Na de zonnepanelen nu de houtkachels onder vuur?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2943
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
Bedankt: 81 keer

gm123 schreef:Fijn stof is wel gekoppeld met aandoeningen van de luchtwegen....
Voila... heb vroeger een tijdje Polyurethaan isolatie gespoten, kan je verzekeren dat je dan heel wat van dat plakkerige spul inademd.
En sindsdien.... tja.... beetje gevoelig voor rotzooi?
En zoals al vermeld hier lijken de mensen niet enkel hout te verbranden in hun kachels.
Of zijn het die pelletkachels die een speciale geur geven ik weet het niet, kan wel plaatsen aanwijzen hier in het dorp waarbij de stank niet te harden is als het windstil is.
Maar raar maar waar... ook m'n echtgenote klaagt er dan van.
Dus m'n oude job heeft er misschien zelfs niets mee te maken. :wink:

Afbeelding
proz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 675
Lid geworden op: 05 feb 2005, 00:30
Locatie: BE
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 49 keer

De enige manier om de 'Vlaming' van zijn houtkachel af te houden is hem financieel te raken.
Als hij per se die houtkachel wil gebruiken, zal hij moeten betalen voor de rechtstreekse en onrechtstreekse overlast.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Interessante bump... :roll:
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Nee, een actuele bump.
Er wordt altijd gefocust op het verkeer of de industrie (en strengere normen) maar de houtkachels, allesbranders en open haarden met bijna altijd 0,0 filtering die ook nog eens in het midden van woonwijken liggen, verpesten de lucht in een straal van 100m.

Ier hebben we ook zo iemand, van oktober steekt hem zen stoof aan en de rook blaast bij westenwind (bijna altijd dus) plat tegen onze gevel. de venster openzetten om te verluchten zit er dus niet in.

Hier mag men dus gerust de regels/controle wat aanscherpen.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bos is goed voor de gezondheid door verwijdering van fijn stof

Houtstokers zijn toevallig ook heel vaak aanplanters van bossen. Kortzichtig beleid kan dus heel sterk averechts werken.

Joke Schauvliege hoeft me op dat vlak niet de les te spellen. Ze talmt met de invoering van de DIN 18891-norm voor houtkachels, laat nog steeds toe dat volledige bossen ontgonnen worden om een andere bestemming te krijgen.

Als er vandaag meer hout verstookt wordt terwijl er bosoppervlakte verdwijnt komt dat doordat er meer bos afgezaagd wordt dan er wordt aangeplant.
Het bosbeleid van de overheid trekt dus op niets. Schauvliege mag eerst al eens beginnen met het bosvolume in 3D te meten in plaats van 2D-oppervlakte.
Want nu worden bossen van 10 jaar oud in de cijfers evenwaardig beschouwd als bossen van 100 jaar oud.

Daarna is het gewoon kwestie om streng toe te zien dat het 3D-volume bos op peil blijft of wordt uitgebreid. Er zal automatisch veel minder hout afgezaagd worden zodat brandhout duurder wordt dan gas of stookolie. Als brandhout duurder is, zal het automatisch minder gebruikt worden en verdwijnt de fijnstofproblematiek vanzelf.

Fijnstofuitstoot door houtkachels hangt dus volledig af van het bosbeleid.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

raf1 schreef:Houtstokers zijn toevallig ook heel vaak aanplanters van bossen.
Laat me toe hier ernstige bedenkingen bij te hebben... zoals reeds eerder geschreven stoken mensen die het financieel minder makkelijk hebben vaak met hout (laat ons hopen dat het daar bij blijft en niet al hun afval eveneens) dus ik zie hen zeker niet investeren in het aanplanten van bomen.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik trek vooral de conclusie dat veel mensen brol stoken.

Zelf stook ik ook regelmatig met hout, maar als ik de rekensom maak... rijk ga ik er zeker niet van worden.
Wees gerust dat is een fabeltje.
Materiaal, vervoer, ... Nog niet gesproken over het gevaar van het zagen, de tijd die er in kruipt, ...
Ja m'n gasrekening is een pak lager maar alle andere "verdoken" kleine uitgaven heb ik wel op andere tijdstippen gedaan.
(zo kan je bijvoorbeeld voor een onozele zaagketting van 20€ al heel wat gas stoken)

Ik vind het hele gebeuren van hout zagen, klieven, stoken best wel een leuke bezigheid.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Zoals gewoonlijk wordt hier van een mug een olifant gemaakt. 50 jaar geleden waren er honderdduizenden hout- en andere kachels in gebruik. Geen haan die er naar kraaide. Ondertussen is zowat iedereen overgestapt op aardgas, elektriciteit, stookolie en bedraagt het aantal houtkachels misschien nog 10% van wat het ooit was. En nu vinden sommigen het nodig om hier een drama van te maken. En wat betreft die oudjes die hun hout- of kolen kachel trouw blijven, think again. Oude(re) mensen stappen juist over van hout naar gas. Het is veel handiger en makkelijker, knop open draaien en het wordt warm. En gezien hun gevorderde leeftijd is het zagen van en zeulen met hout volledig uit den boze. Ik ken meerdere oudere mensen die deze overstap gemaakt hebben.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Toch wel de hout en kolenkachel zijn een doorn in het oog geweest.
Vandaar dat er subsidies waren voor de installatie van een pelletkachel.
Misschien met de bedoeling om de houtstroom beter te stroomlijnen en de mogelijkheid te voorzien om die mogelijks een bijdrage te laten leveren voor een beter milieu, lees pellettaks.
Met de discussie rond de GSC's rond pelletcentrales flakkeren de bezwaren weer op.

Echter in Vlaanderen lopen er een veelvoud aan zwijnen en nog een groter veelvoud aan kiekens rond die allemaal graag een (gemalen) graantje pikken.
De overslag van die meelproducten zorgen voor enorme hoeveelheid fijn stof maar geen haan die hierover kraait.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

als ik mijn palleten, bomen, ... niet zelf opstook... dan moet ik het hout naar het containerpark brengen (en voor betalen). Het containerpark verkoopt het dan aan verbrandingsovens... die het op hun beurt weer opstoken.
Ok, die hun rendement zal misschien wel hoger liggen... maar als ik het moet wegvoeren, vervuil ik het milieu ook.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Er zit ook een taksprobleem in dit verhaal.
Op mijn gasrekening staat een massa aan distributietarieven, taksen, heffingen, ...
Stookolie zit ook allerlei belastingen en heffingen op.

Het hout voor mijn kachel?
Komt uit de tuin. De staat vangt daar dus 0% belastingen op.
Correctie: aanschaf + onderhoud kettingzaag, kliefmachine, brandhoutzaag, ...
Maar niet elk jaar een mooie stroom inkomsten zoals bij gas, stookolie en/of elektriciteit.

Of mijn nieuwe kachel zoveel fijn stof, roet, ... uitstoot?
Durf ik te betwijfelen, want voldoet aan allerlei Europese regelgevingen. Het boekje bij de kachel stond vol certificaten.
En of het echt goedkoper is? Als je uw hout moet kopen denk ik niet dat het goedkoper is. Als je het hout zelf moet verwerken, schrijf je uw "werkuren" (eigenlijk ontspanning, maar goed) best niet op :).

@westenwind plat tegen de gevel
Een schouw moet voldoen aan allerlei regels, oa wat hoogte betreft. Het lijkt me straf dat de uitstoot van een schouw tegen een gevel kan slaan. Onze schouw steekt een halve meter boven ons dak uit. Voor je van daaruit een naburig huis tegenkomt zit je sowieso al 10-15 meter verder. Tegen dan is mijn schouwuitstoot al lang verdund en "naar boven" gegaan. Met een uitstoottemperatuur van 240° gaat de uitstoot echt niet dalen :)
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

heist_175 schreef:Er zit ook een taksprobleem in dit verhaal.
Op mijn gasrekening staat een massa aan distributietarieven, taksen, heffingen, ...
Stookolie zit ook allerlei belastingen en heffingen op.

Het hout voor mijn kachel?
Komt uit de tuin. De staat vangt daar dus 0% belastingen op.
Correctie: aanschaf + onderhoud kettingzaag, kliefmachine, brandhoutzaag, ...
Maar niet elk jaar een mooie stroom inkomsten zoals bij gas, stookolie en/of elektriciteit.

Of mijn nieuwe kachel zoveel fijn stof, roet, ... uitstoot?
Durf ik te betwijfelen, want voldoet aan allerlei Europese regelgevingen. Het boekje bij de kachel stond vol certificaten.
En of het echt goedkoper is? Als je uw hout moet kopen denk ik niet dat het goedkoper is. Als je het hout zelf moet verwerken, schrijf je uw "werkuren" (eigenlijk ontspanning, maar goed) best niet op :).

@westenwind plat tegen de gevel
Een schouw moet voldoen aan allerlei regels, oa wat hoogte betreft. Het lijkt me straf dat de uitstoot van een schouw tegen een gevel kan slaan. Onze schouw steekt een halve meter boven ons dak uit. Voor je van daaruit een naburig huis tegenkomt zit je sowieso al 10-15 meter verder. Tegen dan is mijn schouwuitstoot al lang verdund en "naar boven" gegaan. Met een uitstoottemperatuur van 240° gaat de uitstoot echt niet dalen :)
Houtrook gaat gewoon altijd naar beneden, die 240° zakt enorm snel naar omgevingstemperatuur en dwaalt dan neer, afhankelijk van het weer en wind vrij ver ook.
Om een idee te geven (niet mijn filmpje maar ik zie wel dezelde rook) https://www.dropbox.com/s/0g4xvb6aixzpj ... eneden.wmv

Ik ruik het ook gewoon altijd als ik de venster opendoe en van zodra in oktober mijn buur zijn houtstoof aansteekt begint een huisgenoot te hoesten, dit nu al het 3de jaar op rij. ik kan er mijn klok op gelijk zetten.
bambipower schreef:als ik mijn palleten, bomen, ... niet zelf opstook... dan moet ik het hout naar het containerpark brengen (en voor betalen). Het containerpark verkoopt het dan aan verbrandingsovens... die het op hun beurt weer opstoken.
Ok, die hun rendement zal misschien wel hoger liggen... maar als ik het moet wegvoeren, vervuil ik het milieu ook.
Om dezelfde reden kan je uw huisvuil ook gewoon in uwen hof verbranden...
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Ik ben blij te lezen niet de enige te zijn die een hekel heeft aan die houtkachels! Van mij mochten ze dat brandhout in het commerciële circuit goed belasten, samen met al de rest van dat 'officieel' brandmateriaal. Het stink en de uitstoot is schandalig (wat was het ook alweer, twee uur branden had dezelfde fijnstof uitstoot als 1100km rijden? Maar dan lekker lokaal... Als hier al mijn buren hun kachel opzetten zijn dat dus tientallen auto's die voor mijn deur staan ter draaien... Lekker is dat!).
Dat je hout uit je tuin of van vrienden brandt, tot daar aan toe, maar hier in de buren heeft zowat iedereen het omdat het al in de (oude) woning stond of voor de gezelligheid. Ze vergeten wel dat het vreselijk stinkt (ook als ze braaf stoken vind ik dat) en ik zo moeilijk mijn huis kan verluchten.
Ik ben absoluut niet de verzuurde buur en gung ieder zijn grillen (zo verdraag ik ook de barbecue uitlaat van mijn barbecue grage en zeer vriendelijke behulpzame buur die op enkele meter van een kamervenster staat... Maar soms vraagt een mens zich af of hij er niets officieel tegen kan doen... :evil:
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

NuKeM schreef:Maar soms vraagt een mens zich af of hij er niets officieel tegen kan doen...
Ja, bomen en struiken planten in je buurt. Die vangen het uitgestoten fijnstof op: Bos is goed voor de gezondheid door verwijdering van fijn stof

Een minutieus afgereden gazon vangt geen fijnstof op.

Voor de rest moet je maar gaan zeuren bij Joke Schauvliege waarom er geen strengere normen worden opgelegd voor houtkachels en brandhouthandelaars. En waarom er nog steeds hectaren bos definitief verdwijnen waarvan een deel in de houtkachels terechtkomt.
Bosbestand krimpt jaar na jaar
Canvas - De Afspraak: Hoeveel bos heeft Vlaanderen?

Derde punt en misschien wel het belangrijkste: waarom kiezen jullie niet voor een partij die strengere milieunormen en volksgezondheid als belangrijkste programmapunt heeft?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Er is hier 1 groot probleem.
Velen branden niet enkel brandhout, maar ook nat hout, behandeld hout, afval,...
Daarnaast is er naar regelgeving heel weinig mogelijk. Je kan nieuwe kachels aan normen laten voldoen, maar wat met oude kachels.
Je kan hout in het commerciële circuit aan normen laten voldoen, maar wat met mensen die in hun eigen hout voorzien?
Gisteren nog heb ik serieus gesnoeid. Alles wat dikker dan een duim is verzaag ik in stukken van 35cm en leg ik enkele jaren te drogen. Ideaal om de kachel goed op t° te krijgen. Onze hoofdbrandstof is aardgas, bijverwarming gebeurt met hout. Vroeger hoofdzakelijk afvalhout van een trappenmaker (kurkdroog eik, beuk en tropisch), tegenwoordig briquetten van ecopower. Aanmaken doe ik met wegwerp paletten. Daarbij let ik erop dat ik enkel paletten gebruik van massief, die lijmblokken laat ik liggen.
Ik doe ruim mijn ding om rekening te houden met het milieu, maar net zoals iedereen, vervuil ik ergens. Bij mij is dat dus blijkbaar de houtkachel.
Willen jullie mij nu verketteren als 'de boze grote vervuiler'? Ga uw gang, maar ik loop niet mee in die propaganda praatjes.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Onze nieuwe kachel zie of ruik je niet branden van buiten, behalve bij het aanmaken. Eens de kachel op temperatuur is (zeg 10-15 minuten) zie (roet) of ruik je die niet meer.
Als dat bij uw buren wel zo is, stoken ze fout: te lage temperatuur, nat hout, te veel hout, ...

Moet je daarom kachels gaan verbieden?
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Een nieuwe kachel kan een heel stuk efficiënter zijn, maar als je fout stookt bij een nieuwe kachel ben je ook sterk aan het vervuilen.
Met een oude kachel kan je ook goed stoken, maar dan moet je wat meer voeling hebben met je kachel.
Mocht ik nu een nieuwe nodig hebben zou ik ook voor een efficiënte gaan, maar dat is niet zaligmakend.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Of je er officieel niets aan kan doen, ja, doe dat, bel de polis, uw buren gaan u echt graag blijven zien.

Ik hoop dat je zelf nooit BBQ'd of ergens BBQ gaat eten, anders is het redelijk hypocriet. Maar als het daar zo slecht leven is, zou ik verhuizen.

En natuurlijk ben ji niet de onverdraagzame, ik denk niet dat er iemand is die zichzelf zo noemt.

Maar soit, als het stoort moet je het proberen op te lossen, en voor één keer heeft een bank gelijk: praten helpt. En water bij de wijn doen ook.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

raf1 schreef:
NuKeM schreef:Maar soms vraagt een mens zich af of hij er niets officieel tegen kan doen...
Ja, bomen en struiken planten in je buurt. Die vangen het uitgestoten fijnstof op: Bos is goed voor de gezondheid door verwijdering van fijn stof

Een minutieus afgereden gazon vangt geen fijnstof op.

Voor de rest moet je maar gaan zeuren bij Joke Schauvliege waarom er geen strengere normen worden opgelegd voor houtkachels en brandhouthandelaars. En waarom er nog steeds hectaren bos definitief verdwijnen waarvan een deel in de houtkachels terechtkomt.
Bosbestand krimpt jaar na jaar
Canvas - De Afspraak: Hoeveel bos heeft Vlaanderen?

Derde punt en misschien wel het belangrijkste: waarom kiezen jullie niet voor een partij die strengere milieunormen en volksgezondheid als belangrijkste programmapunt heeft?
Groen geeft geen f*** om houtkachels ed. (staat niet in hun 300p partijprogramma) het is ideologisch links geïnspireerd tégen de industrie en tégen de auto, die zitten nu allemaal met heel strenge normen, maar als het zijn eigen achterban treft (de hippies), ahja hout verbranden is gewoon "gezellig", dan blijft het gewoon muisstil. In Belgie zijn er gewoon géén normen voor houtkachels in tegenstelling tot vele andere landen. groene hypocrisie noem ik dat :bang: http://www.dutry.be/lezen/normen-wetten-n.html

Verder zijn ze ook nog eens voor een open grenzen beleid, terwijl Belgie nu al overbevolkt is, ze vergeten wel dat daarvoor ook woningen, wegen en bedrijven moeten worden gebouwd en jawel dus ook bossen moeten worden gekapt en natuur moet worden opgeofferd.
Met alle respect maar Groen? Nee, nog in geen 200 miljoen jaar.
Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3221
Lid geworden op: 04 jan 2013, 22:33
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 217 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tijdens het journaal van 11/10/2016 verschoot ik wel van de vergelijking: 2u stoken met hout = 1100 km rijden met de wagen :eek:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... al/2.47156
Internet & TV: Proximus Flex Fiber 500/500 + TV via  Apple TV
GSM: Hey Telecom 20 GB + 20GB boost

 iPhone 11 64GB SG |  Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) |  Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) |  iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw |  Apple TV 4K 2022 (2x) | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Welke bron zegt dat? VRT is niet echt een bron, wel een kanaal. Een studie? Een prof? ...?

Ik wil het wel eens lezen :).

Los van fijn stof, wil ik ook de E2E analyse eens zien van stookolie, gas en hout van mijn eigen bomen.
Laatst gewijzigd door heist_175 24 okt 2016, 10:16, in totaal 2 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Vaganzza schreef:Tijdens het journaal van 11/10/2016 verschoot ik wel van de vergelijking: 2u stoken met hout = 1100 km rijden met de wagen :eek:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... al/2.47156
Sorry, maar dat is een vergelijking van kust mijn kl*ten...
2 uur rijden met wat?
Ze vergelijken het fijn stof dat uit de uitlaat komt van 'een' wagen met die van de verbranding van 'een' kachel.
Laat ons vooral het fijn stof van de banden, remmen,... vergeten en oh, misschien stoot een auto wel meer uit dan puur fijn stof.

Als ik de experte hoorde vertellen op radio 1 verslikte ik me toch even in mijn koffie. Ik quote:
"de milieuvriendelijkste manier om een huis te verwarmen is met aardgas".
Awel, gij nu...
stefke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 438
Lid geworden op: 19 dec 2002, 20:15
Locatie: Tremelo
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 20 keer

Bbq met houtskool of zoals ik met hout voornamelijk eik en beuk (braai) mag binnenkort ook niet meer als je ze bezig laat. hottubs met hout voor de verwarming ook niet meer, voor alles vinden ze wel een rede.

Maar de grote installaties die mogen wel daar komt zogenaamd geen fijn stof af. Een industriebrand met zwarte rook na metingen geen probleem voor de gezondheid.

Maar als je in je tuin een vuurtje stookt dan heb je milieuvervuiling en fijn stof.

Twee maten en gewichten, dat vooral sinds dat Al Gore begon of de planeetopwarming. De Antarctica verminderd maar de Zuidpool groeit, daar komt er ijs bij. Sommigen beweren een nieuwe ijstijd. Het draait maar om een ding. Geld en macht. Elk onderzoek negatief of positief breng harde dollars op voor de onderzoekers.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

@stefke Je moet nu ook niet doorslaan naar de andere kant é.
Feit is dat er vervuiling is, vanwaar en hoeveel zal altijd een punt van discussie blijven, maar feit is dat er vervuiling is en dat is voor niemand goed.

Dus, als iedereen een inspanning levert naar eigen kunnen zijn we al een heel stuk verder.
Kachel stoken? Allemaal OK, maar doe dat op hoge t° en met juiste brandstof. Zijnde droog en zuiver hout.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

stefke schreef:Bbq met houtskool of zoals ik met hout voornamelijk eik en beuk (braai) mag binnenkort ook niet meer als je ze bezig laat. hottubs met hout voor de verwarming ook niet meer, voor alles vinden ze wel een rede.

Maar de grote installaties die mogen wel daar komt zogenaamd geen fijn stof af. Een industriebrand met zwarte rook na metingen geen probleem voor de gezondheid.

Maar als je in je tuin een vuurtje stookt dan heb je milieuvervuiling en fijn stof.

Twee maten en gewichten, dat vooral sinds dat Al Gore begon of de planeetopwarming. De Antarctica verminderd maar de Zuidpool groeit, daar komt er ijs bij. Sommigen beweren een nieuwe ijstijd. Het draait maar om een ding. Geld en macht. Elk onderzoek negatief of positief breng harde dollars op voor de onderzoekers.
Liever gecontroleerd met strenge normen en in grote hoeveelheden verbranden, dan in het midden van woonwijken zonder normen.
Ik heb nog begrip voor de sporadische bbq, maar huizen die heel hun woning ermee verwarmen, nee voor dat niet.

Hele woonwijken stinken naar de rook afkomstig van zo een kachels en als je het al ruikt is de hoeveelheid kankerverwekkend fijn stof navenant.
link naar wetenschappelijke studie van het WHO (origineel en vertaalde versie) http://houtrook.nl/world-health-organis ... hterhaald/
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

heist_175 schreef:Welke bron zegt dat? VRT is niet echt een bron, wel een kanaal. Een studie? Een prof? ...?

Ik wil het wel eens lezen :).

Los van fijn stof, wil ik ook de E2E analyse eens zien van stookolie, gas en hout van mijn eigen bomen.
VMM
https://www.vmm.be/nieuws/archief/lucht ... ls-gehaald
https://www.vmm.be/lucht/infografieken/ ... fullscreen

en daar lees je iets anders:
50g PM10
= 30u stoken met 40kg pellets
= 4u stoken met 13kg hout in een kachel
= 2u stoken in een open haard

= 300km met een vrachtwagen
= 600km met een bestelwagen
= 1100 km met een auto

VMM studie: https://www.vmm.be/publicaties/luchtkwa ... ewest-2015

De studie zelf en de bijhorende grafieken geven wel andere data:
- fijn stof in landelijke gebieden ligt veel lager dan in verstedelijkte en stedelijke gebieden. Tenzij je me wil doen laten geloven dat alle appartementen uitgerust zijn met kachels, durf ik toch stellen dat vooral landelijk gestookt wordt met hout.
- sinds 2000 is het fijn stof jaar na jaar gedaald -> wordt er dan minder met hout gestookt? Of zijn de kachels wél fijnstofvriendelijker geworden?
- in de studie komt het woord "hout" maar 2 keer voor
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

Vaganzza schreef:Tijdens het journaal van 11/10/2016 verschoot ik wel van de vergelijking: 2u stoken met hout = 1100 km rijden met de wagen :eek:

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/video ... al/2.47156
In de wagen is de verbranding op allerlei mogelijke manieren gecontroleerd en zijn er talrijke uitlaatgasbehandelingen en filters. Een kachel is zowat de max van ongecontroleerde verbranding aangezien er zo wat geen enkele factor vast staat, denk aan type hout, lucht/brandstofmengsel, verbrandingstemperatuur,... Tegenover een diesel van 1920 zal het wat gelijker opgaan.

Voor de gezelligheid eens een haardvuur aan steken is op zich geen probleem. Het zijn mensen die goedkoop willen op hout verwarmen en elke dag hun kachel/haardvuur aansteken met wat voor hout ze dan ook maar vinden. Dat zou verboden moeten zijn of op zijn minst heel hard belast worden dat al de rest interessanter wordt. Want zelf op gas is het nog vele malen interessanter voor het milieu. En de eigen gezondheid, laat staan die van de buren.

heist_175 schreef:Welke bron zegt dat? VRT is niet echt een bron, wel een kanaal. Een studie? Een prof? ...?

De studie zelf en de bijhorende grafieken geven wel andere data:
- fijn stof in landelijke gebieden ligt veel lager dan in verstedelijkte en stedelijke gebieden. Tenzij je me wil doen laten geloven dat alle appartementen uitgerust zijn met kachels, durf ik toch stellen dat vooral landelijk gestookt wordt met hout.
Het aantal openhaarden/kachels per km2 zal nog steeds lager zijn op het platteland dan in de stad. Dus dat argument gaat niet op.
En fijn stof komt ook van het verkeer, dat (veel) meer aanwezig is in steden.
- sinds 2000 is het fijn stof jaar na jaar gedaald -> wordt er dan minder met hout gestookt? Of zijn de kachels wél fijnstofvriendelijker geworden?
- in de studie komt het woord "hout" maar 2 keer voor[/quote]
Verkeer speelt ook een rol en sinds 2000 is de DPF op dieselwagens meer en meer aanwezig.
Laatst gewijzigd door AndRo555 24 okt 2016, 10:22, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

Met welke auto rij jij? Hoeveel km per jaar en welke afstand zijn jouw ritten?
Hoe is jouw tuin ingericht? Hoe onderhoud je deze?
Op welke t° staat je thermostaat in je huis?
Wat is het e-peil van je huis?
Hoeveel g vlees eet je per week?
Welk type afzuigkap heb je?

Om maar te zeggen, een stok zal je ALTIJD vinden.

Enne:
4u stoken met 13kg hout in een kachel
Dan smelt je gewoon... Weet je wel hoeveel energie dit vrij geeft?
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Dat wilde ik idd nog toevoegen: 3,25 kg hout per uur verstoken, dan ben je niet goed bezig.
In onze nieuwe kachel kom ik nog niet aan 1,5kg hout per uur en met de warmte van 's avonds te stoken, komen we 's morgens nog toe (650kg speksteen). Dus 's morgens moeten we niet stoken (niet op gas en niet met hout).

Ik zie het puur als demagogie rond het niet kunnen innen van belastingen op deze bron van energie.

Vorig jaar nieuwe wilgen geplant, het zal nog +/- 10 jaar duren eer ik daar stookhout van heb, maar eens we daar zijn heb ik een mooie stroom hout :).
Wilg -> knotwilg -> elke 3 tot 5 jaar vers brandhout
100% duurzaam

Is gas of stookolie duurzaam? Op=op :)
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Ik lees in die studie over verhoogde concentraties Benzo(a)pyreen in de wintermaanden. Ik lees als problematische meetpunten Zelzate en Sint-Kruis-Winkel.

Toevallig staan die meetpunten in de buurt van een omgebouwde steenkoolcentrale alias biomassacentrale van 180 megawatt en een cokesfabriek van een staalfabriek.

Toch wil men die Benzo(a)pyreen nu hoofdzakelijk in verband brengen met houtverbranding door huishoudens terwijl Zelzate en Sint-Kruis-Winkel al decennialang problematische meetpunten zijn door industriële toepassingen op basis van steenkool en cokes.

Merk zelf op dat momenteel ook reeds hoge waarden worden gemeten in Zelzate en Sint-Kruis-Winkel: http://luchtkwaliteit.vmm.be/
Hoofdzakelijk door huishoudelijke houtverbranding?
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

heist_175 schreef: 100% duurzaam
Is gas of stookolie duurzaam? Op=op :)
Duurzaam? Als in: dumpt hoge concentraties vervuiling in een woonomgeving? Het mag misschien co2 neutraal en hernieuwbaar zijn, maar dat maakt het niet meteen de beste keus. Tegenover stookolie is het kiezen tussen de cholera en de pest. Gas is al iets beter in een woonomgeving, maar is weer niet hernieuwbaar of c02 neutraal.
Met een warmtepomp heb je geen locale vervuiling en is evengoed co2 neutraal en hernieuwbaar mits groene stroom (PV of wind).
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

De inkt is nog niet droog en daar heb je het al:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161023_02533861
Om maar te zeggen, zoek je een stok? Niet moeilijk hoor.
Gebruikersavatar
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3442
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer

Je moet ook niet alle "houtkachels" onder dezelfde kam willen scheren.

Ik woon op het platteland en moest 5 jaar geleden een keuze maken voor verwarming (nieuwbouw passiefwoning):
- stookolie = fossiele brandstof (=eindig = negatieve C02 impact), vervuilend, ... dus no way
- gas = fossiele brandstof (=eindig = negatieve C02 impact), minder vervuilend dan stookolie, goedkope installatie, ... maar geen gas in de straat, dus no go
- elektrciteit (warmtepomp) = twijfelgeval, we kopen natuurlijk groene stroom (ecopower), maar juist in de winter als je je warmtepomp het meest nodig hebt, wordt er weinig groene stroom geproduceerd... + afhankelijk van een leverancier (ok, bij gas en stookolie ook)
- hout/pellets = CO2 neutraal, maar slecht qua fijn stof... nog even getwijfeld tussen pellets (brander van Ökofen) en hout (Brunner massakachel + EOS sturingssysteem) en zelfs combo hout/pellet (Destijds kon je op de Brunner ook nog een pelletmodule aansluiten, maar de prijs heeft ons doen afhaken).

Dus ja, gekozen voor hout. Onze kachel voldeed op moment van aankoop wel aan de eisen die de Duitse overheid (Brunner is Duits) binnen 5 jaar ging invoeren qua uitstoot van fijn stof ( dus onze kachel deed beter dan nodig was voor de huidige regulering). En die regels waren streng!

Om hieraan te kunnen voldoen moet je wel goed stoken natuurlijk (droog, onbehandeld hout) + goeie sturing. Het EOS systeem meet de temperatuur in de kachel en regelt de luchttoevoer in de kachel. Aangezien het een massakachel betreft, brandt die best zo warm mogelijk (= zeer weinig uitstoot van fijn stof). Wat velen met een houtkachel doen is de stoof "smoren" omdat het anders te warm wordt, maar dat is superslecht (onvolledige verbranding, meer fijn stof, meer roetaanslag, ...). Enfin bij massakachels is dat smoren compleet niet nodig.
Ik vul mijn kachel 1X met hout (= +- 10kg hout) en ik steek die aan en dat is het. In de winter doe ik dit dan soms dagelijks, soms om de paar dagen, soms 2X per dag (hangt er vanaf hoe hard de zon schijnt, de koude maakt veel minder uit).

Enkel bij het aandoen van de kachel zie je bij ons een beetje rook (omdat de temp nog niet optimaal is), maar daarna zie je bij ons geen rook meer door de schouw, enkel zo'n beeld dat je in de zomer ook over een warme weg kan zien.

Wat ons ook mee doen heeft beslissen voor hout is dat we ons eigen hout hebben = geen taxen (we betalen ons al blauw aan allerlei taxen, 't wordt tijd dat de overheid eens bespaard). We hebben een grote tuin met wilgen/kleine bosjes en een "groot" bos. Wij verbruiken veel minder hout dan dat er bij ons aangroeit (zelf geplant) is.

De kachel verwarmt ook het warm water (buffervat, wat in de zomer door een zonneboiler wordt verwarmd). Vorige winter (wel een vrij zachte winter) hebben wij 3m² hout gebruikt voor de verwarming van het hele huis + alle sanitaire warm water.

Enfin, dit verhaal om u maar te zeggen dat je niet iedereen over dezelfde kam moet scheren (wat de overheid natuurlijk wel gaat doen als ze ooit taxen gaan heffen op stoken met hout).
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Tabak stinkt ook én schaadt m'n gezondheid, zomer en winter. :angel:
Daar hoor ik niemand over klagen hoor...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5491
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 5 keer

Joe de Mannen schreef:Of je er officieel niets aan kan doen, ja, doe dat, bel de polis, uw buren gaan u echt graag blijven zien.

Ik hoop dat je zelf nooit BBQ'd of ergens BBQ gaat eten, anders is het redelijk hypocriet. Maar als het daar zo slecht leven is, zou ik verhuizen.

En natuurlijk ben ji niet de onverdraagzame, ik denk niet dat er iemand is die zichzelf zo noemt.

Maar soit, als het stoort moet je het proberen op te lossen, en voor één keer heeft een bank gelijk: praten helpt. En water bij de wijn doen ook.

J.
Voor de duidelijkheid, die BBQ is iets anders en ik ben van plan hem eens vriendelijk te vragen voor het aansteken te kijken of mijn venster niet open staat, zoja even aan te bellen als dat mogelijk is. Hij zal er waarschijnlijk geen probleem van maken, we komen goed overeen.

Voor de rest:
Als ik dat hier zo lees stoken mijn buren blijkbaar allemaal verkeerd... (ook mijn buur die zichzelf een kenner noemt, soms lijkt het bv. of er mist hangt in onze tuin, maar is het gewoon door witte rook van een stoof in zijn buitenhuis!)

Ik heb ook niets tegen de occasionele stoker. Dat je in putje winter of een koude (kerst)avond de open haard aan steekt voor de gezelligheid en de stralingswarmte, doe maar, geen probleem. Ook geen probleem met mensen zoals Nob hierboven, hij had genoeg goede redenen om dan voor hout te gaan, zit op het platteland en hij heeft er duidelijk tijd en geld in gestoken om zijn installatie zo deftig mogelijk te krijgen.

Wel heb ik een probleem met de slechte stokers die nu al, in oktober, dagelijks hun stinkstoof moeten aansteken in dicht bewoonde gebieden.
Vroeger trok ik het mij hier minder aan, het was niet fijn om in je slaapkamers/hal te komen en die stank in je neus te krijgen, net zoals het niet fijn is om tijdens een warme zomerdag je vensters te moeten sluiten omdat je buur een BBQ in gang steekt. Maar ik sloot de vensters en ging door.
Vandaag ben ik echter ook vader en denk ik aan de gezondheid van mijn kind. Moest ik het mij niet aantrekken, dan kon ik evengoed naast een snelweg gaan wonen.
De meeste van die stokers zouden bv. nooit in de buurt van een snelweg of drukke baan willen wonen moest je ze op de hoogte brengen van het fijn stof door het verkeer, maar die stoof, daar hebben ze dan weer geen probleem mee...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Zoals hierboven al aangehaald: als je smoor ziet (wit of zwart), dan ben je niet goed bezig.
Te koud aan het stoken, smeerlapperij stoken (plastiek, ...), nat hout stoken, ...
Gebruikersavatar
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6111
Lid geworden op: 20 jan 2015, 16:10
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 244 keer
Bedankt: 582 keer
Recent bedankt: 8 keer

wit: niet goed stoken of nat stoken (of opstart natuurlijk)
zwart: verf/plastiek/... afval dus

Achter ons woonde ook zo iemand die alle dagen pikzwarte rook had, dat KAN je gewoon niet hebben met hout.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

In de wagen is de verbranding op allerlei mogelijke manieren gecontroleerd en zijn er talrijke uitlaatgasbehandelingen en filters.
daar zit hem juist het misverstand: er zijn normen en er is een test en beiden zijn op elkaar afgestemd. Buiten die testprocedure is niets nog wat het lijkt.
Of denk je dat een wagen die met draaiende motor aan het rood staat aan de normen voldoet. Als hij daarna optrekt dat dit nog steeds volgens de normen is? T is bijna 6 of 24 december.
Vandaar dat elektrisch rijden op basis van een elektriciteitscentrale geproduceerde stroom schoner is dan een ICM, de uitstoot is ten alle tijde onder controle. Het is nog schoner rijden indien er echt groene stroom getankt kan worden.
Of de huidige benadering met grote accupacks de juiste is betwijfel ik, accuoplading tijdens het rijden op gewest en rijkswegen zouden de packs stukken kleiner kunnen houden (trolleybus principe).
road rebel
Premium Member
Premium Member
Berichten: 632
Lid geworden op: 24 jun 2015, 14:28
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 45 keer

Vanwege milieuoverwegingen en gezondheid (ook besparing op de meerkost van een houtkachelinstallatie) hebben we zelf beslist geen houtkachel te installeren. Dat is een persoonlijke keuze net zoals ik ook zou kunnen kiezen voor een elektrische auto ipv een Diesel. Daarom ga ik een ander nog niet met de vinger wijzen, eenieder maakt keuzes gebaseerd op wat belangrijk gevonden wordt (of financieel haalbaar is). Het hakken en klieven ga ik wel voor mij ouders doen.

Ik denk persoonlijk dat Heist_175 een gevoelige snaar heeft geraakt: stookhout komt meestal niet uit Vlaanderen, is minder controleerbaar en wordt voor een groot deel waarschijnlijk in het zwart aangeschaft. Als brandhout al aangegeven wordt, dan is er maar 6% BTW en geen accijns. Als overheid heb je veel meer aan elektriciteit, mazout, petroleum of aardgas!

Vergeet niet dat er bij een gat in de begroting altijd gekeken wordt naar maatregelen die veel binnenbrengen en die je kan invoeren over een zo groot mogelijk aantal inwoners (rel. laag impact).
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Waar het vandaag komt is niet meteen relevant, maar daar kan je ook een boom over opzetten.
Wij hebben jaren lang hout gekocht van een bos in de buurt van Averbode dat gekapt moest worden, omdat Natuurpunt vond dat er heide moest zijn ipv bos. Begrijpe wie begrijpe kan, maar als het toch gekapt moet worden, schuif ik graag aan :).
Ook het vrijmaken van bouwgronden levert heel wat hout op, het snoeien van kaphout (wilg, els, ...) rond overstromingsrivieren (bv Netevallei, Demervallei, ...) zijn allemaal "Vlaamse" gebieden met hout.

In Wallonië wordt er meer hout gestookt omdat je gewoon niet overal gas kan aanleggen (in Vlaanderen worden nieuwe verkavelingen ook niet meer standaard van gasleidingen voorzien -> nieuwbouw zit vaak met warmtrepompen).
Als je moet kiezen tussen stookolie en hout, weet ik wel wat te kiezen.
Stookolie is onderhevig aan belastingen, prijsschommelingen, ... hout daarentegen kan je zelf "kweken" of kopen. In het "beste" geval in het zwart, anders enkel met BTW.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”