku.php/mosquitto_message_broker
Op de site van Flukso zie je wel een resolutie van 1 minuut die per 5 minuten wordt geupdate.

Ideaal zou zijn om die Mosquito gegevens offline te kunnen verzamelen in een SQL database, maar daar ben ik nog niet goed in. Heb ook geen server, dus voorlopig is de Flukso website ideaal.
Bijlagen
Vrouwtje was aan het koken ...
Vrouwtje was aan het koken ...
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

lacer schreef:Ideaal zou zijn om die Mosquito gegevens offline te kunnen verzamelen in een SQL database, maar daar ben ik nog niet goed in. Heb ook geen server, dus voorlopig is de Flukso website ideaal.
Kan je ervoor zorgen dat de Flukso niets remote logged... en dit zelf lokaal doet ?
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 42 keer

r2504 schreef:
lacer schreef:Ideaal zou zijn om die Mosquito gegevens offline te kunnen verzamelen in een SQL database, maar daar ben ik nog niet goed in. Heb ook geen server, dus voorlopig is de Flukso website ideaal.
Kan je ervoor zorgen dat de Flukso niets remote logged... en dit zelf lokaal doet ?
Hmm, je kan hem gewoon geen internet geven - maar dan mis je natuurlijk wel firmware updates. Misschien eens posten in het flukso forum?

Mosquito clientje was erg makkelijk, loggen is peanuts. Een dom doosje met een paar cpu cycles vrij kan de was doen.
Gebruikersavatar
trikke2705
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 jan 2012, 11:15
Locatie: Herselt
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Ik kan al lang niet meer volgen, veel te technisch :oops:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bitbite schreef:Hmm, je kan hem gewoon geen internet geven - maar dan mis je natuurlijk wel firmware updates.
Is nogal een "brute" oplossing... moet je er anders een account voor aanmaken of zo ?
bitbite schreef:Mosquito clientje was erg makkelijk, loggen is peanuts. Een dom doosje met een paar cpu cycles vrij kan de was doen.
Als je eigen server down is... buffered de Flukso dan zelf deze periode of ben je die data kwijt ?
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Inderdaad, als je eigen server niet werkt dan stuurt de FLM nog steeds de sensor data door naar de Flukso website en eventueel ook de PVOutput website.

Hieronder enkele foto's die ik beloofd heb te posten. Wel spijtig dat ik er maar 2 kan zetten per reactie :-( , dus een derde in een volgende.
Bijlagen
Stroomtang in zekeringskast aan een binnenkomende geleider
Stroomtang in zekeringskast aan een binnenkomende geleider
FLM02b met  stroomtang op ingang 1 en een voorlopige aansluiting voor gas-fotocel
FLM02b met stroomtang op ingang 1 en een voorlopige aansluiting voor gas-fotocel
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Hier een foto van hoe ik de cijfer 6 in het telwerk van m'n gasmeter detecteer met een opto-sensor.
Deze werd op een iets verlaagde spanning gevoed vanuit de FLM zelf. Met het potentiometertje kan je de gevoeligheid instellen.
Voor montage had ik wel het kunststof raampje plaatselijk wat ontglansd om zeker geen weerspiegeling daarop te hebben.
Werkt zeer goed moet ik zeggen. Zoals je nu de foto ziet is er nog geen detectie, maar eenmaal cijfer 6 correct gedetecteerd brand er ook nog een goene ledje onderaan.
Je ziet met een digitale fotocamera het infrarode licht branden.
Bijlagen
Opto-sensor op de gasmeter
Opto-sensor op de gasmeter
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

trikke2705 schreef:Ik kan al lang niet meer volgen, veel te technisch :oops:
Geen nood, standaard hoef je dat niet te doen hoor :wink:
Als een beetje engels begrijpt kan je op hun website vlot geholpen worden. Ook Bart, één van de ontwikkelaars van de Flukso zit daar op het forum.

Hieronder een mogelijke oplossing hoe je een sensor kan plaatsen in een recente watermeter, ... niet bij mij dus :-(
Deze foto komt van deze website : http://lika.be/wp/2010/03/xpl-enabled-u ... r-monitor/ = ook interessant :-)
Bijlagen
Watermeter met reedcontact of hall sensor
Watermeter met reedcontact of hall sensor
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
trikke2705
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 jan 2012, 11:15
Locatie: Herselt
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Kan iemand me even helpen met wat ik hoef te bestellen? Ik wil het volgende monotoren: Verbruik stroom - zonnepanelen - watermeter. Dit alles wil ik volgen via pvoutput.org
Oh ja, systeem is enkelfasig.
Alvast bedankt voor de hulp.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Een Flukso FLM02a volstaat voor jou en is wat goedkoper dan de b versie. Let wel op dan al je pulsingangen dan zullen gebruikt worden, dus geen reserve meer.
Een stroomtang sensor 50A indien je hoofdzekering niet meer bedraagd dan 50A natuurlijk, anders ééntje van 100A nemen.
Voor je zonnepanelen kan je het doen met een tweede stroomtang van 50A of je gebruikt de SO uitgang van een wattmetertje indien je deze al zou hebben.
Voor je watermeter hangt het af welk model, jong of oud...en ah ja, je waterverbruik gaat niet gaan via PVOutput.
Kan je hier een foto van posten ?

Ik kan hier nog aan toevoegen dat voor energiemeting met enkel een stroomtang je enkel het schijnbaar vermogen zult meten en dat de grootste afwijkingen zullen plaatsvinden bij sluipverbruik van bepaalde toestellen en ook wat afwijking van verbruik bij inductieve belastingen. Maar voor een goede indicatie volstaat een stroomtang uiteraard. Afwijking is relatief klein. De Flukso is natuurlijk geen precisieinstrument, ook de Smappee is dat niet, maar dat laatste houd wel (volgens de makers) rekening met het aktief vermogen.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

Hoelang mag de kabel zijn van de watermeter naar de Flukso?? Bij mij staat de watermeter in de kelder en de Elec kast natuurlijk in de garage. Heb al 2 jaar een Flukso.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

Ik heb zelf de kabel van de watersensor verlengt met een stuk utp kabel, ik denk dat ik daarbij een goeie 8m overbrug en de metingen gebeuren correct.

Heb zelf de Flukso al een goei 1,5j en ben er bijzonder tevreden van. Het enige dat ik echt niet aan de praat krijg is de gas sensor. Het model zou nochtans moeten werken en heb al de tips op hun forum al geprobeerd. De poort werkt iig want als ik hem kortsluit zie je een registratie in de syslog staan. Ga een van dees nog eens een paar testjes moeten uitvoeren denk ik.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

bollewolle schreef:Het enige dat ik echt niet aan de praat krijg is de gas sensor
Welk type heb je?
Ik heb hier ook mee aan het prutsen geweest. Blijkbaar zit in de laatste Elster meter geen pulse output meer (denk zonder de 'M'). Maar ik heb dit kunnen oplossen door de sensor vast te plakken voor het venster. Blijkbaar zit in het cijfer zes een beetje metaal dat de sensor detecteert. De lengte van de kabel die ik gebruikt is, is ook ongeveer 8m (VVB).

Ben nu zelf wat aan het prutsen met mqtt in java, momenteel kan ik de data uitlezen. Nu nog alles in een database pompen, denk dat ik daarvoor een raspberry ga aanschaffen.

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 956
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 91 keer

We hebben hier inderdaad een Elster staat, model BK-G6. Had idd op het forum al gelezen dat je de sensor ook op het raampje kon plakken maar blijkt niet echt goed te werken. Zou goed kunnen dat de sensor gewoon stuk is maar daarvoor zou ik die eens moeten testen op een of andere manier. Heb gelezen dat je er een magneet bij zou kunnen houden maar had op dat moment enkel een sterke neodymium magneet liggen en daarmee leek het iig niet te werken.

Je mag trouwens altijd je oplossing eens posten mocht je ermee rond geraken. Heb zelf vorig jaar een Pi gekocht voor gelijkaardige reden maar door allerlei redenen er nog geen tijd toe gehad. Ben dus zeer geinteresseerd in je oplossing :)
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Ik heb juist een raspberry pi besteld..., maar de levering zou pas voor de 2e helft van januari zijn. Als ik het werkende heb zal ik wel iets posten hier.

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
trikke2705
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 jan 2012, 11:15
Locatie: Herselt
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

lacer schreef: Voor je watermeter hangt het af welk model, jong of oud...en ah ja, je waterverbruik gaat niet gaan via PVOutput.
Kan je hier een foto van posten ?
Dit is de foto van mijn watermeter, volgens mij is die geschikt.....neen?

Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Lijkt me prima... de cilinder aan de linkerkant met zwart kapje is waar je een hall-sensor in kan aanbrengen.
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Jawel, deze is normaal geschikt, dat klein zwart kapje kan je eraf halen, en daar kan je de sensor insteken.
Edit: te laat

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
trikke2705
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 jan 2012, 11:15
Locatie: Herselt
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Dat is dan toch al 1 die ok is :-)
Nu de klem om de stroom te meten. Moet die tussen de teller en de hoofdschakelaar (in de zekeringkast)? Ik heb daar twee kleuren, blauw en zwart....ik vermoed dat die dan op de zwarte moet?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

trikke2705 schreef:Nu de klem om de stroom te meten. Moet die tussen de teller en de hoofdschakelaar (in de zekeringkast)? Ik heb daar twee kleuren, blauw en zwart....ik vermoed dat die dan op de zwarte moet?
Misschien moet je ook eens moeite doen om het topic te lezen... op de vorige pagina staat hiervan zelfs een foto :!:
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Als je één fase hebt, maakt dat niet uit. Wat er in gaat, komt er ook terug uit...

Mvg Wim
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
trikke2705
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 jan 2012, 11:15
Locatie: Herselt
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

r2504 schreef:
trikke2705 schreef:Nu de klem om de stroom te meten. Moet die tussen de teller en de hoofdschakelaar (in de zekeringkast)? Ik heb daar twee kleuren, blauw en zwart....ik vermoed dat die dan op de zwarte moet?
Misschien moet je ook eens moeite doen om het topic te lezen... op de vorige pagina staat hiervan zelfs een foto :!:
Heb ik al een aantal maal gedaan maar ik begin stilaan alles door mekaar te slaan met die smappee, daar moest het op de bruine of de zwarte. Ik laat het wel even rusten.
Toch bedankt.
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

Ik krijg ook niet alles aan de praat vooral met http://pvoutput.org/

Mijn zonnepanelen willen niet lukken, ik doe daar waarschijnlijk is fout en ik zie het niet..
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

trikke2705 schreef:
r2504 schreef:
trikke2705 schreef:Nu de klem om de stroom te meten. Moet die tussen de teller en de hoofdschakelaar (in de zekeringkast)? Ik heb daar twee kleuren, blauw en zwart....ik vermoed dat die dan op de zwarte moet?
Misschien moet je ook eens moeite doen om het topic te lezen... op de vorige pagina staat hiervan zelfs een foto :!:
Heb ik al een aantal maal gedaan maar ik begin stilaan alles door mekaar te slaan met die smappee, daar moest het op de bruine of de zwarte. Ik laat het wel even rusten.
Toch bedankt.
We hebben hier een enkelfazige wisselspanning, daar maakt het niet uit op welke fase je de klem zet en ook de richting speelt geen rol.
Naar de kleuren van de aansluitgeleiders moet je niet kijken dus, enkel bij een driefazig systeem met 4 aansluitingen is blauw steeds de nul-geleider.
Bij de Smappee is dat anders want daar wordt de arbeidsfactor blijkbaar berekend. Hierbij maakt het verschil hoe de stromen op een bepaald ogenblik vloeien.
We gaan hier niet te diep op ingaan, anders moet ik je nog een cursus elektriciteit sterkstroom geven :-D

Heb daarjuist gelezen dat via PVOutput je wel water en gas zou kunnen loggen, maar dat je hiervoor eerst een donatie moet doen, bedrag speelt geen rol (denk dat 1 eurocent wel wat te weinig zal zijn :oops: )
https://www.flukso.net/content/flukso-p ... mment-3270
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
trikke2705
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 jan 2012, 11:15
Locatie: Herselt
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ga mijn bestelling plaatsen en dan zie ik wel tot waar het me lukt.
MAXImol
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2006, 11:51

lacer schreef:Hier een foto van hoe ik de cijfer 6 in het telwerk van m'n gasmeter detecteer met een opto-sensor.
Heb je die sensor zelf gemaakt of ergens besteld? Indien besteld, kan een linkje geven naar de shop? Ik gebruik zelf een arduino met hall sensors voor gas en water, maar ik zoek nog iets om mijn draaischijfmeter uit te lezen en dat kan misschien wel met die opto-sensor.

Alvast bedankt,

Jo
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

In mijn draaischijfmeter zit ook een magneetje... ik heb alléén een tijdje moeten zoeken voor m'n hallsensor op de juiste plaats hing.
MAXImol
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2006, 11:51

dat zou natuurlijk ideaal zijn, alleen zit mijn meter zelf nog eens in een verzegelde kast. Dus ik kan geen sensor op de meter zelf plakken. Het zal zelfs al twijfelachtig zijn of ik met een opto sensor door twee spiegelende vensters ga raken.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Of je gebruikt dit om een puls per Wh te hebben :
http://www.ebay.com/itm/DDS238-5-65A-23 ... 1e85533fed
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
MAXImol
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 08 nov 2006, 11:51

Ja, maar voor een drie fasen installatie zijn dat dure beestjes. Daarmee dat ik gehoopt had dat die opto-sensor van jou goedkoop genoeg was om eens te proberen.
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Je kunt altijd eens proberen, want voor die prijs van de fotocellen moet je het niet laten :-D
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik heb ook zo'n Flukso.
Alles uitlezen via de website van flukso gaat goed, maar de 1s readings in een DB krijgen lukt niet.
Via dat MQTT gedoe, ik krijg dat wel aan de praat, maar niet richting een DB middels een python script.

Ik vind het wel jammer dat de website van Flukso daar niets van info over geeft.
Geef toch gewoon een tutorial over hoe het moet werken?
Het forum is ook een dode boel.

Vroeger noteerde ik de meterstanden per week.
Nu kan ik het verbruik per dag uit de grafiek halen, maar eigen data is toch wel beter. Als Flukso ermee ophoudt, ben ik dik gezien.

Ik ben al bij al niet ontevreden, maar het is toch een serieuze gemiste kans om
- lokale data niet gewoon in te bouwen
- anders een tutorial te voorzien voor MQTT naar een DB te krijgen (SQLite, MySQL of Round Robin)
Doktor Avalanche
Premium Member
Premium Member
Berichten: 702
Lid geworden op: 21 dec 2010, 10:17
Locatie: Oostmalle
Uitgedeelde bedankjes: 120 keer
Bedankt: 70 keer
Contacteer:

Ik ben met zoiets bezig, als het klaar is zal ik het wel eens posten....
"The Internet is allergic to truth, reason and humour."
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 15 keer

Ik wil het zelfs nog beter formuleren: ik wil er zelfs voor betalen.
Ik bedoel: de data is beschikbaar, of de mogelijkheid tot datavergaring is er. Ik heb gewoon niet de kennis om het in een DB te pompen.
Net zoals ik zelf geen auto kan bouwen en er dan maar 1 koop, geldt dat net zo goed voor deze verbruiksdata.

Nodeloos te zeggen dat ik SUPER geïnteresseerd ben!!
Gebruikersavatar
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2968
Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
Locatie: 09
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 159 keer

Doktor Avalanche schreef:Ik ben met zoiets bezig, als het klaar is zal ik het wel eens posten....
Ben ook wel geïnteresseerd, hopelijk OS onafhankelijk :-)
Het forum is ook een dode boel.
Het is aan ons om het in leven te houden ...,een forum is bedoeld om te posten en om te reageren op andermans vragen :wink:
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole / 3B Kodi-19 / 3B+ Node-Red+Grafana
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04 ESM / 22.04
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”