Na de zonnepanelen nu de houtkachels onder vuur?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Amai, dan gaan er veel oude mékes het koud hebben in de winter, er zijn er nog veel die enkel maar op hout stoken hoor...
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Ramaht
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1294
Lid geworden op: 05 jul 2008, 10:36
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 150 keer

Vanaf volgende winter wisselstoken. Op de pare dagen mogen de even huisnummers de kachel opsteken en op de onpare dagen de oneven nummers.
Dus je kan kiezen, of je bent sociaal of je hent 1dag op 2 koud...
Gebruikersavatar
trikke2705
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 jan 2012, 11:15
Locatie: Herselt
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Ze hebben nog iets gevonden waar ze taksen kunnen op heffen...man man man.
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Al die studies die worden uitgevoerd worden betaald door de overheden of drukkingsgroepen nie moeilijk dat zulke resultaten steeds naar voor komen
USA is beter dan Belgie wat fijn stof betreft en daar geloof ik niks van
Men legt ons regels op maar luchtvervuiling stopt niet aan de grenzen en daar hoort men nooit iets van
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Vervuiling stopt niet aan de grenzen maar fijn stof is wel altijd "redelijk lokaal" rond de bron.
Vraag mij alleen af of er nu zoveel meer houtkachels in gebruik zijn in vergelijking met vroeger?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2399
Lid geworden op: 23 dec 2007, 15:56
Locatie: nevele
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 102 keer

Alee hup moeten we binnenkort onze houtkachels uitbreken en exporteren naar Rusland waar het allemaal geen probleem is?
Als ze een nieuwe betalen mij goed hoor...
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

misschien wordt het eens hoog tijd om een politiekerstaks in te voeren :beerchug:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Vanwaar de kritiek op de politiek en gezever over belastingen? De reacties hier beginnen veel weg te hebben van de (triestige) reacties op hln. Er staat toch ook nergens in het artikel dat ze het willen afschaffen? :roll:

Ik kan dat wel geloven dat met hout stoken veel fijn stof veroorzaakt, daar zal zeker waarheid in zitten. In het artikel staan gewoon de feiten (allez ja, hln en feiten moet je altijd wel met een korrel zout nemen) en dat er vanaf nu enkel nog van die nieuwe kachels gekocht mogen worden, da's toch aanvaardbaar? Nergens staat dat er belastingen of dergelijke zullen worden geheven. Het 'probleem' gaat zichzelf dus waarschijnlijk oplossen.
Laatst gewijzigd door gm123 10 dec 2013, 20:13, in totaal 2 gewijzigd.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 920
Lid geworden op: 09 apr 2006, 17:48
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 80 keer
Recent bedankt: 1 keer

Hout is vaak particulier gekocht, dus 0% btw, terwijl Gas en elektriciteit 21% btw + nog eens 45% transport kosten, geen wonder dat mensen voor hout kiezen helaas.
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Heronic schreef:Vraag mij alleen af of er nu zoveel meer houtkachels in gebruik zijn in vergelijking met vroeger?
Je zou eens moeten weten. Mensen met centrale verwarming op mazout of gas hebben de rekening voor die brandstoffen de laatste jaren serieus zien stijgen. Dus men maakt een oude open haard terug gebruiksklaar of zet er gewoon een houtkachel bij. Zelfs voor kachels op steenkool is er de laatste jaren terug een heropleving (voorbeeld).

Het valt gewoon op dat de kloof tussen miserie (in mijn ogen is dat stoken op hout, gas, mazout of steenkool) en luxe (warmtepomp, passief huis, ...) gewoon enorm groot geworden is. De mensen die zich de laatste jaren niet met energiebesparing en/of isolatie van hun huis hebben bezig gehouden zijn nu het kind van de rekening.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Liber! schreef:Hout is vaak particulier gekocht, dus 0% btw, terwijl Gas en elektriciteit 21% btw + nog eens 45% transport kosten, geen wonder dat mensen voor hout kiezen helaas.
SSSShhhh je hebt net de achterliggende reden om het "fijn stof" van de houtkachels aan te pakken verklapt.
Tax op pet flessen was ook voor het milieu he, het mileu ging er wel bij varen want we gingen allemaal glazen flessen kopen weet je nog?
Het milieu is en blijft het beste excuus om extra inkomsten te genereren. Iedereen slikt dat.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

gm123 schreef:...en dat er vanaf nu enkel nog van die nieuwe kachels gekocht mogen worden, da's toch aanvaardbaar? Nergens staat dat er belastingen of dergelijke zullen worden geheven. Het 'probleem' gaat zichzelf dus waarschijnlijk oplossen.
Zie ook mijn reactie op HLN. Het volstaat te kijken op tweedehands websites à la Kapaza om honderden houtkachels aangeboden te zien, verre van nieuw. Ik heb trouwens mijn houtkachel ook tweedehands gekocht via zo een site. Hout heb ik à volonté van op mijn werk, dus gratis stoken.
Nu, waar rook is, is meestal vuur. En zoals o.a. Heronic schrijft: onder het mom van "milieu" zijn alle vormen van taksen en belastingen goed. En de burger, hij slikt het allemaal en legt er zich mooi bij neer.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Mijn ouders stoken ook op hout, en om aan quasi gratis hout te geraken is het eigenlijk simpel. Zet gewoon in de lokale krant een advertentie dat je bij particulieren gratis de (in de weg staande) bomen in hun tuin komt omzagen op voorwaarde dat je het hout mag meenemen. Ok ja, je moet investeren in een kettingzaag, een aanhangwagen en plaats om het hout te laten drogen, maar op het platteland met een grote tuin heb je die dingen meestal voorhanden.

Vanaf dan is het een win-win situatie: de particulier is van zijn bomen af, en jij hebt goedkoop hout. Op die manier hebben wij nog tientallen aanhangwagens hout binnengebracht.

Soit, nu zou ik er zelfs nog niet aan denken om het doen, want het is gewoon teveel miserie voor wat het waard is (in mijn ogen)...

In plaats van taksen of subsidies geloof ik eerder in betere regels: verplicht alle nieuwbouw om quasi LEW/passief te bouwen en liefst zonder stookinstallatie op fossiele brandstoffen. En ja, het kan goed zijn dat dat duur is, maar als men iedereen verplicht om die materialen te gebruiken, dan zakt de prijs vanzelf (schaalvergroting).

Dan zit je natuurlijk nog met de mensen die een bestaand huis verbouwen, wat meestal (in onze streek toch) niet aangegeven of aangevraagd wordt, en wat blijkbaar de normaalste zaak van de wereld is. :-(
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Jack Daniels schreef:Nu, waar rook is, is meestal vuur. En zoals o.a. Heronic schrijft: onder het mom van "milieu" zijn alle vormen van taksen en belastingen goed. En de burger, hij slikt het allemaal en legt er zich mooi bij neer.
Als het nu effectief zo is dat hout stoken de grootste oorzaak van fijn stof is, dan mag daar toch iets aan gedaan worden? Als de mogelijkheid er is om een 'propere' kachel te kopen dan vind ik dat ze dat mogen verplichten, hetzelfde geldt toch voor oude vervuilende auto's? Ik ben absoluut geen groene jongen, maar ik vind dit gewoon een logisch verloop.

Ik snap gewoon niet waarom iedereen op zijn paard zit over politiek en belastingen, zo ver zijn we toch bijlange nog niet.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

In het verlengde van dat logisch verloop kan je gelijk ook autosport, pleziervaart, tracktorpulling en andere "vervuilende" zaken die niet noodzakelijk zijn gaan verbieden he.

Iets verplichten of verbieden louter omdat het goed zou zijn..

Verboden te roken(illegaal), drinken(illegaal), minder dan 8u per dag te slapen een slechte bmi en cholesterol te hebben...
Verplicht 3u sporten per week, met de fiets te gaan werken indien woon werk asftand <10km (vanaf >10km vrijstelling van 3u sporten) jaarlijkse controle (bmi, bloedonderzoek).

Supermarkten zouden maar de helft zo groot meer moeten zijn als je alles "wat niet goed voor jou en/of het milieu" is eruitgehaald zou worden.

Maar dat doen ze niet natuurlijk. Het is beter om ons te vertellen dat ze door dingen duurder te maken ons gedrag kunnen sturen. Dat begrijpen wij allemaal.
Als ik ga winkelen zie ik nog altijd evenveel petflessen en blikken langs de kassa passeren als vroeger. Het is wel duurder geworden, de kassa rinkelt en de natuur... die is er echt wel beter van geworden.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Een debiel verbod is natuurlijk weer het ideale middel om onrust te stoken onder de bevolking. De media zoekt weer eens bewust de controverse op terwijl er misschien wel positieve oplossingen bestaan of kunnen bedacht worden. Wanneer eens een artikel over de houtkachel 2.0?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

gm123 schreef:Als het nu effectief zo is dat hout stoken de grootste oorzaak van fijn stof is, dan mag daar toch iets aan gedaan worden? Als de mogelijkheid er is om een 'propere' kachel te kopen dan vind ik dat ze dat mogen verplichten, hetzelfde geldt toch voor oude vervuilende auto's? Ik ben absoluut geen groene jongen, maar ik vind dit gewoon een logisch verloop.
Voor mensen zoals jij bestaat echt wel dé perfecte oplossing voor dit soort problematiek. Wij kunnen naar hartelust hout verbranden, auto's kunnen lekker kilometers vreten, steenkoolcentrales blijven electriciteit leveren en allemaal blijven ze tonnen en tonnen fijn stof uitstoten en jij gaat er nooit meer last van hebben. Zie foto voor de oplossing:
masker.jpg
(11.09 KiB) 708 keer gedownload
Zo, en nu nog een blokje, fijn stof versrpreidend, hout in de kachel deponeren. Kwestie van zeker geen kou te lijden en ondertussen voor het raam in de gaten houden wie er bij mij in de straat tegen de vlakte gaat wegens een accute overdosis fijn stof in de longen. Het kan misschien het begin van de oplossing zijn tegen het verschijnsel "overbevolking". Ge gaat mij later nog dankbaar zijn. En mijn houtkachel nog veel meer.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Als het ook helpt tegen zombies wil ik er ook wel een... je weet maar nooit! :lol:
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 dec 2008, 19:38
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Heronic schreef:In het verlengde van dat logisch verloop kan je gelijk ook autosport, pleziervaart, tracktorpulling en andere "vervuilende" zaken die niet noodzakelijk zijn gaan verbieden he.
Verwarming lijkt mij toch wel iets dat noodzakelijk is. Niemand stookt voor de fun, tenzij misschien een houtvuurtje voor diegene met het pyromaaninstinct.

En ik denk dat we daar de lijn ook moeten trekken. Als het een noodzaak is moet het zo efficiënt mogelijk (het dagdagelijkse leven en de economie). Als het een hobby is wordt het inderdaad al wat moeilijker om een lijn te trekken, want dan kan je inderdaad alles wat plezant is verbieden.

Trouwens wat betreft traktorpullings en dergelijke is het al zover gekomen. De organisatie van deze cross stopt er na 20 jaar mee omdat ze (onder andere) aan geen milieuvergunning meer kunnen geraken. In Wallonië kan men met dat soort zaken echter lustig voortdoen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Jack Daniels schreef:Voor mensen zoals jij bestaat echt wel dé perfecte oplossing voor dit soort problematiek.
Ik denk niet dat je blij zou zijn met dergelijk antwoord moest de auto de boosdoener zijn.

Ik heb dus de indruk dat je een beetje last hebt ban het NIMBY syndroom.

Iedereen (auto, industrie, ...) die in het verleden werd aanzien als schuldige heeft serieuze inspanning moeten doen... is het dan niet eerlijk dat mensen met houtkachels dit ook moeten doen... of telt de groene gedachte plots niet meer als men zich aangesproken voelt :nono:
Gebruikersavatar
trikke2705
Plus Member
Plus Member
Berichten: 176
Lid geworden op: 01 jan 2012, 11:15
Locatie: Herselt
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

gm123 schreef:Ik snap gewoon niet waarom iedereen op zijn paard zit over politiek en belastingen, zo ver zijn we toch bijlange nog niet.
Op welke planeet heb jij de laatste jaren gezeten?
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Heronic schreef:In het verlengde van dat logisch verloop kan je gelijk ook autosport, pleziervaart, tracktorpulling en andere "vervuilende" zaken die niet noodzakelijk zijn gaan verbieden he.
Uh, neen. Da's iets volledig anders waar jij nu mee afkomt. Bij mijn weten is verwarming nog steeds noodzakelijk. Ze gaan stoken zelf niet verbieden, ze willen gewoon dat je een moderne kachel gebruikt. Wat is daar nu in godsnaam zo fout aan? Is iedereen plots vóór vervuiling of zo? Bij auto's geldt toch exact dezelfde regeling, waarom hier dan niet?
Jack Daniels schreef:Voor mensen zoals jij bestaat echt wel dé perfecte oplossing voor dit soort problematiek. Wij kunnen naar hartelust hout verbranden, auto's kunnen lekker kilometers vreten, steenkoolcentrales blijven electriciteit leveren en allemaal blijven ze tonnen en tonnen fijn stof uitstoten en jij gaat er nooit meer last van hebben. Zie foto voor de oplossing:
Dit is dus een uitstekend voorbeeld van een "hln-reactie". Wat voor zever ben jij nu aan het uitkramen man? Heb je mijn reactie wel gelezen?
Laatst gewijzigd door gm123 10 dec 2013, 23:45, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Verwarming lijkt mij toch wel iets dat noodzakelijk is. Niemand stookt voor de fun
Ik ken er genoeg waar de cv uit staat en de houtkachel aan voor de gezelligheid.
Ik trok enkel (misschien een beetje cynisch wel) de lijn door van verbieden/verplichten enkel omdat iets goed/slecht zou zijn.
En dus als het noodzakelijke aangepakt word lijkt het niet onlogisch dat het niet noodzakelijke volgt. Als alle beetjes dan toch helpen.
Ik kan fout zijn maar voor zover ik weet is fijn stof globaal gezien niet echt schadelijk voor het milieu. Hoogstens lokaal voor de gezondheid.
Maar dan vraag ik mij weer af of er nu zoveel meer hout gestookt word uiteindelijk.
Vroeger zat iedereen rond de stoof nu heeft iedereen cv, en die die vroeger zond de stoof zaten zijn wel het wel die nu 80-90 jaar worden.
Ik hekel soms gewoon dat streven naar perfectie. Omdat dat streven oneindig is en ons enkel tot in het absurde kan leiden.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2944
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Uitgedeelde bedankjes: 591 keer
Bedankt: 81 keer

Wij wonen hier 'op den buiten' en gaan s'avonds na de werkuren graag lopen.
De laatste tijd als het windstil is, is dat op sommige plaatsen hier niet meer te doen, krijg gewoon last aan ogen en luchtwegen.
Ik kom voor m'n werk dagelijks in het centrum van Antwerpen, ben er zeker van dat de lucht daar properder is.

Maar begrijpen doe ik het wel dat mensen genoodzaakt zijn om terug te grijpen naar dingen als 'hout stoken'.
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Een ajuin irriteert ook geweldig maar is niet perse ongezond.
co ruik of proef je helemaal niet maar is wel geweldig dodelijk.

Als je langs een drukke baan loopt krijg je vast meer fijn stof binnen en daar heb je dan geen acute last van.
De zuiverheid van de lucht dan afmeten aan z'n geur lijkt me een beetje kort door de bocht. <- (Oh wat heb ik zin hier nog een hlneke achter te gooien :lol: )
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1113
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Fijn stof is wel gekoppeld met aandoeningen van de luchtwegen, ik zou er alvast zo weinig mogelijk mee te maken willen hebben. Ik vind trouwens dat er een enorm groot verschil is tussen iets verbieden en trachten iets milieu- en mensvriendelijker te maken. Van fijn stof is de algemene consensus dat het schadelijk is voor de gezondheid, dus dan ben ik dat ook liever kwijt dan rijk.

En de vergelijking met vroeger: het is nu ook niet omdat iedereen vroeger rond de stoof zat dat het toen ook effectief beter was. Integendeel zelfs, kijk maar naar de tijd van de kolencentralens. Ik zou er niet graag hebben naast gewoond. Het feit dat de mensen van toen oud worden wil op zich ook niets zeggen. Er zijn er genoeg die elke dag van hun leven een pakje per dag roken en toch 90 worden, maar niemand gaat beweren dat roken gezond is.

Indien het echt klopt dat hout stoken een grote bron is van fijn stof, dan is het verplichten van een moderne kachel juist een structurele maatregel die voor de verandering eens een verschil kan maken, in tegenstelling tot een idiote milieutaks bijvoorbeeld. Nu, ik ben het wel eens dat een direct verbod op oude kachels niet nodig is, maar op lange termijn vind ik dat een mogelijke optie. Direct gaan afkomen met belastingen dit en vadertje staat dat, da's gewoon links gezever en daar heeft niemand iets aan. (niet op u persoonlijk Heronic)
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

r2504 schreef:... of telt de groene gedachte plots niet meer als men zich aangesproken voelt :nono:
Net zoals jouw commentaren op gebied van zonnepanelen, moet je eens dringend een onderscheid leren maken tussen de groene gedachte en financieel voordeel. Wie zonnepanelen legt of wie een houtkachel plaatst, doet dit NIET uit milieu overwegingen, tenzij hier of daar een paar geitewollen sokken dragers. De enige reden waarom mensen hier voor kiezen is het financieel voordeel. Het wordt hoog tijd dat je die groene gedachte laat varen. Als er geen financieel voordeel bij is, dan doen mensen nu eenmaal niet de moeite om hier een investering voor te doen.
We kunnen dat hier meteen koppelen aan een poll: stel de vraag waarom mensen gekozen hebben voor zonnepanelen en/of een houtkachel. En geef als antwoordmogelijkheden: a) uit respect voor het milieu en b) voor het financiële voordeel.
Je zou versteld staan van de antwoorden.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Kleine nuance aanbrengen aan de vergelijking tussen kachel en roken :
de kachel was vroeger gewoon de verwarming. Het was de kachel aan of koud hebben. Nagenoeg iedereen stookte. Er is geen enkel ogenblik in de tijd geweest waar iedereen rookte. Beetje kromme vergelijking.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1921
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 160 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb inderdaad ook een pelletketel en zonnepanelen uit financiele overwegingen. En ook wel een stuk uit hobby/interesse. Nu denk ik toch dat er een immens verschil is in stoken en stoken. Als je soms al de rook uit de schouw ziet komen bij sommige huizen, weet je dat het al geen zuiver hout is dat ze stoken. In sommige tuinen zie je trouwens kappotte ikea meubelen e.d. liggen, klaar om in de stoof te verdwijnen.

Maar dat hout stoken terug in de lift zit, moet je niet aan twijfelen. Kijk maar eens in de drive-in van de Makro. 3 jaar geleden amper steenkool of hout te vinden, nu is daar soms een hele rayon voor gereserveerd.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Jack Daniels schreef:
r2504 schreef:... of telt de groene gedachte plots niet meer als men zich aangesproken voelt :nono:
Net zoals jouw commentaren op gebied van zonnepanelen, moet je eens dringend een onderscheid leren maken tussen de groene gedachte en financieel voordeel. Wie zonnepanelen legt of wie een houtkachel plaatst, doet dit NIET uit milieu overwegingen, tenzij hier of daar een paar geitewollen sokken dragers. De enige reden waarom mensen hier voor kiezen is het financieel voordeel. Het wordt hoog tijd dat je die groene gedachte laat varen. Als er geen financieel voordeel bij is, dan doen mensen nu eenmaal niet de moeite om hier een investering voor te doen.
We kunnen dat hier meteen koppelen aan een poll: stel de vraag waarom mensen gekozen hebben voor zonnepanelen en/of een houtkachel. En geef als antwoordmogelijkheden: a) uit respect voor het milieu en b) voor het financiële voordeel.
Je zou versteld staan van de antwoorden.
Ik zal u meteen het antwoord op uw poll geven: wij keken al jaren naar zonnepanelen en waren toch van plan om er vroeg of laat te leggen, de subsidie heeft er alleen voor gezorgd dat het sneller is gebeurd.

En wat de houtkachel betreft, ik denk dat een groot probleem in het gebruikte hout en de manier van stoken ligt. Als je droog zuiver hout met een goed rendement kan opstoken zal de 'vervuiling' nog wel meevallen. Als je echter al het hout waar-je-anders-op-het-containerpark-voor-moet-betalen gaat opstoken, inclusief verf, vernis, lijm en mastic of siliconen, dan is het een ander verhaal.

Dat mensen vroeger eeuwenlang hebben gestookt met hout, is een feit. Het enige verschil is dat er toen nog niet zoveel andere vervuilers waren en de totale impact dus kleiner was. Toen was de houtstoof misschien wel verantwoordelijk voor 100% van het fijn stof, er was alleen minder fijn stof.

[met-statistieken-bewijs-je-dus-alles]
Dus procentueel gezien is er al veel verbeterd in de loop der jaren.
[/met-statistieken-bewijs-je-dus-alles]

Vergelijk de redenering eens met een werkvloer.
Een bedrijf bestaat 25 jaar, er zijn elk jaar 10 werknemers bijgekomen, die elk jaar een vooruitgang boekten in hun verloning.
Op een dag is het crisis en komt de bedrijfsleider tot de conclusie dat de loonkost te hoog is en dat er dus mensen moeten afvloeien.

Wie vinden de meeste mensen dat er logischerwijs weg moeten ?

Diegene met 'het grootste aandeel' in de loonkost ?
Neen, want die werken er al het langst. In zo'n geval is er niemand die er een probleem mee heeft dat de 'laatst bijgekomenen' eerst vertrekken.
In het geval van de houtstoof, die is er al jaren, maar omdat ze het grootste aandeel *zou* hebben wordt ze geviseerd, terwijl er meer jongere technieken zijn die een kleiner aandeel hebben, maar er wel voor zorgen dat het fijn stof nu een probleem vormt, die nu buiten schot blijven.

Just my 2cts.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 feb 2010, 11:09
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Ikzelf stook ook bij met hout, maar heb wel een moderne kachel met heel goede verbranding. Ik moet de asla die nog eens niet zo groot is (15x10x5 ongeveer) misschien 1 keer op 20 leeg maken. Ik probeer ook zoveel mogelijk met proper hout te stoken omdat dat beter is voor de verbranding en minder geurhinder geeft in huis. Van mij mogen ze gerust invoeren dat je de kachel niet mag aandoen op dagen met smogalarm, op voorwaarde uiteraard dat er een uitzondering is voor mensen die geen andere manier van verwarmen hebben. Als ze een taks op hout stoken gaan heffen, dan breek ik ze gewoon af denk ik.

Binnenkort taks op een BBQ aansteken in de zomer ;-)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Gebruikersavatar
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2746
Lid geworden op: 20 okt 2003, 16:41
Locatie: Bij mijn vrouw
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Waar is de tijd van de tonnen in de achtertuin.. :)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Of waar is de tijd toen mijn grootvader het loof van zijn aardappelen op het land liet drogen en dan de fik er in. (in het loof, niet in mijn grootvader)
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
krisken
userbase crew
userbase crew
Berichten: 19763
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Joe de Mannen schreef: En wat de houtkachel betreft, ik denk dat een groot probleem in het gebruikte hout en de manier van stoken ligt. Als je droog zuiver hout met een goed rendement kan opstoken zal de 'vervuiling' nog wel meevallen. Als je echter al het hout waar-je-anders-op-het-containerpark-voor-moet-betalen gaat opstoken, inclusief verf, vernis, lijm en mastic of siliconen, dan is het een ander verhaal.
Niet dat ik je wil aanvallen hoor Joe, maar je antwoord bracht wel een andere vraag met zich mee : wat doet een containerpark met het hout dat anderen in hun kachel gooien? Toch ook verbranden denk ik dan?

Bij mijn ouders thuis is er een allerbrander. Kolen, hout, je gooit het er in en t brand wel. Echter is er amper een hoeveelheid kolen te vinden thuis. Meeste gebeurd met hout dat ze gedurende het jaar links en rechts krijgen. Voornamelijk oude meubelen (kasten, stoelen, ...), oude paletten (die ze eerst nog in 3 mogen zagen) of bomen die enkele jaren omver zijn gekapot (grotendeels wegens ziekte, en uiteraard volledig uitgedroogd, min 4 jaar langs de kant).

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
lion51
Premium Member
Premium Member
Berichten: 605
Lid geworden op: 12 nov 2009, 12:21
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 72 keer

Wees maar zeker op termijn zal iedereen nog taks betalen op een houtkachel
Men heeft geld nodig hoor en allerlei soorten pestbelastingen zijn welkom
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik kan mij best voorstellen dat mensen die een houtkachel/kolenkachel/allesbrander... hebben, niet alleen die brandstof erin verbranden waar de kachel voor geschikt is maar ook nog eens allerhande afval (plastiek, isomo schaaltjes...) in deze kachels gooien. En dat er dan een reukje vrij komt, dat ben ik de laatste om dat tegen te spreken. Echter, heden ten dage wordt er enorm veel ingespeeld op schuldgevoelens bij de "dader". Verder wordt er nog een schepje bovenop gedaan door te stellen dat je een schouwbrand zou kunnen veroorzaken door al deze materialen te gaan verbranden. Mijn grootouders hadden vroeger een kolenkachel en alles wat maar enigszins brandbaar was, belandde in de kolenkachel. Liever dat dan een vuilniszak te vullen. En ik kon ze zeker geen ongelijk geven. Hebben die mensen ooit een schouwbrand gehad? Nee. Heb ik daar ooit een schoorsteenveger langs weten komen? Nee. Maar anno 21ste eeuw moet natuurlijk iedereen zijn graantje meepikken van om het even welke situatie. Afval mag je niet verbranden in de kachel, ook niet in de tuin. Ah nee, dat moet in de vuilniszak die schandalig duur is. Om "wettelijk" in orde te zijn moet de schoorsteen om de zoveel tijd gekuist worden. NIet dat er dan veel roet in die schoorsteen zit. Ah nee, die schoorsteenveger moet ook zijn boterham verdienen. Ik heb het hier nogal gezegd en ik blijf het herhalen, alleen zijn sommigen selectief doof en/of blind als het op milieu en afval aankomt: AFVAL IS BIG BUSINESS.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

@ allesbrander
Zelfs in een "allesbrander" mag je enkel zuiver hout stoken en kolen enzo, maar niets anders.
Dus als iemand meubels opstookt enzo, is dat een flagrante overtreding

@ hout op containerpark
Hout van het containerpark wordt vergast aan hoge temperatuur, met een katalysator op de schouw.
Dat betekent dat er heel weinig schadelijke stoffen vrijkomen en dat het een zuivere verbranding is. Er zijn maar weinig haarden/schouwen die gedurende lange tijd op vol vermogen kunnen draaien, meestal omdat de ruimte zelf te heet wordt. Gevolg: stoken met verminderde zuurstoftoevoer, dus een onvolledige verbranding, dus roet, fijn stof, ...
Verbranden van (afval)hout wordt trouwens als "biomassa" beschouwd en de daarmee opgewekte elektriciteit is groene elektriciteit. Als ik me niet vergis heeft Electrabel zo'n installatie staan in Vilvoorde. De renovatie van die installatie naar biomassa (was vroeger kolen denk ik) is gebeurd met veel subsidies (~ €350 miljoen ofzoiets) en Electrabel krijgt er nu GSC voor :).

Als ze echt iets willen doen aan die oude haarden, hier enkele effectieve maatregelen:
- bij verkoop of verhuur van een woning mag een vervuilende installatie niet aanwezig zijn (er zijn gelijkaardige restricties voor elektriciteit en brandveiligheid)
- verkopen van oude kachels mag niet. Het is genoeg om de 2de hands sites + zoekertjes in de krant in de gaten te houden en boetes uitdelen als zoiets toch verkocht wordt (drugs verkopen mag ook niet, je kan werken met een label zoals bij kinderstoelen: het cijfer geeft aan of je het nog mag gebruiken in 2013 of niet)
- kachels van het correcte type moeten een soort certifiëring krijgen (iets met een code ofzo), zodat mensen duidelijk zien, wat wél gekocht mag/moet worden

Op die manier gebeurt er echt iets. Het enkel "verbieden" werkt willekeur in de hand.
Als uw buur toevallig flik is en iets tegen u heeft, hang je eraan. De rest van het land blijft ongemoeid. Alsof er budgetten zijn om "smog-stokers" op te sporen. 's avonds gaan rondrijden in een flikkencombi met het raam open op zoek naar een schoorsteen die aan het braken is :bang:
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7916
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 734 keer
Recent bedankt: 1 keer

Wat hier nog niet vermeld werd: al die rook van de crematoria.... jakkes, fijn stof van verbrande lijken inademen. Aan al die moraalridders die nu plots overal fijn stof zien opdoemen als gevolg van een artikel in een krant: get a life of pleeg zelfmoord.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Het is heus wel meer dan "maar" een artikel.
Dat een groot deel van het fijn stof in de winter van de houtkachels komt, is al langer geweten. Waarom dat nu plots in een krant verschijnt is mij een raadsel.
Fijn stof van verkeer is beperkt tot de weg zelf, misschien enkele meters er rond nog. Maar geen 100 meter.
Fijn stof van kachels wordt veel hoger in de lucht "gespoten" en heeft dus een grotere "fall-out". Combineer dat met het feit dat een kachel vele uren brandt en overal, niet enkel rond grote wegen ofzo...

http://www.lne.be/campagnes/stook-slim
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”