LED spots en koeling

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb in huis een hoop inbouw-halogeens vervangen door LED spots. Na een jaar had ik echter al 2 kapotte lampen, en gezien die nog in garantie waren, had ik dus de verkoper (LEDlampendirect) gecontacteerd. Die vond het blijkbaar verdacht en vroeg bijkomende info. Toen hij hoorde en zag (want vroeg foto's) dat ze ingebouwd zitten in het plafond, waar er ook nog eens isolatiemateriaal zit (bovenverdiep), meldde hij me dat ze kapot gingen omdat ze hun warmte niet kwijt kunnen. Gelukkig werden de lampen zonder probleem terug omgeruild.

Ondertussen had ik op benedenverdieping ook al een tiental halogeens vervangen. En jawel, na ruim een halfjaar is er daar ook al een die kapot is. Als die lampen zo snel sneuvelen zal dat rap een duur grapje worden.

Daarom de vraag: zijn er ook LEDs die minder heet worden, en daardoor beter geschikt om in een plafond in te bouwen ? Wetende dat ze 50W halogeens moeten vervangen. De LEDs die ik nu heb zijn 6W en ben er voor de rest eigenlijk zeer tevreden over (veel licht, mooi kleur).

EDIT: misschien nog belangrijk om weten, het gaat om 12V GU5.3 spots.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 1 keer

Nee, de geproduceerde warmte moet op een of andere manier afgevoerd kunnen worden.
De elektronica is niet bestand tegen grote hitte.


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3872
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

zolang je rekening houdt met de inbouwnormen (vrije hoogte in het plafond) is er weinig anders dat je kan doen hiervoor. Ikzelf heb ook 5.3 GU spots in gebruik van philips in een armatuur en deze geven weinig tot geen warmte af. Deze zijn aangesloten op een transfo die normaal voor halogeen diende.

Het kan in jouw geval ook liggen aan het soort omvormer je gebruikt, want niet alle led spots kunnen met een transfo overweg en hebben een speciale omvormer nodig.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

De gebruikte drivers zijn Meanwell LPV-60-12 van 60W die elk een maximum van 5 LED spots van 6W voeden. Volgens mij een kwalitatieve driver (denk zelfs dat ik ze op Userbase ook al tegengekomen ben) met ruim voldoende vermogen. Dus daar kan het niet aan liggen.

Op de bovenverdieping kon ik nog wat isolatie-materiaal wegsnijden op aanraden van de verkoper, om zo de lampen wat meer ademruimte te geven. De inbouwdiepte daar is 13cm, terwijl de lampen maar een 6cm hoog zijn. Beneden zit er echter zelfs niet eens isolatiemateriaal in de weg, maar moet daar wel nog eens meten hoe groot de inbouwdiepte is.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Welke lampen zijn het precies? Welke behuizing? Hoeveel lumen? Het lijkt me brol als ze te warm worden en daardoor binnen 6 maanden stukgaan.

Best eens vergelijken met een spotje uit de Philips MASTER LEDspot ExpertColor-reeks. Die hebben 5 jaar garantie en moeten
40 000 uur meegaan.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

raf1 schreef:Welke lampen zijn het precies? Welke behuizing?
Zijn deze: https://www.ledlampendirect.nl/gu5-3-mr ... t-50w.html
De behuizing is gewoon de bestaande halogeen armatuurtjes voor inbouw. Ik weet niet of dat een naam heeft: is ronde ring die in het plafond zit, met daarin een kleinere ring om de spot zijwaarts te kunnen richten. De spot zelf rust daar gewoon in, en wordt op zijn plaats gehouden via de 12V socket die met veren aan de ring bevestigd is.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Oké, de spots zijn in glas. Als warmte-afvoer een probleem is, dan is een spot in aluminiumbehuizing aan te raden. Dan fungeert de behuizing als heatsink.
Gebruikersavatar
heist_175
Moderator
Moderator
Berichten: 14885
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 484 keer
Bedankt: 1054 keer
Recent bedankt: 16 keer

Tomby schreef:Op de bovenverdieping kon ik nog wat isolatie-materiaal wegsnijden op aanraden van de verkoper
Ik zou niet aan uw (dak?)isolatie beginnen prullen.
Ik zou eerder een vervangspotje zoeken dan in mijn isolatie te beginnen snijden.

Je kan overwegen om naar GU10 spots te gaan, die werken op 230V en dus geen trafo nodig.
Dat betekent wel nieuwe bekabeling steken en een andere look (GU10 is meestal opbouw en niet inbouw).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5784
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
Bedankt: 1771 keer
Recent bedankt: 4 keer

Vervangen door spots in alu-behuizing met 5 jaar garantie zal ook wel volstaan: https://www.budgetlight.be/philips-led- ... aar-master
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6350
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1287 keer
Bedankt: 486 keer
Recent bedankt: 2 keer

heist_175 schreef:
Tomby schreef:Op de bovenverdieping kon ik nog wat isolatie-materiaal wegsnijden op aanraden van de verkoper
Ik zou niet aan uw (dak?)isolatie beginnen prullen.
Ik zou eerder een vervangspotje zoeken dan in mijn isolatie te beginnen snijden.
Het is eigenlijk minimaal wat ik toen wegknipte. Gewoon wat uitstekende brokken die zo boven/tegen de spots terecht kwamen.
heist_175 schreef:Je kan overwegen om naar GU10 spots te gaan, die werken op 230V en dus geen trafo nodig.
Dat betekent wel nieuwe bekabeling steken en een andere look (GU10 is meestal opbouw en niet inbouw).
Er is zeker geen nieuwe bekabeling nodig voor 230V, want stroom is 12x lager dan met 12V spots. Wel moeten wellicht inderdaad dan de armaturen vervangen worden.

Denk dat de tip van alu behuizing de beste is, want ik denk toch dat het zeker niet abnormaal/ongewoon is om LED spots in te bouwen, dus is gewoon kwestie van kwalitatieve spots die beter tegen de warmte kunnen.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”