Na de zonnepanelen nu de houtkachels onder vuur?

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Dat natuurpuntverhaal in Averbode heeft te maken met 'herstellen in oorspronkelijke staat en naar oorspronkelijke vegetatie'. De dennebomen daar waren aangeplant om de mijnen te voorzien van hout voor stutwerken, maar de mijnen zijn al een tijdje dicht...

Op veel plaatsen laat natuurpunt het gekapte hout ook gewoon liggen, het verdwijnt wel vanzelf. (of iemand neemt het mee of het rot ter plaatse)
Hier in de buurt gaf de beheerder zelf aan dat we het mochten hebben als we het kwamen halen, maar toen was het al dermate in staat van ontbinding dat het niet meer stookwaardig was.

Maar miin hout komt ook van eigen kap en overschot van eigen gemaakte meubelen (massief).

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Ik ben de bomen in de buurt van Averbode niet zelf gaan halen, maar het waren allemaal eiken en beuken.
Geen kleintjes ook, want ik heb heel veel blokken zonder schors.
Zoals ik al zei: begrijpe wie begrijpe kan.

Ik ben niet tegen Natuurpunt, maar soms begrijp ik hun acties niet.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

Momenteel reeds middelmatige kwaliteit qua fijn stof in de hele Gentse kanaalzone: http://luchtkwaliteit.vmm.be/
Dat zal toch niet van houtstokers zijn?
Trouwens de middelmatige kwaliteit zie je ook in het Antwerpse op een meetpunt vlakbij Umicore.
burgundy
Starter
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 okt 2016, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Nu in het verre Belgische verleden is er ooit iets op papier gekomen.
Nu het gebruiken van bruinkool brikets was verboden in de grote steden in den Belgique.
Nu echter een probleem deze waren overal vrij aan te kopen in de handel.
Dus het mag niet , maar ja de verkoop laat men gewoon doorgaan.

Och ja is iets uit de Seventie's dit regeltje.

Nu gaat het over hout stoken , precies of in de steden hebben ze allemaal een hout kachel.

Ja wat we zelf doen doen we beter , iets veranderd sinds de jaren 70 denk het niet.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

heist_175 schreef:VMM
https://www.vmm.be/nieuws/archief/lucht ... ls-gehaald
https://www.vmm.be/lucht/infografieken/ ... fullscreen

en daar lees je iets anders:
50g PM10
= 30u stoken met 40kg pellets
= 4u stoken met 13kg hout in een kachel
= 2u stoken in een open haard

= 300km met een vrachtwagen
= 600km met een bestelwagen
= 1100 km met een auto

VMM studie: https://www.vmm.be/publicaties/luchtkwa ... ewest-2015
Afbeelding
Dan toch enige nuance over welk soort houtkachel je hebt :)
1Gigajoule = 278kWh = 66kg hout (4,22kWh/kg)
Een recente kachel stoot dus 1,4gram PM10 uit per uur.

Laten we daar vooral moord en brand over schreeuwen :)
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

trikke2705 schreef:Ze hebben nog iets gevonden waar ze taksen kunnen op heffen...man man man.
Alleen weten ze nog niet hoe.
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Minder taksen heffen op fossiele brandstoffen die minder fijn stof uitstoten :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Hmm, wij stoken met hout uit den hof van mijn ouders. Boom kappen, wilgen snoeien. Komt andere boom voor in de plaats dan. Wij dachten eigenlijk dat we dan goed bezig waren. Het is ook gezellig.
AndRo555
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3032
Lid geworden op: 04 aug 2012, 12:48
Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
Bedankt: 265 keer

heist_175 schreef:
Modbreak:
fullquote aangepast
heist_175 schreef:VMM
https://www.vmm.be/nieuws/archief/lucht ... ls-gehaald
https://www.vmm.be/lucht/infografieken/ ... fullscreen

en daar lees je iets anders:
50g PM10
= 30u stoken met 40kg pellets
= 4u stoken met 13kg hout in een kachel
= 2u stoken in een open haard

= 300km met een vrachtwagen
= 600km met een bestelwagen
= 1100 km met een auto

VMM studie: https://www.vmm.be/publicaties/luchtkwa ... ewest-2015
Afbeelding
Dan toch enige nuance over welk soort houtkachel je hebt :)
1Gigajoule = 278kWh = 66kg hout (4,22kWh/kg)
Een recente kachel stoot dus 1,4gram PM10 uit per uur.

Laten we daar vooral moord en brand over schreeuwen :)
Ik vermoed dat die per Gigajoule bruikbare warmte afgegeven aan in de kamer is? (gezien de efficiëntere kachels minder uitstoten).

Indien zo moet dit wel met een korrel zout genomen worden, want iemand die met een open haard stookt voor de gezelligheid zal waarschijnlijk niet dezelfde gigajoules warmte in zijn huiskamer induwen via die open haard als iemand met een stoof/kachel die puurt stookt voor de warmte.
Een open haard die 15 keer per jaar aan gaat voor de gezelligheid vs een kachel die de helft van het jaar serieus draait maakt dat de uitstoot van die open haard niet meer zo relevant is. Het zelfde voor oldtimers die heel veel uitstoten maar zodanig weinig rijden dat het effect ervan verwaarloosbaar is tegenover moderne auto's die dagelijks gebruikt worden.
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: 09 maa 2011, 16:04
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 81 keer

Zeker,

We hadden een gashaard in onze vorige woning. En die heeft in de negen jaar dat we daar gewoond hebben misschien 5 keer aangestaan.

Dat is leuk om te kunnen, maar als je centrale verwarming hebt moet je het niet doen voor de warmte hé.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Gisteren het programma fachtcheckers op TV.
https://www.een.be/factcheckers/houtkac ... eseltrucks

Een houtkachel stoot zoveel uit als 6 vrachtwagens was de stelling, na de test bleek dit met de nieuwere generatie dieselvrachtwagens nog veel meer dan 6. :eek:
Toch wel verschoten hoe weinig die nieuwere diesel vrachtwagens uitstoten. :!:
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5230
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 520 keer
Recent bedankt: 9 keer

dat een houtkachel veel fijn stof uitstoot dacht ik al veel langer als vandaag... (hoewel ik dacht dat ze tegenwoordig, net zoals dieselwagens, allemaal met filter ingebouwd kwamen)
ook dat het ecovriendelijk is heb ik nooit gesnapt (hoe kan het kappen en verbranden van bomen goed zijn voor het milieu -waar die bomen dus deel van zijn-?)

maar als je 1+1 doet en kijkt naar hoe men hout/pelletkachels heeft zitten promoten, dat gebruik dus ook gestegen is, en dan hoort dat onder andere de co2 uitstoot weer gestegen is... sja. (hoewel ook benzinewagens toch meer schijnen uit te stoten dan diesel, maar daar heb ik verder nog niet veel naar gekeken/geluisterd)

nuja, we weten toch al lang dat we het milieu aan het verkloten zijn voor de portemonnee (van de grote jongens) ?
maar we zullen wel gered worden door de klimaatjongeren :)
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Waar ik mij mateloos aan stoor is die visering van Jan Modaal. Jan mag geen kachels gebruiken want die stoten teveel troep uit. Jan moet zijn auto laten staan, want de files worden te groot en dat heeft negatieve gevolgen op de economie. Terwijl dat net voor meer uitstoot zorgt. Dat laten ze ons toch telkens onder de neus schuiven. In een ander topic bedoel ik daar dus ook de SKH mee.

Ondertussen tekent onze overheid zonder enig verpinken concessies goed voor de bouw van achterhaalde fabrieken met een massale uitstoot, uit fossiele grondstoffen zeg maar CO2. vlak onder onze neus. En ondertussen wordt de handel in emmissies goed gepraat en een markt-economische context bepaald hoeveel mag men uitstoten. :bang:

Ik word hier kotsmisselijk van.
Laatst gewijzigd door petrol242 05 apr 2019, 12:34, in totaal 1 gewijzigd.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Waar ik mij mateloos aan erger is net het tegenovergestelde, dat wanneer men spreekt over fijn stof men altijd beelden laat zien van het wegverkeer en fabrieken terwijl dat al lang niet meer de hoofdoorzaak is van uitstoot (door ontelbare maatregelen) De nummer 1 oorzaak van uistoot is de huishoudelijke uitstoot van Jan Modaal. Waar er, nul maatregelen worden genomen, dus is het maar normaal dat men dit wel gaat doen. Dit heeft trouwens niets met co2 te maken maar alles met volksgezondheid.
https://www.vmm.be/lucht/luchtverontrei ... uishoudens
https://www.vmm.be/lucht/fijn-stof/emissies-fijn-stof

Enja het af en toe affakelen is een probleem, maar een noodzakelijk kwaad in de productie, normaal enkel als het moet want ze verkopen het liever dan te laten opfikken.
(Als dat echter gebruikt wordt om met emissierechten te sjoemelen is dat nog iets anders en moet je dit melden aan de instanties)
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3970
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 410 keer
Bedankt: 100 keer

Dat ze maar eerst eens beginnen en de veel grotere landen, zoals China, VS, India, etc.
Daar zitten de grootste vervuilers, wat stelt een klein landje als België dan nog voor als het over het klimaat gaat.
Nu gaan er wel veel zeggen, "maar wij moeten het voorbeeld geven", de grote landen lachen ons vierkant uit.
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 430
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 26 keer

Gray schreef:Toch wel verschoten hoe weinig die nieuwere diesel vrachtwagens uitstoten. :!:
Hmmm. Even temperen.
Er is een hele market in manipulatie van de nieuwere diesel vrachtwagens. Veel vrachtwagens rijden met uitgeschakelde Adblue toevoeging door software manipulatie en stoten 100 keren meer NOx dan aangegeven door constructeur. Link, reportage van ZDF is interressant

Het meten van de Nox uitstoot vind plaats na de constructie, maar daarna in de verdere jaren is er geen controle meer op de emissie van vrachtwagens op de weg om deze fraude tegen te gaan.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

AnD schreef:Dat ze maar eerst eens beginnen en de veel grotere landen, zoals China, VS, India, etc.
Daar zitten de grootste vervuilers, wat stelt een klein landje als België dan nog voor als het over het klimaat gaat.
Nu gaan er wel veel zeggen, "maar wij moeten het voorbeeld geven", de grote landen lachen ons vierkant uit.
Klimaat (wereld) en fijn stof (lokaal) zijn compleet andere zaken..
Van fijn stof hebben u en ik NU al last.
Het klimaat, misschien/waarschijnlijk ook binnen x aantal jaar?
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Vind je?
We zijn overbevolkt en dat zorgt onder andere voor fijn stof.
Is dat een lokaal probleem, ik denk het niet.

De economie verwacht nu eenmaal groei, ook meer mensen dus om deze groei in stand te houden.
Dit gaat automatisch gepaard met meer vervuiling en andere problemen.
"iedereen" wil een oplossing maar niemand is bereid er zelf wat aan te doen, want het is steeds met de vinger naar iemand anders wijzen.

De enige oplossing die "geen" inspanning kost op termijn is minder kindjes maken.
Misschien beetje cru gezegd maar we zijn met te veel en steeds meer...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Het gaat over houtkachels, denk je dat het fijn stof van een houtkachel in België tot in china geraakt?

Dat we met teveel zijn, ben ik mee eens.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5780
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1770 keer
Recent bedankt: 10 keer

De zee stoot ook héél veel fijn stof uit: zout en zand
Heeft iemand daar last van?

De vergelijking op basis van aantal deeltjes, zonder de exacte chemische samenstelling te kennen, is dan ook pseudo-wetenschappelijke bullshit.
Laatst gewijzigd door raf1 05 apr 2019, 08:40, in totaal 1 gewijzigd.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2382
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 165 keer

Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

We moeten af van oneindige economische groei, en dan zal er veel opgelost geraken.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

petrol242 schreef:Ik word hier kotsmisselijk van.
Is dit niet een typisch geval van "don't hate the players, hate the game"?

Sterk gerelateerd, kan je je vinden in dit? https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/04/03 ... stofprijs/
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Ik woon op zo'n mooie blauw gekleurd deel van de kaart. Geen reden tot klagen of ergernis dus.
Waar ik me wel aan erger zijn sommige commentaren die verwijzen naar het grote kwaad van de uitstoot van een houtkacheltje dat slechts enkele maanden per jaar in een huishouden staat te gloeien. Of is dit al een kleine hint om de gewone burger warm te maken voor weeral een nieuwe extra heffing?

Niemand die verwijst naar de uitstoot van de vele vliegtuigen die toeristen voor een habbekrats naar één of andere exotische bestemming brengen, terwijl hier onze lokale handelaars de eindjes aan elkaar moeten knopen. Ik kan mij nog de tijd herinneren van een hemels blauwe lucht zonder die vele 'contrails'. Neen, het houtkacheltje is de grote schuldige.
Scholieren die hen als de grote voorvechters zien van een groen milieu en zichzelf daarvoor nu al 'stakingsrecht' toe-eigenen. Helaas vergeten ze de ongeloofelijke rommel die overblijft na een festival terug mee te nemen, of aan de meeneembalie van een hamburgertent daarna verpakkingen in de daarvoor bestemde container te gooien, zodat je in de grasperken errond ook al plastic rietjes tussen het gras kan zien groeien. De uitstoot van een houtkacheltje is natuurlijk niet groen genoeg.

Zo kan je nog tal van voorbeelden noemen waarmee je schade aan het milieu kan toebrengen en schijnbaar was het houtkacheltje daar nog niet in meegerekend. Maar daar zal dus binnenkort ook verandering in komen in de vorm van een (waarschijnlijk) milieubelasting erop.
Daarna zit het weer goed en kan je de houtkachel probleemloos weer aansteken, want je betaalt een milieuheffing erop. Net zoals op kunstof verpakkingen, je afvalwater, enz...

Samen maken we morgen mooier.... Zoals OVAM het stelt.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
murdock447
Pro Member
Pro Member
Berichten: 353
Lid geworden op: 28 sep 2008, 12:29
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 25 keer

ddd schreef:Het gaat over houtkachels, denk je dat het fijn stof van een houtkachel in België tot in china geraakt?
waarom niet? als het zand van de sahara en de radioactieve deeltjes van Tsjernobyl tot hier geraken zal het veel lichtere fijn stof wel gans de wereld rondgedragen worden...dit is niets nieuws....
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 85 keer
Bedankt: 260 keer

Kern van de discussie lijkt me dat de verantwoordelijkheid en het schuldgevoel naar de burger wordt geduwd.

@JamesEarlGray : Ik heb het al eens geschreven hé. Kapitalistische eigendomsverhoudingen beletten dat er de juiste keuzes gemaakt worden. Dus een prijs plakken op CO2 gaat niet verhinderen dat er nog steeds de verkeerde investeringen gedaan worden. Die prijs zal zich verder doen gelden binnen de markt en uiteindelijk zal de consument er weeral de dupe van worden.
Wie gaat trouwens die prijs bepalen? De markt? En aan wie gaan we die prijs betalen? De "overheid"? En dan botsen we weer op de globalisering van heel het gebeuren.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Jammergenoeg klopt dat niet met de werkelijke waardes, er zijn namelijk VEEL te weinig meetstations om een accuraat beeld te krijgen.
Waar staan die meetstations? afhankelijk van de te meten stof heeft men de bedoeling van de uitstoot op verkeersassen en vervuilende industriezones te meten. Maar al de rest is met wiskundige modellen berekend. oa canyoning in de stad.
Men kiest er dus bewust voor het probleem van huishoudelijke verwarming/verbranding onder de mat te vegen, want electoraal niet interessant.
Zeer jammer want het is niet alleen de hoofdoorzaak van fijn stof, maar ook van dioxines en kankerverwekkende PAK's, en dat niet op industrieparken maar midden in woonwijken.
timmermc schreef:
Ik woon op zo'n mooie blauw gekleurd deel van de kaart. Geen reden tot klagen of ergernis dus.
Waar ik me wel aan erger zijn sommige commentaren die verwijzen naar het grote kwaad van de uitstoot van een houtkacheltje dat slechts enkele maanden per jaar in een huishouden staat te gloeien. Of is dit al een kleine hint om de gewone burger warm te maken voor weeral een nieuwe extra heffing?

Niemand die verwijst naar de uitstoot van de vele vliegtuigen die toeristen voor een habbekrats naar één of andere exotische bestemming brengen, terwijl hier onze lokale handelaars de eindjes aan elkaar moeten knopen. Ik kan mij nog de tijd herinneren van een hemels blauwe lucht zonder die vele 'contrails'. Neen, het houtkacheltje is de grote schuldige.
Scholieren die hen als de grote voorvechters zien van een groen milieu en zichzelf daarvoor nu al 'stakingsrecht' toe-eigenen. Helaas vergeten ze de ongeloofelijke rommel die overblijft na een festival terug mee te nemen, of aan de meeneembalie van een hamburgertent daarna verpakkingen in de daarvoor bestemde container te gooien, zodat je in de grasperken errond ook al plastic rietjes tussen het gras kan zien groeien. De uitstoot van een houtkacheltje is natuurlijk niet groen genoeg.

Zo kan je nog tal van voorbeelden noemen waarmee je schade aan het milieu kan toebrengen en schijnbaar was het houtkacheltje daar nog niet in meegerekend. Maar daar zal dus binnenkort ook verandering in komen in de vorm van een (waarschijnlijk) milieubelasting erop.
Daarna zit het weer goed en kan je de houtkachel probleemloos weer aansteken, want je betaalt een milieuheffing erop. Net zoals op kunstof verpakkingen, je afvalwater, enz...

Samen maken we morgen mooier.... Zoals OVAM het stelt.
met verkleinwoorden te gebruiken maak je het probleem niet minder erg :P
we zijn als kind geindoctrineerd zijnde "het gezellig glooiend houtkacheltje" en "de vieze vuile fabriekschoorsteen", dat idee klopt (al lang) niet (meer).
Uitstoot is uitstoot, en een belasting gaat daar weinig aan veranderen maar als je ziet dat het verschil tussen de beste kachel met filter en de gewone open haard zo enorm groot is, dan kan de overheid zo een filtersysteem wel gaan verplichten.
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1322
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 135 keer

@petrol: het is volgens die open brief de bedoeling dat de overheid alle bedrijven zal belasten op CO2-uitstoot, zonder enige mogelijkheid op uitzondering. Dit zal voor hopelijk veel bedrijven betekenen dat investeren in minder uitstoot economisch een betere keus blijkt dan de status quo qua uitstoot aanhouden.

Uiteindelijk in een gezonde vrije markt van volkomen concurrentie zal de aanbieder met de laagste prijs winnen, en een laagste prijs haal je met de laagste kosten. Door deze tax zal CO2-uitstoot mee de kost beginnen bepalen en voor bedrijven op die manier eindelijk iets zijn dat ze willen verminderen.
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

Het probleem zal zichzelf deels oplossen omdat de houtkachels hun eigenaars vanzelf zal uitdunnen. Jammer dat ze ook de gezondheid van omwonenden mee schaden. Dit is cynisch maar het klopt voor een stukje. Ik begrijp niet dat mensen zichzelf willen kapotmaken maar dat is eigen aan sommige exemplaren onder de mensheid zeker, anders was roken ook al lang niet meer populair.

Luchtvervuiling is een belangrijke oorzaak van overlijdens en gezinnen vormen een significante bron van uitstoot. Het is dus niet het viseren van een groep maar gewoon gezond verstand om deze vervuiling aan te pakken. Uiteraard ziet iedereen liever dat de andere vervuiler aangepakt wordt en dat men zelf verder kan gaan. De verandering moet van anderen komen.

Het probleem krijgt ook meer aandacht in nieuwe wijken waar mensen aangezet worden om te investeren in nieuwe technieken en isolatie waardoor een ventilatiesysteem noodzakelijk wordt. Dit systeem zuigt dan de roet van de buur gewoon naar binnen! Door de verdichting, een gevolg van de bevolkingstoename, wordt dit steeds meer een probleem.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6287
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 505 keer
Bedankt: 609 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik stel me nu zo'n kale plek in het dorp voor waar geen leven meer is en twee ouw peekes die passeren: 'jaja Flavie, de Jos had een houtstoof hé'

:banana:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6006
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Dat de houtkachel van de buren wel eens (geur)hinder veroorzaakt oké.
Maar dat doet mijn gereedschap (best wel fanatieke doe-het-zelver) ook wel eens bij hun (maar zelf heb ik daar dan weer geen last van).
Als je in zo'n verstedelijkt gebied woont, dan weet je dat je elkaar zo nu en dan wel eens tot last bent.
Een beetje verdraagzaam naar elkaar ja, niemand is de perfecte buur hoor :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14848
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1043 keer
Recent bedankt: 7 keer

Gray schreef:Gisteren het programma fachtcheckers op TV.
https://www.een.be/factcheckers/houtkac ... eseltrucks

Een houtkachel stoot zoveel uit als 6 vrachtwagens was de stelling, na de test bleek dit met de nieuwere generatie dieselvrachtwagens nog veel meer dan 6. :eek:
Toch wel verschoten hoe weinig die nieuwere diesel vrachtwagens uitstoten. :!:
De cijfers van de VMM zijn wat overtrokken, check hun meetpunten maar eens.
Ik vind het veel interessanter om de Europese cijfers te gebruiken (hier al eens gepost, maar kan ff niet vinden).

Waarom vergelijken ze een splinternieuwe truck met een pruttelkacheltje? Los van het feit dat er (zoals hierboven al staat) kits op de markt zijn om AdBlue uit te schakelen (de kost, weet je wel).
Dus maak een eerlijke vergelijking: uitstoot van verwarmen hout, mazout, gas, elektriciteit.
En doe een voorstel van aanpak:
- hout stoken verbieden (de overheid verkoopt zelf stookhout :)),
- eerder remediëren: fijn stof vangers (zoals in Oostenrijk, Zwitserland, ...)
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1800
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bij ons staat het lichtgroen gekleurd, .., vanwege de overslag en het verwerken van grondstoffen voor dierenvoeding
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Als er geen hout meer is, of dat dit te duur wordt ga ik mij in de oostblok een kolenkachel gaan kopen.
Niet duur daar en opnieuw stoken op 'eikes' zoals vroeger. Heerlijke warmte en mooie gloei terwijl we naar Buren kijken op tv.

Die geldverslindende afzuiging in de woning is allang uitgeschakeld, en een deel van de isolatie her en daar ook verwijderd. Een huis moet kunnen ademen.
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

timmermc schreef:Een huis moet kunnen ademen.
Dat zegt men over mensen ook :lol:
Gebruikersavatar
timmermc
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 980
Lid geworden op: 07 nov 2012, 18:00
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 37 keer

Dizzy schreef:
timmermc schreef:Een huis moet kunnen ademen.
Dat zegt men over mensen ook :lol:
Een huis is verdraagzaam, mensen niet meer van elkaar.
Zolang het kan, stoken op fossiele brandstof en dat mijn groene buurman zijn neus maar dichtknijpt of verhuist.
En het plastic uit de zee maar gaat vissen. :beerchug:
Aan zee schijnt de zon altijd...☀️
Gebruikersavatar
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 9667
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 381 keer
Bedankt: 584 keer
Recent bedankt: 39 keer

U verwart verdraagzaamheid met boertigheid van uw kant en onderdanigheid van uw buren. En dan verbaasd zijn dat verdraagzaamheid achteruit boert. :roll:

Het doet me zo hard denken aan de situatie ivm roken destijds, stoort het als ik hoest mocht je als mee-roker nog net zeggen, anders was je niet verdraagzaam :roll:
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1460
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 370 keer
Bedankt: 155 keer

Ik weet niet of hart en vaatziekten of kanker nog onder verdraagzaamheid vallen. :?
huishoudelijke uitstoot (rook) gaat wel wat verder dan louter geurhinder, dat is net heel het punt.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”