Ideeën voor iPad als home hub

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik heb hier nog een oude iPad 2 met wat batterijproblemen die ik een 2de leven wil geven. Het idee kwam op toen ik las dat je Homekit remote kunt gebruiken op voorwaarde dat je een hub hebt, en dat kan dus blijkbaar een iPad zijn die constant powered is. Nu, eerder dan die ergens aan de power aan de kant te leggen, dacht ik dat ik die misschien gewoon in een dock in de living kan plaatsen zodat die ondertussen ook voor andere dingen van nut kan zijn. Idee zou zijn van die nooit te laten locken zodat hij altijd direct bruikbaar is zonder PIN code te moeten gebruiken.

Een van die nuttige dingen, is als remote voor mijn Squeezebox via de Squeezepad app. Hiermee kan dan zowel eigen muziek, Spotify als radio beluisterd worden en is de GUI en info altijd voor iedereen beschikbaar (nu moet mijn dochter altijd aan mij zagen om de 'radio' uit te doen als ze wil gaan Netflixen beneden :p). Een andere simpele app is gewoon de built-in klok, zodat we ook altijd een klok kunnen displayen.

Iemand nog leuke ideeën voor andere apps voor zo een home hub alike toepassing ?
En qua security iets waar ik op moet letten ? Ik ga sowieso al zoveel mogelijk IOS beperkingen activeren. Vooral kwestie van dat er niets ongewild op mijn Apple account gebeurt.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 918
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 45 keer
Bedankt: 83 keer

Of je vervangt de accu, kost rond de €20 bij een Belgische/Nederlandse webshop.
Ik denk dat het de gemiddelde Userbaser wel moet lukken met het juiste materiaal.

Het is maar een idee maar het lijkt me wel een leuk projectje.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1512
Lid geworden op: 19 dec 2011, 18:42
Locatie: Heist-op-den-Berg
Uitgedeelde bedankjes: 478 keer
Bedankt: 110 keer

Zelfs met een deftige batterij is het praktisch nut van een iPad 2 al redelijk beperkt. Een 'home hub' zoals dit denk ik dat al een van de beste bestemmingen is voor dat toestel.

On topic: zelf niet heel veel ervaring mee, maar ik weet dat er een Raspberry Pi distro is (waarover ik hier eens gelezen heb) die een brug vormt tussen heel veel verschillende 'smart home' toepassingen met verscheidene interfaces en die dan kan bundelen tot een HomeKit compatible geheel. Kan misschien ook interessant zijn om eens na te kijken.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1543
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 94 keer

Is iOS 10 niet noodzakelijk hiervoor ?
Op een iPad 2 krijg je maximum iOS 9 op.

https://www.appletips.nl/homekit-hub-instellen-woning/
Laatst gewijzigd door ygeffens 10 sep 2018, 20:52, in totaal 2 gewijzigd.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

ygeffens schreef:Is iOS 10 niet noodzakelijk hiervoor ?
Op een iPad 2 krijg je maximum iOS 9 op.
Neen, zou met 9 ook moeten kunnen. Heb in elk geval de setting al gevonden. Uittesten kan ik pas las ik eens van elders online ben.

EDIT: helaas pindakaas. De setting in IOS 9 blijkt iets anders te zijn. Het is inderdaad pas vanaf IOS 10 mogelijk om een iPad als Home Hub te gebruiken :(.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Voor Spotify en dergelijke is hij nog steeds te gebruiken. Voor Homekit kan je misschien naar een Pi kijken met Home Assistant, dan kan je met de Home Assistant app (of gewoon de webpage) misschien alsnog homekit gebruiken op de iPad2. Het is wel een extra device, maar dan kan gewoon aan de modem/router liggen in een hoekje (ik heb zelf geen homekit dus kan niet testen, maar ik heb wel gezien dat er een component van is).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6348
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1285 keer
Bedankt: 485 keer
Recent bedankt: 2 keer

MClaeys schreef:Voor Spotify en dergelijke is hij nog steeds te gebruiken. Voor Homekit kan je misschien naar een Pi kijken met Home Assistant, dan kan je met de Home Assistant app (of gewoon de webpage) misschien alsnog homekit gebruiken op de iPad2. Het is wel een extra device, maar dan kan gewoon aan de modem/router liggen in een hoekje (ik heb zelf geen homekit dus kan niet testen, maar ik heb wel gezien dat er een component van is).
Voor Home Assistant heb ik een hele tijd al eens een poging gedaan om dat op mijn W10 Pro serverke te draaien, maar dat viel toch serieus tegen en ik had geen zin om uren en uren bezig te zijn om alle issues uit te klaren om het draaiende te krijgen.
Maar bon, zowel Homekit Hub als Siri kan ik schrappen wegens niet ondersteund op een iPad 2. Maar gewoon al het bedienen van mijn Squeezebox en track visualizatie is al een mooie start.
Andere mogelijke apps waar ik aan denk: foto-frame, en weer/nieuws-berichten/tickers.
Nu nog een dock zien te vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”