Slimme meter maakt winnaars en verliezers

devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: jdeluyck
Bedankt: 66 keer
Recent bedankt: 4 keer
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer

Re: Slimme meter maakt winnaars en verliezers

Berichtdoor devilkin » 6 dagen 23 uur 27 minuten geleden (14 Mar 2019, 07:36)

Telenet Whoppa -- using Ubiquiti USG-3
Mobile Vikings & Proximus-- Using OnePlus 6 (ROM: Stock)

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer
Recent bedankt: 2 keer
Uitgedeelde bedankjes: 442 keer

Berichtdoor Joe de Mannen » 6 dagen 21 uur 48 minuten geleden (14 Mar 2019, 09:15)

het is blijkbaar niet 15 jaar vanaf nu voor iedereen…
J.

devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: jdeluyck
Bedankt: 66 keer
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer

Berichtdoor devilkin » 6 dagen 21 uur 39 minuten geleden (14 Mar 2019, 09:24)

15 jaar vanaf ingebruikname van je terugdraaiende teller, zoals ik het las.
Telenet Whoppa -- using Ubiquiti USG-3
Mobile Vikings & Proximus-- Using OnePlus 6 (ROM: Stock)

Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer
Uitgedeelde bedankjes: 442 keer

Berichtdoor Joe de Mannen » 6 dagen 21 uur 29 minuten geleden (14 Mar 2019, 09:34)

da's beter dan niks maar niet volgens de afspraak...

Vaganzza
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 127 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer

Berichtdoor Vaganzza » 6 dagen 21 uur 16 minuten geleden (14 Mar 2019, 09:47)

devilkin schreef:15 jaar vanaf ingebruikname van je terugdraaiende teller, zoals ik het las.

Is het niet zo dat elke installatie van zonnepanelen tussen nu en 31/12/2020 sowieso het terugdraaiende systeem zal hebben als keuze (ook al staat er een digitale meter)? Of begrijp ik dat nu verkeerd?
Telefonie, Internet & TV: Orange Internet & TV
GSM: Arend + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga

 iPhone SE 64GB SG |  Mac Mini (late 2014) |  Retina MacBook Pro 13" (2017) |  Apple TV 4 |  Airport Time Capsule 3TB

Fentimento
Member
Member
Bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Berichtdoor Fentimento » 6 dagen 20 uur 53 minuten geleden (14 Mar 2019, 10:10)

Bedankt.
Jammer genoeg is dat dan weer een site waar je best alles al weet....

Ouders gaan bouwen en wou weten of het aantrekkelijk was om warmtepomp te hebben ISM zonnepanelen.
Nergens ook maar een deftig voorbeeld met eenvoudige formule, enkel een nietszeggende tekst, site hierboven geeft zelfs aan dat je het niet kan uitrekenen met een warmtepomp:

Het resultaat van de simulator is niet geschikt voor prosumenten
met een warmtepomp

Voor zover ik kan zien:
Digitaal
werkelijke afname – injectie
Betalen eventuele extra energie
En nettarieven van de afgenomen electriciteit?

Deze tekst:

Vanaf het moment dat u een digitale meter heeft, zal u normaal gezien geen prosumententatief meer betalen, maar nettarieven op basis van uw werkelijke elektriciteitsafname van het distributienet. De energieprijzen van de leverancier en de heffingen zal u op dezelfde manier blijven betalen, op basis van uw gecompenseerde afname (= werkelijke afname – injectie).

Ipv
Terugdraaiende teller (basically afname-injectie?)
Prosumenten tarief
Betalen eventuele extra energie

Of ben ik nu helemaal in de war?
Super onduidelijk in mijn ogen.

Ik lees het 15 jaar gedoe ook als afname-injectie zelfs bij digitale meter aangezien er geen terugdraaiende tellers meer worden gezet bij nieuwbouw over x maanden?
Je kan gewoon kiezen of je prosumenten tarief betaald (vast bedrag per jaar ahv omvormer) of het nettarief van afgenomen electriciteit (naargelang hoeveelheid dat je afneemt)?

M_016
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 27 keer

Berichtdoor M_016 » 6 dagen 19 uur 40 minuten geleden (14 Mar 2019, 11:23)

@Fentimento
ter info:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20190313_04252628
Volgens het akkoord zullen eigenaars van zonnepanelen de kans krijgen om 15 jaar lang na installatie in het huidige systeem van de terugdraaiende teller te blijven. Voor wie dus al tien jaar zonnepanelen liggen heeft, wordt dat nog vijf jaar.
Dat geldt trouwens ook voor al wie nu nog snel - voor 1 januari 2021 - zonnepanelen laat leggen. Uiterlijk in 2035 dooft het systeem van de terugdraaiende teller uit.
Zonnepaneleneigenaars zullen zo de keuze krijgen tussen het huidige systeem waarbij er voor hen niks verandert en een nieuwe regeling die uitgewerkt zal worden door de VREG. Daarbij worden nettarieven aangerekend op wat mensen effectief van het net afnemen

Misschien schept bovenstaande "licht in de duisternis"; evenwel indien mogelijk nog afwachten in hoeverre bovenstaand akkoord "effectief van kracht wordt" (= niet in een schuif terechtkomt en gepubliceerd wordt bv. op website VREG na zgn. "juridische controle")

P.S. Zelf zou ik voor gebruik een warmtepomp "de kat uit de boom kijken", t.t.z. indien voorhanden voorlopig simpelweg voor aardgas kiezen (maar ja ik heb geen kristallen bol en dus is het een subjectieve mening)

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 61 keer
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Berichtdoor bruma » 6 dagen 18 uur 28 minuten geleden (14 Mar 2019, 12:35)

@Fentimento
Je moet onderscheid maken tussen voorstellen, goedgekeurde regelgeving en wat media interpreteert.
Je hebt gisteren info gekregen via de media (mét interpretatie onder omstandigheden of voor bepaalde groepen) over een voorstel.
Niks is hieromtrent al zeker, het zal voor de komende weken zijn.
Gezien het nog maar voorstellen zijn worden huidige teksten op websites niet meteen aangepast (nog oude info) en de simulator is zeker niet mee, dus obsolete.

Indien je ouder nog moeten bouwen kunnen ze perfect inspelen op het te verwachten verbruik én nu al ervoor zorgen dat dit zo laag mogelijk is. Immers isolatie is merkelijk goedkoper dan actieve systemen en gaan in principe niet defect.
Ik denk als ze dat in het achterhoofd houden dat ze eerder een probleem zullen hebben een efficiënte verwarming te vinden die dit kleine verbruik kan leveren.
Daarna kan gekeken worden naar PV's voor eigen opwekking én een kleine WP voor verwarming en SWW.
En zeker niet het isolatie probleem afkopen met actieve systemen die u tijdelijke voordelen geeft maar eigenlijk de oorzaak verdoezelt.
Hetgeen je niet verbruikt is de beste besparing.

laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 103 keer
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer

Berichtdoor laroyj » 6 dagen 17 uur 44 minuten geleden (14 Mar 2019, 13:19)

.. ik interpreteer die 15 jaar anders.. de nieuwe evt eigenaars van zonnepanelen , die deze tot de datum in 2020 installeren hebben idd nog de keuze en kunnen er nog voor opteren om gedurende 15 jaar een terugdraaiende meter te gebruiken ipv slimme meter..., echter ik intrepreteer het zo voor de bestaande eigenaars van zonnepanelen dat deze vanaf moment dat men begint met de uitrol van de slimme meters 15 jaar de tijd heeft, in de praktijk zal dat dus 2034, uiterlijk 2035 zijn... ik heb de simulatie gedaan, gezien ik naast mijn opbrengst van 5000 kwh uit mijn zonnnepanelen, nog 7000 kwh extra moet aankopen, daar ik ook maar 80% rendement heb, gezien ze op ZW liggen, en ik geen extra plaats meer heb, doe ik me 51 euro per jaar profijt met een slimme meter.. dus ik installeer hem vanaf dag 1.
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be

ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 184 keer

Berichtdoor ddd » 6 dagen 17 uur 32 minuten geleden (14 Mar 2019, 13:31)

Het blijft maar een simulatie natuurlijk. Veel hangt ervan af hoeveel je verbruikt op het moment dat de zon schijnt. Moeilijk te simuleren denk ik...

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 504 keer
Recent bedankt: 8 keer
Uitgedeelde bedankjes: 327 keer

Berichtdoor heist_175 » 6 dagen 17 uur 20 minuten geleden (14 Mar 2019, 13:43)

Ik zie ook niet goed in hoe je dat gaat simuleren.
Je zou een dataset van 1 of meerdere jaren moeten hebben van uw eigen vebruik én van een zonnepaneelinstallatie onder de hoek (helling) en oriëntatie van wat jij hebt (of wil plaatsen), om dan een "compare" te doen van beide datasets.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat iemand zo'n datasets heeft, dus zal het eerder "buikgevoel" worden...

M_016
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor M_016 » 6 dagen 16 uur 39 minuten geleden (14 Mar 2019, 14:24)

@laroyj
hier staat toch wel iets anders....
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... ergiemeter
Mensen die zonnepanelen hebben geïnstalleerd voor 31 december 2020 zouden voor 15 jaar in een compensatieregeling vallen te rekenen vanaf het moment van de indienstname van de installatie. Deze compensatieregeling houdt in dat het systeem van de terugdraaiende teller behouden blijft voor het luik elektriciteitsprijs.

bruma
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer

Berichtdoor bruma » 6 dagen 15 uur 18 minuten geleden (14 Mar 2019, 15:45)

De minister heeft al het getweet:
15j tov het eerste keuringsverslag PV op dat EAN nummer.
Bijkomende installaties zullen kunnen genieten van een leveringsvergoeding.

Fentimento
Member
Member

Berichtdoor Fentimento » 6 dagen 15 uur 1 minuut geleden (14 Mar 2019, 16:02)

@bruma

Inderdaad, vergeet ik constant, dat zou normaal wel in orde moeten komen maar geef het zeker door.

Op site staat: ofwel kiezen ze voor de aanrekening van een distributienettarief op basis van de werkelijke hoeveelheid elektriciteit die u van het net afneemt. Met een digitale meter worden uw afname en injectie apart gemeten en zal u nettarieven betalen op basis van alle elektriciteit die u van het net afneemt. Het wordt dan belangrijk om zoveel mogelijk elektriciteit te verbruiken op het moment dat uw zonnepanelen deze opwekken en dus zo weinig mogelijk af te nemen van het net.

90% van de mensen werken overdag en zijn dus niet thuis en gaan dus al hun electriciteit van het net halen 's avonds met extra kosten.
Ok, we zetten timers op onze droogkast/wasmachine, stel ze in om 14uur, om 14uur is het bewolkt en regent het, meeste electriciteit haal je nog steeds van het net en mag je ook extra betalen ...

Iedereen thuis werken en als er x uur zon is even pauzeren om wasmachines op te zetten?

Vanaf 2021 in Vlaanderen elke kavel gasloos, veel van deze huizen zonnepanelen.
Die personen die daar wonen gaan dan weer werken op het moment wanneer de zon schijnt.....

Maakt niet uit of je er 1 hebt liggen of 200.

Edit: ik wacht nog wel op een écht voorbeeld maar echt goed lijkt het zo niet.
Laatst gewijzigd door Fentimento op 14 Mar 2019, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Flying
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Berichtdoor Flying » 6 dagen 13 uur 28 minuten geleden (14 Mar 2019, 17:35)

Fentimento schreef:90% van de mensen werken overdag en zijn dus niet thuis en gaan dus al hun electriciteit van het net halen 's avonds met extra kosten.
Ok, we zetten timers op onze droogkast/wasmachine, stel ze in om 14uur, om 14uur is het bewolkt en regent het, meeste electriciteit haal je nog steeds van het net en mag je ook extra betalen ... .

Klopt! Met dit in gedachte wordt smarthome waarbij je apparaten zoals de vaatwas en de wasmachine vanop afstand kan bedienen des te belangrijker. Dan kan je op het werk deze toestellen inschakelen. Ideaal is het niet en het grootste verbruik kan je niet overdag plannen (denk aan televisie kijken, koelkast, gebruik van de oven en de kookplaat, ...).

Zou voor de meerderheid van de mensen de terugdraaiende teller niet het meest voordelig zijn?

Edit: als de zonnepanelen binnen x aantal jaar dan "versleten" zijn dan kunnen ze op het stort en worden ze niet vervangen. Zo zal het bij de meesten toch zijn vermoed ik.

ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 521 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 109 keer

Berichtdoor ITnetadmin » 6 dagen 12 uur 50 minuten geleden (14 Mar 2019, 18:13)

Ik ben benieuwd of we in de uiteindelijke meters een uitleespoort gaan krijgen.

Ik zit in het testproject van de slimme meters, en hoewel ook daar ons dit beloofd was, is het op een sisser uitgedraaid.
In appartementscomplexen installeerden ze (toen) nl maar op 1 meter een module met uitleespoort; en aangezien alle meters met mekaar verbonden waren, schermden ze daarna met "privacy van de medebewoners" en "99% van de mensen gebruikt dat niet dus steken we daar geen kosten in om alle meters van een poort te voorzien" om die poort toch maar niet te moeten voorzien en openstellen.
Ik had nota bene de kabel al getrokken vanuit mijn kelderunit, en de powerline adapter al voorzien (chanceke dat de kelderunits aangesloten zijn op de zekeringkast in de appartementen zelf.

lacer
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 120 keer
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer

Berichtdoor lacer » 6 dagen 12 uur 21 minuten geleden (14 Mar 2019, 18:42)

M_016 schreef:@laroyj
hier staat toch wel iets anders....
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... ergiemeter
Mensen die zonnepanelen hebben geïnstalleerd voor 31 december 2020 zouden voor 15 jaar in een compensatieregeling vallen te rekenen vanaf het moment van de indienstname van de installatie. Deze compensatieregeling houdt in dat het systeem van de terugdraaiende teller behouden blijft voor het luik elektriciteitsprijs.

En voor dat laatste zal voor velen betekenen dat het minder interessant wordt, meer betalen dus.
Hoe zou Ecopower dit berekenen, daar ze een all in prijs hebben ?

Edit: als de zonnepanelen binnen x aantal jaar dan "versleten" zijn dan kunnen ze op het stort en worden ze niet vervangen. Zo zal het bij de meesten toch zijn vermoed ik.

Wanneer zijn ze " versleten " 90%; 80%; 70% ? Ze blijven produceren, maar steeds minder met de leeftijd. Je kan ze evengoed laten liggen dan, ipv op 't stort te gooien.
Proximux Internet Start 60/4 speedtest max 58/3.9
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
WDTV Live SMP + RPi 3B + Android met Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu 18.04 + Ubuntu Mate 16.04 / Ubuntu steunpunt

M_016
Pro Member
Pro Member

Berichtdoor M_016 » 6 dagen 11 uur 27 minuten geleden (14 Mar 2019, 19:36)

@lacer
tja.... dit lijkt mij inderdaad zeer waarschijnlijk het geval
op welke wijze ecopower in de toekomst verbruik zal/kan factureren, zal enkel de toekomst uitwijzen …
wat dient er immers onder "electriciteitsprijs" te worden verstaan: de energiekost met of zonder de distributietarieven.... ik gok op "met" (zoals nu) vermits het "prosumententarief" bij terugdraaiende teller op één of andere manier behouden blijft (cfr. VREG vermoedelijk aan capaciteit meterkast/netwerkaansluiting gekoppeld = dus vermoedelijk gewijzigd)

Slafes
Moderator
Moderator
Bedankt: 197 keer
Recent bedankt: 6 keer
Uitgedeelde bedankjes: 335 keer

Berichtdoor Slafes » 6 dagen 7 uur 14 minuten geleden (14 Mar 2019, 23:49)

Die simulator klopt toch voor geen kanten volgens mij... Je vult daar iets in van 50% van de tijd thuis, ha, dan ga je 81 euro goedkoper uitkomen.

Hoe kan dat als ik in de zomermaanden 3000 kWh produceer en er in de winter 1000 in de min sta en dan van het net trek? Dan ga ik toch nooit aan die 81 euro minder komen? Want in de winter is mijn opbrengst praktisch nihil en ben ik net meer thuis dan in de zomer waar ik mijn was bvb buiten op hang ipv in de droger.

Zoals hier al gezegd, we lopen met z'n allen in de val vrees ik. We kregen terugdraaiende meters... Wel, al niet meer. Ik kan er amper nog van genieten want mijn panelen liggen al 10 jaar. Mijn recentere installatie wordt daarin NIET meegeteld. Die loopt gelijk af met die van de eerste.

Iedereen tevreden zeggen ze... Kuch, geloof er niks van eens het zover is.

fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 110 keer
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer

Berichtdoor fvhbrugge » 5 dagen 22 uur 20 minuten geleden (15 Mar 2019, 08:43)

Valkuilen die op heden kunnen zien
- netbeheerders zullen starten met eigenaars zonnepanelen, dit duidt erop dat het voor de netbeheerders financieel het meest zal opbrengen.
- simulaties op basis van wat? Toekomstige tarieven langs geen kanten gekend. Hetgeen het meest gekozen wordt, dat zal gewoon duurder gemaakt worden. Inkomsten netbeheerders moeten immers gegarandeerd blijven.
- als iedereen het meest voordelige tarief kiest op hun maat, zullen de nettarieven voor elke optie gewoon stijgen..
- welke elektriciteitsprijs wordt gehanteerd in deze simulatie? Houdt men rekening met jaarlijks stijgende prijzen of alleen huidige prijzen?

honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 246 keer
Recent bedankt: 1 keer
Uitgedeelde bedankjes: 134 keer

Berichtdoor honda4life » 3 dagen 19 uur 54 minuten geleden (17 Mar 2019, 11:09)

Hier ook een kleine ZP-installatie en er staat een tweede teller achter de kWh-meter, die ook het terugdraaiende deel afzonderlijk meet.
Ik kan je zeggen... ik stond er zelf ook versteld van hoe klein het aandeel ogenblikkelijk verbruik is...

Netvergoeding lijkt me in dat opzicht wel fair tov... de rest (geen verbruik/cashflow maar toch een net dat onderhouden moet worden).
Wat onbegrijpelijk is, dat de ene regio duurder is dan de andere dan weer.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 291 keer
Recent bedankt: 3 keer
Uitgedeelde bedankjes: 315 keer

Berichtdoor MClaeys » 3 dagen 18 uur 8 minuten geleden (17 Mar 2019, 12:55)

heist_175 schreef:Ik zie ook niet goed in hoe je dat gaat simuleren.
Je zou een dataset van 1 of meerdere jaren moeten hebben van uw eigen vebruik én van een zonnepaneelinstallatie onder de hoek (helling) en oriëntatie van wat jij hebt (of wil plaatsen), om dan een "compare" te doen van beide datasets.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat iemand zo'n datasets heeft, dus zal het eerder "buikgevoel" worden...

Vanaf de slimme meter er is zullen die datasets er wel zijn want dan hebben ze plots toegang tot al die gegevens. Ik ben curieus.

Flying schreef:Zou voor de meerderheid van de mensen de terugdraaiende teller niet het meest voordelig zijn?

Dat denk ik ook, ook al beweren ze van niet. En anders zullen ze wel zorgen dat de VREG regeling een pak voordeliger is voor een korte periode tot genoeg volk is overgestapt en dan gaat het voordeel weg en kan je niet terug naar de oude regeling natuurlijk.

Volgende week komen ze hier langs voor een offerte voor zonnepanelen. Als we ons dak vol leggen kan er normaal rond de 6600Kwp op. Momenteel is ons jaarlijks verbruik ongeveer 4500Kwh (daar zitten nog redelijk wat machines tussen en een oude frigo dus dat zal nog wel zakken, later een kind dan weer stijgen, hybride of elektrische wagen mogelijk, etc...). Volgens hun simulatie, hoe minder ik er zelf van gebruik hoe beter... Maar je moet wel meer zelf gaan verbruiken?

2019-03-17 12_47_18-Simulator digitale meter _ VREG.png

2019-03-17 12_45_06-Simulator digitale meter _ VREG.png

(zelfde cijfers, alleen het nettoverbruik meer in de negatief gezet).

De enige reden waarom we meer willen leggen dan wat we nodig hebben is omdat we ons toekomstig verbruik niet weten, maar ook hoe meer groene stroom hoe beter lijkt ons.
Xbox Live: MClaeys

Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 92 keer
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer

Berichtdoor Ofloo » 3 dagen 16 uur 52 minuten geleden (17 Mar 2019, 14:11)

Een zogenaamde slimme meter kan nu dan wel profijt opleveren, maar zal al snel een doorn in het oog worden wanneer men dynamische tarieven gaat doorvoeren, in winter een ander tarief dan in de zomer, ..

Dit gaat gewoon een nieuwe manier van factureren worden waar op het einde maar 1 iemand van beter zal worden en dat is de netbeheerder of de overheid, is er één iemand de werkelijk geloofd dat hij hier beter van gaat worden, .. als dat zo is zal dat maar van korte duur zijn. En de rest is gewoon allemaal propaganda.

Terug naar “Energie”