Klein domotica systeem : Welke te nemen

Voor discussies en hulp met je smarthome en automatisering kan je hier terecht. DE plaats voor alles over home assistant, Philips hue, Zigbee, Sonoff, ...
Plaats reactie
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

voor mijn gerenoveerde woonkamer zou ik deze graag op domotica zetten.

Wat moet er gebeuren

Dimmen van lampen ( 4 lichtpunten )
besturen RGBW ( 2 zones)
bedienen gordijnrail

op alle schakelpunten ligt er signaalkabel

wat is de beste en voordeligste oplossing ?? wetende dat ik er ook wat tijdprogrammas op wil zetten.

tnx voor het advies ;-)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Wat is je budget? Wil je zelf wat tweaken?
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

devastator schreef:Wat is je budget? Wil je zelf wat tweaken?
Budget heb ik nog niet over nagedacht , tweaken is geen probleem
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Aangezien je er toch al een aparte signaaldraad hebt liggen, zou ik misschien kiezen voor KNX ? Dan zit je wel meteen in de duurdere zone. Een andere oplossing is Zwave, maar dan is je signaaldraad voor niks ...
Gebruikersavatar
capman
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 08 sep 2014, 08:49
Locatie: Beveren-waas
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 1 keer

Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Home Assistant met Z-wave stick en Fibaro modules.
Of een ander base station voor z-wave (bvb Fibaro zelf of Domoticz)
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

Dus zo een z wave domotica kan ik gerust verder integreren op de bestaande ruimtes precies ?

Waar kun je deze voordelig kopen
Gebruikersavatar
honda4life
Moderator
Moderator
Berichten: 6008
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 207 keer
Bedankt: 376 keer
Recent bedankt: 2 keer

Niko homecontrol?
Is niet hét domotica systeem maar in ieder geval wel betaalbaarder.

Misschien een Siemens Logo, daar kan je ook best wel knappe dingen naar wens mee bouwen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

helmuteke schreef:Dus zo een z wave domotica kan ik gerust verder integreren op de bestaande ruimtes precies ?

Waar kun je deze voordelig kopen
De mijne komen van zwavecenter.com en momotica.nl, totaal geen benul of zij voordelig zijn. De meeste komen hier van zwavecenter omdat ik voor din mounted modules gegaan ben en momotica die nog niet in het assortiment had.
Totaal 39 z-wave modules momenteel. 2 energie meters, 4 x RGBW, 7x rolluik, de rest dimmers.
En afhankelijk welke base station nadien uit te breiden met Zigbee, Hue, Tradfi, etc...
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

Het goedkoopste ga je die vinden op Amazon.de. Ik heb die van mij toen besteld aan ~39 euro/stuk, meestal kosten ze 59 euro/stuk in een webshop).
Let wel dat je Zwave Plus modellen koopt
Joebar
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2006, 00:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

Maar pas goed op in welke gemeente je woont alvorens je Fibaro dimmers bestelt. Als je pech hebt en ze gebruiken meerdere (of de foute) CAB frequentie(s) voor de straatverlichting zal je 's avonds in een disco wonen en zullen je lampen voortdurend flikkeren.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Dat is toch de eerste keer dat ik dat hoor :eek:
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

MClaeys schreef:Dat is toch de eerste keer dat ik dat hoor :eek:
Daar is op internet inderdaad wel wat over te vinden. Maar das niet voortdurend flikkeren, eerder 2x/dag (bij in een uitschakelen straatverlichting). Volgens mij kan je het met een aantal parameters aanpassen onder controle krijgen. Desnoods stuur je het gewoon terug naar amazon ...
pufpufpuf
Plus Member
Plus Member
Berichten: 144
Lid geworden op: 18 jul 2010, 12:15
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 3 keer

Ik heb voor Loxone gekozen. De miniserver is wel een kost die in je budget moet passen. Over de app en programmatie mogelijkheden wel zeer tevreden.
Gebruikersavatar
willem2
Member
Member
Berichten: 81
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:56
Locatie: 2830
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 12 keer

pufpufpuf schreef:Ik heb voor Loxone gekozen
+1
Joebar
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2006, 00:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

devastator schreef:
MClaeys schreef:Dat is toch de eerste keer dat ik dat hoor :eek:
Daar is op internet inderdaad wel wat over te vinden. Maar das niet voortdurend flikkeren, eerder 2x/dag (bij in een uitschakelen straatverlichting). Volgens mij kan je het met een aantal parameters aanpassen onder controle krijgen. Desnoods stuur je het gewoon terug naar amazon ...
Hangt echt van de locatie af. Hier was het 7 a 8 keer per avond discoshow gedurende een minuut of twee. Intussen heb ik 1350Hz filters geïnstalleerd wat het aantal sessies terugbrengt naar 1 a 2 omdat er ook nog een tweede frequentie gebruikt wordt. Parameters aanpassen helpt daar niet tegen. Heb ze allemaal geprobeerd met alle firmware versies. Zelfs speciaal een Homecenter gekocht om uberhaupt te mogen upgraden van Fibaro, nadien nooit meer gebruikt.
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Als je alles bedraad hebt is een PLC of programmeerbordje met IO een interessante optie als je wat thuis bent daarin. Anders zou ik (als tevreden gebruiker) Home Assistant aanbevelen. Daarmee kan je vele kanten op, o.a. bestaande systemen integreren of zelf DIY-zaken integreren en alles daartussen. Bv. met heel goedkope ESP8266 wifi microcontrollers kan je heel ver geraken (denk dan ook aan Sonoffs die een ESP8266 controller hebben en te herflashen zijn).
helmuteke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 569
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 27 keer

Na alles gelezen en beetje onderzocht zou ik opteren voor z wave systeem

Bestaande instllatie kan ik ook zo nog uitbreiden icm modules welke je achter schakelaars steekt.

Op de plaatsen waar de signaalkabels liggen steek ik dan niko drukknoppen verbonden met module.

Dit alles met domoticz of home assitant


Heeft iemand een aan te bevelen input module,waar ik de drukknoppen mee verbind ?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1297
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 63 keer

De drukknoppen op een FGD-212 dimmer ?

Al mijn schakelaars lopen terug naar de meterkast. In de meterkast heb ik dan die modules geinstalleerd.
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jun 2003, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Joebar schreef:
Hangt echt van de locatie af. Hier was het 7 a 8 keer per avond discoshow gedurende een minuut of twee. Intussen heb ik 1350Hz filters geïnstalleerd wat het aantal sessies terugbrengt naar 1 a 2 omdat er ook nog een tweede frequentie gebruikt wordt. Parameters aanpassen helpt daar niet tegen. Heb ze allemaal geprobeerd met alle firmware versies. Zelfs speciaal een Homecenter gekocht om uberhaupt te mogen upgraden van Fibaro, nadien nooit meer gebruikt.
Welke filter heb je hiervoor gebruikt en waar heb je ze gekocht?
Ik heb een 283hz filter geïnstalleerd, maar blijkbaar wordt de flikkering vooral door de 1350hz veroorzaakt in mijn net-gebied.

Ik zoek naar een oplossing voor hetzelfde probleem.
Joebar
Member
Member
Berichten: 65
Lid geworden op: 21 jul 2006, 00:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer

BasicQ schreef:
Joebar schreef:
Hangt echt van de locatie af. Hier was het 7 a 8 keer per avond discoshow gedurende een minuut of twee. Intussen heb ik 1350Hz filters geïnstalleerd wat het aantal sessies terugbrengt naar 1 a 2 omdat er ook nog een tweede frequentie gebruikt wordt. Parameters aanpassen helpt daar niet tegen. Heb ze allemaal geprobeerd met alle firmware versies. Zelfs speciaal een Homecenter gekocht om uberhaupt te mogen upgraden van Fibaro, nadien nooit meer gebruikt.
Welke filter heb je hiervoor gebruikt en waar heb je ze gekocht?
Ik heb een 283hz filter geïnstalleerd, maar blijkbaar wordt de flikkering vooral door de 1350hz veroorzaakt in mijn net-gebied.

Ik zoek naar een oplossing voor hetzelfde probleem.
Ik heb er van reo.de
Filter type: CNW 562/16/1350
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jun 2003, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Joebar schreef: Ik heb er van reo.de
Filter type: CNW 562/16/1350
Bedankt.

Hier heb ik de CNW 562/16/283, maar de 1350 is uit productie en zal niet meer gemaakt worden... :?
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”