Philips Hue motion sensor vraagje

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik zou graag de Hue sensor gebruiken enkel als aan schakelaar, niet als uit schakelaar.

De idee is om deze te gebruiken in de gang om het licht aan te doen van de slaapkamer waar die gang naartoe leidt. Hij zal dus geen motion detecteren want er is niemand meer in de kamr. Het probleem dat ik zie is dat hij het licht terug aan zal doen wanneer ik weg ga uit de kamer en manueel het licht heb uit gedaan.

Ideaal zou dus zijn dat wanneer het licht (manueel) is uit gegaan, dat de motion sensor dan 2 minuten "niet werkt".

Heeft iemand een gelijkaardige setup? Of een andere manier om dit te regelen?
Gebruikersavatar
NuKeM
Administrator
Administrator
Berichten: 5494
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 234 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik heb hier ook een die sensor als test staan, helaas nog niet veel mee kunnen spelen.
Misschien is er in de 'labs' wel iets dat doet wat je vraagt?
Anders kan dit vrijwel zeker met hassio. Mijn hassio installatie vindt de sensor (inclusief temperatuur en lichtsensor) en al mijn Philips remotes die ik dan kan gebruiken als input. Een script in hassio dat doet wat jij vraagt moet dus mogelijk zijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

https://labs.meethue.com/formulas/huelabs/sensor-snooze

Is wel minstens 5 minuten, en dimmer vereist om het licht in de kamer uit te schakelen.

Dit is het eenvoudigste denk ik, ik kan wel nog enkele oplossingen bedenken die wat ingenieuzer van aard zijn.
Gebruikersavatar
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 376 keer
Bedankt: 346 keer

Met hassio/home assistant moet dat wel lukken. Of met IFTTT misschien ook wel.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

CCatalyst schreef:https://labs.meethue.com/formulas/huelabs/sensor-snooze

Is wel minstens 5 minuten, en dimmer vereist om het licht in de kamer uit te schakelen.

Dit is het eenvoudigste denk ik, ik kan wel nog enkele oplossingen bedenken die wat ingenieuzer van aard zijn.
Dank je. Ik heb momenteel niet echt de tijd om dingen als hassio of home assistant deftig te installeren.

Het is nog niet de perfecte oplossing. Dit is inderdaad een oplossing als ik wil de sensor zelf moedwillig snoozen. Wat ik echter wil, is dat de snooze functie wordt getriggered tegelijkertijd met een commando om lichten uit te doen.

Ik bedien momenteel de lichten ofwel met de dimmer, ofwel met de google home. Als één van de twee de lichten uit doet, dan zou de sensoren moeten snoozen.

Ik vraag me af of ik met de plaatsing van de senor zou kunnen spelen... ik vind 40 euro om dat even te testen gewoon wat veel geld :p.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8268
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 525 keer
Recent bedankt: 11 keer

Goztow schreef: Wat ik echter wil, is dat de snooze functie wordt getriggered tegelijkertijd met een commando om lichten uit te doen.

Ik bedien momenteel de lichten ofwel met de dimmer, ofwel met de google home.
Lijkt me mogelijk met de dimmer. Je kan een van de knoppen van de dimmer (in jouw geval de uit-knop) specifiek aan de snooze toewijzen (afaik behoudt de knop dan ook nog zijn oorspronkelijke functie - niet 100% zeker). Niet met Google Home.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Na wat leeswerk zie ik dat dit in ieder geval ook mogelijk is met de all4hue app via virtuele sensoren, opnieuw enkel als ik de dimmer gebruik om het licht uit te doen, niet via Google home.

Ik ga eens kijken of ik Google home via een shortcut niet kan configureren om bij een bepaald commando twee acties te ondernemen. Als ik zeg 'doe lichten uit', dat hij dan zowel de lichten uitdoet als de sensor snoozet. De Philips hue labs oplossing werkt momenteel echter enkel met Alexa. Misschien via stringify of ifttt
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 14441
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1600 keer
Bedankt: 1194 keer
Recent bedankt: 3 keer

Ik ga er sowieso eentje kopen voor in de wc en er eerst wat mee spelen om te zien waar ik eventueel geraak voor de kamer. Verdere suggesties blijven welkom in elk geval!
Gebruikersavatar
Ptoeneigh
Premium Member
Premium Member
Berichten: 630
Lid geworden op: 26 jul 2008, 08:50
Uitgedeelde bedankjes: 338 keer
Bedankt: 74 keer
Recent bedankt: 4 keer

Ik gebruik al bijna 2 jaar Hue en ik kan je de iConnectHue app aanraden (iOS), alleszins is er via 3th party apps veel meer mogelijk, ook datgene jij vraagt.

Zo heb ik zelf een periode ingesteld waarin de sensor niets doet, zoals in de slaapkamer 's nachts als je je omdraait wil je niet dat hij reageert.

De sensor registreert trouwens ook de temperatuur.

Ga alleszins op zoek naar alternatieve Hue apps en je kunt werkelijk alle soorten regels aanmaken.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”